چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۱ - سال يازدهم - شماره ۳۰۰۹ - Mar.19,2003
سيدمحمد بهشتي در جمع خبرنگاران اعلام كرد
تشكيل نشدن يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي بزرگترين ناكامي ميراث فرهنگي كشور
006305.jpg
گروه علمي فرهنگي: رئيس سازمان ميراث فرهنگي كشور تشكيل نشدن يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي را بزرگترين ناكامي اين سازمان در سال هاي ۸۰ و ۸۱ ذكر كرد.
مهندس سيدمحمد بهشتي ديروز در جمع خبرنگاران، مغايرت ماده سوم قانون برنامه سوم توسعه مبني بر كاهش پنج درصد كاركنان دولت را با ماده ۱۶۵ اين قانون كه نسبت به ايجاد يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي تصريح دارد، مهم ترين دليل تعويق راه اندازي اين يگان توصيف كرد.
وي ضمن تشريح فعاليت ها و دستاوردهاي سازمان ميراث فرهنگي كشور در سال ۸۱ گفت: هرچند براساس قانون سوم توسعه، يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي كشور بايد ايجاد شود ولي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با استناد به همين قانون، در ممنوعيت توسعه تشكيلاتي دولتي، مانع ايجاد اين يگان شده است.
بهشتي وجود يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي را در حفاظت از آثار تاريخي و فرهنگي كشور بسيار بااهميت و حياتي ذكر كرد و اظهار داشت: قانونگذاران كشور براي رفع بن بست به وجود آمده در ايجاد اين يگان، بايد راه حلي بيابند.
بهشتي ايجاد بسترهاي قانوني در حوزه ميراث فرهنگي را از جمله تحولات عمده انجام شده در اين حوزه در سال ۸۱ عنوان كرد و گفت: تصويب آيين نامه مربوط به اموال فرهنگي و تاريخي در اختيار نهادهاي دولتي در هفته گذشته يكي از مهم ترين حوادث اين حوزه بود كه موجب مي شود از اين پس، با اين اموال به صورت مصرفي برخورد نشود.
وي اظهار داشت: موضوع ايجاد پايگاههاي دائمي پژوهشي در برخي از مراكز و مجموعه هاي تاريخي و فرهنگي از ديگر مسائل مطرح در اين سال بود كه اميدواريم تا پايان سال ۸۲ موفق به ايجاد نيمي از اين پايگاه ها در ۱۰۰ اثر مهم تاريخي بشويم. رئيس سازمان ميراث فرهنگي، افزود: تا پايان امسال بيش از ۳۳ پايگاه اطلاعاتي در مراكز و مجموعه هاي فرهنگي، تاريخي و پژوهشگاه ها ايجاد شده است.

از سال آينده براساس مصوبه مجلس و تأييد شوراي نگهبان
امور اجرايي آموزش و پرورش به بخش خصوصي واگذار مي شود
گروه علمي فرهنگي: واگذاري  كارهاي  اجرايي  آموزش  و پرورش  از سال  ۱۳۸۲ به  بخش  خصوصي  آغاز مي شود.
«اصغر نوروزي » معاون مشاركت هاي مردمي وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران  گفت :با تصويب  مجلس  شوراي اسلامي و شوراي  نگهبان  اين  طرح  به  مدت  چهارسال  به  صورت  آزمايشي  به اجرادرمي آيد.
«اين  لايحه  ۲۷ بهمن  ماه  سال  ۱۳۸۰ در مجلس  شوراي  اسلامي  و هشتم  بهمن ماه  همان  سال  در شوراي  نگهبان  به  تصويب  رسيد.»
وي  افزود: ارائه  خدمات  موضوع  «ماده  ۸۸ قانون  تنظيم  بخشي  از مقررات مالي  دولت » توسط بخش  غيردولتي  به  سه  روش  «خريد خدمات  از بخش  غير دولتي »، «مشاركت  با بخش  غير دولتي » و «واگذاري  مديريت  بخش  غير دولتي» صورت  مي گيرد.
«نوروزي » توضيح  داد: در اجراي  اين  مصوبه  مديريت  مدارس  به  بخش  غيردولتي  سپرده  مي شود و معلمان  حق التدريس  در مديريت  اين  مدارس  از اولويت  برخوردار هستند.
وي  گفت : وزارت  آموزش  و پرورش  مايل  است  كه  مديريت  اين  مدارس  به  معلمان سپرده  شود و اين  واگذاري  به  صورت  مشاركتي  به  معلمان  نيز مي تواند صورت گيرد.
معاون  وزيرآموزش  و پرورش  افزود:اين  وزارتخانه  بطور مستمر به  فعاليت هاي  اين  مدارس  نظارت  خواهد كرد و در صورت  موفق  بودن  مديريت  آن  مدرسه ، اين  قرارداد تمديد خواهد شد.
وي  اظهارداشت : ۹۵ درصد سرانه  اين  مدارس  را دولت  تأمين  مي كند.
اين  مدارس  حق  ندارند هيچ  گونه  مبلغي  تحت  عناوين  مختلف  از دانش  آموزان  دريافت  كنند و مديران  اين  مدارس  تنها مي توانند كمك هاي  داوطلبانه  جذب  كنند.
نوروزي  گفت : صلاحيت  مديران  اين  مؤسسات  توسط آموزش  و پرورش  ارزيابي  مي شود و مديران  آن  بايد حداقل  سه  سال  سابقه  تدريس  و فعاليت  آموزشي  داشته  باشند.

پاسخ وزارت فرهنگ و ارشاداسلامي به انتقاد از هيأت نظارت بر مؤسسات فرهنگي و هنري
گروه علمي فرهنگي: چندي پيش محسن آرمين نماينده مردم تهران در گفت و گو با يكي از رسانه هاي جمعي ضمن انتقاد از نوع برخورد دبير هيات نظارت بر مؤسسات فرهنگي هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با مراكز و مؤسسات فرهنگي بويژه درخصوص مجازاتهاي مراكز متخلف، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي را براي پاسخگويي درباره عملكرد اين هيات به مجلس فراخواند كه در پي اين عمل نماينده مردم تهران، اطلاعيه اي از سوي دبير هيات رسيدگي به امور مراكز فرهنگي و هنري صادر شد كه طي آن ضمن تاكيد بر ضرورت داوري و قضاوت در ارتباط با عملكرد مسئولان ذيربط در حوزه فرهنگ و هنر براساس شواهد عيني و مستدل از سوي يك نماينده مجلس شوراي اسلامي آمده است: اساسا دبير هيات نظارت نقشي در تصميمات مربوط به مجازاتها ندارد زيرا مطابق ماده ۱۱ ضوابط و مقررات تاسيس مراكز فرهنگي و نظارت بر فعاليت آنها مصوب ۸/۸/۱۳۷۵ شوراي عالي انقلاب فرهنگي اين نقش بر عهده هياتي به تشخيص وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي متشكل از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و صاحبنظران حوزه فرهنگ گذارده شده است.
در ارتباط با مؤسسه فرهنگي هنري مورد نظر جناب آقاي آرمين طبق اسناد موجود تخلف مدير مسئول مؤسسه از تعهد شخص وي در تاريخ ۱۵/۷/۸۰ مبني بر برگزاري دوره هاي آموزشي تحت هر عنوان پس از اخذ مجوزهاي لازم از مراجع ذي صلاح بديهي و مسلم بوده و حكم تعليق مجوز فعاليت مؤسسه مورد نظر طبق مواد ۵، ۹ و ۱۵ ضوابط شوراي عالي انقلاب فرهنگي و در پي شكايت مديركل دفتر گسترش آموزش عالي وزارت علوم،  تحقيقات و فناوري صورت گرفته و به نامبرده متذكر شده است و پس از رؤيت وي و عدم اعلام هيچ گونه اعتراضي در تاريخ مقرر لازم الاجرا گرديده است.
در اين اطلاعيه از نماينده مردم تهران دعوت به عمل آمده تا به منظور اطلاع  از نوع برخورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با مؤسسات فرهنگي و هنري از خود اين مؤسسات و نيز نهادهاي مدني فعال در اين حوزه استعلام و نظرخواهي به عمل  آيد تا در پايان براساس نتايج و مستندات آن داوري صورت گيرد.
اين اطلاعيه در پايان يادآور مي شود، كاهش زمان صدور مجوز فعاليت مؤسسات فرهنگي هنري به مدت دو هفته و صدور تنها ۷۳۴ مجوز در سال ۸۱ از جمله فعاليتهاي صورت گرفته از سوي هيات رسيدگي به امور فرهنگي هنري جهت تقويت و حمايت از اين مؤسسات بوده است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
بيشترين  موقوفات  دركشور مربوط  به  كتاب  و كتابخانه ها است
گروه علمي فرهنگي: وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  گفت : بيشترين  موقوفات  در كشور مربوط به كتاب  و كتابخانه ها است  اما هنوز نهادي  متولي  و متصدي  اين  امر نشده است .
احمد مسجد جامعي  روز سه شنبه  درنشست  هيات  امناي  كتابخانه هاي  عمومي كشور،افزود: موقوفات  از منابع  مهمي  هستند كه  بايد درحوزه  كتابخانه ها به آن  توجه  جدي  شود. مسجد جامعي  اظهار اميدواري  كرد، با تدوين  طرح  جامع  كتابخانه هاي  عمومي در برنامه  چهارم  توسعه كشور، اين  بخش  از پشتوانه  علمي  و قابل  اطميناني برخوردار شود.

هفته نامه جهان ورزش به جمع مطبوعات كشور پيوست
نخستين شماره هفته نامه اجتماعي فرهنگي ورزشي هنري «جهان ورزش» منتشر شد.
اين هفته نامه در ۱۲ صفحه با دو صفحه رنگي به چاپ رسيده است.
اين نشريه در سرمقاله نخستين شماره خود به قلم عطاءالله بهمنش نوشته است: ما با آنان كه منطقي مي نويسند همكار هستيم، به پيشگامان احترام مي گذاريم و چنين تصور مي كنيم كه جاي هيچ نشريه اي را نخواهيم گرفت.

كانون نويسندگان حمله به عراق را محكوم كرد
گروه علمي فرهنگي: در شرايطي به استقبال سال نو مي رويم كه نيروهاي ائتلاف مدعي مبارزه با تروريسم حمله به مردم بي دفاع عراق را تدارك ديده اند، در آستانه درگيرشدن در جنگي هستيم كه بي گمان با تلفات انساني و آسيب هاي فراوان همراه است و زندگي همه مردم منطقه را تهديد مي كند. به اعتقاد كانون نويسندگان ايران هر نوع تجاوزي كه منطقه را به آشوب بكشاند محكوم است.
ما بر اين باوريم كه نمي توان خودكامگي خرد را با خودكامگي كلان از ميان برداشت. از اين رو همراه با ديگر نويسندگان و آزادانديشان جهان خواستار توقف اين حمله هستيم و آرزوي زيستن در جهاني سرشار از صلح و اميد و خالي از خودكامگي و سلاح هاي كشتار جمعي را داريم.
در اين ايام پرمخاطره و حساس ضمن تبريك سال نو اميدواريم هرچه زودتر شاهد آزادي ناصر زرافشان، عضو كانون نويسندگان ايران و نيز ديگر روزنامه نگاران و اهل قلم باشيم.

دارو و درمان منتشر شد
بيست و دومين شماره ماهنامه علمي پژوهشي دارو و درمان منتشر شد.
در اين شماره مطالبي چون الفبا براي خواندن بزرگترين تحقيق سلامتي، پيام گزارش سلامتي جهان براي انجمن هاي حرفه اي، انتخاب نخستين هيأت مديره مجمع انجمن هاي پزشكي و پيراپزشكي، ساختن انجمن هاي حرفه اي، كاهش ريسك ها، ارتقاي زندگي سالم و... به چاپ رسيده است.

۲۷ هزار كلاس درس جديد ساخته مي شود
گروه علمي فرهنگي: در حال حاضر ۶۴۰۲ مدرسه در قالب ۲۷۰۰۰ كلاس درس در حال ساخت است كه ۶۰۰۰ كلاس آن را خيرين مدرسه ساز تقبل نموده اند.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش از بدو پيروزي انقلاب اسلامي تا سال ۱۳۸۱ تعداد ۶۴ هزار و ۴۳۱ پروژه با ۳۳۰ هزار و ۶۵۵ كلاس درس احداث شده است.
از اين تعداد ۸ هزار و ۶۷۸ پروژه با ۵۷ هزار و ۵۸۹ كلاس توسط مردم خير احداث گرديد كه معادل ۱۳درصد پروژه ها و ۱۷درصد كلاسها است.
همچنين در سال جاري تعداد كلاسهاي تحويلي نسبت به سال ۸۰ به ميزان ۲۸درصد و كلاسهاي تحويلي از محل اعتبارات مردمي و مشاركتي به ميزان ۴۵درصد رشد داشته است.

نوسرد ايرانيان
006085.jpg
نوسرد يكي از كهن ترين اعياد ايرانيان است كه از دوره ماد در ايران زمين و سرزمين هاي اطراف آن جشن گرفته مي شد. نو كه معني آن روشن است و سرد همان سال است. نوسرد يعني سال نو.
نوسرد جشني بود متمايز از عيد نوروز. ايرانيان در ايران باستان، روز ششم فروردين را با نام «نوسرد» يا نوروز بزرگ جشن مي گرفتند و بر روي يكديگر آب مي افشاندند. جشن نوسرد از جشن هاي خاص و مشترك اقوام آريايي است كه ايرانيان به آن نوسرد، هندي ها به آن ناواساردا، خوارزمي ها به آن نوسارج يا ناوسارجي و سغدي ها نوسرد، و ارمنيان،ناواسارد مي گويند. جشن سال نو همراه با افشاندن آب بود. ابوريحان بيروني درباره جشن نوسرد در سغد مي نويسد: سغديان نيز ماه هاي خود را مطابق چهار قسمت سال تقسيم كرده بودند، اول نوسرد، از ماه هاي سغدي اول تابستان بود، روز اول نوسرد، نوروز سغديان است كه نوروز بزرگ باشد.
ابوريحان بيروني در باره نوسرد اهل خوارزم چنين نوشته است: «ناواسارجي، روز اول آن عيد آغاز سال است و آن روز جديدي است. روز ششم فروردين ماه را ايرانيان به نام نوروز بزرگ جشن مي گرفتند و آن، يكي از بزرگترين اعياد ايرانيان بود.» «حسن تقي زاده درباره جشن نوسرد مي نويسد: نوسرد نام اولين روز سال ايراني يا نوروز معروف (روز اول ماه فروردين: نوروز كوچك) نيست بلكه نام نوروز بزرگ است، كه جشن آن را روز ششم فروردين مي گرفتند و مطابق با نخستين روز ارمني ناواسارد و ماه سغدي نوسرد و ماه خوارزمي نوسارج (كه همه آنها از نخستين روز آن نام گرفته اند) بوده است. اين روز از همه روزهاي سال نزد ايرانيان بزرگتر و واقعا مطابق با روز اول سال اصلي ايرانيان بود. پس از آن كه نخستين كبيسه در سال ايراني صورت گرفت و در نتيجه آغاز سال پنج روز به عقب رفت، اين نوروز واقعي، ششمين روز سال شد، ولي ايرانيان، باز هم تشريفات اين روز را به عنوان نوروز دوم (بزرگ) مراعات مي كردند و اين روز پيوسته محل نوروز اصلي را نشان مي داد. آغاز تابستان، يا شايد نيز (اول سال) نسطوريان و جشن ديني (دوازده حواري) ايشان محتمل از نوروز (كوچك) ايراني نام نگرفته، بلكه از نوسرد ايراني يا (نوروز بزرگ) نام گرفته است كه در سال ۴۸۵ م. دقيقا با آن يكي بوده چه در اين سال جشن ايراني مصادف با يكشنبه ۲۸ ژوئن يعني درست يك شنبه هفتم پس از عيد «خمسين» بوده است. رسم نسطوريان كه در روز «نوسرديل» به يكديگر آب مي افشانند نيز مؤيد اين نظريه است، چه ايرانيان نيز در روز ششم (خرداد روز) ماه فروردين (يعني نوروز بزرگ با نوروز نوسرد) چنين رسمي داشته اند.
جشن نوروز بزرگ يا نوسرد در تابستان برگزار مي شد، ولي بعدا برگزاري آن از تابستان به ابتداي بهار منتقل شد، چون در ايران باستان سال رسمي ۳۶۵ روز تمام بود و سال شمسي حقيقي ۳۶۵ روز و پنج ساعت و چهل و هشت دقيقه و پنجاه و يك ثانيه است و همواره بين سال رسمي و سال حقيقي يك چهارم روز اختلاف وجود داشت، اين اختلاف سبب شد كه نوروز هر چهار سال يك روز از زمان اصلي خود يعني اول تابستان به طرف بهار گردش تدريجي پيدا كند، ولي ارمنيان كه جشن ناواسارد را همزمان با نوسرد جشن مي گرفتند در روز برگزاري جشن نوروز بزرگ يا نوسرد تغييري ندادند و هم اكنون نيز جشن «ناواسارد» را در تابستان برگزار مي كنند.
هخامنشيان براي برگزاري هرچه باشكوه تر جشن نوروز، يكي از پرشكوه ترين، زيباترين، خوش نماترين و با تناسب ترين بنايي كه تاكنون بشر ساخته است، بنا نهادند. در تخت جمشيد فقط اقوام ايراني مي توانستند گام نهند و غير ايراني را در آن راهي نبود. ارمنيان همانند ايرانيان نوروز را جشن مي گرفتند و هدايايي براي شاهنشاهان هخامنشي از سرزمين ارمنستان مي آوردند. در نقش برجسته هاي تخت جمشيد ارمنياني كه حامل هدايا بودند نقش شده است.
در ارمنستان باستان اولين ماه سال «ناواسارد» نام داشت، نخستين روز ماه ناواسارد جشن باشكوهي مي گرفتند كه كليه طبقات در آن شركت مي كردند و مانند ايرانيان، سغديان و خوارزمي ها بر روي يكديگر آب مي پاشيدند. در جشن ناواسارد، مسابقه هاي ورزشي مانند اسب دواني، ارابه راني و دويدن، ترتيب مي دادند، شعرا سروده هاي خود را مي خواندند، نوازندگان، آهنگ هايي كه ساخته بودند مي نواختند، پهلوانان نيروي بازوي خود را به نمايش مي گذاشتند.
تقي زاده در مورد اصل ايراني بودن جشن هاي ارمنيان مي نويسد: تقريبا مي توان گفت اين امر در جشن اول «نوسرد» با جشن واناتور ارمني كه علي رغم ظاهر ارمني به احتمال زياد با «آرامازد» ارمني يا اهورامزداي ايراني اختلافي ندارد، كه به صورت جشن يحيي تعميد دهنده در آمده است.
در ارمنستان باستان در شهرهاي سلطان نشين مراسم ناواسارد از شكوه و جلال خاصي برخوردار بود. ارمنيان در جشن ناواسارد از انواع نقابها استفاده مي كردند، به اعتقاد ارمنيان باستان، نقاب گريزاننده ارواح خبيثه بود.
در گاهشماري ارمنيان روز يازدهم آگوست روز برگزاري جشن ناواسارد است و هم اكنون ارمنيان در سراسر جهان اين روز را گرامي مي دارند و جشن مي گيرند و مسابقه هاي ورزشي ترتيب مي دهند و با يكديگر به رقابت مي پردازند، برندگان مسابقات مخالفان ناواسارد هستند. فرهنگ و تمدن ارمنيان متأثر از فرهنگ و تمدن ايران زمين است، جشن نوسرد ايرانيان و ناواسارد ارمنيان، در روزگار باستان همزمان برگزار مي شد.از چگونگي برگزاري جشن نوسرد ايرانيان اطلاعات چنداني در دسترس نيست با مطالعه نحوه برگزاري جشن ناواسارد در ارمنستان باستان پژوهشگران مي توانند از آئين ها و مراسمي كه در جشن نوسرد برگزار مي شد، اطلاعاتي كسب كنند. چون ايراني پاك نهاد آريايي نژاد، برگزاري يكي از بزرگترين جشن هاي خود را فقط به آب افشاندن بسنده نمي كرد و مطمئنا مراسم ديگري نيز داشته اند كه از آنها آگاهي نداريم.
آندرانيك هويان

نوروز نوشدني اسطوره اي
نگرش انسان اعصار گذشته به مقوله زمان در شكل گيري و برگزاري جشن هايي نظير نوروز نقش مؤثري داشته است. بر همين اساس، زمان در ديدگاه انسان اعصار كهن به دو گونه مقدس و نامقدس بخش مي شد؛ زمان مقدس، آن بود كه صرف امور مقدس ايماني مي گشت و زمان نامقدس، آن بود كه در گذران امور عادي زندگي به كار مي رفت، اما زماني كه مقدس به شمار مي آمد، خود به چند گونه تقسيم مي شد: يكي زماني بود كه صرف به جاي آوردن شعائر ايماني مي شد از جمله نمازها و فراز خواندن سرودهاي ديني ديگر، زماني بود كه در طي آن، با تكرار بعضي اعمال كه در نمونه هاي كهن اسطوره اي وجود داشت، انسان اعصار كهن مي كوشيد با باز ساختن آن وقايع دور دست، كه توسط خدايان در آغاز خلقت انجام يافته و گاه توسط قهرمانان سلف در گذشته هاي دور و آغاز شكل گيري قوم و قبيله رخ داده بود، خود را با خدايان و قهرمانان افسانه اي خويش يگانه سازد و به اصل و منشأ خود بازگردد.
006095.jpg

در اين گونه زمانهاي مقدس، معمولا  نمايشهاي مذهبي و آييني به پا مي شد كه نمودار شاديها و گاه عزاداري بود و سرانجام زماني بود كه يادآور ريتم هاي كيهاني شمرده مي شد. مانند فرا رسيدن هلال ماه.
فصل بهار به عنوان يك ريتم كيهاني و طبيعي توجه انسان اعصار باستان را به خود جلب كرد. بشر آن روزگار براساس تجربه و غريزه آموخته بود كه نو شدن را بايد جشن بگيرد.
در واقع ستايش پديده هاي ريتميك و پديد آمدن آئين هاي سترگ وابسته به آنها، به سبب اعتقاد به وجود متافيزيك آنها براساس معتقدات ديني - ايماني انسان آن اعصار بود، از آنجا كه دين و اصولا اعتقاد به يك نيروي برتر ريشه در عمق وجود انسان دارد، تلقي جشنهاي مختلف به عنوان نوعي عبادت، دور از ذهن نخواهد بود.
حتي اگر واژه جشن را به طور دقيق تعريف كنيم، ملاحظه مي شود «يسنا» و «يسن» در فارسي دري به ترتيب دخيل از Yasna اوستايي و Yasn فارسي ميانه زرتشتي هستند و Yasna به معني ستايش است و حتي خود كلمه جشن، به معناي ستودن است. بنابراين ملاحظه مي شود جشنها از جمله جشن نوروز به نوعي از نياز فطري انسان به پرستش وجودي برتر ريشه گرفته اند.
از نظر اساطيري - تاريخي جشن نوروز بنا به گمان دكتر مهرداد بهار آييني پيش آريايي در ميان بوميان نجد ايران بوده است و آريايي  ها به هنگام مهاجرت از دشت هاي اورارسي از جنوب روسيه فعلي به سوي نجد ايران با بخشي از باورها و آيين هاي بوميان اين سرزمين روبه رو شدند و آنها را در خود جذب كردند و با باورهاي خود  آميختند كه يكي از آنها نوروز بود.
آيين هاي نوروزي در ميان اقوام و ملل ديگري از جمله بابليان، هيتيان، مصريان، يهوديان، مسيحيان و ... از ديرزمان وجود داشته است. اين آيين ها بيش از هر چيز با مراسم قرباني كردن و نو كردن هاي رمزي ارتباط داشته است. در آسياي غربي جشن سال نو جشن ازدواج مقدس الهه آب و خداي باروري بوده كه در اصل پيروزي ايزد آبهاي شيرين در كشتن غولهاي آبهاي شيرين بوده است. (هزاره سوم پيش از ميلاد)
ديگر اين كه ماه فروردين ماه فروهرها است. فروهرها گونه اي از روان آدمي يا نوعي همزاد آدميان هستند. هينلز مي گويد: همانگونه كه هر يك از آفريدگان مادي يك اصل مينوي دارند انسان نيز يك خود آسماني دارد كه فروشي يا فروهر اوست.
در ماه فروردين فروهرها به زمين مي آيند و در اطراف خانه و خانواده شان مي گردند، آنها دوست دارند افراد خانواده و خانه هايشان تميز و مرتب باشند تا براي آنها دعا و آرزوي بركت كنند. اگر فروهرها خانه و كاشانه شان را پاكيزه نبينند، ناراحت مي شوند و دعا و بركت از آن خانه ها و مردم، رخت مي بندد. از اين روست كه از هنگام آمدن بهار در فروردين ،چراغ خانه ها را روشن مي گذارند و يا در قديم مراسم آتش افروزي بر روي بام ها انجام مي  دادند تا راه فروهر را روشن و تابناك كنند و يا حتي در پشت بام ها غذا مي گذاشتند.
اصولا مراسم و اعياد را به شخصيت هاي كهن و اسطوره اي نسبت مي دهند. نوروز مسلما عيد بومي مردم اين سرزمين بوده است، اما معمولا رسم بر اين بوده است كه اعياد را به فرمانرواياني كه محبوبيت داشته اند، نسبت مي داده اند و بدين روي به جمشيد نسبت داده شده است.
006090.jpg

جمشيد در ايران قديم محبوبيت تام داشته است. در زمان او بنا به روايات، خوشبختي و خرمي بوده و بنا بر اسطوره ها، در دوران فرمانروايي جمشيد، نه پيري بود، نه مرگ و نه بيماري. جهان در عهد او گسترده شد. فريدون و شاهان ديگر پيشدادي، محبوبيت جمشيد را ندارند.
در تخت جمشيد در آغاز سال نو بهاري، مراسم عظيمي برگزار مي شد. در اين مراسم، شاه نمايندگان هر قوم و ملت را به حضور مي پذيرفت و هدايايي از سوي آنها دريافت مي كرد.
پس از بررسي خاستگاه جشن نوروز به صورت اجمالي آيين هاي آغاز سال را مورد ملاحظه قرار مي دهيم:
كاشتن سبزه و سبز كردن دانه هاي گياهي ،عملي رمزگونه از تجديد رويش و نو شدن در طبيعت است. در قديم روي ۱۲ ستون، به نشانه بروج دوازده گانه سال و در بعضي روايات آمده روي هفت ستون، به نشانه هفت امشاسپندان، دانه هاي گياهي مي كاشتند و بعد از رويش اين دانه ها و سبز شدن آنها گياهي را كه بهتر روييده بود براي رويش در آن سال استفاده مي كردند و بعد هم اين گياهان نمونه اي كاشته شده را با سبد يا ظروف آنها داخل آب مي انداختند كه بسيار با آيين سبزه به دور انداختن ما در روز سيزده بدر شباهت دارد.
از آيين هاي ديگر كه مربوط به درهم ريختن نظم اجتماعي است و در ميان اقوام بسياري عموميت داشته و در ايران هنوز هم آثار آن بازمانده است، جابه جا شدن ارباب و بنده با يكديگر است كه نشانه هاي كهن آن را از عهد تمدن بابل در دست داريم. اين آيين در زمان ما به نام ميرنوروزي معروف است، ميرنوروزي حكومتي پنج روزه دارد و بنابر آيين، به هنگام نوروز امير يا حاكم محل بر حسب ظاهر، از اميري يا حكومت مي افتاد و بر جاي وي امير يا حاكمي موقت مي نشاندند و اين شخص در چند روز، حكومتي صوري مي كرد و به عزل و نصب و توقيف و حبس و جريمه و مصادره مي پرداخت و سپس، چون حكومت پنج روزه اش به سر مي رسيد، حاكم اصلي به جاي خويش برمي گشت.
روز سيزدهم نوروز را هم باز در يك چرخش اساطيري پايان دوازده روز نماينده دوازده هزار سال آفرينش آيين زردشتي مي دانند كه در روز بعدش يك آشفتگي به وجود مي آيد كه به رستاخيز و نو شدني ديگر مي انجامد. سيزده نوروز با نوعي آشفتگي در ديدگاه هاي مسيحي (دروغ اول آوريل) منطبق شده است.
در ايران باستان جشن سوري نيز رايج بوده است، اما چهارشنبه را پس از دوره اسلامي به آن افزوده اند. زيرا روزهاي هفته  در پيش از اسلام نام هاي ويژه خود را داشت، هر چند در متون مانوي از نظام شنبه اي سخن مي رود. برپايي آتش در اين روز نيز نوعي گرم شدن جهان و زدودن سرما و پژمردگي و بدي از تن بوده است. در قديم جشن هاي آتش كلا  حالت جادويي داشته و بسيار بدوي بوده است. احتمالا چهارشنبه بودنش به علت چهار فصل سال است و سوري نيز به معناي سرخ است.
آخرين نكته درباره آيين هاي نوروزي، هفت سين است. دكتر مهرداد بهار هفت سين را در ارتباط با هفت سياره مي داند كه سرنوشت بشر دردست آنان شمرده مي شد و مسلما هفت سياره در امر تقدس عدد هفت مؤثر بوده است.
با آرزوي نوروزي زيبا و نو شدني حقيقي براي تمامي ايرانيان.
دكتر نازيا سادات ناصري

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |