ندارد پايان نقطه پژوهش
خالي پردستهاي دستهاي
اول جشنواره
هنر حاشيه
ندارد پايان نقطه پژوهش
موسيقيدان صراف ، امير با گفتوگو
پروسه يك طول در پيگيري آنچهزمينه ولي ميسازند را موسيقي كنسرتلحظات سالنهاي
است رسانهها طريق از موضوع انتقال ميكند فراهم را زماني بلند
گيس سام بنفشه
چندين تاكنون وي.است كلاسيك موسيقي زمينه در شاخص اما جوان چهرههاي از يكي صراف امير
كنسرتو تحول سير بررسي آنها ، آخرين كه كرده اجرا نياوران فرهنگسراي در پژوهشي برنامه
در پژوهش شيوه درباره وي.شد برگزار نياوران فرهنگسراي در آن جلسه دومين اخيرا و بود
است كلي بسيار گوها و گفت اين" كه است گلهمند اما دارد بسيار گفتنيهاي كلاسيك موسيقي
هيچ و كردهايم ابراز را نارضايتيمان فقط باشيم ناراضي موجود وضعيت از هم چقدر هر و
اين هميشه آنكه ضمن.نميشود ارائه نارضايتيها اين رفع براي راهبردي و حل راه
جشنواره برگزاري ".ندارد عيني حضور موسيقي ، خود كه ميشود ابراز زماني نارضايتيها
فرصت بهترين و شود مطرح نارضايتيها و گلايهها كه است فرصت بهترين هميشه ، مثل موسيقي ،
موسيقي سياستگذاران و تصميمگيرندگان و دستاندركاران كرد فكر ميتوان كه است
مناسب ، فرصت همين درميشوند مطلع ميگذرد موسيقي بر آنچه از و ميخوانند را روزنامهها
عنوان صراف امير با گفتوگو در كلاسيك.موسيقي در هم پژوهش وضع از موجود گلايههاي
.ميشود
طور به و است معنا چه به موسيقي در پژوهش واژه.كنيم آغاز كلي سوال يك با است بهتر *
دست مطلوب نتيجه به تا برود پيش سبكي و شيوه چه در بايد كلاسيك ، موسيقي پژوهشگر يك خاص ،
يابد؟
بالا جهت در موسيقي دوستدار جامعه كه اين يعني كلمه عام مفهوم به موسيقي در پژوهش واژه
مطالعات گسترش يا كنسرت به رفتن از اعم است ميسر كه راهي هر از همواره خود دانش بردن
يك براي پژوهش كنند استفاده بايد كند بهرهمند موسيقي دانش از را آنان بتواند كه شخصي
فنون تمام با خود تحصيل دوره در آهنگساز يك مثلا ندارد پايان هيچگاه حرفهاي فرد
وجود صورت در حتي هنري آكادميك رشتههاي از كدام هيچ كه آنجا از اما شده آشنا آهنگسازي
آكادميك تحصيلات كه زماني از بنابراين ، .كنند تربيت هنرمند كه نميكنند تضمين استعداد ،
ميتواند آكادميك تحصيلات پايان از پس پژوهش آغاز.ميگردد آغاز پژوهش ميشود ، تمام
كه موسيقي رشتههاي ايران ، در كه است اين اصلي مشكل.بشود هنرمند رفتن بيراهه از مانع
شامل هم را كاملي آموزش سيستم و نميگنجد موجود تعريف چارچوب در دارد زيادي علاقهمندان
ميكنند تصور خود پيش رشتهها اين فارغالتحصيلان آموزشي ، نقص همين دليل به نميشوند ،
تمام جهان ، سطح در كه حالي در ميشود ، آغاز همينجا از بحران و شدهاند موزيسين كه
كردن پيدا براي (بالاتر خيلي سطح در مراتب به البته) آكادميك مراحل طي از پس موزيسينها
كه ميبينيم موسيقيدانها تمام بيوگرافي در.ميكنند آغاز را پژوهش خودشان فردي شخصيت
خود دانش بر و رفتهاند آكادمي از خارج برجسته اساتيد سراغ آكادميك تحصيلات پايان از پس
هنرمند آنكه براي.است بعدي گام شخصي ، مطالعات.است پژوهش گام اولين اين كه افزودهاند
و عام مفهوم به هنر زمينه در مطالعه حال در دائم طور به بايد كند پيدا را خودش بتواند
با ايران در مايابد گسترش و وسعت روز به روز مطالعات اين و باشد خاص مفهوم به موسيقي
چه كه ميكنند فكر تحصيل پايان از بعد كه هستيم مواجه موسيقي دانشجويان از عظيمي خيل
كار بازار وارد بلافاصله ميكنند ، فرض شده تمام را خود كه آنجا از و بكنند بايد
ميتوانيم جامعه سطح در موسيقي توليدات از ما چون است ديگري بحران هم اين كه ميشوند
.است ناقص حد چه تا اينها دانش كه بفهميم
هر به رفتن آيا.است موسيقي كنسرتهاي به رفتن پژوهش ، مراحل از يكي كه كرديد اشاره *
كيفيت به بايد پژوهشگر يا باشد موثر موسيقي پژوهشگر يك براي ميتواند موسيقي كنسرت
اجرا تهران در كه كلاسيك كنسرتهاي از خاص طور به من باشد؟ داشته توجه هم آثار اجراي
كيفيت ولي هستند فعال كلاسيك موسيقي زمينه در فراواني گروههاي.ميزنم مثال ميشود
ميتواند كنسرتهايي چنين تماشاي آيااست موسيقي اساتيد ترديد مورد آنها تمام اجراي
شود؟ مفيدواقع موسيقي پژوهشگر براي
پژوهش تفكر آنكه ضمن نيست ما نياز جوابگوي ميشود برگزار تهران در كه كنسرتهايي البته
همان در و شود ايجاد موسيقي دانشجوي و هنرجو ذهن در موسيقي تحصيل ابتداي از ميبايد
وجود خواستي چنين كه كند پژوهش و تحقيق به وادار را آنان آموزشي نظام تحصيل ، دوران
دانشگاه وارد كه جواني ذهن در پژوهش تفكر بنابراين.نميشود انجام و دارد وجود يا ندارد
غلط سيستم با تحصيل سالهاي طي كه دانشجويياست پژمرده ورود بدو همان از ميشود
.ندارد پژوهش براي تواني ديگر فارغالتحصيلي از پس كرده ، مبارزه گرفتن نمره و نمرهدادن
به دست كنسرتها به رفتن با ميتوانند موسيقي رشتههاي فارغالتحصيلان كه كردم اشاره
به.است موسيقي زمينه در سمينارهايي برگزاري و شركت ديگر راه.باشند پژوهش و تحقيق كار
سمينار يك برگزاري مثلا ميشود برگزار موسيقي خاص زمينههاي در كه سمينارهايي خصوص
دانش از بتوانند چه چنان و بود خواهد موثر بسيار كافونيك دوده موسيقي عوامل به راجع
خواهد مطلوب بسيار نتيجه كنند استفاده جلسات اين در هم خارجي موسيقيدانهاي و اساتيد
ارزيابي شيوه حاضر حال در.بگيرد قرار جدي ارزيابي مورد بايد سمينار هر نتايج.بود
انتخاب را نوازنده يك يا گروه يك كه است صورت اين به موسيقي جشنوارههاي همين در مثلا
نيست درست ارزيابي شيوه اين ولي است خوبي نوازنده نوازنده ، اين كه عنوان اين به ميكنند
بهتر بقيه به نسبت فقط است بهتر كه نيست معلوم اصلا است بهتر ما نظر در كه كسي آن چون
اين نه هست كجا كه بفهمد فردي هر كه باشد گونهاي به بايد پژوهشي شرايط كه حالي در بوده
نام بزرگ پيانيست يك عنوان به "ريختر" از من اگر.دارد جايگاهي چه ديگران به نسبت كه
.ميبينم برجسته پيانيست هزاران كنار در و "گيلز" مثل پيانيستي كنار در را او ميبرم
تاكنون ، چايكوفسكي ، زمان ازبزنم مثال روسيه موسيقي از.آهنگسازي زمينه در همچنين
ديگر بعد پس شدهاند ، فارغالتحصيل مسكو كنسرواتوار از شده شناخته آهنگسازان اكثريت
فراهم با.است ملي حمايتهاي و دولتي سرمايهگذاري نيازمند پژوهش ، كه است اين قضيه
بشناسد را خود جايگاه و كرده پيدا را خود ضعف نقاط ميتواند هنرمند شرايطي ، چنين آوردن
روند كشور ، در كه حالي در بزند ، دست فردي پژوهشهاي به ميتواند كه است زمان آن و
پايه ، آنكه بدون ميكنيم دنبال را شخصي تعلق يك كدام هر يعني.ميشود اجرا وارونهاي
.باشد محكم و استوار
حلقههاي مثل پژوهش و آموزش كه ميرسم نتيجه اين به شما صحبتهاي به توجه با من *
را آن و ميبريد نام مسكو كنسرواتوار از شما كه حالي درهستند وابسته يكديگر به زنجير
ما انقلاب ، از پيش ميدانيد ، روسيه اخير دهه چند موسيقيدانهاي تربيت براي مهم مركز يك
فارغالتحصيل عمدتا دارند برجسته نامي كه امروز موسيقيدانهاي و داشتيم كنسرواتوار هم
و هنرستان موسيقي ، تحصيل مراكز تنها كه فعلي شرايط در اما.هستند تهران كنسرواتوار
تربيت پژوهشگر كه داشت انتظار ميتوان چگونه غلطآموزش ، روند يك با هم آن است دانشگاه
شود؟
آموزش و ببينيم آموزش بايد را چيزي چه نميدانيم وقتي.شود تربيت بايد "خواستن" فعل
.دارد فرهنگ به نياز خواستن فعلبگوييم سخن پژوهش اهميت از ميتوانيم چگونه بدهيم ،
خاطر بهشويم وارد بايد راهي چه از بدانيم كه اين بدون داريم پژوهش به نياز كه بگوييم
يك پرورده دست ميكنيم ياد آنان از امروز ما كه كلاسيك موسيقي نوابغ كه باشيم داشته
چون آهنگسازاني نسل به نسل ظهور شاهد موسيقي تاريخ از برههاي در ما.هستند متفكر عرصه
را پرور نبوغ زمينه اين در موجود نظم نميتوان.هستيم بتهوون و موتسارت هايدن ، باخ ،
خود زمان دانش از را خود نوابغ ، ميدهد اجازه كه است فرهنگ اين واقع در.گرفت ناديده
.كنند اضافه ديگري حلقههاي پژوهش و علم برحلقههاي و بردارند جديد گامهاي و كنند اشباع
.پرورشيافتهاند نبوغپرور زمينه در بلكه نيستند نابغه موسيقي بزرگان اين
به را موسيقي كه ميشويم مواجه عظيمي نسبتا خيل با حرفهاي ، موسيقيدانهاي كنار در *
گوش هم كلاسيك موسيقي آثار ميروند ، كنسرت به اما نكردهاند پيشه تخصصي و حرفهاي صورت
صحيحي شيوه چه عده اين.ميشوند شامل را موسيقي علاقهمندان گروه مجموع ، در و ميكنند
بگيرند؟ پيش در بايد را
شيوهاي چه به بايد حرفهاي موسيقيدانهاي ميان در پژوهش كه برسيم نتيجه اين به اگر
كه شويم قائل چارچوب يك هم هستند شنوندگان كه مقابل جبهه براي بايد طبعا شود ، انجام
زمينه در پژوهش كيفيت وقتي.برود بالا موسيقي آكادميك پيشرفت با همزمان آگاهيشان سطح
نمونه ، بهعنوان.كرد خواهد همراه خود با هم را عادي مردم كند ، پيدا ارتقا عملي و نظري
.شد خواهد خوب و بد ميان مقايسه به آگاه هم عوام ذهن بالاتر ، سطح در كنسرتهايي اجراي با
زنجير اول حلقه دو وقتي كه گرفتهايم قرار بنبست نقطه اين مقابل در ما متاسفانه اما
است هنر عرضه و ارائه كه سوم حلقه نباشد ، برخوردار صحيح چارچوب از پژوهش و آموزش يعني
البته.ميشويم مواجه پرهرجومرج عرصه يك با ما و بود نخواهد بيبهره منطق اين از هم
شعور و درك سطح ارتقاي و سرگرمي جنبه دو از بايد ما جامعه در كلاسيك موسيقي مسئله
و ميشود برگزار سرگرمي خاطر به عموما كلاسيك كنسرتهاي كه زماني تا.شود بررسي موسيقي
هم كنسرت آن و ندارد وجود خوب و بد معيار ميشوند كنسرت سالن وارد حسي چنين با هم مردم
اشاعه من نظر بهاست ضعيف پژوهش و آموزش همين نتيجه كنسرتها اين.ميشود تمام لحظه در
كنسرت ، سالنهاي.است مشكل اين حل در مهمي گام رسانهها ، طريق از موسيقي فرهنگ جدي
را زماني بلند پروسه يك طول در پيگيري زمينه كه آنچه ولي ميسازند را موسيقي لحظات
راديو مثل تصويري و صوتي رسانههاي بخصوص رسانهها طريق از موضوع انتقال ميكند ، فراهم
تا دهيم پرورش كلاسيك موسيقي به نسبت را مردم ذهن كه كنيم تلاش بايد.است تلويزيون و
.دهند ارتقا را كلاسيك موسيقي شنوندگي سطح و ببرند بالا را شنونده مقام بتوانند هم آنها
كنسرت به عادت عده يك كه هرچند.نشست كنسرت سالن در نميتوان دريافتي و درك چنين بدون
را آموزش سطح بايد پس بروند كنسرت به كه ندارند انگيزهاي چنين هم عدهاي و دارند رفتن
.دهيم افزايش گروه اين در بهخصوص
خالي پردستهاي دستهاي
نواحي موسيقي جشنواره چهارمين از گزارشي
رسولي مرضيه
و تومان ايراني 300 بازديدكنندگان ;بود الزامي بليت تهيه ارگ به ورود براي
بودند ، آمده كرمان ارشاد اداره طرف از چون آنها اما.تومان خارجي 3000 بازديدكنندگان
و دارد قدمت سال هزار سه از بيشتر كه گذاشتند پا شهري به راحت خيال با و ندادند پولي
به و گذشتند عامهنشين منطقه از است ، كرده بنا را آن ساساني اردشير كه ميگويند
.دوختند چشم بم شهر خرماي نخلهاي به آنجا از و رسيدند حاكمنشين
برگزار نواحي موسيقي جشنواره چهارمين كرمان ، شهر در يعني ;طرفتر اين كيلومتر حدود 150
سمتي به گروهگروه را خود تهراني ميهمانان كه بود توجه مورد آنقدر رويداد اين و ميشد
نعمتالله شاه مقبره گنجعليخان ، حمام ماهان ، شازده باغ بم ، تاريخي ارگ:بود تارانده
.سنتي بازار و ولي
جشنواره برنامههاي از ميگيرد قرار توجه مركز شهرشان ندرت به كه كرمان مردم اما
اسلامي ارشاد و فرهنگي اداره كل مدير ملانوري علي حجتالاسلام و آنها كردند ، استقبال
از يكي شك بدون كه شود هميشگي شهرشان در نواحي موسيقي جشنواره برگزاري ميخواهند استان
آن غايب مهمترين كه جشنوارهاي.است جشنواره دائمي دبيرخانه راهاندازي راههايش
كار به براي هم وسواسي و اصرار او نبود در حالا و بود قبل دورههاي دبير درويشي محمدرضا
از جشنواره به مانده روز چند درست او.نيست كار در "مقامي" جاي به "نواحي" واژه بردن
با موسيقي خانه كرد ، عنوان تصميمي چنين گرفتن براي را خود دلايل و داد انصراف دبيري سمت
موسيقي جشنواره چهارمين نهايت در و نبرد جايي به راه ميانجيگريهايش و جلسه چند تشكيل
به سفر از قبل كه جشنواره دبير.شد برگزار تاخير ماه يك با يغمايي ايرج دبيري با نواحي
كه حالي در داشت ، نخواهد بر در را تغييراتي جشنواره كه كرد اعلام مصاحبهاي در كرمان
نوازندگان از متشكل مشاور داوران به را خود جاي و بودند شده حذف جشنواره از ثابت داوران
كه گفت گذشته جشنواره ثابت داوران از يكي پيرنياكان داريوشبودند داده نواحي موسيقي
كه كرد اعلام هم يغمايي ايرج.كرد خواهد قبول را داوري حتي نه و دبيري نه درويشي بدون
در بايد فرد اطلاعات ، داشتن بر علاوه نواحي موسيقي در چون است بهتر خيلي داوري نحوه اين
جزو شده انتخاب افراد كه گفت و باشد منطقه آن شاخص نوازندگان يا نغمهخوانان زمره
موسيقي جشنواره چهارمين.است نداشته سابقه تركيبي چنين و هستند نواحي موسيقي برترينهاي
درويشي از مراسم اين در اينكه بدون شد ، افتتاح كرمان شهر خانه در ماه بهمن روز 28 نواحي
لزوم بر همه بيايد ، ميان به سخني كوچكترين داده ، انجام جشنواره اين براي كه كارهايي و
سليماني قربان حاج.كردند تاكيد ماست ، فرهنگي ميراث جزو كه نواحي موسيقي به بيشتر توجه
با قربان حاج.ميكرد استراحت اتاقش در گرگينپور فرود و بود نشسته گواشير هتل لابي در
سيگار هم سر پشت و بود شده فارغ زدن ساز از حالا حنازدهاش ناخنهاي و كشيده دستهاي آن
صاحب سالگي در 9 و رسيده او به قبل نسل هفت از خانوادهشان در نوازندگي كه گفت.ميكشيد
اهالي ميان در اينكه تا زد ساز خود براي سال چند.بود خريده برايش عمو كه شده دوتاري
به شادي و عروسي مجالس به بردنش براي فرسنگها از حالا و شد مشهور اطراف و دور روستاهاي
ديگر كه كند تعريف را افسانههايي و حكايتها و بزند دوتار تا ميآمدند قوچان عليآباد
سفيد يكدست را دنيا كه گرگينپور فرودنميشود پيدا هم فروشها كتاب بازار در حتي
كه كودكي دوران از ميهمانانش براي و بود رفته اتاقش به داوري ساعت چند از بعد ميبيند
در و قشقايي ايل در.ميكرد تعريف اسبها و گوسفندها شترها ، صداي و بود كوچ و ايل عاشق
چهار ، در.بود شده بچهها از نيمي نابينايي باعث فاميلي ازدواج يك كه شد بزرگ خانوادهاي
با را اعتصامي پروين و سعدي حافظ ، شاهنامه ، شعرهاي و گرفت دست به نيلبك سالگي پنج
شد ، آكاردئون گرفتن ياد مشغول و آمد شيراز به ايل از سالگي در 9 و شنيد پدر و مادر صداي
را آكاردئون.بود كرده تحصيل موسيقي اتريش در كه سفيد و بلند ريشهاي با پيرمردي از
همين به درنميآمد آن با قشقايي آهنگهاي اما بود شادي ساز اينكه دليل به داشت دوست
آمد تهران به كه سال 42.گرفت ياد راديو از را رديف و دستگاهها و رفت ويولني سراغ دليل
و كند تمام كوتاهي مدت در را هنرستان شد باعث و كرد كمك او به _ نويسنده _ پرويزي رسول
از.سال 54 در زيبا هنرهاي دانشكده بعد و شيراز ادبيات دانشكده اول.شود دانشگاه وارد
از و را كمانچه ويولن ، بر علاوه بهاري از و گرفت ياد را ويولن بديعي حبيبالله و تجويدي
كرده ، جمعآوري را قشقايي موسيقي سال مدت 44.ديگر چيزهاي خيلي برومند خان نورعلي
از روز آخرين در.ميشود منتشر او از كتابي زودي به و كرده نتنگاري را قشقايي نغمههاي
كه خبرنگاراني.كردند صحبت خبرنگاران با داوران و يغمايي ايرج نواحي موسيقي جشنواره
از قبل سالهاي همچون دادند ترجيح مسئولان.بودند آمده كرمان نشريات طرف از بيشتر
فصل و حل خبري ستاد يك تشكيل با را اطلاعرساني قضيه و نكنند دعوت خبرنگاري پايتخت ،
سخن مالي نابسامانيهاي از بيشتر و نواحي موسيقي مشكلات از هم روز آن در داوران.كنند
در گفت.نميشود عملي اما ميدهند قولهايي ما به سال هر گفت اسكندري حسن عاشيق.گفتند
از كنند پيدا كاري اگر و ميآورند رو موسيقي به بيكاري از بيشتر جوانها آذربايجان ،
.ندارند ديگري جاي قهوهخانهها جز آذربايجان عاشيقهاي گفت.ميكشند دست موسيقي
اول جشنواره
نصيري آرش
انقلابي آهنگهاي و سرود جشنواره" عنوان با اول جشنواره گرديد ، ذكر قبلا كه طوري همان
روز در برنامهها اين بود ، آمده دعوتنامهها در آنچه برخلاف.گرديد برگزار "فجر دهه
طول به سال 1364 ماه بهمن شنبه 19 روز تا و كرد كار به شروع ماه 1364 بهمن جمعه 11
به روزها آن خاص فضاي و داشت قرار جنگ تاب و تب در جامعه زمان آن در.انجاميد
موسيقي مراسم برگزاري ذكر كه) سال 58 از بعد سالهايبود كرده رسوخ هم هنري فعاليتهاي
شصت دهه سالهاي اوايل اجتماعي جريانات سپس و ناخواسته جنگي شروع با مصادف (شد آورده آن
كه آهنگ ويژهنامه در.آمد وجود به ساله پنج وقفهاي آن مجدد شروع در علت همين به و بود
اين در":است آمده شده آورده قبلي جشنواره چند از شرحي آن در و شد منتشر بعد سال چند
تشكيل را ما دشمنان اصلي حلقه كه الحادي كامله دول خصوصا و جهانيان كه دهشتناك شرايط
گرفتار جنگ از ناشي وحشت و خمودگي به جنگ هراس و هول از مردم داشتند انتظار ميدادند ،
كامل جديت و شدت و حدت با انقلابي آهنگهاي و سرود مركز كاركنان و مسئولين."باشند آمده
جشنواره از تحسين ، قابل و استوار روحيهاي با مردم و انداختند راه به را جشنواره
گفتي كه چنان گرفتند ، جشن تمام شادي با را خود انقلاب سالگرد هفتمين) كردند استقبال
.(ميبرند سر بر كامل آرامش در مردم و نيست كار در جنگي اصلا
گونه هيچ طبيعتا و بود شده برگزار فجر دهه ايام براي كنسرت يك فقط جشنواره از قبل
داشته ابتدايي حالتي آن ، كلي شكل كه بود طبيعي بنابراين نداشت وجود تجربهاي و سابقه
.باشد
يا بقيه تهران ، سمفونيك اركستر جز به بودند ، كرده شركت دوره اين در كه گروههايي از
حال هر به."موزيك دسته" يا و داشتند خود اسم پيشوند را "انقلابي آهنگهاي و سرود گروه"
:است زير شرح به شركتكننده گروههاي ليست
اركستر انقلابي ، آهنگهاي و سرود مركز همسرايان گروه تهران ، سمفونيك اركستر
آهنگهاي و سرود مركز سنتي گروه دو پسران و دختران انقلابي آهنگهاي و سرود هنرستانهاي
و زميني نيروي شهرباني ، ارتش ، هوايي نيروي موزيك دسته ،(دو و يك شماره) انقلابي
.ايران اسلامي جمهوري ارتش ژاندارمري
هم شهرستانها از و":نوشت آهنگ ويژهنامه و كردند شركت شهرستانها از هم گروههايي
بعضي و دادند ارائه را خود منطقه محلي و فولكلوريك كارهاي بعضي كه كردند شركت هنرمنداني
پيشوند اما دادند ، ارائه را دو اين از ملغمهاي يا و پرداختند سنتي آثار اجراي به هم
مشهد ، انقلابي آهنگهاي و سرود گروه حال هر به."نداشت بقيه با فرقي گروههايشان اسم
جام تربت و سمنان باختران ، زاهدان ، يزد ، خرمآباد ، همدان ، اصفهان ، گنبد ، بوشهر ، تبريز ،
(بود دورهاش چهارمين كه) فجر تئاتر جشنواره و موسيقي جشنواره.داشتند حضور جشنواره در
اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير و نخستوزير حضور با بهمن يازدهم روز در و همزمان طور به
رهبري به تهران سمفونيك اركستر بادي سازهاي گروه و كر گروه افتتاحيه در.يافت گشايش
پيمان" و "بهمن 22 ،"امام اي خميني" ،"ايران اسلامي جمهوري" سرودهاي مرتضيپور ، نادر
وارد انقلاب از پس كشور ، موسيقي جشنواره نخستين ترتيب بدين و كرد اجرا را "رهبر با
تنها و داشتند انقلابي هواي و حال شده اجرا شعرهاي و آهنگها بيشتر.شد عملي مرحله
اي" ،"خون راه" ،"خون بهار" اجراي.است مسئله اين گوياي آنها از برخي نام به اشارهاي
سرود" ،"بسيج سرود" ،"صدام" ،"فدا وايلم خودم" ،"مولا از ياري" ،"بهمن 22 ،"انقلاب
تا" ،"دايه دايه" ،"لر عزاي" ،"جبهه شوق" ،"شهيد سرود" ،"شقايق" ،"بهمن سرود" ،"پيمان
صدا" ،"اسلام وحدت" ،"ميهني بهار بهمن ، " ،"باد تهنيت امام" ،"جهاد" ،"ميجنگم دارم نفس
و حال گواه مختلف گروههاي توسط...و "خونفشان بهمن" ،"ما انقلاب" ،"است امام صداي
.است كار كلي هواي
اجراي از بعد و شد برگزار بهمن يكشنبه 20 روز در جشنواره اختتاميه مراسم حال هر به
در.كرد اعلام را مختلف بخشهاي برندگان داوران هيات طرف از واحد سينا سمفونيك ، اركستر
و دوم مشهد از "خون راه" سرود اول ، خرمآباد از "ميجنگم دارم نفس تا" سرود سرودها ، بخش
به تبريز و زاهدان باختران ، و خرمآباد گنبد ، گروههاي.شدند سوم تبريز از "بسيج" سرود
خاطر به مشهد از صحاف يعقوب تكنيك براساس سرودسازي بخش در.گرفتند يادبود لوحهاي ترتيب
آهنگهاي و سرود هنرستان از داداشي بيژن و گرفت آزادي بهار سكه و شد اول "خون راه"
.گرفت يادبود لوح و شد دوم "معلم" آهنگ خاطر به انقلابي
باختران از عالينژاد خليل سيد مرحوم محلي ، و ملي سازهاي تكنوازان بهترين بخش در
تربت از عسگريپور ذوالفقار و شد دوم (كمانچه) خرمآباد از سالم حسين شد ، اول (تبلور)
شيرمحمدلي محمد عراز خرمآباد ، از وندي ميرزا محمد تكخواني بخش در و شد سوم (دوتار) جام
اين اول جشنواره در.شدند سوم تا اول ترتيب به باختران از شريفيان سيدمرتضي و گنبد از
فرهت ، شاهين واحد ، سينا سيدجوادي ، حاج كمال سيد:كردند سخنراني مختلف روزهاي در افراد
نماينده) ملكپور ، (مجلس در كليميان نماينده) نيكروز دكتر زنگنه ، صباح اوستا ، مهرداد
شده اجرا كنسرتهاي.(مجلس در ارامنه نماينده) وارتانيان وارتان ،(مجلس در زرتشتيان
كاست در بلوچستان و سيستان و آذربايجان تفكيك به كاست سه در بعدا مختلف ، گروههاي توسط
در شماره 3 كاست در جام تربت و باختران و شماره 2 كاست در تركمن و لرستان شماره 1 ،
.گرديد منتشر "انقلاب نغمههاي" نام با مجموعهاي
هنر حاشيه
هنري آثار خريد داستان*
يك اختصاص كه كرد اعلام گذشته هفته اسلامي شوراي مجلس تلفيق كميسيون عضو شعردوست امير
ولي است نياورده راي تلفيق كميسيون در هنري آثار نصب و خريد به دستگاهها بودجه از درصد
افزوده وي.ميشود چه لايحه از بخش اين تكليف مجلس ، علني صحن در ديد بايد كه كرد تاكيد
.باشد رازگشا هنر و فرهنگ بخش براي ميرفت انتظار تبصره 7 از (خ بند) بند اين كه است
صحن در گذشته هفته پايان تا طرح اين شدن مطرح از ارشاد وزارت هنري معاون كاظمي اما
به طرحي چنين ضرورت ارشاد وزارت رايزني با كه است اميدوار كاظمي.است داده خبر مجلس
.شود يادآوري مجلس نمايندگان
"هستند موظف" به "ميتوانند" از را دولت طرح مجلس ، فرهنگي كميسيون است گفته كاظمي
شايد درآورند ، اجرا به را طرحي چنين هستند موظف اجرايي دستگاههاي يعني.است كرده تبديل
خاتمي سيدمحمد اين از پيش است گفتني.باشد شده رد تلفيق كميسيون در طرح جهت ، همين به
هم اين از پيش البته.بود كرده حمايت تجسمي آثار خريد طرح از گفتوگويي در جمهوري رئيس
.بود نياورده راي دولت هيات در طرح اين
بهمن فرهنگسراي در كر اجراي *
و آماتور علاقهمندان دعوت با قاسمي مهدي توسط سال 78 در بهمن فرهنگسراي اصلي كر گروه
بر علاوه خود هنري فعاليت سال هر طول در گروه اين.شد تشكيل آموزشي كلاسهاي برگزاري
موسيقي بزرگان تحسين است توانسته فجر موسيقي جشنواره در شركت و متعدد كنسرتهاي برگزاري
تجربه دنبال به.بپردازد موسيقي حرفهاي گروههاي با همكاري به و برانگيزد را ايران
ورزش فرهنگسراي موسيقي واحد 78- سالهاي 80 در بهمن فرهنگسراي كر گروه تشكيل موفق
كر گروه بزرگترين علاقهمندان صدا تست گرفتن و آموزش و جذب طريق از گرفت تصميم (بهمن)
و سلفژ جداگانه دوره در آموزش ماه از 6 پس.كند تاسيس نفر بر 200 بالغ ظرفيتي با ايران
.بود تاريخ 18/11/80 در آنها رسمي حضور تجربه اولين آوازي ، تكنيكهاي
محمدي مهراج كنسرت در ناهماهنگي *
نيز زيادي حديثهاي و حرف كه شد برگزار حركت تالار در شب مدت 3 به محمدي مهراج كنسرت
مهراج ميزبان (كردستان اتوبان ابتداي در واقع) حركت تالار بهمن تا 7 داشت50 همراه به
كنسرت اين در.نيامد عمل به برنامه اين از چنداني استقبال اما بود ، گروهش و محمدي
،(ترومپت) حاجيلي اميد ،(ساكسيفون) صبوحي احسان ،(پركاشن) معرف غلامرضا چون نوازندگاني
.كردند همراهي را محمدي مهراج ميرعابديني ، هومن سرپرستي به..و (ويولن) نوراني ناهيد
حجازي فواد موسيقي با و (ع)حضرتعلي مدح در "تيغ بر بوسه" ترانه با گذشته سال محمدي 2
آلبوم بعد سال يك وي.رسيد شهرت به مردم ميان در شد ، پخش بارها سيما و صدا از كه
توسط بيشتر محمدي ، مهراج كنسرت اما ساخت ، منتشر لطيفي عباس موسيقي با را "بيخيال"
!بودند خريده بليت كه عادي مردم تا شد پر مهمانان
حدود 6 كه نيز وي قبلي كنسرت كه چرا.نميشود ختم همينجا به محمدي مهراج بدشانسيهاي
كنسل ناشناسي عوامل توسط اجرا از قبل روز يك تنها شود ، برگزار كرج در بود قرار قبل ماه
.شد
و بود همراه زيادي ناهماهنگيهاي با محمدي گذشته هفته كنسرت كه ميشود گفته همچنين
.ميخورد چشم به خواننده و نوازندگان كار در زيادي اشكالات
نميشود برگزار كه كنسرتهايي*
در واقع) كشوري شهيد ورزشي سالن در كنسرتهايي مجموعه بهمن تا 12 روزهاي 9 در بود قرار
.دارد قرار ابهام پرده در آنها اجراي كه شود برگزار (ميرداماد خيابان
روي به پاپ خوانندگان از تعدادي بود بنا (بهمن و 10 9) گذشته هفته پنجشنبه و چهارشنبه
پژمان افلاكي ، محسن خادم ، مسعود عيوضي ، محمدرضا خاكپور ، محمد شهروز ، سعيد.بروند صحنه
جواد بود قرار كه بودند كنسرت اين خوانندگان (حامي به معروف) اهلبب حميد و مبرا
جالب.باشد داشته عهده به را آن مجريگري (پاورچين سريال در داوود نقش بازيگر) رضويان
شده چاپ داوود پرسوناژ گريم با رضويان جواد عكس كنسرت ، اين تبليغاتي پوسترهاي در اينكه
برنامه كننده تهيه شكايت قبيل از ;داشت دنبال به را دردسرهايي مسئله همين كه !بود
شد ، گرفته كنسرت اين در رضويان حضور جلوي ترتيب بدين.تهران شبكه مدير همچنين و پاورچين
روز ، دو اين فرداي.رفت زيرسوال كلي طور به كنسرت اين برگزاري بعد روز چند كه چند هر
لغو نيز آنها برنامه كه بروند صحنه روي به ديگري گروه بود قرار بهمن تاريخ 11 در يعني
همراه به بازگشته ، ايران به اينك و كرد مهاجرت كانادا به مدتي كه يغمايي كاوه.شد
كنار در بود قرار نيكسار پيمان نام به راك تازه خواننده يك و خواجهنوري برادران
اولين در خواجهنوري محمدعلي.بپردازند برنامه اجراي به ابطحي بهنام توسط درام تكنوازي
خود آن از را نوازنده برترين عنوان شد ، برگزار سال 78 در كه پاپ موسيقي جشنواره تنها و
جشنواره اين برگزيدگان ساير.كرد دريافت درخشش لوح جشنواره اين از هم يغمايي كاوه.كرد
.بودند...و رياحيپور بابك اميني ، بابك نيز
كاوه كه داشت نوري محمد پاپ ، موسيقي قديمي خواننده به اختصاص نيز كنسرت اين شب آخرين
كنسرتها مجموعه اين.ميداند نوري محمد حضور را برنامه اين در خود حضور علت يغمايي
كه بود بنا و !دارد ظرفيت نفر هزار از 10 بيش ظاهرا كه شود برگزار سالني در بود قرار
در راك و پاپ كنسرتهاي كه است حالي در اين.گيرد صورت آن مورد در نيز گسترده تبليغات
و.هستند روبهرو فروش كمبود مشكل با نفر هزار از 2 كمتر گنجايشهاي با مختلف سالنهاي
!نيست مشخص شود ، پر بود قرار چگونه سالني چنين اينكه حال
مستقيم صورت به را كنسرتها اين داشت قصد نيز www.riramusic.com سايت اينها بر علاوه
شنيده كه چند هردارد قرار ابهام پرده در فعلا ماجرا همه حال هر به اما.كند پخش
.برود سن روي به هفتهاي يك تاخير با كنسرت اين شايد ميشود
|