آرزو يك حريريتحقق بنياد
ها نوبليست
آرزو يك حريريتحقق بنياد
|
|
علينژاد رقيه:گفتوگو
رشتههاي در متعدد آزمايشگاههاي و زيربناي 1650مترمربع و مساحت 4650 با حريري بنياد
پژوهان دانش اختيار اجتماعاتدر سالن و كتابخانه جمله از جانبي امكانات همچنين مختلف
دارد قرار جوان
بهترين به نيز فرهنگ و است ملت آن فرهنگ ملتي ، و قوم هر مشخصات مهمترين از يكي بيشك
از يكي كه نيز ايران كشورميسازد نمايان را خود جامعه پرورش و آموزش نظام در شكلي
كه است غني بسيار فرهنگي و علمي پيشينه داراي است بشري جوامع قديميترين و كهنترين
ايران در آموزش سنتي نظام كه چرااست ساخته فراهم را ايرانيان سربلندي و تفاخر موجبات
اذعان بايد بسيار تاسف با اما دهد پرورش را ارزشمندي محققان و دانشمندان بود توانسته
كه است ، شده كاسته ايران در آموزش كيفيت از ميشويم نزديكتر حال زمان به چه هر داشت
اينكه مورد در اما.هستيم ايران جامعه در آموزش كيفيت كاهش اثرات شاهد عينه به امروزه
صاحبنظران ، است ، نكرده تجربه را بنياديني تحول اخير ساليان طي ايران در علوم آموزش چرا
هر البته كه كردهاند عنوان را اجتماعي و اقتصادي سياسي ، شرايط جمله از مختلفي دلايل
از يكي شايد اما.گيرند قرار بررسي و بحث مورد بسيار موشكافي با بايد نيز آنها از كدام
در علوم آموزش نحوه به است ، شده ما آموزشي نظام در كيفيت افت باعث كه عواملي مهمترين
پيش از آموزشي متون يكسري بر مبتني ايران در آموزش سنتي نظام كه چرا برميگردد ، ايران
نشده داده اهميتي آزمايش و تفكر مشاهده ، همچون مهمي مسائل به آن در كه است شده تعيين
ميگرفتند قرار مفاهيمي از يكسري معرض در درس كلاس در دانشآموزان دليل همين به و است
نكرده تجربه را آن خود پيرامون محيط در يا و نداشتند ذهن در آن از سابقهاي كمترين كه
و ابتدايي ابزارهاي از استفاده با اساسي مفاهيم آموزش براي نيز معلمين تلاش لذا بودند ،
نظام دلسوزان از بسياري شرايط اين در.ميماند بينتيجه گچ و سياه تخته همچون ناكارآمدي
پيشرفته امكانات از استفاده را معضل اين از خلاصي راه تنها ايران در پرورش و آموزش
براي گفتند پاسخ در پرورش و آموزش مسئولين متقابلا و.دانستند مدارس در آزمايشگاهي
باقي نشده حل كماكان مسئله نتيجه در و ندارند اختيار در كافي بودجه آزمايشگاهها تجهيز
.ماند
بنياد يك تاسيس به اقدام خود شخصي سرمايه از استفاده با خيري فرد شديم مطلع اخيرا اما
با بيشتر آشنايي براي.نمايد جبران نحوي به را موجود كمبودهاي و نقايص تا است كرده علمي
هم آن از خلاصهاي كه داديم انجام بنياد ، مدير عباسپور خانم با مصاحبهاي موسسه اين
.شماست پيشروي اكنون
ابتدا در خواهشمندم داديد قرار ما اختيار در را وقتتان اينكه از تشكر با عباسپور خانم*
.دهيد توضيح ما خوانندگان براي بنياد تاريخچه مورد در مختصري
سرمايه با مترمربع زيربناي 1650 و مساحت 4650 به زميني در حريري محمدرضا علمي بنياد
بوم زاد به علاقهمند و دانشپرور نيكوكار ، انساني توسط تومان ميليارد يك حدود اوليهاي
.گرفت قرار بهرهبرداري مورد و افتتاح رسما سال 1378 ماه مهر در و تاسيس خود كشور و
بنياد باشند داشته دسترسي بنياد به بتوانند شهر جوانان كليه آنكه براي است ذكر به لازم
همين به و دارد قرار مطلوبي بسيار موقعيت در جغرافيايي لحاظ از و شده بنا شهر مركز در
.است شده صرف آن براي زيادي هزينه لحاظ
بود؟ چه خيرخواهانه اقدام اين از ايشان هدف*
كه بود اين من ديرينه آرزوهاي از يكي:گفت بنياد افتتاحيه سخنراني در حريري آقاي
كاري بود اين من هدف همه.دهم انجام خود زادگاه براي شايستهاي و ارزنده كار بتوانم
من.كند درمان شهرمان جوانان از دردي بتواند تا باشد اساسي و ريشهاي كه دهم انجام
و ارزنده خدمتي اجتماعي و مالي امكانات شدن فراهم صورت در كه ميدانستم خود وظيفه هميشه
شد فراهم مالي امكانات حداقل كه هنگامي دليل همين به و دهم انجام همشهريانم براي درخور
انجام در كه رساندم ثبت به را سرطان زمينه در پژوهشي بنيادي پزشك دوستان از يكي كمك به
راه اين در را بسياري انرژي و وقت كه گرانقدر استادان از تن چند همياري و همكاري از آن
در آنكه تا يابد دست خود اهداف به نتوانست موسسه آن متاسفانه اما.بردم بهره گذاشتند ،
و جهل ريشههاي با مبارزه و دانش و علم ترويج براي نو انگيزههاي آمد ، بدست كه فرصتي
.شد بنياد اين تاسيس موجب كه آمد بهوجود من در ناآگاهي
تاسيس علمي بنياد يك گرفت تصميم خير كارهاي همه بين از موسس تا شد باعث انگيزهاي چه*
كند؟
با مرزوبوم اين جوانان شدن هماهنگ و دانش و علم زمينه در فعاليت بنياد اين موسس انگيزه
سرزمين اين فرزندان كه است روشن ما همه بر.است جهان روز تكنولوژيك و علمي پيشرفتهاي
اين ظهور و بروز زمينه بايد كه هستند بينظيري خلاقيتهاي و چشمگير استعدادهاي داراي
نشستن بار به و شكلگيري براي مكان مناسبترين و بهترين بنياد و شود فراهم استعدادها
و مشتاق جوانان سيل با شد افتتاح بنياد اين آنكه از بعد و است استعداد و خلاقيتها اين
بود لازم بستر اين چقدر كه شديم متوجه سال سه دو مدت همين طي و شديم مواجه علاقهمند
را آن نتايج و تحقيقات كارها ، و مراجعه بنياد اين به دانشمندان و شخصيتها وقتي كه چرا
و پژوهشي كارهاي چنين بتوانند كم امكانات اين با جوانان كه ندارند باور ميكنند مشاهده
و آمد ايران به كه آمريكا معتبر دانشگاههاي از يكي استاد اخيرا.دهند انجام تحقيقاتي
براي آمريكا دانشگاههاي در گفت بود ، شاهد را بنياد ربات كارهاي و كرد ديدن مركز اين از
هزينه با توانستيد شما ولي شود هزينه دلار هزار صد از بيش شايد كارها گونه اين انجام
بنياد اين موسس هدف واقع در.دهيد انجام را كارها همان جوانانتان وافر شوق و شور و اندك
به مراجعه با بتوانند و نبندند دل تئوري مباحث به دانشجويان و دانشآموزان كه بود اين
محقق يك اگر فقط حريري آقاي زعم به.باشند شاهد عملي طور به را مفاهيم همان بنياد اين
.ميگيرند را خود زحمات مزد ايشان شود معرفي جامعه به بنياد اين از
.دهيد توضيح بنياد اين مختلف قسمتهاي مورد در هم كمي خواهشمنديم*
رياضي ، زمينشناسي ، شيمي ، فيزيك ، مانند پايه علوم در مختلفي بخشهاي داراي مجموعه اين
در مجهز آزمايشگاههاي به ميتوان بنياد اين بخشهاي ديگر از.است..و زيستشناسي ،
آن در متعددي جلسات و سمينارها مختلف ، مناسبتهاي در كه اجتماعات سالن مختلف ، شاخههاي
.كرد اشاره بنياد كتابخانه و ميشود برگزار
بيشتري توضيحات بنياد اين مختلف بخشهاي عملكرد مورد در دارد امكان اگر عباسپور ، خانم*
.بفرماييد ما خوانندگان براي
زير در كه بوده فيزيك علم گوناگون مباحث به مربوط تجهيزات شامل فيزيك بخش:فيزيك بخش
آزمايشات تشريح به معطوف گروه اين فعاليتهاي غالب.است شده تقسيمبندي مجزا مجموعههاي
با علاقهمندان آشنايي.است عملي آموزش دورههاي برگزاري همچنين و فيزيك مباحث مهم
فيزيك مبنايي مباحث درست تفهيم و انگيزه ايجاد و روزمره زندگي در فيزيك علم كاربردهاي
.است بخش اين اهداف مهمترين از
اخترشناسي - اپتيك 4 - مكانيك 3 - مغناطيس 2 و الكتريسيته - فيزيك1 بخش زيرمجموعه اهم
آموزشي كارگاه - نجوم 5 و
امكان نمودن فراهم - تاكنون1 تاسيس بدو از فيزيك گروه شده انجام فعاليتهاي مهمترين
موجود بخشهاي از مراجعهكننده افراد جستوجوگري و بازديد
فيزيك عملي آزمايشهاي انجام جهت اپتيك و مكانيك آموزشي كارگاه برگزاري - 2
(...و روز فيزيك زمينه در نوذري كوروش دكتر سمينار) آموزشي - علمي سمينار ارائه - 3
(...و شيبدار سطح ايستاده ، امواج هوا ، ريل) آزمايشگاهي تجهيزات ساخت - 4
كتابهاي معرفي و تحقيقاتي پروژههاي انجام جهت دانشجويان با لازم مساعدت و همكاري - 5
سال مختلف فصول در مرجع
فيزيك المپياد آمادگي كلاس برگزاري - 6
آموزشي علمي سمينار برگزاري همچنين و آماتوري نجوم آموزشي دورههاي برگزاري و نشست - 7
مازندران استان منطقه در جوان ماه هلال رصد و تحقيقاتي پروژه پيگيري و نجوم
دانشگاه رصدخانه از نجوم تابستانه دوره در كننده شركت اعضاي بازديد برنامه - 8
مازندران
برشاووشي باران شهاب از گزارش و عكس تهيه - 9
: به ميتوان گروه اين آتي طرحهاي از
فيزيك باشگاه تشكيل - 1
فيزيك آموزشي هايCD تهيه - 2
.كرد اشاره مازندران استان در ليزر آزمايشگاهي مركز نخستين راهاندازي - 3
قرار بهرهبرداري مورد سال 1379 ماه ارديبهشت تاريخ در بنياد شيمي آزمايشگاه:شيمي بخش
.گرفت
انجام جهت را لازم امكانات آموزشي ، تجهيزات بودن دارا بر علاوه آزمايشگاه اين
و ايمني مسائل آزمايشگاه ساخت در.داراست متوسطه و مقدماتي سطح در تحقيقاتي پروژههاي
جهت آزمايشگاه مكان در ليتري محفظه 12000 احداث جمله آن از است شده رعايت محيطي زيست
شيشهگري واحد شيمي بخش زيرمجموعههاي از يكي.سمي و آلاينده شيميايي مواد جمعآوري
.كرد آغاز سال 1378 ماه آذر در را خود فعاليت كه است بنياد
و متوسطه مقدماتي ، سطح در علمي كارگاه برگزاري به ميتوان بخش اين فعاليتهاي ديگر از
.كرد اشاره مختلف سمينارهاي ارائه همچنين و دانشآموزان براي پيشرفته
فسيلها ، سنگها ، كانيها ، از مجموعهاي شامل بنياد زمينشناسي بخش:زمينشناسي بخش
استراكدهاي و كفهايها دو اطلس جانداران ، توالي زمينشناسي ، مختلف نقشههاي و ماكتها ،
شده گرفته نظر در دانشجويان و دانشآموزان استفاده براي كه است..و خزر جنوبي بخش
.است
نمونههاي به ويژهاي توجه شده سعي كه دارد وجود سنگ و فسيل جالب نمونههاي بخش اين در
به ميتوان بخش اين ويژه امكانات از همچنين.گردد مبذول مازندران استان زيباي
توجه قابل نمونههاي ديگر از.كرد اشاره سنگها مقاطع با همراه پلاريزان ميكروسكوپ
مرجانها و اسفنجها جالب نمونههاي و عمان درياي حاضر عهد پودهاي پلسي و گاستروپورا
مثبت بسيار دانشجويان و دانشآموزان ميان در بخش اين فعاليتهاي و تجهيزات بازتاب.است
و زيبا نمونههاي علاقهمند دانشآموزان حتي و معدن دانشجويان از گروهي كه طوري به بوده
.ميكنند اضافه بخش اين امكانات به ماهه همه كاني و سنگ از جديد
.است بخش اين ديگر امكانات از هم كانيشناسي آموزشي هايCD
:از عبارتند زمينشناسي گروه آتي فعاليتهاي
منطقه طبيعي عوارض و گسلها از اسلايد تهيه - 1
...و آتشفشانها از آموزشي جديد هايCD تهيه - 2
آموزشي جديد پلاكهاي تهيه - 3
خزر درياي صدفها نمونههاي جمعآوري و مختلف ماكتهاي تهيه - 4
شامل كه زمينشناسي كارگاه تابستاني كلاسهاي تشكيل - 5
كاني و سنگ نمونههاي روي بر آزمايش انجام (الف
.است نمونه جمعآوري و مختلف مناطق از بازديد (ب
اسفند در 19 رياضيات جهاني سال با همزمان مازندران ، استان رياضي خانه نخستين:رياضي بخش
كردن فراهم هدف با رياضيات جهاني سال ستاد و ايران رياضي انجمن همكاري با ماه 1378
.گرديد تاسيس علاقهمندان بين در رياضيات آموزش سطح ارتقاء و افكار تبادل جهت زمينه
:گروه اين فعاليتهاي اهم
رياضيات خانه شوراي تشكيل
(د علمي سمينارهاي (ج آموزش و مسابقات هسته (ب نشريه هسته (الف:زير هستههاي تشكيل
پژوهشي هسته
آموزشي فيلم و رياضي نشريات و كتب فهرست تهيه
رياضي آموزشي كمك وسايل سفارش
كامپيوتر و رياضي المپياد آموزشي كلاسهاي برگزاري
.علمي سمينارهاي برگزاري
طرح برنامههاي از رياضيات علمي آموزشي كيتهاي ساخت همچون پژوهشي ، فعاليتهاي انجام
.است بخش اين توسعه
تقسيم انسان ، بدن دستگاههاي مولاژهاي انواع:شامل زيستشناسي بخش:زيستشناسي بخش
از مولاژها اين كنار در.است...و جنيني نمونههاي و باروري مدل ميتوز ، سلولي
استان در فراوان نمونههاي مخصوصا بيمهرگان و مهرهداران انواع طبيعي نمونههاي
نمايش به خزر درياي ميگوهاي و خزر ، دريايي عروس نادر نمونه خاويار ، ماهي:مثل مازندران
واقعي جنينهاي انواع به ميتوان بخش اين توجه جالب امكانات ديگر از.است شده گذاشته
مختلف پلاكهاي انواع و نوري ميكروسكوپ بخش اين در همچنين.نمود اشاره جانوران و انسان
توجه قابل موارد ديگر از منطقه گياهان هرباريومدارد وجود جانوري و گياهي بافتهاي از
.است بخش
آموزش بررسي كلاسهاي برگزاري و كودك زيستشناسي كارگاه تشكيل:گروه آتي فعاليت
روز طور به بنياد ، اين فعاليتهاي خوشبختانه.دبيرستان و راهنمايي دوره زيستشناسي
كه نحوي به گرفته قرار دانشآموزان و دانشجويان ويژه به علاقهمندان توجه مورد افزون
مربوطه گروههاي راهنمايي با و بنياد اين طريق از را خود تحقيقات و پژوهشها از بسياري
بيشتر در بنياد امكانات كه است اين نيز آن مهم دليل ميدهند انجام رشته آن اساتيد و
فعال نيز شب از پاسي تا موسسه اين طرفي از و است بيشتر آنها تحصيل محل امكانات از مواقع
.هستند علمي بررسيهاي مشغول رشته آن علاقهمندان با علوم مختلف گروههاي و بوده
ميشود؟ تامين محلي چه از بنياد اين هزينههاي*
يا دولت كمك بدون شخصي هزينه از تومان ميليارد يك صرف با بنياد اين گفتم كه طور همان
سند يك طي افتتاح از پس ايشاناست شده تاسيس وام دريافت يا حقوقي و حقيقي اشخاص ساير
خارج خود تملك از را آن و كرد هديه بابل شهر مردم به امكانات كليه با را بنياد محضري
پيدا را عمومي اموال حالت و شده خارج ايشان تملك از موسسه اين آنكه عليرغم اما ساخت
شخصا را بنياد مخارج ساير و پرسنل حقوق هم تاسيس از پس سال دو تا ايشان است كرده
تامين هزينهها اين بابل شهرستان خيرين و ادارات همت به اخيرا اينكه تا ميكرد پرداخت
.ميشود
.كنيد صحبت بنياد اين مديريت نحوه مورد در هم كمي ميكنم خواهش*
و ميگيرد صورت امنا هيات توسط اينجا اداره گفت بايد بنياد اداره نحوه مورد در
براي اما است راي يك داراي سايرين همانند كه است امنا هيات اعضاء از نيز بنيانگذار
داراي امنا هيات.هستند قائل ويژهاي امتياز ايشان راي براي اعضا ايشان ، خدمات از تقدير
من.است مديره هيات امنا هيات از بعد.است حقوقي شخصيتهاي و دانشگاهي استادان بخش دو
.هستم عزيز همشهريان خدمت در عامل مدير عنوان به نيز
دارد؟ وجود هم باشند داشته مشابهي فعاليتهاي كه مراكزي كشور در آيا*
آنها از كدام هيچ اما دارد وجود باشند داشته مشابه فعاليتهاي كه مركز چند ايران در
نجوم انجمن رئيس ثبوتي دكتر آقاي كه هنگاميهستند وابسته مراكز ساير به و نبوده مستقل
خاورميانه در مستقل علمي مركز اولين بنياد اين كه گفت ميكرد بازديد بنياد اين از ايران
بينظير خاورميانه كل در بنابراين و ديدم هند حيدرآباد در من را بنياد اين مشابه.است
جمله از كردند الگوبرداري اينجا از مراكز بعضي شد تاسيس بنياد اين آنكه از پس.است
.كرد افتتاح سمنان در را مشابهي مركز بنياد اين از بازديد ضمن سمنان شهردار
است؟ چگونه مركز اين از دانشجويان استقبال*
و جان با و مشغولند كار به مركز در شب نيمه تا اوقات گاهي دانشجويان.است عالي بسيار
اين ضروري مايحتاج بعضي تهيه از اوقات گاهي مركز متاسفانه اما ميپردازند تحقيقات به دل
مطالعه سرگرم اينجا در شب نيمههاي تا اوقات گاهي دانشجويان.است ناتوان نيز دانشجويان
.ميآورند حساب به خود دوم خانه را اينجا كه چرا هستند تحقيق و
غيردولتي و دولتي سازمانهاي از شما انتظار و ميكنيد احساس را كمبودهايي و نقايص چه*
چيست؟ همكاري براي
به دولتي سازمانهاي از باشد مستقل ما بنياد همانند كه موسسهاي يا مركز هر است طبيعي
انتظار ما لذا ، است كمبودهايي و نقايص داراي نكند دريافت مالي اعتبارات مقرري صورت
همه با كه شخصي.باشد هم بحق ميكنم فكر كه داريم غيردولتي و دولتي سازمانهاي از زيادي
خير امر يك براي داشتي چشم گونه هيچ بدون را خود ثروت از هنگفتي مبلغ خود ، علاقه و عشق
محيط ما جوانان تا ميبرد پيش به نشدني توصيف وسواس با و ميكند صرف عامالمنفعه و
اين از نبايد مسئولين آيا شما نظر به باشند ، داشته خود خلاقيتهاي بروز براي مناسبي
شوند؟ تشويق كارها گونه اين به هم ديگران تا كنند پشتيباني و حمايت مردمي اقدامات گونه
قول استان مخابرات كل مدير خوشبختانه كه نداريم پروژكتور اجتماعات سالن در ما الان
يا.نداريم خنككننده يا گرمكننده امكانات اجتماعات سالن در همچنين.است داده همكاري
كامپيوتر دستگاه هفت فقط كاري متنوع گستره و بزرگي اين به مركز در اينكه ديگر نمونه
دستگاه يك حداقل خودش براي بخش هر كه است حالي در اين.است اهدايي همه البته كه داريم
كولر دستگاه يك حداقل كه داريم مشكل نيز سرمايشي سيستم لحاظ از.دارد نياز كامپيوتر
و كرده هديه تومان ميليون ده استانداري نيز ليزر آزمايشگاه تجهيز براي.شود تامين بايد
اجرا دست در اساسي بسيار طرحهاي نيز آن توسعه براي.شود وارد آن تجهيزات است قرار
است شده ساخته و طراحي طوري فونداسيون قسمت در بنياد اين ساختمان اينكه جمله از.داريم
و جا كمبود از قسمتي و ساخت آن روي هم را بالاتري طبقات ميتوان و دارد گسترش امكان كه
قسمت در و شده حك اشخاص نام هدايا ، تمام روي است ذكر به لازمكرد جبران را امكانات
به تشكر آنان از نام ذكر با بنياد خبرنامههاي و اعلانات تابلوي بنياد ، ياريدهندگان
.ميآيد عمل
تا ميكنم دعوت هستند بنياد با همكاري به مايل كه علاقهمنداني كليه از جا همين در
كرده واريز بابل فردوس باغ شعبه ايران ملي بانك جاري 2200 حساب به را خود نقدي كمكهاي
.نمايند ارسال حريري محمدرضا علمي بنياد به را آن رسيد و
داريد؟ همكاري موسساتي و سازمانها چه با*
.داريم آنها با تنگاتنگي ارتباط ما و دارد ما با را همكاري بيشترين مازندران دانشگاه
عمدتا كه ميشود اداره گروه مدير يك توسط برشمردم شما براي كه را رشتههايي از يك هر
.داريم همكاري هم موسسه و انجمن چندين با حال عين در.هستند مازندران دانشگاه استادان از
آنها كمكهاي از ساله هر ما و دارد ما با خوبي بسيار همكاري ايران رياضي انجمن
استفاده آنها همكاري از و هستيم ارتباط در نيز ايران نجوم انجمن با.ميشويم بهرهمند
ارتباط كانادا مككوور در علمي مركز يك جمله از كشور از خارج علمي مراكز با.ميكنيم
.داريم
يافتند؟ دست نتايجي چه به هستند تحقيق مشغول كه مركز اين دانشجويان*
به.است شده منتهي جالبي بسيار نتايج به دانشجويان فعاليتهاي موارد از بسياري در
قارچ توليد به فضا و امكانات كمبود عليرغم دانشجويان كشاورزي بخش در مثال عنوان
داراي كه داد نشان گرفت قرار آزمايش مورد پزشكي علوم دانشگاه در وقتي كه پرداختند
كه هستند مسئله اين بررسي مشغول اكنون هم مركز اين دانشجويان است پروتئين ميزان بيشترين
تا است بيشتر آن بازدهي و دارد مازندران هواي و آب با سازگاري بيشترين قارچ گونه كدام
سرگرم دانشجويان همچنين بنياد اين در.شود معرفي منطقه كشاورزان به دوم كشت عنوان به
طرف از تيم يك ربات مسابقات در گذشته سال نيز مصنوعي هوش قسمت در.هستند موز پرورش
دانشگاه نظير تيمهايي با توانست امكانات كمترين با كه آنجايي از و كرد شركت بنياد
يك بنياد سوي از نيز امسال.بود تقدير قابل كند رقابت اميركبير دانشگاه و شريف صنعتي
شد برگزار اميركبير دانشگاه در كه مينياب رباتهاي بينالمللي مسابقات در ربات تيم
و طراحي رنگ سه ديجيتال تابلوي توانستند بنياد جوانان نيز الكترونيك قسمت در.كرد شركت
شده انجام زيادي فعاليتهاي زيستشناسي و زمينشناسي قسمتهاي در همچنين.كنند توليد
ميتوانند بيشتر اطلاعات براي علاقهمندان.نيست اينجا در آنها همه تشريح امكان كه است
:كنند مراجعه زير آدرس به بنياد اين سايت به
http// www.hariri-sf.org
:بگيريد تماس زير آدرس با ميتوانيد هم ما با ارتباط براي
email: manager@ hariri-sf.org
ها نوبليست
بورده ونسان باپتيست ژان ژول
(19611870) بلژيكي شناس ايمني
Jules Jean Baptiste Vincent Bordet
مكملها1919 پزشكيكشف يا فيزيولوژي
پزشكي رشته در بروكسل دانشگاه از در 1892.آمد دنيا به بلژيك soignies در بورده
.E) مچنيكوف نظر زير و پيوست پاريس پاستور انستيتوي به در 1894.شد فارغالتحصيل
(Gengou.O)جنگو اكتاو همكاري با وي.شد كار به مشغول مشهور ، باكتريشناس (Metchnikoff
با ميشوند توليد يافته مصونيت جانور بدن در ايمني پاسخ اثر در كه پادتنهايي كرد كشف
(ميگويند مكمل آنها به اكنون) ناميد اگزين را آنها بورده كه خوني تركيبات ساير به اتصال
.ميشود مهاجم بيگانه سلولهاي رفتن بين از به منجر و ميكند عمل
وجود ايمن غير و يافته ايمني جانوران بدن در تركيبات اين كه دريافت او اين بر علاوه
شكلگيري به منجر بورده اكتشاف.ميشوند تخريب 55c از بالاتر دماي اثر در و دارند
آگوست كه است سفليس بيماري تشخيص آزمون اين توجه جالب ويژگيهاي از.شد مكمل ثبوت آزمون
.برد پي بدان (Wasserman.A) وازرمن
در 1907.شد منصوب بروكسل پاستور انستيتوي رياست به و گفت ترك را پاريس در 1901 بورده
باكتري در 1906.شد برگزيده بروكسل دانشگاه باكتريشناسي و آسيبشناسي استادي مقام به
Hoemphilus) Bordetella pertussis)را آن او از پس كه كرد جداسازي را سياهسرفه عامل
يا فيزيولوژي نوبل جايزه برنده هايش پژوهش ساير و مكملها كشف خاطر به بوردهناميدند
.شد سال 1919 پزشكي
اشتارك يوهانس
(19571874) آلماني شناس طيف و فيزيكدان
Johannes Stark
اشتارك1919 فيزيكاثر
درجه دريافت از پس و پرداخت تحصيل به مونيخ دانشگاه در او.آلمان Schickenhof متولد
در بيوقفه تا 1922 سالهاي 1906 فاصله در.كرد آغاز را كارش سال 1896 ، در دكترا
آن از پس و پرداخت تدريس به ورترزبورگ و گرنفسوالد آكن ، هانور ، گوتينگن ، دانشگاههاي
آلمان شمال در را چينيسازي صنعت تا كرد تلاش ابتدا در.گفت ترك را دانشگاهي حرفه
جديد تجارتهاي براي پررونقي دوران اول جهاني جنگ از پس سالهاي اما كند راهاندازي
منظور به تلاشهايش اما شد سال 1919 فيزيك نوبل جايزه برنده او كه آن عليرغم.نبود
را او آلمان دانشگاه شش از يك هيچ سال 1928 تا و ماند ناكام دانشگاهي حرفه به بازگشت
تئوري به حمله در وي زيرا ميشد ناشي او بدنامي از احتمالا برخوردها اين.نپذيرفتند
.بود رفته پيش انتها به تا يهودي علم محصول عنوان به اينشتين آلبرت نظريههاي و كوانتوم
سال در و يافت گرايش نازيها جرگه به (Lenard.P) لنارد فيليپ همانند اشتارك رو اين از
بسنده آريايي سبك به فيزيك بازنويسي به تنها كه لنارد برخلاف.پيوست نازي حزب به 1930
مجامع سوي از او كه آن با.كرد پيشنهاد را آلماني برعلم نظارت طرح او بود ، كرده
سلطنتي انستيتوي رياست مقام كسب به موفق سال 1933 در اما نشد پذيرفته آلمان دانشگاهي
آلماني فيزيك بر نظارت تحقق براي را خود تلاش تمامي او بين اين در.شد تكنولوژي و فيزيك
وزارت دولتمردان و بالارتبه سياستمداران با درگيري به كوششهايش اما.گرفت كار به
برخورد آخرين در.شد كنارهگيري به مجبور در 1939 سرانجام و انجاميد پرورش و آموزش
كار اردوگاه در كار سال چهار به نازيگري ضد دادگاه سوي از سال 1947 در تحقيرآميز
شده ساطع پرتوهاي در فركانس جابهجايي سال 1905 در بار نخستين اشتارك.شد محكوم اجباري
ديگر ازكرد مشاهده را (دوپلر اثر) حركتند حال در سرعت به كه بارداري ذرات از
نوبل جايزه كه بود ، (است موسوم اشتارك اثر به اكنون) طيفي اثر كشف او علمي دستاوردهاي
در (Zeeman.P) پيترزيمان كشف دنبال به.آورد ارمغان به او براي را سال 1919 فيزيك
پديده كشف به موفق اشتارك مغناطيسي ، ميدانهاي در مواد طيفي خطوط تداخل با ارتباط
آن تا كه اشتارك اما است كوانتومي اثر يك پديده اين.شد الكتريكي ميدانهاي در مشابهي
.برخاست آن با مخالفت به بود كوانتوم تئوري مدافعان از زمان
|