دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۵
كميسيون عمران شيوه اجاره غرفه هاي پايانه هاي مسافري را بررسي كرد
000355.jpg
كميسيون عمران طرح تقويت راه آهن ريلي شهري در تهران، اهواز، تبريز و اصفهان را مورد بررسي قرار داد.
محسن نريمان عضو كميسيون عمران به خبرنگار ما گفت: در طرح نمايندگان پيش بيني شده است كه براي تقويت راه آهن ريلي شهري از سرمايه گذاري خارجي استفاده شود.
وي اضافه كرد: در جريان بررسي اين طرح نماينده دولت توضيح داد كه لايحه مشابهي تنظيم و در كميته هاي دولت تحت بررسي است و لذا از كميسيون خواست تا زمان ارائه اين لايحه از بررسي طرح خودداري شود.
نريمان گفت: تعدادي از امضاكنندگان طرح پيشنهاد كردند كه مجلس به كار خود ادامه دهد و پيش نويس لايحه دولت را به همراه طرح مجلس مورد بررسي قرار داده و برخي مفاد لايحه را به عنوان پيشنهاد نمايندگان به طرح اضافه كنند.
عضو كميسيون عمران گفت: بحث نهايي در مورد اين طرح جلسه آينده مطرح خواهد شد.
محسن نريمان همچنين در مورد بررسي وضعيت غرفه هاي شركت هاي حمل و نقل مسافر در پايانه هاي مسافري كشور گفت: چون هر سال قرارداد اين غرفه ها به پايان رسيده و ناچار به شركت در مزايده اجاره غرفه ها هستند، مجلس خواستار ارائه راهكار ديگري است كه براساس آن در قراردادها مدت طولاني تري براي اجاره درنظر گرفته شود ولي هر ساله افزايش بهاي آن نيز مدنظر قرار گيرد و غرفه ها متعهد شوند حقوق دولتي و اجاره مناسب را بپردازند.

اكتشاف هميشه با ريسك همراه است
عمليات اكتشافي را در كليه حوزه ها گسترش مي دهيم
000360.jpg
براي كاهش ريسك در شركت هاي دولتي نفتي بايد از نيروي انساني كارشناس و كارآمد استفاده شود و دراين زمينه آموزش ها بايد كاربردي باشد نه كلاسيك.
محمود محدث، مدير اكتشاف شركت ملي نفت ايران، در گفت وگو با خبرنگار ما، افزود: اكتشاف مقوله اي است كه هميشه با خطرپذيري و ريسك همراه بوده است. طبيعي است براي اين كه بتوانيم نيروي انساني كارآمد را به يك سطح بين المللي برسانيم، مجبوريم بخش آموزش نيروها را قوت بخشيم، ضمن اين كه آموزش ها بايد
به صورت كاربردي باشد نه كلاسيك. در اين راستا، در قراردادهايي كه براي انجام مطالعات مشترك با شركت هاي مختلف منعقد كرده ايم، بحث آموزش نيز مطرح بوده است.
وي گفت: علاوه بر اين، هم اكنون مطالعات مشتركي نيز بين تيم هاي كارشناسي كشورمان و اين شركت ها درحال انجام است كه نتايج آن در مرحله نهايي قرار گرفته است. اما ذكر اين نكته ضروري است كه بيشتر اين موفقيت ها به پيش از اين عمليات و مطالعات مشترك باز مي گردد. به اين ترتيب كه از سال ۷۳ تاكنون با برگزاري جلسات كارشناسي، هر نوع تصميم گيري در زمينه هاي مختلف نظير تعيين مكان حفاري، انجام عمليات ژئوفيزيك و زمين شناسي را مطرح مي كرديم و از نظرات صاحب نظراني كه راجع به آن محدوده جغرافيايي اطلاع داشتند، استفاده مي برديم.
محدث در پاسخ به اين سؤال كه برنامه هاي اكتشافي شما براي سال آينده چيست، اظهار داشت: در بخش اكتشاف مي خواهيم برنامه اي مبني بر گسترش عمليات اكتشافي در كليه حوزه هاي رسوبي ايران اعم از خشكي و دريا را بر اساس مصوبه هيأت مديره نفت برنامه ريزي و اجرا كنيم.
وي افزود: همچنين مي خواهيم يك سري كارهاي اكتشافي كه قبلا در دشت مغان و مناطق مركزي مثل قم و كاشان صورت گرفته بود را به اتمام برسانيم. از آنجا كه هيچ كدام از اين برنامه ها هنوز به مراحل نهايي نرسيده است، نمي توانيم در اينجا هيچ گونه صحبتي راجع به آنها داشته باشيم، اما در نظر داريم كه در برنامه پنج ساله چهارم برنامه اي تدوين كنيم كه كليه اين حوزه ها را پوشش دهد.
مدير اكتشاف شركت ملي نفت ايران در ادامه گفت: مديريت اكتشاف در نظر دارد مطالعات اكتشافي را كامل كند و در صورت امكان، پتانسيل هايي را شناسايي و سپس به ترتيب اولويت حفاري كند. به عقيده من اكتشاف از سه جهت مهم است: يكي اين كه ما موظفيم مقداري از نفتي را كه توليد مي كنيم به نوعي جايگزين كنيم و به نظر مي رسد براي اين مسأله راهي جز اكتشاف وجود ندارد. البته يك راه ديگر نيز وجود دارد و آن هم بالا بردن ضريب برداشت مخازن است كه بخش اكتشاف آن به ما مربوط مي شود و از اين بابت مهم است. دوم اين كه ما بايد ثروت هاي ملي خود را شناسايي كنيم تا در مواقع ضروري كه توجيه اقتصادي دارند، آنها را توسعه دهيم.
وي در مورد سومين دليل براي توسعه فعاليت هاي اكتشافي گفت: وقتي تمام پتانسيل ها را بشناسيم طبيعي است كه مي توانيم از لحاظ اقتصادي پروژه هايي را كه سرمايه كمتري براي توسعه آنها لازم است و بازگشت سرمايه ايشان سريع تر است در اولويت قرار دهيم. از اين رو فكر مي كنم كه نقش اكتشاف، نقش بسيار حساس و مهمي است.
وي با اشاره به اين نكته كه ما در ميدان آزادگان باحفاري اولين چاه توانستيم وجود نفت را در سه لايه اثبات كنيم تأكيد كرد: اين ميدان بزرگترين ميدان نفتي است كه در ۳۸ سال اخير كشف نفت در آنجا صورت گرفته است. در اين ميدان يك سري مطالعات ژئوفيزيك براي دريافت اطلاعات جديد در منطقه انجام داديم. از ۶ حلقه چاه طراحي شده براي حفاري در اين ميدان، يكي از چاه ها در همان زمان حفاري شد و حفاري ۴ حلقه چاه ديگر را نيز تمام كرديم و درحال حاضر تنها حفاري چاه ششم باقي مانده كه آن هم در حال انجام است.

سال گذشته  ۲۷ ميليارد تومان خرج محيط زيست شد
ميزان اعتبار اختصاص يافته براي حفاظت از محيط زيست در سال گذشته مشخص شد.
به گزارش خبرنگار ما، آمار ارائه شده از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي نشان مي دهد در اين دوره زماني ۲۷ ميليارد و ۲۹۰ ميليون تومان اعتبار براي حفاظت از محيط زيست هزينه شده است.
بخشي از اين اعتبار صرف كاهش آلودگي هوا در هفت شهر آلوده كشور شد.
ميزان اعتبار پرداختي در سال گذشته نسبت به مدت مشابه پيش از آن بيش از ۴ / ۵۸ درصد افزايش نشان مي دهد.
پرداخت هاي صورت گرفته براي حفاظت از محيط زيست در قالب پرداخت هاي جاري و عمراني دولت در امور اجتماعي صورت گرفته است.
براساس بررسي هاي صورت گرفته طي دوره زماني ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ بيش از ۷۳۰ ميليارد ريال اعتبار جهت حفاظت از محيط زيست هزينه شده است. بيشترين سهم از اعتبارات مربوط به سال گذشته است. با اين حال هنوز اقدامات صورت گرفته براي بهبود وضعيت آلودگي هوا چندان مثمرثمر نبوده است.

جليل سازگارنژاد:
روابط اقتصادي ايران با اتحاديه اروپا گسترش مي يابد
000365.jpg
لايحه موافقتنامه اجتناب از اخذ ماليات هاي مضاعف در مورد ماليات هاي بر درآمد و سرمايه بين دولت ايران و شوراي فدرال سوئيس در كميسيون فرهنگي موردرسيدگي قرار گرفت.
جليل سازگارنژاد عضو كميسيون فرهنگي در مورد اين لايحه به خبرنگار ما گفت: بين دولت ها در روابط اقتصادي و تجاري رسوماتي هست كه از جمله آنها اخذ ماليات مضاعف مي باشد. به اين مفهوم كه دولت هاي مبدا‡ و مقصد كالا هر دو اقدام به اخذ ماليات مي كنند هر چند كه طرفين قرارداد مي توانند تعهد كنند از دريافت ماليات مضاعف خودداري مي نمايند.
وي با اشاره به موافقتنامه بين ايران و شوراي فدرال سوئيس گفت: بر اساس اين لايحه، امكان سرمايه گذاري صاحبان سرمايه كشور سوئيس در ايران فراهم مي شود و پذيرش اجتناب از اخذ ماليات مضاعف در اين موافقتنامه، يكي از لوازم ضروري براي اجراي موافقتنامه اقتصادي، فرهنگي و... است.
سازگارنژاد اضافه كرد: كشور سوئيس با ۸۰۰ ميليارد دلار ذخيره ارزي بزرگترين كشور صاحب سرمايه و ذخيره در اروپا محسوب مي شود و در حالي كه كل ذخاير ارزي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا ۱۲۰۰ ميليارد دلار تخمين زده مي شود، كشور سوئيس به تنهايي ۸۰۰ ميليارد دلار آن را به خود اختصاص داده است. بنابراين، سرمايه گذاري سوئيس در يك كشور عامل اطمينان بخش براي ديگر كشورهاي اروپايي محسوب مي شود.
عضو كميسيون فرهنگي افزود: اين لايحه طي سه سال گذشته مراحل كارشناسي خود را طي كرد و اكنون بايد به تصويب مجلس برسد.
نماينده شيراز اين موافقتنامه را زمينه ساز توسعه و گسترش روابط اقتصادي، تجاري و فرهنگي بين ايران و اتحاديه اروپا دانست.

گپ كوتاه درباره يك خبر
نفتكش هاي زيادي 
اخبار گوناگوني كه بر خريد نفتكش هاي جديد از سوي شركت  ملي نفتكش دلالت دارد سبب شده هرازچندي اين شركت در صدر اخبار قرار گيرد. مدتي است در فواصل زماني ۲ تا ۳ ماه شركت ملي نفتكش كشتي جديدي را تحويل مي گيرد. با اين حال بسياري از كارشناسان بر اين اعتقادند كه خريدهاي صورت گرفته كمي بيش از نياز كشور است.
عبدالصمد تعقل رئيس برنامه ريزي شركت ملي نفتكش در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: نفتكش هايي كه ما سفارش مي دهيم در چارچوب طرح استراتژيك افزايش ظرفيت ناوگان خريداري مي شود. اين طرح پيش از اين به تصويب مقامات اجرايي كشور رسيده است و طبق آن موظف هستيم ظرفيت حمل ونقل اين شركت را به ۶ ميليون تن افزايش دهيم.
گفته مي شود بيشترين نياز به افزايش ظرفيت حمل ونقل پس از انعقاد قرارداد فازهاي ۱۱ و ۱۲ پارس جنوبي كه به توليد GTL و گاز طبيعي مايع اختصاص خواهد داشت ايجاد مي شود. باتوجه به همين موضوع شركت ملي نفتكش وقت كافي دارد كه سفارش هاي خود را از خارج به داخل منتقل نمايد، آيا اين مطلب را قبول داريد؟
افزايش شديد فعاليت شركت  ملي نفتكش در مناطق دريايي و حوزه هاي نفتي خليج فارس و همچنين به ثمر رسيدن سرمايه گذاري هاي 
صورت گرفته در پروژه عظيم عسلويه افزايش ظرفيت ناوگان را گريزناپذير كرده است. در ضمن شرايط ويژه شركت ملي نفتكش اين امكان را به ما نمي دهد كه مدت بسيار طولاني براي دريافت نفتكش هاي سفارشي معطل بمانيم، خصوصا اين كه ساخت اين گونه نفتكش ها به تكنولوژي بسيار ويژه اي نياز دارد كه به طور كامل در اختيار سازندگان داخلي نيست.
اما گفته مي شود شركت هاي كره اي تنها با دريافت سفارش هاي خريد از كشورهايي چون ايران بدون هرگونه سابقه قبلي به توليدكننده نفتكش و كشتي تبديل شده اند.
شركت هاي كره اي هركدام سوابق طولاني در ساخت انواع كشتي و نفتكش دارند و سفارش هايي كه ما به اين شركت ها داديم تنها بخش كوچكي از فعاليت هاي كشتي سازي آنها را تشكيل مي دهد
در حقيقت اين عبارت بسيار اغراق آميز است.
چندي پيش صحبت هايي در خصوص سفارش ساخت چند فروند كشتي به شركت هاي داخلي مطرح بود. آيا اين طرح به نتيجه اي رسيده است؟
بله، قرار است شركت هاي ايراني ۲ فروند كشتي مشابه كشتي هاي سفارشي به كره براي ما بسازند.

رويداد
اقتصاد
|  اقتصاد  |  رويداد  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |