يكشنبه ۱۷ ، فروردين ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۱۴
بررسي اصلاح قانون بيمه شخص ثالث آغاز شد
بررسي لايحه اصلاح قانون بيمه شخص ثالث در دستور كار هيأت وزيران قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما اين لايحه كه در پي تصويب كليات آن در كميسيون اقتصادي دولت در دستور كار بررسي قرار گرفته است، بر تغيير مكانيزم حق بيمه شخص ثالث دلالت دارد. براساس پيش بيني هاي صورت گرفته مقرر است در قالب اصلاح قانون بيمه شخص ثالث شرايطي فراهم شود كه به موجب آن امكان ارائه پوشش بيمه اي به تمامي وسايط نقليه موتوري فراهم شود.
در حال حاضر علي رغم اجباري بودن قانون بيمه وسايط نقليه موتوري در برابر شخص ثالث هنوز ۳۰ درصد از وسايط نقليه در حال تردد فاقد هر گونه پوشش بيمه اي هستند. براساس اين گزارش همچنين شيوه تعيين بيمه شخص ثالث با توجه صورت گرفته اما سبب شده است امتناع از خريد بيمه نامه افزايش يابد. در اغلب كشورهاي توسعه يافته نيز نظام بيمه اي به گونه اي است كه قيمت بيمه اتومبيل بسيار بالاست به همين جهت غالبا گران بودن بيمه نامه خودرو سبب مي شود برخي از خودرو شخصي استفاده نكنند.

از سوي مهندس رضا ويسه
ارزش قراردادهاي پيمانكاري  سازمان گسترش ۹/۲ ميليارد دلار اعلام شد
در سال ۸۱ ارزش قراردادهايي كه در سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران منعقد شده بيش از ۲/۲ ميليارد دلار است. مجموع ارزش قراردادها در بخش هاي مختلف بيش از ۹/۲ ميليارد دلار گزارش شده است.
رضا ويسه- رئيس هيأت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران- با بيان اين مطلب گفت: عقد قرارداد فازهاي ۶، ۷ و ۸ توسعه ميدان گازي پارس جنوبي از مهمترين قراردادهاي در دست اقدام است كه در نوع خود از نظر اندازه و كيفيت كاري بزرگ و جديد است. مشكلي كه در بخش پيمانكاري داريم مسأله تأمين مالي به ويژه منابع ارزي است كه كارفرماها را به سمت شركت هاي خارجي سوق مي دهد. تأمين مالي در ايران نسبت به رقبا گران تر انجام مي شود و ما مزيت رقابتي نداريم و اميدواريم همه بخش ها، سازمان ها و مسؤولان ذي ربط در اين باره به پيمانكاران عمومي كمك كنند تا مزيت رقابتي به دست آوريم.
وي در جمع مديران و معاونان سازمان و مديران شركت هاي وابسته و تابعه اظهار داشت: يكي از اولويت هاي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران كه در قانون برنامه سوم توسعه و همچنين برنامه هاي جديد سازمان در كانون توجه بوده و هست، توسعه صنايع با تكنولوژي برتر است و بحثي كه وجود داشت چگونگي ورود سازمان گسترش در اين رشته صنعتي بود. يك راه اين بود كه سازمان گسترش و نوسازي صنايع با كمك هاي فني و اعتباري به مراكز توسعه تكنولوژي، در اين بخش فعال شود و راه ديگر تأسيس شركت هاي تخصصي براي فعاليت در صنايع با تكنولوژي برتر بود كه سازمان گسترش در هر دو مسير گام هاي بلندي برداشته است.
وي افزود:  در سال ۸۱ و پيش از آن ۵ شركت تخصصي ايجاد كرديم و شركت هايي را نيز با تغيير مأموريت در اين بخش وارد كرديم. به عنوان مثال در رشته هايي مثل فراتكنولوژي، ميكروالكترونيك و هوا- فضا، به عنوان رشته هايي با تكنولوژي برتر وارد شده ايم و شركت هاي تخصصي فعاليت خود را آغاز كرده اند كه اميدواريم آثار آن در سال آينده آشكار شود.
رئيس هيأت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع تأكيد كرد: نكته اي كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه شركت هاي فعال در زمينه IT نبايد به صورت فردي در اين عرصه وارد شوند زيرا هزينه هاي آن زياد بود و ممكن است سود چنداني به دست نيايد. با توجه به اين كه تكنولوژي هاي صنايع برتر (IT) تغييرات شتاباني را تجربه مي كنند نگهداري سخت افزارهاي آن حتي براي شركت هاي بزرگ خودروسازي نيز صرفه اقتصادي ندارد.
او تأكيد كرد: به نظر مي رسد بايد عرصه سخت افزاري را به بخش خصوصي داده و بخش نرم افزاري را براي سرمايه گذاري هدف قرار دهيم و بازاريابي و توسعه بازار در نرم افزارها را پيگيري بيشتري كنيم.
ويسه معتقد است: از مهمترين برنامه ها و مأموريت هاي سازمان  گسترش و نوسازي صنايع ايران تربيت مديران تراز اول براي مديريت شركت ها و بنگاه هاست. او در اين زمينه گفت: در سال گذشته و امسال برنامه ريزي مناسبي براي توسعه مديريت از طريق نوين سازي آموزش ها و نهادينه كردن آموزش، طراحي و اجرا شده است اما در اين عرصه هنوز جاي كار وجود دارد و بايد تلاش در اين زمينه را افزايش دهيم.
وي تصريح كرد: مشكلي كه وجود دارد و بعضا ديده مي شود اين است كه در دوره هاي آموزشي طراحي و اجرا شده عموما مديراني شركت مي كنند كه وقت آزاد بيشتري دارند و اين با هدف سازمان سازگار نيست.
ويسه يادآور شد: برخي توجيه مي كنند كه نيروهاي كليدي شركت ها وقت براي آموزش ندارند و بايد ساعات زيادي را در شركت فعال باشند و به اين ترتيب آموزش براي اين گونه مديران يك مسأله فرعي شده است كه به نظر مي رسد اين توجيه منطقي نيست.وي در پايان گفت: هدف سازمان از برگزاري دوره هاي آموزشي اين است كه نيروهاي قوي و كليدي شركت ها و نيروهاي اصلي آنها با آموزش هاي مستمر راندمان كار خود را افزايش دهند. سازمان گسترش و نوسازي با اعتقاد عميق به بازدهي سرمايه گذاري در زمينه آموزش مديران بايد هزينه قابل توجهي را در نظر بگيرد و من اميدوارم مديريت هاي شركت ها آموزش مستمر در بالاترين سطح را جدي بگيرند و در اين راستا برنامه جامع آموزش در مديريت تدوين شود.

اقتصاد
آب و كشاورزي
بانك و بورس
رويداد
گفت وگو
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  بانك و بورس  |  رويداد  |  گفت وگو  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |