دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۷ - Mar.17,2003
وب سايت منطقه ۷
وب سايت شهرداري منطقه ۷ تهران به منظور دسترسي سريع شهروندان به اطلاعات مورد نياز اين منطقه از اسفندماه جاري از طريق شبكه جهاني اينترنت مقدور شده است.
به گزارش روابط عمومي اين منطقه، شهروندان مي توانند با ورود به سايت به نشاني:
www. Region7 city of Tehran. Com مراجعه كرده و اطلاعات لازم را دريافت كنند. شهروندان مي توانند از اين طريق همچنين با تمامي مديران شهرداري منطقه هفت تماس پست الكترونيك داشته باشند.

وزارت بهداشت: هنوز خدمات پرستاري خصوصي نشده است
وزارت بهداشت با انتشار اطلاعيه اي مدعي شد براي اجراي طرح خصوصي سازي خدمات پرستاري در ابتدا رضايت پرستاران جلب خواهد شد.
در اين اطلاعيه تصريح شده است، در حال حاضر خدمات پرستاري به بخش خصوصي واگذار نشده است و اين طرح در حال حاضر در دست مطالعات كارشناسي قرار داشته و هنوز نمونه و الگويي براي آن تدوين نشده است و واكنش زودرس به اين بررسي ها عواقب سويي هم به دنبال خواهد داشت.
در اين اطلاعيه تصريح شده است، استخدام رسمي پرستاران نه تنها با خصوصي سازي منتفي نمي شود، بلكه در صورتي كه پرستاران استخدامي پاسخگويي مناسبي داشته باشند، امتيازاتي براي آنها در نظر گرفته مي شود.
درخواست براي تداوم طرح استفاده
از پزشك قطار
ديروز همچنين وزارت بهداشت با صدور اطلاعيه اي با تقدير از اجراي طرح آزمايشي «پزشك قطار» در شركت قطارهاي مسافربري رجاء، خواستار تداوم اين طرح در سفرهاي طول سال شد.
به گزارش روابط عمومي اين وزارتخانه تأمين بهداشت قطار و حفظ سلامت مسافران در قطارها از آثار مثبت اجراي طرح پزشك قطار است.
كمك به ايجاد فرصتهاي شغلي جديد براي جويندگان كارگروه هاي پزشكي و پيراپزشكي، يكي ديگر از آثار مثبت اجراي اين طرح عنوان شده است.

هشدار به خانم هاي خانه دار در ايام خانه تكاني
آلودگي هوا در محيط هاي بسته خطرناكتر از فضاي باز است
آلودگي هوا در محيط هاي بسته و فضاي داخلي ساختمان ها به مراتب خطرناكتر از آلودگي هوا در فضاي باز است.
به گزارش شبكه خبري آسمان  آبي خانم هاي خانه دار به عنوان افرادي كه بيشترين مسئوليت را در امور مربوط به منزل دارا هستند غالبا در معرض دوده و ساير آلاينده هاي داخلي بناها قرار دارند كه اين امر در آستانه فرا رسيدن سال نو كه فرصتي براي خانه تكاني و نظافت كلي منازل است تشديد مي شود. بنابراين افراد مذكور بيشتر در برابر اين نوع آلودگي ها آسيب پذير خواهند بود.
كاربرد فراوان مواد شوينده و پاك كننده از جمله جرم گيرها و مواد سفيدكننده در منازل موجب انتشار برخي از ذرات شيميايي خطرناك در حمام، آشپزخانه و سرويس هاي بهداشتي مي شود كه استفاده و تداوم اين مواد به همراه آب گرم اثر منفي آن را دوچندان مي كند.
مواد شيميايي فوق الذكر داراي تركيبات آلي فراري هستند كه به سرعت در فضا منتشر شده و داراي اثرات سوءمتعدد از جمله سوزش چشم و آلرژي هاي مختلف تا سرطان هستند.روابط عمومي شركت كنترل كيفيت هوا در خصوص كاهش اثرات منفي آلودگي هوا در ساختمان ها توصيه كرده است: «پاك كردن مرتب و به موقع قسمت هاي مختلف منزل از گرد و غبار و همچنين استفاده از ماسك و يا پارچه مرطوب در هنگام غبارروبي و نظافت با مواد شيميايي شوينده و ضدعفوني كننده و تهويه مناسب منزل در طول روز مي تواند به ميزان قابل ملاحظه اي از خطرات مسموميت به واسطه اين ذرات مضر بكاهد.»

امروز آغاز مي شود
بهره برداري از ۲۴ پروژه عمران شهري در غرب تهران
گروه شهري: ۲۴ پروژه اجتماعي، فرهنگي، رفاهي، ورزشي و مشاركتي در منطقه ۲ تهران با اعتباري بالغ بر سيصد ميليارد ريال اجرا و آماده بهره برداري گرديد.
كشت پور شهردار منطقه دو با اعلام اين مطلب اظهار داشت: نخستين كانون مردم شناسي ايرانيان با هدف ارتقاء فرهنگ غني ايران اسلامي و احياي آداب و سنن ملي و مذهبي و اولين مركز اكوزيستي سبز با هدف آموزش و آشنايي شهروندان با نحوه زيستن سازگار با محيط زيست جزء پروژه هاي در مرحله بهره برداري شهرداري منطقه ۲ است.
شهردار منطقه ۲ گفت: بهره برداري از ۴ پروژه ورزشي شامل ۲ زمين چمن فوتبال سرو و نوجوان، زمين تنيس سعادت آباد و مجموعه استخر و سوناي يادگار در راستاي تأمين سرانه هاي ورزشي با توجه به جمعيت جوان و بافت نوساز منطقه مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
كشت پور در ادامه از بهره برداري ۸ بوستان منطقه اي به مساحت يكصد و پنجاه هزار متر مربع خبر داد و گفت بهره برداري از بازار سنتي ستارخان، ساختمان پزشكان و پاركينگ عمومي ستارخان از عمده پروژه هاي مشاركتي منطقه ۲ است.

نام اين مراسم «چهارشنبه سوري» است، نه چهارشنبه سوزي
كارشناسان: كودكان را از خطرات «غروب فردا» برحذر داريم
005660.jpg
گروه شهري: آئين چهارشنبه سوري چندسالي است به دليل استفاده از وسايل خطرناك آتش بازي به بيراهه كشيده مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، اين مراسم، گرچه به عنوان يكي از آئين ملي ايرانيان از ديرزمان همواره در آرامش و سلامت برگزار و به پريدن از روي آتش خلاصه مي شد ولي متأسفانه در حال حاضر ورود انواع مواد منفجره و ترقه هاي جورواجور تا حدود آرامش شهروندان را برهم زده است.
چهارشنبه سوري در گذشته منحصر به چهارشنبه آخر سال بود، اما هم اكنون افراط موجب شده تا اين مراسم چند روز قبل و بعد از آن را نيز دربر گيرد.
آمارهاي اعلام شده از سوي سازمان هاي ذيربط حاكيست كه سالانه صدها نفر بر اثر انفجار ناشي از مواد منفجره راهي بيمارستان ها مي شوند، كه در اين ميان به ويژه افزايش جراحات چشمي و امكان ابتلا به نابينايي بسيار نگران كننده است.
علاوه بر اين آتش سوزي هاي ناشي از انفجار مواد محترقه و عدم رعايت اصول ايمني، سالانه ميليارد ها ريال خسارت برجاي مي گذارد. شنبه گذشته اعلام شد در يك نمونه از اين انفجارها خانه اي در اقدسيه فروريخته و چهاركودك در آتش سوخته اند.
محمد اميري كارشناس مسايل اجتماعي با اشاره به خطرات ناشي از ترقه بازي نقش والدين را در كاهش اين گونه خطرات مؤثر مي داند و مي گويد: از آنجا كه كودكان و جوانان عمده ترين افراد استفاده كننده از مواد محترقه هستند مراقبت و نظارت والدين و بزرگترها تا حد زيادي مي تواند اين گونه خطرات را كاهش دهد.
وي مي افزايد: برخي ترقه هاي به ظاهر بي خطر نيز اگر درست استفاده نشود مي تواند با قرار گرفتن در كنار مواد اشتعال زا منجر به آتش سوزي و به بارآمدن خسارت هاي مالي و جاني شود.
احمد حميدي يك شهروند تهراني نيز مي گويد، فروشندگان مواد محترقه بدون توجه به خطرات ناشي از فروش برخي از اين مواد تنها به فكر سود و درآمد خود هستند و گويي جان بچه هاي مردم براي آنها ارزشي ندارد.
براساس آمارهاي موجود ۶۰ درصد مصدومين ناشي از انفجار مواد محترقه در مراسم چهارشنبه سوري سال گذشته جزو گروه سني ۱۶ تا ۱۹ سال بوده اند و ۵۸ فقره آتش سوزي نيز در اين ارتباط رخ داده است.
به عقيده كارشناسان انفجار ۲۵۰ گرم مواد ساخت ترقه مي تواند تخريب بخشي از ديوارهاي آپارتمان و از جا كنده شدن پنجره ها و شكستن شيشه هاي ساختمان هاي مجاور را در پي داشته باشد.
آنها همچنين كنترل و هدايت فرزندان و كودكان به هنگام ترقه بازي، جمع آوري و دورساختن مواد اشتعال زا، بستن پنجره ها را از مهمترين راه هاي كاهش خسارت هاي احتمالي ناشي از برگزاري مراسم چهارشنبه سوري عنوان مي كنند.

آهن فروشان به خارج از شهر مي روند
در صورت صدور مجوز از طرف شوراي تأمين استان تهران، آهن فروشان به خارج از شهر منتقل مي شوند.
معاون هماهنگي مشاغل شركت ساماندهي در گفتگو با تهرانشهر افزود: «براي ۵۳۲ واحد آهن فروشي واقع در منطقه ۱۲ شهرداري تهران، رأي تعطيل صادر شده است.»
فتاح رمضانعلي در ادامه گفت: «اين واحدها از طريق اتحاديه صنفي خود در منطقه ۲۰، تقاطع آزادگان و بزرگراه بهشت زهرا، شهرك «آهن مكان» را تأسيس كرده اند.»
وي در مورد ديگر واحدهاي آهن فروشي در شهر گفت: «اكثر واحدهاي آهن فروشي كه در مناطق ديگر تهران وجود دارند به علت قيمت بالاي زمين در تهران تنها دفتر فروش دارند.
انبارهاي اين واحدها در خارج از شهر واقع شده، بنابراين ديگر نيازي به انتقال اين واحدها نيست.»
رمضانعلي گفت: «پس از خروج آهن فروشان از تهران، فضاي آن براي طرح هاي عمراني و فضاي سبز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.»

در مرخصي تشريف دارند
داستان معروف دو كارگركه يكي زمين را حفر و ديگري آن را پر مي كرد همگان شنيده ايم.
مي دانيم كه ماجرا اين بود كه كارگر سوم كه بايد لوله گذاري مي كرد، آن روز به مرخصي رفته بود.
ماجراي زلزله تهران بي شباهت به اين حكايت نيست. كارشناسان و رسانه ها درباره خطر زلزله هشدار مي دهند، مردم از اين هشدارها بر خود مي لرزند، اما آن حلقه سوم كه در اين ميانه بايد كاري بكند، ظاهرا به مرخصي رفته و امروز نيامده است.
آنقدر از اين هشدارها شنيده ايم و خوانده ايم كه اكنون تكرار آنها بسيار ملال آور شده است.
اما هنوز هم نمي دانيم كه آيا بيم زلزله تفاوتي جدي در نحوه ساخت و ساز در تهران ايجاد كرده است و يا نه؟
آنطور كه اين روزها كارشناسان به تناوب در مناسبت هاي مختلف سخن گفته اند، هنوز عمده ساخت و سازهاي تهران توسط بساز و بفروش هايي انجام مي شود كه تمايلي براي وقع نهادن به استانداردهاي ايمني زلزله ندارند. به راستي آن نفر سوم، چه وقت قرار است از مرخصي بيايد؟
گروه شهري

۹۳ گسل فعال شهر را تهديد مي كنند
ثبت ماهانه ۲۵ زلزله در تهران
يك  استاد دانشگاه  از وقوع  و ثبت  ماهانه  ۲۵ زمين  لرزه  از يك تا دو ريشتر در تهران  خبر داد.
«مرتضي اميني» كه در همايش  «در برابر زلزله  چه  بايد كرد» در فرهنگسراي اقوام  سخن  مي گفت ، با اشاره  به  اين  كه  ۹۳ گسل درتهران  وجود دارد، افزود: ايران  هنوز به  مرحله پيشگيري  از زلزله  نرسيده  است و زماني  اين  امر محقق  مي شود كه  حتي يك  ساختمان  بدون  اصول  «ساختمان سازي» درتهران  ساخته  نشود.
اين  استاد دانشگاه ، فرهنگ  ساختمان سازي  در تهران  را هنوز فرهنگ  بسازوبفروشي  و بنايي  ذكر كرد و گفت  كه  اين  فرهنگ  ما را آسيب  پذير كرده  است .
وي  افزود: اگر در فرهنگ  ساختمان سازي ، اصول اساسي «مهندسي  ساختن  ساختمان  ها» رعايت  شود، خطرات  پيرامون  زلزله  كمتر خواهد شد.
اين  استاد زمين  شناسي ، افزود: آمريكا و ژاپن  به سبب  وقوع  زلزله هاي  پياپي در اين  كشورها و براي  پيشگيري  از پيامدهاي  اين  پديده  طبيعي  توانسته اند آن را مهار كنند. وي  تأكيدكرد: «ما نمي توانيم ، وقوع  زلزله  را پيش بيني  كنيم ، ولي  مي توان از وقوع  پيامدهاي  آن پيشگيري  كرد.»
اميني  اظهار داشت : وجود چاه ها، قنوات  و ساختمان هاي  غير اصولي  سبب  شده كه  تهران 
آسيب  پذيرتر شود.
وي  بازسازي  ساختمان هاي  قديمي شهر، اجراي  كامل  طرح  فاضلاب ، پركردن  چاه هاي  تهران و آموزش  پيشگيري  از وقوع  زلزله  به  شهروندان  راازبرنامه هايي  دانست كه  مي تواند از خسارت  احتمالي  زلزله  بكاهد.
اين  استاد دانشگاه  وقوع  زلزله هاي  پي درپي  در تهران  با ريشتر پايين  راعامل  كاهش  فشارهاي  زلزله  بزرگ  دانست . وي  تصريح  كرد: منطقه  جنوب  شهر تهران  به  دليل  دارا بودن  خاك  نرم  نسبت به  زلزله  بهتر پاسخ  مي دهد، در حالي  كه  منطقه  شمال  شهر اينگونه  نيست .
اميني  علت  تخريب  بيشتر ساختمان ها درمنطقه  جنوب  تهران  هنگام  وقوع  زلزله را بافت قديمي ساختمان هاي  اين  منطقه  دانست  كه  خطرات  زلزله  را مضاعف  مي كند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |