دوشنبه ۲۵، فروردين ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۲۲
سودهاي كلان در بورس هاي عربي
001270.jpg
در حالي كه سال ۲۰۰۲ سالي نه چندان آرام در عرصه مناسبات بين المللي بود، بورس هاي كشورهاي عربي بيش از ۳۵ ميليارد دلار سود داشتند.
به نوشته گلف نيوز اين ميزان سود، با توجه به ارائه ليست  شركت هاي جديد در بورس، بيشتر از بورس امارات متحده عربي، كويت و قطر ناشي شد.
صندوق عربي پول در اين مورد با اشاره به رسيدن حجم كل مبادلات در بورس ۱۲ كشور عربي به ۲۰۸ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار در سال ۲۰۰۲، اين ميزان را در سال ۲۰۰۱ معادل ۱۷۳ ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار اعلام كرد.
اين گزارش كه آمارهاي دقيقي از ۱۲ بورس عربي ارائه مي دهد بيشترين رشد را در سال ۲۰۰۲ مربوط به بورس ابوظبي مي داند و در اين مورد مي گويد: حجم مبادلات بورس ابوظبي در سال ۲۰۰۱ معادل ۶ ميليارد و ۲۷۰ ميليون دلار بود كه اين ميزان در سال ۲۰۰۲ و با يك رشد نجومي به بيش از ۲۰ ميليارد و ۳۷۰ ميليون دلار رسيد.
كارگزاران بورس با اذعان به رشد اعجاب آور ميزان تبادلات در بورس ابوظبي، مهمترين دلايل آن را عملكرد مناسب بانك هاي تجاري و شركت ها و همچنين ارائه ليست شركت هاي جديد اماراتي و خارجي در بورس مي دانند، آنان با اشاره به اعطاي اجازه به شركت هاي خارجي براي ارائه سهام در بورس امارات آن را موجب رونق بيشتر آن عنوان كرده اند. يكي ديگر از كارگزاران بورس يكي از عمده ترين دلايل رونق سهام را ارائه سهام «اتصالات» عنوان كرد.
وي افزود: در پايان سال ۲۰۰۲ بيش از نيمي از سرمايه بورس دبي مربوط به اين شركت بوده است.
حجم مبادلات بورس دبي نيز از ۸ ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار در سال ۲۰۰۱ به ۹ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار در سال ۲۰۰۲ رسيد، اما اين ميزان با رشد ۴۰ درصد مبادلات در بورس قطر در سال ۲۰۰۲
قابل مقايسه نيست، حجم مبادلات در بورس قطر در سال ۲۰۰۱ معادل ۷ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار بود در حالي كه اين ميزان در سال ۲۰۰۲ به بيش از ۱۰ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار رسيد.
بنابر اين گزارش حجم بازار سرمايه كويت نيز از ۲۶ ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار در سال ۲۰۰۱ به بيش از ۳۵ ميليارد دلار در سال ۲۰۰۲ رسيد كه كارشناسان اين امر را ناشي از افزايش چشمگير بهاي نفت و بهبود اوضاع اقتصادي اين كشور مي دانند.
اما در عربستان سعودي كه بازار آن بيش از ۳۰ درصد سرمايه جهان عرب را دراختيار دارد و همچنين بزرگترين و شلوغ ترين بورس خاورميانه است، رشد به اين شكل و با اين شدت نبوده است. حجم بازار سرمايه عربستان سعودي در پايان سال ۲۰۰۲ معادل ۷۴ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار بود كه اين ميزان در پايان سال ۲۰۰۱ به ۷۳ ميليارد و ۲۰۰ ميليون دلار مي رسيد.
در پايان سال ۲۰۰۲ از بورس هاي برخي ديگر از كشورهاي عربي مانند اردن، عمان، بحرين، لبنان و مصر هم ركورد افزايش سرمايه به دست رسيده است در حالي كه در اين مدت بورس كشورهاي مراكش و تونس با كاهش سرمايه مواجه شده اند.
يك گزارش سه ماهه نشان مي دهد كه شمار شركت هايي كه سهام آنان معامله شده در ۱۲ بورس عربي در پايان سال ۲۰۰۲ به يك هزار و ۸۲۶ شركت رسيد در حالي كه اين تعداد در پايان سال ۲۰۰۱ معادل يك هزار و ۶۸۷ شركت بوده است. بيشترين تعداد افزايش در ابوظبي بوده كه تعداد شركت ها از ۱۶ به ۲۴ شركت رسيده است. تعداد شركت ها در بورس كويت نيز از ۸۸ شركت در سال ۲۰۰۱ به ۹۵ شركت در سال ۲۰۰۲ رسيد. در اين گزارش در ليست شركت هاي معامله شده در بورس كشورهاي عربستان سعودي، لبنان و بحرين شاهد كاهش بوده ايم.
با توجه به رقم ۶۵ ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار كه نشان دهنده حجم كل گردش پول بورس هاي عربي در سال ۲۰۰۲ بود و يك ركورد محسوب مي شود، بيشتر اين ميزان مربوط به بورس عربستان سعودي با ۳۰ ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار و بورس كويت با ۲۲ ميليارد و يكصد ميليون دلار است. در امارات متحده عربي اين ميزان به يك ميليارد و ۵۰ ميليون دلار رسيد. لبنان نيز با حجم گردش مالي ۱۱۴ ميليون و ۹۰۰ هزار دلار رتبه آخر را در ميان كشورهاي عربي به خود اختصاص داده است.

خطر براي صنعت توريسم ويتنام
001280.jpg
همزمان با گسترش ويروس كشنده «سارس» و كاهش سفر به كشورهاي شرق آسيا، نرخ اشتغال در هتل هاي ويتنام بيش از ۵۰ درصد كاهش يافت.
به گزارش بلومبرگ تاكنون ۶۲ مورد بيماري سندرم حاد دستگاه تنفسي موسوم به «سارس» در ويتنام مشاهده شد كه اين تعداد ۴ نفر كشته به جاي گذاشته است.
يك مقام اداره ملي توريسم ويتنام در اين مورد با اشاره به اشتغال ۸۰ تا ۹۰ درصدي در بخش هتلداري اين كشور در ماه هاي ژانويه و فوريه گفت: نرخ اشتغال در اين بخش در پايان ماه مارس به ۳۵ درصد رسيد و
ما در انتظار سقوط بيشتر اشتغال در صنعت هتلداري  اين كشور هستيم.
بنابر اين گزارش، مسؤولان صنعت توريسم ويتنام انتظار دارند كه با توجه به كاهش تعداد توريست ها در ماه آوريل، نرخ اشتغال در هتل ها مجددا كاهش يابد.
براساس آمارهاي منتشره توسط بانك جهاني بيش از ۵ درصد توليد ناخالص داخلي ويتنام از بخش توريسم تأمين مي شود.
به گفته يك مقام ويتنامي پس از اولتيماتوم ۴۸ ساعته جرج بوش به صدام حسين، ميزان كنسل شدن هتل ها و پروازها به اين منطقه چندان چمشگير نبود، اما با آغاز «سارس» اوضاع به سمت وقوع يك فاجعه پيش مي رود.
كارشناسان معتقدند در صورت ادامه اين وضع تا بيش از دو ماه، ويتنام بحران سختي پيش رو خواهد داشت كه احتمالا تمامي بخش هاي اقتصاد اين كشور را دربرمي گيرد.
ويتنام ايرلاينز نيز در گزارشي، با اشاره به كاهش مسافران شركت هاي هوايي ايرفرانس، تايلند، سنگاپور و سوئيس براي شركت در نمايشگاه تجاري هانوي، از كاهش ۲۰ درصدي مسافران خود در روزهاي اوليه ماه آوريل خبر داد.

كاهش سفر گردشگران به تايلند
مسؤولان وزارت گردشگري و شركت هواپيمايي تايلند در نشست مشتركي اعلام كردند كه ويروس ذات الريه ناشناخته و جنگ آمريكا موجب ۱۰ درصد كاهش در سفر گردشگران خارجي به تايلند شده است.
به نوشته روزنامه بانكوك پست در اين نشست اعلام شد كه كاهش سفر گردشگران اروپايي را مي توان با برنامه ريزي براي جذب گردشگر از كشورهاي آسيايي جبران كرد.
وزير گردشگري تايلند از مديران مؤسسات داخلي گردشگري درخواست كرد كه براي رونق صنعت گردشگري بيشتر فعاليت كنند. دولت تايلند پيش از اين پيش بيني كرده بود كه در سال ميلادي جاري ۴/۱۱ ميليون گردشگر به اين كشور سفر كنند.

كمك فائو به عراق
سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد «فائو»، اختصاص ۸۶ ميليون دلار كمك اضطراري را براي كشاورزي عراق خواستار شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه فائو در بيانيه اي با ابراز نگراني از اوضاع عراق كه منجر به نابودي بخش هاي كشاورزي به اين كشور مي شود بر ضرورت رفع نيازهاي كشاورزي در عراق تأكيد كرد. حدود ۷۰ درصد جمعيت عراق كاملا به كمك هاي غذايي برنامه نفت در برابر غذاي سازمان ملل متحد كه در اين كشور به حالت تعليق درآمده است وابسته اند.

كمك ژاپن به اردن
دولت ژاپن در چارچوب برنامه هاي كمكي اين كشور به اردن، ۶ ميليارد ين در اختيار امان قرار مي دهد.
به نوشته روزنامه «الدستور» با اعطاي اين كمك هشتمين بخش كمك هاي ژاپن به اردن از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ پرداخت خواهد شد. حجم كمك هاي ارائه شده ژاپن به اردن تاكنون ۲۰ ميليارد ين معادل ۱۷۰ ميليون دلار بوده است.

صادرات مجدد عربستان به عراق
عربستان صادرات كالاهاي خود به عراق در چارچوب برنامه صادرات نفت در برابر غذاي سازمان ملل را از سر مي گيرد.
به نوشته روزنامه «الوطن» رياض اين تصميم را براساس موافقت جديد سازمان ملل به ادامه برنامه صادرات نفت در برابر غذاي عراق كه مدت ۱۸ روز متوقف مانده بود اتخاذ كرده است.
براساس تصميم مركز توسعه صادرات عربستان، مأموريت بازرگانان عربستان رساندن كالاهاي خود به گذرگاه زميني جديد «عرعر» و گرفتن امضا از مأمور سازمان ملل متحد و تحويل كالا به وي است.

كاهش فعاليت هاي بوئينگ و ايرباس
001285.jpg
فعاليت دو شركت بوئينگ و ايرباس امسال به علت جنگ عراق تا ۳۰ درصد كاهش مي يابد.
به گزارش يورو نيوز شركت آمريكايي بوئينگ با اعلام طرح اخراج ۳۵ هزار نفر از كاركنان خود درصدد كاهش ۳۵ درصدي تعداد هواپيماهاي ساخته شده خود در سه ماه نخست سال ۲۰۰۳ است.
بنابراين گزارش شركت ايرباس نيز وضعيتي مانند بوئينگ دارد و شركت ايرفرانس با كاهش ۷ درصدي پروازهاي خود خواستار آن است كه ۷ فروند هواپيماي مورد تقاضاي خود را از شركت ايرباس ديرتر تحويل بگيرد.

بين الملل
اقتصاد
رويداد
گزارش
|  اقتصاد  |  بين الملل  |  رويداد  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |