شگفتآور بازگشت
جهاني دهكده
اميدوارترند آينده به سالمندان
نيستند عادي هيچكدام آنها

شگفتآور بازگشت
پزشكي آموزش
خورسند مريم
علم حوزه در تا شد منجر اجرايي امور با پزشكي جامعه درگيري معتقدند طرح موافقان
باشيم خدماترساني درگير فقط پزشكي
بهداشت چالشهاي همايش در خاطر آرامش با كشورمان بهداشت وزير پزشكيان ، مسعود دكتر
را خود تجربيات ديگر كشور نمايندگان 25 اتفاق به تا بود كرده شركت قرن 21 در عمومي
.كنند بدل و رد درماني امور كردن اثربخش خصوص در
خانه در همزمان ، است نشسته لبنان همايش در هنوز وقتي نميكرد فكر هرگز او اما
وزارت به او وزارتخانه از را پزشكي آموزش ششم ، مجلس نمايندگان از نفر ملت ، 118
بهعنوان علوم وزير معين دكتر اما بود ، خالي او جاي مجلس صحن در.بازگردانند علوم
روز چند او هرچند.كند دفاع پيشنهادي طرح از بتواند تا داشت حضور دولت نماينده
ورق اما ندارد ، نظري علوم وزارت به پزشكي آموزش بازگشت درباره بود گفته آن از قبل
اطلاعات به و است نشسته لبنان اجلاس در هنوز پزشكيان دكتر كه حالي در.بود برگشته
و قيام در.ميكنند رايگيري به تصميم مجلس نمايندگان ميدهد ، گوش پزشكي علم نوين
خواستار رايگيري در تشكيك با طرح اندك مخالفين ميآورد ، راي پيشنهاد قعود ،
.شد تصويب پيشنهادي طرح.شدند ورقه با رايگيري
جدايي آغاز
پيوستند بهداشت وزارت به و جدا كشور دانشگاههاي از پزشكي دانشكدههاي سال 1364
ديگر سوي از و شده تربيت پزشك بيشتري تعداد جنگ ، زمان بحراني شرايط واسطه به تا
.يابد ارتقا درماني خدمات كيفيت
كوبا ، جمهوري و فروپاشي از قبل شوروي جماهير اتحاد كشور دو نيز اين از پيش تا
كشور در هرچند.كردند ادغام كشورشان درمان و بهداشت سيستم با را خود پزشكي آموزش
امر در كه مثبتي تاثيرات مقابل در اما شد ، اجرا فوق طرح سال به 40 نزديك شوروي
عقب كشورها ساير از را كشور اين پزشكي تحقيقات و آموزش لحاظ به داشت مردم بهداشت
خود اوج به پزشكي كادر كمبود از ناشي مشكلات فشار وقتي نيز پيش سال انداخت140
.شد منتقل بهداشت وزارت به علوم وزارت از پزشكي آموزش ضربتي ، حركت يك در رسيد ،
سال ايناقدام 14 از و داشت همراه به بسياري مخالفان و موافقان نيز ادغام آن
به و كرد طي را پيشرفت جادههاي بهانهاي ، و وقفه بيهيچ جهان پزشكي علم.گذشت
از پزشكي آموزش جداسازي معتقدند گروهي ايران ، در اما.رسيد تازهاي دستاوردهاي
دانشگاهي و علمي ماهيت.داشت همراه به نتيجه دو فقط كشور دانشگاهي و علمي بدنه
فراموشي به درمان و بهداشت مشكلات از ناشي فشار دليل به مرور به پزشكي رشتههاي
انبوه با پزشكي دانشجويان علمي توان افزايش جاي به نهايت در اينكه ديگر و شد سپرده
تحقيقات روز ، علوم روند در نداشتن قرار واسطه به كه شديم مواجه بيكار جوان پزشكان
.ندارد وجود آنها صادرات و اعزام براي مناسبي بازار جهان ، دانشگاهي جامعه و
تا شد منجر دانشگاهها از پزشكي آموزش جداسازي سال رهاورد 14 گروه ، اين اعتقاد به
دانشگاهي و آكادميك دنياي يك در كند احساس كه آن از بيش پزشكي دانشجوي و استاد
شمار به كشور درمان و بهداشت خدمات سيستم از جزيي را خود بايد ميكند زندگي
امور در پزشكي دانشكدههاي روساي درگيري معتقدند نيز عدهاي ديگر سوي از.ميآورد
بررسي ، تحقيق ، جاي به را خود وقت عموم افراد اين تا شده منجر بهداشت وزارت اجرايي
وزارت نهايت در.كنند اجرايي و اداري مسايل صرف پزشكي علم حيطه در آزمايش و پژوهش
گسترده بسيار شبكه يك و درمان و بهداشت اجراي مسئوليت وسيع حجم آن با بهداشت
.داد خواهد قرار خود دغدغههاي انتهاي در را پژوهش و آموزش كه است طبيعي خدماتي ،
جدايي پايان
لايحه تا است نشسته مجلس صحن در علوم وزير معين دكتر.است سال 1381 خرداد 29
آغاز مجلس دوم شور.شود بررسي فناوري و تحقيقات علوم وزارت تشكيلات و وظايف اهداف ،
از ميشود گفته كه اردبيل مردم نماينده "پيرموذن نورالدين" ميان اين در.شد
داشت ، وي به اعتماد راي جلب در موثري نقش و بوده بهداشت وزير نزديك دوستان
بازتابهاي همچنان روز ده گذشت از پس تا آن يكباره تصويب كه كرد مطرح را پيشنهادي
را اقدام اين واكنش ، نخستين در بهداشت معاونوزير.دارد دنبال به را خود ويژه
مردم درمان به پاسخگويي عدم با برابر را طرح اين اجراي ويكرد ارزيابي سياسي
مناطق در دانشكده حداقل 14 تعطيلي پزشكي ، علوم دانشگاههاي كيفيت افت به و دانسته
وزارت اجراي دست در برنامههاي تعطيلي و فرهنگي انقلاب عالي شوراي انحلال محروم ،
.كرد اشاره بهداشت
بهداشت وزارت مسئولان رودررويي شاهد كشور روزنامههاي اجتماعي صفحات تيرماه ، اول
و مجلس نمايندگان.بود موافقان بهعنوان علوم وزارت مسئولان و مخالفان بهعنوان
صراحت به و نماندند عقب قافله از رودررويي اين در درمان و بهداشت كميسيون اعضاي
يادآور را مصوبه اين عواقب احتمالات نحوي به كدام هر و كرده مطرح را خود نظرات
در اخير سالهاي در را بهداشت وزارت طرح ، پيشنهادكننده پيرموذن نورالدين.شدند
مشكلات مربوطه وزير تغيير با حتي بود معتقد و كرد ارزيابي ناتوان خود وظايف انجام
.است باقي همچنان
رئيس و مجلس بودجه و برنامه كميسيون عضو رضايي اميدوار دكتر ديگر سوي از
.كرد ارزيابي مطالعه بدون و غيركارشناسي را گرفته تصميم لقمان بيمارستان
پزشكي آموزش به مردم بياعتمادي را غيركارشناسي تصميم اين نتايج تنها وي
ساختار ناگهاني تغيير و دولت دوش بر سنگين مالي بار تحميل و امروز به تا دانشجويان
از پزشكي آموزش جداسازي مسئله كه است مدتها اگرچه.كرد عنوان بهداشت وزارت در
اما دارند ، نظر اتفاق آن بر بسياري و مطرح علمي مجامع و محافل در بهداشت وزارت
ديگر علت توضيح در و ميكند تاكيد شدت به جداسازي اين مالي بار به اميدوار دكتر
يك در است سالها ما پزشكي آموزش سيستم كه دارد اشاره نكته اين به خود مخالفت علل
كنوني سيستم در كه است معتقد نيز خود وي.است گرفته انس آن با و شكل جديد بستر
كافي وقت و انگيزه نبود را امر اين علت و ندارد وجود پزشكي دانشجوي بر استاد نظارت
.ميداند دانشجويان آموختههاي ميزان ارزيابي و عملكرد بر نظارت براي
واسطه به كه داشته اشاره نكته اين به طرح اين تصويب از پس علوم وزير معين دكتر
خواهند بهداشت وزارت از را استادان و بيمارستانها از اندكي تعداد فقط شرايط برخي
.پذيرفت
علمي مراكز ميان اختلاف ايجاد معني به معين دكتر جمله اين رضايي ، دكتر اعتقاد به
اين كه ديگري نكته.دانشگاههاست پزشكي استادان دودستگي آن نتيجه و است آموزشي و
كشور بزرگ بيمارستان چهار در پزشكي آموزش محدوديت دارد ، اشاره آن به مجلس نماينده
.داد خواهد كاهش كشور در را پزشكي آموزش پذيرفتهشدگان تعداد نتيجه در كه است
مالي بار به طرح اين با خود مخالفت دلايل كنار در نيز بهداشت وزارت مديران ساير
.كردند اعلام تومان ميليارد تا 500 را مالي بار و ضرر اين و داشته اشاره مصوبه اين
و مديريت سازمان رئيس ستاريفر محمد دكتر مخالفت از رسما آنها از تعدادي اگرچه
چهارشنبه روز جلسه در ميدهد نشان امر شواهد اما كردهاند قول نقل برنامهريزي
مصوبه ، اين مالي بار احتمال از آگاهي وجود با مجلس در سازمان اين نماينده گذشته ،
.نكرد اعلام را اعتراضي هيچ
را ايران در پزشكي آموزش كيفيت طرح ، اين با موافقت در معين دكتر زمان همان در
مختلف شاخههاي در كشور علمي نظام كه داشت اشاره نكته اين به و كرد توصيف بحراني
ناديده علوم مختلف شاخههاي بين نسبت نبايد و باشد برخوردار جامعيت از بايد علوم
.شود گرفته
.".ميگويند سخن محروم مناطق در مصوبه اين اجراي عواقب از همچنان طرح اين مخالفان
استانها از بسياري زيرا زد خواهد محروم مناطق به را ضربه بيشترين طرح اين.
دارند ، فعاليت مناطق اين در دانشگاهي بيمارستانهاي و بود درماني تخت فاقد
دارد ، برعهده را درمان مسئوليت رسمي بهطور بهداشت وزارت كه آنجا از بنابراين
خدمات ادامه براي يا شوند بسته بايد يا دارند وجود مناطق اين در كه دانشكدههايي
چيز سكه ديگر روي اما".شوند طراحي جداگانهاي نظامهاي و بيمارستانها درماني
.است ديگري
ديده آسيب آن از سال مدت 14 اين در پزشكي جامعه كه ضربهاي به طرح اين موافقان
پزشكي علم حوزه در تا شد منجر اجرايي امور با پزشكي جامعه درگيري.ميگويند سخن
رسيده آن وقت حالا باورند اين بر علوم وزارت مسئولان.باشيم خدماترساني درگير فقط
دانشجويان علمي سطح كار ، جوياي و جوان پزشكان عظيم خيل گرفتن نظر در با تا است
جامعه با همگام و همراه نيز ايران پزشكي جامعه تا يابد ارتقا بيشتري جديت با پزشكي
در پزشكي جامعه تصميمگيري استقلال به همچنان طرح اين موافقان.شود جهان پزشكي
درمان و بهداشت وضعيت حاضر حال در كه آسيبي معتقدند و داشته اشاره علمي مسايل
در.است كشور پزشكي دانشكدههاي شدن اجرايي دليل به فقط است متاثر آن از جامعه
فوق طرح واقعبينانهتر بسيار عدهاي مخالفان و موافقان نظارت كنار در نيز مدت اين
در كه است سال مدت 15 به كه داشتند اشاره نكته اين به آنهاكردند ارزيابي را
در و شده بسياري نظرات تبادل و بحثها مورد اين در دانشگاهي ، و پزشكي مختلف مجامع
آن خصوص به هم نمايندگان.است گرفته قرار بررسي مورد هم آن جوانب تمام مدت اين
برخلاف بنابراين.گرفتهاند قرار جريانبحثها در هستند دانشگاهي تيپ كه دسته
ادغامي معتقدند آنها.است گرفته انجام فوق طرح روي كارشناسي كار ميشود مطرح آنچه
آسيب شدت به پزشكي آموزش دليل همين به و است ناموفقي طرح شده انجام قبل سال كه 14
اين و دانسته مجدد بازگشت اين سرعت را پيشنهاد اين بر وارده اشكال تنها اما ديده
بهطور هم آن كشور دانشگاههاي به پزشكي علوم بازگشت آيا كه ميكنند مطرح را پرسش
!خير؟ يا دارد همراه به تبعاتي ناگهاني
دارد را خود خاص هزينههاي طرحي هر اجراي كه مطلب اين بر تاكيد با گروه اين
اين امابپردازيم را آن هزينه بايد كنيم اصلاح را چيزي بخواهيم اگر ميگويند
قوت حال در و شده آغاز ششم مجلس در شايعاتي قبل روز چند از.نيست ماجرا پايان
با مصوبه اين و گرفت خواهند پس را خود آراي ديگر شور يك در نمايندگان كه است گرفتن
كاري روز آخرين تيرماه پنجشنبه 6 امروز اما.شد خواهد رد موافق ، راي داشتن 118
شوراي به نهايت در شده تصويب طرح.است نمايندگان هفتهاي سه تعطيلات از قبل مجلس
تمام سال گذشت 14 از پس علوم وزارت به پزشكي آموزش بازگشت قصد و رفت خواهد نگهبان
.شد خواهد
!هميشه مثل ضربتي ، اتفاق يك
جهاني دهكده
بازميگردند بهخانه زنان
خالقي فاطمه
اين براي قانعكنندهاي توضيح كسي هيچ و ميميرند زنان از زودتر سال شش مردان
.دانست آنها حد از بيش كار نميتوان را مردان در كوتاه عمر دليل.ندارد واقعيت
انجام را جهان كارهاي يكسوم تنها مردان متحد ملل سازمان گزارش براساس زيرا
حدود همچنين و.ميدهند اختصاص خود به را دستمزدها درصد نود مقابل در و.ميدهند
به مردان زودرس مرگ علت كه توجيه اين.دارند اختيار در را جهان ثروتهاي درصد 99
به مشابه كروموزوم با Y كروموزوم عنوان به كه است آنها شماره 46 كروموزوم دليل
.است نشده ثابت تاكنون دارد ، كمي تفاوتهاي X كروموزوم نام به زنان
آنها بودن مرد همان مردان زودرس مرگ علت آيا كه ميشود مطرح پرسش اين جا اين در
به گلوله شليك با سرانجام نوين ، مردسالاري پدر همينگوي ، ارنست كه گونه همان نيست ،
داد؟ خاتمه خود زندگي
بودن مرد براي مردان كه است بهايي مردان خاص بيماريهاي ساير و قلبي سكته آيا
ميپاشند؟ فرو هم از خود جنونمردانگي واسطه به مردان آيا ميپردازند؟
عنوان به.ندارند مردانگي عالم اين به چنداني اعتقاد ديگر نيز مردان خود واقع در
من":گفت اشپيگل با گفتوگو در جهان ، مردان برجسته الگوي شوارتسنگر ، آرنولد مثال ،
چون ويژگيهايي است مردسالاري اين اوج در انسان سالگي سي سن در.شدهام پيرتر هم
به ".ندارد اهميتي هيچ ديگر انسان سن رفتن بالا با عمل سرعت و تيراندازي در دقت
ضعيف ظاهر به جنس ميان اين در و ميكند عقبنشيني تدريج به قويتر جنس ميرسد نظر
درون دنياي از نيمي آن مقابل در و.كند تقسيم مردان با را جهان كه ميشود آماده
امپراتوري ميرسد نظر به ميآيد؟ پيش چه ميان اين در.واگذارد آنها به را خانه
.است فروپاشي حال در مردانه
كه دارد وجود نيز احتمال اين است ، شده حاصل زنان براي كه آزاديهايي وراي البته
تو:ميشود گفته زن به روزها اين ديگر عبارت بهباشيم ديرينه وضعيت بازگشت شاهد
گونهاي به نبايد خانه از بيرون محيط در كردن كار ولي باشي ، شاغل ميتواني.آزادي
دنيا به نارس صورت به كودكان يا بگذارد ، منفي تاثير كودكان زندگي بر كه باشد
.بيايند
آنچه هر به نميتوانند كه نبردهاند پي واقعيت اين به هنوز خوشبين زنان از برخي
آنچه هر ميكنند ، تصور كه سادهلوحي زنان.يابند دست ميخواهند ، زندگي در كه
بيشماري موانع و سدها با واقعي زندگي با مصاف در دهند ، انجام ميتوانند بخواهند ،
آنها شغلي ترقي و رشد مانع نامريي شيشهاي حفاظ نوعي كار محيط در.ميشوند روبهرو
مرد سويش آن در كه ميشوند ، روبهرو شيشهاي ديوار يك با آنها نيز خانه در.ميشود
.نيست همسرش مسائل و مشكلات فكر به چندان كه مردي دارد ، قرار
كمك خود همسران به حدي تا خانهداري امور در هستند ، جوانتر كه هنگامي تا مردان
همسرانشان به كمك براي آنها آمادگي از ميگذرد ، آنها از سني كه همين اما ميكنند ،
.ميشود كاسته زيادي بسيار حد تا خانهداري در
ميشود حاضر مردي كمتر شرايط اين در.ميشود متحول كلي به وضعيت بچه آمدن از پس
در بزرگي مشكلات با بچه آمدن با زنان اغلب ميدهد نشان مطالعات.دهد ياري را همسرش
بچهها كه است زماني مردان شغلي جهش اولين كه حالي در ميشوند ، روبهرو كار محيط
خلاص خود زن رقباي شر از كار محيط در مردان شرايط اين در زيرا.ميشوند زندگي وارد
جاي بنابراين.ميروند پيش خانواده كانون در زن حمايت از بودن برخوردار ضمن و شده
افزوده زنان ميان در ازدواج سن بر رفتهرفته كه نيست ، ميبينيم شگفتي هيچگونه
چندان زنان زيرا.ميشود كاسته هستند ، ازدواج به حاضر كه زناني شمار از و ميشود
.شوند آنها شغلي ترقي و رشد مانع و شوند آنها زندگي وارد بچهها نيستند ، مايل
شدن بچهدار به تمايل ميزان ميكنند ، مطرح گروهي رسانههاي روزها اين آنچه برخلاف
و كردهاند تحريم را شدن بچهدار زنان ديگر عبارت به.است كاهش حال در شدت به
افزوده نيز مجرد مرد ميزان بر رفتهرفته كه چرا را ، زناشويي رابطه داشتن مردان
.ميشود
سلاح نبرد اين دراست شده تازهاي مراحل وارد مردان و زنان ميان جنگ تقدير هر به
نيز زنان از برخي است ممكن.است كودك اتاق و آشپزخانه به بازگشت زنان سنتي
ادعاي نيز مردان سلاح.سازند خود پيشه را سياست دنياي و كار بازار در ستيزهجويي
است ، خشونت به يازيدن دست ويژه به و "زنان بودن ديگر نوع از" مورد در آنها هميشگي
طبقات ميان روابط مورد در مسئله اين.ميشود محسوب قدرت روابط تاريك قلب كه خشونتي
.است گونه همين نيز مرد و زن روابط مورد در و ميكند صدق ملتها و اقوام اجتماعي ،
و عشق مردان و زنان ميان رابطه عرصه در كه است آن ارتباط اين در مشكل بزرگترين
به مربوط موارد اغلب در مثال عنوان به.است درآميخته هم با ترحم و خشونت نفرت ،
قرباني نزديكان از يكي سوءاستفادهكننده عامل كودكان ، و دختران از جنسي سوءاستفاده
مخوف دشمن است ممكن حال عين در زن محبوب مرد ديگر عبارت بهاست عمو يا پدر مانند
.باشد نيز او
اميدوارترند آينده به سالمندان
دانش
داشتن جهت در كه آنيم شاهد همچنين.هستيم انسانها عمر درازترين شاهد اكنون هم
از پس افرادميشود زيادي تلاش پيري دوران خصوص به عمرو دوم نيمه در بهتر فرهنگي
حالي در اين و ميكنند زندگي هم ديگر سال حدود 60 تحصيل زمان و آموزشي دوران پايان
گرفتن ياد براي جديدي چيزهاي روز به روز.است تغيير روبه سرعت به علم جهان كه است
رده از بيشتري دادههاي و موارد دائما و مييابد افزايش تحولات سرعت ميآيد ، پديد
انسانها عمر بودن كوتاهتر دليل به گذشته قرن در.ميشوند قلمداد كهنه و شده خارج
نگرانيهاي امروزه اما.ميرفت تحليل روبه ادراكمان قوه از قبل ما بدن معمولا
بدني ، فروپاشي از قبل فكري قواي تضعيف يعني قضيه اين عكس به ميشود مربوط موجود
به بتوانيم اگر.نبود امكانپذير اوليه انسانهاي براي هم تصورش حتي كه وضعيتي
وضعيت توانستهايم حداقل ببريم ، پي زندگي در يادگيري نقش به كلمه واقعي معناي
در آموزش" به بدل "زندگي براي يادگيري" شعار اكنون هم.كنيم درك حدودي تا را موجود
.است شده "عمر تمام
بالا سنين تا ميتوانيم ما نيست ، واقعگرايانه چندان البته كه جديد ايده براساس
تجربيات البته.يابيم دست حيات اكسير نوعي به و داده ادامه خود تكاپوي و رشد به
تمام در يادگيري ايده مختلف اشخاص گفته به.ميدهد نشان ما به را ديگري چيز زندگي
سو يك از و آزادي سو يك از:ميسازد چيره انسان بر را دوگانه احساس نوعي عمر طول
و قويتر اكنون هم ساله تا 70 افراد 60ميدهد را جوان پيرمردان نويد علمتهديد
چندان نتايج تحقيقات جديدترين اما.شدهاند ميكنيم ، فكر ما كه آنچه از سالمتر
توانايي سن اين درندارد همراه به سال مرز 80 از بالاتر براي را خوشبينانهاي
سختتر است ، بيشتري زمان نيازمند يادگيري.مييابد كاهش چشمگيري حد تا يادگيري
.مييابد افزايش محسوسي مشكل به نيز اشتباهات تعداد و گرديده
گردد ، اجتماعي قانون يك به بدل كه زماني اما است ، خوشايند ظاهر به "دائمي يادگيري"
بسيار "هستي" تكميل و پيري سن به رسيدن گذشته در.گرفت خواهد خود به مبهمي شكل
گسترش با انسان بايد آيا رفت؟ خواهد ميان از تصوري چنين اكنون آيا.بود خوشايند
كند؟ جلوگيري كارافتادگي از احساس از خود عمر سراسر در يادگيري دوران
و بيست قرن در كارافتادگي از عدم يا كارافتادگي از مسئله كه شده باعث موضوعي چه
تركيب مسئلهاي چنين آمدن وجود به اصلي دليل.كند پيدا جديدي ابعاد و اهميت يكم
شدت ، است ، جديد كه آنچه.نيستند جديد عوامل از يك هيچ.است مختلف عوامل از جديدي
را انسانها كارافتادگي از كه عاملي اولين.است روزمره زندگي در آنها قدرت و تراكم
از بيش يكم و بيست قرن طي.است جوامع جمعيت شدن پير عامل كرده تسريع زيادي حدود تا
.شد خواهند آن از بالاتر يا ساله صنعتي 80 كشورهاي در مردم درصد 50
بيندازيم ، شدن پير معايب و مزايا به نگاهي اگر امااست خوب طولاني عمر داشتن
اغلب اما كنند عمر پيري سن تا دارند دوست همگان تقريبا چه اگر كه يافت درخواهيم
تقريبا 50 بدانيم كه است كافي نكته اين ذكر تنها.شوند پير ندارند دوست افراد
رنج رواني و مغزي بيماريهاي از نوعي به كدام هر سن سال بالاي 90 افراد از درصد
تكامل كه است آن پيري دوران به ورود با ناتوانيها روند تسريع علت.ميبرند
سو يك از پيري سن به رسيدن لذا.نمييابد تداوم ديگر پيري دوران در بيولوژيكي
در مشهور ، فيلسوف نورپرتوپوبيو ، .است ناكامي يك ديگر سوي از و ميشود محسوب موفقيت
با هنوز برسد ، پيري دوران به دارد دوست كه كسي":مينويسد خود كتابهاي از يكي
از كه نظرسنجي يك طي ".نداشت آرزويي چنين وگرنه است نشده مواجه پيري دوران شرايط
چيز هر از بيشتر كه ميداشتند ابراز آنها اكثر گرفت صورت برلين در ساله افراد 90
مطرح علت دومين.ميماند متوقف سالگي مرز 60 در سنشان كه ميدادند ترجيح ديگري
.آنهاست بودن پيشبيني غيرقابل و اجتماعي تحولات بالاي سرعت كارافتادگي از بحث شدن
يك اكنون هم.است شغلي قابليتهاي شدن زماندار نيز مسئلهاي چنين آشكار نمونه
آن گذشت از پس و باشد ارزشمند محدودي زماني فاصله در ميتواند تنها شغلي مهارت
باشد ، داشته ارزشي هم اگر يا و ميدهد دست از را خود ارزش كلي به يا زماني محدوده
نيز روزمره زندگي اشكال اعتبار دوران ميرسد نظر به.نيست توجه قابل چندان
شدن جايگزين و قديميتر شيوههاي تعويض شاهد ما كوتاهي مدت ظرف و است شده كوتاهتر
امنيت كاهش و جايگاه تنزل نيز مسئلهاي چنين عواقب از يكي.هستيم جديدتر نمونههاي
.است پيري دوران در افراد
دورههاي تفكيك و استقلال تداوم است ، عمر طول شدن دراز از ناشي هم آن كه سوم عامل
بخش پنج به انسان عمر دوم نيمه رشد ، روانشناسي در اكنون هماست يكديگر از سني
انتهاي و پيري ابتداي دورههاي آن متعاقب كه موخر و ميانه آغازين ، :ميشود تقسيم
كه دارد را خود خاص چالشهاي و مقتضيات دورهها اين از يك هر.ميآيند هم پيري
اين از يك هر از گذار زمان.شود كسب خاصي مهارتهاي بايد آنها با مواجهه براي
وجود به فكري بحران نوعي آنها طي و ناتوانيهاست اوج نقطه بعدي دوره به دورهها
شدن مادي ميشود ، گرفته ناديده علم جانب از هم معمولا كه عامل ، چهارمين.ميآيد
ميشود گرفته ناديده بيشتر اخروي حيات در تكامل تداوم امكان روز روزبه.ماست زندگي
و نبندد نقش افراد ذهن در آينده وضعيت از مناسبي تصوير كه ميشود باعث امر اين و
.گيرد قرار مدنظر دنيا اين در افتادگي كار از تنها
گسترش ميبخشد ، شتاب را حاضر عصر در كارافتادگي از روند كه عاملي پنجمين
شكلي اكنون هم انسان كارآمدترين و تكامليافتهترين سر بر رقابت.است جهانيسازي
اما ميدهد ، افزايش را نوآوري شانس جهاني رقابت اگرچه است گرفته خود به فرامليتي
.ميشود محسوب هم آنان امنيت و افراد بودن ارزشمند احساس براي تهديدي حال عين در
.است خود سازمانهاي در جديدي ساختار ايجاد نيازمند كنوني قرن در آموزشي جامعه
و ندارد همخواني كنوني مقتضيات با عمر تمام به موجود آموزشي دورههاي گسترش ايده
جديد برنامههاي با را آموزشها بايد.باشد ما آينده مشكلات راهحل نميتواند
پيش دهه چند از مثال عنوان به.دارند وجود هم پيشگاماني راه اين در.كرد متناسب
.ميكنند دنبال را زمينه اين در اصلاحات روند آمريكا در دولتي دانشگاههاي تاكنون
دورههاي در كه افرادي تعداد هم پيش سال حتي 30 پنسيلوانيا ايالتي دانشگاه در
.بود "معمولي" و جوان دانشجويان تعداد برابر سه داشتند شركت بازآموزي و تكميلي
چنين البته.اروپاست در مسن افراد ويژه عالي مدارس تاسيس زمينه اين در ديگر نمونه
اين در بايد.شدهاند محسوب سنتي آموزش سيستم بر ضميمهاي تنها تاكنون موسساتي
فراهم سني گروههاي كليه براي مناسبي آموزشي امكانات و گيرد صورت تغييراتي زمينه
از يكي.نميشود جوانان و كودكان عالم به منحصر تنها آموزش مدرن دنياي.شود آورده
به رسيدن با امروزه ما اگرچه.است بازنشستگي سن مداوم كاهش ما عصر در متناقض نكات
بالا جاي به اما هستيم ، سابق سالههاي از 60 آمادهتر و سالمتر بسيار سالگي سن 60
هفت گروه عضو كشورهاي ميان در.هستيم آن آمدن پايين شاهد بازنشستگي سن رفتن
يافته كاهش سال پنج تا چهار بازنشستگي سن ميانگين گذشته سال طي 25 ژاپن از صرفنظر
لحاظ از پير افراد.است انساني سرمايههاي دادن هدر تنها كاري چنين درواقع.است
شغلي فعاليتهاي برخي در اما.دارند كمتري يادگيري توانايي و هستند ضعيفتر فيزيكي
از بيشتر تجربه بر علاوه پير افراد.ميبرد بالاتر هم را كار كيفيت سن رفتن بالا
تنها نه پير افراد موجود وضعيت با ترتيب بدين.برخوردارند هم بيشتري اجتماعي درك
كاري فعاليتهاي از گرفتن فاصله با بلكه نمييابند را خود خلاقيتهاي بروز اجازه
كه كرد كاري آينده در بايد.ميدهند دست از نيز را روز مقتضيات با خود مطابقت قدرت
.آيد فراهم كاري محيطهاي به افراد اين بازگشت امكان
نيستند عادي هيچكدام آنها
نابغه يا ذهني معلول
اطلاع بدون آمريكا ، در مينهسوتا ايالت عمومي امنيت مامورين فوريه 1999 ، روز 5 صبح
به شروع بازرسي ، مجوز دادن نشان از پس و شدند وارد وايزبرگ ماكس خانه به قبلي
:جمله از ميكردند ، پيدا نقد پول مقداري خانه كجاي هر در آنانكردند خانه تفتيش
جيبهاي در دلار كمد ، 5521 كشوي در دلار اتاق ، 2000 داخل زباله سطل در دلار 7028
همچنين مامورين پشمي ، كت يك جيب در و 2090دلار خريد ساك در شلوار ، 10930دلار يك
ترتيب 37420 بدين و ميگشود را خانه اصلي ورودي گنجه ، در كه كردند پيدا كليدي شاه
حدود چيزي كه بردند خود با را آمده دست به غنايم بازرسين.كردند پيدا را ديگر دلار
بازيها ، درباره اطلاعاتي حاوي كه يادداشتي دفترچه نيز و بود و 989دلار 126هزار
.بود امتيازات ثبت دفترچههاي و شرطبندي اوراق
جا به او براي ماموران كه را يادداشتي داشت ، سال زمان 75 آن در كه وايزبرگ ماكس
او.كند درك و بخواند را نوشتهها ميتواند سختي به او.نكرد مطالعه بودند ، گذاشته
با.نيست برق فيش رقم خواندن يا خود ظروف شستن به قادر ديگران كمك بدون همچنين ،
معلول او اما است ، شرطبندي كارپردازان معروفترين از يكي وايزبرگ ماكس حال ، اين
هوشي بهره گرفته ، انجام او روي بر كه متعددي آزمايشهاي اساس بر:ميباشد نيز ذهني
و ميرسد ، نظر به طبيعي كمابيش او گفتن سخن قدرت اما.است تا 70 بين 50 او
صحيح طرز به او كه است اين واقعيت ولي مدعاست ، اين شاهد دادگاه جلسات گزارشهاي
و مكالمه به ميتواند محدودي بسيار موضوعات درباره فقط و كند تكلم نميتواند
و احتمالات محاسبه براي ميتوانند اندكي بسيار افراد مقابل ، در.بپردازد گفتوگو
محل كه پل سنت شهر در بيليارد سالن يك مالك.كنند رقابت او با شرطبنديها در شركت
اعلام دادگاه مقابل در سال 1990 در است شرطبندي كارگزاران و شرطبندها آمد و رفت
.شرطبنديهاست عرصه در جهان سراسر در فرد ماهرترين احتمالا وايزبرگ ماكس كه كرد
در روانكاو ترفرت ، دارولد گفته به.ميبرد رنج "دانايي سندرم" از وايزبرگ ماكس
معلوليت با تواناييها اين اما دارد ، خاصي تواناييهاي كه است كسي او" ويسكانسين ،
".هستند تضاد در او ذهني
به توانست وي ، گاوصندوقهاي و وايزبرگ ماكس خانه در بسيار بازرسيهاي از پس پليس
و 1994 ، بين 1989.كند پيدا دست داشتند ارزش دلار حدود 700هزار كه شرطبندي اسناد
مجرم را او دادگاه اول ، بار.شد متهم شرطبنديها در كلاهبرداري به بار سه او
درنظر تعليقي حبس سال او 5 براي لذا بكاهد ، او محكوميت ميزان از كرد سعي اما شناخت
مسئول وايزبرگ كه كردند اعلام روانكاوان و منصفه هيات قضات ، زمان ، آن در.گرفت
.نميدهد را بد و خوب تشخيص امكان او به ذهني معلوليت زيرا نيست ، خود اعمال
اما آمد ، دست به سال 1999 بازرسيهاي در غيرقانوني فعاليتهاي از كه مداركي عليرغم
:ميگويد رامسي ، كميته كل دادستان گرتنر ، سوزان نشد ، ايراد او عليه اتهامي هيچ
تكيه با مجددا او.ميباختيم را بازي عملا ميكرديم ، محكوم دوباره را او ما اگر"
از دفاع به است ، موجود قبلي رواني آزمايشهاي طبق آن مدارك كه خود ذهني معلوليت بر
پيم ، نورم ".كنيم مقابله اسناد اين با ميتوانستيم چگونه نميدانم و ميپرداخت خود
ماكس سراغ به ديگر آنان امنيتي دستگاه كه ميكند تاكيد عمومي ، امنيت اداره از
كه بود خواهد حماقت اين.است گرفته تصميم بار يك دادگاه":رفت نخواهد وايزبرگ
يك عنوان به و است آزاد وايزبرگ ماكس لذا ".دهيم ادامه را او درباره تحقيق عمليات
.دهد ادامه خود كارهاي به ميتواند مجاز شرطبند
تمامي وايزبرگ.خريدهاند پيش سال پنجاه او والدين كه ميكند زندگي خانهاي در او
وجود تلويزيوني او مقابل در.ميكند سازماندهي آشپزخانه ميز روي بر را خود كارهاي
روزنامههاي صفحات.ميكند پخش بسكتبال يا فوتبال مسابقات و است روشن اغلب كه دارد
غذاي باقيمانده شده ، نوشته ناخوانايي خط با كه شرطبنديهايي از فهرستي ورزشي ،
بقيه.ميكند زندگي آن در وايزبرگ كه اطاقي نماي است اين قديمي ، تلفن يك و ديشب
را خانه كه است رادياتور يك درخشندگي فقط.است تاريك نيز ، روز در حتي خانه ، جاهاي
يك.ميشود مربوط پنجاه دهه به منزل وسايل و دكور اثاث ، بيشتر.ميسازد روشن
ميزباني امتياز درباره ميكند ، ارزيابي را تيمها ضعف و قوت نقاط خوب كارگزار
عوامل اين همه از و ميگيرد نظر در را شرطبندها بر حاكم احساسات و ميكند قضاوت
تعداد ميتواند سرانجام و ميكند استفاده تيمها از يك هر موفقيت بخت تعيين براي
اين برقراري به كارگزار مالي موفقيتنمايد جذب شرطبندي سوي دو به را مساوي افراد
رياضي محاسبات ديگر سوي از و روانشناسي حاصل سو يك از كه تعادلي دارد ، بستگي تعادل
بازيها پيچيدهترين درباره محاسبه به ميتوانست حتي جواني دوران در وايزبرگ.است
اكنون او.كند تعيين را مخاصم تيمهاي از يك هر احتمالي موفقيت ميزان و بپردازد
را خود زندگي ميآورد ، دست به بازيها از كه اندكي درآمد و ماهيانه ثابت حقوق با
در را او و ميروند او خانه به دوستان از تعدادي و اجتماعي مددكاران.ميكند سپري
تحليلگر پاپنفوس ، بتيان.ميكنند ياري خريد و خانه جلوي برفروبي ظروف ، شستوشوي
.بود رفته او پيش ظروف شستن و وايزبرگ خانه كردن تميز براي پيش مدتي مخابراتي ، امور
و داد خواهند مسابقه هفته پايان در كه را تيم شانزده نام وايزبرگ":ميگويد او
در خوبي به را مسابقات از يك هر در تيمها از يك هر پيروزي بخت و مسابقه محل نيز
يك كه است اينگونه "نميآورد خاطر به مرا نام او اما است ، كرده حك خود ذهن
.ميشود تبديل متحده ايالات در شرطبندي عالم نوابغ از يكي به ذهني معلول
|