دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۵ - Mar.3,2003
با بهره برداري از راستگرد رسالت به بزرگراه شهيد صياد شيرازي
چراغ قرمزهاي مجيديه و شانزده متري رسالت حذف مي شود
گروه شهري: با پيش بيني طرح هاي هندسي و اجراي عمليات مهندسي از سوي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، ترافيك شمال شرق تهران كاهش خواهد يافت.
003370.jpg

به گزارش روابط عمومي اين سازمان طرح هاي فني و عمليات اجرايي مذكور كه با همكاري شهرداري منطقه چهار در دست انجام است، شامل مطالعه شبكه، امكان سنجي و مدل سازي به منظور ايجاد لوپ (راستگرد) بزرگراه رسالت به بزرگراه شهيد صياد شيرازي (نياوران) است كه موجب كاهش بار ترافيك تقاطع خيابان هاي استاد حسن بنا و ۱۶ متري با بزرگراه رسالت مي شود.
بنابراين گزارش با اجراي اين طرح عملكرد فعلي بزرگراه رسالت به عنوان معبري جمع و پخش كننده از طريق حذف چراغ هاي راهنمايي تقاطع هاي مذكور به جايگاه بزرگراهي با توجه به نقش آتي آن در خصوص اتصال شمال شرق به شمال غرب تهران از طريق بزرگراه شهيد همت و امتداد آن به منطقه ۲۲ نزديك خواهد شد.
003440.jpg

اين گزارش مي افزايد: علاوه بر طرح مذكور كار بررسي ايجاد لوپ (راستگرد) در مسير غرب به شرق بزرگراه شهيد زين الدين به بزرگراه شهيد همت در جهت غرب به شمال به سمت بزرگراه شهيد صياد شيرازي (نياوران) از سوي سازمان حمل و نقل و ترافيك در دست اقدام است.
در انتهاي اين گزارش با اشاره به آغاز عمليات اجرايي ايجاد يك ميدانك (ميدان كوچك) در انتهاي بزرگراه شهيد صياد شيرازي (نياوران)، تقاطع خيابان هاي مژده و مغان، هدف از اجراي اين طرح كاهش بار ترافيك بزرگراه مذكور در تقاطع خيابان شهيد موسوي عنوان شده است.

ساماندهي فروشندگان سيار گل و روزنامه آغاز شد
003460.jpg
طرح ساماندهي فروشندگان سيار گل و مطبوعات، ديروز با حضور مهندس حقاني معاون امور خدمات شهري و فضاي سبز شهرداري تهران آغاز شد.
مهندس حقاني در مراسم آغاز به كار اين طرح گفت: عرضه نامنظم و بي سامان مطبوعات و گل در تقاطع ها به عنوان يك معضل و از عناصر نازيبائي سيماي عمومي شهر به شمار مي آيد، لذا اين طرح به منظور ساماندهي چهره شهر و نيز هماهنگ سازي فعالان عرصه توزيع گل و مطبوعات در يكي از نواحي تهران اجرا مي شود و در صورت كسب نتايج مثبت، اين طرح در تمامي سطح شهر به مورد اجرا درخواهد آمد.
در ادامه اين مراسم مهندس سعيد ابوالحسني - مديرعامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل شهرداري گفت: در اين طرح كه كليه نيروي انساني آن دوره هاي آموزشي ويژه اي را گذرانده اند، در فاز نخست، ده تقاطع تحت پوشش قرار مي گيرد و افراد با پوشيدن لباس هاي متحدالشكل به عرضه گل و روزنامه اقدام خواهند كرد.
وي گفت: تقريبا حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در سطح تهران به امر فروش سيار گل و روزنامه مشغول هستند و ميانگين سني افراد ۱۸ سال است و ميانگين درآمد روزانه آنها كمي بيش از ۳ هزار تومان مي باشد.

ظرفيت خيابان هاي تهران از سال ۱۳۷۵ تكميل شد
تردد يك ميليون خودرو اضافه بر ظرفيت در تهران
*پيش بيني مي شود نوروز امسال جاده ها شلوغ تر از سالهاي گذشته باشند
گروه شهري:تهران ظرفيت  تنها تردد يك  ميليون  خودرو را دارد كه  اين  ظرفيت  در سال  ۱۳۷۵ تكميل  شد.
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي ديروز   در گفت  و گو با ايرنا افزود: هر خودرويي  كه  از سال  ۱۳۷۵ تاكنون  به اين تعداد   اضافه  شده    ، مازاد بر اين  ظرفيت  است .
وي  همچنين  از اين  كه  متناسب  با ميزان  افزايش  تردد خودروها ، جاده و معبري  ساخته  نشده  ، ابراز تاسف  كرد.
سردار محسن انصاري با اشاره  به  اجراي  طرح  نوروزي  در سراسر كشوركه از ۲۸ اسفندماه آغاز مي شود ، گفت : يكهزار تيم  سواره  به  منظور كنترل  رانندگان  در سطح  جاده ها و شهرهاي  كشور به  كار گرفته  خواهند شد.
سردار انصاري  افزود : با توجه  به  افزايش  قيمت  بليت هواپيما و محدوديت در ترابري  ريلـي  ، امسال  سفرهاي  نوروزي  با وسيله  نقليه  شخصي  افزايش  خواهديافت .
وي  با اشاره  به افزايش  ميزان  خودروها در كشور گفت : از اول  امسال  تاكنون ۵۰۰ هزار خودرو در كشور شماره گذاري  شده و يك ميليون  نفر نيز گواهينامه  پايه دو دريافت  كرده اند كه اينها نشان  از افزايش  سفرهاي  بين  شهري  در كشور دارد.
معاون  راهنمايي  و رانندگي  ناجا همچنين  از افزايش  خودرو و از رده  خارج نشدن  خودروهاي  فرسوده  در كشور ابراز تاسف  كرد و افزود : با وجود افزايش خودرو ، گسترشي  در سطح  معابر وجود نداشته  كه  اين  خود يك  عدم  توازن  محسوب  مي شود.
سردار انصاري  ميزان  كشته ها در سر صحنه  تصادف  در كشور را طي  ۱۱ ماه  گذشته ، چهار هزار نفر ذكر كرد و اظهار داشت : اين  ميزان  نسبت  به  مدت  مشابه سال  قبل  يك  درصد، كاهش  داشته اما در زمينه  كشته  نهايي  ۷ الي  ۸ درصد افزايش داشته  است .معاون  راهنمايي  و رانندگي  ناجا با بيان اين  كه  آمار پزشكي  قانوني ، حاكي از آن است  كه  ميزان  كشته هاي  نهايي  ناشي از تصادفات  در جاده هاي  كشور ۱۸ هزارنفر است  ، گفت : اين  آمار نشان  از نبود يك  سيستم  نجات  و امداد مناسب در كشور است .

كوچه خبر
بهداشت تغذيه
وزارت بهداشت عرضه محصولات غذايي شيرموز، معجون و سالاد اولويه را به دليل وجود موارد زياد آلودگي، ممنوع كرد.
اداره كل سلامت محيط و كار اين وزارتخانه با توجه به موارد زياد آلودگي در نمونه هاي آزمايش شده موادغذايي يادشده كه به طريقه سنتي تهيه مي شوند، ممنوعيت اينگونه مواد غذايي را در سراسر كشور اعلام كرد.

رئيس سازمان نظام مهندسي مدعي شد
موافقت دستگاه هاي اجرايي با فروش تراكم در تهران
گروه شهري: تمامي دستگاه هاي اجرايي با فروش تراكم در تهران موافق هستند. رئيس سازمان نظام مهندسي در گفت وگو با تهرانشهر ضمن اعلام مطلب فوق افزود: «تمامي دستگاه هاي تصميم گير با فروش تراكم در تهران موافق هستند اما همگي بر اين اعتقادند كه اقدام مذكور بايد برپايه ضوابط تعيين شده توسط شوراي عالي معماري و شهرسازي صورت گيرد.»
محمد غرضي گفت: «البته شوراي عالي معماري و شهرسازي بايد ضوابط فروش تراكم در تهران را طبق مقررات جاري تعريف كند كه هنوز اقدامي در اين خصوص صورت نگرفته است.»
مهار قيمت مسكن
همچنين وزير مسكن و شهرسازي در گفت وگو با تهرانشهر گفت: «با اين همه عرضه و تقاضا بازار مسكن همچنان تنظيم نيست.»
علي عبدالعلي زاده افزود: «تقاضا براي واحدهاي مسكوني به ۵/۲ ميليون واحد در سال مي رسد اما ظرفيت ساخت مسكن در ايران در حدود ۷۰۰ هزار واحد در سال است به همين دليل حجم عمده اي از نقدينگي جامعه جذب بازار مسكن مي شود.»
عبدالعلي زاده گفت: «هنوز برآوردي درخصوص ميزان افزايش قيمت در سال آينده نداريم اما تلاش ما اين است كه با افزايش توليد، رشد قيمت مسكن را مهار كنيم.»

افزايش۱۶۰۰هكتاري كمربند فضاي سبز شهر تهران
مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري تهران گفت: اين سازمان از سال ۶۹ تا ابتداي امسال ۲۸ هزار هكتار در تهران جنگلكاري كرده و در سال ۸۱ نيز ۱۶۰۰ هكتار به مساحت جنگلكاري حاشيه شهر افزود.
به گزارش واحد مركزي خبر علي محمد مختاري در آستانه ۱۶ اسفند، روز درختكاري، گفت:  به منظور توسعه فضاي سبز تهران از سال ۶۶ طرح كمربند جنوب شرق در دستور كار شهرداري قرار گرفت و اجرا شد.
وي اضافه كرد: با توجه به اينكه افزايش بي رويه جمعيت در تهران با توسعه فضاي سبز متناسب نيست از اين رو طرح جامع كمربند سبز پيرامون شهر به هيئت دولت تقديم و در كميسيون زيربنايي دولت با موافقت ۱۴ وزارتخانه بررسي شد.

براي كاهش اثرات زلزله تهران اختصاص يافت
نيم ميليارد تومان اعتبار براي مقاوم  سازي علمك هاي گاز
سال آينده ۵۰۰ ميليون تومان اعتبار براي مقاوم سازي علمك هاي گاز شهر تهران اختصاص خواهد يافت.
به گزارش تهرانشهر، به موجب پيش بيني  صورت گرفته در قالب لايحه بودجه سال آينده مقرر است اعتباري برابر ۵۰۰ ميليون تومان جهت مقاوم سازي علمك هاي گاز شهر تهران در برابر بلاياي طبيعي خصوصا زلزله اختصاص يابد.
اين اعتبار در اختيار شركت ملي گاز قرار خواهد گرفت.
بررسي ها نشان مي دهد به دليل عدم پشتيباني هاي لازم در هنگام راه  اندازي، سيستم گازرساني تهران در صورت وقوع زلزله با خطر شديد آتش سوزي در شبكه گاز مواجه است. اين اعتبار در قالب طرحي كه قرار است براي ايمن سازي شبكه گاز تهران توسط ايران و ژاپن به اجرا درآيد، هزينه خواهد شد.

توضيح وزارت بهداشت
در پي چاپ خبري با عنوان «مراكز اطلاعات دارويي شبانه روزي مي شود» در اين صفحه در تاريخ ۹ بهمن ماه گذشته كه از شبكه خبر سيما نقل شده بود، اداره كل روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: فردي به عنوان مسئول فني داروخانه هاي شبانه روزي وجود خارجي ندارد و هر داروخانه حداقل يك مسئول فني دارد، ضمنا در صورت نياز به شبانه روزي شدن مراكز اطلاع رساني دارو، مراتب از طريق مسئولين ذي ربط اعلام خواهد شد.

شهر نگار
بهشت بي خبري
تا چه وقت خيابان هاي تهران باز هم ظرفيت پذيرش خودروي جديد خواهند داشت؟ اگر اين ظرفيت را بر مبناي شاخص هاي مطلوب زيست محيطي تعريف كنيم، همچنانكه معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي گفته است، حدود شش سال پيش به حد نهايي اشباع رسيده است. اما اگر شاخص را حداقل كيفيت زندگي در يك كلانشهر بدانيم، شايد باز هم چندسالي خيابان هاي تهران بتوانند به روال سال هاي اخير هر سال پذيراي دويست هزار خودروي جديد باشند.
اما بعد چه مي شود؟ بعد كه تراكم خيابان هاي تهران حتي از حداقل شاخص هاي كيفي نيز نازل تر شد؟ نمونه هايي از بروز تدريجي اين حداقل هاي كيفي را هم اكنون نيز شاهد هستيم:  آسماني كه روز به روز خاكستر ي تر مي شود، ترافيكي فرساينده تر از هميشه و شهرونداني كه هر روز افزون تر از قبل پرخاش جو پا به خيابان ها مي گذارند.
شايد هم نسبت به سال هايي كه خواهد آمد، اكنون داريم دوره خيلي خوبي را مي گذرانيم: مي توانيم هر روز و هر ساعت با خودروي شخصي خود به هر كجا كه مي خواهيم برويم. يك جور بهشت موقت كه بيشتر بي خبري از آينده آن را موجب شده است.
اما دير نيست كه تهران هم مثل سنگارپور بشود: استفاده از خودروي شخصي در شهر محدود شود فقط از ساعت نه شب به بعد تا قبل از هفت صبح و يا روزهاي تعطيل.
اجراي چنين طرح ناگزيري، دير و زود دارد، اما قطعا سوخت و سوز ندارد.
ناصر كرمي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |