زياد ايراد زياد ، تيراژ
خرداد امتحانات از پس دانشآموزي اردوهاي
ميشود برگزار
اسلامي جمهوري بنيانگذار ارتحال سالگرد مناسبت به
نمايش به (ره)امامخميني منازل و زادگاه تصاوير
ميشود گذاشته
زياد ايراد زياد ، تيراژ
نقد ترازوي در نور پيام دانشگاه عمومي فارسي كتاب
آموزش ، اين سنگين بار و است دور راه از آموزش بر مبتني نور ، پيام دانشگاه اساس
زحمت و دقت كتابها ، مطالب تشريح و تاليف در كه اين با.است درسي كتابهاي برعهده
لغزش هم سرمويي اندازه به كتابها اين در كه هست توقع ولي است ، شده كشيده زيادي
بعد و است دانشگاه اين دانشجويان مشكلات حلال كتاب اول ، وهله در چون نشود ، ديده
.استاد
حق از كه كساني براي است مفيدي گام حق به كه پيامنور دانشگاه فراگير طرح اجراي با
از طرح اين مجريان يقينا و مختلفبازماندهاند جهات به خود تحصيل ادامه طبيعي
اين بايد گرفت ، خواهند پاداش ايزدمنان از انشاءالله عمومي ، دانش فراگيري بركات
ظرف با كس هر و شود نيكوتر كار نتيجه تا گذراند ، تنگ و ريز صافيهاي از را كتابها
و ايران سراسر در فراگير طرح متقاضيان كه خصوص به بچشد ، آنها زلال درياي از خود ،
كتابشان مشكلات كه كساني به دسترسي امكان همه ، براي و گستردهاند كشور از خارج يا
.نيست بپرسند ، را
پنجم يعني سال يك از كمتر مدتي در و باشد ماه 1377 دي اولش چاپ كه كتابي بنابراين
و هستند نفري هزاران خريدارانش برسد ، پنجم چاپ به نسخه شمارگان 80000 با آبان 1378
اينجانب و ميخواهد بازنگري دارد ، ادامه همچنان نسخه فراواني و چاپ تكرار اين چون
از تعدادي ذكر به خلاصهوار كه ديدهام كاستيهايي و نقصها كتاب اين تدريس با
.باشد بيعيب خوب ، كار اين تا گيرد ، قرار توجه مورد كه است اميد ميپردازم ، آنها
بدو" است؟ كلمهاي نوع چه زير بيت در "م":است آمده چنين سوال 4 در صفحه 17 ، -1
"كليد دادم تو دست به زمانه / رسيد من از برمن اين كه گفت
اضافه نشانه:د شناسه ، :ج ، فاعلي نشانه:ب مفعولي ، نشانه:الف
:ميدانند دسته دو را آنها كه ميآيد پيش متصل ضماير فوق ، بحث سوال به توجه با
.نه م ، ي ، د ، يم ، يد ، -1
گروه 2 به و ميگويند فاعلي ضماير گروه 1 به بعضي كه.شان تان ، ت ، ش ، مان ، م ، -2
.مفعولي ضماير
كه ميچسبند فعل غير به مفعولي ضماير و هستند فعل همراه فاعلي ضماير كه ميگويند و
است آمده فعل با فوق بيت در و است مشترك گروه دو هر در "م" باشيم عقيده براين اگر
ضمير عنوان به فقط را (1و2) گروه دو هر است بهتر پس.باشد نميتواند مفعولي ضمير و
اين به را آنها اگر چون مفعولي ، و فاعلي ضمير نه بشناسيم ، (پيوسته) متصل شخص
هم مفعولي ضماير و باشند داشته فاعل نقش فاعلي ضماير هميشه بايد بشناسيم اسمها
متصل ضمير "م" فوق بيت در مثلا.نيست اينگونه كه صورتي در بگيرند ، مفعولي نقش
جمله آن نهاد كه بيايند جملهاي در اگر ضمايرگروه 1 ، و است "اضافي" آن نقش و شخصي
.نميگيرند نقشي ديگر و ميشوند خوانده شناسه ضماير اين باشد ، آمده
:سوال 7 -صفحه 17 -2
چنگ بيازيد رستم بود ، غمي
پلنگ جنگي برويال آن گرفت
است؟ كلمه كدام "بود غمي" مسنداليه
پلنگ جنگي -، د سهراب -، ج رستم -برويال ، ب -الف
درست جواب "ج" گزينه...:غمي -عدد 5 كتاب ، صفحه 13 توضيح استناد به پاسخنامه در
رستم كه شده گفته سهراب ، و رستم دوم سطر در صفحه 9 درس متن به توجه با كهاست
:كه است آمده چنين سطر 21 صفحه 10 در و رفت توران مرز به شكار براي بود ، غمگين روزي
سر خنجر با تا نشست سينهاش بر و افكند خاك بر و كرد بلند را رستم سهراب سرانجام
و بگيريم مسنداليه را "رستم" كه است بهتر موارد اين استناد به پس كند ، جدا تنش از
ابيات اين شرح در كه است توجه قابل و دهيم قرار رستم از بعد را (،)ويرگول بيت در
را "،" و دانسته فوق بيت مسنداليه را رستم و داشتهاند توجه نكته اين به خيليها
.آوردهاند "رستم" از بعد نيز
داشت؟ سال چند مرگ هنگام به اخوان مهدي -1"خودآزمايي" صفحه 26 -3
68-62 ، د- ج ، 58-ب ، 55-الف
دارد...و تاريخي يا هنري يا ادبي ارزش چه شاعر عمر سال كه است سوال اين برسر صحبت
ضرورتي چه است ، شاعر حيات قرن دانستن بر تاكيد كه اين با بداند ، بايد دانشجو كه
تا كند كم هم از بعد و كند حفظ را معاصر شاعر يك مرگ سال و تولد سال دانشجو كه است
داشت؟ زن چند يا داشت؟ سال چند شاعر فلان بپرسيم ما كه اين آيا كند ، پيدا را او سن
يا او ، شعري آرايههاي او ، سبك او ، شعري ويژگي يا است؟ مهم..و فرزند چند يا
؟...و او شعر زبان دستور
.است شده تكرار هم كتاب ديگر جاي چند در سوال اين نمونه
بينند دير دير كه معشوق":گفته و است
"بينند سير اينكه از كم آخر
در و است آمده "آنكه از كم" براي مثال شاهد و توضيح اين كه ميفرماييد ملاحظه
.اينجا در ولي است آمده "آنكه از كم" هم فروغي چاپ جمله از گلستان معتبر نسخههاي
چيزي چه زير بيت-سوال6 صفحه 34 در و ميكند توهم ايجاد و است ذكرشده "اينكه از كم"
ميكند؟ توصيه را
؟"بزنيم پايي و دست آنكه از كم آخر /مرگ بندد فرو پا و دست كه پيش زان"
تهاجم -، د تلاش -، ج تواضع -تسليم ، ب -الف
(308) صفحه در كتاب پاسخنامه در كه صورتي در است ، تلاش "ج" بند پرسش اين درست پاسخ
.است دانسته درست را تهاجم "د" بند
:است آمده صفحه 45 در كه بيت اين به توجه با -5
"كردم تو مشكبوي گيسوي حلقه دعاي گرفتم نياز صد به كعبه در حلقه چو"
دوم و اول مصراع در حلقه ميان كه است گفته صفحه 36 اول سطر در آن لغات توضيح در
.است رفته كار به تام آرايهجناس
تام جناس كه گرديده ذكر فرستادهاند ، كتاب اين براي بعدا كه غلطنامهاي در ولي
زايدي جناس هيچ حلقه دو آن بين من و بنويسيد زايد جناس آن جاي به و است غلط
!!نامه غلط در هم آن است؟ آمده كجا از "!زايد" حرف اين كه نفهميدم و نميبينم
ميزنند نمكش بگندد چه هر
نمك بگندد كه روزي به واي
.است كرده تاليف گلستان تقليد به جامي را بهارستان -خودآزمايي 3 بخش صفحه 46 ، -6
.كردم تو روي ياد به تماشا كعبه جمال كردم تو كوي هواي آنجا از و رفتم كعبه به
نادرست -، ب درست -الف
را بهارستان كه است نشده اشارهاي هيچ جامي حال شرح در و كتاب اين در اولا:توضيح
شده اشاره نكته اين به شايد متوسطه دوره كتب در چند هر است ، نوشته گلستان تقليد به
ديپلم پيش سال كه 30 هستند كساني فراگير طرح دانشجويان ميان در ولي باشد ،
امتحان در چون نيست ، مناسب كتاب اين براي گزينهاي دو تستي سوال ثانيا.گرفتهاند
بر را (بهارستان) مفعول چرا دارد ، نگارشي عيب سوال خود ثالثا ، .نميشود استفاده
تقليد به را بهارستان جامي:شود گفته كه است بهتر و است كرده مقدم (جامي)فاعل
است؟ آمده سوال از بعد فوق بيت چرا رابعا.است كرده تاليف گلستان
ناميدهاند؟ خاتمالشعرا را جامي چرا سوال 6 ، صفحه 47 -7
نيز ديگر گزينه سه و است نيامده بزرگ شاعري ديگر وي از بعد كه معتقدند برخي -الف
مطلب اين ولي.است"الف"گزينه همان درست پاسخ و ميباشند نادرست سه هر كه است آمده
ميشد ، گفته وي حال شرح در كه بود بهتر و است نشده ذكر كتاب اين در جامي ، شرح در
وي بودن خاتمالشعرا به ديگر گونهاي به يا و است عراقي سبك بزرگ شاعر آخرين او كه
.ميشد اشارهاي
آن درست كه است آمده ندادن اهميت معني به "نهادن وقع" -الف بند سوال 3 ، صفحه 50 -8
.است "ننهادن وقع"
سوال اين چيست؟ نشانه...و بودي پرسيدي ، نكردي ، در "ي" -خودآزمايي 3 صفحه 52 در و
هيچ و:است آمده چنين آن دوم سطر در و است كتاب صفحه 51 "صوفي دو" درس به مربوط
متن در كه همانطور پس... و بودي ايمن جايي اگر برسيدي ، جاي هر و نكردي طلب همراهي
.ميباشد "برسيدي و نكردي طلب"ما فعل است كتابآمده
است؟ ميزيسته قرني چه در عبدالله خواجه -سوال 1 خودآزمايي ، بخش صفحه 67 ، -9
پنجم اواخر -د پنجم ، -ج ، چهارم -پنجم ، ب اوايل و چهارم اواخر -الف
به هرات در _ه در 396 وي كه است آمده انصاري عبدالله خواجه شرح درصفحه 66:توضيح
...و است هجري پنجم قرن در ايران بزرگ شاعران و مفسران از عبدالله خواجهآمد دنيا
.است يافته وفات هرات در _ه در 481 عبدالله خواجه
صفحه 308 پاسخنامه در وليميباشد "ج"گزينه سوال درست جواب فوق شرح به توجه با
صورت ، بدين سوال اين درست كتابجواب
در كه اين جالبتر وكنيد نگاه درس بهتوضيحات:معني به كه است شده مشخص
جاي ، به:است آورده گونه اين را سوال درست جواب غلطنامه
اواخر:ميگفت سوال "الف" گزينه اگردر كه داشت توجه بايد.است درست"الف" گزينه
.ميداشت ترجيح "ج" گزينه بر گزينه اين پنجم ، اواخر و چهارم
:دهيد تطبيق شده داده معاني با را زير لغاتتمرين 7 صفحه 44 -10
عمر بهار:، د چين خوشه:ج لاف ، :، ب چنگل:الف
چنگال -جواني ، 4- ، 3 ريزهخوار -، 2 ادعا -1
در ميباشند مطرف جناس مكان و كان:كه است آمده چنين عدد 18 ، توضيحات صفحه 89 ، -11
البته و است آمده "مكان"واژه اول در "م"زايد حرف و هستند زايد جناس دو اين كه حالي
در چون بودند ، مطرف سجع ميآمدند هم نثركنار در "مكان و كان" واژه دو اين اگر
با آخر حرف در فقط متجانس كلمه دو كه است وقتي مطرف جناس و هستند يكسان (ن)روي حرف
:مثل باشند داشته اختلاف هم
منثور يا گير منظوم شعر
منظور بود شاهدي ابدي
...و حريم و حرير جان ، و جام:قبيل از كلماتي يا
.دلگزندهتر آزارتر ، دل:دلگزاتر است30 آمده چنين سطر 15 صفحه 125 -14
سطر 13 ، صفحه 126 ، در همچنين و است نيامده لغتي چنين كتاب صفحه همين سطر 30 در ولي
.نيست متن در چون شود ، حذف بايد لغت اين كه است شده نوشته دگلزاتر ب ، گزينه
مطيع چون است نادرست كه است آورده "پيرو"معني به را "مطاع" سطر 13 ، صفحه 138 -15
.ميكنند پيروي او از ديگران كسيكه معني به "مطاع" پيروو يعني
سوره 38 ص 38 ، از مراد كه است شده نوشته (آيه 71 ص 38) سطر 16 ، صفحه 144 -16
.شود تبديل "س"به "ص"بايد پس ميباشد ،
:است آمده چنين اول سطر در صفحه 151 -17
است؟ رفته كار به بديعي آرايه چه زير دربيت
يوسفم ازاوبوي آيد كه پيراهني"
"كنند قبا غيورش برادران ترسم
تشبيه -د النظير ، مراعات - ج المثل ، ارسال -ب تلميح ، -الف
يوسفو پيراهنو) كلمات ميان كه صورتي در.است "الف" گزينه دركتاب فوق سوال جواب
(وج الف)درست پاسخ دارايدو سوال و النظيراست مراعات هم (كنند قبا برادرانو
.شود اصلاح وبايد است
كنندم عيب دوستان"است؟ گزينه كدام زير مصراع در مفعول سوال 8 ، سطر 4 ، صفحه 167 -18
"دادم تو به دل چرا كه
وتو عيب -د دل ، مو -ج ، تو -، ب دوستان -الف
.است دانسته رادرست "ج" گزينه كتاب صفحه 309 پاسخنامه در
فوق مصراع ودر ميكند دلالت كار انجام بر فعل ميگوييم كه داشت توجه بايد:توضيح
طراح ظاهرا و است غلط سوال اين و لازمند دو هر و است فعل "دادم دل" و "كنند عيب"
.است گرفته فعل را "ودادم كنند" سوال
است؟ رفته كار به آرايهاي چه زير بيت در سوال 11 ، سطر 12 صفحه 167 -19
راز صدفوارگوهرشناسان"
"باز نكردند لولو به جز دهان
تمثيل -د كنايه ، -، ج تشبيه -ب استعاره ، -الف
از كنايه "راز گوهرشناسان" آنكه حال است ، دانسته "ب" گزينه را درست جواب كتاب
نميتوان"وار"شباهت پسوند صرف به و گرانبهاست سخنان از استعاره "لولو" و عرفاست
.است پاسخ يك از بيش داراي سوال و دانست"تشبيه" را سوال اين جواب
و مفعول مضافاليه ، تنها پيوسته ، شخصي ضميرهاي:است آمده چنين سطر 25 صفحه 209 -20
.ميشوند فعل متمم
را اسم نقشهاي همه ميتواند ميشود اسم جانشين ضمير چون كه ميدانيم:توضيح
جاي در يا و است جمله نهاد "م"ضمير سوال 4 ، كتاب صفحه 69 تمرين در حتي بپذيردو
"تنها"قيد با را پيوسته ضماير كه است بهتر و است شده عمل فوق قاعده خلاف كتاب ، ديگر
.نكنيم نقش چند به محدود
آبان هفتم در وي كه است آمده راشد ، حسينعلي مرحوم حال شرح در صفحه 254 ، در -21
آن وفات و ولادتگفت بدرود را جهان آبان 1359 ودر 7 است يافته تولد شمسي 1284
.است بوده آبان در 7 دو هر مرحوم
خدمات و زندگينامه عنوان تحت فرهنگي مفاخر و آثار انجمن از كتابچهاي در كه درحالي
تيرماه خودش 2 قلم به را وي تولد ماه 1379 ، دي راشد ، 27 حسينعلي فرهنگي و علمي
.است دانسته 1284
بگذارد شرط ارهيچ عامل"
"بسپارد شحنه به را او خرد
شهسواري علي
دانشگاه علمي هيات عضو
خرداد امتحانات از پس دانشآموزي اردوهاي
ميشود برگزار
از پس دانشآموزي اردوهاي برپايي از پرورش و آموزش وزير:فرهنگي علمي گروه
.داد خبر مدارس خردادماه امتحانات
مجموعه از ديدار در "حاجي مرتضي" پرورش ، و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
اردويي برنامههاي بازنگري مراحل آينده هفته دو تا:گفت نياوران تاريخي و فرهنگي
كشور سراسر در جديد استاندارد با اين از بعد دانشآموزي اردوهاي و شد خواهد قطعي
.ميشود برگزار
اسلامي جمهوري بنيانگذار ارتحال سالگرد مناسبت به
نمايش به (ره)امامخميني منازل و زادگاه تصاوير
ميشود گذاشته
خرداد خونين 15 قيام و (ره)خميني امام ارتحال سالگرد مناسبت به:فرهنگي علمي گروه
ثبتي اسناد همراه به جماران و قم خمين ، در (ره)خميني امام منازل از عكسي نمايشگاه
.درميآيد نمايش به ايران فرش موزه در خرداد روز 11 از منازل اين
معرفي معاونت همكاري با ايران جوانان سينماي انجمن نمايشگاه اين برپايي با همزمان
در را (ره)خميني امام حضرت موضوع با كوتاه فيلمهاي فرهنگي ميراث سازمان آموزش و
نمايش به خرداد تا 13 از11 نياوران تاريخي-فرهنگي مجموعه و فرش موزه
.ميگذارد
شماره 1746 به شده ثبت خمين سرپلشهر محله در امام بيتكلف و ساده زادگاه و منزل
و ستمديدگان مامن ديدباني متعدد برجهاي و بلند ديوارهاي با ملي آثار فهرست در
به آن عكسهاي كه است منازلي جمله از دوران ستمگران و زورگويان مقابل در مستضعفان
.است شده گذاشته نمايش
|