بزرگترينموهبتبشر
گمشده كودكي
قضايي عمدهتصميمگيري تاثيرات
زندگي حاشيه
دوگانه قانون

بزرگترينموهبتبشر
تاثير ثروت جهانافزايش فقيرتر كشورهاي در
وجود به افراد خوشحالي ميزان مستقيميدر
برخوردار نسبي رفاهي از آنهاييكه اما ميآورد
زندگي بر مهمي تاثير ثروت هستندافزايش
است نگذاشته آنها |

|
شارخي اكبر
اما.است شده هديه انسان به كه است ثروتي بزرگترين خوشبختي است گفته اندرسون آلن
انديشههاي برچيدن براي را كوشش تمام خود ماندگار آثار در هجدهم قرن همان در هوگو ويكتور
اين فكرند صاحب كه كساني:است گفته هجدهمي قرن و جانانه پاسخي در و برده ، كار به كلاسيك
عالم اين در كه ميدهد ادامه و.(بدبختان و خوشبختان).ميبرند كار به كمتر را تقسيمبندي
:است قرار اين از بشري واقعي تقسيم.ندارد وجود خوشبختي است ، ديگر عالم دهليز مسلما كه
...است اصلي هدف روشنان تعداد بر افزودن و تاريكان تعداد از كاستن.تاريكان و روشنان
بر باشند ، نداشته گريستن براي موردي هيچ هم اگر روشنان.ميآيد وجود به اشكبار چشم با روز
.ميگريند ظلمتزدگان
به خود طولاني خميازههاي پس در برميخيزد ، خواب از كه بامداد هر امروزي انسان شك بدون
ياد افسوس با و.ميشود دشوارتر روز به روز هستي عالم در زندگي كه انديشيد خواهد اين
كه است كرده بيان آنچنان الهي كمدي در دانته را اين.ميخورد غبطه را گذشته شاد روزهاي
در گذشته خوش روزهاي ياد از بالاتر دردي هيچ":ميكند رخنه آدمي وجود اعماق تا آن احساس
".نيست تيرهبختي دوران
آغاز ديگر گونهاي به ميلادي سال 2003 در را خود خوشبختي جشن آمريكا مردم گذشته ماه
شده برپا فلزياب دستگاههاي از عبور با مسيحي نو سال جشن در آنها از نفر هزار صدها.كردند
فرياد دست به مسلسل زرهپوش مردان محاصره در و نيويورك تايمز بزرگ ميدان وروديهاي در
نمايش به زمين پهنه تمام در را شادي اين غريو ماهوارهها كمك با و دادند سر شادماني
بزك شادي با را خود چهرههاي يا و بودند شاد راستي به انبوه جمعيت اين اينكه.گذاردند
فضايي چنين در شادي گذاردن نمايش به بيگفتوگو اما نمينشينيم ، قضاوت به را بودند كرده
دم هر آنها ، شيپور و طبل هياهوي و نظاميان چكمههاي صداي كه هراس و پربيم و رعبانگيز
جلوهگر مضحك و بيمعني كمي را شادي فرياد هر و خنده صداي هر ميگيرد ، خود به بيشتري طنين
تا كرد ، تعبير شادي گرفتن ريشخند به را جنجال اين ميتوان دقيقتر روايتي به.ميسازد
خوشبختي جعبه اين.ميروند پيشواز به را نو سالي كه انسانهايي خوشبختي از واقعي نمايشي
آتشبازيهاي شب فرداي صبح در شك بدون.بدلي سكههاي از پر است گنجينهاي "اندرسون آلن"
به حتي را خود ميتوانند جمعيت آن همه آيا پوشالي ، "ثروت" اين با و نو سال جشن خيرهكننده
.كنند دعوت ارزانقيمت سيگار كشيدن
به كه سال 2002 در جهاني بازارهاي رونق كاهش و تروريسم مورد در نگراني موج گسترش با
علمي كوششهاي و تحقيقات ثمره تا آمد فراهم تازهاي فرصت بود ، افزوده نگرانيها اين دامنه
را محققان توجه ديگر بار ميگذارد جاي به خود از انسان زندگي بر شادي تاثير كه گستردهاي
منحني و ترازوها چنبره در نيز را شادي و عشق يكسره كه محققاني البته.نمايد جلب خود به
و مطالعه را انسان روي بر شادي تاثيرات كه محققانيميدهند قرار سنجش مورد خود نمودارهاي
به خصوصا آدمي ، افكار تاريك جنبه به تنها كه روانپزشكان و پزشكان برخلاف ميكنند ، تحقيق
تا اندك نشاط از روحي ، حالات از گستردهتري دامنه ميپردازند ، افسردگي بيماري رواج
سياسي تنشهاي موج كه افرادي براي پژوهشگران اين.دادهاند قرار مدنظر را مفرط شاديهاي
.آوردهاند ارمغان به را متفاوتي خبرهاي است ، زده دامن آنها افكار پريشاني به سال 2002
تزايد به رو دائما شادي اين كه داشت ، خواهيم پيشرو را شادتر جهاني ما كه معتقدند آنان
ميكنيد زندگي پيشرفته و يافته توسعه كشورهاي از يكي در چنانچه كه معتقدند و.گذارد خواهد
اساسا كه بدانيد بايد واقع در آوريد ، چنگ به بيشتري ثروت كه هستيد تلاش در زياد كار با و
.نكردهايد درك را خوشبختي محتواي
آب كه چاهي آن:ميگويد اندوه و شادي مفهوم در معنوي مثنوي تفسير در جعفري محمدتقي علامه
...است شده لبريز شما گرم اشكهاي از بارها كه است چاهي همان ميكشيد آن از را خنده زلال
در هم اندازه همان ببرد فرو شما بدن در را خود چنگالهاي اندوه درنده وحشي كه اندازه هر
.يافت خواهد افزايش شاديها شما درون ژرفاي
از پيش كه نيست سفالين كاسه همان مگر ريختهايد ، آن در گوارا باده امروز كه را ساغر آن
.ميسوخت سوزان آتش در كوزهگران كوره در اين
علوم حتي و ژنتيك علوم دانشمندان فيزيولوژيستها ، زيستشناسان ، روانشناسان ، امروزه
اين به آنها همگي توجه اما ميدهند نشان ويژهاي توجه شادي پديده به خود تحقيقات در سياسي
دقيق اصطلاح از خوشحالي كلمه جاي به كه ميدهند ترجيح آنها اغلب البته و نيست يكسان موضوع
نامگذاري دروني شعف همان ديگر عبارت به يا و 1SWB) يا "فردي سعادت" را آن كه فنيتري و
.ميكنند استفاده كردهاند
به دسترسي و دارند قرار روانشناسي تكنيكهاي تاثير تحت شديدا پژوهشگران اين كه آنجا از
ميدهند ، قرار سنجش مورد كمي لگاريتمهاي و ابزارها كارگيري به طريق از را آدمي كيفي زندگي
اين به ميكنند ، حفظ ابزارها همين كارگيري به با علوم ساير با مواجهه در را خود تعادل و
مورد را افراد تكتك كه است اين خوشحالي ميزان سنجش راههاي از يكي كه رسيدهاند نتيجه
راضي خود زندگي از آيا كه ميكنند سوال خود نمونههاي از مشخصا آنها.دهند قرار پرسش
را نبوده ناخوشايند هم آنقدرها سرانجامش كه طولاني و كسلكننده روز يك آيا هستيد؟
ميكنند؟ تلقي شاد روز يك بهعنوان
ابزارهاي كمك با كه ترتيب اين به آزمودهاند ديگر گونهاي به را خود تجربههاي آنها
احساسات تصادفي ثبت براي كه شكلي به داده ، قرار سنجش مورد را خود نمونههاي تكنيكي ،
بيشتري سرعت با تا دادهاند قرار خود نمونههاي اختيار در پيجه تعدادي زودگذر و لحظهاي
نتايج ثبت براي و رفتهاند فراتر هم آن از حتي.باشند داشته دسترسي خود تحقيقات نتايج به
يادداشت خود نمونههاي زدن لبخند دفعات تعداد آمار از و نزديكان از پرسش به دقيقتر
در و فيزيولوژيكي تستهاي با و نهادهاند فراتر هم اين از را پا برخيبرميدارند
براي نيز را دهان بزاق در كليوي فوق غدد و كورتيزون هورمون ترشح مقدار آزمايشگاهها ،
ماهيچههاي الكتريكي ثبت از همچنين.كردهاند جمعآوري افراد استرس ميزان اندازهگيري
آمار ترتيب اين به و نورزيده دريغ نيز واقعي لبخند از مصنوعي لبخند يك تمايز براي صورت
.كردهاند تفكيك هم از را آن واقعي نوع با هيجاني نامحسوس و زودگذر حالات از دقيقتري
قدامي بخش و مياني مغز عملكرد در تقارن عدم كه است شده كشيده آنجا به تحقيقات اين دامنه
اين تمامي.است گرفته قرار توجه مورد نمونه ، ناخشنودي يا خرسندي ميزان براي آن پيشين يا
براي را خاص ملزوماتي با و متفاوت اندازههايي با كلي تصاويري است توانسته شايد مطالعات
پيشزمينهاي بتواند حتي ، روشها اين شايد و.دهد قرار ديگران اختيار در تحقيقات ، اثبات
هزاران داوينچي لئوناردو از پس كه نكنيم فراموش اما باشد ، تحقيق موضوع هزاران شروع براي
.كردهاند ثبت و ترسيم را خوشبختي حتي و شادي و خنده از تصاويري و نقاشيها عكاس ، و نقاش
.است شده خلق ژوكوند لبخند تابلوي يك تنها _ يك تنها گيتي تمام در كه باشيم داشته ياد به
ميشيگان دانشگاه از اينگهارت رونالد نظر زير كه "جهان ارزشهاي درباره مطالعات" موضوع
اين در.آورد حساب به زمينه اين در گرفته صورت مطالعات گستردهترين بايستي را شده انجام
در سال 1981 آغاز از افراد خوشحالي سطح تا گرفته باورها و عقايد تغيير ميزان از تحقيقات ،
.است شده نمونهبرداري هستند جهان جمعيت درصد نمايانگر 75 كه جهان كشور از 60 بيش
تحليل و تجزيه مورد ميتوان را چشمگيري مطالب مطالعات اين از آمده دست به نتايج مجموع از
:داد قرار
وجود به افراد خوشحالي ميزان در مستقيمي تاثير ثروت افزايش جهان فقيرتر كشورهاي در _
زندگي بر مهمي تاثير ثروت افزايش هستند ، برخوردار نسبي رفاهي از كه آنهايي اما.ميآورد
.است نگذاشته آنها
شادي اين اما هستند خوشحالتر متوسط افراد از بختآزمايي بليتهاي برندگان ميان اين در
همراه به خود با را دائمي شادي شدن بچهدار ارتقاي.ميپذيرد خاتمه سال دو يكي از پس
مطمئن خوشحالي از قبولي قابل سطح به را افراد آنكه از پيش شغلي حقوق افزايش.نميآورد
لزوما بدشانسي يا "بدبختي" كه ، است آن سكه ديگر روي و.ميپذيرد زوال سرعت به سازد ،
شدهاند ، معلوليت حتي يا و طولاني مصدوميتهاي دچار كه افرادي.نيست خوشحالي براي پاياني
اصليترين كه است آن از حاكي آمارها مطمئنترين اما.مييابند باز را خود شادي مدتي از پس
.است افراد طولانيمدت بيكاري شادي ، بازگشت مانع
دقيقي تعريف به قادر مردم اكثريت كه است آن از حاكي تحقيقات از آمده دست به ديگر نتايج
توضيح توانايي انسان راستي به آيا كه آمد خواهد پيش سوال اين نتيجه در نيستند ، خوشحالي از
را شادي يا غم به حالات اين دستهبندي توانايي مهمتر آن از و خود دروني حالات از دقيقي
.دارد
گلشن اين در بيبرگي ز مانم را غنچه خزان
گريد من لبهاي در خنده بهاران ياد با كه
مورد ديگر زاويهاي از ميتوان را زمينه اين در آمده دست به ژنتيكي تحقيقات نتايج اما
.داد قرار بررسي
ميزان ،Minnesota سوتا مينه دانشگاه استاد و روانشناسي پروفسور ،David Lykken ليكن ديويد
لطف از خالي آن به پرداختن خود جاي در كه است كرده اندازهگيري را همسان دوقلوي صدها شادي
شباهتهاي هم به همانند دوقلوهاي در خوشحالي ميزان كه ميدهد نشان وي تحقيقات.نيست
.باشند شده بزرگ و كرده زندگي يكديگر از جداي دو آن اگر حتي.دارد بسياري
آيا اما ;است اهميت حائز بسيار آنها ، اجتماعي رفتارهاي در افراد ژنتيكي ساختار مسلم ، قدر
.داد توضيح را رفتاري واكنشهاي دليل ساختار اين طريق از ميتوان
تحصيلات يا و نژاد سن ، جنسيت ، ثروت ، با ارتباطي هيچگونه شادي اصل كه ميدانيم ما همگي
.ندارد
اينكه.دهند ارائه سوال اين به روشني پاسخ بود نخواهند قادر نيز تئوريها زمينه اين در
نسبت وضعيتمان بهبود يا و ديگران به نسبت ما برتري مقايسه از ناشي ما خوشحالي است ممكن
اين از گرهاي نيز باشد گرفته ريشه اهدافمان به رسيدن در ما موفقيت همچنين و گذشته به
كه ساده واقعيت اين است ، شده داده آن به كه متنوعي پاسخهاي وجود با و.گشود نخواهد كلاف
دانشگاه محققين از (Ed Diner) دينر اد.است مانده پاسخ بدون كجاست ، در اصلي نكته
مجموع در.است كرده نتيجهگيري عاميانه و ساده كاملا شكلي به را خود يافتههاي ايلينويز
لذت آن از كه مشتركي فعاليتهاي در آنها شركت و صميمي دوستان اجتماع وي نتيجهگيريهاي
كمي نتيجهگيري اين است ممكن چه اگر.است خوشبختي به رسيدن كليدهاي مهمترين از ميبرند
اپيكور اين از پيش خيلي شايد كه رازي.است نهفته رازي نتايج اين در اما.برسد نظر به سطحي
.بود كرده كشف را آن
10Subjective Well-being:پينوشت
گمشده كودكي
پاياني بخش
توانمندي و مهارتها افزايش موجب الزاما كه نيست چيزي مدرسه از خارج اضافي فعاليتهاي
نشان گسترده تحقيقات.دارند تاكيد آن بر آموزشي كارشناسان كه است موضوعي اين.شود كودكان
بيشتر كمتر ، منزل تكليف و فراغت اوقات از است ممكن پايينتر كلاسهاي در كودكان كه داد
اين گفتن با آمريكا كلرادو چريكريك در دولتي مدرسهاي روانشناس جنز ، كاترين.شوند منتفع
نگيرند ، سخت دانشآموزان به زياد ميكنم توصيه معلمان به كه وقتي":ميدهد ادامه نكته
خانم فيلادلفيا ، در ".ميشود والدين نااميدي و نگراني موجب كمتر منزل كار نه ، ميگويند
تحصيل به دبستان دوم سال در كه دخترشان معلمان اگر ميگويند اشنايدر پيتر همسرش و دجارنات
او منزل تكاليف اكنون.كرد نخواهند ناراحتي احساس كنند كم را او منزل كار حجم است مشغول
سرزنده و بشاش دختري كه رافي.ميدهد اختصاص خود به را رافي وقت از ساعت يك حداقل شب هر
انبوهي با روز هر او.بنويسد مطالعاتش مورد در گزارشي كتاب يك مطالعه با بايد هفته هر است
مقطع اين تا و ميشود منزل راهي بپردازد آنها حل به خانه در بايد كه رياضي سوالات از
!است داده انجام كهن مصريان و آمريكا سياهپوستان ريشههاي مورد در را گستردهاي تحقيقات
احساس همزمان چند هر نميپسندند را مدرسهاي برون فعاليت گسترده حجم اين رافي والدين
:ميگويد دجارنات.ميافتد عقب سالهايش و همسن و همتايان از اندكاندك رافي ميكنند
نمادي خانه تكاليف اين ميكنند فكر كه چرا هستند بيشتري خانه تكاليف خواستار والدين ساير"
.است بزرگتر خيلي برنامه يك از بخشي اين.است كودكان پيشرفت براي مدرسه و والدين جديت از
جديد فرصتهاي و نيازها
جديدي واقعيت با اكنون امروز ، والدين.ندارد قبلي نسل دنياي به شباهتي ديگر امروز دنياي
برنامه مدير براون كريستين.ميكنند نرم پنجه و دست است جهانيتر اقتصادي از تابعي كه
براي من":ميگويد است فرزند دو مادر كه كانكتيكات ايالت در دولتي مدارس خارجي دروس
كه پيچيده دنياي در را فرزندانشان ميكنند سعي آنان.هستم قايل زيادي احترام امروز والدين
از فرزندانشان ميكنند تلاش دليل همين به و دهند پرورش آنهاست ، دروني دغدغههاي از نمادي
".شوند بهرهمند ممكن آموزش بهترين
من":ميگويد است نشسته انتظار به KUMON ثبتنام اتاق در كه ديگري مادر نانداسورتي ،
اما است مدرسه شاگردان بهترين جمله از اكنون او ساله ده دختر سونا "هستم آينده نگران
.كند كمك سونا آينده بهبود به ميتواند رياضي در تكميلي آموزش كه دارد اعتقاد سورتي خانم
خشك هيچگاه كه است سرچشمهاي علم اما ميشود تمام روزي ثروت":ميگويد تحكم با او
مصائب همه از گذار عهده از شود برخوردار مناسب تحصيلاتي از او اگر":ميافزايد و "نميشود
".آمد برخواهد زندگي
از پس رياضي آموزش كلاسهاي در شركت از فطرتا او _ سونا مادر ادعاي به _ آنكه علاوه به
آنها تشكيل عدم از نميشود داير كلاسها اين كه روزهايي حتي و ميبرد لذت مدرسه پايان
اطلاعات و دانش امروز ما":ميگويد نيويورك از ديگري مادر كورين ركسانا.ميكند شكايت
شود برخوردار بهتري آموزش از فرزندم ميخواهم.داريم كودكان پيشرفت و رشد مورد در بيشتري
هنگامي ميگويد كورين خانم ".دارد وجود گذشته با قياس در بيشتري آموزشي امكانات كه چرا
مادر و همسر اعتراض با كند ، ثبتنام فرانسه آموزش كلاس در را ماههاش هشت دختر گرفت تصميم
حال در پرنده وقت هر است شده ماهه او 22 دختر بريجيت ، كه امروز اما.شد روبهرو شوهرش
تصميم او كه هستند متفقالقول آنها همه اكنون و Qiseau ميزند فرياد ميبيند را پروازي
در بار يك هفتهاي بريجيت هفته در فرانسه كلاس جلسه دو بر علاوه.است بوده گرفته درستي
و ميبرد لذت كلاسها اين از او ميگويد بريجيت مادر.ميكند شركت بدنسازي و موسيقي كلاس
صرف را وقتش همه او بود بهتر آيا..".است كلاسها گونه اين در بيشتر حضور خواستار
"ميكرد؟ بيفايده و كودكانه بازيهاي
گمشده كودكي
است بوده مشغول تدريس و آموزش به پيشدبستاني مدارس در سال سي از بيش كه بوستارد ، جئان
ممكن هستند آموزشي برنامههاي دامنه و حجم افزايش خواهان والدين كه مواردي همه در ميگويد
برخورداري به منوط كه اندازه همان به كودكان پرورش و رشد كه كنند فراموش را نكته اين است
زبان معلم دوكيان آرمن.است اجتماعي و احساسي آمادگي كسب مستلزم است علمي آموزشهاي از
هم بالغين ميگويد است ، ماساچوست ايالت كمبريج شهر در خصوصي مدرسهاي كه باكينگهام ، روسي
در والدين نگراني نامعمول افزايش شاهد او اخير سال چند طي.هستند روبهرو مشكل همين با
و شگفتآور جدا مسئله اين يكسو از ميگويد دوكياناست بوده كودكان آينده مورد
در درست اما ميدهند اهميت فرزندانشان آينده به حد بدين تا آنها كه است تحسينبرانگيز
سازنده برنامههاي دادن ترتيب براي فرزندانشان بر والدين فشار كه است نگران او حين همين
در آنها مشاركت از مانع باشد سودمند كه اندازه همين به ميتواند هم سر پشت و مداوم
دوكيان.است سني بالاتر مراحل به گذر و آنها سن لازمه كه شود ارزشمندي فعاليتهاي
با ميتوانستند.ببرند بيشتري لذت خود كودكي از داشتند فرصت روزگاري كودكان":ميگويد
يافته بيشتري اهميت علمي بحثهاي امروز اما بروند طبيعت شگفتيهاي از ديدار به خود معلم
از خردسالان حتي و شده گم ميرسد نظر به امروز كه است چيزي بودن كودك و كردن كودكي.است
".شدهاند محروم آن تجربه موهبت
مانيتور ساينس كريستين:منبع
قضايي عمدهتصميمگيري تاثيرات
اتخاذ را تصميمات قضايي ، [رويه يا] سياست مسئله و "دادخواستها" احكام ، مورد در قضات
اينكه برحسب دارد وجود استيناف قضات و تريال دادگاه قضات ميان مهمي تفاوتهايميكنند
برنامه بدون بايد تريال دادگاه قضات كه حالي در.ميكنند اتخاد را تصميمات چگونه آنها
را مزيت اين [پژوهش دادگاه يا] استيناف دادگاههاي قضات نمايند ، اتخاد را تصميمات قبلي
همكارانشان و خود كاركنان با آن درباره يا و دهند بازتاب را پرونده يك قادرند كه دارند
دو مطيع قضات تمام كه ميكند بيان را ايده اين كارپ روبرت قانون ، مباحث پژوهشگر.كنند بحث
."دموكراتيك فرهنگ خرده" و "حقوقي فرهنگ خرده":هستند تاثير نوع
است حقوقي حرفه درون در تصميمگيري راهنماي كه اعمالي و قوانين از حقوقي خردهفرهنگ
رويه ، يكميدهند انجام را حقوقي رويه از دنبالهروي قضات ، بيشتر مثال براي.ميشود تشكيل
و مسائل كه ميرود كار به آينده پروندههاي براي معتبر مثال يك بهعنوان كه است موردي
(سابقه كردن استصحاب يا تصميمگيري جواز) قضايي رويه از پيروي دكتريندارند مشابهي قضاياي
عوامل ديگر و رويهها بر علاوه.است آمريكايي حقوقي خردهفرهنگ در ديگري مهم قاعده
داراي نيز قضايي تصميمگيري در دموكراتيك خردهفرهنگ درون فراقانوني عوامل قانوني ، مربوطه
.ميگيرند قرار دموكراتيك خردهفرهنگ اين مركز در سياسي ارزشهاي.است اهميت
"حقوقي خردهفرهنگ" اهميت
يا تجديدنظر] استيناف دادگاه قضات بر هم و تريال دادگاههاي قضات بر هم قانوني رويههاي
از بيش حقوقي ، خردهفرهنگ ،Carp كارپ گفته بر بنا.ميگذارند تاثير قويا [پژوهش
.تاثيردارد تريال و استيناف دادگاههاي در تصميمگيري بر دموكراتيك خردهفرهنگ
دموكراتيك خردهفرهنگ ربط
عامل يك حزبي سياسي وابستگي.است تاثيرگذار تصميمگيريشان بر قضات سياسي هويت
استيناف دادگاه قضات روي بر تحقيقات.است قضايي تصميمات نتيجه از قوي پيشبينيكننده
جمهوريخواه حزب طرفدار قضات از بيشتر بسيار دموكرات حزب طرفدار قضات كه ميدهد نشان فدرال
"حزبي آراي الگوهاي" درباره عمده مطالعه يك همچنين.ميكنند حمايت جنايي متهمين حقوق از
گزارش دموكرات قضات ميان در را متهمين حقوق مورد در بالاتري حمايت سطح كشور ، ديوانعالي در
شواهد برخي ايالتي ، استيناف دادگاههاي همچنين.جمهوريخواه قضات ميان در تا ميدهد
.ميدهند نشان را حزبي هواخواهيهاي
قضايي تصميمگيري روي بر نيز _ است دموكراتيك خردهفرهنگ از ديگري جنبه كه _ عمومي افكار
شدهاند منصوب مقام اين به مادامالعمر صورت به كه فدرال قضات بر عمومي افكار.دارد تاثير
در مطالعه يك.ميكنند شركت مجددي ، انتخاب هر در كه ايالتي قضات تا دارد كمتري تاثير
بايد آيا اينكه بر مبني همهپرسي يك پي در كه داد نشان كاليفرنيا ايالتي تريال دادگاههاي
حكمشان صدور قضات ، خير ، يا يابد كاهش ماريجوانا از شخصي استفاده براي صادره احكام تندي
.متفاوتكردند ماريجوانا پروندههاي در را
به قضات كه وقتي.باشد تاثيرگذار قضايي تصميمگيري بر ميتواند نيز سياسي ايدئولوژي
رد خطر پذيرفتن مسئول آنها درآورد ، پاي از و كند بياثر را دليل كه ميدهند اجازه سياست
.(كاريندارند چنين انجام براي خوبي زمينههاي كه هنگامي) هستند ادعا يك قبول يا
از او اگر اينكه مورد در سال 1974 در يكبار _ ليبرال قاضي _ داگلاساو.ويليام قاضي
دادگاه در [ديگر]" گفت وي.كرد اظهارنظر افتاد خواهد اتفاقي چه دهد استعفا ديوانعالي
حمايت زيست محيط و متهمين مكزيكيتبار ، آمريكاييهاي و سياهان از كه بود نخواهد هيچكس
يك كه است اين از بهتر ميدادم انجام هم كاره نيمه را خود وظايف اگر حتي":گفت او ".كند
".كنند من جايگزين را محافظهكار
در چگونه بخواني ، نه و ببيني را پروندهها نه ديگر اگر كه پرسيد داگلاس از دوستي زماني ،
برگر قاضي كه ميبينم و ميكنم گوش من":گفت او گرفت؟ خواهي تصميم پروندهها مورد
در داگلاس قاضي."ميدهد راي ديگر روشي به چگونه و ميدهد راي چگونه (محافظهكار)
بدين صرفا را موقعيتي يا ادعا كه كنند پيشنهاد افرادي اگر.كرد اشتباه اش نتيجهگيري
(انسان آن به نسبت جدا) آنها كنند ، رد ميآيد هستند آن مخالف آنها كه منبعي از كه خاطر
آن در كه ميدهد نتيجه را استراتژياي امر اين.شدهاند پيشداورانه بحث يك در سفسطه مرتكب
آن مورد در داگلاس اگر.كند رد آن منبع كردن تحريم با را موضعي يا بحث كه ميكند تلاش شخص
مورد در و برگر عليه موجه مدارك تهيه جاي به او آينده ، در ميرسيد نظر به جدي پيشنهاد
.ميكرد حمله او سياستهاي يا و اعتبار او ، خود به جنايي فرجامهاي در برگر وضعيت
معلق را قضاوت كه است اين است مشكوك آنها منابع كه ادعاهايي و بحثها مورد در بهتر جواب
كرد؟ خواهد حمايت نتيجهگيريهايشان از بحثهايشان آيا كه شويم متمركز پرسش اين بر و كنيم
چارهاش راه و قضايي تخلف
درستكاري و راستي به را عمومي اعتماد كه است رشوهگيري چون فعاليتهايي شامل قضايي تخلف
از كه دارند "قضايي رفتار كميسيون" يك ايالتها بيشتر.ميدهد كاهش قضاييه قوه بيطرفي و
معمولا ايالتي ديوانعالي.ميكند تحقيق و بازپرسي ايالتي قضات [تخلف] سوءرفتار اتهامات
هر ايالتي قاضي ده تقريبا.ميگيرد تصميم خير يا كند تنبيه را قاضي آيا اينكه مورد در
به محكوم ميشوند ، متهم كه زماني فقط نيز فدرال قضات.ميشوند بركنار [خود شغل از] ساله
قضايي تاريخ در.شوند بركنار ميتوانند گردند بالاتر جرمهاي ديگر يا رشوهگيري خيانت ،
.شدهاند بركنار [شدن محكوم و] جرم اعلام خاطر به قاضي هفت فدرال ،
زندگي حاشيه
باشيد خوشحال*
از ايران است حاكي آمارها آخرين كرديم كسب را پانزدهم مقام ما كه است خوشحالي بسي جاي
عمد قتل زمينه در جهاني آمار براساس.است جهان در كشور پانزدهمين كلاهبرداري جرم نظر
جرم اين در ايران رتبه كه ميشود مربوط آمريكا و كلمبيا روسيه ، كشورهاي به جرم بيشترين
چهاردهم رتبه قاتلان دستگيري و كشف ميزان نظر از ايران كه است حالي در اين.است ششم و چهل
و فرانسه آلمان ، آمريكا ، كشورهاي در جرم بيشترين عنف به جنسي تجاوز نظر از.دارد را
نقليه وسايل سرقت زمينه در.است ششم و چهل جدول اين در ايران و است شده واقع كانادا
سي زمينه اين در نيز ايران.ميشود مربوط كانادا و فرانسه آمريكا ، كشورهاي به جرم بيشترين
است داشته را موردها بيشترين جنوبي كره و فرانسه آلمان ، كشورهاي در كلاهبرداري.است يكم و
به كشفيات درصد بيشترين كه است حالي در اين.دارد را پانزدهم رتبه جرم اين در ايران و
.ميشود مربوط الجزاير و روماني ايران ، به ترتيب
جدي تهديد يك*
انبارهاي آلودهكردن امكان از تروريستي گروههاي كه است داده اخطار جهاني بهداشت سازمان
به كه نهاد اين.كنند تشديد را خود نظارتي تدابير خواست كشورها از و برخوردارند آذوقه
عوامل به غذايي مواد آغشتن طريق از حمله كه گفت ويژه گزارش يك در است وابسته ملل سازمان
منجر سرطان مانند خطرناك بيماريهاي سرايت يا مردم مرگ به ميتواند بيولوژيكي يا شيميايي
.است نكرده دريافت حملهاي چنين مورد در خاصي اخطار هيچ كه گفت آژانس اين البته.شود
مقام يك.ميداند "كنوني مقطع در جدي تهديد يك" را غذايي عمدي كردن مسموم كه افزود اما
براي دولتها هوشياري افزايش بلكه مردم ترساندن نه گزارش اين از هدف كه گفت سازمان اين
پانصد و ميليون يك سالانه اكنون هم وي گفته به.است اضطراري واكنش و نظارتي تدابير تقويت
را خود جان آلوده غذاهاي مصرف از ناشي رودهاي بيماريهاي خاطر به جهان سراسر در نفر هزار
.ميدهند دست از
دوگانه قانون
طباطبايي فائزه
قوه شماره 14072/79/1 بخشنامه صفحات از يكي زيرنويس در كيفري دادرسي آئين كتب از يكي در
آن از سادگي به نميتوان كه درمييابيد ميكنيد دقت كه خوب اما ميخورد ، چشم به قضاييه
:است ذيل شرح به بخشنامه متن.گذشت
:قضاييه قوه رئيس مورخ 8/9/1379 شماره 14072/79/1 بخشنامه
ايران اسلامي جمهوري سيماي و صدا سازمان محترم رئيس
احضار از ناشي مشكلات و مسائل مورد در مورخ 14/8/1379 م/شماره 5160/2465/2130 به بازگشت
پخش به راجع حقوقي ، و حقيقي اشخاص شكايت با ارتباط در سيما ، و صدا كاركنان و خبرنگاران
صدا رسانه مهم رسالت به توجه با تا شد اعلام شماره همين ذيل استانها ، دادگستري به اخبار ،
آيين قانون و 126 مواد 124 مفاد آنان احضار در قضات خبرنگاران ، وظايف حساسيت و سيما و
.دهند قرار توجه مورد را كيفري امور در انقلاب و عمومي دادگاههاي دادرسي
قضاييه قوه رئيس _ شاهرودي هاشمي سيدمحمود
گزارشگران كه مواردي با ارتباط در تا ميشود فرستاده....استان دادگستري به رونوشت
جلب و احضار از قبل قضات ميگيرند ، قرار شكايت مورد شده ، پخش اخبار به راجع خبرنگارن و
توجه با و خواسته را سازمان توضيحات بدوا واقع احراز و دليل كسب و تحقيق مقام در افراد ،
سلب موجب قضايي اقدام كه نحوي به اتهام ، توجه بر كافي ادله وجود صورت در و مرقوم مواد به
.نمايند اقدام نشود ، اطلاعرساني امر در وقفه موجد و حرمت
:مينمايد توجه جلب زير موارد بخشنامه مفاد در دقت كمي با
محترم قضات كه مينمايد ايجاب خبرنگاران وظايف حساسيت و سيما و صدا رسانه مهم رسالت _ 1
امور در انقلاب و عمومي دادگاههاي دادرسي آيين قانون و 125 مواد 124 مفاد آنان احضار در
كند ، جلب يا احضار را كسي نبايد قاضي ميدارد مقرر ماده 124قراردهند توجه مورد را كيفري
مواردي در ميدارد ، اشعار ماده 126 و باشد موجود جلب يا احضار براي كافي دلايل اينكه مگر
از تحقيق كه افرادي محل در حضور با شخصا را تحقيقات ميتواند قاضي نمايد ، اقتضا مصلحت كه
.دهد انجام است لازم آنها
از ابتدا بايد قضات ميگردد مطرح سيما و صدا كاركنان عليه شكايتي كه مواردي در پس _ 2
محل در حضور با شخصا فوق ، مواد به توجه با سپس و بدهند توضيح كه بخواهند سازمان خود
در و نمايند واقع احراز و دليل كسب و تحقيق به اقدام است ، لازم آنها از تحقيق كه افرادي
.پذيرد صورت قضايي اقدام اتهام توجه بر كافي ادله وجود صورت
محترم كاركنان و خبرنگاران حرمت سلب موجب كه پذيرد صورت نحوي به بايد قضايي اقدام _ 3
.نگردد سيما و صدا
.نشود اطلاعرساني امر در وقفه موجد كه پذيرد صورت نحوي به بايد قضايي اقدام _ 4
بدون را زيادي سوالات ليكن ميرسد نظر به كارساز و مثبت فوق نكات نگاه ، اولين در هرچند
حفظ و شود حفظ بايد سيما و صدا كاركنان و خبرنگاران حرمت تنها آيا:ميگذارد باقي پاسخ
قانون حمايت در يكسان طور به بايد اساسي قانون اصل 20 حسب كه ايران ملت افراد ساير حرمت
نيست؟ الزامي گيرند ، قرار
وظيفه كه است سيما و صدا تنها آيا شود ، اطلاعرساني امر در وقفه موجد نبايد قضايي اقدام
وظيفه هم ديگر رسانههاي نويسندگان و خبرنگاران يا دارد برعهده را اطلاعرساني
دارند؟ اطلاعرساني
حرفهشان ماهيت و نوع سبب به كه) اطلاعرساني عاملين از بخشنامهاي صدور با ميتوان اگر
تا اطلاعرساني امر اهميت اگر و كرد حمايت (ميگيرند قرار برخورد معرض در سايرين از بيشتر
كاركنان و پرسنل به صرفا حمايت اين است خوب است ، روشن امور محترم مسئولان بر حد اين
.نشود محدود سيما و صدا محترم
|