چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۸۲ - سا ل يازدهم - شماره ۳۰۱۷ - April.9,2003
با صدور اطلاعيه
وزارت ارشاد بمباران دفتر شبكه الجزيره را محكوم كرد
معاونت امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با صدور اطلاعيه اي بمباران دفاتر شبكه خبري الجزيره و شبكه تلويزيوني ابوظبي در بغداد را كه صبح ديروز روي داد، محكوم كرد.
در اين اطلاعيه آمده است: بار ديگر جنگ تجاوزگرانه در عراق، قربانيان ديگري از جامعه خبري بين الملل را به كام مرگ فرستاد و اين بار، دفاتر شبكه خبري الجزيره، شبكه تلويزيوني ابوظبي و هتل فلسطين - محل اقامت تعداد زيادي از خبرنگاران رسانه هاي خارجي - هدف موشك هاي آمريكايي قرار گرفته و تعدادي از نمايندگان خبري كه در جهت ايفاي وظيفه اطلاع رساني تلاش مي كردند را به خاك و خون كشاند.

نمازجمعه اين هفته تهران به امامت مقام معظم رهبري اقامه مي شود
تهران -خبرگزاري جمهوري اسلامي:نمازجمعه اين هفته تهران به امامت حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي اقامه مي شود.
ستاد نمازجمعه تهران اعلام كرد مردم مومن و انقلابي روز جمعه با حضور پرشكوه و گسترده خود در دانشگاه تهران ضمن ابراز تنفر و انزجار از جنگ طلبي قدرتهاي بيگانه در منطقه، نمازجمعه را به امامت حضرت  آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي اقامه مي كنند.

در جلسه علني ديروز انجام شد
تصويب نهايي لايحه اختيارات رئيس جمهوري
008345.jpg
گروه سياسي: نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي  در جلسه  علني  ديروز  خود آخرين  ماده از لايحه  ۴ ماده اي  تبيين  اختيارات  رئيس  جمهوري  را تصويب  كردند.
به  گزارش  ايرنا، براساس  اين  مصوبه  رئيس  جمهوري  سالي  يك  بار گزارش  موارد توقف  و عدم  اجرا و يا نقض  قانون  اساسي  را با تصميمات  متخذه  و ذكر موانع  و مشكلات ، تنظيم  و به  اطلاع  مجلس  شوراي  اسلامي  مي رساند.
گزارش  رئيس  جمهوري  در جلسه  علني  مجلس  قرائت  مي شود.
همچنين  رئيس  جمهوري  مي تواند هرگاه  لازم  بداند، مستقيما مردم  را ازطرق  مقتضي  در جريان  موارد عدم  اجرا يا نقض  قانون  اساسي  و اقداماتي  كه انجام  داده ، قرار دهد.
براساس  مصوبه  مجلس  به منظور اجراي  صحيح  و دقيق  قانون  اساسي ، رئيس جمهوري  مي تواند در صورت  احراز تخلف  به  هر يك  از قواي  مقننه  و قضاييه  ودستگاه  اجرايي  قوه  مجريه  و نهادهاي  حكومت  تذكر و اخطار دهد.
به  موجب  اين  مصوبه  «ترتيب  اثر ندادن» به  تذكر و اخطار رئيس  جمهوري  مي تواند به  اقدامات  مذكور در ماده  (۲) اين  لايحه  و تبصره  (۱) آن  منجر شود.
از سوي ديگر ديروز نمايندگان طرح هيأت منصفه را براي ششمين بار بررسي و اصلاح كردند تا نظر شوراي نگهبان تأمين شود.
براساس اصلاحيه مجلس در ماده سوم اين طرح «امور اجرايي هيأت منصفه در هر استان زير نظر هيأتي مركب از رئيس كل دادگستري و رئيس شوراي استان و در غياب وي يكي از اعضاي شورا خواهد بود.»
مجلس شوراي اسلامي همچنين براي تأمين نظر شوراي نگهبان تصويب كرد در هر استان، يكي از نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي به عنوان ناظر در جلسات هيأت مذكور شركت  كند.
مجلس، اين مصوبه را كه پيش از اين پنج بار در شوراي نگهبان رد شده، بار ديگر براي تأييد به شوراي نگهبان فرستاد.

رئيس مجلس:
ايران همچنان در جنگ آمريكا و عراق بي طرف است
008335.jpg
گروه سياسي: مهدي كروبي رئيس  مجلس شوراي اسلامي بر ادامه بي طرفي ايران در جنگ امريكا عليه عراق تأكيد كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري وي كه در جمع خبرنگاران به سئوالات آنها پاسخ مي داد در مورد تأثيرات اقتصادي و سياسي اين جنگ با بيان اينكه بودجه سالانه كشور عمدتا بر اساس نفت تنظيم مي شود گفت: احتمال اينكه ايران در آينده با برخي مشكلات اقتصادي مواجه شود وجود دارد.
كروبي افزود: حادثه اي به اين عظمت در جهان رخ داده و مسلما تأثيرگذار است و بر كشور ما نيز بي تأثير نيست اما ما بي طرفي خود را حفظ خواهيم كرد. كروبي پيشنهاد كرد كه نمايندگان مجلس و تمامي افراد با پرهيز از تشنج آفريني مسائلي كه جامعه را به سمت وحدت و همدلي سوق مي دهند، پيگيري كنند.
وي اضافه كرد: نمايندگان بايد نطق هايي داشته باشند كه انگيزه مشاركت مردم را بيشتر كند هر چند كه وظيفه نقد و انتقاد سازنده را هم دارند زيرا اساس كار مجلس بر نظارت و قانونگذاري است.
كروبي در پاسخ به پرسش ديگري در مورد پرداخت بودجه اضافه به شوراي نگهبان از سوي دولت گفت: آقاي خاتمي قبلا با مجمع صحبت كرده بود و با من هم تلفني گفتگو نمود.
كروبي افزود: نظر رهبري در مورد مصوبه مجلس مثبت بوده و قبل از ايجاد مشكل بين مجمع و اين دو نهاد نيز مطرح شده بود.
كروبي طرح مسائلي نظير اينكه دولت به شوراي نگهبان بودجه نمي دهد را مورد انتقاد قرار داد و گفت: آقاي خاتمي از اين سخن ناراحت شده وگفته است: كي من تعهد كرده و به آن عمل نكرده ام؟ بنابراين هيچ مشكلي در ارائه بودجه شوراي نگهبان نيست. تنها مخالفت ما به دليل درخواست آنها براي گنجاندن در رديف هاي بودجه بود كه موجب افزايش سقف آن مي شد.
كروبي به نقل از آيت الله هاشمي رفسنجاني گفت كه ايشان گفته است من مي خواستم همان چيزي را كه شما مي گوييد بپذيرم اما شما عجله كرديد.
كروبي توصيه خود به رئيس جمهوري براي پرداخت بودجه شوراي نگهبان را رد كرد و گفت: ايشان به وظيفه خود عمل مي كند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در مورد اينكه آيا شوراي نگهبان لايحه اختيارات رياست جمهوري را نيز رد خواهد كرد يا نه گفت: نمي دانم. وي در خصوص لايحه اصلاح قانون انتخابات اظهار داشت: در حال رايزني با آقاي خاتمي و برخي مسئولان نظام درباره اين لايحه هستيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين در مورد علت ديدار هاشم آقاجري با وي گفت: ايشان از طريق آقاي آرمين تقاضاي ملاقات كرده بود كه من هم پذيرفتم.

نايب رئيس مجلس:
تهديدات آمريكا را بايد با انتخابات آزاد و اعتماد به مردم از بين ببريم
008340.jpg
گروه سياسي: تنها راه مقابله با تهديدات خارجي عليه كشور اعتماد به مردم است.
به گزارش خبرنگار همشهري محمدرضا خاتمي نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در پاسخ به پرسش خبرنگاران پيرامون شرايط منطقه و تأثيرات آن بر روند لايحه اصلاح قانون انتخابات با اعلام مطلب فوق گفت: شرايط منطقه به نحوي است كه خطر، ما را هم تهديد مي كند از اين روي بايد ديد راههاي مقابله با اين تهديد چيست.
خاتمي گفت: اگر بخواهيم جامعه را تك صدايي كرده و به روش هاي سابق برگرديم و با اعمال نظارت استصوابي، عقلا و چهره هاي شاخص را حذف كنيم، جامعه را از درون تهي كرده ايم.
نايب رئيس مجلس يكي از راههاي مقابله با تهديدات آمريكا و هر گونه تهديد خارجي را اعتماد به مردم دانست و گفت: يكي از وجوه اين اعتماد، انتخابات آزاد و عمل به رأي و نظر مردم است.
خاتمي در مورد خبرهاي منتشره در خصوص پيگيري لايحه اصلاح قانون انتخابات و رايزني براي تأييد آن گفت: صحبت هاي گوناگوني انجام شده و هنوز هم در جريان است.
نايب رئيس مجلس و دبير كل حزب مشاركت با تأكيد بر عزم همه گروههاي جبهه دوم خرداد براي تأييد و قانوني شدن لوايح دولت گفت: در همين رابطه، اصلاح آئين نامه داخلي مجلس براي تصويب طرح «چگونگي رسيدگي به درخواست رفراندوم» يكي از موضوعات مهم و مورد پيگيري نمايندگان است.
خاتمي حذف نظارت استصوابي شوراي نگهبان را حق مردم در انتخابات آزاد دانست و گفت:  در اين مورد نه تنها جبهه مشاركت بلكه هيچ يك از اعضاي جبهه دوم خرداد كوتاه نخواهند آمد.
نايب رئيس مجلس حذف نظارت استصوابي را حداقل خواسته جبهه اصلاحات عنوان كرد و گفت:  ممكن است تغييراتي در لايحه ايجاد شود و غفلت هاي انجام شده مورد اصلاح قرار گيرند.
دبير كل جبهه مشاركت با تأكيد بر اينكه جبهه اصلاحات از حذف نظارت استصوابي كوتاه نخواهد آمد افزود: همه راههاي قانوني موجود از جمله رفراندوم را طي خواهيم كرد.
خاتمي اين موضوع را آزموني براي كل نظام جمهوري اسلامي عنوان كرد و گفت:  نظام بايد نشان دهد كه چقدر به مردم سالاري متعهد است.

جلسه غيرعلني دولت و مجلس درباره لوايح رئيس جمهور و جنگ عراق
گروه سياسي: جلسه غيرعلني مشترك بين دولت و مجلس، امروز صبح در محل مجلس شوراي اسلامي تشكيل مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري در اين جلسه رئيس جمهوري به همراه وزيران و معاونين رئيس جمهور شركت مي كنند.
جلسه مشترك قبلي ماه رمضان گذشته در دولت تشكيل شد. مسائل روز بويژه سرنوشت دو لايحه رئيس جمهوري و موضوع جنگ آمريكا عليه عراق و پيامدهاي آن براي كشورمان از جمله مباحث مطرح در اين جلسه خواهد بود.

ديروز در نطق هاي پيش از دستور مطرح شد
اظهارات نمايندگان درباره سرنوشت عراق، لايحه انتخابات و مشاركت مردم
جنگ آمريكا عليه عراق، رد شدن لايحه اصلاح قانون انتخابات و جلب مشاركت مردم موضوعاتي بود كه ديروز نمايندگان مجلس در نطق هاي پيش از دستور خود بدان پرداختند.
محمد رضايي نماينده بيجار در نطق خود گفت جنگ آمريكا عليه عراق براي كسب منافع چند ديكتاتور و به تحريك صهيونيزم جهاني است. وي از اين جنگ به عنوان بدعتي خطرناك نام برد و از آزادانديشان آمريكايي خواست براي رهايي دولت و مردم آمريكا از سيطره صهيونيزم بپاخيزند.
در مقابل رضا يوسفيان نماينده شيراز گفت كه كار صدام تمام شده و ايران بايد سياست جديد خود را در رابطه با عراق طراحي كند.
وي با بيان اينكه آمريكا به زودي علاوه بر شرق همسايه غربي ما نيز خواهد شد گفت: نحوه رفتار ما با دولت  آينده اي كه در عراق تشكيل مي شود منوط به تعيين تكليف ما با طرف اصلي جنگ يعني آمريكاست.
رجبعلي مزروعي نماينده اصفهان در سخنان خود به «شرايط پرآشوب كنوني و موضوع تهديدات خارجي» اشاره كرد و گفت كاهش آسيب پذيري داخلي بايد معطوف به تقويت مشروعيت مردمي نظام و جلب رضايت و مشاركت عامه مردم باشد.
ناصر قوامي نماينده قزوين نيز به موضوع مشاركت مردم پرداخت و با ارائه مثال هايي از رفتار سازمانها و نهادهاي مختلف در مواجهه با رأي و نظر مجلس گفت كه با چنين برخوردهايي چگونه مردم بايد براي رأي خود اثري قائل باشند و چرا بايد به رأي دادن اعتماد كنند.
محمدباقر باقريان نژاد نماينده كازرون در سخنان خود به موضوع نظارت استصوابي پرداخت و گفت: اين نوع نظارت موجب دور ماندن نيروهاي متخصص از گردونه رقابت انتخاباتي خواهد شد.
سيدابوالفضل رضوي نماينده نايين نيز در نطق پيش از دستور خود به نقد آن نوع دمكراسي كه با ريختن بمب هاي ده تني بر سر ملتي مظلوم قرار است محقق يابد پرداخت و گفت شرط بقاي هر حكومت جديد ايجاد و تقويت بنيان و پايگاه اجتماعي آن است.
اعتراض به قوامي و ميانجيگري كروبي
سخنراني پيش از دستور ناصر قوامي رئيس كميسيون قضايي در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي باعث ايجاد تشنج شد.
به گزارش خبرنگار همشهري قوامي كه خود روحاني است گفت: در حوزه علميه قم مركز فقه و حقوق و الگوي عيني و عملي مردم ايران و جهان اسلام متاسفانه عده اي دچار انحراف شده اند.
قوامي از مراجع تقليد، علما و فقها و انديشمندان عالي مقام حوزه علميه قم خواست تا با درايت كافي و اخلاق الهي جلوي اين انحرافات را بگيرند تا خدشه اي بر ساحت مقدس اسلام و روحانيت معظم وارد نشود.
پس از سخنراني قوامي، سيد حسن ابوترابي نماينده قزوين و سيد كرامت الله عمادي نماينده سميرم در قالب تذكر آئين نامه اي نسبت به اظهارات قوامي اعتراض كرده و آن را اهانت به حوزه هاي علميه خواندند.
سخنان عمادي لحن بسيار تندي عليه قوامي داشت.
وي گفت:  آمريكا امروز نجف و كربلا را بمباران مي كند و آقاي قوامي هم حوزه هاي علميه قم را.
وي تاكيد كرد كه اگر آثار علمي عمامه به سرها و حوزه هاي علميه را از فرهنگ و تمدن ايران كنار بگذاريم ديگر چيزي باقي نمي ماند.
سخنان عمادي با اعتراض بعضي نمايندگان از جمله رجبعلي مزروعي نماينده اصفهان و محمدرضا
علي حسيني نماينده نهاوند روبرو شد، علي امامي  راد نماينده كوهدشت و محمد شاهرخي نماينده پلدختر نيز به حمايت از عمادي پرداختند كه نهايتا منجر به درگيري لفظي شديد بين علي حسيني و شاهرخي شد.
مهدي كروبي رئيس مجلس نيز اظهارات قوامي را تصحيح كرد و گفت: منظور ايشان انحراف نبوده بلكه موضوع انتقاد است نه انحراف.

معاون پارلماني رئيس جمهوري:
دليلي براي ردلايحه اختيارات رئيس جمهوري نمي بينيم
گروه سياسي: شرايط جهاني حكم مي كند كاري كنيم كه حمايت مردم را بيشتر داشته باشيم و از آسيب هاي احتمالي بكاهيم.
به گزارش خبرنگار همشهري، اين مطلب را محمدعلي ابطحي معاون پارلماني رئيس جمهوري روز گذشته پس از پايان بررسي لايحه اصلاح قانون تعيين حدود و وظايف و اختيارات رياست جمهوري عنوان كرد و گفت: اين لايحه با دقت و وسواس كافي تهيه شده تا خارج از چارچوب قانون اساسي نباشد.
ابطحي اضافه كرد: تمام اصول قانون اساسي در اين لايحه مورد توجه قرار گرفته تا شبهاتي مانند ديكتاتوري شدن رئيس جمهوري به وجود نيايد.
معاون رئيس جمهوري با اشاره به بررسي دقيق لايحه در كميسيون مشترك بويژه مستثني كردن مواردي مانند استيضاح رئيس جمهوري، درخواست ديوانعالي كشور براي محاكمه رئيس جمهوري و تفسير قانون اساسي توسط شوراي نگهبان از شمول اين قانون گفت: اين موارد بنا به درخواست رئيس جمهوري در كميسيون و با كمك نمايندگان به لايحه اضافه شد تا شائبه خلاف قانون اساسي بودن آن برطرف شود.
معاون رئيس جمهور گفت: دليلي نمي بينم كه شوراي نگهبان اين لايحه را كه با دقت و وسواس تهيه شده رد كند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |