دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۷
سازمان هاي هواپيمايي خواستار لغو تحريم هوايي كشورها شدند
با اجاره ۳ فروند بوئينگ و خريد ۴ فروند ايرباس ۷ هواپيماي نو به ناوگان هوايي ايران اضافه مي شود
سازمان ايكائو با ارائه پيشنهادي به توليدكنندگان عمده هواپيما خواستار آن شد كه تحريم هاي هوايي بر ضد كشورهاي درحال توسعه لغو شود.
به گزارش خبرنگار ما اين سازمان هدف از ارائه چنين پيشنهادي را افزايش ضريب ايمني پرواز در جهان اعلام كرده است.
در حال حاضر برخي كشورها نظير ايران، ليبي و... مشمول تحريم هايي از سوي شركت هاي سازنده هواپيما خصوصا شركت هاي آمريكايي هستند كه اين موضوع سبب شده ضريب امنيت پرواز كاهش قابل ملاحظه اي را تجربه كند.
ايران طي سال هاي اخير به دليل ممنوعيت خريد هواپيماي نو مجبور شده است نسبت به خريد هواپيماي دست دوم و يا هواپيماهاي ساخت روسيه اقدام كند.
در حال حاضر اين مسأله سبب شده ناوگان هوايي ايران به شدت آسيب پذير شود. به عنوان مثال طي ۲ سال اخير حدود ۴ فروند هواپيما سقوط كرده است. كارشناسان بين المللي معتقدند سقوط هواپيما در هر نقطه از جهان سبب بروز شوك در تمامي خطوط پروازي جهان مي شود.
براساس اين گزارش در صورت موافقت شركت هاي سازنده هواپيما، تحريم هاي هوايي عليه كشورهاي درحال توسعه و ايران تا حدي لغو خواهد شد و سخت گيري ها براي فروش هواپيما به اين كشورها كاهش مي يابد.
در حالي كه هنوز رايزني ها بر سر اين موضوع به پايان نرسيده است، با اين حال ايران توانسته است قرارداد خريد ۴ فروند هواپيماي نو ايرباس را به مراحل نهايي برساند.
بررسي ها نشان مي دهد علي رغم زيان بالاي شركت هاي هواپيمايي پس از افزايش حادثه
۱۱ سپتامبر، سخت گيري ها براي منع فروش هواپيماي نو مسافربري به كشورهاي در حال توسعه افزايش يافت. چرا كه در اين روز با منفجر شدن برج هاي س-ازمان تجارت جهاني به واسطه برخورد هواپيماي مسافربري حامل تروريست ها، نگاه جهان به هواپيماي مسافربري كه پيشتر كاربرد نظامي براي آن متصور نبود، تغيير كرد.
ايران در سال جاري قرارداد اجاره سه فروند هواپيماي بوئينگ را نيز منعقد كرده است. به اين ترتيب در صورت نهايي شدن قرارداد خريد ۴ فروند هواپيماي ايرباس نو ايران پس از سال ها ۷ فروند هواپيماي نو وارد ناوگان هوايي خود خواهد كرد.
عمده ترين هواپيماهاي خريداري شده توسط ايران طي اين سال ها، توپولوف بوده است.
با اين حال سقوط هواپيماهاي توپولوف طي چند سال اخير اطمينان به اين نوع هواپيما را به شدت كاهش داده است.
آزادسازي خريد هواپيماي نو از سوي ايران شرايط هماهنگ سازي ناوگان هوايي ايران را فراهم خواهد كرد چرا كه در حال حاضر تعداد هواپيماهاي موجود در ناوگان هوايي كشور سبب شده هزينه «اورهال» (تعميرات اساسي) هواپيما افزايش چشمگيري را تجربه كند.

يادداشت
IT فقط اعتبار نمي خواهد
دولت پيش بيني كرده است به منظور ارتقا و توسعه كاربرد فناوري اطلاعات (IT) و ارتباطات كشور و توليد برنامه هاي نرم افزاري و ايجاد زمينه صدور خدمات فني و مهندسي در زمينه IT، شركت هاي تابعه وزارت پست و تلگراف و تلفن تا مبلغ ۴۰۰ ميليارد ريال از محل منابع داخلي خودشان به صورت وجوه اداره شده براي حمايت از پروژه ها و طرح هاي مربوط به IT توسط بخش هاي خصوصي و تعاوني به صورت تسهيلات اختصاص دهند. توجه به فناوري اطلاعات راهبرد جديد و مثبتي است كه دولت در پيش گرفته است، زيرا قرن آينده قرن تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات است و درآمدي كه اين فن موج سومي درحال حاضر ايجاد مي كند قابل مقايسه با درآمد صنايع موج دومي نيست.
اما در مورد كشور ما بايد به يك نكته اساسي نيز توجه شود كه هميشه در طرح ها و برنامه هايمان اين خطر وجود داشته است كه به جاي ادراك موضوع و اتخاذ راه حل براي آن تحت تأثير جو قرار گيريم و بدون فراهم كردن مقدمات و مؤخرات ناگهان از نيمه راه در زمينه هايي سرمايه گذاري كنيم، بدون اين كه بدانيم در چارچوب چه استراتژي و برنامه اي مي خواهيم از آن سرمايه گذاري استفاده كنيم. سال آينده قرار است علاوه بر مبلغ فوق دستگاه هاي اجرايي نيز ۲ درصد اعتباراتشان را درزمينه IT هزينه كنند. همان طور كه ملاحظه مي شود مجوز هزينه براي IT داده شده است و اين نشان توجه و درك موضوع توسط دولت و مجلس است. اما آيا استراتژي IT نيز در كشور ما مشخص است؟ آيا گزارش دقيقي از طرح «تكفا» و نتايج و ميزان موفقيت در اجراي آن وجود دارد؟ به طور طبيعي وقتي قرار است در اين حوزه هزينه اي شود ابتدا بايد استراتژي مان
را در زمينه IT روشن كنيم. در اين مرحله متوجه فاصله اي بين وضع فعلي مان و هدفي كه داريم و مي خواهيم به آن برسيم، مي شويم. در اينجا بايد پروژه «نيازسنجي» را اجرا كنيم. بعد از «نيازسنجي» بايد «آمادگي»مان را آناليز كنيم. (Readiness Anal) بعد از روشن شدن «نيازسنجي» و «آمادگي سنجي» است كه مرحله نياز به داشتن يك «پيشنهاد» (RFP) آغاز مي شود و با عبور از اين مرحله مي توانيم «فرآيندهايمان را مهندسي مجدد» و هر مرحله آن را طراحي كنيم. اگر استراتژي نداشته باشيم، نيازهايمان را دقيقا نشناخته باشيم و از موقعيت ف-عل-ي م-ان ارزي-اب-ي دقيقي نداشته باشيم نمي توانيم بفهميم كه چه مي خواهيم و در اين شرايط صرف هزينه كردن ممكن است ما را به اهدافمان كه معمولا نيز كلي است، نرساند. توجه دولت و مجلس به تأمين اعتبار براي پروژه هاي فناوري اطلاعات قابل تقدير است، اما عدم توجه به مقولاتي كه برشمرده شد ممكن است باعث شود تمام اعتبارات را هزينه كنيم اما به هدف ارتقا و توسعه فناوري اطلاعات نرسيم.

تاجران فرش دستباف ارديبهشت ماه در كيش جمع مي شوند
جشنواره قالي ايران از ۸ تا ۲۳ ارديبهشت ماه سال آينده در منطقه آزاد كيش برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش همزمان با برگزاري اين جشنواره نمايشگاه و كنفرانس جهاني فرش دستباف ايران نيز برگزار مي شود.
هدف از برگزاري جشنواره و نمايشگاه فرش در منطقه آزاد كيش، اعتلاي هنر، فرهنگ، اقتصاد و تجارت فرش دستباف ايران و عرضه فرش هاي صادراتي ايران است.
آگاهي هاي كارشناسان و استادان اين صنعت و برگزاري كنفرانس بين المللي جهت ارائه آخرين دستاوردهاي پژوهشي محققان برجسته و برگزيده ايراني و خارجي و همچنين معرفي و قدرداني از استادان و صاحب نامان قالي بافي ايران از برنامه هاي اين نمايشگاه است.
پيش بيني مي شود در نمايشگاه مذكور بيش از هزار نفر از بازرگانان شناخته شده فرش دستباف از ايران و ساير كشورهاي خارجي حضور داشته باشند.

اقتصاد
بين الملل
رويداد
گزارش
|  اقتصاد  |  بين الملل  |  رويداد  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |