سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۱۶ - April.8,2003
در حالي كه نبردها به شدت ادامه دارد
نيمي از بغداد از كنترل صدام خارج شد
وزير دفاع انگليس: جنگ در برخي جبهه ها به خوبي پيش نمي رود
سعيد الصحاف: تمام گزارش هاي آمريكا و انگليس دروغ محض است
انگليس خبر مرگ حسن المجيد را تأييد كرد اما آمريكا از تأييد اين خبر خودداري كرد
ارتش آمريكا ديروز با ادامه نبرد شديد در بغداد اعلام كرد كه رژيم صدام حسين كنترل بخش اعظم اين شهر را از دست داده است.
008220.jpg

به گزارش خبرگزاري ها، جان كلي معاون لشكر اول نيروي دريايي آمريكا با اعلام خبر ورود تفنگداران دريايي ارتش آمريكا به بغداد تأكيد كرد كه ارتش آمريكا در بغداد است و در اين شهر مي ماند و طي چند روز آينده تمام پايتخت عراق را به تصرف خود درمي آورد. يك مقام آمريكايي نيز از تصرف چند مركز حساس در بغداد از جمله دو كاخ رياست جمهوري خبر داد، اما با تكذيب خبر تصرف وزارت اطلاع رساني و هتل الرشيد بغداد گفت: نيروهاي آمريكا در حال حاضر قصد تصرف هيچكدام از اين اماكن را ندارند. برخي شبكه هاي خبري آمريكا از اشغال اين دو مركز توسط نظاميان خبر داده بودند. محمد سعيد الصحاف وزير اطلاع رساني عراق نيز با حضور در بين خبرنگاران در خارج از وزارت اطلاع رساني تأكيد كرد كه تمام اطلاعاتي كه آمريكايي ها گزارش كرده اند دروغ محض است و هيچ نيروي آمريكايي در بغداد نيست. صحاف گفت: ما تمام نيروهاي آمريكايي را محاصره كرده ايم و شمار عظيمي از آنان را به هلاكت رسانده ايم. عراق تاكنون سقوط هيچ يك از شهرهاي خود را تأييد نكرده و مي گويد در تمام شهرها مقاومت ادامه دارد. اين در حالي است كه فرماندهي مركزي آمريكا نيز اذعان كرد كه دولت عراق هنوز تا حدودي قدرت خود را حفظ كرده است. اين فرماندهي تأكيد كرد كه در مركز شهر بغداد مقاومت هايي به ويژه از سوي شبه نظاميان وفادار به صدام حسين وجود دارد. جف هون وزير دفاع انگليس نيز گفت: نيمي از توان رزمي گارد جمهوري عراق از بين رفته است، اما نيمي ديگر همچنان فعال است. هون افزود: جنگ در برخي از مناطق عراق آنگونه كه ما مي خواستيم پيش نمي رود.
اين در حالي است كه خبرنگاران مقيم بغداد از آتش شديد توپخانه و بمباران شديد در بغداد توسط جنگنده هاي آمريكا خبر دادند. يك ژنرال آمريكايي گفت: دو دهنه پل را بر روي رودخانه دياله در بخش شرقي بغداد منهدم كردند. دو پل ديگر نيز به تصرف نيروهاي آمريكا درآمده است.
008235.jpg

خبرگزاري فرانسه به نقل از نظاميان آمريكا گزارش داد كه صدها تن از مردم حومه بغداد از تفنگداران آمريكايي كه در حال پيشروي به سوي مراكز بغداد بودند، استقبال كردند. اين افراد با گذاشتن دست روي گلوي خود فرياد مي زدند صدام را بكشيد. خبرگزاري جمهوري اسلامي از بغداد نيز از درگيري مسلحانه مردم بغداد با شبه نظاميان حامي صدام حسين در سه محله اين شهر خبر داد. به گزارش ايرنا، مردمي كه در ماه هاي اخير تحت فشار شديد نيروهاي ارتش بعث و فدائيان صدام بوده اند، شورش كردند و دستكم ۳۵ نظامي و هوادار صدام را به قتل رساندند. در مقابل، نيروهاي خشمگين عراقي نيز شمار زيادي از شورشيان را كشته و زخمي كردند. آمريكا هم اعلام كرد برغم برپايي مراكز ايست و بازرسي در همه راه هاي منتهي به بغداد مردم اين شهر براي عبور و مرور منعي ندارند. در جبهه جنوب، ارتش انگليس توانست تقريبا تمام شهر بصره را به كنترل خود درآورد.
يك مقام انگليسي گفت: جنگ در بصره كمابيش به پايان رسيده و مقاومت هاي پراكنده اي در شهر وجود دارد. جف هون وزير دفاع انگليس نيز گفت: نشانه هاي جدي از كشته شدن علي حسن المجيد پسرعموي صدام كه در رسانه هاي غربي به «علي شيميايي» معروف است وجود دارد. يك مقام نظامي ديگر انگليس، مرگ حسن المجيد را قطعي دانست، اما پنتاگون تاكنون حاضر به تأييد خبر قتل المجيد نشده است.
خبرگزاري جمهوري اسلامي از مركز قم به نقل از منابع آگاه گزارش داد كه شهرهاي نجف و كربلا در وضعيت آرام به سر مي برد. به گزارش ايرنا، حرم ائمه اطهار در اين دو شهر كاملا سالم است و هيچ آسيب ناشي از درگيري هاي نظامي به اين مكان هاي مقدس وارد نشده است. اين خبرگزاري افزود: فرماندهان آمريكايي و انگليسي در شهرهاي نجف و كربلا تلاش كردند تا با مقام هاي بلندپايه روحاني شيعه گفت وگو كنند، اما به دليل مخالفت بعضي از اين روحانيون، تاكنون اين تلاش به نتيجه نرسيده است. سي ان ان نيز گزارش داد: شيعيان كربلا در سرنگوني مجسمه صدام حسين در اين شهر با نيروهاي آمريكايي و انگليس همكاري كردند.
از سوي ديگر، يك افسر آمريكايي اعلام كرد كه يك مركز احتمالي انبار سلاح هاي كشتار جمعي در مركز عراق كشف شده است. وزير دفاع انگليس هم گفت: نيروهاي ائتلاف در روزهاي آينده سلاح هاي ممنوعه عراق را كشف خواهند كرد.
ساير تحولات
- رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه ديروز هشدار داد كه تسلط كردهاي عراق بر شهرهاي نفت خيز موصل و كركوك، زمينه را براي مداخله نظامي آنكارا در شمال عراق فراهم مي سازد.
- سفير روسيه در بغداد نيروهاي آمريكايي را متهم كرد كه به طور عمد به كاروان ديپلماتيك روسيه شليك كرده اند.
- احمد چلبي رهبر مخالفان عراقي كه در شمال اين كشور به سر مي برد، گفت: نيروهاي آمريكا بايد دستكم دو سال پس از سقوط صدام حسين در عراق بمانند.
- روزنامه تايمز چاپ لندن نوشت: يك فرمانده ارشد ارتش عراق در ازاي ارائه اطلاعات محرمانه درباره رهبران عراق از انگليس تقاضاي پناهندگي كرد.
- مگاواتي سوكارنو پوتري رئيس جمهور اندونزي با اشاره تلويحي به آمريكا گفت: كساني كه خود را «قلدر» جهان مي دانند «قانون جنگل» را اجرا مي كنند.
- ديده بان حقوق بشر اعلام كرد: سربازان عراقي از رفتار افسران مافوق خود شكايت دارند.
- گرهارد شرودر صدراعظم آلمان نسبت به پيروزي آمريكا در عراق ابراز اميدواري كرد.
008230.jpg

آخرين خبرها از عراق
يك فرمانده نظامي آمريكا ديشب گفت: رهبري عراق كنترل خود را بر بخش هاي كليدي بغداد از دست داده است، اما نيروهاي عراقي در قسمت هايي از پايتخت كه هنوز به تصرف آمريكا درنيامده است، تهديد محسوب مي شوند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ژنرال وينست بروكس در قطر به خبرنگاران گفت: حمله نظاميان آمريكا به قلب بغداد براي نشان دادن اين واقعيت است كه رژيم كنترلي بر پايتخت ندارد.
جف هون وزير دفاع انگليس نيز گفت: ارتش آمريكا تمام راههاي اصلي داخل و خارج بغداد را به كنترل درآورده و مردم عراق به زودي از شر ديكتاتوري صدام حسين رها خواهند شد. اين در حالي است كه در درگيري هاي ديروز بغداد دو نظامي آمريكا و دو خبرنگار كشته شدند و خبرگزاري ها از كشته شدن ۹ غيرنظامي بر اثر حمله موشكي آمريكا به يكي از محله هاي بغداد خبر دادند.

در حاشيه جنگ
گرفتاريها و نگراني هاي آمريكا در عراق
در حالي كه جنگ آمريكا و عراق به شدت ادامه دارد، روز به روز به شمار مسائلي كه آمريكايي ها بايد به آنها بپردازند افزوده مي شود.

008275.jpg

نشريات آمريكايي  ديروز در
ستون هاي تحليلي خود شماري از اين مسائل را اينگونه تحليل كردند:
كشمكش رامسفلد و پاول
در درگيري شديدي كه درباره آينده عراق در واشنگتن وجود دارد ، برنده دور اول كالين پاول وزير خارجه بوده است. طي ماهها اعضاي دولت بوش درباره چگونگي گذار از اشغال نظامي آمريكا به يك دولت جديد تحت اداره عراقي ها اختلافات شديد داشتند. يكي از بزرگترين اختلافات، موضوع نقش تبعيدي هاي عراق به رهبري كنگره ملي در دوران جديد اين كشور بوده است.
نيوزويك در گزارشي در اين باره نوشت، در حالي كه برخي مقامات پنتاگون از دادن نقشي عمده به كنگره ملي و احمد چلبي رهبر جنجالي آن حمايت مي كند، پاول و سيا دولتي را ترجيح مي دهند كه به رهبري عراقي هايي كه اكنون در عراق به سر مي برند، اداره شود.
حداقل تا به حال، پاول حمايت
كاخ سفيد را در اين مورد بدست آورده است، ماه گذشته بوش رسما طرحي را امضا كرد كه به تشكيل دولت موقت با حضور متعادل تبعيدي ها و عراقي هاي داخل اين كشور مربوط مي شود.
منابع موثق خبري به نيوزويك گفته اند، بوش در نشست اخير با بلر در كمپ ديويد به او اطمينان داده است كه دولت موقت عراق با حضور اكثريت عراقي هاي داخل اين كشور تشكيل مي شود.
درگيري ميان وزراي خارجه و دفاع آمريكا بر سر اينكه دولت موقت عراق كي و چگونه تشكيل مي شود، همچنان ادامه دارد.
با پايان يافتن جنگ پنتاگون كنترل عراق را به عهده خواهد داشت.
نيوزويك نوشت، برخي در پنتاگون روابط نزديكي با عراقي هاي تبعيدي دارند و اميدوارند آنها را در پست هاي مهمي قرار دهند. در مقابل وزارت خارجه و سيا با مخالفان عراقي مقيم اين كشور ارتباط خوبي ندارند.

رهبران جنگ - مذاكره كنندگان صلح
توني بلر و جورج بوش در رويدادي كه يادآور نشست هاي دوران جنگ جهاني دوم ميان وينستون چرچيل و فرانكلين روزولت است، در يك نشست دوروزه با يكديگر ديدار و گفتگو مي كنند. محل اين نشست بلفاست است. جايي كه اين گمان را ايجاد مي كند كه بلر در برنامه مذاكرات خود غير از عراق بعد از صدام موضوعات ديگري هم دارد.
او از بوش مي خواهد ابتكار عمل جديد سياسي براي حل بحران ايرلند شمالي را تاييد كند و از سرگيري مذاكرات ميان اسرائيل و فلسطينيان را جدي بگيرد. هدف از اين نشست نمايش دادن چهره اي صلح ساز از رهبران جنگ است. اما مهمترين موضوع فوري، عراق است. مشكل بزرگ اين است كه دولت موقتي وجود ندارد كه مانند بسياري كشورها بعد از جنگ جهاني دوم قدرت را در دست بگيرد.
آمريكا و انگليس علي رغم برخي اختلافات يك برنامه سه مرحله اي تدوين كرده اند كه جزئيات آن هنوز مشخص نيست.
مرحله اول دوره اي است كه طي آن نظاميان آمريكا و انگليس كنترل امنيتي را برعهده دارند و امور ديگر بهداشتي و زيربنايي به دست دفتر آمريكايي بازسازي و كمك انساني انجام مي شود.
مسئول اين امور ژنرال بازنشسته جي گارنر است و قرار است كشور به سه منطقه با استانداران آمريكايي تقسيم شود. رهبري حزب بعث بركنار مي شود اما مقامات رده پايين تر بار ديگر به كار گرفته مي شوند.
در مرحله دوم، تشكيل يك دولت موقت در عراق پيش بيني شده كه بايدفراگير و با حضور تبعيدي ها باشد. اين افراد بايد به تماميت ارضي عراق و اهداف دمكراتيك متعهد باشند.
اين دولت قدرت اجرايي ندارد اما با دفتر آمريكايي بازسازي و كمك انساني همكاري مي كند و رفته رفته امور مختلف را به عهده مي گيرد.
در مرحله سوم، دولتي منتخب تشكيل مي شود كه كنترل اوضاع را به كلي به دست مي گيرد. سپس در انتخابات دولتي دمكراتيك تشكيل مي شود.
پل ولووتيز معاون وزير دفاع آمريكا دو روز پيش گفت، اين روند بيش از شش ماه طول مي كشد.
كاملا مشخص است كه سازمان ملل اداره عراق را به عهده نخواهد داشت.
كاندوليزا رايس مشاور امنيت ملي بوش نيز گفته است، نيروهاي ائتلاف كه براي آزادي عراق فداكاري كرده اند انتظار دارند در آينده نقش عمده اي داشته باشند.
آمريكا و انگليس از سازمان ملل مي خواهند از دولت منتخب عراق حمايت كند. همچنين از سازمان ملل خواسته مي شود به تشكيل كنفرانس عراقي ها در بغداد كمك كند. به قطعنامه شوراي امنيت به عنوان ختم همه اين قضايا و شروع به كار ساختار منتخب و انتخابات در عراق نياز است.
آمريكا و انگليس اميدوارند با ارائه چنين قطعنامه اي به شوراي امنيت حمايت فرانسه، روسيه و آلمان را نيز جلب كنند. اين كشورها با جنگ مخالفند و از هر كاري كه به اشغال آمريكا و انگليس مشروعيت بخشد، خودداري مي كنند. اما شايد بخواهند به دولت موقت در عراق مشروعيت بخشند.
موضوعي كه اين روند را در غبار بي اعتمادي فرو مي برد، بدگماني به انگيزه هاي آمريكاست.
پنتاگون مسئول دفتر آمريكايي بازسازي و كمك انساني در عراق است و گزارش هايي وجود دارد مبني بر اينكه اين وزارتخانه قصد دارد دولتي موقت دست كم در جنوب ايجاد كند. به اين ترتيب تبعيدي هاي عراقي به ويژه در كنگره ملي عراق به رهبري احمد چلبي نقش مهمي مي يابند.
روزنامه واشنگتن پست از اين سياستها انتقاد كرده و نوشت: اين وضعيت معماگونه اي كه روند برنامه ريزي ها به خود گرفته، نگران كننده است.
بلر از بوش مي خواهد بيش از گذشته اين روند را جدي بگيرد و تا حد ممكن آن را باز و قانونمند كند.
نگراني از شبه نظاميان اسلامي
هفته نامه آمريكايي تايم ديروز نوشت، بعد از سرنگوني صدام، نگراني مهم امنيتي در عراق باقيمانده هاي دولت صدام نيست، بلكه حضور راديكال هايي است كه با تكيه بر رژيم هاي همسايه برنامه هاي خود را در اين كشور پيگيري مي كنند.
008270.jpg

تايم نوشت: وقتي دونالد رامسفلد وزير دفاع اخيرا به سوريه درباره كمك به صدام هشدار داد، تنها نگران ورود نظاميان از مرزهاي اين كشورها به عراق نبود، نيروهاي اطلاعاتي آمريكا نشانه هايي دريافت كرده اند كه حاكي از ورود گروه هاي تندرويي چون جهاد و حزب الله و ديگر گروه ها از كشورهاي همسايه به عراق است.
يك مقام بلندپايه آمريكايي در اين باره به تايم گفت: نگراني عمده امنيتي در عراق بعد از سرنگوني صدام، بازمانده هاي حكومت او نيست بلكه حضور گروه هاي راديكال است.
گزارش هاي اطلاعاتي اطلاعات دقيقي درباره شمار تروريست هايي كه وارد عراق شده اند، ارائه نداده، اما گروههاي كوچكي از جهاد اسلامي و حزب الله به عراق نفوذ كرده اند.
حضور اين گروه ها مي تواند موجب شدت گرفتن حملات انتحاري عليه نيروهاي آمريكايي در عراق شود.
يك مقام ضدتروريستي آمريكا در اين باره به تايم گفت: شايد ورود اين گروهها به عراق كارها را آسان تر هم بكند، زيرا اگر هم آنها در عراق جمع شوند كشتن آنها آسان تر است.

ابهام درباره قربانيان
يكي از بزرگترين پرسش هايي كه درباره جنگ عراق وجود دارد و هنوز پاسخ روشني براي آن وجود ندارد، قربانيان اين جنگ است.
بي.بي.سي در گزارشي به قلم ديويد گزن خبرنگار خود در عراق در اين باره نوشت: در حالي كه بغداد تحت بمباران شديد قرار دارد، صليب سرخ بين المللي مي گويد: تعداد مجروحين آنقدر زياد است كه قابل شمارش نيست، اما تخمين مي زند كه تا روز يكشنبه هر يك ساعت ۱۰۰ مجروح به بيمارستان ها مي رسيد.
اگر چه نيروهاي آمريكايي و انگليسي تاكيد مي كنند كه تنها اهداف نظامي را مورد حمله قرار مي دهند، اما بمب ها هميشه به نقاطي كه بايد، اصابت نمي كند.
آمريكايي ها مي گويند ۸۰ سرباز آنها در عراق كشته و ۸ نفر مفقود شده اند.
۲۷ سرباز انگليسي نيز كشته شده اند. اما كسي نمي داند تلفات نظاميان عراقي چقدر بوده است. مقامات عراقي هيچ آمار و ارقامي ارائه نكرده اند. آمريكايي ها مي گويند ۲۰۰۰ تن از نيروهاي عراقي را در جنوب بغداد كشته اند. اما هيچ منبع مستقل اين خبر را تاييد نكرده است.
مقامات عراقي آمار تخلفات نظامي خود را اعلام نمي كنند اما شمار غيرنظاميان كشته شده را ۱۲۵۰ و مجروحين را ۵ هزار نفر اعلام كرده اند.
همراه با اين جنگ يك جنگ تبليغاتي نيز در جريان است. يك وب سايت مستقل براي اعلام شمار قربانيان اين جنگ تاسيس شده است. اين سايت از ميان اخبار، آمار و ارقام را استخراج مي كند و آنها را در دو گروه تقريبي منتشر مي نمايد.
008285.jpg

روز يكشنبه اين سايت شمار غيرنظاميان كشته شده را حداكثر ۱۰۴۹ نفر و حداقل ۸۷۶ نفر اعلام كرده است.

وزير كشور صربستان اعلام كرد
آخرين وضعيت پرونده ترور نخست وزير صربستان
008280.jpg
دوسان  ميخايلوويچ ، وزير كشور صربستان  اعلام  كرد همه  چيز در مورد پرونده  قتل  نخست  وزير اين  كشور معلوم شده  است .
به گزارش خبرگزاري فرانسه وي گفت: بيشتر عاملان  اين  سو قصد از جمله  كسي  كه  مظنون  به  شليك  در اين حادثه  بود زنداني  شده  و به  دست  داشتن  در اين  اقدام  اعتراف  كرده  اند.
نخست  وزير صربستان  با شليك  يك  تك  تير انداز در ۱۲ مارس  به قتل  رسيد.
فرد مظنون  به  تيراندازي  كه  زوزدان  يوانويوچ  نام  دارد در ۲۵ مارس بازداشت  شد.
وي  عضو يك  واحد از پليس  ويژه  سابق  معروف  به  كلاه  قرمزها بودكه  در ۱۹۹۱ در زمان  حكومت  اسلوبودان  ميلوشويچ  به  صورت  سري  تشكيل  شد ودر سال  ۱۹۹۶ به  طور رسمي  اعلام  شد.

قتل مأموران امنيتي روسيه در چچن
بر اثر انفجار يك بمب قوي در زير يك خودروي حامل ۵ نفر از كاركنان سازمان امنيت فدرال روسيه در چچن كه ديروز روي داد، تمامي سرنشينان آن جان باختند.
به گزارش ايرنا از مسكو شبكه دوم تلويزيون دولتي روسيه با اعلام اين خبر افزود: بمب مذكور كه از راه دور كنترل مي شد در يك فاضلاب كار گذاشته و هنگام عبور خودرو از روي آن منفجر شد.
براساس اين گزارش، حادثه مذكور دومين اقدام تروريستي در طول روز دوشنبه در جمهوري چچن بود.
شورشيان چچني در اقدامي ديگر قصد متلاشي ساختن يك كاميون نظامي را داشتند كه موفق به اجراي نقشه خود نشدند.

وزير دفاع روسيه به كره جنوبي و ژاپن مي رود
وزارت دفاع روسيه اعلام كرد سرگئي ايوانف وزير دفاع اين كشور قرار است روز چهارشنبه به منظور بررسي اوضاع در شبه جزيره كره و به ويژه كره شمالي و نيز مسأله عراق به سئول و توكيو سفر كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مسكو به نقل از خبرگزاري اينترفاكس ايوانف قرار است روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه در سئول با روه مو هيون رئيس جمهور كره جنوبي و شول يونگ كيل وزير نفت اين كشور ديدار كند.
وي صبح جمعه براي ديدار با جونيشيرو كوئيزومي نخست وزير ژاپن و شيگه رو ايشيبا رئيس سازمان دفاعي اين كشور به توكيو سفر خواهد كرد. وي در سفر سه روزه خود به ژاپن به ويژه از پايگاه دريايي يوكوسوكا بازديد خواهد كرد.

اجلاس مديران اطلاعاتي طرفدار اسرائيل در واشنگتن
در نشستي  كه  روز يكشنبه  در نيويورك  تشكيل  شد نخست  وزيران  و مسئولان  سابق  اطلاعات  و امنيت  كشورهاي  مختلف  حامي  اسرائيل  و امريكا در خصوص  جنگ فراگير بر ضد تروريسم  و راههاي  ريشه  كني  اين  پديده  تبادل  نظر كردند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از نيويورك ، نخست  وزيران  و مسئولان  پيشين  اطلاعات  و جاسوسي  در نشست نيويورك  اعلام  كردند، سومين  جنگ  جهاني  اين  بار برضد تروريسم  در شرف  وقوع  است  و دهها سال  طول خواهد كشيد تا معلوم  شود پيروز اين  ميدان  كه  خواهد بود.
سازمان  دهنده  اين  نشست  مركز گفتگوهاي  راهبردي  بود كه  به  تازگي  توسط دانشگاه  نتانيا اسرائيل  تاسيس  شده  است .
مسئول  مركز گفتگوهاي  راهبردي  از شركت  كنندگان  در اين  نشست  كه  حاميان امريكا و اسرائيل  بودند خواست  در اين  خصوص  كه  آيا جنگ  جهاني  سوم  در پيش است  و اگر بله ، راههاي  پيروزي  در اين  جنگ  كدام  است  بحث  و گفتگو كنند.
ايهود باراك ، نخست  وزير پيشين  اسرائيل ، با بيان  اين  كه  اين  جنگ يك  جنگ  طولاني  و نفس  گير خواهد بود افزود در اين  مبارزه  پيروزيها وشكستهايي  حاصل  خواهد شد و احتمالا يك  نسل  طول  خواهد كشيد.
با اين  حال  ماحق  انتخاب  نداريم  چرا كه  بايد تروريسم  در صحنه  جهاني  ريشه  كن  شود يااينكه  خود به خودي  خود نابود شود.
كارل  بيلد، نخست  وزير پيشين  سوئد و نماينده  سازمان  ملل  در يوگسلاوي  سابق اظهار داشت  مي توان  يك  رژيم  را سرنگون  كرد اما استقرار رژيم  جديد بسياردشوارتر خواهد بود و امريكائيها مجبور خواهند شد ائتلاف  بزرگتري  براي صلح  در جهان  تشكيل  دهند.
مانند ديگر اعضا ي شركت  كننده  كارل  بيلد نيز بر ضرورت  فقر زدايي  كه  ريشه  ومنبع  تروريسم  است  تاكيد كرد.
جيمز وولسي ، رئيس سابق  سازمان  اطلاعات  امريكا، سيا، با توصيف  جنگ  سرد به جنگ  جهاني  سوم ، مبارزه  با تروريسم  را جنگ  جهاني  چهارم  خواند.
وولسي افزود: جنگ  سرد براي  آزادي  و بر ضد استبداد بود براي  همين  ما پيروز از آن خارج  شديم .
وي  افزود ما بايد چهارمين  جنگ  جهاني  را نيز بر ضد ديكتاتوري با پيروزي  به  پايان  برسانيم .
وولسي  خاطر نشان  كرد استقرار مردم  سالاري  در خاور ميانه  كار ساده اي نخواهد بود.

آغاز دور جديد گفتگوهاي صلح سودان در نايروبي
چهارمين دور گفتگوهاي صلح بين دولت سودان و شورشيان عضو ارتش خلق آزادي بخش سودان به منظور مذاكره درباره تأمين امنيت به هنگام انتقال قدرت در اين كشور ديروز در نايروبي آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از نايروبي لازاروس سومبيوو ژنرال بازنشسته كنيايي كه رياست مذاكرات صلح سودان را بر عهده دارد در جريان آغاز اين مذاكرات اعلام كرد هر دو طرف آماده هستند تا به طور جدي درباره نيروهاي خود مواضع آنان در زمان انتقال قدرت و همچنين پيوستن دوباره به ارتش پس از پايان جنگ گفتگو كنند.
چهارمين دور مذاكرات صلح كه هدف آن پايان دادن به ۲۰ سال جنگ در جنوب سودان است با شركت هيئت هاي دولتي خارطوم و شورشيان آغاز شد.

وزير خارجه آلمان به اسرائيل رفت
يوشكا فيشر وزير امور خارجه آلمان ديروز براي ملاقات و گفتگو با آريل شارون نخست وزير اسرائيل و ياسر عرفات رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين عازم منطقه خاور ميانه شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از برلين انتظار مي رود فيشر در سفر سه روزه خود به منطقه خاورميانه با سيلوان شالوم وزير امور خارجه جديد و موشه كاتساف رئيس رژيم اسرائيل نيز ملاقات كند.
همچنين انتظار مي رود فيشر با محمود عباس نخست وزير آتي تشكيلات خودگردان فلسطين نيز گفتگو كند. روند صلح خاورميانه بويژه طرح «نقشه راه» و جنگ عراق مهمترين مسائلي هستند كه در دستور كار گفت وگوهاي فيشر قرار دارند.
در همين حال يك مقام مسئول رژيم صهيونيستي براي گفت وگو درباره كنفرانس صلح واشنگتن به قطر سفر كرد.
روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نوشت: از منابع سياسي نزديك به آريل شارون نخست وزير اسرائيل نقل شده است افرائيم هاليفي رئيس شوراي امنيت ملي اسرائيل و رئيس سابق موساد چندماه قبل به قطر سفر كرد. وي در اين سفر درباره پيشنهاد قطر براي برگزاري كنفرانس صلح در واشنگتن با مسئولان اين كشور ديدار و گفت وگو كرد. روزنامه اسرائيلي يديوت آهارونوت در اين باره نوشت: مسئولان قطري پيشنهاد كرده اند كنفرانس صلحي در سطح وزيران امور خارجه چند كشور خاورميانه برگزار شود و راه هاي حل مناقشات خاورميانه مورد بررسي قرار گيرد.
الشرق الاوسط در ادامه افزود: در حالي اين مسئله مطرح مي شود كه واشنگتن و لندن از تلاش براي ايجاد صلح ميان اسرائيلي ها و فلسطيني ها پس از پايان جنگ عراق سخن مي گويند.

خارجي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |