نميرود دل از داغ
سنجش سازمان در پژوهش خاستگاه و جايگاه
آموزش
شد ملي اثر شمال -تهران تاريخي جاده
نميرود دل از داغ
تهران شهر پارك حادثه پرونده سرنوشت حكايت
برخورد تنها و تنها مينشيني ، كه كدامشان هر صحبت پاي.انتظارند چشم خانوادهها
.ميدانند خود زخمهاي بر مرهمي را حادثه عاملان قانونيبا
"ملي پرونده" شايسته را "ملي برخورد"...و مريم زينب ، بهاره ، نسرين ، بازماندگان
ميدانند
صحرايي فريبا
.مادر آن دل از نميكند ، بيرون او دل از داغ ديه ، ..
...آرزو و زهره مريم ، مادر زينب ، مادر
خورده ورق تقويم برگههاي از برگ تنها 42 روز آن از.زود خيلي است ، زود هنوز شايد
.است تازه هنوز زخمها
.فغان و شيون و آه لحظه ملي ، فاجعه آن
...ايراني مادران همه براي او ، براي باشد ، زود هميشه هم شايد
***
فاجعه يك در ملي همدردي ابراز.است نگذشته بيش قدري ارديبهشت چهاردهم از
از ممانعت داغداران ، وصف از خارج آلام تسكين بيتابيها ، التيام براي:دانشآموزي
.ملت يك عواطف جريحهدارشدن و نوشكفته گلهاي پرپرشدن.غمبار حوادث تكرار
پيدرپي پيامهاي وزيركشور ، ماموريت ويژه ، كميته تشكيل جمهوري ، رئيس صريح دستور
;متفقالقولند مقصران و عاملان شناسايي بر همه و...مجلس رئيس وزراء ، مسئولان ،
.باقيست خاطرهها در همگي.تمام قاطعيت با برخورد
عزا صاحب را خود همچنان پرورش و آموزش.است نشده صادر ويژه قاضي نهايي راي هنوز
نفر 200 هر سهم ;داشته برپا را دانشآموزان اربعين يادبود مجلسداغدار و ميداند
.است تومان هزار
و آموزش عمومي روابط مسئولان نيست ، دست در خبري جمهوري رئيس ويژه كميته از اما
...ميكنند بياطلاعي ابراز قضايي پرونده وضعيت آخرين از تهران شهرستانهاي پرورش
***
فقط":ميگويد ميپرسيم ، كه ويژه كميته از."سروندي مريم" مادراست بيخبر هم او
."رفتند و نشستند آمدند ، اول روز همان
مريض.نميشود حس چيز هيچ براي نه ، كه گفتوشنود براي شوقي شكستهاش ، صداي در
آبي نيلوفران بيرونكشيدن صحنههاي ديدن از ;است درد از مالامال او قلب.است احوال
.درياچه لجنآلود آبهاي از
دريا از ماهي يك مثل را او.شده زندان برايم دنيا.گرفتم افسردگي.مريضم":ميگويد
"."چنگك" با بيرون كشيدند
و باراني روز آن.ناقص و بريدهبريده.ساعته يك فيلم.ديده ديشب همين تازه را فيلم
...مصنوعي درياچه گنداب و شكسته قايق
ما بچههاي.است مقصر هم پرورش و آموزش.نيست شهرداري تنها مقصر بنويسيد":ميگويد
رضايتنامه كدام با موزه؟ بردند رضايتنامه كدام با.اردو بردند باراني روز را
"نشد؟ سوار خودش چرا داد؟ اجازه چرا مربي كردند؟ قايقشان سوار چرا پارك؟ بردند
...را درد و درد و درد ;ميخورد فرو را چيز همه
".كنيم نميتوانيم كاري.نيست بند جايي به ما دست":ميكند زمزمه خط سوي آن از
حق در ديگري زمان شايد ميخواهد ، جمهور رئيس از را واقعي عاملان مجازات مريم ، مادر
.نشود قصور چنين اين ديگري دانشآموزان
.بدهيد رضايت بگيريد ديه بيائيد گفتند خواستند ، را ما شهرداري از":ميگويد او
كارگر شوهرم.كردند صحبت پدرها با (خانوادهها سكونت محل منطقه) منطقه 15 شهرداري
".نميدهم رضايت مادرم ، يك كه من.نداديم رضايت ما اما.است ساختماني
.شدند قرباني كه ما بچههاي.نميآورد در من دل از داغ ديه ، اما":ميدهد ادامه و
".باشد همه براي عبرتي درس كه شود برخورد طوري مقصران با بايد
....ملي فاجعه پرونده ، پايان پايان ، بخشودگي ، رضايت ، كشتهدادن ، خونبهاي ديه ، ..
برخورد تنها و تنها مينشيني ، كه كدامشان هر صحبت پاي.انتظارند چشم خانوادهها
نسرين ، بازماندگان.ميدانند خود زخمهاي بر مرهمي را حادثه عاملان با قانوني
شايسته را "ملي برخورد"..و مريم زينب ، بهاره ،
.ميدانند "ملي پرونده"
شش نام به.بسازند نامشان به پاركي ميخواهند كاروان شهرك آخر ميگويند.."
".دانشآموز
خالي جاينميداند درد علاج را دانشآموزي اردوهاي تعطيلي و پارك ساختن زينب مادر
زينب مادر.ديده تازه.ديده را فيلم هم او.است خالي همهجا و هميشه او براي زينب
بار چند روزيميآوردند در كه را جنازهكشتم را خودم ديدم ، كه را فيلم":ميگويد
".هستم دادگاه راي منتظر فقطميشوم زنده و ميميرم
سنجش سازمان در پژوهش خاستگاه و جايگاه
آموزش
پاياني و سوم بخش -كشور آموزش سنجش سازمان رئيس رحيمي ، دكتر با گفتوگو
توان دارد كه بنياديني و ساختاري معضلات به توجه با پرورش و آموزش ميكنيد فكر *
دارد؟ را طرح اين با شدن همسو
طرح كه كسي.نيست امكانپذير عملا خوب ايدههاي از بسياري كه است اين مساله -
مولفههاي كردن لحاظ براي مثلا ، كند لحاظ هم را آن اجراي زمينههاي بايد ميدهد
موانع بايد ما دانشجو گزينش در دانشآموزان...و ورزشي هنري ، وانگيزههاي ذوقي
كنكور در نتوانسته نظري هيچ حال به تا كه اين دليل.بگيريم نظر در را كار اين عملي
بسيارخيالپردازانه بسيار طرح يا ايده آن كه است همين بگذارد ، تاثيري كوچكترين
و بگذارد خود جلوي را دانشگاه به ورود موجود واقعيتهاي نيامده نفر يك يعني.بوده
.بدهد ارائه عملي طرح يك بعد
فقط بدهد ، عملي طرح بخواهد است سنجش سازمان از دور كه كسي نداريم انتظار هم ما
.باشد واقعگرايانه حداقل 50درصد كه داريم انتظار
طرحي چنين داشتهايد ، كه مسئوليتي سال حداقل 12 طي سازمان شمادر خود آيا..*
؟... كه كردهايد ارائه
ويژگي پنج تا چهار ما جديد لايحه.داريم طرح يعني ميدهيم لايحه ماوقتي.بله -
.ميكند بهتر را موجود وضعيت كه دارد
كنكور درنمره را تحصيلي سوابق امكانتاثير قانوني ، لايحه يك در بار اولين براي ما
هم جا همين.كنيم پياده بتوانيم كهحالا است اين مهم و است باز دست يعني.آورديم
كه بدهند پاسخ سوال اين به كه ميكنم دعوت علمي هيات اعضاي و صاحبنظران همه از
.داد تاثير آنها كنكور نتيجه در را داوطلبان تحصيلي سوابق ميتوان چطور
يك هر ما اينكه علت به.بود خواهد علمي نظر از كنكور شدن دقيقتر لايحه ، دوم ويژگي
عمومي آزمون نتيجه ، در.كنكور كردن بخشي دو همان.گذاشتيم خود جاي در را دروس از
را ما ورودي كار اين لذا ، .داشت خواهد رقابتي حالت اختصاصي آزمون و امتحاني حالت
.ميكند دانشآموزانكم بين در را اضطراب حال عين در و ميكند دقيقتر نظرعلمي از
مجلس از حالا ببينيم بايد كه كرديم مشخص را سهميهها تكليف حدودي تا لايحه ، اين در
مناطق و بومي سهميههاي لايحه ، تصويب درصورت كه معنا بدين.ميآيد گيرمان چيز چه
سهميه.كرديم نقض را فعلي وضعيت يعني.باشد موثر كه بود ، خواهد ديگري صورت به
به درصد ، 5درصدآن جاي 40 به حقيقت درداديم ديگري شكل به كلا را رزمندگان
را آزاد بچههاي قبولي شانس رزمندگان سهميه حضور كه ميشود ، ديده ظرفيت اضافه صورت
.ميكند بهتر را موجود وضعيت كه است مولفههايي اينها لذا ، .نكند متاثر وجه هيچ به
غيرمتمركز شيوه به را گزينش و ديديم يكپارچه را علمي سنجش لايحه ، اين در ما البته
سنجش ولي ، بدهد انجام خودش را پذيرش آزاد دانشگاه مثلا ، يعني.گرفتيم نظر در
.گرفت خواهد صورت كشور در مقياس يك با ديگر علمي
و دانشگاهيان آيا گرفته؟ صورت كارشناسي مدت چه مجموعا لايحه اين تدوين براي *
شدهاند؟ گرفته مشاركت به آن تدوين در محققان
نظرخواهي به بارها و بارها را لايحه ما.شده تهيه كه است سال چهار سه لايحه ، خود -
جلو معمولا باشند ، دقيق خيلي بخواهند كه كساني بگويم شما به منتهي.گذاشتيم
.بگذارند وقت بخواهند واقعا كه ميآيند جلو وقتي و نميآيند
جدي و اجرايي نظرهاي ارائه مرحله به وقتي ولي است ، راحت دادن نظركلي مرحله تا
يكي بايد كه ميدانند ميدهند اگر يا نميدهند نظر يا هوشمندترند ، كه آنها ميرسد ،
.نيست سادهاي مساله چون.بگذارند وقت سال دو
بدهيد؟ تحقيقاتي كار يك سفارش دانشگاهها به كه بوده موردي آيا *
طرح چهار سه ، الان هنر گروه در مثلا.هستيم طرحها سري يك انجام حال در ، ما بله -
.ميكنيم استفاده هم دانشگاهي استادان از كه داريم سازمان در ما خود را
آورده بالا حدي تا را خودم كه كنم قضاوتي ميتوانم من زماني معتقدم من ببينيد ،
و دبيران همين از يكي چون.كنم مطالعهاي را موجود اطلاعات و گزارشها حداقل.باشم
سال دو گرفتند ، قرار تجليل مورد كرمان در هم اخيرا رياضي رشته در كه مجرب اساتيد
نه ميسنجد ، را محفوظات سوالات اين كه داشتند رياضي سوالات مورد در قضاوتهايي قبل
رياضي استاد يك از كه نوشتم احترام با يادداشتي "...پيك در" خودم من كه را معلومات
براساس بعد و كنند مطالعه را ما رياضي سوالات دوره سه دو ، ميرود ، انتظار
.كنم اصلاح را معيوب سوالات بتوانم من بعد كه كنند قضاوتي آن منفي و مثبت مولفههاي
.است عاميانه خيلي كردن صحبت اينطور لذا
دادهايد؟ انجام لايحه اين تدوين براي تطبيقي مطالعه هيچ آيا *
به ميدهم ارجاع باز.كرديم را كار اين داشتيم ، اختيار در كه اطلاعاتي حد در ما -
به راجع شماره پنج چهار ، تفريبا گذشته سال چهار سه ، طول در حداقل ما كه "..پيك"
توصيه لذاآورديم (كشور حدود 12) ديگر كشورهاي در دانشجو پذيرش روش يا آزمون
آنجا كه است اين حسنش چون كنيد استفاده خوب منبع يك عنوان به"..پيك" از ميكنم
.شده دقيق
...اگر كه است مفيد ما براي شما كارشناسي گزارشهاي اصل آن از بيشتر اما.بله *
.ميخواهيد چيز چه دقيقا بگوئيد بايد شما فقط -
.ورودي آزمون بودن تكمحوري و تستي همين مثلا است ، زياد موضوع *
.هستيد چيزي يك دنبال شما بدانيم ما تا آفرين ، -
كنكور عبارتي به و معلومات ارزشيابي روش و دانشجو گزينش فعلي شيوه فرموديد شما *
چه به پس است ، كشور در امتحان بيعيبترين صحت و دقت نظر از و ندارد اشكالي هيچ
روش بهترين تنهايي به زدن تست شيوه مثلا اگر.دادهايد ارائه را جديد لايحه منظور
به نيازي چه ديگر است ، شيوه بهترين فرموديد قبلا شما كه بود ، معلومات ارزشيابي
بود؟ جديد لايحه
كنار در هم ديگري ضوابط از كه است اين ما آينده طرح.دارم قبول را شما حرف من -
يعني.نيست عملي اين منتها ;ببرد بالا را انتخاب دقت تا كنيم استفاده تستي آزمون
از دور آنقدر مطلوب طرحهاي از بسياري يعني.دارد ارزش كلي نظر يك حد در فقط
.نيست عملي اصلا كه است واقعيت
طرح يك هم لايحه يعني كرد؟ خواهيد اجرا چطور را ساختار لايحه صورت اين در...*
است؟ واقعيت از دور و غيرعملي
دادن دخالت براي مثلا.كنيم فراهم را زمينههايي بايد لايحه اين اجراي براي ما -
هيچكس چونداشت نخواهد فايدهاي هيچگاه فعلي معدل قطعا دبيرستان ، دوره معدل
.بدهد فعلي متغير معدلهاي دست به را خود بچه سرنوشت نيست حاضر
آموزش وزارت با هماهنگي با ميتوانيم ما كه است ملي نمره است ، مهم ما براي آنچه از
نمرات سري يك و باشيم داشته موضعي نمرات سري يك يعني.برسيم هدف اين به پرورش و
.شود عملي ميتواند پرورش و آموزش در تغييراتي با اينها كه ملي ،
چطور؟ گيرد ، صورت مقاومت تغييرات اين مقابل در اگر *
را كلي تفاهم پرورش و آموزش با و پذيرفتهايم ما كه است سياستي يك هرحال به -
.است عملي نگيرد صورت جدي مقاومت اگر و كردهايم
شد ملي اثر شمال -تهران تاريخي جاده
در واقع آن حريم داخل تاسيسات و شمال تهران تاريخي جاده:فرهنگي علمي گروه
.گرفت قرار ايران ملي آثار فهرست در توچال قلعه البرز ارتفاعات
شمال تهران - تاريخي جاده كشور فرهنگي ميراث سازمان اطلاعرساني واحد گزارش به
اردوي استفاده مورد قاجار دوره در كه منظريه و شهرستانك بين قديمي راه بر مشتمل
تاسيسات و (كارگر پناهگاه) توچال سنگي جانپناه بوده ، تابستان در شاهي ناصرالدين
.است حريم اين داخل ديگر
جان ساخت در پيش سال كوهنوردان 40 مردمي و خودانگيخته همت يادمان كارگر پناهگاه
.ميرود شمار به ايران كوهنوردي تاريخ در نمونه نخستين كه است پناهي
در مترمربع وسعت 20 به سيمان و لاشه سنگ از مصالحي و چهارگوش پلاني با بنا اين
بهرهبرداري مورد و افتتاح رسما تيرماه 1344 در 4 و شده ساخته كوه نقطه بلندترين
.است گرفته قرار
و باد كه سال از اوقاتي در توچال قله در كوهنوردان موقتي پناهگاه يا سنگي پناه جان
گذشته سال طي 40 نفر صدها نجات عامل ميرساند صفر به را آدمي ديد كولاك و باران
.است بوده
امكان ديگري وسيله يا كابين تله آنكه از بيش پيش سال چهل در متري سه بناي اين ساخت
.است انجاميده طول به يكسال حدود كند فراهم را مصالح حمل
منابع جزو كه كوه نقطه بلندترين در آن قرارگيري به توجه با ساده بناي اين بانيان
كه لشكرك روستاي اهالي از آن احداث زمان در است خصوصي مالك فاقد و است طبيعي
.كردهاند دريافت رضايتنامه است آن به نزديك آبادي بزرگترين
رشته در تهران شمال قله بلندترين عنوان به بلندي متر با 3962 توچال قله است گفتني
تهراني جوي آرمان گردشگران و دوستان طبيعت كوهنوردان ، توجه مورد همواره البرز كوه
جان آن قله فتح دنبال به نفر از 150 بيش دهه پنج طي كه است بوده كشور نقاط ديگر و
.باختهاند
شهرستانك ، شيرپلا ، مسيرهاي از داده رونق آن به تلهكابين كه مسيري جز به توچال قله
.است دسترسي قابل..و ايگل اسپيدكمر ، شكراب ،
|