دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۲
مديركل سازمان جهاني تجارت اعضا را به جديت بيشتر در پيشبرد دور جديد مذاكرات فراخواند
000621.jpg
مديركل سازمان جهاني تجارت در سخنراني خود درنشست صاحبان صنايع هند در حيدرآباد از تمامي اعضاي سازمان جهاني تجارت درخواست كرد تا براي پيشبرد مذاكرات در تمامي زمينه ها و به طور متوازن اهتمام و جديت بيشتري به خرج دهند.
به گزارش خبرنامه رويدادها و تحولات سازمان جهاني تجارت، دكتر سوپاچاي گفت: ما به مشاركت سازنده و رهبري هند به منظور كمك به پيشبرد موفق دستور كار مذاكرات توسعه اي دوحه، به نحوي كه تمامي اعضا از آن منتفع شوند بيش از هر زمان ديگر نيازمنديم.
وي دراين سخنراني كه با عنوان >همواركردن مسير به سمت نشست مكزيك< ايراد شد اظهار داشت: اين اولين باري نيست كه افتخار حضور در يك چنين گردهمايي مهمي را دارم اما اين براي اولين مرتبه است كه اين فرصت را يافته ام تا با شما به عنوان مديركل سازمان جهاني تجارت سخن بگويم و اين وظيفه من را دشوارتر مي كند.
وي افزود:  هند همواره يكي از بازيگران و تأثيرگذاران مهم و مدافع منافع كشورهاي 
در حال توسعه در نظام تجاري چند جانبه بوده است و در نشست دوحه نيز نبرد سختي را براي گنجاندن دقيق و صريح موضوعات توسعه اي در محور اصلي دستور كار دوحه به عمل آورد و موفق شد.
سوپاچاي تأكيد كرد: اكنون ما به نقطه  حساس اين مذاكرات رسيده ايم و همچنان رهبري و همكاري سازنده هند را درجهت كمك به پيشبرد دستور كار دوحه و خاتمه موفقيت آميز آن به نحوي كه متضمن تأمين منافع كليه اعضا باشد نيازمنديم.
سوپاچاي در بخشي از سخنراني خود به تبيين ويژگي هاي مسير پيش روي مذاكرات تا نشست بعدي كنفرانس وزيران سازمان جهاني تجارت در شهر كانكون مكزيك پرداخت و گفت: وزرا در نشست دوحه توافق كردند كه مذاكرات دور جديد تا قبل از سال ۲۰۰۵ خاتمه يابد. اين يعني اين كه ما اكنون فرصت بسيار كمي داريم و براي دستيابي به هدف فوق چيزي كمتر از ۲۴ ماه باقي مانده است. با توجه به برنامه كار دوحه و دستور كار گسترده مذاكرات كه از مذاكرات كشاورزي، خدمات، دسترسي به بازار براي محصولات غيركشاورزي، قوانين و مقررات سازمان جهاني تجارت، محيط زيست و موافقتنامه هاي تجارت منطقه اي گرفته تا يافتن موافقتنامه هاي چارچوب براي بررسي رابطه تجارت و سرمايه گذاري، رقابت و شفافيت در خريدهاي دولتي و تسهيل تجاري را دربرمي گيرد مي توان گفت كه دستور كار جديد، دستور كار بلند پروازانه اي است.
وي اظهار داشت: همچنين اعضا بايد در اين فاصله موضوعات ديگري ازقبيل تقويت كمك هاي فني، رفتار ويژه و متفاوت براي كشورهاي در حال توسعه، رابطه تجارت با بدهي و تأمين مالي، تجارت و انتقال فناوري و وضعيت ويژه اقتصادهاي در حال گذار را مورد بررسي و مذاكره قرار دهند. اگرچه اين دستور كار نوعي بلندپروازي تلقي مي شود، بازتابي از علايق و منافع مختلف اعضاي سازمان جهاني تجارت و درواقع پيچيدگي نفس پديده >جهاني شدن< است.
مديركل سازمان جهاني تجارت تأكيد كرد: سازمان جهاني تجارت يك سازمان >عضو محور< است و در مذاكرات دولت هاي عضو مستقيما به مذاكره با يكديگر مي پردازند و من به عنوان رئيس كميته مذاكرات تجاري (TNC) موظفم حداكثر سعي خود را بكنم تا تمامي اعضا در اين فرآيند شركت كنند و زمينه مباحث و گفت وگوهاي آنها را تسهيل كنم و در مواقع بروز مشكلات پا در مياني كرده و به مشورت با همه اعضا بپردازم.

گزارش
آب و كشاورزي
اقتصاد
بين الملل
رويداد
گفت وگو
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  بين الملل  |  رويداد  |  گزارش  |  گفت وگو  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |