تا قبل از تعيين رژيم حقوقي دريا نمي توان به راحتي درباره تقسيم آن به بخش هايي كه متعلق به كشوري باشد صحبت كرد
|
|
گروه بين الملل، نفيسه كوهنورد: تركمن باشي نامي است كه صفرمراد نيازاف رئيس جمهور تركمنستان براي خود برگزيده است. تركمنستان تا سال ۱۹۹۰ بخشي از اتحاد جماهير شوروي سابق بود. در ۲۶ اگوست ۱۹۹۰ اين كشور اعلام استقلال كرد و عشق آباد به عنوان پايتخت برگزيده شد. آخر همان ماه صفرمراد نيازاف به رياست جمهوري تركمنستان انتخاب شد و به خود لقب تركمن باشي به معني رئيس همه تركمن ها را داد. حساسيت وي بر لقبش به حدي است كه در كشورش تقريبا همه چيز با نام تركمن باشي عجين شده است. او نام مادرش را بر ماه آوريل و كلمه نان گذارده است، اكنون در تركمنستان به «چورك»(نان)، «قربان سلطان اجه» (ننه قربان سلطان) گفته مي شود.تركمن باشي حتي به مادرش لقب مادر عدالت نيز داده و تنديسي از او ساخته است. نيازاف دبيركل حزب دموكراتيك تركمنستان است كه از بين ۵۲ هزار عضو حزبش ۴۸ هزار نفرش از كمونيست هاي سابق هستند. او برخلاف ساير رهبران كشورهاي مشترك المنافع كه به انعقاد معاهدات امنيتي، اقتصادي در بين خود اشتياق نشان مي دهند تقريبا در همه عرصه ها به روسيه روي آورده است. درواقع تنها نهاد فرامليتي كه تركمنستان علاوه بر سازمان ملل متحد در آن عضو شد سازمان همكاري هاي اقتصادي موسوم به اكوست.
• • •
• با توجه به اينكه ايران و تركمنستان دو كشوري هستند كه برخلاف ساير كشورهاي حاشيه خزر كه با روسيه رايزني دوبه دو داشته و سهم خود را از دريا تقريبا مشخص كرده اند، هنوز نتوانسته اند بر سر اين موضوع با ساير كشورهاي ذي نفع به توافق برسند، تركمنستان چه راهكارهايي را براي اين امر پيشنهاد كرده است؟
الان ما مدتي است كه بر سر اين موضوع در حال مذاكره با طرف ايراني و ساير كشورها هستيم. در حال حاضر به نظر مي رسد كه امكان دستيابي به توافقات چندجانبه نيست و ما هم بايد همان روش رايزني دوبه دو را انجام دهيم. به هر حال ديگر كشورها هم از همين راه به توافق رسيدند. همانطور كه قزاقستان و روسيه با هم اين كار را كردند، حال ما هم سعي داريم با روسيه و ديگر كشورها به توافق برسيم.
• يكي از مسائل محوري مذاكرات شما و همچنين اجلاس سران كشورهاي ساحلي درياي خزر موضوع رژيم حقوقي درياي خزر است، به نظر مي رسد يكي از كشورهايي كه چندان اتفاق نظري با ساير كشورها ندارد تركمنستان است. موضع گيري شما نسبت به اين موضوع چيست؟
مسئله رژيم حقوقي درياي خزر مسئله اي پيچيده است اما ابعاد مختلف آن بايد به طور مثبت بررسي شود. در اين موضوع بايد نظر تمام كشورهاي ذي نفع در نظر گرفته شود. در غير اين صورت مسئله به طور لاينحل درمي آيد. طرحي كه تركمنستان در اين موضوع دنبال كرده و در روابط دوجانبه خود در درياي خزر از آن پيروي مي كند بر پايه مذاكره دوبه دو است. اما اين روابط به منافع طرف ثالث لطمه اي وارد نمي كند. ليكن در نهايت جهت گيري ما به گونه اي است كه تعادل كلي روابط متقابل پنج جانبه را مختل نمي كند به اين معنا كه كشور ما ايدئولوژي تقابل و رويارويي در درياي خزر و ايجاد اتحادها و بلوك ها و مخالفت چند كشور عليه يك يا دو كشور ديگر را نمي پذيرد.
• ايران و تركمنستان هنوز بر سر موضوع خط مياني و نحوه محاسبه آن مشكل دارند شما چه گامي در جهت رفع اين اختلاف برداشته ايد؟
يكي از مسائلي كه اكنون وجود دارد مسئله مربوط به مالكيت ملي مناطق مورد اختلاف درياي خزر است. در واقع در درياي خزر هيچ گاه مرزهايي به عنوان مرزهاي كشورهاي همجوار وجود نداشته است در حال حاضر نيز چنين است و به همين دليل تا قبل از تعيين رژيم حقوقي دريا نمي توان به راحتي درباره تقسيم آن به بخش هايي كه متعلق به كشوري باشد، صحبت كرد، اين موضوع جست وجو و تحقيقات فراواني را لازم دارد. چنانچه مالكيت ملي را بر اساس مذاكرات دوجانبه نتوان تعيين كرد تركمنستان عقيده دارد كه موضوع بايد به دادگاه بين الملل ارجاع گردد. چنين برخوردي بر اساس نرم هاي شناخته شده و همگاني حقوق بين الملل و اصول اساسي احترام به حاكميت ملي كشورها در منشور سازمان ملل متحد است. با ايران نيز ما اميدواريم به توافق برسيم. به هر حال تعيين رژيم حقوقي درياي خزر مي تواند كمك خوبي براي آن باشد.
• شما در سخنراني مطبوعاتي خود از محور نظامي ايران و تركمنستان براي مقابله با تهديدات ياد كرده و گفتيد كه اين دو كشور با يكديگر توافقنامه اي را نيز در اين باره امضا كرده اند. منظور شما از تهديدات چيست؟
منظور تهديدات و بلاياي طبيعي است، البته طبق توافقات نيروهاي نظامي هر دو كشور در اين دريا براي محافظت از منافع يكديگر نيز در دريا مستقر خواهند شد.
• ازبكستان اكنون به يكي از پايگاه هاي آمريكا تبديل شده است. علاوه بر اين در اين مدت اخير نفوذ آمريكا در منطقه قفقاز و خاورميانه به طور جدي تر صورت گرفته است. با توجه به اينكه تركمنستان همواره سعي كرده سياست مستقلي را در اين باره داشته باشد موضع گيري اين كشور در قبال تحركات اخير چه خواهد بود؟
ترجيح مي دهم در مورد مسائل بين المللي صحبت نكنم.
• شما افغانستان را در زمره شركاي مهم پروژه اقتصادي خود ناميديد. اين كشور كه نزديك ترين همسايه ايران و تركمنستان است در حال حاضر با مشكلات فراواني روبه رو است. به نظر شما مساعي مشترك دو كشور در كمك به افغانستان و در كل در جهت تأثيرگذاري بر تحكيم ثبات در منطقه چيست؟
روز جزا، اين همسايه است كه به كمك تو مي شتابد اين كلمات در حقيقت انعكاس سياست حسن همجواري است كه شالوده و سنگ بناي كل استراتژي سياست خارجي ما را تشكيل مي دهد. ملت افغانستان قدرت را در خود خواهد يافت تا صلح را در سرزمين خود احيا نمايد. در افغانستان يك سري پروژه هاي اقتصادي ديگر را نيز در حال اجرا داريم كه از جمله آنها تحويل نيروي برق، فروش گاز مايع است، همچنين در چارچوب خط لوله انتقال گاز از طريق افغانستان مسيرهاي راه هاي مواصلاتي آينده را نيز در حال تحقيق و تهيه داريم. ما مي دانيم كه همسايه ما ايران با موضع حسن همجواري و كمك فعال به افغانستان موافقت دارد. مي خواهم خاطرنشان نمايم كه هر آنچه كه ما به اتفاق ايران انجام مي دهيم در خدمت منافع همه ملت هاي منطقه از جمله ملت افغانستان است. ما بدين منظور آماده همكاري هاي وسيع در جهت تحكيم حسن همجواري هستيم.
• امروز موضوع تروريسم سرآمد بحث هاي بين المللي است با توجه به اينكه منطقه آسياي ميانه نيز با اين معضل مواجه است به نظر شما همكاري منطقه اي كشورها تا چه حد مي تواند سدي براي گروه هاي تروريستي باشد؟
تروريسم پديده اي است خارج از مليت و در زمان ما كه حالت كلي به خود گرفته اين امر كاملا روشن شده است. اين بدان معناست كه مبارزه با آن نيز بايستي در سطح كلي و توسط جامعه بين المللي و سازمان هاي بين المللي انجام گيرد كه موثر بودن اقدامات مشترك را در مقابله با اين خطر گسترش يافته تأمين نمايند. متأسفانه ما هم با تروريسم مواجه شده ايم من حتي مي خواهم بگويم كه با فاحش ترين مظهر آن كه به صورت تجاوز و تعرض به استقلال و تماميت كشورها و در تلاش براي ساقط نمودن حكومت قانوني و به عبارت ديگر براي انجام كودتاي دولتي بروز نمود روبه رو شديم. اين حوادث انعكاس وسيعي در سطح بين المللي پيدا نمودند. جامعه بين الملل و سران بسياري از كشورهاي جهان از ما حمايت كردند و جناب آقاي سيدمحمد خاتمي رياست جمهوري ايران نيز موضع قاطع خود را در محكم نمودن اين واقعه در عشق آباد اعلام نمود. مي خواهم از اين فرصت استفاده كنم و يك بار ديگر مراتب تشكر عميق خود را از ايشان ابراز نمايم. من حتي مي خواهم بگويم كه با فاحش ترين مظهر آن كه به صورت تجاوز به استقلال و تلاش براي ساقط كردن حكومت قانوني و به عبارت ديگر براي انجام كودتاي دولتي روبه رو شديم و اما از اين واقعه ما چه نتايج و درس هايي گرفتيم؟ قبل از هر چيز ما پي برديم كه نياز به يك مكانيسم حقوقي داريم كه در سطح مناسبي امنيت ملي را تأمين نمايد اين مكانيسم اكنون در كشور ما به وجود آمده است اما مهم تر اينكه با ايجاد اين مكانيسم ما همه استانداردها و موازين بين المللي موجود در آن را پيش بيني كرده ايم. تروريسم هيچ گاه پيروز نخواهد شد به شرط آنكه جامعه بين الملل ارزيابي واحدي از ماهيت آن داشته باشد و همه مساعي خود را بر اين اساس استوار به كار گيرد. و امروز ما شاهد اين موارد هستيم و مي بينيم كه دنيا در جست وجوي چنين برخوردها و روش هايي است و در اينجا همه گونه ابتكار داراي اهميت است از جمله ابتكاراتي كه در مقياس منطقه به كار گرفته مي شود اتفاقا يكي از اين ابتكارات را سازمان ملل متحد در اولين همايش و نشست براي جلوگيري از مناقشات و تحقق توسعه پايدار در آسياي مركزي در آينده نزديك در عشق آباد برگزار مي كند. آقاي كوفي عنان در گفت وگوي خود با اينجانب خاطر نشان نموده است كه اين همايش مي تواند به منزله مكانيسم مفيدي براي گفت وگوي پايدار بين كشورهاي منطقه و همكاران بين المللي در زمينه مسائلي چون حمل و نقل، منابع انرژي، منابع آبي، مبارزه با مواد مخدر، جلوگيري از اختلافات مرزي و ساير مسائل مهم منطقه باشد.