پنج شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۲۵ - April . 17, 2003
آمريكا: رئيس سابق سازمان جاسوسي عراق در سوريه است
يك مقام آمريكايي ادعا كرد، احتمال دارد فاروق حجازي فرمانده سابق عمليات جاسوسي عراق در سوريه باشد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، به گفته اين مقام، حجازي مدير عمليات خارجي سازمان اطلاعات عراق در اواسط دهه ۱۹۹۰ بود. آمريكا مدعي است در آن زمان عراق مي خواسته است جورج بوش اول رئيس جمهوري پيشين امريكا را در كويت ترور كند اما موفق نشده است. فاروق حجازي بعدها به عنوان سفير عراق در تونس و تركيه خدمت كرد. مقام آمريكايي كه به نام وي اشاره اي نشده است، گفت: گمان مي رود كه وي در سوريه باشد.
در همين حال منابع  آگاه  آمريكايي  ديروز از سفر قريب الوقوع  يك  فرستاده بلندپايه  آن كشور به  دمشق  براي  ديدار با بشار اسد رئيس  جمهوري  سوريه  خبر دادند.
روزنامه  لبناني  النهار به  نقل  از اين  منابع  نوشت  كه   اين  فرستاده  ممكن است  ويليام  برنز معاون  وزير خارجه  و يا   خود كالين  پاول وزير خارجه  آمريكا باشد كه در چارچوب  يك  سفر خاورميانه اي  از دمشق  ديدن  كند. به  نوشته  النهار، مسئولان  دولت  آمريكا اميدوارند كه  دمشق  با درك رويدادهاي  عراق  و تحولات  خاورميانه ، سياست  خود را تغيير دهد و بداند كه واشنگتن  در اعمال  تحريم  اقتصادي  عليه  آن كشور جدي  است .
اين  روزنامه  به  نقل  از منابع  آگاه  اضافه  كرد، در صورتي  كه  دمشق هشدارهاي  واشنگتن  را نديده  بگيرد، جرج  بوش  بر اساس قانون  پاتريوت  سال  ۲۰۰۱، املاك  و داراييهاي  سوريه  را بلوكه  خواهد كرد.
واشنگتن  همچنين  شركتهاي  آمريكايي  را از فعاليت  در سوريه  منع  خواهد كرد و چنين  اقدامي بر فعاليت  شركت  كانو فيليپس در حوزه  گازي  ديرالزور درسوريه  تأثير خواهد گذاشت .
گزارش  سال  ۲۰۰۲ ميلادي  وزارت  خزانه  داري  آمريكا املاك  و داراييهاي  سوريه در آن كشور را نزديك  به  ۱۲۲ ميليون  دلار برآورد كرده  كه  ۴۲ ميليون  دلار آن متعلق  به  افراد و شركتهاست .

جنگ متفاوت
ماه گذشته يك فرمانده بلندپايه انگليسي گفت: «جنگ گذشته خليج فارس را فراموش كن. همه آنچه را در كتاب  هاي تاريخ درباره جنگ مدرن خوانده اي فراموش كن. اين جنگ جنگي كاملا متفاوت است.»
همينطور هم شد. اين جنگ نوعي كاملا جديد بود.
از «شوك و وحشت» نامي كه نظاميان آمريكا در هفته هاي پيش از جنگ وعده آن را داده بودند در حقيقت خبري نبود.
به اين دليل كه انگليس از آمريكا خواسته بود بخشي از قدرت تخريب كننده خود را بكاهد زيرا رژيم عراق و نيروي نظامي آن بسيار ضعيف تر از چيزي بود كه تصور مي شد.
هيچ كس نمي دانست و نمي توانست بداند ماشين نظامي عراق چگونه در اين جنگ عمل مي كند. در مرحله حرف و نظر، ماشين نظامي عراق نيروي قابل توجهي بود. اما شكي نبود كه از پا درمي آمد.
اما اينكه اين كار چقدر طول مي كشد، واحدهايي چون گارد جمهوري چه مقدار مقاومت نشان مي دهند و اين مقاومت چه هزينه اي براي نيروهاي آمريكايي و انگليسي دارد، پرسش هايي بود كه كسي پاسخ آن ها را نمي دانست.
عراقي ها  در سقوط اين رژيم قطره اشكي نريختند. اما ارتش عراق حتي بر اساس معيارهاي خودش نيز بد جنگيد. پل ها پيش از پيشروي نيروهاي آمريكايي و انگليسي تخريب نشده بودند. از دفاع به شيوه و سبك شوروي در ميان واحدهاي گارد جمهوري خبري نبود.
البته سرعت و قدرت برنامه جنگي آمريكا هرگونه تلاش عراقي ها براي مقاومت سازمان يافته را خنثي كرد.
ما هنوز نمي دانيم در آن حمله نخستين روز (۲۹ اسفند) جنگنده هاي اف-۱۱۷ به سنگر فرماندهي عراق چه كسي كشته شده است. اما اين حمله صحنه را براي جنگ مهيا كرد. مركز كنترل و فرماندهي عراق از همان آغازجنگ تعادل خود را از دست داد و هيچگاه اين تعادل را بازنيافت. شايد اين نشانه توان قدرت هوايي آمريكا در هدفگيري مراكز ارتباطي و فرماندهي عراق باشد. سيستمي كه نظاميان عراق را كنار هم نگاه داشته بود ناگهان فروپاشيد.
پيشروي آمريكا در بغداد از نظر سرعت و پيچيدگي پشتيباني، در سالهاي آينده در دانشكده هاي جنگ مورد مطالعه قرار مي گيرد. اما اين پيشروي در شرايطي صورت گرفت كه مقاومت كاملاً محدود بود. شايد برخي واحدهاي عراقي نابود شدند، اما بسياري ديگر از درون فروپاشيدند، سربازان آنها پراكنده شدند و تجهيزات خود را ترك كردند.
شايد بخش هاي عمده اي از ارتش منظم عراق هيچگاه وارد جنگ نشد، حتي «استراتژي شهري» صدام هم جواب نداد. استراتژي كه مبناي آن كشاندن نيروهاي آمريكايي و انگليسي به درون شهرها و حمله كردن به آنها بود هيچ اثري در اين جنگ نگذاشت. آمريكايي ها همواره تأكيد مي كردند كه جنگ طبق برنامه آنها پيش مي رود و اين حقيقت داشت.
در روزهاي نخستين جنگ، مجموعه اي از عوامل كه شامل طوفان شن، مقاومت نيروهاي نامنظم عراق و توقف نسبي عمليات مي شد سيل انتقادات شديد را از سوي ژنرال هاي بازنشسته در واشنگتن و ديگر ايالات آمريكا متوجه دونالد رامسفلد كرد.
اما در حقيقت توقفي در كار نبود. مقاومت نيروهاي نامنظم عراقي هم بيش از حد انتظار اما قابل كنترل بود.
رامسفلد اين جنگ را نمايش توان نظامي متحول شده آمريكا مي دانست.
اين تواني بود كه او براي شكل دهي آن تلاش مي كرد و قدرت هوايي و استفاده از تسليحات با دقت بالا با پشتيباني اطلاعاتي از اصول اصلي آن بود.
واحدهاي تفنگداران دريايي در اين جنگ نقش محوري داشتند. اين نيروي متحرك و سبك به سرعت در منطقه مستقر شد.
ژنرال هاي بازنشسته آمريكايي مي گفتند، نظاميان آمريكا در اين جنگ بسيار اندك هستند. اما نظر آنها درست نبود.
براي حفظ ثبات و برقراري صلح به نيروي انساني بيشتري نياز است. اين جنگ درس هاي ديگري هم دارد. اصابت سلاح هاي هدايت شونده به نيروهاي خودي، خسارات زيادي به آمريكا و انگليس وارد كرد. اين موضوع ضرورت ايجاد سيستم هاي جديد شناسايي در جنگ را گوشزد مي كند. جمع آوري اطلاعات هم هنوز راه طولاني وضعيت مطلوب را درپيش دارد.
اطلاعات محور جنگ هاي مدرن است. اينكه اطلاعات و در نتيجه هدف گيريها تا چه حد خوب بوده هنوز كسي نمي داند. آيا در زير خرابه هاي باقي مانده از پناهگاه هاي زيرزميني كه هدف حمله قرار گرفت هنوز كسي باقي مانده است؟
«شوك و وحشت» را فراموش كنيد، اين «جنگ، نتيجه  محور بود.» جنگي كه هدف آن تنها تخريب توان نظامي طرف مقابل نبود، بلكه استفاده از قدرت آتش، تبليغات، اطلاعات و حملات دقيق براي دستيابي به يك نتيجه دقيق، يعني فروپاشي رژيم عراق بود. اين هدف در كمتر از يك ماه بدست آمد.اگر چه معلوم نيست كه كي و چگونه عراقي ها قادر خواهند بودند سرنوشت خود را شكل دهند.
بي.بي.سي

نخست وزير لبنان، استعفا كرد
010230.jpg
رفيق  حريري  نخست  وزير لبنان  سه شنبه  شب  استعفاي  خود و كابينه  را به  اميل  لحود رئيس  جمهوري  لبنان  تقديم  كرد.
منابع  رسمي  لبنان  اعلام  كردند كه  سپهبد اميل  لحود، ضمن  تشكر از خدمات كابينه  حريري ، اين  استعفا را پذيرفت  اما از وي  خواست  تا تشكيل  كابينه جديد، ماموريت  دولت  فعلي  ادامه  يابد.
محافل  آگاه  در بيروت  گفتند كه  مشورتهاي  نمايندگان  مجلس  براي  تشكيل كابينه  جديد از ديروز آغاز شده است.
در حالي  كه  بحث  چند ماه  اخير بر سر لزوم  ترميم  كابينه ، در چند هفته  اخير متوقف  شده  بود، ديدار ناگهاني  سه شنبه شب   رفيق  حريري  با رئيس  جمهوري  و تقديم  استعفا، براي  همه  ناظران  غير منتظره  بود.
انتظار مي رود، رفيق  حريري  مجدداً مأمور تشكيل  كابينه  جديد گردد و چهره هاي  تازه اي  وارد كابينه  او شوند.

احزاب مخالف نتايج انتخابات نيجريه را رد كردند
احزاب مخالف در نيجريه اعتبار نتايج انتخابات پارلماني اخير اين كشور را كه حاكي از پيروزي حزب حاكم است نپذيرفتند.
به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، احزاب مخالف نيجريه در پايان نشست خود در پايتخت، انتخابات را مخدوش و نتايج آن را غيرواقعي خواندند.
نتايج اوليه شمارش آرا نشان مي دهد، حزب حاكم اوباسانجو رئيس جمهور نيجريه اكثريت كرسي هاي پارلمان را به دست آورده است.

وزير خارجه سوريه:
دمشق آماده امضاي پيمان عاري كردن خاورميانه از سلاح هاي كشتارجمعي است
فاروق الشرع وزير خارجه سوريه در مصاحبه با خبرگزاري  ايتاليا گفت: دولت سوريه آماده است پيماني براي عاري ساختن خاورميانه از سلاح هاي كشتارجمعي امضاكند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، شرع اتهامات آمريكا را درباره اينكه دمشق سلاح شيميايي دارد و به پنهان كردن سلاح هاي ممنوعه عراق كمك كرده است ردكرد و گفت: دولت سوريه آماده است پيماني را امضا كند كه طبق آن تحت نظارت سازمان ملل همه خاورميانه از سلاح هاي كشتارجمعي هسته اي، شيميايي و ميكروبي عاري شود.

انتقاد كلينتون از سياست خارجي بوش
بيل  كلينتون  رئيس  جمهور سابق  آمريكا از سياست  خارجي  جرج  بوش  رئيس  جمهور كنوني  به  شدت  انتقاد كرد.
كلينتون  كه  در سميناري  در نيويورك  سخن  مي گفت  اظهار داشت : نمي توان  همه  دشمنان  را يا كشت  و يا دستگير كرد و به  زندان  انداخت .
وي  افزود: پس  از ۱۱  سپتامبر سياست  خارجي  آمريكا به  گونه اي  تغيير يافت  كه  گويي  ما حق  تفسير همه  وقايع  آينده  را داشته  و همگان  بايد با ما هم  عقيده  باشند. وي  تأكيد كرد: در دنيايي  كه  همه  به  هم  وابسته  هستيم ، نمي توان  همه  دشمنان  را كشت  و يا دستگير كرد و به  زندان  انداخت  بلكه  دير يا زود بايد با آنها وارد معامله  شد.
رئيس  جمهور سابق  آمريكا گفت : واكنش  دولت  آمريكا به  موضعگيري هاي  آلمان  و فرانسه  در قبال  جنگ  در عراق  بيش  از حد شديد و حاكي  از عدم  توانايي  كاخ  سفيد براي  ايجاد توازن  بين  سياست  داخلي  و خارجي  بود.

تلاش شيراك براي بهبود رابطه با بوش
شيراك بوش را از تمايل فرانسه براي اقدام واقع بينانه به ويژه در زمينه خلع سلاح، از ميان رفتن تحريم ها، دولت موقت، منابع نفتي و بازسازي عراق آگاه كرده است
ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه سه شنبه شب براي اولين بار بعد از جنگ عراق و كشمكش هاي بعد از آن در تماس تلفني با جورج بوش رئيس جمهور آمريكا گفت: پاريس در تحولات آينده نقش واقع بينانه اي ايفا خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، سخنگوي شيراك با اعلام اين خبر گفت، مكالمه شيراك و بوش ۲۰ دقيقه طول كشيدكه «مثبت» بود.
بوش از دو ماه پيش تاكنون با رهبران فرانسه و آلمان سخن نگفته بود.
سخنگوي شيراك با تأكيد بر اينكه پاريس همچنان بر نقش محوري سازمان ملل در آينده عراق تاكيد دارد گفت: فرانسه اعتقاد دارد كه جامعه بين المللي بايد براي سروسامان دادن به اوضاع و مشاركت سازمان ملل در امور هر آنچه مي تواند انجام دهد. وي گفت: شيراك بوش را از تمايل فرانسه براي اقدام واقع بينانه به ويژه در زمينه خلع سلاح، از ميان رفتن تحريم ها، دولت موقت، منابع نفتي و بازسازي عراق آگاه كرده است.
شيراك همچنين به بوش گفته است كه از سقوط رژيم صدام و از اينكه جنگ كوتاه بوده خشنود شده است، اما همچنان درباره مخالفت با جنگ، بر موضع خود باقي است.
موضوع سوريه و اظهار نظرات اخير مقامات آمريكايي درباره اين كشور از ديگر مواردي بوده كه شيراك درباره آن از بوش پرسش كرده است.
آري فليشر سخنگوي كاخ سفيد اين گفتگوي تلفني را عادي خواند و تأكيد كرد، اين تماس از سوي رئيس جمهور فرانسه انجام شده است.

ژنرال تامي فرانكس در بغداد
يك سخنگوي مقر نيروهاي مركز آمريكا در قطر گفت: ژنرال تامي فرانكس فرمانده نيروهاي اين كشور در جنگ عراق ديروز از بغداد ديدار كرده است.
به گزارش خبرگزاري رويتر از اردوگاه السيليه قطر اين سخنگو به خبرنگاران گفت ژنرال فرانكس در بغداد به سر مي برد. وي به جزئيات بيشتري اشاره نكرد.
ژنرال فرانكس پيشتر گفته بود درحالي كه جنگ عملا پايان يافته است، وي در بغداد با فرماندهان ديدار خواهد كرد.
در همين حال خبرگزاري فرانسه ديروز در گزارشي تحليلي نوشت: اكنون جهان در انتظار است كه تامي فرانكس پايان جنگ را اعلام كند.

توزيع روزنامه با تانك انگليسي
010240.jpg
توزيع روزنامه در دنيا كاري معمولي است، از كيوسك هاي روزنامه فروشي در لندن گرفته تا پسربچه هاي دوچرخه سوار در حومه ايالات در آمريكا به اين كار مشغولند. اما در جنوب عراق چنين نيست.
سربازان انگليسي كه زماني سلاح توزيع مي كردند اكنون از پشت تانك ها در ميان جمعيت روزنامه هاي عربي توزيع مي كنند. مردم هم براي بدست آوردن يك نسخه روزنامه از سر و كول هم بالا مي روند. آنهايي كه شانس بيشتري دارند و مي توانند بالاتر بپرند، از دست ديگران يك نسخه روزنامه «الزمان» را چنگ مي زنند و در گوشه اي به ورق زدن ۲۰ صفحه آن و نگاهي به تصاوير چاپ شده مشغول مي شوند.
با گذشت يك ماه از جنگ در عراق، به جاي بمب در خيابان هاي شهرهاي جنوبي اين كشور روزنامه ديده مي شود. نظاميان انگليسي مي گويند تلاش مي كنند كه مردم عراق نخستين استقلال خبري بعد از سقوط صدام را تجربه نمايند.
به اين ترتيب مردم عراق از آنچه اطرافشان مي گذرد آگاه مي شوند.
روزنامه «الزمان» در سال ۱۹۹۷ تأسيس شد و توسط تبعيدي هاي عراقي در لندن منتشر مي شود. اين روزنامه در سراسر خاورميانه توزيع مي شود.
فيل جونز سخنگوي نظاميان انگليسي مي گويد: لندن با اين روزنامه قرارداد آگهي بازرگاني دارد و به اين ترتيب به انتشار نمونه جديد اين روزنامه كمك مي شود.
درگيري هاي پراكنده اي كه در بعضي بخش هاي عراق در جريان است، اما نيروهاي مهاجم توجه خود را به تلاش براي ربودن فكر و قلب مردم و تأثير بر آنهايي كه اكنون شهرهايشان اشغال شده، معطوف كرده اند.
شهر بصره در جنوب عراق نخستين جايي بود كه نسخه هايي از روزنامه الزمان را دريافت كرد. در روزهاي اخير اين روزنامه در شهر صفوان و ديگر شهرهاي جنوبي نيز دريافت مي شود.
سردبير روزنامه الزمان در تماس تلفني مي گويد، ما نخستين روزنامه آزاد و مستقلي هستيم كه در عراق توزيع مي شود. عراق به ارزش هاي ميانه روي جديد نياز دارد و ما براي ترويج اين ارزش ها تلاش مي كنيم.
«بزاز» كه يك دهه است در خارج از عراق به سر مي برد مي گويد: اين روزنامه از ترويج ملي گرايي بنيادگرايانه خودداري كرده و نقطه نظرات ليبرال را ترويج مي كند. سردبير روزنامه الزمان مي گويد، دفاتري در عراق تأسيس شده و امكانات چاپ و انتشار در بغداد و بصره وجود دارد. نسخه عراقي اين روزنامه اكنون۱۰ هزار تيراژ دارد و قرار است اين رقم به دو برابر افزايش يابد. نمونه هاي ديگر اين روزنامه در بحرين، الجزاير و لندن منتشر مي شود كه مجموع تيراژ آن به ۶۵ هزار نسخه مي رسد. سردبير اين روزنامه مي گويد، انگليسي ها دخالتي در محتواي مطالب ندارند.
سخنگوي نظاميان انگليسي مي گويند: اگر ما در محتواي روزنامه دخالت و اعمال نظر كنيم در هدفمان شكست مي خوريم.
روزنامه هاي عراقي در زمان حكومت صدام تحت كنترل شديد دولت قرار داشت.
در اين روزنامه نمونه هايي از مطالب مندرج در روزنامه هاي اسرائيلي نيز به چاپ مي رسد، با اين توضيح كه نظرات منتشر شده، نظر روزنامه الزمان نيست و تنها براي آگاهي خوانندگان ارائه مي شود.
يكي از نسخه هاي روزنامه دو عكس از عراقي هايي را نشان مي دهد كه بر روي تانك در حال دست تكان دادن هستند. در عكس ديگري پزشك ارتش انگليس نشان داده شده كه به يك مجروح عراقي كمك مي كند.
مردم بصره در اين روزنامه درباره ازدواج راسل كرو بازيگر استراليايي مي خوانند و جدول حل مي كنند كه در آن نام بندري «در فلسطين اشغالي» از آنها خواسته شده است. استقبال مردم از اين روزنامه متفاوت است.
يك نفر آن را پاره مي كند و به كناري پرتاب مي كند، مرد ديگري با عصبانيت خطاب به مردمي كه در بصره براي دريافت نسخه اي از روزنامه صف كشيده اند، مي گويد: «ما به آب و برق نياز داريم، نه روزنامه.»
يكي از شهروندان بصره مي گويد: «ما به آب، برق، مدرسه و سيستم فاضلاب نياز داريم.»
رويتر

آمريكا و كره شمالي هفته آينده در پكن گفتگو مي كنند
منابع ديپلماتيك در واشنگتن اعلام كردند، با تأييد جورج بوش، مقامهاي ارشد كشورهاي آمريكا، چين و كره شمالي براي گفت و گو درباره بحران هسته اي پيونگ يانگ، هفته آينده در پكن ديدار مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، به نظر مي رسد اين نشست در نتيجه ايجاد نوعي هماهنگي ميان درخواست آمريكا براي انجام مذاكرات چندجانبه و اصرار كره شمالي براي گفت و گوي دوجانبه با واشنگتن، صورت مي گيرد.
مقامهاي آمريكايي كه ترجيح دادند نامشان برده نشود گفتند كه جيمز كلي معاون وزير امور خارجه در امور خاورميانه و اقيانوس آرام نمايندگي آمريكا را در اين گفت و گوها برعهده دارد.
ديدار اكتبر گذشته كلي از پيونگ يانگ موجب تسريع اين بحران شد.
وي كره شمالي را به پيگيري برنامه هسته اي متكي بر اورانيوم غني شده كه ناقض توافق سال ۱۹۹۴ است، متهم كرد.

دولت خودگردان از آمريكا خواست ابو عباس را آزاد كند
010235.jpg
فرماندهي مركزي آمريكا اعلام كرد، نظاميان اين كشور ابوعباس از رهبران فلسطيني را در بغداد دستگير كرده اند.
فرماندهي مركزي آمريكا شامگاه سه شنبه با صدور بيانيه اي گفت: ابوعباس كه متهم به قتل يك آمريكايي در سال ۱۹۸۵ شده است دوشنبه شب در جنوب بغداد دستگير شد.
به گفته مقام هاي وزارت دفاع آمريكا چند نفر ديگر به همراه ابوعباس دستگير شده اند.
از محل اقامت وي مقاديري سلاح از جمله چند نارنجك دستي و نيز چند پاسپورت لبناني و يمني بدست آمده است.
هنوز از محل حبس ابوعباس اطلاعي در دست نيست.
او كه نام ديگرش محمد عباس است رهبر يكي از گروه هاي جبهه آزاديبخش فلسطين است.
جرج بوش رئيس جمهور آمريكا در سخنراني ماه اكتبر گذشته خود صدام را متهم كرد كه با پناه دادن به ابوعباس به تروريست ها كمك مي كند.
گفته مي شود ابوعباس ميانجي كمك هاي صدام به خانواده عاملان عمليات انتحاري فلسطيني ها عليه اسرائيل بوده است.
اين رهبر فلسطيني مسئول  ربودن يك كشتي تفريحي ايتاليايي به نام «آكيلالارو» در ۱۵ مهر ۱۳۶۴ اعلام شده است. طي اين حادثه يك سرنشين آ مريكايي كشتي به قتل رسيد.
او به اين اتهام در دادگاهي در ايتاليا به طور غيابي محكوم شد.
ايتاليا خواستار استرداد ابوعباس براي محاكمه شده است.
همچنين دولت خودگردان فلسطين از آمريكا خواسته است كه اين رهبر فلسطيني را آزاد كند. دولت خودگردان اين اقدام آمريكا را نقض قرارداد صلح خاورميانه خوانده است.

ديروز در آتن
پيمان تشكيل اروپاي جديد امضا شد
براساس اين پيمان ده كشور اروپاي شرقي به عضويت اتحاديه اروپا درآمدند
۱۰ كشوري كه در فهرست انتظار پيوستن به اتحاديه اروپا بودند ديروز در نشست آتن قراردادي امضا كردند كه به موجب آن سال آينده به اين اتحاديه بپيوندند. اين اقدام گام مهمي در وحدت مجدد قاره اروپا يك دهه و نيم پس از سقوط ديوار برلين محسوب مي شود.
010150.jpg

به دليل احتمال اقدامات خشونت آميز مخالفان جنگ در عراق، دولت يونان - كه اكنون رياست دوره اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد - به عنوان ميزبان نشست بزرگترين اقدام امنيتي را هنگام امضاي معاهدات الحاق كشورهاي جديد در آتن به اجرا گذاشت.
فعالان جناح چپ انتظار داشتند كه توني بلر، نخست وزير انگليس، خوزه ماريا ازنار، نخست وزير اسپانيا و سيلويو برلوسكني نخست وزير ايتاليا كه هر سه از حاميان پروپاقرص جنگ آمريكا عليه عراق بودند اهداف اصلي مخالفان قرار گيرند.
دولت يونان بيش از ۱۰ هزار پليس در خيابان هاي آتن مستقر كرد و بخش هاي زيادي از مناطق مركزي اين شهر از جمله منطقه تاريخي اكروپليس را كه مشرف بر محل امضاي قرارداد الحاق اعضاي جديد اتحاديه اروپا مي باشد تعطيل كرد.
010170.jpg

در حال حاضر اتحاديه اروپا به دليل جنگ آمريكا و انگليس با صدام حسين به شدت دچار تفرقه است و بسياري از كشورهايي كه جديدا به اين اتحاديه مي پيوندند - و عمدتا اعضاي سابق اردوگاه شوروي هستند - به جاي حمايت از اردوگاه ضد جنگ به رهبري فرانسه و آلمان حمايت خويش را از واشنگتن اعلام كرده اند.
اكنون با پايان يافتن جنگ، بحث ها بر اين متمركز شده است كه جامعه بين المللي - اگر قرار است نقشي در بازسازي عراق ايفا كند - چه مسئوليتي بر عهده دارد.
سران كنوني اروپا در نشست غيررسمي خود قبل از امضاي قرارداد الحاق اعضاي جديد كه اولين نشست آنها پس از سقوط صدام بود، حمايت خويش از سازمان ملل متحد و پا يبندي شان به «مسئوليت هاي جهاني» را اعلام كردند.
كوفي عنان، دبير كل سازمان ملل متحد كه در مراسم امضاي قرارداد الحاق اعضاي جديد اتحاديه اروپا حضور داشت گفت كه اتحاديه اروپا با حمايت از يك «رهيافت چندجانبه» براي بحران هاي جهان متحد شده است.
سران اروپا در بيانيه پاياني خود كه پس از امضاي قراردادهاي الحاق منتشر شد تأكيد كردند كه «در آستانه جنگ عليه عراق ما متعهد شديم تا با مسئوليت هاي جهاني مان مواجه شويم».
اين بيانيه افزوده است: «اتحاديه اروپا حمايت خويش از سازمان ملل متحد را اعلام كرد و تلاشهايي براي تضمين مشروعيت بين المللي و مسئوليت جهاني انجام داد».
بيانيه اتحاديه اروپا مشخص نكرده است كه ۱۵ كشور چه نقشي مي توانند در بازسازي عراق بر عهده گيرند.
با اين وجود كوفي عنان گفته است برغم اختلاف نظر اعضاي اين اتحاديه در خصوص جنگ آمريكا - انگليس عليه عراق، ترديدي در حمايت يكپارچه آنها از سازمان ملل وجود ندارد.
010155.jpg

او به خبرنگاران گفته است: «آنچه مهم است اين است كه رهبران اروپايي قويا از سازمان ملل به عنوان يك رهيافت چند جانبه حمايت مي  كنند».
به گفته عنان «در اين جهان با وابستگي متقابل، همكاري بين المللي تنها راه حل مسائلي است كه پيش روي همه ما قرار دارد».
يونان به عنوان رئيس اتحاديه اروپا در چارچوب شعار «اروپاي ما» مراسم گسترش قلمرو اتحاديه اروپا را به عنوان نشانه همكاري ملت ها با يكديگر مطرح كرد.
امضاي قرارداد ۵ هزار صفحه اي الحاق نشانه سال ها كار است كه پس از سقوط ديوار برلين و گشوده شدن چشم انداز جديدي براي ورود رقابت آميز كشورهاي ثروتمند به قلمرو كشورهاي عضو اردوگاه شوروي سابق انجام شده است.
چنانچه همه پرسي و تصويب اين قراردادها بدون مشكل پيش رود آنها از اول ماه مه سال ۲۰۰۴ به اجرا گذاشته خواهند شد و تعداد اعضاي اين اتحاديه با پيوستن قبرس، جمهوري چك، استوني، مجارستان،  لتوني، ليتواني، مالت، لهستان، اسلوواكي و اسلووني به ۲۵ كشور افزايش خواهد يافت.
مراسم امضاي قرارداد الحاق اعضاي جديد به اتحاديه اروپا در پاي ستون هاي «اتالوس استوا»، يك بازار سرپوشيده قرن دوم قبل از ميلاد كه طبق گفته دولت يونان «زماني قلب دمكراسي باستاني آتن بوده است» برگزار شد.
خبرگزاري فرانسه

ديروز در سماوه برگزار شد
راهپيمايي وحدت شيعيان عراق
• ۴ عراقي براثر تيراندازي نيروهاي آمريكايي ديروز در موصل كشته شدند
010185.jpg
ديروز مردم شهر سماوه در حمايت از حوزه علميه نجف و به منظور تأكيد بر اتحاد شيعيان تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ها تظاهركنندگان كه در حدود سه هزار تن بودند، عكس هايي از آيت الله سيستاني و آيت الله محمدصادق صدر- كه در سال ۱۹۹۹ توسط نيروهاي وابسته به صدام حسين ترور شد- را دردست داشتند و در حمايت از حوزه علميه نجف شعار مي دادند.
يكي از روحانيون كه براي تظاهركنندگان سخنراني كرد گفت: اين تظاهرات براي اعلام حمايت از حوزه علميه نجف و محكوم كردن اقداماتي است كه براي تضعيف آن صورت مي گيرد.
گفته مي شود هدف اصلي اين تجمع، تقويت همبستگي ميان شيعيان جنوب عراق در پي تنش هاي هفته گذشته در نجف بوده است. ۶۵ درصد از جمعيت ۲۴ ميليون نفري كشور عراق را شيعيان تشكيل مي دهند.تظاهرات سماوه، يك روز پس از تجمع بزرگ ۲۰ هزار نفري شيعيان در ناصريه برگزار شد.
تظاهرات ناصريه كه همزمان با اجلاس گروه هاي معارض عراقي و نمايندگان آمريكا و بريتانيا برگزار شد به منظور اعتراض به نفوذ ايالات متحده در شكل دهي حكومت آينده عراق سازماندهي شده بود.
تظاهركنندگان عليه آمريكا و صدام شعار دادند و خواستار حاكميت اسلام و صلح شدند. مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق كه اصلي ترين گروه شيعه مخالف در اين كشور است، نشست روز سه شنبه را تحريم كرده بود.
عبدالعزيز حكيم، قائم مقام مجلس اعلا در يك كنفرانس خبري گفت: ما از اينكه بازيچه دست آمريكا شويم اجتناب مي كنيم زيرا اين كار با منافع ملي عراق تعارض دارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، عبدالعزيز حكيم صبح ديروز در ميان استقبال پرشور مردم كوت وارد اين شهر شد.محسن حكيم، پسر عبدالعزيز حكيم گفت:هزاران نفر در كوت از او استقبال كرده اند.
اين نخستين ديدار يكي از رهبران مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق از شهرهاي شيعه نشين جنوب اين كشور پس از سقوط حكومت صدام حسين است.
از سوي ديگر فقدان امنيت و عدم دسترسي مردم به آب، برق و كمك هاي بشردوستانه به خشم مردم جنوب عراق عليه آمريكايي ها دامن  زده است.
يكي از ساكنان شهر به خبرگزاري فرانسه گفت: آمريكايي ها آمدند و صدام را سرنگون كردند، اين خوب است، اما ما آب و برق نداريم و از كمك هاي انساندوستانه هم اثري نديده ايم. فقط تعدادي خبرنگار خارجي ديده ايم كه در شهر حضور پيدا كرده اند.شهروند ديگري هشدار داد: «مواظب باشيد ماجراي قيام سال ۱۹۲۰ تكرار نشود».
اشاره او به قيام استقلال طلبانه مردم جنوب عراق عليه انگليسي ها در سال ۱۹۲۰ است.
آمريكا مسئوليت حادثه موصل را پذيرفت
سخنگوي سرفرماندهي نيروهاي ائتلاف، مستقر در قطر، كشته شدن دست كم هفت عراقي در حادثه تيراندازي روز سه شنبه در موصل توسط سربازان آمريكايي را تأييد كرد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، ژنرال وينسنت بروكس كه ديروز در يك كنفرانس خبري حاضر شده بود گفت: «تظاهركنندگان در نزديكي يك ساختمان دولتي در مركز موصل كه در اختيار آمريكايي ها قرار دارد جمع شده بودند. برخي از آنها به سوي تفنگداران دريايي و نيروهاي ويژه آمريكايي حاضر در محوطه ساختمان شليك كردند.
شليك گلوله ها از سوي آنها هدفمند بود و بنا بر اين سربازان آمريكايي به آن پاسخ دادند. سربازان به سوي برخي تظاهركنندگان و همچنين «آشوبگراني كه از ديوار محوطه بالا مي رفتند» تيراندازي كردند و در جريان اين حادثه دست كم
۷ نفر كشته و چندين نفر مجروح شدند».
اما يكي از مجروحين كه از نيروهاي پليس عراقي است به خبرگزاري فرانسه گفت: ما در پاسگاهي در چندصد متري ساختمان حضور داشتيم و به سوي آشوبگراني كه مي خواستند بانكي را غارت كنند تيراندازي كرديم.
شاهد ديگري گفت: بعد از اين تيراندازي، سربازان آمريكايي از روي پشت بام ساختمان دولتي به سوي جمعيت شليك كردند. گفته مي شود سربازان آمريكايي به سوي جمعيتي تيراندازي كرده اند كه عليه مشان الجبوري فرماندار جديد موصل كه تحت حمايت ايالات متحده است، تجمع كرده بودند. وي در حال سخنراني براي مردمي بوده كه هر لحظه خشمگين تر مي شده اند.
يكي از سربازان آمريكايي كه عضو گروه محافظان الجبوري بوده است به خبرگزاري فرانسه گفت: پس از آنكه از بام ساختمان روبرو به سوي ما شليك شد، به آن پاسخ داديم.
اين در حالي است كه ديروز نيز دست كم ۴ نفر براثر تيراندازي نيروهاي آمريكايي در موصل كشته شدند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |