مطالعه فنون و اصول
شد عنوان ايران در اجتماعي آسيبهاي ملي همايش در
قرباني جوانان ، و نوجوانان
هستند اجتماعي آسيبهاي
مطبوعات براي تكليف تعيين قانوني جايگاه
است نامشخص
اساسي قانون شمول دامنه:حقوقدانان
شود محدود نبايد
حقوق نقض به نسبت صنفي انجمن هشدار
روزنامهنگاران
دادگاه در ايسنا خبرگزاري عامل مدير
شد حاضر

مطالعه فنون و اصول
كيفيت آن صحيح شيوههاي از برخورداري عدم كه است آموزش در مهمي بسيار مسئله مطالعه
براي كه مهمي سوالات از يكي همواره و ميدهد قرار تاثير تحت را يادگيري
در آنان خاطر دغدغههاي مهمترين از و مانده پاسخ بدون آنان اولياي و دانشآموزان
مطالعه موفقيتآميز روش و علم تحصيل و مطالعه چگونگي ميآيد شمار به امتحانات فصل
گرفتن و امتحانات در موفقيت براي چارهاي كه آنند پي در همگي و است علم تحصيل و
.بيابند ضعيف نتايج بروز از جلوگيري و مطلوب نتايج
سادهترين با و مدون صورت به مطالعه زمينه در مفيدي اطلاعات كوچك مقاله اين در
مطالعه براي هموار بستري مناسب ، زمينه آوردن فراهم با شايد تا است شده ارائه بيان
.كند تحصيليايجاد پيشرفت و
جسماني آمادگيهاي
ايجاد و است مطالعه و يادگيري براي كمك بهترين شاداب و سالم جسمي داشتن هميشه
به مستقيم يا مستقيم غير صورت به ميتواند جسماني سلامت در كمبود و نقص هرگونه
:ميشود ذيل موارد شامل جسماني آمادگي.بگذارد تاثير مطالعه نتيجتا و حافظه كارآيي
خيال به دانشآموزان از بسياري:(مناسب تغذيه به دادن اهميت) كافي غذاي خوردن -1
همراه ميخورند غذايي اگر يا و ميورزند امتناع غذا خوردن از وقت در صرفهجويي
كرده وارد آنان به بسياري صدمات اين كه ميكنند را كار اين مطالعه حال در و دلهره
مفيد مطالعه از برخورداري براي داشت ياد به بايد.ميآورد پايين را مطالعه كيفيت و
كرد صرف...و آرامش با و لازم اندازه به را غذا و داد اهميت تغذيه به بايد صحيح و
.(ورزيد امتناع سنگين غذاهاي خوردن از ميشود توصيه)
گاهي و وقت دير تا امتحان از قبل شب دانشآموزان از خيلي:خواب به دادن اهميت -2
كه ميشود باعث بيخوابي كه است توضيح به لازم خصوص اين در ميمانند ، بيدار صبح تا
است لازمنباشد برخوردار خوبي كيفيت از و گيرد قرار تاثير تحت يادگيري
امتحان موقع است ممكن بيخوابي.باشند داشته را لازم استراحت عزيز دانشآموزان
دچار نيايد ، بر نيز سوالات به پاسخگويي عهده از دانشآموز و بياورد كسالت نيز دادن
يا بگويد پاسخ نتواند هم را ساده سوالي حتي كه طوري باشد آشفته و گيج يا شود سردرد
آمادگي بتوان تا داشت مبذول را كافي خواب و استراحت بايد حتما امتحان از قبل شب
.(ميباشد ساعت روز 6 شبانه در لازم خواب).داشت جسماني نظر از لازم
وجود نارسايي آنان حواس از يكي در نحوي به دانشآموزانيكه:حواس در نارسايي -3
و بينايي در بالاخص نارسايي اينميآيد بهوجود يادگيريشان در مشكلاتي دارد
از ميكشند رنج بينايي ضعف از كه دانشآموزاني.دارد را تاثير بيشترين شنوايي
.بگيرند ياد خوبي به نميتوانند نتيجه در ميشوند ، خسته زود مطالعه
دل سردرد ، مانند جسماني نظر از ناراحتي نوع هر داشتن:جسماني ديگر ناراحتيهاي -4
مطالعه نتيجه در گردد ناراحتي صرف مطالعه در تمركز عمده ميشود باعث..و درد
ناراحتي رفع در اول بايد مطالعه و يادگيري براي پس.باشد نداشته را لازم بازدهي
.نمود يادگيري يا مطالعه به اقدام بعد كوشيد موجود
فيزيكي شرايط نظر از آمادگي
مطالعه محل
يادگيري در كه باشد گونهاي به بايد ميشود داده اختصاص مطالعه براي كه مكاني
.نكند خلل ايجاد
:از عبارتند گرفت نظر در خصوص اين در بايد كه مواردي مهمترين
پرتي حواس موجب كه يابد آرايش و نظم گونهاي به بايد مطالعه مورد محل يا اتاق -1
دلپذير را تميز ، مطالعه و منظم اتاق.بيفزايد مطالعه هنگام علاقه به و نگردد
ايجاد كه باشد ديوار يا ميز روي تصاويري يا عكسها مطالعه ، محل در نبايد.ميكند
.نگيرد خود به را تمركز تا گذاشت كنار را آن بايد هست چيزي چنين اگر نمايد ، خاطره
معتدل شرايط دما نظر از.باشد مناسب نور و دما نظر از بايد مطالعه اتاق -2
.ميدهد قرار تاثير تحت را مطالعه پايين يا بالا بسيار دماي كه چرا است مطلوبتر
اقدام سرد فضاي در نگيرد خوابشان مطالعه هنگام اينكه براي دانشآموزان از بسياري
مطالعهاي شرايطي چنين در نميتوان و است نامطلوب بسيار اين كه ميكنند كار اين به
شرايط ميتوانند دانشآموزان آلودگي ، خواب از جلوگيري براي.داشت مطلوب
طوري يا (بزنند قدم شده چرت ، بلند احساس موقع مثلا) دهند تغيير را مطالعهشان
پشتي به دادن لم يا درازكش ، حالت در كه كساني اكثر.نگيرد خوابشان كه كنند مطالعه
.ميگيرد خوابشان سريعتر ميكنند مطالعه...و
مانع است ممكن ميرساند ضرر چشم به اينكه بر علاوه نيز شديد يا تاريك نيمه نور
شده تاريك هوا كه آفتاب غروب هنگام.باشد رضايتبخش مطالعه و كافي فكر تمركز
مطالعه نبايد دارد تكاني و لرزش كه وسيلهاي هر يا اتوبوس در كرد ، نبايد مطالعه
.خواهدشد چشم ضعف و سردرد باعث زيرا.كرد
كيفيت از و شده عارض آلودگي خواب و خستگي نباشد مطالعه براي كافي نور چنانچه
.بود خواهد مفيدتر مطالعه چراغ از استفاده ميكاهد ، لذا مطالعه
فكر تمركز مانع نيز عوامل اين بيايد ناخوشايند بوي اطراف از يا باشد كثيف اتاق اگر
.بود خواهد كافي
خانواده افراد سروصداي.باشد هياهو از بهدور و ساكت محلي در بايد مطالعه اتاق -3
پس.بود نخواهد رضايتبخش مطالعه و شده مطالعه براي كافي تمركز مانع صداها ساير يا
و باشد سروصدا از دور به كه داد اختصاص مطالعه به را اتاقي بايست امكان صورت در
از حداقل فرزندان مطالعه ساعت در كه نمايند برنامهريزي طوري بايد نيز خانواده
چنين چنانچه و كنند پرهيز صوتي صدايوسايل كردن بلند و اضافي سروصداي ايجاد
بايد فرهنگي مراكز در واقع مطالعه سالنهاي از ندارد وجود هيچوجه به امكاني
.كرد استفاده
محيط صداهاي با مقابله در موثري كمك ميتواند نيز مطالعه مناسب موسيقي از استفاده
مناسب موسيقي پخش اما ميسازد فراهم مطالعه براي را مناسب محيطي سكوت چند هر باشد ،
.ميآورد پديد مطالعه براي را مطلوبتري شرايط
ثابت محيطي به عادت كه چرا بود خواهد بهتر مطالعه براي ثابت اتاق گرفتن نظر در -4
خواهد قوي حافظه و متمركز فكر هميشه اتاق درآن كه طوري مينمايد ، شرطي حالت ايجاد
.(شد خواهد اجرا خود خودبه شرطي بازتاب قانون) بود
است مطالعه ميز پشت در گرفتن قرار مطالعه ، براي وضعيت بهترين:خواندن درس وضعيت -5
چيزهايي به موجبتمركزفكر تا شود شروع مطالعه بايد گرفتن قرار ميز پشت محض به و
صورتي چنين در.ميخوانند درس زدن قدم حال در عادت به بنا بعضيها ولي.نشود ديگر
مطالعه روند قبلي عادت ترك است ممكن چه كند ، مطالعه ميتواند خود عادت طبق كس هر
.كند روبهرو مشكل با را
زير اصول رعايت لازم ، فيزيكي شرايط و جسماني نظر از لازم آمادگيهاي كسب از بعد
:ميشود توصيه مطلوب كيفيتيادگيري از برخورداري جهت
مختل را نگهداري و حفظ يادگيري ، هدف بدون مطالعه:باشد هدفمند بايد مطالعه -1
پس نميكند دنبال را مطالعه از منظوري بيهدف يادگيرنده واقع در كه چرا ميكند
آن به رسيدن براي را راه بهترين مختلف راههاي ميان سپساز گردد مشخص هدف بايد
.برگزيد
از بعد.است برنامهريزي هدف ، به نيل براي اصلي ويژگيهاي از:برنامهريزي -2
مطالعه براي پس كرد حركت هدف بهسوي پشتكار و برنامهريزي با ميتوان هدف شدن مشخص
بايد برنامه اين در.كرد مرحلهاجرا به مرحله را طرح كرد ، طرح را برنامهاي بايد
.شود گنجانده تفريح اوقات مطالعهو وقت
در ميتوان كه را آنچه باشيد نداشته اصرار:دهيد انجام منظم بهصورت را مطالعه -3
و منظم مطالعه به عادت.آموخت عجله با و روزه دو آموخت تحصيلي سال ترميا يك طول
.مينمايد ميسر امتحانرا براي آمادگيهميشگي مرتب ،
و دادن بازپس خود به و خواندن مطالعه در بازده افزايش ازموثرترينراههاي يكي -4
بازگو خود براي كه اين از بااطلاع را مطلبي شخصي وقتي.است كردن بازگو خود براي
اراده را بعضيآن كه ميكند انگيزش ايجاد شخص در احساس اين ميكند مطالعه كند
.گفتهاند يادگيري براي
ياد كمنرويد ديگر مطلب درسيا سراغ به نگرفتهايد ياد خوب را مطلبي و درس تا -5
..است نگرفتن ياد هيچ ولي خواندن زياد از بهتر يادگرفتن ، خوب و گرفتن
لحظه هر و روز هر زيرا نميشوند اجرا دقيق مطالعه و درسي برنامههاي هميشه -6
ميهماني ، اجباري ، مسافرتيشود حادث است ممكن نشدهاي پيشبيني و تازه اتفاق
بيني پيش است لازم بزند برهم را برنامه است ممكن غيرمترقبه كارهاي ساير و بيماري
عهده به يا و انجامندهيد مترقبهرا غير كارهاي اين از برخي اولا كه شود
اتلاف جبران بايد برويد دكتر مثلابه مجبورشديد اگر ولي بگذاريد ، ديگر كساني
آزاد ساعت مقداري برنامه در است بهتر موارد اين پيشبيني براي بنماييد ، را وقت
.بگنجانيد
بعد دقيقهيا ساعت ، 5 نيم هر از بعد و متراكم نه باشد فاصلهدار بايد مطالعه -7
فكري كارهاي از غير بايد استراحت.نماييد استراحت دقيقه الي 15 ساعت 10 يك هر از
مفيد اين كه باشد آزاد هواي در عميق تنفس بار چندين بهصورت ميتواند مثلا باشد
.ميكند مختل را يادگيري متراكم مطالعه است ،
كه مدتي در يعني باشيد داشته تكموضوعي مطالعه آموختهها تداخل از جلوگيري براي -8
يك همان در را ذهن و خودداريكنيد مطالب ساير خواندن از ميخوانيد مطلبرا يك
.كنيد متمركز مطلب
.است تصوير بدون گرفتن ياد از آسانتر تصاوير همراه دروس گرفتن ياد -9
خود از را مثالها امكان صورت در و بگيريد ياد مثال همراه را مطالب كنيد سعي -10
.كنيد ابداع
كنيد يادداشت را مطلب آن موقتا نفهميد مطلبيرا يا قضيه مسالهيا است ممكن -11
نفهميدهايد كه را مطلبي وجه بههيچ.كنيد سوال دبيران يا دانشآموزان ساير از تا
.نسپاريد فراموشي بوته به و نگذاريد كنار
و دوم بار مطالب كه است شده ديده و ميشود محكم بهخاطرسپاري باعث مطالب مرور -12
.ميشود حفظ راحتتر سوم
يادگيري و بازدهي ميزان افزايش به كه است عواملي جمله از تداعي و ارتباط -13
ميآورد ، فراهم را شده سپرده خاطر به مطالب سريع و راحت يادآوري امكان و ميانجامد
نتيجتا و حافظه در مطالب ثبت امكان باشد داشته ارتباطوجود مطالب بين چنانچه
.بود خواهد ارتباطآسانتر مبناي بر مطالب خاطرآوري و بازدهي
آن پايداري به و مينمايد راحتتر را يادآوري و بهخاطرسپاري كه عواملي از -14
در دوبارهخواني و كليدي و مهم مطالب كردن برجسته با.است برجستهسازي ميانجامد
.ميشود تحكيم يادگيري ديگر فرصتهاي
.كرد مطالعه صرف وقت بايد كافي حد به -15
.كنيد پيدا استعمال مورد گرفتهايد فرا تازگي به كه آنچه براي-16
.كنيد خودابداع از عملي و ساده خلاصهنگاري نوعي -17
در شما تسلط دهيد توضيح ديگر كسان يا دوستانتان براي را شده مطالعه مطالب اگر -18
را آن كه دهيد توضيح را مطلبي بود خواهيد قادر هنگامي زيرا.ميرود بالا صورت اين
.باشيد فهميده كامل
كمك مطلب فهم و يادگيري به كه است تكرار و تمرين از ديگر نوعي يادداشتبرداري -19
.ميكند
.باشد سانتيمتر بايستي 40 كتاب تا چشم فاصله -20
مثبت روحيه خود به و ميفهميد ميخوانيد چه هر كه باشيد داشته بهنفس اعتماد -21
.دهيد
داشتن از اجتناب براي.كنيد كدبندي يا دستهبندي بايد را مطالب از بعضي -22
مثلادرست.كرد استفاده روش اين از ميشود ذهن در نامربوط موضوعات از مجموعهاي
.مطالب يادگيري براي داستان كردن
كنيد مطالعه ادبيات رياضي ، از مثلابعد كنيد انتخاب متنوع را مطالعه موضوعات -23
.شد خواهد خستگي موجب يكسان موضوعات چون
چيزي ولو بخوانيد بار يك بدهد درس است قرار معلم فردا كه را ، درسي شب هر -24
بعد بتوانيد اگر و ميكند بيشتر خيلي را شما مغز يادگيري آمادگي نفهميد ، اينعمل
مرور و بخوانيد بارديگر يك را كلاس در شده داده درسهاي هم شب در كلاس خاتمه از
.بود خواهد عالي بسيار كنيد
درس صحيح و كامل و خوب ميتوانيد صفحه ساعتچند هر در بسنجيد ، را خود حافظه -25
ساعتي 4 است ممكن بعضيها متفاوتاست بسيار خصوص اين در اشخاص حافظه.بگيريد ياد
.بگيرند ياد درس صفحه تا 30 ساعتي 20 است ممكن بعضيها و بگيرند ياد صفحه
دقت و است سخت بسيار جمله به جمله يا و كلمه به كلمه بطور درسها كردن حفظ -26
بسيار را كار جمله درچند صفحه چند كردن خلاصه و فهميدن ولي ميگيرد هم زيادي
.ميكند آسان
پيامدهاي با مطالعه كردن مثلاهمراه كنيد تقويت مجاورت قانون با را مطالعه -27
.مثبت
خواهم(است خوشايند شما براي كه)كار فلان مطالب اين خواندن از بعد بگوييدكه اگر
كننده تقويت باشد.. و كردن بازي دلخواه ، ميوهاي خوردن ميتواند اين كه كرد
.بود خواهد
و خوانده آهسته را مطالب دوم دفعه و مطالب تمام روي سريع ارزيابي يك اول -28
.كنيد يادداشت
.بخوانيد آهسته را مطالبدشوار و بخوانيد سريع را آسان مطالب -29
به موضوعاتاگر و كلمات.شود تبديل تصوير بهصورت بايد ذهن در مطالب بعضي -30
.ميگيرد انجام بهتر يادگيري تبديلشوند تصوير
كه است نيروهايي و توانها آنچنان شما در كه باشيد داشته باور را خود ديگر بار و
.مينمايد اندك مقابلش در كوهها و درياها
اماميزاده نسرين
باليني روانشناسي كارشناس
: منابع
سيف دكتر پرورشي ، روانشناسي -1
.شجري فتحالله خلاق ، يادگيري -2
.شعارينژاد دكتر تربيت ، روانشناسي -3
.شرآراي سرناز دكتر نوجوان ، و كودك يادگيري روانشناسي -4
.سيانگرد اسماعيل دكتر امتحان ، اضطراب -5
.شماره 6 سال 16 تربيت ، ماهنامه اكبري ، جعفر يادگيري ، و مطالعه صحيح روشهاي -6
همشهري ، روزنامه زمين ، رخبخش محمود فرزندان ، امتحانات موفقيت در والدين نقش -7
.شماره 2127
.طاووسي شعبان هيپنوتيزم ، با كنكور -8
.شماره 35 پنجم ، سال سنجش ، پيك مطالعه ، مورد نكتهدر 917
شد عنوان ايران در اجتماعي آسيبهاي ملي همايش در
قرباني جوانان ، و نوجوانان
هستند اجتماعي آسيبهاي
:گفت شنبه روز ايران در اجتماعي آسيبهاي ملي همايش دبير:اجتماعي گروه
و بيسواد ذكور جوان و نوجوان جمعيت عمده بهطور موجود اطلاعات براساس
اصليترين درآمد كم كارگري و جزء خدماتي مشاغل در شاغل يا بيكار و كمسواد ،
.هستند ايران در اجتماعي آسيبهاي قربانيان
اينكه بيان با همايش اين افتتاحيه مراسم در سخناني طي عبداللهي محمد دكتر
روند و بالاست ايران در اجتماعي آسيبهاي ميزان و شدت ميدهد ، نشان اطلاعات
سال 1379 ، 96 در زندانيان ورودي هزار مجموع 600 از:افزود است افزايشي آن
نيز درصد و 85 سال الي 40 سنين 19 بين آنان درصد كه 60 بودند مرد درصد
.بودند (ديپلم زير) كمسواد يا و بيسواد
قبح داراي است ممكن كه است اجتماعي پديده نوعي اجتماعي آسيب:گفت وي
زننده برهم و جمعي وجدان تحريككننده معمولا و باشد منعقانوني يا اجتماعي
.است اجتماعي نظم
درصد گفت60 شغل نوع براساس شده ياد توزيعزندانيان درمورد عبداللهي دكتر
.بودند كارگر يا جزء و كاذب خدماتي مشاغل داراي يا بيكار افراد اين
اجتماعي آسيبهاي:گفت بالاست جامعه در نيز خودكشي شاخص اينكه بيان با وي
هريك كه معني اين به دارند توجهي قابل همبستگي يكديگر با و متكثرند و متنوع
.هستند رصد قابل جامعه حوزههاي همه در و باشد ديگري ريشه ميتواند
نسبت ايران مردم اكثر كه ميدهد نشان ملي پژوهش يك نتايج:كرد تاكيد وي
نگراني ابراز اجتماعي آسيبهاي برخي و چاپلوسي طلاق ، بيكاري ، مانند مسائلي به
نظام در اختلال محصول كلان درسطح اجتماعي آسيبهاي:افزود وي.كردند شديدي
اجتماعي آسيبهاي:گفت وي.است شخصيتي نظام محصول خرد سطح در و اجتماعي
.كرد مقابله آنها با شكل همان به بتوان كه نيستند خلقالساعه و قانونمند پديدههايي
.برآمد آنها رفع درصدد و شد مواجه آنها با علمي برنامهريزي با بايد بلكه
علائم آسيبها ما اعتقاد به درحاليكه هستند توسعه نشان آسيبها:معتقدند برخي
از آسيبها با مواجههبپردازد زيادي هزينه آنها حل براي بايد جامعه و هستند بحران
.گريبانند به دست آن با حكومتها كه است چالشهايي اساسيترين
به نياز ما كه است اين برميگردد حاكميت سياستهاي به كه آنچه:افزود همچنين وي
نتيجه به ميتوانيم حذفي و فيزيكي برخوردهاي با آيا.داريم آسيبها به نگاه اصلاح
كه اين است مسلم آنچهباشد راهحل ميتواند بيتفاوتي برعكس اينكه يا و برسيم
يكديگر از منفك نميتواند دو اين و باشد بايد حاكميت اراده كنار در مردم اراده
.باشند
.بپردازد آسيبها حل به بهتنهايي بايد دولت كه معتقدند مردم درصد افزود95 وي
كه كساني و صاحبنظران ورود و مردم و غيردولتي تشكلهاي حضور بدون درحاليكه
.است غيرممكن مهم اين تاثيرگذارند
دارند ، بايد را اجتماعي مسائل دغدغه كه كساني:افزود بروجردي اشرف مراسم ادامه در
حركت يك اجتماعي شوراهاي تشكيل قدم نخستين بهعنوان.باشند چارهانديشي فكر به
حركتي نميتوان متخصصين نظرات بدون كه رسيدند نتيجه اين به اعضاء همه و بود مثبت
و آسيب يك اين كه باشند پذيرفته مردم آحاد بايد ميشود مطرح بحثي وقتي.كرد اساسي
و نشود تحميل مردم به رسانهها طريق از نيست آسيب كه مباحثي.است اجتماعي ناهنجاري
به ما و است رشد حال در ما جامعه كه داشت نظر در بايد.نشود كمرنگ اساسي مباحث
.شود فراهم انديشهها رشد براي زمينه كه ميرويم سمتي
مخدر مواد بازار" عنوان با خود مقاله به رئيسدانا فريبرز دكتر نشست اين ادامه در
به ايران در مخدر مواد خسارات به مربوط برآوردهاي:گفت و پرداخت "ايران در افيوني
كه آن مشتقات و ترياك افزوده ارزش.ميشود بالغ دلار ميليارد تا 7 سالانه 3 ارقام
و نابسامانيها:افزود وي.ميزند دلار ميليارد دهها به سر ميرود اروپا به
انواع نبود جوانان ، براي رفاهي امكانات و وسايل فقدان اجتماعي نابهنجاريهاي
عامل معتادان درصد تا 90 حدود 80 براي تبعيض با رودررويي جنسي ، مشكلات آزاديها ،
.است تقاضا تداوم اصلي
به ايران در مخدر مواد با مبارزه روشهاي ناكارآمدي به اشاره با رئيسدانا دكتر
در بهويژه اشتغال براي بلندمدت فعاليت:گفت و پرداخت مورد اين در پيشنهاد ارائه
و كارآمد ، تقويت مديريتهاي با آنها كردن جايگزين و جاري مديريت نقد كشور ، شرق
روشهاي كامل تغيير اجتماعي ، و فردي آزاديهاي گسترش انتظامي ، نيروي آموزش و تجهيز
از سيستماتيك و چندجانبه برنامهريزي و مطالعه روش برقراري و عمومي رسانههاي
: زمينههاي در بعدازظهرسخنرانان جلسه در.است مخدر مواد با مبارزه راههاي
اجتماعي عوامل و تهران در آزاري همسر پديده خانواده ، در زن عليه خشونت همسركشي ،
.گفتند سخن قتل
كشور ، وزارت همكاري با و ايران جامعهشناسان انجمن سوي از كه سهروزه همايش اين
و فرهنگ وزارت و زندانها سازمان انتظامي ، نيروي بهزيستي ، سازمان تهران ، شهرداري
.ادامهدارد نيز فردا و امروز شده برگزار اسلامي ارشاد
مطبوعات براي تكليف تعيين قانوني جايگاه
است نامشخص
كشور در مطبوعات:گفت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مطبوعاتي معاون:اجتماعي گروه
بايد كند ، تكليف تعيين آنها براي جايي است قرار اگر و هستند تابعقانون
.باشد مشخص آنجا جايگاهقانوني
به پاسخ در مشهد در مطبوعاتي فرهنگي نشستي در ديروز مودب شهيدي شبان" دكتر
زمينه در منعمطبوعات خصوص در تهران دادگستري اطلاعيه صدور پيرامون سئوالي
در خصوصا همهزمينهها در:افزود همچنين آمريكا با مذاكره بهمقوله پرداختن
آحاد همه وبراي است حرف آخرين رهبري معظم مقام فرمايش خاص ، مورد اين
.ميباشد مطاع مطبوعات و جامعه
و دارد كه شاني و جايگاه بخاطر ملي امنيت عالي شوراي البته:گفت وي
لازم خصوص اين در مصوباتش دارند عضويت آن در گانه سه قواي مسئولان
هشت از كمتر در شورا اين ابلاغي مصوبات هرگونه تاكنون:كرد اضافه وي.الاجراست
.است شده اعلام مطبوعات به اجرا براي ساعت
آنچه خلاف كه نميشود پيدا كشور در مطبوعاتي هيچگونه:افزود مودب شهيدي
.كند عمل دارند تاكيد رهبري معظم كهمقام
تذكر و ميكنيم برخورد بلافاصله سربزند ، تخلفي مطبوعات از اگر:افزود وي
.ميدهيم
اساسي قانون شمول دامنه:حقوقدانان
شود محدود نبايد
و است غيرروحاني و روحاني متهم شامل اساسي قانون اصل 168:اجتماعي گروه
.كرد محدود را اساسي قانون شمول دامنه نميتوان
فرهنگي گروه خبرنگار پرسش به دادگستري وكيل سلطاني عبدالفتاح پاسخ اين
اين در نگهبان شوراي نظر و منصفه هيات قانوناساسي ، اصل 168 درباره ايرنا
.است زمينه
سوي از بار سه تاكنون مطبوعاتي و سياسي جرايم براي منصفه هيات تشكيل طرح
به و مواجه نگهبان شوراي سوي از جديدي ايرادهاي با بار هر و تصويب مجلس
.است بازگشته مجلس خارجي سياست و ملي امنيت كميسيون
تامين براي اسلامي شوراي مجلس گذشته ماه ارديبهشت پانزدهم بار ، آخرين
شوراي به و رساند تصويب به اصلاحاتي با را طرح اين نگهبان ، شوراي نظر
جرايم به رسيدگي:است آمده مجلس مصوب طرح يك ماده در.فرستاد نگهبان
مي صورت دادگستري محاكم در منصفه هيات حضور با و است علني مطبوعاتي و سياسي
.گيرد
بهرئيس نامهاي در خردادماه هفتم نگهبان شوراي دبير جنتي احمد آيتالله
از منصفه هيات تشكيل طرح يك ماده كه كرد اعلام اسلامي شوراي مجلس
استدلال اين درباره سلطاني.است اساسي قانون اصل 168 با مغاير شورا نظراين
.است شده محدود اساسي قانون شمول دامنه تفسير ، اين در:گفت نگهبان شوراي
شوراي نظر به اشاره با نيز دادگستري ، وكيل و روزنامهنگار احمدي نعمت
قانون از كه نيست نگهبان شوراي شان در:گفت مجلس مصوبه رد در نگهبان
.دارد وظيفه دو قانون طبق نگهبان شوراي:افزود احمدي.كند ابزاري استفاده
مخالف مصوبات اين اينكه دوم و نباشد شرع با مغاير مجلس مصوبات اينكه يكي
اصل اين:گفت اساسي قانون اصل 168 به اشاره با وي.نباشد اساسي قانون با
بر روشن خيلي نشده ، اجرا و بوده تعطيل گذشته سال در 23 آن عمده بخش كه
و منصفه هيات مطبوعاتي ، حضور و سياسي جرايم به بودنرسيدگي علني اصل سه
.است كرده تاكيد دادگستري محاكم در جرايم اين رسيدگي
سياسي جرم تعريف و منصفه هيات اختيارات و ايجاد نحوه:كرد اضافه احمدي
جزو آن تصويب كه شده موكول عادي قانون به اساسي قانون اصل 168 طبق
.است اسلامي شوراي مجلس وظايف
حقوق نقض به نسبت صنفي انجمن هشدار
روزنامهنگاران
به نسبت بيانيهاي در ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن:اجتماعي گروه
.داد هشدار روزنامهنگاران ، حقوق نقض استمرار
استمرار و روزنامهنگاري فعاليت كه شرايطي در:است آمده بيانيه اين در
گذشته هفتههاي در است ، قانوني غير مضيقههاي تحت همچنان مطبوعات فعاليت
.است شده مشاهده روزنامهنگاران عليه رفتار از جديدتري ابعاد
انقلاب ، و عمومي دادگاههاي شعبههاي از برخي اخيرا:افزود بيانيه
ساعتها در و كرده جلب مطبوعات ، در مطلب انتشار دليل به را روزنامهنگاراني
يا منتشره مطالب با مرتبط غير كه كردهاند مطرح را پرسشهايي توانفرسا ، بازجويي
.است بوده آنها كار
، تاكنون آنكه رغم به متاسفانه:نوشت ايران روزنامهنگاران صنفي انجمن
داده قضايي مسئولان به قضات برخي رفتارهاي نوع اين از فراواني گزارشهاي
گسترش موجبات عملا خصوص ، اين در آنها موثر اقدام عدم است ، اما شده
.است ساخته فراهم را روزنامهنگاران اقدامهاعليه
دادگاه در ايسنا خبرگزاري عامل مدير
شد حاضر
(ايسنا) ايران دانشجويان خبرگزاري مديرعامل فاتح ابوالفضل:اجتماعي گروه
.شد حاضر تهران عمومي دادگاه درشعبه 1410 شنبه روز صبح
تبريز ، اسلامي آزاد دانشگاه ازسوي شكاياتي طرح دنبال به ايسنا مديرعامل
خوزستان استان از رهبري خبرگان نماينده "اراكي" شكايت و خزعلي مهدي
پرونده كه تبريز واحد اسلامي آزاد دانشگاه شكايت همچنين.شد حاضر دردادگاه
.ميشود رسيدگي شعبه 1410 در بود ، شده تشكيل شعبه 1402 در اين از پيش آن
سه فاتح:گفت ايرنا اجتماعي گروه خبرنگار به اينباره در مرتضوي سعيد قاضي
هفته يك مدت در شد قرار پروندهها مطالعه از پس كه داشت خصوصي شكايت مورد
.كند جلب را شاكيان رضايت
|