كليد هاي طلايي براي كنكوري ها
آيا مي دانيد زمان بازنگري فرا رسيده است؟
بسياري از مواقع وقتي فرصتي براي ما پيش مي آيد كه تجربه اي را دوباره تكرار كنيم و كاري را كه قبلا انجام داده ايم بار ديگر نيز انجام دهيم، در فرصت جديد آن كار را با دقت و ارزيابي بيشتر انجام مي دهيم. اما در كارهاي زيادي از جمله كنكور چنين فرصتي پيش نمي آيد مگر براي كساني كه دو سه سال براي كنكور كنار گذاشته باشند! فرض كنيم كنكور امسال تمام شده و ما فرصتي ديگر براي طي اين مسير پيدا كرده ايم، در اين صورت چه اصلاحاتي در برنامه فعاليت خود ايجاد مي كنيم، همان گونه كه در مطلب قبلي عنوان شد به جاي آن كه حسرت اشتباهات امروز را فردا بخوريم، بيابيد با كمي حوصله و آگاهي، همين امروز به ارزيابي و بازنگري وضعيت خود بپردازيم. به طور حتم اين ارزيابي و بازنگري شما را در ادامه روند برنامه ياري خواهد داد.
۱. ارزيابي درسي - با توجه به برنامه كاري پيش بيني شده الان از نظر آمادگي هاي درسي در چه وضعيتي هستيد؟ اگر دانش آموز پيش دانشگاهي هستيد آيا بر مطالبي كه امسال خوانده ايد تسلط كامل داريد؟ در دروس تخصصي آيا مي دانيد در كدام مباحث مشكل داريد؟ باز هم توصيه مي كنيم به جاي اين كه بر مرور دروس اصرار داشته باشيد به عيب شناسي و رفع اشكال اهميت بيشتري دهيد. اين كه مجموعه دروس را بتوانيد چند بار مرور كنيد، شايد جالب باشد، اما وقتي ارزش دارد كه بر دروس مسلط بوده و اشكالي نداشته باشيد و يا حداقل اشكال را در هر درس داشته باشيد. مثل كسي نباشيد كه كتاب را در دست گرفته و به سرعت مي خواند، اما بعد از مطالعه چند صفحه تازه متوجه مي شود كه چيز زيادي ياد نگرفته است. شما هم به زياد خواندن و دوره كردن پي درپي درس ها اصرار نداشته باشيد. بسياري از دانش آموزان از همين سرعت در كار لطمه مي بينند. حتي اگر زمان كم باشد باز شناخت ضعف ها و رفع اشكال اولويت اول است. در ارزيابي وضعيت درسي ممكن است به نتايج مختلفي برسيد. در بعضي از دروس ممكن است وضعيت اصلا خوشايند نباشد. در دروس ديگر احتمال دارد فقط در تعدادي از مباحث مشكل داشته باشيد نه همه درس. مثلا در فيزيك شايد در دو سه مبحث اشكال داريد و بر بقيه مطالب تسلط خوبي داريد. به شما يادآوري مي كنيم:مطلقا و به هيچ وجه درسي را به دليل مشكل بودن و يا چون در آن اشكال زياد داريد كنار نگذاريد. اگر در درسي ضعيف هستيد و فرصت جبران نداريد به هر حال بپذيريد كه وضعيت شما همين است ولي تا حد امكان بايد بكوشيد كه خود را بالا بكشيد. در هر شرايطي به خودتان اجازه ندهيد.
كليد پنجاه و يكم - سعي كنيد در اولين فرصت بعد از ايام عيد به ارزيابي و بازنگري آمادگي هاي درسي اقدام نموده و براساس آن روند برنامه را اصلاح كنيد.
۲- نتايج ارزيابي درسي - اگر به ارزيابي وضعيت درسي خود اقدام كنيد شايد ضرورت بازنگري در اين مورد را احساس نماييد. در اين صورت توجه به نكات زير مي تواند مفيد باشد.
توصيه مي كنيم مطلقا و به هيچ وجه درسي را به دليل مشكل بودن و يا داشتن اشكالات زياد در آن كنار نگذاريد. اگر در درسي ضعيف هستيد و فرصت جبران كامل ضعف ها را نداريد به هر حال بپذيريد كه وضعيت شما همين است اما اولا تا حد امكان بكوشيد كه خود را بالا بكشيد و ثانيا به خودتان اجازه ندهيد كه آن را كلا كنار بگذاريد.
رفع اشكال مبحثي در فرصت موجود مي تواند بسيار مؤثر باشد به شرطي كه اين مهارت را داشته باشيد كه بتوانيد تشخيص دهيد واقعا در كدام مباحث نياز به كار بيشتري داريد. در صورت لزوم مي توانيد از دبيران خود كمك بگيريد.
اگر فرصتي براي مرور دروس داريد بايد بدانيد كه مرور به زماني كمتر از مطالعه بار اول نياز دارد. اگر مثلا موضوعي را در بار اول با پنج ساعت مطالعه ياد گرفته ايد و براي مرور آن نيز دوباره پنج ساعت وقت صرف كنيد معنايش اين است كه يا بار اول با حوصله نخوانده ايد و يا در فهم مطالب مشكلات جدي داريد.
كليد پنجاه و دوم - براساس نتايج ارزيابي هاي درسي مي توانيد تصميمات آموزشي متناسب و لازم را اتخاذ نموده و برنامه را مورد بازنگري قرار دهيد.
۳- ارزيابي انگيزشي - آيا دلتان به كار مي رود. آيا مي توانيد وضعيت رواني خود را از الان تا روز كنكور ارزيابي و پيش بيني نماييد؟ حدس مي زنيد اين روزها را راحت و آرام پشت سر خواهيد گذاشت؟ آيا احتمال مي دهيد كه اضطراب و نگراني شما روز به روز بيشتر شود؟ آيا فكر مي كنيد اگر اضطراب شما افزايش پيدا كند مي توانيد آن را كنترل كنيد؟ آيا به راهها و روشهاي كنترل اضطراب فكر كرده ايد؟ و در نهايت آيا بر اوضاع رواني خود آگاهي و تسلط داريد؟ دانش آموزاني كه در كنكور سال قبل و يا سالهاي قبل شركت نموده اند تجاربي در اين باره دارند و اگر از اين تجارب درسهاي خوبي گرفته باشند مي توانند آمادگي هاي رواني خود را تا روز كنكور به نحو مطلوبي افزايش دهند. متأسفانه بيشتر دانش آموزان كنكوري اعم از كساني كه بار اول در كنكور شركت مي كنند و كساني كه قبلا اين تجربه را داشته اند، به اندازه اي كه به مسائل درسي اهميت مي دهند به آمادگي هاي رواني و مسائل انگيزشي خود توجه نمي كنند و باز با تأسف در روزهاي آخر از همين ناحيه آسيب مي بينند. ارزيابي آمادگي هاي رواني توسط خودتان يا با كمك مشاوران، بيش از آن كه فكر مي كنيد اهميت دارد.
كليد پنجاه و سوم - بعد از ايام عيد، آمادگي هاي رواني خودتان را براي ايام باقي مانده تا روز كنكور
به طور جدي مورد ارزيابي و بازنگري قرار دهيد.
|