شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۱ - شماره ۲۹۸۰-Feb,15.2003
لاتزيو تعجب  برانگيز!
000012.jpg
پس از يك خانه تكاني بزرگ در بارسلونا شايد تا چند وقت ديگر «لاتزيو» نيز به كلي منحل شود و اگر روزي اين تيم را به مانند «فيورنتينا» در سري ۲ ايتاليا ديديد چندان تعجب نكنيد.حقوق بازيكنان ماههاست كه پرداخت نشده است و اسپانسر و حامي اصلي باشگاه كه زماني با مديريت و رياست «سرجيوكرانيوتي»در حال سوددهي بود حالا دائم ضرر مي دهد و در حال ورشكستگي است. در ميانه فصل و هنگامي كه «مانچو» به عنوان جانشين «آلبرتو زاكروني» هدايت يك هنگ كاملا از هم پاشيده را بر عهده گرفت، حتي خوش بين ترين هواداران اين تيم نيز تصور نمي كردند كه «لاتزيو» با ۱۶ پيروزي پياپي در كالچيو و جام يوفا به عنوان يك ابرقدرت مجددا به سطح اول جدول ليگ بازگردد.
فصل پيش نيز اين تيم با ۱۸ امتياز اختلاف نسبت به يووه قهرمان فصل گذشته در جاي ششم جدول ايستاد و تنها به «يوفا كاپ» قناعت كرد و مشكلات مالي كه از «آگوست» سال گذشته آغاز شد سبب شد كه آنها دو مهره اصلي و بازيكن كليدي خود را به نامهاي «الساندرو نستا» و «هرنان كرسپو» به ميلان و اينتر واگذار كنند.
كارخانه مواد غذايي چيريو در ابتدا با داشتن يكصد ميليون پوند سرمايه نزد شركتهاي ديگر دچار مشكل شد، از طرفي «كرانيوتي» تنها ۵۱ درصد از سهام لاتزيو را در بازار بورس ايتاليا در دست داشت و اختياراتش در اين زمينه محدود بود و اين ۵۱ درصد به ۱۴۵/۱۵ درصد به صورت سهامهاي قابل فروش و ۸۲۱/۳۵ درصد در زمينه سهامهاي غيرقابل فروش بود. باقيمانده بودجه باشگاه يعني ۷۲۸/۵ درصد نزد بانك «بانكا نازپوناله دل لاوورا»، ۷۰/۵ درصد در نزد «بانكا كاپيتاليا» و ۶۰۴/۳۷ درصد به صورت سهام و در نزد پسر كرانيوتي قرار داشت.
عدم سوددهي كارخانه چيريو، نزول سهام لاتزيو در بازار بورس و عدم پرداخت بدهي هاي معوقه و وامها سبب شد تا ناگهان اين باشگاه رقمي معادل ۷۰۰ ميليون پوند را بدهكار شود و تازه كرانيوتي بدرستي فهميد كه فاصله بين بهشت و جهنم خيلي كوتاه است.
اما او بيكار ننشست و در ابتداي امر از بانكهاي بزرگ ايتاليا درخواست كمك مالي كرد ولي به دليل بدهي هاي معوقه «لاتزيو» هيچ يك از اين ارگانها حاضر به همكاري با باشگاه نشدند و رئيس كرانيوتي تصميم گرفت تا جواهرات خانواد گي شان را به فروش بگذارد. در مرحله سوم حق پخش تلويزيوني بازيهاي لاتزيو و زمين تمرين اين تيم نيز به فروش گذاشته شد اما تنها در برگيرنده ۶۵ ميليون پوند بود. در ادامه امر صحبتهاي غيرمعقولي مطرح شد و پاي كمپانيهاي بزرگ تلويزيوني و مخابراتي براي خريد باشگاه به وسط كشيده شد. كمپاني فيلم سازي «تايم وارنر» و مخابراتي سوني و همين طور «ارنستو بارتارلي» يك ميلياردر ايتاليايي وارد گود شدند.
به هر حال «روبرتومانچيني» ۳۸ ساله و ملقب به «مانچو» هم اكنون به عنوان يك مربي جوان، باهوش و انرژيك شناخته مي شود و در مصاحبه با «پادي اگانيو» وضعيت كنوني لاتزيو را اينگونه تشريح كرد.
* * *
* آقاي مانچيني با توجه به مسائل حاشيه اي كه در كنار تيمتان و همچنين مسائل مالي وجود دارد چگونه بازيكنانتان را همچنان مجاب مي كنيد كه با انگيزه بالا به داخل زمين بروند؟
- بازيكنان من هنوز هم نگراني زيادي از جانب مسائل مالي باشگاه (مشكلات كارخانه چيريو) دارند، اما تا حدودي به اين معضلات عادت كرده اند. خيليها در مورد مشكلات ما مقاله و داستان مي نويسند، ولي هيچ كس حاضر به كمك نيست.
من با بازيكنانمان صحبت كرده ام و آنها هم قسم شده اند كه به دليل علاقه و تعهدي كه نسبت به باشگاه دارند به سختي تلاش كنند و فقط براي خوشحال كردن مردم و هواداران و فكر كردن به دوستداران «لاتزيو» به ميدان بروند و همين مسائل آنها را براي حضور در زمين بازي قوي و نيرومند مي كند.
* لاتزيو، الساندرونستا و هرنان كرسپو را از دست داد و عده اي از كارشناسان بر اين عقيده بودند كه اين تيم هيچ شانسي براي قهرماني و قرار گرفتن در زمره تيمهاي بالاي جدول را ندارد اما شما خلاف اينها را ثابت كرديد، چگونه اينكار را انجام داديد؟
- اجازه بدهيد كه به دليل از دست دادن ستارگان در سالهاي گذشته به مانند ندود، ورون و يا نستا و كرسپو ابراز خوشحالي نكنم، ما ابزارهاي مهمي را از دست داديم و اين اتفاقات خارج از برنامه تدوين شده باشگاه بود و ما در يك مخمصه و بحران بد مالي تك تك اين ستارگان را به تيمهاي ديگر واگذار كرديم، اما هميشه من اين طور احساس مي كنم كه ما راهمان را به درستي انتخاب كرده ايم و دليل اصلي اش داشتن بازيكنان خوب و آماده كنوني است.
* يكي از برنامه ها و اهداف بزرگ شما تحول و تحريك و يا به طور مشخص تري احياء بازيكناني نظير استانكوويچ، ميهائيلوويچ، استفانو فيوره، سزار و كلوديولوپز بود كه فصل گذشته در پايينترين سطح از آمادگي فيزيكي و فني ظاهر شدند، اما امسال به كلي متحول شدند، شما چه كاري انجام داديد؟
- به عقيده من آنها بازيكنان خوبي هستند، زيرا از تواناييهاي فني قابل توجهي برخوردارند و البته هميشه بازيكنان بزرگ در برهه اي از زمان دچار افت مي شوند ولي اكثرا در بالاترين سطح از آمادگي قرار دارند و به عقيده من در فوتبال هميشه اين سرازيري ها وجود دارد اما عموما مقطعي و گذراست و در مورد جواب سؤالتان بايد بگويم كه من با آنها كار خاصي نكردم و از اينكه اينگونه ناگهان به مرز آمادگي رسيدند تعجب نكردم، زيرا من بازيكنانم را نه تنها از بعد فني بلكه از نظر اخلاقي و خارج از زمين فوتبال نيز مي شناسم و به درستي به ظرفيتهاي آنها آشنا هستم.
* شما فصل گذشته هم در كنار تعدادي از همين بازيكنان حضور داشتيد كه امروز مربيشان هستيد، آيا اين امر را نوعي مزيت نمي دانيد؟
- بله، فكر مي كنم اين يك مزيت عمده در موقعيت چندماهه من در «لاتزيو» بوده است.
من چند فصل گذشته با تعداد زيادي از بازيكنان كنوني هم بازي بودم و امروزه نيز به مانند گذشته يك ارتباط دوستانه و عاطفي عميق و البته دو طرفه بين ما وجود دارد و من فكر مي كنم يك تيم فوتبال به مانند يك خانواده بايد از بودن در كنار هم احساس خوبي داشته باشد و مربي، محوري ترين نقش را در بوجود آوردن يك جو صميمي و دوستانه ايفا مي كند.
مترجم: مسيح فرزانه

فوتبال خارجي
فوتبال داخلي
واليبال
كشتي
وزنه برداري
گوناگون
|  فوتبال داخلي  |  فوتبال خارجي  |  واليبال  |  كشتي  |  وزنه برداري  |  گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |