سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره۲۹۸۹
اينتل تراشه هايش را به جنگ بيماري هاي صعب العلاج خواهد فرستاد
اينتل چشم انداز آينده  را ترسيم كرد
000105.jpg

اينتل مدعي است كه تراشه هايش در همه  جا حضور دارند و به  زودي از رايانه هاي شخصي گرفته تا صنعت ۳/۱ تريليون دلاري بهداشت شاهد حضور قدرتمند تراشه هاي اين شركت خواهند بود.
شركت اينتل روز جمعه هفته گذشته اهداف كوتاه، بلند و ميان مدت خود را معرفي نمود. اين شركت خواهد كوشيد تا تراشه هايش را تحت يك استراتژي بلند مدت به جنگ بيماري هاي صعب العلاج بفرستد. سرطان، آلزايمر و برخي مشكلات ديگر كه جوامع را تهديد مي كنند، مورد توجه اين شركت قرار دارند.
اينتل ادعا نمود كه به  زودي تراشه هاي اين شركت در تشخيص سريع اين گونه بيماري ها كمك پزشكان خواهند بود و دستگاه هاي نظارت بر سلامتي از آنها استفاده خواهند كرد. شايد حتي در درمان ايدز نيز اين تراشه ها مفيد واقع شوند.
پت گلسينگر يكي از مديران اين شركت گفت: «ما روزي را مي بينيم كه هر قطعه اي از سيليكون فناوري هاي محاسبات را در خود جاي داده است و از طريق شبكه هاي بي سيم قادرند با هم ارتباط برقرار كنند. جوراب هايتان قادر خواهند بود تا به شما پيش از درآوردن تاول هشدار دهند و آينه شما قادر خواهد بود تا با قرار گرفتن پشت سر شما، تشخيص دهد كه آيا سرطان پوست داريد يا خير.»
در بيان اهداف آينده شركت اينتل، گلسينگر به  طور خلاصه چنين عنوان نمود كه ما در حال آزمايش دستگاه هايي هستيم كه پاي ارتباطات و فناوري رابه همه جا خواهند كشيد.
وي افزود: «البته اين تنها يك برنامه تحقيق و توسعه است كه در حال كار بر روي آن هستيم و نمي توان آن را يك تصميم تجاري براي فروش محصولات خود بدانيم. ما قصد نداريم كه تبديل به يك شركت بهداشتي شويم. درست همان طور كه با وجود آن كه خدمت بسياري به صنعت ارتباطات نموده ايم هرگز خود وارد اين صنعت نشديم. ما تنها در حال ترسيم افق هاي چشم اندازي هستيم كه مي توانيم در به وجود آوردن آن مفيد واقع شويم.»
اينتل قصد دارد تا با همكاري سازمان هاي بهداشتي نيازهاي آتي را بهتر فهميده و در جهت كمك به رفع آن ها اقدام كند.
اينتل معتقد است كه با بهره گيري از تراشه هايي با قدرت فرستادن پيام هاي راديويي كه تراشه هايي با سيستم هاي عامل دروني و پايگاه داده و سيستم هوشمند آنتن مي باشند، مي تواند در طرح جديد خود موفق و مفيد باشد.
وجود اين گونه طرح هاي عظيم البته سبب نشده است كه اين شركت از سرمايه گذاري هاي كوچكتر خود دور شود. اين شركت به احتمال فراوان با شركت Elpida سازنده حافظه هاي DRAM همكاري نموده و اقدام به سرمايه گذاري در آن خواهد نمود. Elpida در حقيقت بزرگترين سازنده حافظه هاي DRAM در ژاپن محسوب مي شود كه يك گروه مشاركتي تأسيس شده توسط شركت هاي NEC و هيتاچي به شمار مي آيد.

سرقت رايانه اي پنج ميليون كارت اعتباري
000115.jpg

حمله راهزنان رايانه اي به بانك اطلاعاتي يك شركت آمريكايي كه اطلاعات مربوط به بيش از پنج ميليون دارنده كارت هاي اعتباري ويزا و مستركارت را پردازش مي كرد، دارندگان اين كارت ها را در معرض سوءاستفاده و برداشت غيرمجاز از حساب هاي بانكي خود قرار داده است.
به نوشته هفته نامه علمي نيچر چاپ انگلستان اكنون مقامات مسئول در تلاش رديابي راهزناني هستند كه توانسته اند به اين اطلاعات دست يابند.
به اعتقاد متخصصان، انتشار خبر مربوط به اين اقدام راهزنان رايانه كه هفته گذشته اتفاق افتاد از اين جهت نگران كننده است كه حكايت از ظهور روند تازه اي در حملات راهزنان رايانه اي دارد.
اغلب حملات به كارت هاي اعتباري افراد در مواردي اتفاق مي افتد كه اشخاص با استفاده از كارت هاي اعتباري خود به خريد اقلام مورد نياز از طريق پايگاه هاي اينترنتي با تمهيدات حفاظتي ضعيف مبادرت مي ورزند، اما حمله به پايگاه هايي كه داراي سپرهاي حفاظتي قوي هستند، ابعاد تازه اي به مسأله حملات رايانه اي مي بخشد.
اگر دو شركت ويزا و مستر كارت ناگزير شوند شماره هاي كارت هاي اعتباري همه پنج ميليون و ۴۰۰ هزار مشتري خود را كه اطلاعاتشان به سرقت رفته تغيير دهند، در آن صورت مي بايد ميليون ها دلار هزينه پرداخت كنند، زيرا براساس مقررات مشتريان در برابر اين گونه خسارت ها بيمه هستند.
اين دو شركت تنها در آمريكا داراي ۵۶۰ ميليون مشتري مي باشند.

كافي نتي  بر بام دنيا
000100.jpg

نوه يك شرپاي اهل نپال (به مردم نپال شرپا مي گويند؛ بين كوهنوردان شرپاها وظيفه حمل بار و وسايل كوهنوردان براي صعود به اورست را دارند) كه ۵۰ سال پيش در صعود تحقيقاتي به اورست جهت اندازه گيري ارتفاع آن شركت داشت، قصد دارد تا مرتفع ترين كافي نت را در يكي از كمپ هاي اين كوه بسازد.
Tsering Gyaltsen كه پدر بزرگش در سال ۱۹۵۳ به سر ادموند هيلاري كمك نمود تا ارتفاع قله اورست اندازه گيري شود، مي كوشد تا اين كافي نت را در سالگرد واقعه مذكور افتتاح نمايد تا بازديدكنندگان زيادي را جذب كند.
هزاران كوهنورد همه ساله از كمپ اول كه در ارتفاع ۱۷ هزار پايي قرار دارد عبور مي كنند و سعي مي كنند توسط تلفن هاي ماهواره اي خود از هيماليا گزارشات لحظه به لحظه اي براي خانواده و دوستانشان و سايت هاي اينترنتي ارسال كنند تا علاقه مندان درجريان كم و كيف صعودشان قرار گيرند.
پس از اين كمپ، نزديكترين وسايل ارتباطي بعدي به فاصله چهار روز راهپيمايي قرار دارد. Gyaltsen منتظر مجوز دولت است تا طرح خود را پياده سازي كند. در اين طرح از ارتباطات راديويي و ماهواره اي استفاده خواهد شد و منبع انرژي آن خورشيدي و از طريق ژنراتورهاي مختلف مي باشد. سود حاصل از اين طرح در پروژه اي جهت پاكسازي اين كوه از شر صدها تن زباله كه همه ساله در آن جمع مي شوند، به كار خواهد رفت.
نپال هشت كوه از چهارده كوه بلند دنيا را در خود جاي داده است و ده ها هزار گردشگر خارجي سالانه از آن بازديد مي كنند كه منبع درآمد خوبي براي اين كشور محسوب مي شود. با اين حال نپال هنوز در رديف فقيرترين كشورهاي دنيا بشمار مي آيد.

رايانه كيفي ليندوز ساخته شد
000110.jpg

شركت ليندوز روز پنج شنبه هفته گذشته رايانه كيفي جديد، ارزان و سبكي را به نمايش گذاشت كه از نگارش لينوكس اين شركت استفاده مي كند.
اين رايانه كيفي كه ۷۹۹ دلار قيمت دارد، از يك صفحه نمايش ۱/۱۲ اينچي بهره مي برد و پردازنده اش معادل ۹۳۳ مگاهرتز سرعت داشته و ساخت Via است. سيستم عامل ليندوز كه نسخه اي از سيستم عامل رايگان لينوكس است بر روي اين رايانه كيفي نصب مي باشد.
شركت ليندوز پيش از اين نيز با همكاري شركت Via اقدام به فروش رايانه هايي مي نمود كه به رايانه هاي ۲۰۰ دلاري معروفند و مورد توجه كساني قرار مي گيرند كه جهت انجام كارهاي معمولي و نه چندان سنگين به رايانه نياز دارند.علاوه بر مشخصات گفته شده، رايانه كيفي جديد به صورت پيش فرض از ۲۵۶ مگابايت حافظه رم و يك ديسك سخت ۲۰ گيگابايتي بهره مي برد كه كاربر مي تواند از فروشنده تقاضاي ارتقاي حافظه و يا افزايش حجم ديسك سخت كرده و به صورت دلخواه آن را تغيير دهد. درگاه هاي Compact Flash، USB ، Ethernet و firewire نيز بر روي اين رايانه كيفي موجود مي باشند. بر روي اين رايانه مودم نصب نشده و استفاده از درايوهاي سي دي و دي  وي دي خارجي نيز در صورت تمايل امكان پذير است.
با وجود آنكه وزن كم و سيستم عامل متفاوت از خصوصيات منحصر به فرد اين رايانه كيفي به شمار مي آيند با اين حال رقباي جدي و سرسختي بر سر راه اين رايانه قرار گرفته اند.
به عنوان نمونه رايانه كيفي كامپك مدلz Presario2100 كه با قيمت ۷۴۹ دلار به صورت مستقيم از طريق شركت HP به فروش مي رسد، شامل يك پردازنده Athlon XP1600+ ساخت AMD بوده و نمايشگري ۱/۱۴ اينچي دارد. ۱۲۸ مگابايت حافظه رم و ديسك سخت ۲۰ گيگابايتي از ديگر مشخصات آن مي باشد. شمار ديگري از رايانه هاي كيفي بر پايه سيستم عامل ويندوز كه ساخت شركت هاي HP و توشيبا مي باشند نيز با قيمت هايي مشابه به فروش مي رسند.
با اين حال تمامي اين رايانه هاي كيفي از رايانه  كيفي ليندوز سنگين تر مي باشند. به عنوان مثال رايانه كيفي۲۱۰۰ شركت كامپك ۷۵/۶ پوند وزن دارد كه اين تقريبا دو برابر وزن رايانه كيفي ساخت شركت ليندوز است. رايانه هاي كيفي بر پايه ويندوز كه سبك بوده و قريب به ۳ پوند وزن دارند با قيمتي معادل ۱۸۰۰ دلار فروخته مي شوند.

ترين هاي دنياي انفورماتيك (قسمت دوم)
ترين هاي دنياي رباتيك
000185.jpg

سريعترين فروش براي ربات هاي سرگرمي
سريعترين فروش در بين اين گونه ربات ها كه همانند اسباب بازي مي باشند مربوط به ربات AIBO يا سگ شركت سوني مي باشد. AIBO در زبان ژاپني به معناي رفيق و همراه است. همچنين اين لغت مخفف رباتي با هوش مصنوعي يا Artificial Intelligence Robot مي باشد. وقتي AIBO براي اولين بار در روز ۳۱ ماه مي سال ۱۹۹۹ برروي وب سايت سوني به فروش رسيد. ظرف مدت ۲۰ دقيقه به يك ركورد فروش سه هزار تايي دست يافت. در همان سال و در روز يكم ژوئن، وقتي قرار بود تعداد ۲۰۰۰ دستگاه AIBO برروي اينترنت و در آمريكا به فروش برسد، استقبال به حدي زياد شد كه چندين وب سرور به علت ترافيك بسيار بالا از كار افتادند. اين همه هياهو براي رباتي است كه ۲۸ سانتيمتر قد دارد و قيمتش بيش از ۲ هزار دلار بوده است.
سريع ترين ربات صنعتي
LR Mate l00i يك ربات حمل كننده سريع مي باشد كه عنوان سريعترين ربات صنعتي را در اختيار دارد. سرعت حركت محوري اين ربات ۷۹ درصد سريعتر از مدل هاي قبلي مي باشد. اين ربات قادر است اجسام را تا مسافت ۳ كيلومتر با خود حمل نمايد و در زماني به اندازه ۵۸ صدم ثانيه به اندازه ۵/۲ سانتي متر بالا و پايين بيايد و يا به ميزان ۳۰ سانتي متر به جلو يا عقب برود.
ارزان ترين ربات
رباتي با قد ۷/۱۲ سانتي متر با نام واكمن اين ركورد را به خود اختصاص داده است. هزينه ساخت آن تنها ۷۵/۱ دلار بوده است و از بقاياي يك واكمن سوني در آمريكا ساخته شده است. در آزمايش انجام شده هنگامي كه مانعي جلوي پاي ربات بود، توانست بدون آن كه برنامه اي به آن داده شده باشد خود را آزاد نمايد. جالب آنكه واكمن در اين آزمايش هيچ حركتي را دوبار انجام نداد.
بيشترين پرش يك ربات
راش رابينت با ديدن جهش ملخ هايي كه قصد داشت آنها را براي صيد ماهي قزل آلا به عنوان طعمه استفاده كند به فكر طراحي رباتي افتاد كه بتواند تا ارتفاع زيادي بپرد. پس از چندين سال اين ربات براي كاربردهايي چون شناسايي و بررسي موقعيت نظامي دشمن به هنگام جنگ و انجام عمليات جست وجو و نجات ساخته شد. شايد روزي از آن در اكتشاف ساير سيارات نيز استفاده شود. مقدار پرش ارتفاع ثبت شده براي اين ربات ۶ متر مي باشد.
پيشرفته ترين ربات فضانورد
ربات فضانورد ناسا (Robonaut)الگويي از يك ربات فضانورد مي باشد كه جهت كمك به مسافران فضايي در مأموريت هاي پرمخاطره بخصوص به هنگام راهپيمايي هاي فضايي طراحي شده است. اين ربات كه پيش بيني مي شود در آينده در بسياري از مأموريت هاي فضايي شركت نمايد، دستان ماهري چون دستان انسان دارد و تنها يك پا دارد كه به آن كمك مي كند تا در محيط خطرناك خارج از ايستگاه هاي فضايي حركت كند.Robonaut داراي ۸۲ سنسور در دستان پنج انگشتي خود مي باشد. اين سنسورها شامل سنسورهاي حرارتي و لمسي مي شوند.
پيچيد ه ترين مغز مصنوعي
شركت آمريكايي Genobyte به همراه مؤسسه تحقيقاتي ارتباطات پيشرفته ژاپن مغزي را براي رباتي با نام Robokoneko ساخته اند كه توانايي يادگرفتن دارد. اين مغز شامل ميليون ها عصب مصنوعي مي باشد. عصب ها در مغز وظيفه كنترل و ارسال پيام ها و دستور العمل ها به اندام هايي چون چشم، گوش و... را برعهده دارند. كار عصب هاي مصنوعي اين مغز مصنوعي نيز تقريبا همين است.
با احساس ترين ربات
Kismet كه ساخت Cynthia Breazeal در مؤسسه فناوري ماساچوست MIT مي باشد، در حقيقت يك سر رباتيك است كه توسط ۱۵ رايانه موجود در يك شبكه و ۲۱ موتور كنترل مي شود.اين ربات طوري طراحي شده است كه هنگام ارتباط با افراد به احساسات مختلف پاسخ دهد. ۹ رايانه موجود در شبكه كنترل كننده اين ربات تنها وظيفه كنترل بينايي Kismet را برعهده دارند.
اولين ربات انسان شكل
P3 اولين ربات انسان شكل است كه مي تواند بصورت طبيعي راه برود. شركت هوندا در سال ۱۹۹۷ اين ربات ۱۶۰ سانتي متري را معرفي نمود كه اندامي شبيه انسان دارد. اين ربات داراي ۲ پا و ۲ دست مي باشد. P3 مي تواند به جهات گوناگون حركت كند و برروي سطح شيبدار حركت نموده و يا از پله بالا و پايين برود.اين ربات يك ديد سه بعدي دارد و مي تواند سرش را بچرخاند و همچنين موانع را رد كند. P3 قادر است تغيير مسير بدهد و در صورتي كه هل داده شود تعادل خود را حفظ كند. توانايي دست تكان دادن، دست دادن و برداشتن اجسام از ديگر قابليت هاي اين ربات پيشگام است.
ماهي ترين ربات
شركت ميتسوبيشي ژاپن يك سري ربات شكل ماهي ساخته است. اين ربات هاي ماهي شكل چنان شبيه به ماهي واقعي اند كه تنها تماشاي آنها از نزديك به بيننده قدرت تشخيص آنها از ماهي هاي واقعي را مي دهد. تقليد ماهرانه اين ربات از حركات موزون ماهي ها در آب از نقاط برجسته اين پروژه به حساب مي آيد.يكي از كاربردهاي اين پروژه ممكن است طراحي زيردريايي هايي باشد كه بسيار سريع تر از زيردريايي هاي ساخته شده برپايه فناوري هاي كنوني حركت كنند. اولين ماهي رباتيك يك ماهي سيم بود كه بيش از ۵/۲ كيلوگرم وزن داشت و طولش ۶۰ سانتي متر بود. اين ماهي ها فعلا زينت بخش آكواريم ها مي باشند.
پركاربردترين ربات صنعتي
Puma يا ماشين قابل برنامه ريزي جهاني مونتاژ (Programmable Universal Machine for Assembly) توسط Vic Schienman در سال ۱۹۷۰ طراحي شد و يك شركت سوئيسي آن را ساخت. اين ربات بيشترين كاربرد را در بين ربات هاي هم نوع در خطوط مونتاژ و آزمايشگاه هاي دانشگاهي داشته است.
كوچكترين ربات
كوچكترين ربات دنيا، ربات ميكروسكوپي موسيو ميكروبات مي باشد كه توسط شركت ژاپني Seiko Epson در سال ۱۹۹۲ ساخته شده است. اين ربات كوچك و حساس كمتر از يك سانتي متر قد دارد و وزنش ۵/۱ گرم است. در ساخت آن از ۹۷ قطعه مجزا متعلق به ۲ ساعت مچي استفاده شده است.در يك رقابت بين المللي مكانيزم هاي ميكروسكوپي ، جايزه اول به اين ميكروبات تعلق گرفت.

خبرهاي كوتاه

تلويزيون اينترنتي در نمايشگاه شيراز به نمايش گذاشته شد
خدمات تلويزيون اينترنتي (Internet TV) براي نخستين بار در نمايشگاه تخصصي فناوري اطلاع رساني و ارتباطات در شيراز ارائه شد. استفاده كنندگان از اين نوع خدمات مي توانند با استفاده از يك دستگاه مودم و صفحه كليد از طريق تلويزيون و بدون نياز به رايانه به شبكه جهاني اينترنت وصل شوند. رئيس هيأت مديره شركت ديتا گستر فارس به خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي در شيراز گفت: «اينترنت تلويزيوني يك پديده جديد و مقرون به صرفه براي خانواده ها جهت استفاده از خدمات اينترنت است.»
دكتر حبيب الله عليشيري افزود:« اينترنت تلويزيوني توانمندي ارائه خدمات پست الكترونيك، ارسال داده هاي صوتي و تصويري، گفت وگوي دو جانبه و اغلب خدماتي را كه از طريق سيستم هاي ويندوز در اينترنت عرضه مي شود، دارد.»
وي يادآور شد: استفاده از اينترنت تلويزيوني با يك ميليون و دويست هزار ريال هزينه ميسر مي شود و براي دانش آموزان و خانواده هايي كه توان خريد رايانه را ندارند، مقرون به صرفه است. وي افزود: برتري اين سيستم نسبت به ساير سيستم ها در اين است كه كنترل بهتري بر روي سايت هاي اينترنتي صورت مي گيرد.
نخستين نمايشگاه تخصصي فناوري اطلاع رساني و ارتباطات به مدت پنج روز در شيراز داير بود و جمعه گذشته پايان يافت.
000170.jpg

IP V.6
كتاب پروتكل اينترنت نگارش ۶ (IP V.۶)، ترجمه و تأليف مهندس سيد مرتضي لاجوردي، در تيراژ سه هزار نسخه و توسط انتشارات دانش بيگي به چاپ رسيده است.
در اين كتاب سعي شده است تا ضمن بررسي IP نگارش ۶، مطالب سودمندي در مورد آن در اختيار خواننده قرار گيرد. مطالبي چون معرفي پروتكل IP V.۶، معماري آدرس دهي در پروتكل مذكور، امنيت در اين پروتكل و پيكربندي آن برروي مسير ياب، در اين كتاب آمده است.

افزايش تخلفات اينترنتي در ژاپن
تخلفات مربوط به سوءاستفاده جنسي از كودكان در شبكه هاي اينترنتي ژاپن، در سال ۲۰۰۲، ۱۲۹ درصد افزايش پيدا كرد.
روزنامه« ژاپن تايمز» در اينترنت به نقل از آژانس پليس ملي ژاپن نوشت شمار اين تخلفات از ۱۱۷ مورد در سال ۲۰۰۱ به ۲۶۸ مورد در سال گذشته رسيد. اين گزارش مي افزايد شمار پرونده هاي تخلفات مربوط به سوء استفاده از اينترنت و شبكه هاي رايانه اي در سال ۲۰۰۲ به ۱۰۳۹ مورد رسيد كه نسبت به سال قبل از آن ۲۲۹ درصد افزايش نشان مي دهد. ۹۲ درصد از اين تخلفات مربوط به استفاده نابجا از اينترنت بوده است. همچنين شمار شكايت ها از تخلفات مختلف اينترنتي و رايانه اي در سال گذشته به بيش از ۱۹ هزار مورد رسيد كه در مقايسه با سال ۲۰۰۱ از رشدي معادل ۱۲ درصد حكايت دارد.

موجودات غيرممكن
000180.jpg

مردم هميشه از خلق موجودات خيالي كه تركيبي از حيوانات مختلف مي باشند، لذت مي برند. به عنوان مثال مصري ها با تركيب بدن شير و سر انسان Sphinx را ساختند و يوناني ها موجودي خيالي از تركيب اسب و انسان به وجود آورده اند. تركيب سر شير و بدن اژدها نيز در Chimera به كار رفته است.
با اين حال چنانچه بازي موجودات غيرممكن (Impossible Creatures) محصول مشترك مايكروسافت و شركت Relic را انجام دهيد، هيچ كدام از موجودات گفته شده برايتان چندان عجيب نخواهد بود.
در اين بازي استراتژيك، بازيكن با تركيب حيوانات مختلف، موجوداتي مي سازد كه كمك مي كنند تا زمين توسط يك صنعتگر سرمايه دار تصاحب و نابود نگردد.اين بازي براساس داستاني كه در سال ۱۹۳۸ نوشته شده است ساخته شده و قدرت خلاقيت بازيگرانش را افزايش مي دهد. با اين حال به علت خشونت موجود در اين بازي، آن را براي نوجوانان و سنين بالاتر مناسب دانسته اند.

كي- بات، ربات اجتماعي
بي.بي.سي :با چهره اي به نام كي-    بات (K-bot)كه احتمالا پيشرفته ترين صورتي است كه تاكنون براي يك ربات ساخته شده است، آشنا شويد.
اين سر آفريده ديويد هنسن، كارمند سابق شركت ديزني است كه در دانشگاه تگزاس در شهر دالاس كار مي كند.
000190.jpg

در چشمان اين صورت رباتيك، دوربين هايي تعبيه شده است كه حركات انسان را دنبال مي كند و نرم افزارهاي پيشرفته، موتورهاي بسيار كوچكي را كه زير پوست پليمري آن كار گذاشته شده است كنترل مي كنند و به اين ترتيب كي -بات مي تواند حالات چهره مخاطب خود را تقليد كند.
كي - بات لبخند مي زند، اخم مي كند و حتي مي تواند نگاهي خشمگين به خود بگيرد. ۲۴ عضله مكانيكي كمك مي كنند كي- بات حالت چهره انسان را در كمتر از يك ثانيه تقليد كند.
اين سر دو كيلوگرمي در نشست سالانه «كانون آمريكايي علوم پيشرفته» در شهر دنور به نمايش گذاشته شد.
نمايندگان حاضر در اين نشست در جريان آخرين تحولات در زمينه ساخت ربات هاي هوشمند كه در آن از علوم زيستي الهام گرفته شده است ،قرار گرفتند.
آقاي هنسن كه اين ماشين را به عنوان بخشي از مطالعات خود در مقطع پي اچ دي ساخته است، گفت: «اين چهره اي براي ربات هاي اجتماعي است. چهره انساني طبيعي ترين الگو براي كنش و واكنش ميان انسان و رايانه است. ما در آينده به اين شكل با رايانه هاي آينده ارتباط برقرار خواهيم كرد.»
جالب اينكه عناصر اصلي اين ماشين پيشرفته از قطعاتي كه كمتر از ۴۰۰ دلار هزينه دارد ساخته شده است و به اعتقاد آقاي هنسن امكان كاهش شديد اين هزينه نيز وجود دارد.

مژده
000120.jpg

به مناسبت فرا رسيدن سال نو مشتركين اينترانت همشهري از ابتداي سال آينده مي توانند به رايگان از E-mail اينترانت استفاده نمايند

خبر
گزارش
گوناگون
مقاله
|  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |