شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۱ - شماره ۲۹۸۰-Feb,15.2003
عضو هيأت رئيسه سبك كونگ فوتوا:
طرح جامع ورزش بايد ضمانت اجرايي داشته باشد
ميرعلي نگارنده عضو هيأت رئيسه سبك كونگ فوتوا درباره علمي كردن ورزش مي گويد:  طرح جامع ورزش اگر همه جانبه نگر و ضمانت اجرايي داشته باشد، مي تواند در جهت علمي كردن ورزش گامهاي جدي بردارد .چرا كه ورزش عامل مهم سلامت جسم و روح است و نگاه تخصصي و علمي به آن موجب حل بسياري از معضلات و آسيب هاي اجتماعي مي شود.
وي همگاني كردن ورزش را يك ضرورت خواند و تصريح كرد: همگاني كردن ورزش تأثير زيادي بر ورزش قهرماني دارد و توجه بيشتر به همگاني كردن ورزش دسترسي به قهرماني ها و كشف استعدادها را آسانتر مي كند.
نگارنده رفع تبعيض ها بين ورزش بانوان و آقايان را عامل مهم در توجه به ورزش بانوان دانست و گفت: بانوان ثابت كرده اند در عرصه هاي مختلف كه ميدان براي بروز استعدادهايشان فراهم شود آنها توانايي هاي خود را به منصه ظهور مي رسانند. بنابراين بايد به ورزش بانوان و آقايان يكسان نگاه كرد و به نظر من نبايد تنها يك معاونت به عنوان معاونت بانوان در امر ورزش بانوان فعاليت كند، بلكه بايد تمام معاونت ها و مسئولان ورزش همانگونه كه در خدمت ورزش آقايان هستند در خدمت ورزش بانوان نيز باشند.

ليگ برتر بسكتبال باشگاههاي ايران و تجربه اي تازه
چرا «پلي   اف»؟
دو هفته به پايان مسابقات اين فصل ليگ برتر بسكتبال باشگاههاي ايران كافي بود تا چهره چهار تيم برتر آن كه موفق به حضور در مرحله پاياني يا «پلي اف» شدند مشخص شود.
000045.jpg
مهدي دادرس

جالب  آنكه همان چهار تيمي كه تا قبل از اين مرحله هر كدام يك بار به شكل رفت و برگشت در كوران يك دوره مسابقات دوره اي به مصاف هم رفته اند، اين بار نيز فرصت دارند تا موقعيت و شانس خود را بدون توجه به بازيهاي پيشين براي كسب عنوان قهرماني به بوته آزمايش بگذارند. دو فصلي است كه بسكتبال ايران شيوه جديد «پلي اف» كه در ساير ليگ هاي بسكتبال كشورهاي دنيا مرسوم است را در حال تجربه كردن است. البته براي مسابقات فصل پيش كه تيم ها در دو گروه جداگانه با هم مصاف مي دادند شايد اين شيوه و كارايي اش براي انتخاب تيم برتر بهترين گزينه به شمار مي رفت، اما معلوم نيست به چه دليل مسئولان بسكتبال كه همواره از كمبود زمان براي اجراي مسابقات يك دوره اي در ليگ مي ناليدند، اين اجازه را  دادند تا مسابقات اين فصل طولاني تر از دوره هاي گذشته اش شود؟!
در همين رابطه بد نديديم نظر دست اندركاران، مربيان و كارشناسان اين ورزش را جويا شويم و ببينيم آنها چه مي گويند و چه نظري دارند، اگرچه اين شيوه با به رأي گذاشتن از سوي دست اندركاران باشگاهها به تصويب رسيد و در حال اجراست.
فلسفه بازي هاي پلي اف
000042.jpg
محسن صادق زاده

رضا مهندسي بازيكن اسبق تيم دانشجويان كه سالها سابقه هدايت و همراهي تيم هاي دانشگاهي را دارد و هم اكنون در زمينه هاي آموزشي با فدراسيون بسكتبال همكاري مي كند در اين باره چنين گفت: فلسفه بازي هاي «پلي اف» رسيدن حق به حقدار است. اينكه با انجام اين بازي ها درصد احتمالات و شانس را در يك دوره مسابقات كاهش دهيم و فاكتورهايي چون تكنيك برتر، تاكتيك مناسب، مربيگري بهتر را جايگزين فاكتورهاي زمين خودي، تماشاگر حريف نمائيم.
از سوي ديگر برگزاري بازي هاي «پلي اف» بر حساسيت و هيجان بازيها مي افزايد و باعث جذب تماشاچي بيشتر خواهد شد. من فكر مي كنم مسئولان بسكتبال با چنين نيتي با انجام آن موافقت كرده اند و به جز اين مسئله فلسفه خاص ديگري پشت آن نبوده است.
وي در خاتمه گفت: تجربه كردن چنين شيوه هايي بد نيست و ما نيز بايد آن را تجربه كنيم. اگر تجزيه تحليل مناسبي پشتوانه چنين تجربه هايي باشد من فكر مي كنم مي توان به نتايج ارزنده اي نيز رسيد.
با منطق ليگ نمي خواند
افشين رضاپور از مفسرين بسكتبال ضمن مخالفت با برگزاري «پلي اف» اعتقاد دارد كه انجام اين شيوه با منطق ليگ نمي خواند و با آن ناسازگار است.
وي به عنوان مثال از تيم ذوب آهن ياد مي كند كه با وجود ۵ باخت در جدول با جذب سه بازيكن خارجي شانس خود را براي قهرماني در مرحله آخر «پلي اف» افزايش داده است. در صورتي كه بايد اين تيم در پايان مسابقات در جاي چهارم بايستد، جدا از دو بازي رفت و برگشت با صنام تعداد بازي هايش با صدرنشين اين فصل ليگ برتر به ۵ بازي خواهد رسيد كه باعث به هم خوردن توازن خواهد شد.
اجراي عدالت
000039.jpg
رامين طهماسبي

عنايت آتشي سرمربي سابق تيم ملي و دبير فدراسيون بسكتبال يكي از مدافعين اين شيوه است.
وي معتقد است با اين شيوه شانس در رقابت تيم هاي همطراز نقش ايفاء نخواهد كرد و تيم قهرمان بر اساس عدالت انتخاب خواهد شد.
آتشي مي افزايد: در اين بين حق تيم هايي كه در جدول دوره اي در مكان  بالاتري نسبت به حريف مرحله «پلي اف» قرار مي گيرند هم حفظ مي شود. بدين ترتيب حق انتخاب ميزباني اول براي آنان محفوظ است و آنها مي توانند با ارزيابي موقعيت خود اقدام به انتخاب ميزبان كنند.
دبير فدراسيون، شيوه «پلي اف» را باعث افزايش رقابت بين تيم هاي مدعي قهرماني دانست.
مفيد براي بسكتبال
سعيد ارمغاني ملي پوش سابق بسكتبال و سرمربي اين فصل ذوب آهن در مورد«پلي اف» مي گويد: صد درصد با اجراي آن موافقم، چرا كه اين شيوه حساسيت خاصي به مسابقات مي بخشد و براي آن سراسر فايده است. با اين شيوه هم بر تعداد بازيهاي ليگ اضافه مي شود و هم تماشاچيان بيشتري از آن استقبال مي كنند. از نظر اقتصادي هم موجب تقويت شركت ها و سازمانهايي مي شود كه به تيمداري در بسكتبال علاقه نشان مي دهند، براي آنكه با حساس شدن بازيها مطبوعات و صدا و سيما قسمت بيشتري از برنامه هاي خود را به اين ورزش اختصاص خواهند داد.
نقش مربيان
000036.jpg
عنايت آتشي

محسن صادق زاده كاپيتان سابق تيم ملي و سرمربي فصل پيش ذوب آهن ضمن موافقت با انجام بازيها به شيوه حذفي گفت:در اين شيوه درايت مربيان و نقش آنان در موفقيت  تيم ها مشخص مي شود.
وي افزود: با انجام بازيها به شكل «پلي اف» شانس نقش خود را در پيروزي يك تيم از دست مي دهد، ضمن آنكه تيم هاي برتر هم با داشتن اولويت مزد زحمات خود رامي گيرند. در كشور ما كه تعداد تيم هاي قدرتمند زياد نيست،  انجام اين شيوه در افزايش برخورد تيم هاي قوي با هم باعث كشش بيشتر تماشاگران براي ديدن بازيها خواهد شد و با افزايش تعداد مسابقات راندمان كار بازيكنان نيز بالا مي رود.
صنام ضرر كرد
رامين طهماسبي مديرعامل صنام كه تيمش فاتح ليگ برتر بسكتبال باشگاه هاي ايران شده است، مي گويد: در اين شيوه بيشترين ضرر متوجه تيم ما  شده است كه با تمرينات طاقت فرسا طي بازي هاي دوره اي با پشت سرگذاشتن شرايط سخت در صدر قرار گرفت. اين شيوه را در كشورهاي ديگر به دليل چندپارگي ليگ به كار مي گيرند، ولي متأسفانه به دليل آنكه مسئولان بسكتبال تازه جابه جا شده بودند، فرصت نشد تا روي آن كمي تعمق كنند. حالا تيمي مثل ذوب آهن با وجود قرار داشتن در مكان چهارم جدول اين امكان را يافت تا ناكامي هاي خود را در بازي هاي دوره اي ليگ برتر جبران كرده و با جذب چند بازيكن خارجي بخت قهرماني را هم پيدا كند.
ما مجري نظر تيم ها هستيم
000033.jpg
حسن نوربخش

حسن نوربخش رئيس كميته داوران بسكتبال، در مورد اجراي اين شيوه گفت: ما اين شيوه را براساس رأي و نظر تيم ها به اجرا گذاشته ايم. ما مجري هستيم و سعي ما هم اين است كه نظر تيم ها را تأمين كنيم. وي افزود: هميشه مسئولان تيم ها از كمبود بازي ها شكوه داشتند و با اجراي اين روش بازي هاي تيم هاي شركت كننده هم افزايش پيدا كرده است و ما فعلا به صورت آزمايشي آن را پياده مي كنيم و در صورت رضايت بخش بودن به ديگر رده ها تسري مي دهيم.
يكي از امتيازات مثبت اين شيوه اميد وار نگاه داشتن تيم هاست كه به عنوان مثال تيمي چون ذوب آهن از بحران خارج شده و حالا حتي به حضور در فينال و كسب مقامي شايسته مي انديشد.
پلي اف بي معني است
مهدي دادرس مديرعامل باشگاه پيكان در مورد شيوه تازه در بسكتبال گفت: به نظر من اجراي آن در ليگ يك گروهي بي معني است. اصولا «پلي اف» را تا آنجايي كه من شنيدم در بازي هايي كه در دو گروه جداگانه برگزار مي شود به اجرا مي گذارند تا تيم هايي كه با هم روبه رو نشدند بازي كنند تا مبادا حق تيمي ضايع شود. اعتقاد دارم كه روي اين شيوه در كشور ما كار كارشناسي انجام نشده است.
وي به عنوان مثال گفت: صنام مقتدرانه قهرمان ليگ دوره اي شده است، اگر اين تيم در مرحله «پلي اف» قادر به تكرارقهرماني اش نشود چه كسي پاسخگوست، آيا اين عدالت است؟! پس بايد تدبيري ديگر انديشيد.
علي شاكري

گوناگون
فوتبال داخلي
فوتبال خارجي
واليبال
كشتي
وزنه برداري
|  فوتبال داخلي  |  فوتبال خارجي  |  واليبال  |  كشتي  |  وزنه برداري  |  گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |