در كشور كپري مدارس :پرورش و آموزش وزير
ميشود برچيده آينده سال دو
رسيد تصويب به كتاب ياوران از حمايت اساسنامه
دارد؟ بعد چند يادگيري
نظاممند؟ يا تعارف دانشآموزي مجلس
در كشور كپري مدارس :پرورش و آموزش وزير
ميشود برچيده آينده سال دو
و جديد فناوري جامعتوسعه طرح:كرد اعلام پرورش و وزيرآموزش:فرهنگي علمي گروه
.است شده تهيه كشور مدارس در آن آموزش
راستا اين در:افزود سمنان در خبرنگاران با گو و گفت در پنجشنبه روز "حاجي مرتضي"
رايانه كامل تجهيزات به كشور در هنرستان و دبيرستان و 500 هزار شش تجهيز برنامه
يك:گفت وي.ميشود آغاز امسال آبانماه اواسط از آموزش براي اينترنت شبكه و
شده شروع نيز آنها آموزش و ميبينند را نياز مورد اوليه آموزشهاي دبيران ، سوم
.شد خواهد منتقل نيز دانشآموزان به آموزشها اين كه است
انجام هنرستانها و دبيرستانها از تعداد همين در توسعه اين نيز آينده سال:گفت حاجي
هنرستانها دبيرستانها ، كليه آينده سال چهار تا سه ظرف ميشود پيشبيني و شد خواهد
و شوند تجهيزات اين به مجهز استانها در مختلف رشتههاي در راهنمائي مدارس و
همچنين پرورش و آموزش وزير.يابد توسعه دانشآموزي فعاليتهاي در جدي طور به آموزش
مدارس مدرسهساز ، خيرين حمايتهاي پشتوانه به:گفت سمنان استان مدرسهساز خيرين جمع در
نيز مدارس شيفتهكردن يك طرح:افزود حاجي.ميشود برچيده آينده سال دو ظرف كشور در كپري
.است انجام حال در خيرين وسيع مشاركت و همراهي دليل به
رسيد تصويب به كتاب ياوران از حمايت اساسنامه
اساسنامه اجراي با:گفت اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير فرهنگي معاون:فرهنگي علمي گروه
.مييابد گسترش كشور در كتابخواني فرهنگ كتاب ياوران از حمايت
اين:افزود خوي در خبرنگاران با گفتوگو در چهارشنبه روز شامگاه رمضانپور علياصغر
براي دولت با را مردمي و خصوصي بخش همكاريهاي رسيده ، چارچوب تصويب به اخيرا كه اساسنامه
.است كرده مشخص عمومي هاي كتابخانه توسعه
فراهم كشور سطح در را عمومي كتابخانههاي توسعه زمينه اساسنامه اين اجراي:كرد اضافه وي
برگزار جشنواره بصورت خانگي كتابخانههاي طرح كتابخواني گسترش منظور به:گفت ويميكند
در كتابخواني و كتاب زمينه در را تازهاي امكانات جشنواره اين برگزاري كه شد خواهد
.داد خواهد قرار مردم اختيار
افزايش و ها مجتمع فعالسازي نيمهتمام ، هنري و فرهنگي هاي مجتمع تكميل رمضانپور ،
برنامههاي از را فرهنگي فضاهاي اين براي مناسب انساني نيروي تامين و آنها بهرهوري
.كرد ذكر اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت امسال
دارد؟ بعد چند يادگيري
و چشمگير بسيار يافتههاي يادگيري ، روانشناسان بويژه روانشناسي ، علوم پژوهشگران:اشاره
كه آن وجود با يافتهها از يك هر.ميكنند گزارش يادگيري درباره را حيرتانگيزي
نشانگر حال عين در يادگيرياند ، فعاليتهاي سازماندهي براي اثربخش رهنمودهاي نشاندهنده
شود كوشش زمينه اين در اندازه هر روي ، هر به.هست هم يادگيري فعاليت پيچيدگي
سنجيدهتر بتوانند تا ميشود گشوده آموزشگران ديدگان پيشاپيش در روشنتري چشماندازهاي
يادگيري پنجگانه ابعاد و ميشود بيان يادگيري ، ابعاد از منظور حاضر ، نوشته دركنند عمل
.ميگردد تشريح
يادگيري درباره نظريهپردازان و پژوهشگران آنچه از كه است جامعي الگوي يادگيري ابعاد
آن پيشفرض.ميكند استفاده ميگيرند ، بهره يادگيري فرآيند تعريف براي آن از و ميدانند
يادگيري اساس و -ميناميم يادگيري ابعاد را ماآنها كه -دارد وجود تفكر نوع پنج كه است
:كرد خواهد ياري شما به يادگيري ابعاد چارچوب.موفقاند
;كنيد پيگيري را يادگيري بر تاكيد *
;كنيد مطالعه را يادگيري فرآيند *
.دهد پوشش را يادگيري حياتي جنبه پنج كه كنيد طرحريزي را سنجش و آموزش درسي ، برنامه *
.ميكنيم مرور را يادگيري پنجگانه ابعاد اكنون ،
ادراكات و نگرشها:اول بعد
مثال ، براي.ميدهد قرار تاثير تحت فراگيري در را يادگيرندگان وادراكات ، توانايي نگرشها
ميزان به زياد احتمال به كنند ، تصور مختل و ناايمن محيطي را كلاس يادگيرندگان ، اگر
كلاسي ، تكليف به يادگيرندگان اگر همچنين ، .ميپردازند فراگيري به كلاس آن در اندك بسيار
از يكي پس ، .كرد خواهند كمتري تلاش آن انجام براي محتملا باشند ، داشته منفي نگرش
درباره مثبت ادراكات و نگرشها كسب براي يادگيرندگان به كمك اثرگذار ، آموزش كليدهاي
.است يادگيري و كلاس
دانش تنيدن درهم و اكتساب:دوم بعد
دانش تنيدن درهم و اكتساب در يادگيرندگان به يادگيري ، كمك در ديگر كليدي جنبههاي از
ايجاد براي بايد آنان جديداند ، اطلاعات يادگيري حال در يادگيرندگان كه وقتي.است جديد
به جديد دانش تبديل هم و اطلاعات سازماندهي دانستهها ، پيش و جديد دانش بين ارتباط
و فرآيندها يادگيرندگان كه ، آنگاه.شوند ياري مدت بلند حافظه اطلاعات از بخشي مثابه
(گامها از مجموعهاي يا) الگو يادگيري به بايد آنان ميآموزند ، را نويني مهارتهاي
به سرانجام ، و دهند شكل كردنشان بخش اثر و كارآ براي را فرآيند و مهارت سپس بپردازند ،
.دهند انجام راحتي به را آنها تا كنند اقدام فرآيند يا مهارت تمرين يا كردن دروني
دانش اصلاح و بسط:سوم بعد
و بسط فرآيند طريق از يادگيرندگاننمييابد پايان دانش تنيدن درهم و كسب با يادگيري
جديد ، نكتههاي تميز طريق از مثال ، براي )ميرسند ژرفتر فهم و درك به دانش اصلاح
فرآيندهاي از استفاده با موشكافانه صورت به آنان.(نتيجهگيري و كژفهميها روشنسازي
اصلاح و بسط به امر اين كه گرفتههايشانميپردازند ، تحليلفرا و تجزيه به استدلالي
به دانش اصلاح و بسط براي يادگيرندگان كه استدلالي فرآيندهاي برخي.ميكند كمك اطلاعات
:است آمده زير در ترتيب به ميگيرند كار
. مقايسه *
. طبقهبندي *
. انتزاع *
. قياسي استدلال *
. استقرايي استدلال *
.خطاها تحليل *
.چشماندازها تحليل *
دانش از معنادار استفاده:چهارم بعد
معنادار كارهاي دادن انجام براي دانش از كه ميدهد رخ اثرگذار بسيار يادگيري زماني ،
يا دوست يك با صحبت از ابتدا ميكروسكوپها درباره دارد مثال ، امكان براي.كنيم استفاده
چيزي آن درباره واقعا آنگاه روي ، هر به.بگيريم ياد چيزي مجلهاي ، از مقالهاي خواندن
كه اين از بودن مطمئن و اطمينان ايجاد.بكنيم ميكروسكوپ يك خريد به اقدام كه ميآموزيم
معناداري و مهم بخش شده ، گرفته نظر در يادگيرندگان براي دانش معنادار كاربرد براي فرصتي
براي كه هست فرآيندي عنصر شش يادگيري ، ابعاد الگوي در.است آموزشي واحد يك طراحي از
:بهرهگيرياند قابل دانش از معنادار استفاده ترغيب
.تصميمگيري *
.مساله حل *
.ابداع *
.تجربي كاوش *
.جستوجو *
.سيستمها تحليل و تجزيه *
ذهني عادتهاي:پنجم بعد
.دادهاند پرورش قدرتمندي ذهني عادتهاي كه موفق ، كسانيهستند بسيار يادگيرندگان
نظمدهيرفتار و خلاق تفكر انتقادي ، تفكر در را يادگيرندگان قدرتمند ذهني عادتهاي
:زيرند ترتيب به نظر مورد ذهني عادتهاي.ميكند كمك
انتقادي تفكر
.درستيطلبي و بودن درست *
.طلبي وضوح و بودن واضح *
.انديشي آزاد *
.بودن مجبور مهار *
.است تضمينكننده شرايط كه پست ، آنگاه گرفتن *
.ديگران دانش سطح و احساسات مناسبو واكنش *
خلاق تفكر
.پافشاري *
.مهارتي و دانشي محدوديتهاي برداشتن ميان از *
.شخصي ارزشيابي استانداردهاي حفظ و باور ايجاد ، *
.معمول استانداردهاي از خارج موقعيت يك به نگرش نوين شيوههاي ايجاد *
نظمجو خود تفكر
.خود تفكر بازنگري و پايش *
.مناسب طرحريزي *
.ضروري منابع از استفاده و شناسايي *
.بازخورد به نسبت مناسب واكنش *
.شخصي كنشهاي بخشي اثر ارزشيابي *
زاده محرمآقا دكتر
نظاممند؟ يا تعارف دانشآموزي مجلس
مجلس دوم نشست برگزاري سياسي ، مسائل به علاقهمند دانشآموزان از دسته آن براي
آموزش مسئولان سوي از هم بار اين همايش ، اين كه است اهميت مورد جنبه آن از دانشآموزي ،
در جدي طور به كه است سال سه قريب دانشآموزي مجلس.است شده واقع توجه مورد پرورش و
در ريشه نوعي به اصلاحطلبانهاي نگرههاي چنين طرح.است شده وارد كشور آموزشي ساختار
مجلس و دانشآموزي شوراهاي ايده ارائه با آن متوليان كه دارد سابق پرورشي معاونت
.برداشتند آموزشي نظام در موجود سنتي نگرشهاي در تغيير براي را گام دانشآموزي ، اولين
راهنمايي و متوسطه مدارس سطح در مدارس دانشآموزي شوراي انتخابات دوره پنجمين هماينك
در خود نمايندگان معرفي با توانستهاند دانشآموزان سالها ، اين طول در.ميشود برگزار
از سال حدود 5 كه اين با اما كنند ، راآغاز دموكراسي تمرين مدارس ، مديريتي ساختار
تغيير هنوز ولي ميگذرد ، راهنمايي و متوسطه مدارس سطح در شوراهايي چنين راهاندازي
عقيده به.است نشده حاصل شوراها به نسبت مدارس متوليان و مديران اغلب نگرش در اساسي
با است ، مدرسه مديريت جدي مسائل با شوخي نوعي شوراها ، نوع اين مدارس ، مديران از برخي
پرورش و آموزش مسئولان مدارس ، مديران از برخي آشكار و پنهان مخالفتهاي عليرغم حال اين
نقاط اقصي در مدارس مديران وقتي بيگمان.دهند ادامه را راهكارهايي چنين هستند مصمم
انتظار ميكنند ، نميتوان مقاومت مدارس شوراهاي منتقدانه ديدگاههاي برابر در شدت كشوربه
.آورد بوجود آموزشي نظام كليت در را مثبتي تغييرات بتواند دانشآموزي مجلس كه داشت
كرد اظهار دانشآموزي ، مجلس نشست دومين گشايش مراسم در پرورش و آموزش وزير حاجي ، مرتضي
آن رئيسه هيات ويژه به و دانشآموزي مجلس نظرات از پرورش و آموزش گذشته سال يك در كه
مجلس اين اعضاي و دانشآموزان افكار و ايدهها از خود تصميمگيريهاي در و كرده استفاده
.است پذيرفته تاثير
در اجرايي ايدههاي و طرحها از كداميك كه نكرد بيان پرورش و آموزش وزير البته
.است بوده دانشآموزي مجلس رئيسه هيات نظريات از گرفته نشات نوعي به آموزشي ، سياستهاي
و آموزش در اصلاحات طرح براي لازم گامهاي عنوان به سياسي منظر از ها فعاليت اين چند هر
.كرد بسنده موجود معمول تعارفات به حالنبايد اين با ميآيد ، شمار به پرورش
و پائين به بالا از متمركز سياستهاي اجراي پرورش ، و آموزش در انساني نيروي سنتي بافت
است نكته اين دهنده نشان اصلاحطلبانه ، نگرههاي ايجاد در لازم ابزارهاي بالاخرهفقدان
.كرد بسنده مدت كوتاه در شعار به نبايد كه
يقين به ميكنند ، دنبال را آموزشي آشكار و پنهان تحولات نزديك از كه كارشناساني
ظاهري ، تغييرات جز به آموزشي ، قبلي و فعلي مسئولان وزارت دوره دو طول در كه ميدانند
.است گرفته صورت وزارتخانه اين در بنيادي اصلاح كمتر
آموزشي ، مناطق در فعال انساني نيروي مدارس ، كمبود به قبل ، سالهاي دانشآموزان نمايندگان
حجم نهايتا و پرورش و آموزش نظام در ثبات عدم و دانشآموزان با مدارس سليقهاي برخورد
هر بهاند نكرده دريافت را لازم پاسخهاي هنوز و بودند كرده اشاره درسي كتابهاي انبوه
مديران حضور با آموزشي مجلس راهاندازي با پرورش و آموزش مسئولان ميرود انتظار حال
نظام در موجود مشكلات رفع به اساسي طور بتوانندبه دانشآموزان ، و معلمان مدارس ،
.بپردازند آموزشي
شهري مهدي
|