دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۱۵ - April.7,2003
استخراج مواد معدني تا پايان امسال به بيش از ۱۳۸ ميليون تن خواهد رسيد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: براساس پيش بيني هاي انجام شده، مشكل تأمين ماشين آلات معدني از طريق حمايت بانك صنعت و معدن از توليدات داخلي برطرف خواهد شد.
شمس الدين سياسي راد، مدير كل دفتر نظارت و ايمني معادن وزارت صنايع و معادن در گفت وگو با خبرنگار صنعت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب گفت: عدم ورود ماشين آلات دست دوم معدني مستلزم ورود ماشين آلات نو و ارتقاي كيفي توليدات داخلي است.
وي با تأكيد بر تعديل قيمت و بهبود كيفيت ماشين آلات داخلي، تعداد ماشين آلات معدني دست دوم وارد شده در سال گذشته را ۲۷۵ دستگاه عنوان كرد.
سياسي راد با بيان اين كه استخراج مواد معدني در دو سال ۷۹ و ۸۰ از رشد قابل قبولي برخوردار بوده است، ميزان استخراج مواد معدني را در سال ۷۹ حدود ۱۱۰ ميليون و ۶۰۰ هزار تن و در سال ۸۰ حدود ۱۱۹ ميليون تن عنوان كرد و ادامه داد:  براساس پيش بيني انجام شده در برنامه سوم توسعه، ميزان استخراج مواد معدني در سال ۸۱ حدود ۱۲۶ ميليون و ۵۰۰ هزار تن و در سال ۸۲ نيز به بيش از ۱۳۸ ميليون تن خواهد رسيد.

پرسه در محله ها
خطوط ۲۳ ، ۱۵۰ ، ۲۱۲ و ۲۳۷ مسير حركت اتوبوسهاي شركت واحد اتوبوسراني تغيير كرد.تغييرات ياد شده به اين شرح است: مسير رفت خط ۱۲۳ چهارراه اشراق، آرژانتين، خيابانهاي رسالت، هنگام و فرجام.مسير برگشت خط ۱۵۰ فرهنگسراي اشراق، امامت، خيابانهاي رسالت، هنگام، فرجام، شهيد باقري و رسالت.مسير رفت خط ۲۱۲ سراج، امامت، خيابانهاي قزويني،  ۴۹،  عسگري و آيت.مسير برگشت خط ۲۱۲ خيابانهاي گلبرگ، مدائن، رسالت و حيدرخاني.مسير برگشت خط ۲۳۷، رسالت، كلاهدوز،  خيابانهاي سمنگان، رسالت، بختياري سامان، مهرانپور و آيت.

عدم استقبال شهروندان تهراني از كارت بليت
گروه شهري: همزمان با كارتي شدن اتوبوس هاي برقي در مسير دپوي شرق - ميدان امام حسين ازدحام مسافران اتوبوس در خيابان دماوند افزايش يافته است.
از ۲۷ اسفندماه سال گذشته استفاده از كارت بليت در اين مسير جايگزين بليت شد كه به دليل غير قابل استفاده بودن اين كارت ها در مسيرهاي ديگر شهري با عدم استقبال شهروندان تهراني مواجه شده است.
كاظم جيرودي - مدير كل روابط عمومي شركت واحد اتوبوسراني تهران در گفت وگو با تهرانشهر علت عدم استقبال مردم از كارت بليت را جديد بودن اين طرح و به صرفه  نبودن آن براي مسافران غير دائم و گذري در طول مسير عنوان كرد و افزود: «در حال حاضر اين طرح فقط در اين مسير اجرا شده و در سال هاي بعد قصد داريم استفاده گسترده از كارت بليت را در ساير خطوط جايگزين بليت كنيم.»
گفتني است يكصد دستگاه اتوبوس برقي در مسير دپوي شرق - امام حسين تردد مي كند كه از زمان كارتي شدن اتوبوس هاي مزبور علاوه بر اينكه، ازدحام مسافر در خيابان دماوند افزايش يافته همزمان باعث افزايش شمار مسافران در ساير خطوط محور خيابان دماوند نيز شده است.

مقاوم سازي مدارس تهران در برابر بلاياي طبيعي
گروه شهري: يك ميليارد تومان اعتبار براي اجراي طرح مطالعاتي مقاوم سازي مدارس تهران اختصاص يافت.
به گزارش تهرانشهر، اين طرح به منظور مقاوم سازي مدارس تهران در برابر بلاياي طبيعي خصوصا سيل و زلزله به مرحله اجرا درمي آيد.
بررسي هاي صورت گرفته از سوي كارشناسان ژاپني مجري طرح مطالعاتي مقاوم سازي كشور در برابر زلزله نشان مي دهد مدارس تهران كه جزو مراكز استراتژيك محسوب مي شود كه در صورت وقوع زلزله شديد در تهران، مدارس اولين ساختمان هايي هستند كه تخريب خواهند شد.
اين در حالي است كه در ساير كشورها مدارس به عنوان ساختمان هاي استراتژيك در برابر زلزله مقاوم مي شوند تا امكان اسكان جمعيت در صورت وقوع زلزله در آنها فراهم باشد.
كل اعتبار پيش بيني شده براي اين طرح يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان است كه ۲۰۰ ميليون تومان از اين اعتبار در سال گذشته تخصيص يافت.

احداث ۲۲ بوستان محلي در جنوب شرق تهران
007870.jpg
گروه شهري: ۲۲ بوستان محلي به وسعت ۱۳ هكتار در منطقه ۱۵ مورد بهره برداري قرار گرفت.
مهندس جهانبيگلو معاون امور شهري و فضاي سبز شهرداري منطقه ۱۵ ضمن بيان مطلب فوق اظهار داشت: در بزرگراه در دست احداث دولت آباد نيز ۱۲ هكتار فضاي سبز در حاشيه و رفيوژ مياني آن با انواع گلهاي تزئيني و درختچه و چمن احداث شده است. وي به كاشت ۲۴ هكتار فضاي سبز در بزرگراه امام رضا(ع)، ۱۰ هكتار جنگل كاري و توزيع يكصد هزار اصله درخت در هفته درختكاري اشاره كرد و كاشت دو ميليون و ۸۰۰ هزار بوته نشاء پائيزه را از ديگر اقدامات شهرداري منطقه ۱۵ در سال گذشته اعلام كرد.جهانبيگلو به تعطيل و انتقال ۳۶۲ واحد صنفي مزاحم و آلاينده به خارج از شهر اشاره نمود و تشديد فعاليت واحد ساماندهي منطقه و برخورد با آلايندگان محيط زيست را از برنامه هاي اولويت دار حوزه امور شهري و فضاي سبز شهرداري منطقه ۱۵ در سال جديد اعلام كرد.

امكان جابجايي روزانه ۵/۳ ميليون مسافر در شرق تهران فراهم مي شود
از دماوند تا بهارستان با مترو، در طرح توسعه متروي شرق تهران
007865.jpg
مقدمات عمليات اجرائي ساخت مترو در مسير شرق تهران فراهم شد. با راه اندازي خط مترو در شرق تهران، ضمن كاهش بار ترافيكي حاكم بر معابر عمومي، از ميزان آلودگي هوا در اين منطقه از تهران به شدت كاسته مي شود.
كارشناسان امور حمل ونقل و ترافيك بر اين باورند كه شرايط فيزيكي بخش شرقي تهران به گونه اي است كه معابر عمومي موجود توان هدايت و عبور منظم خودروها را ندارند و بايد از تكنولوژي مدرن از جمله شبكه مترو بهره مند شود.
اميرحسين يوسفي در اين باره مي گويد: بررسي معابر عمومي بخش شرقي تهران نشان مي دهد كه با توجه به شمارگان خودروها، بن بست هاي ترافيكي و ناهنجاريهاي تردد، عادي ترين وضعيتي است كه مي توان مشاهده كرد و صرفا با ساخت و راه اندازي مترو مي توان شهروندان را از چنين وضعيت بغرنجي خارج كرد.
يوسفي مي گويد: در دهه ۶۰ كارشناسان شهري و برخي دولتمردان ضرورت توسعه مترو را تشخيص دادند و خوشبختانه با گذشت چندين سال، امروز متروي تهران روزانه ۷۰۰ هزار نفر را جابه جا مي كند. خطوط شمال به جنوب و غرب تا مركز شهر (ميدان امام خميني) در حال بهره برداري و توسعه است، اما خطوط شرق تهران با توجه به مناطق پرجمعيت و كمي خيابان در انتظار قطارهاي مترو مي باشد. اين مسير از ميدان امام خميني تا ترمينال شرق (مركز مسافرتهاي بين شهري) ادامه دارد.
وي به ايستگاههاي ۹ گانه مسير شرق مترو اشاره مي كند و مي افزايد: مسير شرق مترو در نقاطي شامل خيابان ملت، ميدان بهارستان،  نظام آباد، روبروي بيمارستان امام حسين، چهارراه سبلان، خيابان گلستان،  ميدان رسالت،  چهار راه سرسبز و تقاطع دردشت و خاور داراي ايستگاه خواهد بود. خطوط شرق تهران در نقشه مترو كوتاهتر از ساير خطوط طراحي شده اما با ادامه خطوط به ترمينال شرق و سپس به شهرهاي شرقي استان تهران از جمله جاجرود، گلابدره، بومهن، رودهن و نهايتا دماوند گسترش پيدا خواهد كرد.
راه اندازي اتوبوس هاي برقي در شرق تهران و اختصاص  فضاي ويژه تردد اين قبيل اتوبوس ها توسط شركت واحد در سالهاي نه چندان دور با استقبال شهروندان روبرو شدو همين امر موجب كاهش بار ترافيكي گرديد، اما با افزايش تعداد خودروها و افزايش شمار سفرهاي درون شهري، ترافيك بيش از گذشته سنگين تر و هدر رفت زمان مفيد شهروندان در پشت ترافيك، افزايش يافته است.
به هر رو كارشناسان معتقدند كه راه اندازي شبكه مترو در شرق تهران، مقوله اي اجتناب ناپذير و در عين حال داراي پيامدهاي مثبت اقتصادي براي شهر و شهروندان مي باشد. اين كارشناسان مي افزايند: اصولا شهرهاي باجمعيت بيش از دو ميليون نفر، بايد شبكه حمل و نقل عمومي به طور كامل فعال شود و اين شبكه در شرق تهران ناقص است و مترو، حلقه مفقوده آن مي باشد.
براساس نتايج تحقيقات بدست آمده، در طراحي ساخت مترو در بخش شرقي تهران، ۹ ايستگاه ساخته مي شود و اين خط توان جابه جائي روزانه حدود ۵/۳ ميليون شهروند را داراست و انتقال چنين حجمي از سفر از سطح به زير زمين، در چشم انداز زيستي شرق تهران از جمله كاهش آلودگي هوا تحول ايجاد خواهد كرد.

ورود سمند به ناوگان تاكسيراني قطعي شد
به گزارش تهرانشهر، در پي توافق به عمل آ مده ميان واحدهاي خودروسازي و سازمان تاكسيراني مقرر است سمند وارد ناوگان تاكسيراني كشور شود.
پيش از اين مذاكراتي با شركتهاي بنز و تويوتا براي خريد صدهزار دستگاه خودرو براي استفاده از ناوگان تاكسيراني صورت گرفت اما در نهايت مقرر شد تجهيز ناوگان تاكسيراني با استفاده از خودروهاي داخلي صورت گيرد.براين اساس پيش بيني شده است ميزان توليد سمند در سال جاري به منظور تامين نياز تاكسيراني افزايش يابد.
پيش از اين اعلام شده بود تقاضاي شهرداري براي تجهيز ناوگان تاكسيراني به خودروهاي غيرآلوده زا با فشار خودروسازان داخلي به جايي نرسيده است.

فرسودگي لوله هاي نفتي  ىمناطق جنوبي تهران را تهديد مي كند
گروه شهري: درصورت وقوع زلزله بخشي از مناطق جنوبي تهران به علت عبور خط لوله نفت كهريزك-كن در معرض خطر جدي قرار خواهند گرفت.
يك كارشناس حوزه معاونت اجتماعي شهرداري منطقه ۹ در گفتگو با تهرانشهر با اشاره به اينكه اين لوله نفتي ۳۵ سال قبل ساخته شده است، افزود: «از طريق اين خط لوله سوخت مورد نياز فرودگاه مهرآباد تأمين مي شود و متأسفانه شهرك آسمان متعلق به نيروي هوايي ارتش بر روي قسمتي از مسير اين خط لوله ساخته شده است. ضمن اين كه اين خط لوله  بخشي از مناطق ۹ ، ۱۷ ، ۲۰ و ۱۹ را دربرمي گيرد و در صورت انفجار خسارات جبران ناپذيري را به بافت جنوبي تهران وارد خواهد كرد.»
عباس خسروي با اعلام اين مطلب كه در منطقه ۹ تهران ۱۵۰۰ واحد كارگاهي وجود دارد و بسياري از اين كارخانه ها در نقاط بحراني و وضعيت نامساعد قرار دارند، گفت: «روند انتقال صنايع به خارج از شهر در اين منطقه تاكنون تنها رشدي حدود ۶درصدداشته است. بسياري از كارخانه ها به رغم هشدارهاي مكرر شهرداري تهران اقدامي صورت نداده اند. حضور اين كارخانه ها با توجه به بافت متراكم منطقه بسيار خطرناك است. به طور مثال با وجود كارخانه  رنگ الوان در صورت بروز زلزله و آتش سوزي يك پنجم منطقه از بين خواهد رفت.»
وي در مورد مقاوم سازي ساختمان ها در مقابل زلزله گفت: «در صورت استقبال مردم براي ايمن سازي ساختمان هاي قديمي، آژانس  همكاري هاي بين المللي ژاپن (جايكا) تا ۵۰ درصد از هزينه مقاوم سازي را پرداخت مي كند. اين در حالي است كه هنوز استقبالي از طرف مردم صورت نگرفته است.»

طرحهاي شهرداري منطقه ۱۷ براي كاهش خطرات زلزله
مطالعات براي انتقال راه آهن جنوب تهران شروع شد
گروه شهري: بودجه مورد نياز براي بهبود سرانه هاي شهري منطقه ۱۷ شهرداري تهران ۳۰۰ ميليارد تومان است.
معاون فني و عمراني شهرداري منطقه ۱۷ در گفت وگو با تهرانشهر افزود: در صورت تامين اعتبار ۱۰۰ ميليارد توماني، سرانه فضاي سبز منطقه براي مواجهه با زلزله از ۲ مترمربع به ۵/۳ مترمربع افزايش خواهد يافت. فضاي سبز منطقه براي اسكان زلزله زدگان در نظر گرفته خواهد شد.
اين در حالي است كه سرانه استاندارد فضاي سبز شهر تهران ۱۵ مترمربع است.
عليرضا شكرابي با اشاره به اين كه در صورت وقوع زلزله به علت وجود دو خط راه آهن و نيز جاده ساوه امكان امدادرساني غيرممكن خواهد بود، افزود: در حال حاضر مطالعات براي جابه جايي خطوط راه  آهن به خارج از منطقه و يا زيرگذركردن اين دو خط شروع شده است و از آنجايي كه خط راه آهن تهران - تبريز مانع ارتباط اين منطقه با مركز شهر است، انتقال آن در اولويت قرار دارد.وي در مورد بافت مسكوني منطقه ۱۷ گفت: منطقه ۱۷ تهران فرسوده ترين بافت را در شهر تهران دارا است و به گفته آژانس همكاري بين المللي ژاپن (جايكا) مصالح استفاده شده در منازل مسكوني حتي در ليست مصالح معمول دنيا نيز وجود ندارد.
وي در مورد برنامه شهرداري براي مواجهه با زلزله گفت: تنها با تخصيص اعتبار ۲ ميليارد تومان مي توان علاوه بر ايجاد فضاي امن براي نگهداري لوازم امدادرساني براي مواقع بحراني، خدمات مشاوره اي را براي مقاوم سازي اماكن عمومي و شخصي به صورت رايگان ارائه كرد. عليرضا شكرابي افزود: به دليل تراكم بالاي جمعيت اين منطقه كه چهار برابر تراكم معمول مناطق ديگر است، ميزان تلفات و خسارات بسيار بالا خواهد بود به طوري كه ۱۰درصد از جمعيت ۲۵۵ هزار نفري آن در ساعات اوليه كشته مي شوند و ۸۰ تا ۱۰۰درصد اماكن آن تخريب خواهد شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |