قاتل استخر اين
ايرانيان حضور از خالي "فتوكينو" نمايشگاه
جهان مردمان آيين
خانواده پزشكي

قاتل استخر اين
پرونده يك بازخواني
فرزام اهورا
براي مربوطه سازمانهاي قرار و وقول شتابزده عكسالعملهاي افتاده اتفاق تاكنون آنچه
است بوده عوامل مجازات و پيگيري
مادر ، اصرار به.شد بيدار خواب از صبح ساعت 30/5 آرزو ارديبهشت 1381 ، شنبه 14 روز آن
توماني ، صد اين.رفت مدرسه به و برداشت پول پدرش جيب از تومان صد.خورد صبحانه لقمه يك
همكلاسيهايش ، از ديگر نفر پنج همراه به را او كه شد قايقي كرايه روز ، همان ظهر از قبل
;گفتم خودم به روز آن":ميگويد گريه با آرزو ، پدر جوادي ، رستم حالا و كشيد مرگ كام به
"!بخرد؟ ميخواهد چه تومان ، صد اين با !خدايا
مدرسه دانشآموزان از تعدادي":شد تبديل جهان مطبوعات مهم خبر به كوتاهي مدت در
پاركشهر درياچه در تفريحي ، قايق شدن واژگون علت به شنبه صبح كاروان ، شهرك طه دخترانه
عزيمت شهر پارك به يكروزه علمي گردش يك منظور به كه دانشآموزان اين.شدند غرق تهران
".شدند حادثه دچار شهر ، پارك درياچه روي بر قايقسواري هنگام به بودند ، كرده
پدر.ميشد واضحتر قربانيان اسامي و تعداد ميگذشت ، حادثه اوليه ساعات از كه تدريج به
:ميدود مدرسه سمت به برهنه پاي با و ميفهمد تلويزيون طريق از را ، حادثه جوادي آرزو
ايستادم ، سرش پشت من.ميگرفت را شده فوت اسامي دست به موبايل نفر يكبود غلغله مدرسه"
آرزو ، زدم سرم توي ديدم ، را اسم تا.جوادي:نوشت را نفر ششمين.ميكردم نگاه را اسامي و
".بود ايستاده منتظر مدرسه ، در جلوي حركت ، از قبل ساعت نيم صبح روز آن
مورد در اوليه شواهد:كرد اظهار ايرنا ، با گفتوگويي در روز همان پرورش ، و آموزش وزير
حادثه اين سهلانگار عوامل با داد قول حاجي مرتضي.است بيتوجهي نشاندهنده حادثه ، اين
تكرار مختلف مسئولان سوي از بارها و بارها حادثه ، از بعد روزهاي در كه قولي.شود برخورد
بچهها ، مربيان نگاه اولين در.بود شده انجام كساني چه طرف از سهلانگاري اين اما.شد
خواهر و طه مربي ابهري علوم ، معلم فريدوني خانمها.ميرسند نظر به حادثه اصلي متهمان
فريدوني.بودند شده همراه گروه با تفنن ، سر از و نداشت مدرسه اين در مسئوليتي هيچ كه او
لجنهاي توي مدتها و شد ذكر حادثه قربانيان ليست جزو نامش اشتباه ، به كه بود كسي همان
كه شخصي.نبود بچهها همراه قايق در حتي او ولي.بودند جسدش جستوجوي در شهر پارك استخر
بيمارستان به كهبعدا بود طه مربي خواهر ابهري همان شد ، قايق سوار بچهها همراه به
انجام مربيان از نفر دو نظارت تحت اردو حال ، هر در.شد مرخص مدتي از پس و منتقل سينا
.داشت دانشآموزي اردوهاي سابقه آن ، از پيش آنها از نفر يك تنها كه بود شده
درآورد؟ شهر پارك از سر چگونه باشد ، داشته بازديد پست موزه بوداز قرار كه اردويي اما
ميشود قرار اما.ميشود مرخص اتوبوس راننده ميرسند ، موزه به بچهها:بود اين قرار
است ، داشته خارجي مهمان كه موزه مدتي ، از پس.ميشوند موزه وارد بچهها.برگردد ساعت 11
به بعد و موزه حياط به اول بچهها پس.است نيامده هنوز اتوبوس.ميكند بيرون را بچهها
...و ميافتد قايق به چشمشان بچهها پارك ، درميروند شهر پارك
يك براي چرا كه است اين اول سوال كنيم ، چشمپوشي غيرمستند و جزيي موارد يكسري از اگر
شلوغترين از يكي در كه موزهاي است؟ شده گرفته نظر در پست موزه دانشآموزي بازديد
اگر اينكه ، ديگر و داشت نخواهد پارك براي جايي اتوبوس طبعا و دارد قرار تهران مناطق
مربيان؟ نه و كند تعيين را بازگشت وقت راننده بايد چرا است ، شده مشخص بازديد ، وقت
و مشاغل هفته را پست موزه انتخاب دليل طه مدرسه بعدازظهر شيفت جديد مدير "استادي"
منتشر حادثه اول روزهاي همان در كه آنچه و او قول به بنا.ميداند بچهها درسي برنامه
نظر طبق.است كرده بيرون موزه از را بچهها خارجي ، مهمانان حضور دليل به پست موزه شد ،
بازديد زمان ولي بودند نرفته پست موزه به قبلا بچهها ، همراه مربيان از هيچيك استادي
.بودند گرفته نظر در ساعت يك را
دفاع كارمندانش و خودش از شمع نور زير در و تاريكي در پست موزه رئيس عظيمي مهندس
برق شركت به متعلق _ موزهپست بدهي تومان ميليون دوازده از تومان ميليون دو زيرا ميكند
موزه توي بيشتر هم ربع يك حتي آنها.نكرديم بيرون را بچهها ما":ميگويد وي.است
جايزه آنها به و كرديم برگزار مسابقه بچهها براي ما.گذشت خوش آنها به خيلي و ماندند
".داديم
وقت اتمام از بعد او گفتههاي طبق.ندارد حياط اصلا حوزه اين پست حوزه رئيس نظر بنابر
مربيان از و ميمانند آنجا مدتي.ميروند خارجه امور وزارت حياط به آنها بچهها بازديد
بچهها كه است خارجه امور وزارت حياط همين در.ببرند شهر پارك به را آنها كه ميخواهند
با كه دانشآموزاني از يكي.مياندازند عكس آنها با حتي و ميبينند را خارجي نفر چند
در هنوز او جمله اين كه حادثه قربانيان از يكي.بود "رضايي بهاره" انداخت عكس خارجيها
".آمد خوشم موزه اين از رضايي ، بهاره اينجانب":است مانده يادگار به پست ، موزه دفتر
از":نوشتهاند همه كه سالي و سن كم بچههاي خط از است پر ارديبهشت ، روز 14 در كه دفتري
هيچ وليداديم توضيح را اينها تمام اول روزهاي همان":ميگويد عظيمي ".آمد خوشم موزه
".نشدند ما تكذيبيه و جوابيه چاپ به حاضر كجا
تسليم اجباري هيچ بدون مربيان ، ظاهرا است؟ كساني چه ساخته بچهها كردن بيرون شايعه پس
ميكند ادعا طه مدرسه سابق معاون.ميبرند شهر پارك به را آنها و ميشوند بچهها خواست
مدرسه زمان آن مدير [سيدآقايي] با همراه تلفن وسيله به موزه از اردو ، همراهان از يكي كه
پارك به را بچهها ميتوانيم آيا كه ميپرسد او.ميكند تكليف كسب او از و ميگيرد تماس
سابق معاون اين كه هرچند.ميدهد اجازه شرايط به توجه با هم [سيدآقايي] ببريم؟ شهر
يكي رضايي ، بهاره پدر اما "شنيدهام فقط":ميگويد و نيست مطمئن خود گفته از طه مدرسه
.دارد گفتن براي حرفهايي نيز ، حادثه اين قربانيان از
[سيدآقايي] عليه سند جعل اتهام به انتظامي نيروي كه ميگويد پروندهاي از رضايي ، علي
پس بوده ، منزل در حادثه روز صبح كه طه بعدازظهر شيفت مدير [سيدآقايي].است داده تشكيل
موزه نام تنها كه اردو ، به بچهها اعزام فرم به و ميرود مدرسه به حادثه ، از اطلاع از
رضايي ، گفته به بنا.ميكند اضافه نيز را شهر پارك از بازديد بود ، شده درج آن در پست
بود گفته حادثه اين به نسبت واكنش اولين در [سيدآقايي].است جريان در هنوز پرونده اين
كه مسئوليتي در اهمال به او ، كه ميدهد نشان نكته اين !نداشتم خبر اردو اين از من
از پس روز دو قاليباف ، سردار ;اينكه به توجه با است ، بوده واقف گذاشتهاند برعهدهاش
.دانست غمبار حادثه اين وقوع علل از يكي را قايقسواري براي قبلي برنامه نبودن حادثه ،
دانست؟ موثر حادثه اين زمينهسازي در را [سيدآقايي] سوءمديريت ميتوان حد چه تا حال
كرديم شكايت ما.كند تحصيل ترك دخترم كه كرد كاري مدرسه معاون":ميگويد دختر اين مادر
اين به حتي.كرد پيدا ادامه آنها بد برخورد ولي.داديم رضايت معلمها وساطت با بعد ولي
".ميزد دهنلقي حرفهاي دخترها
اتوبوسي":بود شده انجام مشهد مقصد به زمستان 79 در كه ميكنند صحبت اردويي از شاهدان
".سوراخ كف و خراب پنجره دو با.نداشت امكاناتي هيچگونه كه بودند گرفته
به رضايت رغم به قربانيان خانواده تا شده باعث كه است مسائل اين تمام مجموعه شايد
حادثه قربانيان از يكي مروندي ، مريم مادر.باشند شاكي پرورش و آموزش از هنوز شهرداري ،
مردم بچههاي به اهميتي پرورش و آموزشميدانيم مقصر را پرورش و آموزش هم ما":ميگويد
".بردهاند آنجا به باراني روز را ما بچههاي كه هستند مقصر آنها...نداد
معرفي شرح اين به تقصير درصد با اصلي متهمان پرونده ، اين در گرفته انجام بررسيهاي در
احتساب بدون.درصد پرورش 5 و آموزش و درصد پيمانكار 15 درصد ، تهران 80 شهرداري:شدهاند
شهرداري از وكيلش اينك و داد دست از را جانش حادثه اين در خود كه (قايقران) پيمانكار
نكته اماهستند پرونده اين اصلي متهم دو پرورش و آموزش و شهرداري ;است كرده شكايت طرح
و آموزش از را راهش خود ، اشتباه مسئوليت قبول با ابتدا همان از شهرداري كه اينجاست
.كرد جدا پرورش
تمام و داغدار خانوادههاي به تسليتي پيام در حادثه روز همان در تهران ، شهردار
قانوني ، مجاري چارچوب در را شهرداري سازمان توان همه كه داد اطمينان تهراني شهروندان
اطلاع به را اقدامات نتايج و گرفته كار به شهرداري با مرتبط جوانب پيگيري و بررسي براي
مامور را ستادي حادثه ، اين وقوع لحظات اولين از كه كرد خاطرنشان شهرداري.برساند عموم
.است كرده آن علل بررسي
از را خود پاي قربانيان ، خانواده به غرامت پرداخت با كوتاه مدتي در شهرداري حال هر به
.كشيد كنار ماجرا
دليل به":كرد اعلام ايرنا با مصاحبه يك در حادثه ، از پس روز دو خسروي ، رحمتالله
مربوط ، مسائل تعقيب و بررسي از پس پيگيري كميته دارد ، مردم طرف از شهر شوراي كه مسئوليتي
".رساند خواهد شورا اعضاي و شهروندان اطلاع به و تهيه را لازم نتايج
مقصر استخر پيمانكار كميته ، اين سوي از آن از پس.نشد عملي چندان تحقيق كميته كار اما
كميته ديگر عضو خسروي ، مهندس كميته ، نتايج اعلام از بعد عده يك اما.شد شناخته اصلي
دادگستري و قضاييه قوه كميته اينكه به توجه با":داد كميته اين كار پايان از خبر تحقيق
ارتباط اين در خود پيگيري بر دادن ادامه در لزومي شورا اعضاي هستند ، قضيه پيگيري حال در
.داد پايان خود كار به شهر شوراي تحقيق كميته نتيجه در ".نميبينند
كرد خواهد توبيخ را زمينه اين در مسئول مديران شهرداري ميشد تصور هرچند اين از بعد
.نيفتاد اتفاق مديريت حوزه در جابهجايي و تغيير هيچ پرورش و آموزش همانند درست اما
حاكي نيز خبرها و است جريان در اسماعيلي قاضي رياست به شعبه 1602 در همچنان پرونده اين
.دارد پرونده اين مختلف زواياي كردن روشن در سعي مجدانه اسماعيلي كه است مسئله اين از
اعلام حادثه روز فرداي اداري ، عدالت ديوان رئيس نجفآبادي ، دري قربانعلي ديگر طرف از
حادثه اين آمدن وجود به باعث "سهلانگاري" خاطر به كه كارمنداني و ادارات با كه كرد
اين تمام رغم بهشد خواهد برخورد شود ارجاع ديوان به آنها پرونده و شدهاند دلخراش
.است نبوده رضايتبخش چندان امروز به تا حوادث سير قربانيان خانواده اعتقاد به موارد
قرار و قول و حادثه محكوميت در هميشگي شتابزده عكسالعملهاي افتاده ، اتفاق تاكنون آنچه
زمان گذشت با هميشه ، چونان كه است بوده عوامل مجازات و پيگيري به مربوطه سازمانهاي
وزارت سوي از دانشجويي و دانشآموزي اردوهاي تعطيلي اعلام.ميشوند فراموش و كمرنگ
و تحقيقات نتيجه اعلام عدم اصلي ، مقصر عنوان به قرباني يك نام اعلام پرورش ، و آموزش
ساختار در اساسي تغيير عدم و كامل جزئيات با و دقيق طور به تحقيق كميتههاي بررسيهاي
در كه هستند مواردي جمله از ;مدير چند تعويض يا و عزل از فراتر مربوطه مراكز اداري
اقدام اين كه هرچند _ دانشآموزي اردوهاي تعطيلي آيا اما.بود شده مشاهده هم قبلي حوادث
در هم آن.بگيرد را حوادث گونه اين بروز مقابل ميتواند _ شد فراموش خودبهخود نسنجيده
.ندارد نوجوانانش ، و كودكان براي تفريحي امكانات كوچكترين كه كاروان شهرك مثل مناطقي
براي طه ، مدرسه بچههاي شوق و ذوق مشابه محلههاي و كاروان شهرك فقير و خاكي كوچههاي
داغدار ، مادران و پدران براي امروز كه اوليا ، كردن راضي در آنها اصرار و اردو به رفتن
كوچك قطعات تماشاي براي حتي اردو ، به رفتن صرف كه ميدهد نشان است ، آزاردهندهاي خاطرات
.باشد داشته فراواني جذابيت آنها ، براي ميتوانسته تمبر ،
ايرانيان حضور از خالي "فتوكينو" نمايشگاه
عارفي كريم
يك سال دو هر كه است سينما و عكاسي لوازم و ابزار جديدترين بزرگ نمايشگاه "فتوكينو"
غير عكاسي رشته به علاقهمندان و مشتاقان.ميشود برگزار "كلن" آلمان شمالي شهر در بار
رود باشند ، نظارهگر شهر اين در هم را ديگري زيباييهاي ميتوانند نمايشگاه اين ديدن از
كليسايي.دارد قرار شهر اين در نيز "دم" بزرگ كليساي و ميگذرد كلن شهر وسط از "راين"
معتقدند كلن مردم و مانده ناتمام همچنان اما است شدن ساخته حال در سال چهارصد حدود كه
پا بر فضايي چنين در "فتوكينو" نمايشگاه.بماند ناتمام آخر به تا بايد بنا اين شايد كه
توليد كارخانههاي همه تقريبا نمايشگاه اين در روز ، مدت 10 به سپتامبر ماه در ميشود ،
پر نمايشگاه فضاي.ميكنند عرضه را خود پديدههاي و توليدات آخرين سينما و عكاسي لوازم
نكتهاي اما.درميآيند هم گرد كه سليقه و ذوق صاحبان و فروشندگان خريداران ، از ميشود
بار يك سال دو هر زيرا است ، حرفهاي عكاسان حضور دارد نمايشگاه اين در ويژهاي نمود كه
در.ميگيرد قرار نمايش معرض در آن عكسهاي و ميشوند دعوت حرفهاي عكاس چند كشور هر از
.دهند ارائه را خود كار ميتوانند نيز غيرحرفهاي عكاسان حرفهاي ، عكاسان اين كنار
براي خوبي بسيار فضاي ميتواند و ;هنر و تكنولوژي فضاي از است پر نمايشگاه بنابراين ،
استادان ايراني ، عكاسان جاي مشتاق فضاي همه آن ميان در اما.باشد هنردوستان و خريداران
توانايي داشتند حضور آنجا در هم تعدادي اگر و بود خالي ايراني علاقهمندان و دانشگاه
اين از بازديد آيا كه ميكردند طرح ذهن در را سوال اين و نداشتند را جديد لوازم خريد
ديدن غرفهها از فقط اشتياق و ذوق با كه هنرمنداني و عكاسان است؟ كافي عظيم نمايشگاه
منفي جوابش ميآيد ، نمايشگاه به امسال كه پرسيدم عكاسي رشته دانشگاه استاد يك از.كردند
بليت ، هزينه قبيل از هزينههايي كرد اشاره سفر سنگين مخارج به دانشگاه استاد اين ;بود
ايرانيان بود شده باعث كه بود عوامل همين و درنميآيند ، جور هم با اصلا كه...و هتل
مناسبتر دلالها براي نمايشگاه اين":ميگفت دوستي.باشد كمرنگ "فتوكينو" در حضورشان
قابل مادي هزينه صرف با تنها هنر و تكنولوژي كه جايي در ميگفت راست شايد ".است
از سرشار آلمان ي"فتوكينو".داشت ديگري ادعاي نميتوان نيز اين از غير است استفاده
هر داشتند ، حضور نيز ايراني غرفههاي پرجنبوجوشها اين تمام در و است ، شگفتي و نوآوري
جلب در سعي خود بضاعت و امكانات حد در ولي نداشتند ارائه براي حرفي و تكنولوژي آنان چند
خريداران و دوستداران دل هدايايي دادن و مهمانيها برگزاري با و داشتند بيننده و مشتري
.ميآوردند دست به را عكاسي لوازم
است اين ميماند گفتن براي كه چيزي تنها گذشت ، و شد سپري نيز فتوكينوي 2002 حال هر در
از بتوانند ايراني عكاسان كه شود فراهم مسئولين و دولت طرف از امكاناتي كه
. كنند ديدن فتوكينو همچون نمايشگاههايي
جهان مردمان آيين
باستاني خرافات اثرات
وطنپرست شادي
تاملي هفته اين.است آمده وجود به وسطي قرون دوران از امروزي خرافات معتقدند بسياري
رسوم و آداب.برعكس يا خرافات بر وسطي قرون تاثيرات و شكلگيري چگونگي روي داشت خواهيم
.است داشته خرافي عقايد روي شگرفي تاثير مذهبي بعضا و باستاني
.است داشته مهمي نقش زمان آن خاص خرافات شكلگيري رسوم ، در و آداب اين رنسانس زمان در
ريشههاي احياي نتيجه در و آورده دوام ايتاليا در وسطي قرون طول در عقايد اين از بعضي
كرده ايفا اساسي نقش تخيل قوه فرايند اين در.است گرفته صورت راحتي به خرافي عقايد اين
.ميكرد آرام زمان آن در ايتالياييها عقلي بحران كه بود چيزي تنها اين و
از بسياري در جهان ، الهي مالكيت به اعتقاد بدبختي ، و مرز و بيحد بيعدالتي علت به
نسبت شانس بازيهاي به را زندگي اتفاقات تمامي دانته ، مانند ديگران ، .شد نابود اذهان
باور كه بود اين خاطر به فقط كردند ، حفظ را خود قوي ايمان وجود ، اين با اگر و دادند
.كرد خواهد پيدا تحقق اوست انتظار در كه او آينده زندگي در انسان متعالي سرنوشت داشتند
در حتي شد حاكم جبرگرايي ميرفت بين از كم كم كفرآميز و اخلاقي ضد عقايد كه هنگامي ولي
بين ، اين در.شد اخلاقي اعتقادات رفتن دست از به منجر كه بود جبرگرايي اين موارد بعضي
پر اعراب قديمي رسوم و آداب خصوص به و طالعبيني وسيله به اول درجه در شده ايجاد فاصله
روي از همگي راستا ، اين در مهم تصميمات نتيجه در !زندگي سرنوشت و آينده اتفاقات.شد
موارد بسياري در.ميشد پيشبيني دوازدهگانه ، ماههاي با و يكديگر با سيارات ارتباطات
روش اين از غير در كه بود عملي از غيراخلاقيتر ميشد ، گرفته روش اين به كه تصميماتي
آبرو و شرف شدن خدشهدار قيمت به تصميمگيريها موارد از بسياري در ولي ميگرفت ، انجام
.گرفت انجام وجدان و
و فرهنگ خصوص ، به زمان ، اين در كه است اين عبرتآميز و آموزنده حال عين در جالب مسئله
در ريشه باطل عقايد اين زيرا ميكرد عمل ضعيف بسيار باطل عقايد اين مقابل در روشنگريها
.داشت آن به شدن مسلط و آينده از شدن باخبر براي شديد تمايل و مردم قومي تخيل
عقايد سيزدهم قرن اوايل درميداد تشكيل را طالعبيني از بخشي نيز قديمي رسوم و آداب
امپراتور.گرفت جاي زمان آن ايتالياييهاي اذهان در يكباره به دست ، اين از خرافي
به هم خوبي پول كه دستيارانش از بزرگي گروه و خود ستارهشناس با هميشه "سوم فردريك"
را ساعت و روز مهم ، كارهاي تمامي براي ستارهشناسها اينميكرد سفر ميداد ، آنها
اين عمل نتيجه ميداد ، انجام او كه ظالمانهاي اعمال اعظم بخش بسا چه و ميكردند تعيين
درواقع و سيارات و ستاره با مشاوره براي ترديدها تمام زودي به !بود پيشگوييها
نيز ، عادي شهروندان از بسياري بلكه شاهزادگان ، تنها نهرفت بين از ستارهشناسان ،
رشته شانزدهم ، تا چهاردهم قرن از كه بدانيد است جالب و داشتند را خود مخصوص ستارهشناس
و (علمي) ستارهشناسهاي كنار در كه ميشد تدريس كاذبش ، و خرافي نوع از ستارهشناسي
پنهان منجمان به را خود اعتقاد نيز پاپها.شدند تربيت و تعليم به مشغول آنها ، دوشادوش
فال جادو ، كه بود كسي اواست احترام قابل استثناي يك "دوم پيوس" همه اين با.نميكردند
ظهور "پنجم لويي" كه آنجايي تا شمرد خوار و بياساس را خواب تعبير و داشتن شگون و گرفتن
مراسمي هيچ "سوم پل" و ميديد خود اسقفي مقام براي اعتباري را طالعبيني گرفتن قدرت و
دوم پيوس ميرسد نظر به.نميداد انجام آن دقيق وقت تعيين و منجمان با مشاوره بدون را
.است بوده روشنفكر واقعا خرافاتي آدم همه اين بين در
به اعمالش كه نميدادند اجازه زمان آن اسقفهاي از بسياري كه دارد وجود هم احتمال اين
.ميشد پيشگويي به آنان اعتقاد از مانع آنها بصيرت و مذهب شود پيشبيني ستارگان وسيله
و معرفي براي عملا بلكه شدند ، سهيم خرافات اين در ايمان با بسيار مردم تنها نه درواقع ،
(Mastra Pagolo) "پاگولو ماسترو" افراد اين از يكي.ميزدند بالا آستين عموم به آن تبليغ
در ستارهشناسي دادن جلوه اخلاقي براي را گرايشها اين ميتوان كه بود ، فلورانس در
و دنيا ترك از نمونهاي او زندگي.يافت او در (Firmicus Maternus) دوران اواخر
كتاب شخصا و ميشمرد خوار را مادي وسائل نميخورد ، چيز هيچ تقريبا او.بود مقدسمابي
شرحا و ميپذيرفت را خود آشنايان و دوستان فقط اما بود ماهري پزشك او.ميكرد جمعآوري
صومعه به معمولا او.كنند اعتراف او حضور در را خود گناهان كه بود اين آنها معالجه
سالهاي در خصوص به بزرگ Cosimo كه ميديد بسيار آنجا در و ميكرد آمد و رفت آنجلي
اهميت از كه مسائلي مورد در و بود پذيرفته را پيشگويي و ستارهشناسي خود ، زندگي پاياني
.ميكرد استفاده آن از بودند برخوردار كمتري
خود پنهان و نزديك دوستان براي فقط را ستارهشناسي پيشگوييهاي پاگولو وجود ، اين با
احترام مورد نيز اخلاقگرايانه سختگيريهاي اين بدون حتي ولي.ميكرد بازگو
به كه علم اين ادبيات كنار در.ميرساند هم به حضور مكانها تمامي در و بود ستارهشناسان
ستارهشناسي) سطحيگرايي از نوعي بود ، كرده پيدا اشاعه چاپ اختراع از قبل حتي وسيعي طور
پايينترين.رفت پيش بالا ردههاي تا و آمد وجود به نيز (حرفهاي و غيرعلمي و تفنني
هنرهاي براي پنهانكاري و كمك عنوان به ستارهها از كه بودند كساني ستارهشناسها كلاس
زندگي بدبختي نمادهاي از يكي ستارهشناسي مسائل ، اين از جداي!ميكردند استفاده جادويي
.ميشد محسوب زمان آن در
خانواده پزشكي
موقرمزها توجه قابل
درصد بيست جراحي عمل هنگام موقرمزها ميدهد نشان است شده انجام آمريكا در كه تحقيقاتي
.بيحسياند نيازمند افراد ساير از بيش
اين ميگويند و دارند نقش درد كنترل در مو قرمز رنگ عامل ژنها كه معتقدند پزشكان
برداشته در مهمي عواقب ميگيرند قرار جراحي عمل تحت كه بيماراني براي ميتواند يافته
دسفلورين نام به تنفسي بيهوشي ساده اثر آمريكا ، كنتاكي ايالت از سيسم ادوين دكتر.باشد
نزديك از را دارو اين به آنها جسماني واكنش و آزمايش سال چهل تا نوزده زنان روي را
.است كرده مشاهده
دردناك محركهاي به را پا و بازو در جنبش صورت به ناخودآگاه واكنش داشت سعي كه او
با مقايسه در واكنشها اين شدن متوقف براي دارند قرمز موي كه زناني دريافت كند ، مشاهده
.دارند نياز بيشتري كننده بيحس ماده به يابور ، تيره موهاي با زنان ساير
كنند احساس بيشتري درد مشخصي محرك به نسبت موقرمزها كه اين احتمال:ميگويد متخصص اين
.دارند نياز بيشتري بيحسكننده به درد تسكين براي بنابراين و است بيشتر
توسط درد كنترل فرايند تا كند كمك دانشمندان به ميتواند او يافتههاي است معتقد وي
.كنند درك بهتر را بدن
كشيدن درد ضرورت
درمان به اميد دارد ، محوري نقش ترس پديده در ميرسد نظر به كه شيميايي سازوكاري كشف
از ناشي كه هستند اضطراب دچار مردم از بسيارياست داده افزايش را دارو كمك به اضطراب
.است مختلف عوامل
از مردم از برخي كه طوري به كند متاثر شديدا را زندگي كيفيت ميتواند عصبي اختلال اين
و قلب ضربان بالارفتن كردن ، عرق مانند عصبي ناراحتي علائم يا وحشت ، و هول مكرر حملات
.ميبرند رنج معده سوزش
غلبه در ميرسد نظر به كردهاند ، پيدا مغز در كه كاري و ساز معتقدند محققان از گروهي
.باشد داشته محوري نقش ترس بر
هموار كند كمك اضطراب كنترل به بتواند كه جديد داروهاي ساخت براي را راه كشف اين
.ميكند
دانشمندان براي قبلا است همراه مغز در شيميايي مواد جابهجايي با كه كار و ساز اين
.ميگذارد تاثير ترس فرايند بر كه نميدانست كسي اما بود ، شده شناخته
خوبي خبر برترس غلبه در مشخصي مولكولي فرايند كشف:ميگويد محققان هيات اعضاي از يكي
عصبي اختلال معالجه براي را گفتاردرماني ميتوانند كه است تازه داروهاي ساخت براي
.كنند موثرتر و راحتتر اضطراب
حذف كامل طور به را اضطراب نبايد دارويي هيچ:ميگويد روانپزشكي مشاور يك حال اين با
.كند
در نباشد اگر و دارد نياز آن به انسان كه است طبيعي كاملا واكنش اضطراب وي ، نظر به
.ميگيرد قرار خطرناكي موقعيت
.است ضروري بسيار وجودش اما نداريم دوستش دارد ، شباهت درد به كمي اضطراب:ميگويد او
انسانها سرنوشت در ژنها ارتباط
اين به داده انجام انساني ژنهاي مورد در كه گستردهاي تحقيقات پي در ژنتيك محقق يك
.است ميان در ژنتيك پاي انسانها ، سرنوشت اعظم بخش در كه است رسيده باور
دست و كوچك جمعيت از كه ژنتيكي اطلاعات مجموعه از استفاده با كردهاند اعلام پژوهشگران
بيماريهاي مورد در ژنتيكي سرنخهاي كشف به موفق است ، آمده دست به ايسلند نخورده
.شدهاند اضطراب حتي و مغزي سكته آسم ، شيزوفرني ،
براي بهتري داروهاي تهيه سرگرم اكنون هم خود ، يافتههاي بر تكيه با دانشمندان اين
.هستند شيزوفرني و آسم درمان
;است معتقد بيماريها بروز در ژنها نقش اهميت به اشاره با "كود دي" ژنتيكي موسسه مدير
.است ميان در ژنتيك پاي انسانها ، سرنوشت اعظم بخش در
سهم انسان ، زيستشناسي در كه است بوده مطرح بحث اين همواره انساني ، ژنتيك كشف زمان از
.است چقدر محيط با آفتاب سهم و طبيعت
بيماريها ، به ابتلا براي مردم كه ميكند افشا را واقعيت اين او تحقيق:گفت استفانسون
از ناشي ميرفت گمان قبلا كه بيمارگونه اضطراب يا و مغزي سكته مانند بيماريهايي حتي
.دارند ذاتي استعداد باشد ، زيست محيط و زندگي شيوه
و دلشوره بيماري در ژنها كه نميكردم گمان وجه هيچ به كار ابتداي در:ميگويد وي
.باشند داشته نقش نيز اضطراب
يافتهها اين كردند اعلام محققان ايسلند ، بزرگ خانواده 26"DNA" جمعآوري از پس
اختلالات سمت به انسانها از برخي استعداد يا گرايش شدن روشن باعث نهايتا ميتواند
.شود بيمارگونه دلشوره و وحشتها انواع وحشتزدگي ، قبيل از اضطراب با مرتبط رواني
كنترل شريانها ديواره در را آنزيمي ژن اينيافتهاند را مغزي سكته با مرتبط ژن آنها
جمع موادي خونيشان رگهاي در كه ميكند مستعد را افراد آنزيم همين احتمالا و ميكند
.ميشوند قلبي يا مغزي سكته بروز به منجر آن شدن متلاشي كه شود
|