سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره۲۹۹۶
وب لاگ ها تا كجا پيش خواهند رفت؟
بعد از گذشت سه سال و نيم از راه اندازي سايت بلاگراين سايت بيش از ۱ ميليون كاربر ثبت نام شده از سراسر جهان دارد
* شركت Aol بزرگترين سرويس دهنده خدمات اينترنت در جهان نيز به زودي سرويس وبلاگ رايگان خود را راه اندازي خواهد كرد
000225.jpg

مقدمه: شركت هاي بزرگ و موفقي مانند گوگل و ياهو براي توسعه و ادامه روند رو به رشد خود معمولا شركت هاي موفق و كوچك راخريداري مي كنند. اين اتفاق يك رويداد معمول در دنياي فناوري امروز محسوب مي شود كه سروصداي خبري چنداني به پا نمي كند. اما خريد شركت پايرا (Pyra)توسط گوگل واكنش هاي زيادي در ميان علاقه مندان وب لاگ  ايجاد كرد. جدا از نحوه برخورد مردم با اين خبر كثرت واكنش ها به حدي بود كه به خوبي مشخص كرد وب لاگ  تا چه ميزان در اينترنت محبوب هستند.
بعد از تعطيلات سال نو در سال ۱۹۹۹ چند جوان آمريكايي به همراه اوان ويليامز تصميم گرفتند شركت كوچكي براي برنامه نويسي وب راه اندازي كنند. شايد هيچ كدام از آنها باور نمي كردند شركت كوچكشان در مدتي كمتر از يكسال به طرز حيرت انگيزي مورد توجه كاربران اينترنت قرار بگيرد. در آن زمان در فرهنگ لغت اينترنت هنوز كلمه اي به نام بلاگرو يا وبلاگرمعني نداشت. در حقيقت لغت بلاگربراي اولين بار توسط پيتر مرهلز استفاده شد. او نوشتن وب لاگي به نام peterrme.com را از سال ۱۹۹۸ آغاز كرده بود. اگر الان سري به وب لاگ peterme بزنيد، آرشيو بزرگ آن به خوبي شما را به فضاي وب لاگ هاي اوليه خواهد برد. شغل پيتر طراحي صفحات و برنامه نويسي در محيط وب بود. به هر ترتيب پايرا نرم افزار سايت بلاگررا تهيه كرد. در روز ۲۳ آگوست همان سال سايت بلاگررسما گشايش يافت. بعد از راه اندازي سايت بلاگردفتر كوچك شركت پايرا در سان فرانسيسكو مورد توجه بسياري از كارشناسان دنياي وب قرار گرفت.
گرچه شركت پايرا بعد از پروژه بلاگرپروژه بزرگ و موفق ديگري را اجرا كرد ولي هيچ كدام از آن پروژه آ نها به اندازه بلاگرمعروف و مشهور نشد. اگر هم اكنون به سايت اين شركت www.pyra.com مراجعه كنيد تنها با يك صفحه ساده و آرم بلاگرروبه رو خواهيد شد. به طوري كه تصور مي كنيد اين شركت هيچ پروژه ديگري انجام نداده است. البته در كنار اين آرم جمله جالبي درج شده است كه نظر هر بيننده اي را به خود جلب مي كند. «شركت پايرا سانفرانسيسكو» از سال ۱۹۹۹ اينترنت را بيشتر جذاب كرده است. ادعاي اين شركت را ميليونها وب لاگ نويس در سراسر جهان تأييد خواهند كرد.
بعد از گذشت سه سال و نيم از راه اندازي سايت بلاگراين سايت بيش از ۱ميليون كاربر ثبت نام شده از سراسر جهان دارد. گرچه به گفته ويليامز تنها نزديك به دويست هزار نفر از كاربران به صورت جدي وبلاگرخود را به روز مي كنند ولي ثبت اين تعداد كاربر نشان مي دهند گر چه عده اي فرصت و پشتكار به روز كردن وبلاگرخود را ندارند ولي حداقل اهميت وب لاگ ها را با ثبت نام كردن و ابراز تمايل به داشتن  آن ابراز كرده اند.
اما پاي شركت گوگل از كجا به اين ماجرا كشيده شد. در حقيقت گوگل براي اولين بار در حدود دو سال قبل با خريد شركت Deja علاقه خود را براي در اختيار داشتن گروههاي خبري نشان داد Deja در حقيقت يك سايت خبري بود كه توسط كاربران معمولي و غير حرفه اي به روز مي شد و نقش يك محيط خبري خصوصي و غيروابسته را ايفا مي كرد.
برنامه نويسان خوش ذوق گوگل بعد از دو سال با الهام گرفتن از Deja سايت خبري گوگل News.google.com را راه اندازي كردند. البته از همان زمان مشخص بود مديران گوگل به دنبال هدف هاي بزرگتري هستند. مدير روابط تجاري گوگل در حاشيه يك كنفرانس خبري گفته بود كه پوشش چهار هزار سايت خبري توسط بخش اخبار سايت گوگل اگرچه كار بزرگي است اما براي به روز شدن به معناي واقعي اين كار تنها قدم كوچكي است. اكنون به نظر مي رسد گوگل براي به روز شدن قدم بزرگ تري برداشته است. اكنون هزاران سايت خبري به صورت كاملا رايگان و حتي درآمدساز براي گوگل كار مي كنند و شايد بتوان به نوعي ادعا كرد كاربران بلاگربه كارمندان بي جيره و مواجب گوگل تبديل خواهند شد. گرچه به عقيده ويليامز پايه گذار بلاگرو پنج همكارش كه به تنهايي سايت بلاگررا اداره مي كنند و هم اكنون كارمندان جديد گوگل به شمار مي روند ادغام و يا بهتر بگوئيم خريد شركت پايرا توسط گوگل موجب بهتر شدن سرويس ها و امكانات بلاگرمي شود ولي عده اي نيز قضيه را از ديد منفي نگاه مي كنند.
به عقيده اين گروه با توجه به اينكه از اين پس تمام وب لاگ هايي كه در بلاگربه ثبت رسيده و به ثبت مي رسند(روزانه بيش از پانصد وب لاگ در بلاگربه ثبت مي رسند) به نوعي در مالكيت سايت گوگل قرار دارند و بازديد كننده بيشتر براي هر كدام از اين وب لاگ ها به نوعي موفقيت براي گوگل تلقي مي شوند با اين حساب اگر گوگل سياست پنهاني پيش بگيرد و به نوعي براي كاربران بلاگردر جستجوها استثنا قائل شود تكليف كساني كه از سرويسهاي ديگر و يا نرم افزارهايي مانند Moveable type استفاده مي كنند چه خواهد شد؟
به عقيده اين گروه جمله معروفي كه سالها دهان به دهان در ميان وبلاگرنويس ها به اين مضمون كه اگر بازديدكننده بيشتر مي خواهي، به بلاگربرو، به حقيقت بيشتر نزديك شده است.
گرچه گوگل اعلام كرده است قصد ندارند فعلا در نحوه سرويس دهي و اداره بلاگرتغييراتي انجام دهد ولي اكثر كارشناسان عقيده دارند نبوغ فوق العاده مديران گوگل در آينده اثرات خود را بر بلاگرنشان خواهد داد.
دن گيلمور خبرنگاري كه براي اولين بار خبر ادغام پايرا و گوگل را مطرح كرد عقيده دارد تأثير وب لاگ به اطلاع رساني خبري در اينترنت غيرقابل انكار است. دن عقيده دارد در مواقعي كه رسانه هاي بزرگ قصد كوچك كردن اخبار به ظاهر بي اهميت ولي در حقيقت مهم را دارند، وب لاگ ها به خوبي از عهده زنده نگهداشتن اخبار آمده اند و تقابل آنها در مقابل رسانه هاي بزرگ واقعا باورنكردني است.
000230.jpg

دن همچنين تحقيقات زيادي در مورد سرويسهاي وب لاگ مانند بلاگرو يا Pitas انجام داده است. با مرور گزارش هاي او متوجه مي شويد اكثر شركت هاي مطرح سعي مي كنند به نحوي از اين جريان بزرگ بهره برداري كنند. شركت Lycos به همراه Tripod كه يكي از بزرگترين سرويس دهنده فضاي وب رايگان است به تازگي سرويس Blog builder خود را ارائه كرده.
شركت Aol بزرگترين سرويس دهنده خدمات اينترنت در جهان نيز به زودي سرويس وبلاگررايگان خود را راه اندازي خواهد كرد.
اما مايكروسافت نيز براي اينكه از قافله عقب نماند در حال تهيه نرم افزاري براي وبلاگرنويسان است. با توجه به ا ينكه اكثر نرم افزارهاي اين شركت بسيار ساده طراحي مي شود، پيش بيني مي شود نرم افزار جديد مايكروسافت كه بر اساس فناوري Net.طراحي شده است كاربران زيادي را به طرف خود جلب كند. البته جالب است بدانيد بسياري از كارمندان مايكروسافت براي خود وب لاگ هاي شخصي راه اندازي كرده اند. طبق يك آمار تأييد نشده بيش از نيمي از كارمندان مايكروسافت هم اكنون داراي وبلاگرشخصي هستند و مطمئنا مايكروسافت نيز قصد دارد سهم خود را از اين جريان بزرگ بيشتر كند.
در حال حاضر بيش از ده هزار وبلاگرفارسي زبان در اينترنت وجود دارد. اكثر اين وب لاگ ها از خدمات سايت بلاگرو پرشين بلاگراستفاده مي كنند. البته در حال حاضر جرياني بوجود آمده است كه اكثر وب لاگ نويسان ايراني قصد استفاده از نرم افزارهاي مستقل مانند Moveable type را دارند.
حسين درخشان i.hoder.com كه يكي از پربيننده ترين وب لاگ هاي ايراني را اداره مي كند در مورد تأثير ادغام بلاگرو پايرا بر وب لاگ ها عقيده دارد اين قضيه باعث به روز شدن محتوي جستجوي گوگل خواهد شد.
به گفته حسين درخشان گوگل نيز براي جستجوهاي خود محدوديت هايي دارد. به طور مثال گوگل نمي تواند هر روز خود را با محتوي سايت به روز كند و در حال حاضر حداكثر ماهي يك بار توانايي اين كار را دارد. ولي هم اكنون محتوي سايت بلاگربه صورت كاملا زنده در گوگل قرار مي گيرد و حتي اگر نوشته اي يك دقيقه قبل از جستجوي شما در سايت بلاگرقرار گرفته باشد در نتيجه جستجو منعكس مي شود.
پي نوشت:
Evon Williams
www.evahed.com

پرسش و پاسخ
Abrishamchi@hamshahri.org
000195.jpg
* در قسمت Internet Setting نرم افزار مرورگر اينترنت مايكروسافت دو گزينه با نام Use automatic configuration ,Automacally detect Settings وجود دارد اين دو گزينه براي چيست؟
سميه كاظمي
اين دو گزينه براي تنظيمات مربوط به ISAserver مي باشد. ISA از نرم افزاري بسيار قدرتمند براي اتصال يك شبكه محلي به اينترنت است.
اگر شما تنظيمات مربوط به اين گزينه ها را در سرور ISA انجام دهيد ديگر كاربران مجبور نخواهند بود در قسمت آدرس پروكسي آدرسي وارد كنند و يا تنظيمات خاصي انجام دهند. ISA سرور خود تمام تنظيمات را به رايانه هاي ابلاغ مي كند. اين گزينه ها براي اتصال به اينترنت از محيط منازل كه شبكه محلي ندارند چندان به كار نمي آيد. مگر اينكه ISP شما تنظيمات خاصي نياز داشته باشد.
* براي برقراري تماس تلفني با استفاده از رايانه از چه برنامه استفاده كنيم؟
محمد راستگو
براي اين برنامه هاي زيادي وجود دارد. به طور مثال برنامه Phone Plus ۵.1 كه مزيت اصلي آن منطبق بودن با ويندوز XP است، از اين جمله نرم افزارها مي باشد. اين برنامه امكانات جانبي بي شماري مانند Caller ID ،دفترچه تلفن و ... دارد. حجم برنامه در حدود ۴/۱ مگابايت مي باشد و از سايت زير قابل دريافت است:
www.imptec.com/download.htm
* در مورد تفاوت  هاي DDR  و SDRam توضيح دهيد.
حميد اكبري
از DDR به عنوان رم نسل آينده ياد مي شود. همان طور كه از نام اين رم پيداست. Double data Rate سرعت انتقال اطلاعات در اين حافظه تقريبا دو برابر سرعت انتقال اطلاعات SDRam هاي معمولي است.
* چاپگر در هنگام گرفتن كاغذ گاهي اوقات چند ورق را با هم به داخل چاپگر مي كشد؟
محمد رحيمي
به احتمال زياد مشكل از كم بودن ضخامت ورق هاي مورد استفاده شما براي چاپگر است. استفاده نكردن از كاغذ مناسب باعث كاهش عمر چاپگر و صدمات جبران ناپذيري به آن مي شود. سعي كنيد در هر شرايطي از بهترين و مناسب ترين كاغذ براي چاپگرتان استفاده كنيد.
* آيا در برنامه هاي imesh و Kazaa مي توان از برنامه ضدويروسي كه بر روي رايانه نصب كرده ايم به صورت خودكار براي كنترل كردن فايل هاي دريافتي استفاده كنيم؟
محسن
بله در برنامه مخصوص فايلهاي P2P  معمولا در قسمت option و filter مي توان برنامه را مجبور به استفاده از ضد ويروس نمود. كافي است شما در اين قسمتها- كه با توجه به نوع برنامه محل آن متفاوت است- محل نصب ضدويروس را يافته و آن را به برنامه معرفي كنيد.
بقيه عمليات به صورت خودكار انجام خواهد شد. اما در اين جا لازم است نسبت به خطر نفوذ به رايانه شما در هنگام استفاده از اين نرم افزارها اشاره كنيم. براي مبارزه با بروز چنين وضعيتي حتما از برنامه هاي محافظ مانند wingaurd و يا Zonealarm  استفاده كنيد.

مقاله
آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |