جوان سينماي روزگاري روزي ،
منتقد نگاه
53-لينچ زبان از لينچ
كيست نفع به ديجيتالي سينماي
جوان سينماي روزگاري روزي ،
ايران جوان سينماي انجمن در كوتاه فيلم توليد روند
جوان سينماي
رجبي حامد
به و است آمده وجود به ديگري اقتضائات بنابر و است كامل خود ذات در كوتاه فيلم
نيست بلند مشقيسينماي سياه و عقيم شكل وجه هيچ
در چه _ معيشتي امور به انسانها وقت حد از بيش يافتن اختصاص همپاي حاضر ، قرن در
فعاليتهاي به پرداختن امكان _ توسعه حال در كشورهاي در چه و پيشرفته كشورهاي
به شاهد مدت همين در ديگر سوي از.است شده كم پيش از بيش هنري ، امور همچون غيرمادي
.كوتاه فيلم و داستان همانند.بودهايم هنري رشتههاي در جديدي گونههاي آمدن وجود
كمبود همين بتوان را جديد گونههاي اين پيدايش براي دليل سادهانگارانهترين شايد
را رمان يك بتوانند نميدهد اجازه آنها به كه وقتي كمبود.دانست انسانها وقت
دليل اين به و بنشينند سينمايي بلند فيلم يك تماشاي به يا و بخوانند كامل بهطور
خواند ، يا ديد كار از فراغت اندك فرصتهاي در ميتوان را كوتاه داستان يا فيلم كه
فيلم از معمولا كه كرد انكار نتوان شايد چند هر.كردهاند پيدا رواج گونهها اين
از زيادي عده گرايش دليل نميتوان حال عين در اما ميشود ، استفادهاي چنين كوتاه
ذات در كوتاه فيلم زيرا.دانست مخاطبان زماني محدوديت را كوتاه فيلم به فيلمسازان
و عقيم شكل وجه هيچ به و است آمده وجود به ديگري اقتضائات بنابر و است كامل خود
بسط و زندگي از كوتاه برشي انتخاب دليل به كوتاه فيلم.نيست بلند سينماي مشقي سياه
ميتوان حتي و است متفاوت بلند سينماي با كامل بهطور محتوا و فرم نظر از آن ، دادن
ابتدايي سالهاي همان از كه طوري به دارد ، جداگانهاي زيباييشناسي كه شد مدعي
و بودهايم كوتاه فيلم قالب در ارزشمندي تجربي آثار آمدن وجود به شاهد سينما تاريخ
جوانان تجربه براي بوده محملي و برداشته گام بلند سينماي همپاي همواره سينما اين
را تجربه به اشتياق هنوز اما نبودهاند ، جوان سال و سن نظر از چند هر كه آنان يا
.بودهاند سينما جديد نوع اين ويژه زبان به رسيدن مشتاق و داشتهاند خود با
."است بيرحم سينما" كه باشد اين سينما مورد در گفتهها معروفترين از يكي شايد
اگر.دارد تفاوت ادبيات و موسيقي و نقاشي با سينمااست بيرحم واقعا سينما آري ،
.است اثرش آفرينش به قادر حداقل درآورد ، پولي اثرش از نتواند هنرمند هنرها ، اين در
شرط اولين و است گران و هزينهبر حرفهاي سينماي.دارد فرق قضيه سينما مورد در اما
از عده اين گرايش دليل عمدهترين شايد.است مالي شرايط يافتنش ، تحقق براي
عدم _ آن ويژه امكانات و كوتاه فيلم خاص زبان بر علاوه _ كوتاه فيلم به فيلمسازان
فيلم حال هر به.باشد كوتاه فيلم در بلند ، فيلم اندازه به مالي دغدغههاي وجود
بعضي در كه طوري به.ميشود ساخته بلند فيلم از كمتر بسيار هزينهاي با كوتاه
فراهم را فيلمها نوع اين توليد براي لازم هزينه ميتواند هم كارگردان خود موارد ،
.ندارند مالي سود انتظار فيلمها ، اين توليد از معمولا هم ديگر تهيهكنندگان و كند
خاطر به و دولتي بودجهاي به دسترسي دليل به كشور هر فرهنگي مسئولان بين اين در
در سرمايهگذاري براي مرجع بهترين سرمايه ، بازگشت صرفا نه و فرهنگي كار انجام هدف
با كوتاه فيلم جهان ، ديگر كشورهاي از بسياري مانند هم ايران در.هستند زمينه اين
براي را مناسبي زمينه فكري پرورش كانون انقلاب ، از قبل.گرفت پا دولتي حمايتهاي
مانند _ ما امروز موفق و خوب فيلمسازان از بسياري و كرد فراهم كوتاه فيلم توليد
بعد.دادند انجام كانون در را فيلمسازيشان تجربههاي نخستين _ كيارستمي و بيضايي
مهم اين ايران ، جوان سينماي انجمن آن ، از بعد و آزاد سينماي ابتدا هم ، انقلاب از
اگر اما.شدند مواجه جوانان خصوص به مردم گسترده استقبال با كه گرفتند برعهده را
سينما يادگيري و تجربه براي مجالي بهعنوان بيشتر كوتاه فيلم به انقلاب از پيش
فيلم ساختن و حرفهاي سينماي به ورود براي مقدمهاي بهعنوان را آن و ميشد نگاه
بهعنوان كوتاه فيلم جوان ، سينماي انجمن در و انقلاب از بعد ميدانستند ، بلند
اين در كه جواناني و بازيافت را خويش مستقل هويت و شد مطرح خودبسنده و كامل سينماي
صرفا نه و دانستند نهايي هدف بهعنوان را كوتاه فيلم پرداختند ، فعاليت به عرصه
.بلند سينماي به رسيدن براي ابزاري
و گرفت صورت ميليمتري هشت قطع در ابتدا جوان ، سينماي انجمن در كوتاه فيلم توليد
.يافت افزايش هم فيلمها اين توليد مختلف ، شهرهاي در انجمن دفاتر گسترش با
ايران ، جاي همه در تقريبا و همه براي توليد شرايط بودن مساوي خاطر به رفتهرفته ،
بود ، سينما زبان به او آگاهي و فيلمساز انديشه تعيينكننده عامل تنها اينكه و
شده توليد كوتاه فيلمهاي و شد افزوده نيز فيلمها كيفيت بر كميت بهبود بر علاوه
اما.كنند كسب جهاني مختلف جشنوارههاي در را موفقيتهايي توانستند انجمن ، اين در
آن جانشين ويدئو ميليمتري ، هشت فيلمهاي شدن خارج رده از و سال چند گذشت از بعد
كاملا تصاوير آن در اگرچه كه قطعي.شدند ساخته VHS-S و VHS قطع در فيلمها و شد
نوار روي شده ثبت رنگهاي به دسترسي امكان وجه هيچ به آن در و ميشدند تخت
داشت ، همراه به وقت و هزينه در كه صرفهجوييهايي خاطر به اما نداشت ، وجود سلولوئيد
.آوردند روي آن به هم شهرها در انجمن دفاتر و كرد تحميل توليد سيستم به را خود
طبيعتا و داد رخ ايران سياسي اوضاع در كه تحولاتي و تغيير با سال 76 ، از اما
به.شد دگرگون انجمن در كوتاه فيلم توليد روند نماند ، بيتاثير آن از هم سينما
امكانات و لابراتوار نگاتيو ، به دسترسي خاطر به تهران در انجمن توليد دفتر كه طوري
شد باعث امكانات ، اين ناگهاني آمدن وجود به.زد فيلم گسترده توليد به دست دولتي ،
از فيلمسازاني توسط مختلف قطعهاي در كوتاه فيلم هفتصد حدود كوتاهي ، مدت در كه
در همه كه فيلمهاييشود ساخته تهران انجمن توليد دفتر در كشور ، مختلف نقاط
بسيار طرفي از واقعه اين.شدند ساخته ميليمتري پنج و سي و شانزده بتاكم ، قطعهاي
بودند ، اندوخته ارزشمندي تجربيات حال به تا كه جواناني زيرا.بود خوشحالكننده
امكانات اين ديگر سوي از اما.يافتند را سينما حرفهاي امكانات به دسترسي امكان
اعتراف به بنا كه طوري به گرفت قرار افراد اختيار در دقيق كارشناسي بدون
و ارزشمند آثار فيلمها ، اين از كمي درصد تنها جوان ، سينماي انجمن دستاندركاران
برايشان كه امكاناتي به نسبت پايينتري بسيار حد در آنها بقيه و بودند قبولي قابل
درصد اگر حتي كه گمان اين به انجمن مسئولان ديگر سوي از.داشتند قرار بود ، شده صرف
هزينههاي تمامي شدند ، خريداري خارجي تلويزيوني شبكههاي توسط فيلمها اين از كمي
كوتاه فيلم توليد وضعيت و بازميگردد توليد چرخه به دوباره فيلمها براي شده صرف
برخلاف اما.زدند دست فيلمي نوع هر ساخت به تقريبا مييابد ، بهبود ايران ، در
بازارهاي در نتوانستند وجه هيچ به فيلمها اين انجمن ، دستاندركاران انتظار
سينماي برنامه و ايران تلويزيون آنها عرضه محل تنها و كنند كسب موفقيتي بينالمللي
كه امكاناتي ترتيب اين به.بود انجمن وقت توليد مدير آن ، تهيهكننده كه بود ديگر
اتمام به كوتاهي مدت در شود ، ارزشمندي فيلمهاي ساختن صرف سال چند طي ميتوانست
سال دو مدت به تقريبا هم تهران انجمن دفتر در توليد چرخه ترتيب ، اين به.رسيد
بود ، خارجي جشنوارههاي پسند مورد آثارشان كه نفري چند جز به مدت اين در و شد تعطيل
در.بودند كار به قادر VHS-S قطع در حداكثر و شهرستانها در فقط فيلمسازان بقيه
تهيه طريق از را فيلمسازان ميتوانست تنها تهران در انجمن توليد واحد بين اين
به صحنه خرج و وسايل كرايه مانند هزينهها ساير و كند حمايت لابراتوار و نگاتيو
طبق كه ميشد بسته فيلمساز و انجمن بين مشتركي قرارداد عوض در و بود فيلمساز عهده
كس هيچ معمولا كه آنجا از اما.ميگرفت تعلق فيلمساز به فيلم ، حقوق از نيمي آن ،
فيلمهاي سرمايه برگشت روي نميتوان وجه هيچ به كه نميداند فيملسازان خود خوبي به
.نبود مفيد چندان هم كار اين كرد ، حساب كوتاه
تغيير آن توليد بخش مدير و انجمن اين رئيس جوان ، سينماي هجدهم جشنواره از پس
درباره ارشاد وزارت سينمايي جديد معاونت كه قولهايي و تغييرات اين از پس.كردند
دگرگون انجمن در توليد وضعيت كه داشتند اميد همه دادند ، جوان سينماي وضعيت بهبود
اين به رسيدن براي تكاپو.شود گرفته سر از بهتر شرايطي با كوتاه فيلم توليد و شده
كارها نمونه بازبيني و فيلمنامهها بررسي.ميخورد چشم به انجمن در هم بهتر شرايط
.شد داده فيلمسازان به توليد دوباره راهاندازي بر مبني قولهايي و شد گرفته سر از
اولويتهاي توليد جديد شوراي كه است اين مايوسكننده بسيار نكته بين ، اين در اما
مورد در فيلمهايي مستند ، زمينه در و طنز فيلمهاي را داستاني فيلم در خود كاري
آثار گرفتن قرار اولويت در دليل انجمن مسئولان.كرد اعلام تاريخي بناهاي و مشاهير
_ ديگر نهادهاي بسياري و _ آنها تشخيص به بنا كه ميكنند بيان گونه اين را طنز
ترغيب طريق از آنها و دارد سرخوش و شاداب فضايي به احتياج كنوني شرايط در جامعه
جامعه در فضايي چنين آمدن وجود به ميخواهند فيلمها گونه اين ساختن به فيلمسازان
فرقي هيچ آيا ميباشد؟ جوان سينماي انجمن شان در برخوردي چنين آيا اماكنند كمك
در كوتاه فيلم فيلمسازان مشخصه مهمترين ندارد؟ وجود تلويزيون و نهاد اين بين
آنها ، از بسياري شمار ميشود باعث كه نگاهي.سينماست به آنها آرماني نگاه ايران ،
به ميكنيم ، فكر آنها به وقتي كه دغدغههايي.بگويند سخن انساني بزرگ دغدغههاي از
حال هر به.ميرويم فرو خود در بيشتر و بيشتر بلكه.نميگيرد خندهمان وجه هيچ
چشم به انجمن توليد بخش سياستهاي در چيز هر از بيشتر حاضر حال در كه مشكلي
بعد كه هستند آثاري پي در انجمن مسئولان ظاهرا.است پيچيده آثار از فرار ميخورد ،
كه ندارند باور آقايان اين.تمام و همين."جالب چه":بگوييم سادگي به تماشايشان از
تا ميكنند تلاش صرفا و بگويند سخن هم مهمتري مسايل از ميتوانند فيلمساز جوانان
حل راه بهترين كه آنجايي از و كنند محدود بامزه موضوعاتي به را كوتاه فيلمهاي
بلافاصله كه ميزنند دست آثاري انكار به است ، مسئله صورت حذف ايشان نظر در مسئله
مخاطب درك براي تلاش نيازمند و نميشود كشف روابطش و زوايا تمام پايانشان ، از پس
به كه آثاري مورد در و مخالفند است مدرن هنر گوهر كه ابهام با اينان.هستند خود
.بسازد فيلم نبوده بلد كارگردان كه ميگويند سادگي به نميشوند ، فهميده راحتي
به اول وهله در فيلمنامهها ، بررسي نحوه در كه هست هم دليل همين به احتمالا
و ميشود خوانده بعدا بود ، جالب فيلمنامه موضوع اگر.ميشود توجه آنها موضوع
رده در نوعي به كه فيلمهايي تمام ترتيب اين به.ميگيرد قرار توجه مورد ساختارش
.ميشوند خارج توليد گردونه از اول مرحله همان در ميگيرند ، قرار مدرن فيلمهاي
.ندارند جالبي موضوع اصلا واقع در و نيستند محور موضوع وجه هيچ به فيلمها اين چون
گسترش شيوه روايت ، نوع وسيله به اوليه بياهميت و ساده ظاهر به موضوع همان بلكه
چندخطي اوليه طرح با مقايسه قابل وجه هيچ به كه ميشود چيزي به تبديل...و روابط
كمي.است بيشتر وقت كمي نيازمند تنها فيلمنامهها ، گونه اين بررسي.نيست كاغذ روي
به توجه با هم باز هرچند.شوند خوانده كامل بهطور فيلمنامهها دهد اجازه كه وقت
نظر در _ نيستند برخوردار توليد براي زيادي شانس از فيلمها اين انجمن سياستهاي
انجمن تحويل را شاهكارهايشان از بعضي فيلمنامه "آنتونيوني" و "ازو" اگر كه بگيريد
رد عبوس ، لحن و بينمك موضوع خاطر به فيلمنامهها اين مسلما ميشد؟ چه ميدادند
كوتاه فيلم پيكر به را ضربه بزرگترين ميتواند محوري موضوع به توجه اين _ !ميشود
خلاقيت و ميگيرد قرار اهميت اول درجه در جذاب موضوع يافتن كه چرا.بزند ايران در
فيلم از انتظارات كه وقتي حال هر به.ميشود متوقف حد همين در تنها فيلمسازان
به آن به نيستند حاضر وجه هيچ به توليد دستاندركاران و است حد همين در كوتاه
قناعت سطح در حركت همين به ناچار به هم فيلمسازان كنند ، نگاه جدي موضوعي عنوان
.كرد خواهند
براي را زمينه و بكند فرهنگي كار بخواهد واقعا جوان سينماي انجمن اگر حال هر به
بيطرفي بود خواهد ناگزير كند ، فراهم ايراني جوانان استعدادهاي و خلاقيتها بروز
كه زماني از قرن يك حدود تقريبا اكنون.كند رعايت كوتاه فيلمهاي توليد در را
شيوه بلكه نيست ، مهم ميشود بيان هنري اثر يك در آنچه كه رسيد نتيجه اين به دنيا
جوانان اميد تنها شايد كه جايي در هنوز ايران ، در اما.ميگذرد است ، مهم آن بيان
و بگوييد بايد چه ميشود گفته آنها به همه از اول باشد ، كوتاه فيلم ساختن براي
ميگيرد ، قرار اهميت چندم درجه در اثر ، ساختار و سينما زبان به توجه و بيان چگونگي
.نيست مهم اصلا واقع در و
مقابل در جوان فيلمسازان پناهگاه واقع در و هدف تنها روزي جوان ، سينماي انجمن
كه بود امني محل جوان سينمايميزند را اول حرف پول آن در كه بود سينما اصلي فضاي
يك كه راحتي همان به.بزنند را حرفهايشان آن در ميتوانند ميكردند احساس آنها
.مالي دغدغههاي از فارغكند خلق را اثرش ميتواند آهنگساز يا نويسنده نقاش ،
اما."بود" روزي جوان ، سينماي انجمن.ميشد كمرنگ سينما بيرحمي آن در كه فضايي
."باشد" دوباره ديگر وقت چند كه نيست معلوم و "نيست" ديگر حالا
منتقد نگاه
انحصارطلبي جلوههاي و خارجي فيلم اكران
ايران سينماي متن و حاشيه در
پوريا امير
فراگير جريان به اخير ، چندهفته طي و ستون اين در كه است يادداشتي سومين اين
پاي وقتي.مييابد اختصاص خارجي فيلم اكران و ورود با ايراني تهيهكنندگان مخالفت
طبيعي بيايد ، ميان به ايران در فيلم اكران نظام مطرح هميشه و قديمي بحثهاي از يكي
تا مسير اين تداوم و پرداخت آن به روزمره ، جاري امور از بيش حجمي در بايد كه است
و است بحث گستردگي جهت به تنها جريان ، همين به مربوط يادداشت آخرين و سومين اين
.نميگيرد دربر را موضوع آشكار و نهان ابعاد تمام هم باز بدونشك
جرگه دو هر به را خارجي روز فيلم عمومي نمايش از جلوگيري قبلي ، بخشهاي در
آثار توليدكنندگان جرگه و صرف گيشه سرسپرده و "بدنهاي" سينماي دستاندركاران
اين.داديم نسبت مخاطب نظر و سليقه همزمان "ارتقاء" و "جلب" به علاقهمند و فرهنگي
و دموكراسي دغدغه با (ماجرا سوي يك در) مخالفت اين بين نسبت به ميخواهيم بار
كه آزاديهايي آيا كه اين به:بپردازيم (ديگر سوي در) فرهنگي آزاديهاي به تمايل
محدودههاي در فقط ميشويم ، قائل عادي مردم براي هنر و فرهنگ اهالي عنوان به
منافع برحسب ما خود كه اين يا ميشود؟ كمرنگ يا ميرسد پايان به نامشروع و غيرمجاز
دل در حتي باشد ، لازم كه هرجايي را آزاديها اين كردن محدود حق گروهيمان ، و فردي
!قائليم؟ خودمان براي شروع ، و مجاز محدودههاي
تا گرفته اقتصادي حاد زمينههاي به اشاره از سينما ، داخلي بحران پيرامون بحث در
لزوم از فراوان ، تاكيد و اطمينان با ما سينماگران اغلب فيلمنامه ، معضل مداوم تكرار
در فيلمنامهها ايدههاي بيشتر كه اين.ميگويند سخن تماشاگر خواست و نظر تامين
بار يك وقت هرچند كه اين ;تكرارياند كشور ، سينماي سالانه توليدات از عمدهاي بخش
دختر" به موسوم فيلمهاي مثل) ظاهري لعابهاي و رنگ از گذرايي و سطحي ولي تازه موج
مضامين همان با پايه از و ريشه در ولي سربرميآورد (اخير سال چند در "پسري و
تجهيزات و سالنها با دارند حق مردم كه اين ;است خورده پيوند فيلمفارسي تكراري
پرداختهاي و فرسوده داستانهاي اين با فيلمهايي تماشاي به موجود ، فرسوده
.ماست سينماگران تاكيد مورد حتي و تاييد مورد همه و همه نروند ، فرساينده
تماشاي به تمايل در را مردم كه ميدهيم حق خودمان به ما اغلب چگونه ترتيب ، اين به
كه اختياراتي چرا كنيم؟ كنترل و محكوم كلي به تازه ، فضاهاي و قصهها روشها ،
فقط ميشويم ، قائل برايشان سنجيده و جذاب شيوههاي و بكر ايدههاي به علاقه درخصوص
صراحت اين به خودمان چطور است؟ داخلي محصولات بيطراوت و بسته دايره به محدود
ساختارهاي و داستانها اين و كهنه تجهيزات اين با كه ميكنيم اقرار و ميگوييم
حكم آنان براي حال عين در ولي محقاند ، سينما به كردن پشت در مردم شده ، نخنما
روي براي را روز سينماي كارآمد و مناسب نمونههاي توقع نبايد كه ميكنيم صادر
!باشند؟ داشته سينما ، به مجدد آوردن
بيشتر است ، جاري ديدگاه اين در كه دموكراسي نفي و انحصارطلبي از خاصي گونه
توجيهگريهاي و بهانهتراشي به را كشور در فيلم توزيع و توليد عرصه حرفهايهاي
لازم اخلاقي ملاكهاي فاقد آمريكايي فيلمهاي كه نكته اين طرح.است واداشته مرسوم
ميخورد چشم به آنها در محتوايي ناهنجاريهاي كه اين يا كشورند داخل در نمايش براي
و ساراند صداي پيشرفته تكنولوژي از بهرهگيري با روز فيلمهاي كه اين به اشاره يا
در سينما سالنهاي از زيادي بسيار شمار و شده ساخته نور و رنگ تصحيح ممتاز امكانات
بيبهرهاند ، آثار ، اين نمايش براي لازم تصويري و صوتي فني ، تجهيزات از كشور ، سراسر
در بسياري هم اين از پيش كه همانطور.است موجود توجيهات از نمونه دو يكي تنها
كوچك سالنهاي ايجاد با ميتوانكردهاند اشاره مكتوب پژوهشهاي يا شفاهي بحثهاي
همين از استفاده همچنين و پروجكشن ويدئو صورت به فيلم نمايش براي پرتعداد بسيار و
با را روز فيلمهاي از مداومي نمايشهاي غيره ، و فرهنگسراها در موجود سالنهاي
شعار آن از كوچك هرچند بخشي و داد ترتيب يكدست ، و مناسب شنيداري و بصري كيفيات
.پوشاند جامهعمل را "باشند تكنيكي و داستاني نوآوريهاي دنبال به دارند حق مردم"
!نيست كمتر نباشد ، ما از بيشتر اگر آنها پرمحتواي و سالم فيلمهاي باشيد مطمئن
و فردي اقتصادي منافع حفظ مسئله مسئله ، ميدانيم همه كه حالا خودمانيم ، ولي
بردن ياد از با نيست بهتر ميشويم؟ متوسل بهانهها اين به چرا است ، جمعيمان
بداعت و فرهنگ مناديان جرگه يا "بدنهاي" سينماي كارگزاران جرگه به انتسابمان
و مجاز محدودههاي همه در ندارد حق ايراني تماشاگر كه بگوييم صريح و صدا يك هنري ،
عمل دموكراسي نفي اين به داريم كه حالا باشد؟ تازگي و جذابيت دنبال به مشروع ،
سينماروي مانور محدوده كه بگوييم و باشيم معترف هم كلام در نيست بهتر ميكنيم ،
و ايراني سينماگر فعاليت محدوده همان انتخاب ، حق از برخورداري براي ايراني
اوست؟ توليدات
و فرعي جلوههاي سراغ به مردم اصيل ، و اصلي نمونههاي وجود با كه دريافتهايم چون
بينالمللي استانداردهاي روي به را دريچهها و درها ميخواهيم نميروند ، بدلي
استانداردهاي مردم هنوز شيوه ، اين ساله بيست تداوم با كه ميبينيم ولي.ببنديم
.نكردهاند خود مشروع و طبيعي توقعات جايگزين را داخلي
53-لينچ زبان از لينچ
متقابل علاقه:لينچ و كوبريك
رادلي كريس:گردآوري
در شما تصميم با خودتان خانواده آيا.بود جنيفر و پگي پيش فكرتان قاعدتا ولي *
زندگيتان؟ محل تغيير قيمت به هم آن بود؟ موافق ساختن فيلم مورد
خودش اين ;بودند آنجا هم خواهرم و برادر شب آن.رفتم مادرم و پدر خانه به شبي خب ،
كافي پول من وقت هر و بود متوقف قبل مدتي از "كني پاك كله مرد".بود نادري اتفاق
هيچ من و بود وسط اين هم جنيفرميكرديم فيلمبرداري ذرهذره را صحنهها داشتم ،
خانه تاريك نشيمني اتاق در مرا پدرم ، و كوچكتر برادر نداشتم ، بساط در پولي
.بود مسئوليتپذير خيلي كارش در و ميكرد كار بوئينگ هواپيماي روي برادرم.نشاندند
.است مسئوليتپذير شدت به هم هنوز و دارد غريبي اندوزي تجربه رگ
سرم از را فيلم اين فكر كه است وقتش ديگر گفتند بهم و نشاندند مرا آنها بگذريم ،
و پرتنش شب.خوردم جا شدت به حرفشان از.كنم پيدا كار خودم براي و كنم بيرون
در.بكنم كاري چنين نميتوانم گفتم كه شد اين نهايياش نتيجه ولي.بود وحشتناكي
تا حالت اين نميدانست هم هيچكس ميداني ، بودم ، شده گم "كني كلهپاك مرد" سرزمين
ديگر حالا و بودند كرده رو را دستشان ديگر آنها ولي.ميكند پيدا ادامه كي
.بودم كرده حس را آن قبلا هم خودم.چيست فكرشان ميدانستم
.باشد داشته را آنها دلخواه نتيجه نميتوانست ولي كرد ، را خودش كار ماجرا اين
نكرده ، تمامش هنوز و رفته فرو كاري عمق در آدم وقتي كه گفتهام را اين هميشه
با را آدم برسد ، پايان به كار آن وقتي تا انگار.كند شروع را ديگري كار نميتواند
.بستهاند آن به زنجير و غل
زحماتت ميارزيد ، خب ، ":گفتند مادرتان و پدر آيا شد ، تكميل فيلم بالاخره وقتي *
؟"داده نتيجه
و (بودم شده جدا ازش موقع آن كه) پگي به بيشتر هم آن كه شب يك همان از غير به
نيمي.بودند پشتيبانم واقعا مادرم و پدر من ، خود به تا ميشد مربوط جنيفر دخترم
عملا بودم ، آمريكا فيلم موسسه در وقتي و بود داده پدرم را "الفبا" فيلم هزينه از
نگه را بدهيهايم حساب.ميداد پول بهم هميشه.ميداد ماهانه توجيبي پول بهم
.ميدادم پس را پدرم پول كه بود روزي روزهايم شادترين از يكي دوره ، هر در و ميداشت
و پدر.بود لذتبخش دادنش پس ولي.نميكرد فرقي او نظر از نميدادم ، پس هم اگر
ولي ميسازم ، فيلم طوري اين چرا من نميدانند و ندارند سينمايي درك لزوما مادرم
.هستند پشتيبانم هنوز
زمينه در مشكلاتي بروز" دليل ذكر با سرانجام آمريكا فيلم موسسه كه شنيدهام *
بود؟ افتاده اتفاقي چه دقيقاكرد اعلام را پروژه ختم ،"بلند فيلم توليد
بحث ميگذاشتم ، پا كه بيرون دنياي به دنيا اين از ولي بود ، كوچك خيلي من دنياي
طلاي نخل برنده و هاپر دنيس جنجالي ساخته Easy Rider].بود "رايدر ايزي" فيلم
داشت ، عواقبي آمريكا فيلم موسسه براي "رايدر ايزي" اين.[م - در 1969 كن جشنواره
استوديوها بعضي با نظرم بهبود بلند فيلم توليد مطلوبشان كارهاي از يكي چون
هزينه كمك موسسه به دلار ، هزار تا 500 حدود 250 در رقمي با كه داشتند قرارداد
خيلي هزينه "رايدر ايزي" كه شد خبردار استوديو ناگهان بعد ، .بدهند فيلم توليد
اين ، از بعد نميدانم."!ببينم وايسا":درآمد استوديو مسئولان صداي.داشته پاييني
.بدهند پول آمريكا فيلم موسسه به نبودند حاضر ديگر حال هر به ولي.گفتند چه ديگر
موسسه ، ميترسيد استوديو كه ميخورد آب آنجا از قضيه اين از بخشي ميكنم فكر
:گفت اتحاديه هم بعدباشد آنها محصولات با رقابت به قادر كه كند توليد فيلمهايي
بدهيم ، امكانات و ابزار آمريكا ، فيلم موسسه بچههاي و بر شما به ما ميخواهيد اگر"
رقابت ما خود كارهاي با كه كنيد توليد بلند فيلم ميخواهيد اگر ولينيست مشكلي
.بلند بيفيلم بلند ، فيلم:كرد صادر جديدي حكم موسسه بنابراين."نيستيم ما كند ،
مركز آن فيلمساز بروبچههاي از كه(Stanton Kay) كي استانتون قضيه ، اين از قبل
عظيمي كاربسازد را موسسه بلند فيلم اولين تا ميبرد پيش را كارهايش داشت بود ،
.كنند فيلمبرداري يوتا در را آن بود قراربود "گنج جستوجوي در" هم اسمش و بود
كار ، از مشخصي نقطه در !بزرگ مشكلات داشت ، وجود مشكلاتي كار ، اول همان از ولي
ولاني تونيبسازد را گنج خود يعني طلا شمشهاي آن كه ندارند را هيچكس ديدند
كشيده يوتا به هم من پاي ترتيب ، اين به.كنم قالبگيري را گچ بلدم من كه بود شنيده
چيزهايي هتل ، زيرزمين در.كردم كار بود ، (Happy) هپي اسمش كه جواني با مدتي و شد
غروب تا صبح كه اين از گذشت ، كه مدتي !بود غريب واقعا.ميساختيم طلا شمش شكل به
هم فيسك جك من دوست ببينيد ، ":گفتم بهشان.شدم خسته بسازم ، طلا شمش و بنشينم
هنري مدير ميخواست هم جك."اينجا ميآورم را او.بدهد انجام را كار اين ميتواند
فرنگ ، و ايران در فيلم توليد نظام تفاوتهاي دليل به كه اصطلاحي ،art director] شود
طراح" همتاي را آن ميتوان تقريبا اما.ندارد فارسي در روشني معادل هنوز عملا
و كرديم عوض را جايمان من و جك.بود عالي هم او براي پس.[م - دانست "لباس و صحنه
اين.برداشت هزينه كلي چند هر نشد ، تكميل وقت هيچ فيلم آن ولي.برگشتم خانه به من
.بود موسسه در بلند فيلم تابوت بر ديگري ميخ هم
تبديل بلند فيلم به دارد "كني پاك كله مرد" كه رسيد نظرشان به وقتي بنابراين ،
قضيه سراغ رفتند همين براي.ميكشيدند كنار آن از را خودشان پاي ميبايست ميشود ،
بيشتري پول به من چون.كردند من حق در را لطف بزرگترين و ،"..مشاركت با"
من خود مشاركت درصد چند هر ميشد ، فراهم پول اين بقيه ، مشاركت با و داشتم احتياج
.دادند هم به خودشان اوليه درصد از 50 بيشتر درصد آنها 40ميرفت بين از كلي به
هنوز كردند ، سرمايهگذاري كه كساني.كردند تامين را هزينه درصد عملا 90 بنابراين
هم و گرفت پس را پولش هم گذاشت ، پولي كه كسي هر.درميآورند پول فيلم اين از دارند
بازده قدر اين فيلم كه بود جالب خيلي.دارد ادامه همچنان روال اين و ;رسيد سود به
.داشت
كيست نفع به ديجيتالي سينماي
ديجيتال سينماي
كيهان خجسته: ترجمه
ميكوشد آمريكا سينماي وضعيت شدهاند ديجيتالي اتالوناژ و مونتاژ صدا ، ديگر امروز
نمايش آغاز كه فرصتي در ويژه به فيلم ، نمايش مورد در را خود فني استانداردهاي تا
سينماي پخش سنتي شبكه.كند تحميل است ، داده دست به (دوم حكايت) ،"ستارگان جنگ"
چيزهاي به بياحترامي نمايش اين بود ، گذشته سال اگر.است فروريختن حال در جهاني
ديجيتالي نمايش دستگاههاي.است نماد يك ديجيتال آغاز امسال ، اما ميشد ، تلقي مقدس
نحوي به ،"دوبوسي" سالن و "مور اديتوريوم" يعني كن ، جشنواره بزرگ سالن دو در
ستارگان جنگ از.ميدهد نشان را تكنولوژي اين مقاومتناپذير پيشرفت خارقالعاده
ميان اين در و كيارستمي عباس "10 تا "روسي سفينه" روسي تجربي فيلم و لوكاس جورج
آرشيو در موجود فيلمهاي مونتاژ وسيله به ژاكو ژيل كه "كن جشنواره تاريخ" فيلم
فراواني از نشان آثار گوناگوني شده ، مرمت كلاسيك فيلمهاي يا بود ، شده ساخته
نمادين ، مالي ، هنري ، امور در حال عين در پيچيده بازي ايندارد هدفها و امكانات
.است پوشيده مردم براي كاملا آن اهداف كه حالي در دارد ، جريان حرفهاي و سياسي
دگرگوني اين ايجاد براي دليلي تماشاگران سودجو ، سازندگان تاكيدهاي عليرغم
نمايش كه مواردي همه در.نميدانند را آن تاثيرات كه ساده دليل اين به نمييابند ،
اين كه بود نشده متوجه كس هيچ بود ، شده انجام مردم به اطلاعرساني بدون ديجيتالي
نتيجهاي نخستين.نيست سنتي ميليمتري كپي 35 به مربوط كه ميبينند را تصاويري بار
.است رسيده كمال به امروز ديجيتالي نمايش كه است اين گرفت تجربه اين از ميتوان كه
دارد؟ نياز آن به يا ميخواهد را آن كسي چه اما
ديجيتالي دستگاههاي توليدكنندگان اول ، مرحله در.صنعت:است اين روشن پاسخ يك
سه ميان را آن جواز و دارد دست در "اينترومنت تكزاس" شركت را رهبريشان امروز
مابقي در ايماكس و اروپا در باركو متحده ، ايالات در ديجيتالي نمايش توليدكننده
ناچار ديگر ندارند بالايي مالي توانايي كه افرادي كليه.است كرده تقسيم جهان
و (ميشود تمام يورو دستكم 1500 بلند فيلم كپي هر) گرانقيمت كپي هزاران نيستند
.كنند تهيه را (دارد وزن كيلو متوسط 35 زماني طول با فيلم هر) وزن سنگين
فني نگرانيهاي
.افزود بايد را سينمايي خطوط در "ديجيتالي چيز همه" غالب تمايل شده ذكر دلايل به
در تصوير روي بر كار برگزيدند ، را طريق اين گذشته در مونتاژ و (ميكساژ و ضبط) صدا
طور وضعيت فيلمبرداري مورد در اما.ميرود آنان مسير به نيز (اتالوناژ) لابراتوار
به پيش از بيش ويژه تاثيرات تصاوير توليد براي ديجيتال تكنيك اينكه با است ديگري
محدود فيلم صحنههاي كليه تهيه براي ديجيتالي دوربينهاي از استفاده ميرود ، كار
عادي دوربينهاي با مدتها تا نيز آينده در فيلمها اكثر صاحبنظران باور به و است
به نظري يا عاطفي وابستگي نبايد گذشته اين از شد ، خواهد توليد فيلم بهروي و
.گرفت كم دست را فيلم داراي و عادي دوربينهاي
و عادي دوربينهاي به عشق از ناشي كمتر ديجيتالي نمايش از استفاده با مخالفت اما
گزاف هزينه نگران سينما ، دستاندركاران بيشتر.است اقتصادي ملاحظات از ناشي بيشتر
دستگاههاي برابر پنج دستكم كه هستند جديد پروژكتورهاي خريد براي سرمايهگذاري
رده از جديدش ، مدلهاي آمدن بازار به با زودي به قوي احتمال به و دارند قيمت عادي
يا انتظاري وضعيت همان در فرانسه سينماهاي ملي فدراسيون فرانسه در.شد خواهند خارج
ملي انجمن توسط 18 دسامبر 2001 در 12 كه متني چنانكه.دارد قرار دفاعي شايد
منوال همين بر بزرگ كشورهاي كليه در وضعيت ميدهد ، نشان رسيد امضا به بهرهبرداران
مهمترين با سينما است ممكن اينكه به توجه با" كه است آمده مزبور متن در.است
ذينفع ، سازمانهاي همه است لازم (...) شود ، مواجه خود تاريخ تكنولوژيكي دگرگوني
".برگزينند را واحدي استاندارد جديد ، وسايل تهيه براي سياست گونه دو اتخاذ از پيش
بانك است ، دولت مدنظر سينما سالنهاي كردن روزآمد و مرمت كه ايتاليا در
پرداخت براي كشور اين دللاورو ملي بانك به يورو ميليون اروپا 100 سرمايهگذاري
مستلزم تكاملي هرگونه كه آنجا از.داد خواهد وام سينماها كردن مدرنيزه هزينه
كشورهاي سطح اختلاف دگرگوني اين كه ميرود آن بيم است ، سنگين سرمايهگذاريهاي
تغييري چنين كه كرد فراموش نبايد ديگر سوي از.كند بيشتر را كشورها ساير و نيرومند
است سينماها به فيلم كپيهاي رساندن و توزيع اصليشان كار كه پخشكنندگان حرفه در
.كرد خواهد ايجاد عمدهاي دگرگوني نيز ،
فيلم تهيهكننده و" پخشكنندگان ملي فدراسيون رئيس كارميتز ، مارين گفته به چند هر
حرفه خلاق بخش به كه ميدهد امكان ما به كپيها رفتن بين از كيارستمي عباس ""10
كه نخست راهحل.ميشود كپيها جايگزين چيز چه دانست بايد اما ".بپردازيم خود
.است دي.وي.دي نوع از محكم و كوچك دستگاههاي تهيه است ، كمهزينهتر و سبكتر
:كند پخش را فيلمها واحد منشايي از كه است ماهواره طريق از پخش دوم گزينه اما
و دهد فشار را آن لوسآنجلس در استوديو يك رئيس است قرار كه معروفي دكمه همان
.كند انباشته بزرگ فيلم يك از را زمين كره همه ناگهان
ديرآمدگان
علمي ، هذيانهاي و كاذب شايعات تشخيص در كه سي.ان.سي عالي كميسيون مدير ريولوشه ،
به تا حال اين با "است امكانپذير كاملا فني نظر از" كه ميكند تاكيد است استاد
نيست يكپارچه چندان بينالمللي بازار و است مشكل بسيار بلند فيلم يك انتقال امروز
آمريكاييها نيست معلوم ديگر سوي از.سازد ميسر جهان سراسر در را همزمان پخش كه
ميتوانند ملي يا محلي انتقالدهندگان.باشند داشته دست در را فيلم انتقال انحصار
عهده بر باشند مجوز داراي آن سالنهاي كه مناطقي در را آن مديريت كشور هر در
بازنده را خود فرانسويها ، ويژه به اروپاييها ، كه ندارد وجود دليلي امروز.بگيرند
از ميآيند ، دير كه آنان و داريم قرار دگرگوني آستانه در كه است روشن امابدانند
ديجيتالي صورت به "دوم ستارگان جنگ" كه بود كرده اعلام لوكاس ميشوند ، در به ميدان
كاذب تبليغي تنها اين كه ميدانيم امروز ولي شد ، خواهد داده نمايش جهان سراسر در
تصور ميتوان پروژكتور ، بهاي شده پيشبيني كاهش با همراه ديگر سال پنج تا امابود
هديه خريداران به پروژكتور هر با همراه ستارگان ، جنگ بعدي حكايت از كپي يك كه كرد
.است منطقي جهاني بازار آوردن دست به براي تبليغي چنين هزينه.شود
لوموند از برگرفته
|