مسابقههاي اول مقام اميركبير دانشگاه
كرد كسب را ايران رباتيك
حقيقت؟ كدام كشف
فرهنگي يادداشت
انقلاب عالي شوراي :پرورش و آموزش وزير
ادبيات تدريس طرح بزودي فرهنگي
ميكند بررسي را ايراني اقوام
پاسخ فراخوان براي كشور مدارس برنامههاي
شد اعلام جمهوري رئيس پرسشهاي به
صاحبقرانيه كاخ پيرايي باز و زدايي آسيب
تهران نياوران در
مسابقههاي اول مقام اميركبير دانشگاه
كرد كسب را ايران رباتيك
مسابقههاي دوره سومين در كبير امير صنعتي دانشگاه نفره شش تيم:فرهنگي علمي گروه
.كرد كسب كشور هاي دانشگاه ميان در را اول مقام ايران ، رباتيك
در كشور سراسر دانشگاههاي ممتاز شركت60تيم با كه مسابقهها اين در
اين سطح دو هر در توانستند دانشگاه اين دانشجويان شد ، برگزار تهران دانشگاه فني دانشكده
.آورند بدست را اول مقام امتياز ، بالاترين با مسابقهها
در يافت حضور مسابقهها اين در ژها تيم نام با كه اميركبير صنعتي دانشگاه رباتيك تيم
نظر مورد اهداف به را مسابقه توپهاي اتوماتيك ، جمعكن توپ رباتهاي با رقابتها اول سطح
.داد انتقال
حروف مختلف ، اجسام تشخيص با ربالتها بود ، اول سطح از پيچيدهتر كه دوم سطح در
براساس.دادند انتقال نظر مورد هدفهاي سوي به را آنها و خوانده را اجسام روي انگليسي
سيستم با و پيشرفته فناوري و كارايي با اميركبير صنعتي دانشگاه تيم رباتهاي گزارش ، اين
به مسابقهها اين در قرمز مادون سنسورهاي و فاصله دقيق فيدبك تصوير ، پردازش شامل ناوبري
شرايط به وابستگي بدون گوناگون شرايط در مختلف عمليات انجام به قادر كه پرداختند رقابت
داشت عهده بر را اميركبير صنعتي دانشگاه تيم سرپرستي كاتوزيان ناصرهستند نيز محيطي
حاجيخاني ، رضا و نخعي عليرضا فريور ، رضا عبهري ، كاوه تجلي ، حسين كيخانزاده ، هرمز و
.ميدادند تشكيل را دانشجويي تيم اين اعضاي
حقيقت؟ كدام كشف
احترام مادربزرگهايتان و پدربزرگها به كه همچنان و باشيد اگر فرهنگي گردشهاي اهل
كرده ديدن زيادي موزههاي از تاكنون حتما بينديشيد ، هم خويش دور نياكان به ميگذاريد ،
.كردهاند پر را موزهها آن ويترين كه شدهايد اشيايي مبهوت و
كه ابزاري و يراق شدهاند ، چرخ هنرمندي توانگر دست به پيش سال هزاران كه كوزههايي
و توتمها تراشخورده ، سنگهايگرفتهاند شكل مفرغ و برنز از ستودني ظرافتي با
به حتما باشيد ، شده متحمل را بيايان و غبار و آفتاب زحمت اگر همچنين..و مجسمهها
بيرون فراموشي و خاك دل از كه كردهايد برخورد ايران سراسر در متعددي تاريخي محوطههاي
ماحصل و قديمي ديوارههاي ميان در گردش از كه گاه آن باشد ، چنين اگر شدهاند ، كشيده
باستانشناسي علم از بيترديد ميدهد ، دست شما به هويت و غرور از لذتي تاريخي ، كاوشهاي
وهمآلود ، و كلي تصورات از فراتر آيا راستي به اما كردهايد ، ياد هم باستانشناسان و
ميدهد؟ انجام چگونه را كار اين و است حقيقت كدام كشف پي در باستانشناسي
و مختلف روشهاي كارگيري بابه كه است علمي باستانشناسي گفت بايد كلي ، تعريف يك در
اين.ميكند تحقيق و مطالعه گذشته انسانهاي و انسانها گذشته مورد در ديگر ، دانشهاي
اما.ميشود...و تاريخ زبانشناسي ، تجربي ، علوم از گستردهاي انواع شامل عمدتا علوم
كه تفاوت بااين.كرد محسوب باستانشناسي علوم مرجع مهمترين بتوان را مردمشناسي شايد
بررسيهاي باستانشناسان و است حاضر زمان در فقط مردمشناسي دانشمندان فعاليت محدوده
باقي آنها از آثاري جز و شدهاند محو زمين روي از امروزه ميكنندكه جوامعي معطوف را خود
اين.ميدهند تشكيل را باستانشناس يك مطالعات مدارك اصليترين آثار ، همين.است نمانده
به كه باشد منقولي اموال يا و معماري آثار و شواهد مثل غيرمنقول اموال است ممكن بقايا
بقاياي حتي..و شكار لوازم ظروف ، انواع مثل.شدهاند آفريده گذشته انسانهاي دست
مثلا.دهند قرار باستانشناسان اختيار در ارزشمندي اطلاعات ميتوانند نيز غيرمصنوع
رسوم و اعتقادات از پرده كهن مذهبي بناي يك در اهلي حيوان يك استخوانهاي كشف است ممكن
اقوام معيشت و خوراك نوع غلات و حبوبات وجود يا و بردارد قرباني آيينهاي و قوم يك
كه است محوطههايي مطالعه علم باستانشناسي ديگر جهتي از.كند آشكار را مطالعه مورد
كه محوطههايي.باشد شده متمركز آن در گذشته مختلف اقوام زيستي فعاليتهاي از شواهدي
تمدنهاي واحد زمانهاي در كه همانطور.باشد شده ساخته گوناگوني اجزاي از است ممكن
در متمايزي تمدنهاي نيز ، مكان يك در است ممكن ميشود ، تشكيل متعدد جاهاي در مختلفي
رفتن بين از و تمدن يك رفتن بين از با صورت اين در.باشند آمده وجود به منفصل زمانهاي
زباني با.ميكنند بنا پيشين تمدن خرابههاي بر را خود تمدن ديگر اقوام آنها ، آثار
اين به.ميگيرد قرار اشغال و مورداستفاده غيرهمزمان قوم چند طرف از مكان يك گاهي ديگر ،
محوطهها اين از كدام هر.ميگيرند شكل تاريخي تپههاي هزارهها ، و سدهها طول در ترتيب
و خاص زماني دوره يك نماينده كه شدهاند تشكيل مجزايي لايههاي از تاريخي تپههاي يا و
تپههاي اين حدود تعيين و شناسايي براي باستانشناسان معمولا.هستند منحصر تمدني
"گمانه" اصطلاحا كه ميكنند چاهكهايي حفر به اقدام آن دامنههاي در خصوص به تاريخي ،
نمايش را محوطه مختلف لايههاي -وجود صورت در -گمانهها اين ديوارههاي.ميشود خوانده
پيدا ادامه عبور غيرقابل ارزشمند آثار يا و بكر خاك به رسيدن تا گمانه هر حفر.ميدهند
تهيه هوايي عكسهاي به توجه با را ايران پهناور سرزمين در تپهها نوع اين تعداد.ميكند
آنها از مورد هزار هشت حدود تاكنون كه كردهاند برآورد مورد چهارصدهزار بر بالغ شده
تاريخي محوطه و هگمتانه تپه كاشان ، سيلك تاريخي تپه.است گرفته قرار علمي بررسي مورد
.ميشوند شمرده ايران شده كاوش تاريخي محوطههاي مشهورترين از شوش شهر
و مشاهده و ميداني تجسسهاي و سطحي مطالعات با معمولا باستانشناسي كاوشهاي
محوطه يك شناسايي مراحل نيز متعدد موارد درميشود آغاز اوليه يادداشتبرداريهاي
راهسازي ماشينآلات يا و مزرعهداران كشاورزي ابزارهاي برخورد مثل اتفاقاتي از تاريخي
.ميشود شروع...و ديوارها و طاقها سفالي ، خمرههاي مردگان ، استخوان قبيل از آثاري با
مناطق نزديكي در اگر كاوش و حفاري طاقتفرساي كار مالي ، اعتبارات تامين از بعد
بايد كار اين.است كارگران و كارشناسان اسكان براي كارگاه تجهيز مستلزم نباشد ، مسكوني
همچنين.گيرد انجام عمليات فصول طول و اقليمي شرايط كارگاه ، شرايط با متناسب و دقت با
جوار در..و موقت موزههاي ايمن ، انبارهاي آزمايشگاهها ، همچون امكاناتي است لازم گاهي
.شود راهاندازي كارگاه
تعيين و محوطه اوليه موقعيت از دقيق نقشههاي تهيه با باستانيشناسي تحقيقات
گرفته پي ميآيد ، كار به محوطه ديگر نقاط وضعيت ثبت براي كه مبدا نقطه يك علامتگذاري
-مربع از شبكههايي با محوطه سطح تمامي كاوش عمليات در نظم ايجاد براي.ميشود
به باستانشناسان.ميشود تقسيمبندي مبدا نقطه به توجه با شطرنجي صورت به و مستطيلها
يعني مجزا كد دو با افقي و عمودي رديف دو در ترانشه هر و ميگويند "ترانشه" شبكهها اين
آثار از دقيقي اطلاع اگر معمولا.ميشود نامگذاري و شناخته الفبا حرف يك و شماره يك
از پس و شده طراحي جنوبي - شمالي جهت در ترانشهها نباشد ، دست در محوطه شده پوشيده
اصلاح جهات اين همسوي -بناها ديوارههاي و معماري خطوط مثل -محوطه اصلي خطوط به دسترسي
اين در باستانشناسي يافتههاي معناي كه ميگيرد صورت جهت اين از اصلاح اين.ميشوند
مثال طور به.شوند سنجيده فرضي خطوط به نسبت آنها مكان كه است زماني از ملموستر شرايط
.ميدهد ارائه فهمتري قابل معناي اتاق يك ديوارهاي به نسبت آتش گودال يك محل تعيين
عكسهاي گياهي ، پوششهاي نوع به توجه با ميتوانند باستانشناسان موارد ، بيشتر در البته
از...و آوارها و ديوارها به نسبت بناها كف نشست از حاصل بلنديهاي و پستي نوع هوايي ،
بر كه پيشرفتهاي تخريبي غير روشهاي با امروزه عمل اين.كنند پيدا آگاهي نظر مورد خطوط
.ميشود انجام بالا دقت با ميكنند ، عمل امواج انعكاس تحليل اساس
.ميشوند خاكبرداري شده ، تدوين پيش از ترتيب به و كافي حوصله و وقت صرف با ترانشهها
كليه.ميكند پيدا ادامه غيرمنقول ارزشمند آثار يا و بكر خاك به رسيدن تا خاكبرداري اين
و اشيا از دقيق نقشههاي تهيه شامل مستندسازي.ميشوند مستندسازي دقت به يافتهها
ترانشهها ، شبكه از استفاده با كشف محل و مكاني دقيق موقعيت تعيين معماري ، بقاياي
نيز آزمايشگاهي نتايج و كيفي مفصل هاي گزارش مدارك ، اين بهميشود...و عكسبرداري
مكانيك ، آزمايشات شيميايي ، تركيبات شناسايي از اعم است ممكن آزمايشهاميشود اضافه
و زيرين لايه در تاريخدار سكه يك شدن پيدا است ممكن.باشد...و قدمت تخمين و ساليابي
كه مياني لايه تخمين براي را باستانشناسان بالايي ، لايه در تاريخدار كتيبه يك
دادههاي همچنين.كنند كمك است ، گرفته شكل تاريخي دوره دو فاصل حد در بيترديد
ميتوانند مختلف علوم دانشمندان از ياري با و كارشناسي تحليلهاي كنار در آزمايشگاهي
.كنند روشن را بسياري كور نقاط
نوع و زندگي چگونگي از تازه حقايق كشف به كه است لذتبخشي اما دشوار ، راه آغاز اين
.ميانجامد گذشته اقوام سنن و آداب و اعتقادات
است تمهيداتي اتخاذ و حفاري هاي گزارش كامل انتشار پيچيده ، فرآيند اين مرحله آخرين
كشف ي اشيا انتقال راستا ، اين در.است لازم آمده دست به آثار بهتر چه هر حفظ براي كه
كاوش محوطه كنار در است ممكن كه مناسب شرايط با موزههايي به دقيق شناسنامههاي با شده
.هستند اغماض غيرقابل معماري آثار براي حفاظتي عمليات و باشد شده ساخته
فلاحفر سعيد
مرمت كارشناس
تاريخي بناهاي احياي و
فرهنگي يادداشت
باشد داشته وجود بايد كه آماري و كتاب
اكبرياني محمدهاشم
تاچنين.است آماري اطلاعات نيازمند چيز هر از پيش كتابخواني و كتاب وضعيت تحليل
نميتوان و ماند خواهد باقي كليات حد در كتاب از گفتن سخن باشد ، نداشته وجود اطلاعاتي
وضعيت تا شود آن بر كتاب حوزه در خبرنگاري كنيد فرض.داد ارائه شرايط از دقيق تصويري
دانشجويان ، مانند اجتماعي مختلف اقشار ميان در كتابخواني و كند تحليل را كتابخواني
تحليلي چنين به يافتن دستبگذارد بحث به را...و زنان مردان ، كارمندان ، دانشآموزان ،
وجود ما جامعه مردم ميان در مطالعه ميزان خصوص در آماري هيچ كه چرا است ، امكانناپذير
تحقيقي و نكرده اعلام را ايران در كتابخواني آمار وثوق مورد و رسمي نهادي تاكنون.ندارد
نه است فرضيات بر متكي بيشتر شود مي اعلام كه هم آنچهاست نداده انجام زمينه اين در
اما است شده گفته دقيقه ده تا روز در ثانيه سه از ايران در كتاب مطالعهپژوهشي كاري
تا است شخصي برداشتهاي بر متكي همگي و نكرده مطرح علمي ، منبعي و مرجع را آمار اين
.علمي تحقيقات
طور به را ايران در كتاب تيراژ برخي هم باره اين در.كتاب تيراژ وضع است همچنين
تيراژ وتحليلها نوشتهها از بسياري در حال همان در و ميكنند اعلام نسخه متوسط 5000
كه ميكنند اعلام مثلا تقسيمبندي يك در نيز برخي.ميشود عنوان نسخه كتاب 3000
مراد نيست مشخص كه دارند تيراژ نسخه تا 50000 بازاري كتابهاي و نسخه خوب 2000 كتابهاي
.است شده انجام شاخصي چه مبناي بر بندي تقسيم اين و چيست بازاري يا خوب كتابهاي از
متوسط تيراژ رقم ، اين است ، نسخه يا 3000 كتاب 5000 تيراژ ميشود اعلام وقتي كه آن مهمتر
يك هر..و نوجوان و كودك روانشناسي ، فلسفه ، دين ، مختلف حوزههاي طبيعتا كه است كتاب
مثال عنوان به.نميشود ذكر شده ، اعلام تيراژهاي در اين و دارند را خود خاص تيراژ
كتابهايعرصههايي تيراژ با مقايسه قابل خود بالاي تيراژ با ادعيه يا كودك كتابهاي
اساس بر ايران در كتاب موضوعي تقسيمبندي.نيست فلسفه سياستو علم جامعهشناسي ، چون
ذكر ميشوند ، ادغام هم در ردهبندي اين در حوزهها از بسياري وقتي و است ديويي ردهبندي
اختلاف هم متوسط تيراژ در البته كه نيست گرهگشا چندان (نسخه يا 3000 5000) متوسط تيراژ
.است بسيار
كتاب حوزه در آمار ميدهد نشان كه افزود ديگري بسيار نمونههاي ميتوان موارد اين بر
داشته علمي پايههاي كه ميشود تحليلي ارائه از مانع امر همين و نبوده مدنظر چندان
.باشد
كتاب به كه هستيم متنوعي برنامههاي شاهد ارشاد وزارت تصميمگيريهاي سلسله در
هفته برگزيده ، سال كتاب استاني ، نمايشگاههاي كتاب ، بينالمللي نمايشگاه دارد ، اختصاص
و پژوهش برنامهها ، اين از يكي در دارد جا.است گرفته شكل كتاب محور حول همگي...و كتاب
قابل مرجع يك طرف از آماري و گيرد انجام كتاب به مربوط مختلف موضوعات درباره تحقيقي
علمي و دقيق شود گفته يا نوشته باره اين در بحثي است ، قرار اگر تا شود ارائه اعتماد
از حتي و شد برگزار خود مختلف برنامههاي با گذشته هفته دو يكي در كتاب هفته.باشد
خبرنگاران مبرم نياز اين به كسي اما آمد ، عمل به تقدير و تجليل هم كتاب برتر خبرنگاران
در كه بهتر چه.است دقيق ارقام و آمار محتاج كتاب وضع درباره نوشتن كه نداشت توجه كتاب
ميتوانست كتاب هفته.شود تحقيق اين صرف بودجهاي و شود زده بالا آستيني نيز باره اين
كتاب بينالمللي برگزارينمايشگاه ايام در تا باشد تحقيقي چنين آغاز براي فرصت بهترين
نشده دير هم هنوز البته.شود اعلام اطمينان قابل ارقام و آمار همراه به تحقيق اين نتايج
.است
انقلاب عالي شوراي :پرورش و آموزش وزير
ادبيات تدريس طرح بزودي فرهنگي
ميكند بررسي را ايراني اقوام
انقلاب عالي شوراي:كرد اعلام ديروز پرورش و آموزش وزير:علميفرهنگي گروه
را مدارس در ايراني اقوام ادبيات و زبان آموزش طرح نزديك آينده در فرهنگي
.كرد خواهد بررسي
كرد فراكسيون عضو نمايندگان از تن سئوال 13 به پاسخ در كه حاجي مرتضي
:داشت اظهار ميگفت ، سخن مجلس علني صحن در مدارس در كردي زبان آموزش درباره
ادبيات تدريس كه كرد تصويب گذشته سال ماه آذر پرورش و آموزش عالي شوراي
است بلامانع متوسطه آموزش دوره در اختياري دروس قالب در ايراني اقوام و محلي
به نهايي تصميم اخذ براي شده ياد مصوبه است ، ملي موضوع ، اين كه آنجا از اما
.است شده ارجاع فرهنگي انقلاب عالي شوراي
مورد را پرورش و آموزش عالي شوراي مصوبه نيز عمومي فرهنگ شوراي:افزود وي
.است كرده تاييد را آن و داده قرار كارشناسي بررسي
پرورش ، و آموزش عالي شوراي مصوبه اساس بر:كرد تصريح پرورش و آموزش وزير
دروس محتواي است شده موظف وزارتخانه اين آموزشي برنامهريزي و پژوهش سازمان
به و تهيه بودن ايراني و اسلامي محوريت با را ايراني محلي ادبيات و زبان
.كند ارائه شده ياد شوراي
اقوام ادبيات و زبان به توجه است معتقد پرورش و آموزش وزارت:گفت حاجي
.ميكند كمك كشور فرهنگي توسعه و جامعه در وحدت تقويت ملي ، انسجام به ايراني
و آموزش وزارت كه سنندج نماينده ادب بهاءالدين اظهارات حال عين در وي
ادبيات و زبان آموزش درباره اساسي قانون اصل 15 اجراي عدم دليل به را پرورش
.ندانست وارد كرد ، متهم اساسي قانون اجراي عدم به ايراني ، اقوام
فارسي ايران مردم مشترك و رسمي خط و زبان:ميكند مقرر اساسي قانون اصل 15
ولي باشد خط و زبان اين با بايد درسي كتب و رسمي متون و مكاتبات و اسناد است ،
ادبيات تدريس و گروهي رسانههاي و مطبوعات در قومي و محلي زبانهاي از استفاده
.است آزاد فارسي زبان كنار در مدارس در آنها
ادبيات تدريس ميدهد نشان شده ياد اصل در دقت:گفت پرورش و آموزش وزير
اين اگر و است آزاد بلكه نيست الزامي پرورش و آموزش وزارت براي قومي و محلي
.است شده نقض اساسي قانون كه نيست آن معناي به نشود ، تدريس مدارس در ادبيات
كرد نمايندگان ديگر با مشورت از پس پاسخ و پرسش اين پايان در سنندج نماينده
.است شده قانع پرورش و آموزش وزير پاسخ از كه كرد اعلام سئوالكننده
شوراي در قومي ادبيات و زبان آموزش طرح تصويب با كه كرد اميدواري ابراز وي
كشور كردنشين مناطق در نزديك آينده در ادبيات اين تدريس فرهنگي ، انقلاب عالي
.شود آغاز
پاسخ فراخوان براي كشور مدارس برنامههاي
شد اعلام جمهوري رئيس پرسشهاي به
فراخوان براي كشور مدارس برنامههاي پرورش و آموزش وزارت:فرهنگي گروهعلمي
.كرد اعلام را (مهر 3 پرسش) دانشآموزان از جمهوري پرسشهايرئيس به پاسخ
همه از فراخواني ، طي جديد تحصيلي سال آغاز در جمهوري رئيس خاتمي سيدمحمد
ايران عقبماندگي علل شناخت زمينه در ماه شش ظرف خواست معلمان و دانشآموزان
.كنند اعلام دولت به را نتيجه و تحقيق آن از برونرفت راههاي و
پرسشمهر 3 فراخوان پي در پرورش ، و آموزش وزارت عمومي روابط گزارش به
سال آغاز در جمهوري رئيس پرسشهاي با ارتباط در دانشآموزان آثار گردآوري و
دانشآموزان پاسخگويي براي را لازم تسهيلات هستند موظف كشور مدارس تحصيلي ،
.كنند فراهم
درس موضوعهاي از يكي اختصاص مدارس ، آغازين مراسم در طرح تبيين و تشريح
تاريخ و اجتماعي علوم دروس ساعات از بخشي اختصاص فراخوان ، پرسشهاي به انشاء
جمله از كلاس برتر مباحث و مقالات خلاصه ارائه و دانشآموزان مباحثه به
از قدرداني بادانشآموزان ، مرتبط نمايشگاههاي برگزاري.است مدارس برنامههاي
و دانشآموزان براي سخنراني موقعيتهاي ايجاد مدرسه ، سطح در طرح برگزيدگان
خارج و داخل صاحبنظران پاسخ و پرسش جلسات تشكيل و مختلف مراسم در فرهنگيان
در.شدهاست عنوان جاري سال ماه اسفند تا مدارس برنامههاي ديگر از مدرسه از
نماينده و تاريخ اجتماعيو ادبيات ، علوم دبيران مدرسه ، شوراي از گزارش اين
مدارس در فوق برنامههاي اجرايي كميته اعضاي عنوان به دانشآموزي تشكلهاي
.شدهاست برده نام
مهلت اسفندماه پانزدهم تا دانشآموزان پرورش ، و آموزش وزارت اعلام براساس
مدارس اولياي به ادبي و طراحي نقاشي ، پژوهشي ، آثار قالب در را خود آثار دارند ،
.شد خواهد اعلام كشور سطح در سال82 ماه تير در آثار اين برگزيدگان و دهند تحويل
صاحبقرانيه كاخ پيرايي باز و زدايي آسيب
تهران نياوران در
جنوبي بخش در واقع قاجار پادشاهان ييلاقي عمارت صاحبقرانيه ، كاخ:علميفرهنگي گروه
.ميشود آسيبزدايي نياوران فرهنگي - تاريخي مجموعه
:گفت خبر اين اعلام با نياوران تاريخي - فرهنگي مجموعه فني دفتر مسئول شاد شيرين
قابل ضايعات و مختلف دورههاي در شده انجام مداخلات شامل صاحبقرانيه كاخ آسيبهاي
مربوط مشكلات سنگي ، سطوح فرسودگي گچي ، سطوح كردن طبله باغ ، منظر آشفتگي از اعم مشاهده ،
به مربوط ضايعات چوبي ، سطوح رنگپريدگي تاسيساتي ، مكانيكي ، الكتريكي ، سيستمهاي به
.است...و بيروني محوطههاي كفسازي
شدن مطرح باعث بدنهها و بنا داخل در شديد رطوبت و آسيبها اين وجود وي ، گفته به
.است شده آثار از حفاظت بر هوا مثبت تاثير بهمنظور كاخ به شده تهويه و تازه هواي موضوع
الكتريكي و مكانيكي تاسيساتي ، تكميل و اصلاح بازسازي ، شامل تاسيساتي طرح حاضر حال در
.اجراست حال در درصدي پيشرفت 70 با تصويب از پس صاحبقرانيه كاخ
مجاري كردن باز سال ، بيست از پس لايروبي عدم و انسداد بهدليل زهكش كانالهاي احياي
.ميرود بهشمار كاخ اين در گرفته صورت اقدامات ديگر از باران آب عبور شده مسدود
|