شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۱ - شماره ۲۹۹۳-Mar,1.2003
مسافران  آنسوي مانش
000090.jpg
براي انگليس و فوتبال دوستانش تنها يك خاطره كمرنگ از حدود پانزده بازي و چندگل و دريبل هاي ظريف و دقيق «ديديه سيكس» مهاجم فرانسوي جناح چپ باشگاه فوتبال «آستون ويلا» باقي مانده است و اما نزديك به بيست سال پيش هنگامي كه انگلستان بنيانگذار و صاحب فوتبال مدرن هنوز در انزواي فوتبال سبك بريتانيا با آسودگي و غرور بي اندازه و سنتي چندين ساله اش، رفته رفته موقعيت خود را از دست داده بود، يك فرانسوي نابغه و سركش با نام «اريك كانتونا» و مربي با شهامتي در اين رشته با نام «آرسن ونگر» درصدد گسترش مرزهاي حرفه اي خود برآمده و به اين سرزمين پا نهادند. يك منتقد و فوتبال دوست و شوخ طبع بريتانيايي در اين باره معتقد است كه اهميت ورود اين دو فرانسوي به ليگ برتر اين كشور به مراتب بيشتر از تفاهم دو كشور در مورد «يورواستار» است.
هم اكنون در كنار بازيكنان بزرگ ليگ برتر كه مدت زمان طولاني تحت تأثير فوتبال ايتاليا به عنوان زيباترين ليگ جهان قرار داشت، مردان بسياري از كشور فرانسه در اين سرزمين بازي و مربيگري مي كنند. اولي ها با بازيهاي درخشان و حركات منحصر به فرد و تأثيرگذارشان و دومي ها با تفكرات ناب، دانش و كلاس بالاي فوتبال جان و اعتباري تازه به ليگ انگليس بخشيده اند.
بارتز، سيلوستر و بلان انسجام شگفت آوري به خط دفاعي تيم «منچستريونايتد» كه مدتها از اشتباهات فاحش آن رنج مي برد، هديه  كرده اند. «مانو» در بازيهاي «چلسي» در كنار دسايي و گالا به پادشاه كوچكي تبديل شده است. «ژرارد هوليه» بهترين مربي اين سرزمين كه «برونو شيروي» تازه بين المللي شده را در كنار خود دارد با پياده كردن تفكرات مدرن و ناب خود باشگاه ليورپول را به روند صعودي خود اميدوار مي كند.
مربع جادويي (هانري ، پيرس، ويلتورد و ويرا) بازي هاي بهترين باشگاه فرانسوي انگلستان! آرسنال را تحسين برانگيز مي كند. «ژان تيگانا» ملي پوش سابق فرانسه با «فولهام» خود را ميان بزرگان مطرح ساخته است. «آنلكا» بار ديگر و اين بار در «منچسترسيتي» گلزني مي كند. «دوگاري» مجددا به فرم ايده آل بازگشته و در «بيرمنگام» بازي هاي خوبي از خود ارائه مي دهد. «ژوركايف» در «بولتون» غوغا مي كند و اما ديگران نيز در تلاش هستند كه خود را با رساندن به آمادگي لازم در جمع اين بزرگان قرار دهند چنانچه روند رشد آنها در هر بازي اين اعتقاد را به اثبات مي رساند.
به هرحال انگلستان به اين مردان فرانسوي اعتماد كرده و به آنان احترام مي گذارد و دوست شان دارد و لب به تحسين شان گشوده است، در مقابل آنها نيز پاسخ اين اعتماد را همواره با بازيهاي درخشان خود در باشگاه هايشان مي دهند. و اما مردم فرانسه كه از ليگ يك و در سطح متوسط و كليشه اي خود كه باشگاه هايش توانايي برآوردن انتظارات از اين ليگ در سطح اروپا را ندارند، تنها با چشمان تحسين كننده به موفقيت هاي فرزندان دور از وطن خود كه جهت پيشرفت و بالا بردن سطح حرفه اي فوتبال شان به آن سوي «مانش» سفر كرده اند، افتخار مي كنند. فرانسه اي كه پس از تشكيل تيم ملي و پايان تورنمنت هايش قادر نيست با جذب بازيكنان بزرگ، شكوفايي استعدادها و بلندپروازي هاي آنها را در داخل كشور فراهم نمايد.
رحيم رزاقي

فوتبال باشگاههاي ايتاليا
بر خورد قدرتها يوونتوس و اينترميلان
مسابقات باشگاه هاي ايتاليا به ايستگاه
بيست و سوم رسيد. اين هفته دو غول بزرگ ايتاليا در دل آلپي به نقطه تلاقي مي رسند. يوونتوس پيشتاز كالچو در انتظار ديدار با اينتر ميلان است. اين دو تيم در حالي به ديدار يكديگر مي روند كه هفته پيش بازي هاي سختي را در چارچوب ليگ قهرمانان پشت سر گذاشته اند. يووه هفته پيش كومو را مغلوب كرد تا بتواند براي دومين هفته متوالي در صدر قرار گيرد.
از سال ۱۹۹۸ تاكنون اينتر موفق به شكست دادن يوونتوس نشده است. اين دو تيم ۹ بازي با يكديگر انجام داده اند كه در آن يوونتوس ۴ بار به پيروزي رسيده و ۵ بازي نيز به تساوي انجاميده است. آخرين پيروزي يوونتوس در دل آلپي به سال ۲۰۰۱ برمي گردد كه با نتيجه سه بر يك حريف خود را مغلوب كرد.
000105.jpg

اينتر در ديدار با يوونتوس با سيستم(۲-۴-۴) به ميدان مي رود.گازتا دلااسپورت با انتشار تركيب اينتر بازيكنان اصلي اين تيم را اعلام كرد. در اين تركيب «تولدو» درون دروازه ايستاده، خاويرزانتي، كاناوارو، ماتراتزي، كوردوبا، اوكان، كريستين زانتي، دي بياجو، الوارو ركوبا، گابريل باتيستوتا و كريستين ويري، يازده بازيكن اينتر را تشكيل مي دهند.
باتيستوتا اميدوار است بتواند مقابل يووه دومين گل خود را به ثمر برساند. كريستين ويري در حال حاضر با ۲۱ گل در صدر گلزنان كالچو ايستاده است. تقابل بهترين خط حمله كالچو(اينتر) با بهترين خط دفاع كالچو (يووه) حساسيت اين بازي را به اوج مي برد. دفاع بتوني يوونتوس اكنون تنها ۱۶ گل خورده است. در تاريخچه بازي دو تيم تاكنون ويري(۲ گل) و دي بياجو يك گل به يوونتوس زده است و در آن سوي ميدان نيز انكس ۴ گل، ترزه گه ۲ گل و تئودور، تاكيناردي و كونته هر كدام يك گل براي يووه در مقابل اينتر به ثمر رسانده اند.
تاكنون سالواتوره فري و مارسلوليپي از اينتر به يووه و كريستين ويري از يووه به اينتر نقل مكان كرده اند.
در اين ديدار اينتر سرنا، ونتولا، آداني، كرسپ و آلميدا مصدوم هستند و پاسكوله و امره نيز دو اخطاره هستند.
اما از اردوي يوونتوس خبرهاي خوشي مي رسد. ليپي ضمن اطمينان خاطر از تيمش گفت: ما بايد در اين بازي به پيروزي برسيم تا فاصله خود را با رقبا بيشتر كنيم. وي در مورد پيش بيني نتيجه اين بازي گفت: حدس زدن نتيجه اين بازي كار آساني نيست اما يوونتوس توان شكست دادن حريف را دارد.
وي در پايان گفت: در بازي رفت نيز تيم ما در دقايق پاياني گل مساوي را دريافت كرد و استحقاق اين گل را نداشت.
يووه در اين بازي با سيستم(۱-۳-۲-۴) با بوفون، تورام، فرارا، مونترو، زامبروتا، تاكيناردي، داويدز، كامورانسي، ندود، دي وايو و ترزه گه بازي مي كند تنها غايب اين بازي دل پيرو است كه نمي تواند تيمش را همراهي كند.
آ.ث.ميلان بيداري دوباره
در جدول رده بندي كالچو بعد از عبور از تيم هاي يوونتوس و اينترميلان به آث ميلان مي رسيم كه در هفته بيست و دوم عليرغم برتري سه بر صفر برابر تورينو به واسطه جنجال تماشاگران توريني بازي متوقف شد.
آث ميلان بدون احتساب نتيجه اين بازي با ۴۳ امتياز در مكان سوم ايستاده است.
تيم آنجلوتي در هفته بيست و سوم به ديدار آتالانتا مي رود بازي رفت اين دو تيم در برگامو برنده اي نداشت و دو تيم به تساوي بدون گل رسيدند.
از سال ۱۹۹۸ تاكنون اين دو تيم ۹ بازي با يكديگر انجام داده اند كه حاصل آن ۳ پيروزي براي ميلان، دو پيروزي براي آتالانتا و ۴ بازي نيز با تساوي به پايان رسيده است.
آخرين پيروزي ميلان برابر آتالانتا به سال ۲۰۰۰ برمي گردد كه اين تيم چهار بر صفر به برتري رسيد. در حال حاضر آتالانتا ۱۵ سال است كه در سن سيرو به پيروزي نرسيده است.
لوئيچي سالا(۱ گل) فاستوروسيني(يك گل) و كريستينو دوني(۳ گل) بازيكنان آتالانتا هستند كه به ميلان گل زده اند. از سوي ديگر اندري شوچنكو بهترين مهاجمي بوده كه تاكنون برابر حريف بازي كرده كه حاصل آن ۴ گل بوده است.
جالب است بدانيد كه فيليپو اينزاگي مهاجم فعلي آث ميلان از اين باشگاه به شهرت جهاني رسيد. تقابل او با همبازي هاي سابقش بسيار ديدني خواهد بود. در واقع اينزاگي با تيم زادگاهش روبه رو مي شود.
در غياب اندري شوچنكو مصدوم، سرجينهو در خط حمله در كنار اينزاگي انجام وظيفه مي كند.
آنجلوتي در مصاحبه با گازتا دلااسپورت تركيب تيم خود را با آرايش(۱-۲-۳-۴) اين گونه بيان كرد: ديدا، سيميچ، نستا، مالديني، كالادزه، گاتوزو، ردوندو، سيدورف، روي كاستا، سرجينهو و اينزاگي مردان اصلي اين بازي هستند. با نگاه به نيمكت ذخيره هاي ميلان به ذخيره هاي طلايي چون ريوالدو، لئوناردو، كاستاكورتا و يان دال توماسون برخورد مي كنيم.
لاتزيو شكست ناپذير
وقتي كه به سكوي چهارم كالچو مي نگريم به تيم لاتزيو مي رسيم. تيمي كه عليرغم تمامي مشكلات مالي هنوز سرخود را در بين ساير قدرتهاي بالا مي گيرد. اين تيم بعد از توقف خانگي هفته پيش با آتالانتا با ۴۰ امتياز به مكان چهارم جدول رفت.
000125.jpg

اما بازي اين هفته تيم مانچيني با پروجاست. شكست تحقيرآميز پنج بر صفر در بازي رفت پروجا را بر آن داشته تا به نوعي اين نتيجه را در بازي برگشت جبران كند. در ۱۶ سال اخير تيم پروجا هنوز موفق به شكست تيم لاتزيو نشده است.
در طي اين سالها از سال ۱۹۹۷ تاكنون اين دو تيم ۹ بار با يكديگر ديدار كرده اند كه لاتزيو در ۷ بازي موفق به پيروزي شده و دو بازي نيز با تساوي تمام شده است.
آخرين پيروزي لاتزيو در خانه پروجا به سال ۲۰۰۱ برمي گردد كه اين تيم با يك گل حريف را شكست داد.
پروجا هفته پيش در خانه مغلوب شد اما با اين وجود در حاشيه امنيت قرار دارد و با ۲۹ امتياز در مكان نهم ايستاده است. مانچيني براي اين بازي سيستم (۲-۴-۴) را برگزيده، پروتزي، استام، نگرو، ميهيلوويچ، فاوالي، فيوره، سيمونه، استانكوويچ، سزار، كورادي ولوپز مردان آبي پوش اين مبارزه سخت هستند.
در آن سوي ميدان كوزمي همچنان بر اين عقيده تأكيد دارد كه از رضايي در تركيب اصلي استفاده نكند. او در اين بازي رحمان را روي نيمكت ذخيره ها نشانده است. ميكولي و وريزاس در خط حمله پروجا بايد با دومين خط دفاعي بتوني كالچو كه به همراه يوونتوس تنها ۱۶ گل دريافت كرد روز سختي را در پيش دارد. در تيم لاتزيو اينزاگي و كولونزه مصدوم هستند و در تيم پروجا نيز روي، ويالي و لامپويتس با اين معضل روبه رو هستند. تيم مانچيني در صورت به بن بست خوردن در اين ديدار مي تواند انزيكو كيه زا را نيز به خط حمله خود اضافه كند.
در ساير بازي هاي اين هفته كالچو، رم تيم ناكام هفته هاي اخير در زمين خود با آمپولي ديدار مي كند.
آث رم درحال حاضر با ۲۸ امتياز در مكان دهم قرار دارد. تيم بحران زده رم تا هفته بيست و دوم ۸ شكست را در كارنامه خود دارد.
در بازي هاي امروز علاوه بر ديدار اينترميلان و يوونتوس كه در ساعت ۱۵/۱۱ دقيقه شب به وقت تهران برگزار مي شود، بعدازظهر امروز نيز در ورونا كيه وو به ديدار تورينو ته جدولي مي رود. كيه وو ۳۷ امتيازي در حال حاضر عنوان پنجم جدولي را در اختيار دارد و هفته پيش در عين ناباوري با يك گل مغلوب مودنا شد.
دربازي هاي فردا نيز آث ميلان با آتالانتا برشيا با بولونا، رجيانا با اودينزه، و پارما با مودنا ديدار مي كنند.
با بررسي جدول رده بندي كالچو در انتهاي جدول ۵ تيم آتالانتا، رجيانا، پياچنزا، تورينو و كومو قرار دارند كه در شرايط خوبي به سر نمي برند و روي خط قرمز قرار دارند.
حسن حيدري
تقابل دو غول فوتبال ايتاليا بازي هاي اين هفته كالچورا تحت شعاع قرار داده است . در بازي رفت عليرغم برتري يوونتوس تا دقايق پاياني بازي با نتيجه يك بر يك خاتمه يافت. اينتر ميلان با يك تفاوت نسبت به بازي رفت و در غياب هرنان كرسپو به مصاف يوونتوس مي رود.

فوتبال خارجي
فوتبال داخلي
واليبال
كشتي
گوناگون
|  فوتبال داخلي  |  فوتبال خارجي  |  واليبال  |  كشتي  |  گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |