.چهار شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۲۹۹۷
همزمان با سرمايه گذاري هاي دولت و توسعه  باغ هاي زيتون ادامه دارد
واردات و قاچاق روغن زيتون
000400.jpg
واردات و قاچاق روغن زيتون، امكان رقابت را از توليدكنندگان داخلي سلب و برنامه ها و سرمايه گذاري هاي دولت را براي توسعه باغ هاي زيتون با خطر مواجه مي كند.
مجري طرح زيتون در حاشيه نخستين جشنواره زيتون با بيان اين مطلب به خبرنگار ما گفت: هرگاه سطح عرضه كالايي در جامعه كم باشد طبيعي است كه عده اي فرصت طلب از چنين موقعيتي استفاده كرده و اقدام به واردات غيرقانوني آن كالا كنند و زيتون و فرآورده هاي آن هم از اين امر مستثني نيست و حتي ديده شده كه روغن هاي وارداتي در شهرهايي مثل رودبار كه مركز توليد زيتون در ايران است نيز توزيع مي شود.
مهندس محمدرضا صناعي افزود: البته روند اجراي طرح توسعه باغ هاي زيتون اين نويد را مي دهد كه در سال هاي آينده و مرحله به مرحله باغ هاي احداث شده زيتون بارآور شوند و حجم عرضه داخلي افزايش يابد و با اطلاع رساني هايي كه مي شود از ورود غيرمجاز روغن زيتون جلوگيري به عمل آيد.
صناعي درمورد نقش اطلاع رساني به مصرف كنندگان و كاهش تقاضا براي مصرف
روغن هاي خارجي گفت: با اطلاع رساني مي توان سطح آگاهي مصرف كننده را به حدي رساند كه هر چيزي كه به عنوان روغن زيتون عرضه مي شود را مصرف نكند و اگر چنين شرايطي ايجاد شود طبيعتا روغن هاي زيتون وارداتي جايگاه خود را نزد مصرف كنندگان از دست مي دهند، ضمن آن كه دستگاه هاي ذي ربط و توليدكنندگان داخلي نيز با اعمال نظارت ها و كنترل هاي لازم مي توانند اطمينان مصرف كنندگان را بيش از پيش به روغن هاي توليد داخل جلب كنند.
مجري طرح زيتون درمورد كيفيت روغن زيتون هاي توليد داخل افزود: روغن هايي كه در كارخانه هاي معتبر و
تحت نظارت هاي كافي توليد مي شوند و داراي مهر استاندارد هستند از كيفيت بسيار خوبي برخوردارند و در بعضي موارد كيفيت آنها از استانداردهاي جهاني هم به مراتب بالاتر است اين درحالي است كه اكثر روغن هاي وارداتي خالص نيستند و با روغن هاي ديگر مخلوط مي شوند و در بسته بندي هاي شيك به عنوان روغن زيتون مرغوب به دست مصرف كنندگان مي رسند.
وي گفت: روغن زيتون هايي كه از مبادي غيررسمي وارد كشور شده توسط مراجع ذي صلاح آزمايش شده اند به هيچ عنوان به لحاظ كيفي مورد تأييد نيستند و فاقد ارزش غذايي هستند كه براي روغن  زيتون تعريف شده است.
صناعي در مورد دلايل برگزاري نخستين جشنواره زيتون افزود: افزايش تدريجي توليد و تقاضا براي مصرف، ضرورت ارائه اطلاعات صحيح به مصرف كنندگان، ايجاد رقابت سالم، تشويق برترين توليدكنندگان، اطلاع رساني در مورد روغن هاي غيراستاندارد و تقلبي و ارتقاي فرهنگ مصرف از مهمترين دلايل برگزاري اين جشنواره است.
وي در خاتمه پيشنهاد كرد تا اعتبار كافي، يارانه مناسب، اعمال خريد تضميني، استاندارد اجباري و ايجاد آزمايشگاه هاي مرجع براي ارتقاي كيفيت و اطلاع رساني به مردم همزمان با توسعه باغ هاي زيتون مورد توجه مسؤولان قرار گيرد.
وسعت اراضي زيتون كاري شده كشور از آغاز به كار طرح زيتون تاكنون از ۴ هزار و ۸۰۰ هكتار به حدود ۷۰ هزار هكتار در سال جاري رسيده است و پيش بيني  مي شود تا پايان برنامه سوم وسعت باغ هاي زيتون كشور به ۱۴۰ هزار هكتار برسد، ضمن آن كه تسهيلات اعتباري توسعه طرح زيتون براي سال آينده ۲۰۰ ميليارد ريال برآورد شده است.
نخستين جشنواره زيتون روزهاي ۱۰ و ۱۱ اسفندماه جاري در تهران برگزار شد.

آب و كشاورزي
اقتصاد
بانك و بورس
بين الملل
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |