سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره۲۹۹۶
قسمت آخر
آموزش Easy CD Creator
000235.jpg

در دو قسمت گذشته مطالبي را در ارتباط با انواع سي دي ها، ظرفيت آنها، كار با CD-Project ،كپي كردن از روي سي دي ديگر، ايجاد سي دي اطلاعات ومحيط برنامه را فرا گرفتيد .در اين قسمت با نحوه كپي فايل هاي موسيقي و ويديويي و موارد ديگر آشنا خواهيد شد.
ايجاد سي دي فايل هاي ويديويي
امكانات جديدي كه در نسخه جديد اين برنامه بيشتر به آن پرداخته شده است گزينه هاي (make a photo or video cd) مي باشد. پس از انتخاب آن چهار گزينه در اختيارتان قرار مي گيرد:
: Photo album اين گزينه برنامه اي در اختيار شما قرار مي دهد كه بتواند تصاوير خود را در يك آلبوم زيبا قرار داده و يا آنها را به صورت Slide show و كارت پستال در آورده و سپس برروي سي دي كپي نماييد. اين تصاوير مي تواند از روي سي دي، ديسك سخت، اسكنر و دوربين ديجيتالي به اين برنامه انتقال يابد و پس از ايجاد، چاپ، ذخيره و حتي ارسال شود.
: VideoPostcard با استفاده از اين برنامه مي توان فايل هاي ويديويي را به گونه اي ايجاد و برروي سي دي كپي نمود كه به طور خودكار اجرا شود.
:Video impression با اين گزينه امكان ويرايش يك فايل ويديويي و كپي آن برروي سي دي ميسر مي باشد.
: Video CD با اين روش و با گشوده شدن كادر محاوره اي و يا راهنماي آن مي توان فايل هاي ويديويي (MPEG) ايجاد نمود تا قابل ديدن برروي دستگاه هاي VCD و يا DVD باشد.
ايجاد سي دي موسيقي
شما به وسيله برنامه Easy CD Creator مي توانيد سي دي هاي موسيقي دلخواه را ايجاد كنيد و آن ها را در منزل، محل كار و ماشين استفاده كنيد. سي دي هايي كه به اين روش ايجاد مي شوند در هر رايانه اي قابل اجرا خواهند بود. براي ايجاد آن مراحل زير را دنبال كنيد:
۱- سي دي خام را در CD-Recorder خود قرار دهيد.
۲- در كادر ورودي برنامه روي Make a music CD كليك و سپس Music CD Project را انتخاب كنيد. (مي توانيد در داخل برنامه از منوي File گزينه New CD Project و سپس Music CD را نيز برگزينيد.)
۳- در كادر گشوده شده از مبدأ خود فايل هاي دلخواه را به Music CD Project، Add كنيد. (به تعداد فايل ها و فضاي اشغال شده در Status Bar و CD Info Bar توجه كنيد.)
۴- سپس دكمه Record را دركادر برنامه و يا از منوي File انتخاب كنيد. مراحل ضبط شروع مي شود.
نكته: شما مي توانيد فايل هاي موسيقي مختلفي مانند: Track، WAV، MP3 و يا WMA را در اين قسمت به Music CD Project خود اضافه نمائيد.
توجه: برنامه كوچك Sound Stream كه در كادر ورودي برنامه در قسمت Make a CD Music قرار دارد،روش ساده اي جهت ايجاد سي دي تركيبي از فايل هاي موسيقي و تنظيمات خاص آن، ايجاد آلبوم، تنظيم كيفيت صدا، استفاده از جلوه ها و طراحي جلد آن مي باشد.
تبديل فايل هاي Track به فرمت هاي MP3 و WAV و يا WMA
Easy CD Creator به سادگي مي تواند فايل هاي Track را از روي سي دي به فرمت هاي گفته شده بر روي ديسك سخت ذخيره سازد. براي اين كار روش زير را به كار ببريد:
۱- كادر Music CD Project را از روشهاي قبل باز كنيد.
۲- سي دي موسيقي را در درايو دستگاه قرار دهيد(به عنوان ديسك مبدأ)
۳- در كادر مبدأ روي فايل  يا فايل هاي مورد نظر كليك كنيد.
۴- روي دكمه Convert كليك نمائيد تا كادر مربوطه باز شود.
۵- در اينجا به راحتي مي توانيد فايل ها را انتخاب و تغيير نام دهيد و سپس فرمت آنها را انتخاب كنيد.
۶- توجه داشته باشيد كيفيت و حجم فايل ها را نيز مي توانيد در اين كادر تعيين نمائيد.
نكته: براي تنظيمات و تبديل فايل هاي Track مي توانيد از منوي Track نيز استفاده نماييد.
استفاده از جلوه هاي مختلف براي فايل هاي صوتي
Easy CD Creator اين امكان را به شما مي دهد كه در هنگام كپي فايل هاي صوتي بتوانيد از جلوه هاي خاصي براي آنها استفاده كنيد. براي اين كار در كادر Music CD Project پس از انتخاب وAdd كردن فايل هاي صوتي Track روي دكمه Transitions كليك كنيد تا كادر محاوره اي آن گشوده شود. (توجه داشته باشيد فايلي را كه مي خواهيد جلوه اي را بر آن اعمال كنيد انتخاب نمائيد) در اين كادر سه جلوه Fade in، Fade Out و Cross Fade وجود دارد، كه قابليت تنظيم بر حسب زمان را دارند در ضمن اين كه مي توانيد فاصله زماني بين دو فايل موسيقي را دراين كادر تعيين كنيد و يا جلوه ها را بر روي تمامي فايل ها اعمال نمائيد.
نكته: براي ايجاد سي دي MP3 مي توانيد در كادر ورودي برنامه Make a CD Music و Mp3 CD Project و يا از منوي File گزينه New CD Project و سپس MP3 CD را برگزينيد و مانند روش ايجاد سي دي موسيقي آن را ضبط كنيد.
000250.jpg

نامگذاري فايل ها و عنوان سي دي موسيقي
پس از كپي نمودن فايل ها در كادر مقصد در كادر اصلي آن با گزينه New CD Title امكان نامگذاري سي دي و در قسمت Artist Name امكان نامگذاري نام خواننده وجود دارد. كافيست روي فايل هاي دلخواه كه تمايل به تغيير نام آنها داريد كليك نمائيد.
نكته: پس از كپي فايل هاي صوتي جهت اطمينان مي توانيد از دكمه Preview استفاده نمائيد تا برنامه كوچكي باز شود و آن را اجرا نمايد.
ايجاد فايل هاي پشتيبان از ديسك سخت
در برنامه Easy CD creator به سادگي مي توانيد از محتويات ديسك سخت خود نسخه پشتيبان تهيه كنيد كافيست در كادر ورودي برنامه برروي make a cd data كليك نمائيد سپس Take two را انتخاب كنيد.
كادر گشوده شده در سه مرحله شما را راهنمايي مي كند. به اين صورت كه ابتدا مبدأ را انتخاب نماييد سپس مقصد را و در مرحله سوم شروع. فراموش نكنيد كه سي دي خام را در CD-Recorder دستگاه قرار دهيد.
قسمت پايين كادر اطلاعات مفيدي را در اختيارتان قرار مي دهد. سه دكمه در بالاي كادر به ترتيب از سمت راست ايجاد Boot Floppy و تنظيمات آن، انتخابهاي تهيه نسخه پشتيبان و راهنماي آن مي باشد.
تأييد CD Project
اين گزينه صحت و درستي CD Project را به شما نشان مي دهد، تا اطمينان حاصل كنيد كه محتويات سي دي مبدأ شما دچار تغيير مكان، حذف، نامگذاري مجدد و تغييرات نشده است. براي مشاهده اين كادر از منوي File گزينه Validate Project را انتخاب كنيد.
جهت ايجاد سي دي BOOT نيز كافيست سي دي خامي را در CD- Recorder قرار دهيد و سپس گزينه Bootable CD را از منويNew انتخاب نمائيد.
كادر گشوده شده شامل نوع انتخاب مقصد كه مي تواند فلاپي ديسك، سي دي و يا ديسك سخت باشد و تنظيمات سكتور بخش ها است. پس از تنظيمات روي دكمهOK كليك نمائيد.
ايجاد سي دي تركيبي
يك سي دي تركيبي حاوي فايل هاي اطلاعات و فايل هاي صوتي است. سي دي هايي كه به اين روش ايجاد مي شوند امكان اجرا بر روي دستگاه هاي صوتي را ندارند.براي ايجاد آن روش زير را دنبال كنيد:
۱- از منوي File گزينه New CD Projcet و سپس Mixed-Mode CDرا انتخاب كنيد تا كادر آن گشوده شود.
۲- سي دي خام را در CD-Recorde قرار دهيد.
۳- سپس فايل  صوتي و ديتا را به آن Add كنيد.
۴- حال بر روي دكمه Record كليك نماييد. مراحل ضبط آغاز مي شود.
نكته: بيشتر اوقات نياز به يك ايجاد سي دي چند مرحله اي يا ارتقا يافته كه حاوي فايل هاي اطلاعات و يا صوتي است حس مي شود.
اگر بخواهيد سي دي چند مرحله اي ايجاد كنيد از New CD Prject گزينه Enhanced CD را انتخاب كنيد و مانند روش قبل ضبط سي دي را شروع كنيد.
در صورتي كه دستگاه شما تنها داراي يك درايو CD-Recorder باشد چگونه مي توانيد يك سي دي موسيقي را كپي كنيد؟
در اين حالت مي توانيد از سه روش استفاده نماييد:
۱- فايل هاي موسيقي سي دي را در ديسك سخت رايانه ذخيره نماييد، به گونه اي كه فايل هاي Track را به فرمت هاي WMA، MP3 و يا WAV تبديل كنيد و سپس سي دي مبدأ را از دستگاه خارج نموده و يك سي دي خام در CD-Recordor قرار داده و مراحل اضافه نمودن فايل و ضبط را انجام دهيد.
۲- از روش شبيه سازي استفاده كنيد. اين روش را در قسمت قبل جهت ضبط Data توضيح داديم. (File\Create CD Hard Disk Image)
۳- روش بعدي جابجايي سي دي است. در اين حالت ابتدا سي دي مبدأ را در درايو CD-Recorder قرار داده و مراحل كپي را با روش CD copier انجام داده و سپس بعد از كپي فايل ها به Music CD Project سي دي مبدأ را خارج نموده و سي دي خام را در CD- recorder دستگاه قرار دهيد تا مراحل ضبط ادامه پيدا كند.

آموزش Xing MPEG Player
000240.jpg

معرفي برنامه XingMPEG player
يكي از برنامه هايي كه كاربران قديمي كامپيوتر جهت مشاهده فيلم ها و گوش دادن موسيقي از آن استفاده مي كردند برنامه XingMPEGplayer مي باشد. قابليتهاي بالاي اين برنامه ما را بر آن داشت تا در اين قسمت به بررسي و تجزيه و تحليل آن بپردازيم.
نصب و فعال سازي برنامه
نصب اين برنامه مثل برنامه هاي ديگر پخش موسيقي بسيار آسان مي باشد. شما كافي است با پيروي از دستورات Wizard به راحتي اقدام به اين كار نمائيد. بعد از نصب برنامه، در زير منوي Programs در منوي Start بر روي آيكون Xing MPEG كه شبيه كليد Play ضبط صوت است كليك كرده تا برنامه در روي صفحه نمايش بازگردد.
پنجره اصلي برنامه
پنجره اصلي Xing بسيار شبيه به برنامه Winamp مي باشد و شامل دو قسمت است كه عبارتند از نوار منوها و كليدهاي كنترل كننده .
- كليدهاي كنترل كننده: اين مجموعه كليدها عبارتند از كليد Play (روشن كننده)، نوار جلو و عقب برنده، كليدهاي جلو و عقب برنده (كه در سمت چپ پنجره قرار دارند)، Information (كه با كليك نمودن آن شما مي توانيد به اطلاعاتي راجع به آهنگ و فيلم در حال پخش دست پيدا كنيد اين اطلاعات شامل نام فايل، اندازه فايل، فرمت پخش و... مي باشد)، كادر نمايش دهنده ميزان طي شده از آهنگ يا فيلم، كليدهاي Z ,z (كه به شما امكان بزرگنمايي و كوچكنمايي فيلم پخش شده را از ۵۰% تا كل صفحه نمايش را مي دهد)، نوار كم و زياد كننده صدا و كليد قطع و وصل كننده صدا مي باشد.
- نوار منوها: اين نوار شامل چهار منوي File، View، Setting و Help مي باشد.
روش تغيير شكل پنجره اصلي Xing
براي تغيير شكل پنجره اصلي پنجره Xing بروي منوي View كليك كنيد تا زيرمنوي آن بازگردد. در اين منوي كشويي شما مي توانيد اشكال مختلفي چون Basic panel,Standard panel, Advanced panel, Standard Bar, Advanced را براي پنجره xing انتخاب نمائيد.
روش تغيير اندازه پنجره نمايش فيلم
براي تغيير اندازه پنجره نمايش فيلم بروي منوي View كليك كنيد و از منوي ظاهر شده بروي گزينه Zoom كليك كرده تا زير منوي آن بازگردد. شما در اين زير منو مي توانيد انواع اندازه ها را انتخاب كنيد كه عبارتند از:
-۵۰% بزرگنمايي (كليد ميانبر آن Ctrl+5)
- ۱۰۰% بزرگنمايي (كليد ميانبر آن Ctrl+1)
-۲۰۰% بزرگنمايي (كليد ميانبر آن Ctrl+2)
Full window يا بزرگنمايي پنجره نمايش به اندازه كل صفحه نمايش (كليد ميانبرآن(Ctrl+3
Full Screen يا بزرگنمايي تصوير به اندازه كل صفحه نمايش بدون پنجره (كليد ميانبر آن (Ctrl+4
چگونه از يك قسمت فيلم مورد علاقه خود عكس بگيريد؟
يكي از قابليتهاي منحصر به فرد برنامه Xing امكان عكسبرداري از صحنه اي از فيلم در حال پخش مي باشد، توسط اين برنامه شما مي توانيد اين كار را به سادگي انجام دهيد. براي اين منظور مراحل زير را دنبال نمائيد:
- بر روي منوي View كليك كرده و از منوي كشويي ظاهر شده بروي گزينه Advanced panel كليك كنيد(و يا كليد ميانبر Ctrl+F3) را در صفحه كليد فشار دهيد)
000245.jpg

- با انتخاب گزينه Advanced panel يك آيكون دوربين به پنجره اصلي Xing اضافه مي گردد. اهرم جلو و عقب برنده را روي قسمت مورد نظرتان تنظيم نمائيد و كليد Play كه حالا به كليد Pause تبديل شده را كليك كنيد.
بعد از متوقف نمودن پخش فيلم،  آيكون دوربين را كليك كنيد تا پنجره Export Current as Frame بازگردد. شما در اين پنجره مي توانيد محل و فرمت ذخيره سازي عكس را تعيين كرده و نامي را براي آن وارد كنيد. بعد از اتمام تنظيمات بروي كليد Save كليك كنيد.
فرمت ذخيره سازي تصاوير به صورت پيش فرض bmp يا Bitmap مي باشد.
نكته: ممكن است جهت عكسبرداري از CDهاي فيلم دچار مشكل گرديد بنابراين بهتر است قبل از عكسبرداري فيلم مورد نظرتان را بروي كامپيوتر كپي نمائيد.

آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |