نيم نگاهي به وضعيت نازل كيفيت و عدم توجه به مشتري در صنعت خودروسازي
فردا را فداي خرده سودهاي امروز نكنيم
|
|
بي شك راز موفقيت كشورهاي صنعتي پيشرفته را بايد در ارائه محصولات خوب و با كيفيت بالا جست وجو كرد. اما از اين مهم تر، نوع برخورد آنها با مشتري است. آنچه كه چند سالي است تحت عنوان «مشتري مداري» در ادبيات بازرگاني و صنايع ما رواج پيدا كرده، سالهاست در كشورهايي همچون ژاپن، آلمان و... از قوه به فعل درآمده است. بي دليل نيست كه هنگام خريد قطعه يدكي براي اتومبيل خود دنبال مارك و كشور سازنده اش مي گرديم و چقدر قابل توجه و ارزشمند است كه بعضي از محصولات كشور ما به اين درجه از كيفيت رسيده اند. اما در بخش خودروسازي هنوز با مشكلاتي روبه رو هستيم كه با اندكي همت و توجه قابل حل است. براي نويسنده اين نامه، مشكلي در حد نبود كيف ابزار هنگام تحويل گرفتن خودرو بروز كرد. اما وقتي در اينجا و آنجا مي بينيم يا مي شنويم بسياري از خريداران خودروهاي داخلي با مشكلات فني گوناگوني دست و پنجه نرم مي كنند تا معايب ماشين صفر كيلومتر خودشان را برطرف كنند، متوجه مي شوم كه عدم توجه به كيفيت ساخت يكي از مسائل عمده و مبتلا به صنعت ما به خصوص صنعت خودروسازي است. اگر شركت هاي سازنده خودرو، با مراقبت ويژه، با دست اندركاراني كه قطعات دست دوم در خودرو نصب مي كنند يا دقت لازم در مرحله مونتاژ را معمول نمي دارند برخورد كنند و با اعمال صحيح سياست تشويق در حق تلاشگران صادق و تنبيه سهل انگاران، محيط حساس كار و توليد را پالايش نمايند، حتماً نگاهشان به افق دورتر رقابت در عرصه توليد جهاني هم مي تواند باشد. اما تا زماني كه با دليلي نامعتبر، يك شركت معروف خودروسازي حتي تحويل كيف ابزار را از مشتري خود دريغ مي دارد تا او ناچار باشد از طريق روابط يا تحمل هزينه جداگانه اين كيف ابزار را تهيه كند، چگونه مي توان انتظار داشت، آن مراقبت هاي اصولي و آن چشم انداز واقع بينانه به بازار جهاني حاصل شود؟
بهتر است مديران و دست اندركاران شركت هاي خودروسازي، مراكزي را كه به عنوان انجام تعهدات گارانتي و يا تحت عنوان مركز مجاز... فعاليت دارند، تحت نظارت قرار بدهند و در بعضي از اين مراكز نحوه روابط و مناسبات با مشتري را زير نظر بگيرند تا ببينند كه عنوان فريباي «مشتري مداري» تا چه اندازه رعايت مي شود يا تنها در ادبيات تبليغات رسانه اي كاربرد دارد. اين درست است كه هنوز در كشور ما، به دليل فزوني تقاضا و يا پايين بودن قدرت خريد مردم، توليدكنندگان خودرو وجه غالب را دارند و به اصطلاح بازار، حرف اول را مي زنند، اما اين برتري نبايد باعث پاره اي سوءاستفاده هاي پيش پا افتاده شود. تحولات اقتصادي در جهان آنچنان متغير و شتابناك است كه عدم توجه به افق آينده و اتكا به خرده سودهاي امروز، مي تواند خسارات بي برگشتي را در پي داشته باشد.
خدمتي
|