پنج شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۲۵ - April . 17, 2003
ديدار سه جانبه رؤساي فدراسيون هاي فوتبال، پزشكي و كشتي
گروه ورزشي: مهرزاد خليليان رئيس فدراسيون پزشكي ورزشي ديروز با دكتر محمد دادكان و محمدرضا طالقاني رؤساي فدراسيون هاي فوتبال و كشتي ديدار و بر لزوم حضور پزشك در زمان برگزاري مسابقات ورزشي تأكيد كرد.
در اين ديدار با تأكيد بر مصوبه اخير شوراي برون مرزي سازمان تربيت بدني مبني بر اعزام يك پزشك در معيت كليه تيمهاي ورزشي به مسابقات برون مرزي، پيرامون راهكارهاي عملي حسن اجراي مصوبات فوق بحث و تبادل نظر شد و مقرر گرديد اين موارد با جديت بيشتري در دستور كار اين دو فدراسيون مهم ورزش كشور قرار گيرد.
در اين جلسه همچنين مقرر شد كميته هاي پزشكي فدراسيونهاي كشتي و فوتبال كشورمان با هماهنگي فدراسيون پزشكي ورزشي، از اين پس بطور فعالتر در زمينه مسئوليت مهم خود در تأمين سلامت ورزشكاران و مديريت حوادث ورزشي ايفاي نقش كنند.

حسين  رضازاده  بهترين  وزنه بردار سال  ۲۰۰۲ جهان  شد
گروه ورزشي: فدراسيون  بين المللي  وزنه برداري ، حسين  رضازاده  ملي پوش  دسته  به اضافه  ۱۰۵ كيلوگرم   ايران  را به  عنوان  بهترين  وزنه بردار سال  ۲۰۰۲برگزيد.
رضازاده  كه  عنوان  قوي ترين  مرد جهان  در سال هاي  ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ را به  خود اختصاص  داده است  در راي گيري  به  عمل  آمده  از سوي  فدراسيون  بين المللي  وزنه برداري  با كسب  ۱۲۷۱ امتياز به  عنوان  بهترين  وزنه بردار سال  ۲۰۰۲انتخاب  گرديد. در اين  راي گيري  گئورگي  ماركوف  وزنه بردار بلغاري  با ۶۳۴ امتياز در رده  دوم  قرار گرفت .
پيش  از اين  كوئيك  كوان  از كره  جنوبي  و حسين  رضازاده  در سال هاي  ۱۹۹۱و ۲۰۰۰ از قاره  آسيا  اين  عنوان  را از آن خود كرده  بودند.

فرنگي كاران وزن كشي كردند
گروه ورزشي: وزن كشي  مرحله  نخست  رقابتهاي  انتخابي  تيم  ملي  كشتي  فرنگي  ايران  بعدازظهر ديروز در سالن  ورزشي  شهداي  هفتم  تير تهران  انجام  شد.
در اين  وزن  كشي  جمعا ۱۲۸ كشتي گير از ۲۳ استان  و همچنين  شهرستان  كرج  به روي  باسكول  رفتند و نام  آنها در جدول  رقابتها نوشته  شد.
در اين  رقابتها كه  امروز و فردا برگزار مي شود، در وزن  ۵۵ كيلوگرم  ۸ نفر، ۶۰ كيلو ۲۰ نفر، ۶۶ كيلو ۲۴ نفر، ۷۴ كيلو
۳۰ نفر، ۸۴ كيلو ۱۹ نفر، ۹۶ كيلو ۱۷ نفر و ۱۲۰ كيلوگرم  ۱۰ نفر حضور دارند.
حضور ايران در رقابتهاي «نيكولاپتروف»
تيم كشتي فرنگي جوانان ايران كه در مسابقات جام بين  المللي «پتراسيراكف» بلغارستان به مقام سوم دست يافته بود، در رقابتهاي بين المللي جام «نيكولاپتروف» اين كشور نيز شركت خواهد كرد.
اين تيم كه بنا به درخواست «والنتين يوردانف» رئيس فدراسيون كشتي بلغارستان و موافقت رئيس فدراسيون كشتي كشورمان در اين جام شركت خواهد كرد، وارد صوفيه پايتخت بلغارستان شد.

سفر تيم هاي ورزشي ايران به شش كشور ممنوع اعلام شد
گروه ورزشي: سفر تيم هاي ورزشي كشورمان به شش كشور چين، هنگ كنگ، سنگاپور، كانادا، ويتنام و تايوان به دليل شيوع بيماري «سارس» تا اطلاع ثانوي ممنوع شد.
به دنبال گزارش سازمان بهداشت مبني بر احتمال وجود آلودگي به بيماري «سارس» در ۱۹ كشور جهان، اين تصميم اتخاذ شده است.
بر اين اساس ورود ورزشكاران اعزامي از ۶ كشور و منطقه مذكور به كشورمان نيز پس از انجام معاينات كامل و اجراي عمليات قرنطينه صورت خواهد گرفت.

تيم فوتبال جوانان ايران به مصاف تيم هاي ايتاليا و آمريكا مي رود
گروه ورزشي: تيم  فوتبال  جوانان  ايران  كه  براي  شركت  در رقابت هاي  بين المللي  فوتبال سن  ماركو ايتاليا در اين  كشور به سر مي برد، با تيم هاي  ايتاليا و آمريكا ديدار خواهد كرد.
بازيكنان  جوان  كشورمان  كه  در گروه« اي » اين  مسابقات  قرار دارند ، پس  ازآنكه  عازم  شهر ساب  بيادورو نزديك  شهر اودينه  در شمال  ايتاليا شدند  در نخستين  ديدار خود مقابل  تيم  كلمبيا
۲بر يك  بازي  را به  حريف  خود واگذار كردند.
در اين  پيكارها ۲۴ تيم  در شش  گروه  چهار تيمي  قرار دارند كه  در پايان مرحله  مقدماتي  ۶ تيم  برتر به  همراه  دو تيم  دوم  گروه ها كه  بيشترين  امتيازرا كسب  كردند به  مرحله  دوم  گام  خواهند گذاشت .
رقابتهاي  بين المللي  فوتبال  سن  ماركو ايتاليـا تا دوم  ارديبهشت  ماه  ادامه  دارد.

تلخ و شيرين هاي ورزش پهلواني
خودمحوري طالقاني تنها مشكل كشتي نيست
010220.jpg
سال ۱۹۹۸ ميلادي كه تيم كشتي آزاد ايران به عنوان قهرماني جهان دست يافت، عليرغم وجود بسياري شايعات، تنش ها و نارسايي ها، حضور برادران خادم در كنار محمدرضا طالقاني و ايجاد زمينه هاي مسالمت آميز سالي به يادماندني در تاريخ كشتي ايران به يادگار باقي گذاشت. اين تجربه شيرين مي تواند نقطه عطفي براي پيدايش همدلي ها و صميميت هاي دوباره در اداره برنامه هاي اجرايي امروز كشتي ايران باشد.
گروه ورزشي: در هفته اي كه پشت سر گذاشتيم حول و حوش اخبار و تحولات ورزش كشتي واكنش هاي غيرمسئولانه و به دور از ارزش ها و اندازه هاي اين ورزش پهلواني ديده و شنيده شد كه مي تواند تأمل برانگيز و قابل بررسي باشد. اوج همه اين واكنش ها و اظهارنظرها حرف ها و مطالبي بود كه پيرامون نوع مديريت در مجموعه اجرايي كشتي و رفتارها و عملكردهاي امروز متوليان درجه اول آن به گوش مي رسيد كه صدالبته در بسياري از آنها به دليل شناخت لازم از همه كساني كه با اين ورزش درگيرند، قضاوت ما صرفا نفي اين اظهارنظرها و يا صدور حكم محكوميت نيست. ما از منظري ديگر و با ديدگاهي وسيع تر از هميشه حرف اصلي مان اين است كه در مجموعه واكنش هاي رؤيت شده كمتر نشانه اي از ارائه راهكار و يا برنامه بازتر و مطلوب تري وجود دارد كه بتوان از آن ها به عنوان نسخه و دارويي براي علاج بيماري هاي موجود در بدنه كشتي از آن ها سود جست و يا اين كه گوشه اي از آن ها را سرمنشأ بسياري از تحولات قرار داد.
تأسف عميق تر ما از وجود چنين جريان هايي آمارها و مستنداتي است كه از ظهور و سقوط تمامي فدراسيون هايي كه در سال هاي اخير به روي كار آمده اند و امروز نتيجه حاصله از همه اين رفتن ها و آمدن ها وضعيت بسيار متأثركننده اي است كه حالا شاهد آن هستيم. از دست رفتن تورنمنت هاي معتبر و سودآور، پراكندگي و لجام گسيختگي در ميان بسياري از ملي پوشان كه بعد از مسابقه هاي جهاني ۲۰۰۲ تهران حتي يك جلسه تمرين درست و حسابي نداشته اند و از اين ها هم مهم تر برخوردهاي  كينه توزانه و شخصي بسياري از نامداران ديروز و امروز كشتي در پناه كلي گويي ها و متأثر از اختلافات ريشه اي گذشته همگي تمام و كمال وضعيتي بسيار نگران كننده را براي ورزش ملي - پهلواني ما به وجود آورده است.
در اين كه محمدرضا طالقاني در شروع كار دوباره اش در كشتي اشتباهات محسوسي را از خود نشان داده است چيزي نيست كه بخواهيم به سادگي از كنار آن عبور كنيم، اما آيا تنها راه مقابله و جلوگيري از تكرار اشتباهات همين شيوه اي است كه بسياري بر انجام هرچه سريع تر آن اصرار مي ورزند و در يك كلام مي گويند: «طالقاني اين كاره نيست» و تأسف بيشتر اين است كه همين منتقدان در ارتباط با فدراسيون هاي پرويز سيروسپور و اميررضا خادم هم همين جمله را مي گفتند و ديديم كه درنهايت به مقصود مورد نظر خود هم رسيدند.
حال واقعا آيا كشتي ما با چنين رفت و آمدهايي به مسير ترقي و كمال رسيد يا اين كه در بسياري از زمينه ها حتي از حداقل ها هم محروم ماند. اگر طالقاني خودمحور است، با علم به اين كه چنين خصلتي براي هر انسان عاقلي خصيصه ناميموني است، بروز چنين نارسايي هايي متأسفانه بسيار ملموس تر در مديريت هاي كلان تر ورزش ما هم كاملا پيداست و به دليل شكل اجرايي امروز مديريت در كشور ما حتي در بخش هاي غيرورزشي هم شاهد چنين مشكلاتي هستيم.
يادمان باشد كه رشد و اعتلاي كشتي به همان اندازه اي كه مي تواند در برخوردهاي حذفي شكل گيرد به همان اندازه هم مي تواند در گرو امكان پياده كردن راه ها و روش هايي باشد كه بتوانيم با درايت و هوشياري بيشتر و با رفع رفتارهاي مشكل ساز فردي و اجرايي و در راستاي رشد ورزش در جهت بهينه سازي نيروهاي موجود گام برداريم.
انگيزه هايي قوي تر و قدم هايي استوارتر نياز واقعي امروز كشتي ايران است و اگر مي خواهيم تئوريهاي جديد علمي ورزشي ارائه شده از سوي مسئولين كشتي هرچه سريع تر به نتيجه برسد، بايستي كه با ايجاد شرايطي معنوي و ارزشي همه با هم درصدد ايجاد چنين زمينه هايي باشيم.
فراموش نكنيم كه اگر من و شما در اعمال و رفتار خود به درستي عمل كنيم، حتي يك طالقاني پراشكال هم مي تواند
با تغيير در اعمال و گفتار خود راه توسعه و پيشرفت را هموار سازد.چرا كه بسياري از اشكالات عمومي امروز ورزش زائده تفكرات و سياستگذاري هاي پر اشكال در اجراي عمومي آن است .
محمد رضا منصوريان

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |