شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۲۷-April,19.2003
سالي دشوار براي واليبال نوجوانان
ايران از نايب قهرماني جهان تا نايب قهرماني آسيا
000370.jpg

گروه ورزشي: تيم واليبال نوجوانان ايران از چهارمين دوره مسابقات نوجوانان آسيا در شهر «ويشاكاپاتنام» هندوستان با مدال نقره و كسب نايب قهرماني به تهران بازگشت. شايد به نظر خيلي ها كسب مدال نقره براي تيمي كه دو سال پيش در اصفهان موفق به كسب قهرماني در آسيا شد و در قاهره مصر بر سكوي نايب قهرماني جهان جلوس كرد، چندان قابل هضم و خبر شادي بخشي نباشد، اما آنهايي كه با چم و خم ورزش به خصوص ورزش هاي گروهي آشنا هستند مي دانند كه تداوم و تكرار موفقيت قبلي براي اين آسيايي ها حاصل نخواهد شد. به اعتقاد آنهايي كه از نزديك دستي بر آتش دارند كسب نايب قهرماني در بيرون از مرزها هم وزن و هم اندازه با كسب عنوان قهرماني در خانه است و واليبال ايران در يكي از دشوارترين سالهاي فعاليت خود با در پيش بودن مسابقات جوانان جهان در تهران، نوجوانان جهان در تايلند، باشگاههاي آسيا در جاكارتاي اندونزي و جام ملت هاي آسيا در چين با اين پيروزي بزرگ به استقبال ديگر رويدادهاي مهم مي رود.
آسيا عقب تر از ساير قاره ها
000415.jpg

در حالي كه سابقه برگزاري مسابقات واليبال نوجوانان پسر جهان به سال ۱۹۸۹ دوبي برمي گردد، آسيايي ها ديرتر از ساير قاره ها به  خصوص آمريكاي جنوبي و اروپا به فكر انجام اين بازيها افتادند. نخستين دوره مسابقات نوجوانان آسيا در سال ۱۹۹۷ در شهر باگيو فيليپين يعني ۱۱ سال بعد از شكل گيري مسابقات جهاني انجام شد كه تنها ۶ تيم در آن حاضر بودند. نكته جالب آن كه تيم ايران با وجود كسب مقام چهارمي نخستين دوره مسابقات قهرماني نوجوانان جهان در امارات در دوره هاي اول و دوم مسابقات قاره غايب بود و اولين حضورش در ميزباني شهر اصفهان در جام سوم هموار شد. در حقيقت چهارمين دوره مسابقات نوجوانان آسيا و اقيانوسيه كه هفته پيش در هند با قهرماني كشور ميزبان و نايب قهرماني ايران به پايان رسيد، اولين حضور نوجوانان ايران در بيرون از خانه بود.
پاي ثابت بازيها
در ميان كشورهاي آسيايي، تيم هاي خاور دور بيشترين مشاركت را در تقويت اين مسابقات داشتند. ژاپن، تايوان، چين و كره جنوبي را مي توان يك پاي ثابت اين بازيها ذكر كرد كه از اين جمع ژاپن در ميان ناباوري در جام چهارم با تحمل ده هزار دلار جريمه در آخرين لحظات از حضور در هند سر باز زد.
تيم هاي موفق آسيا در مسابقات قهرماني جهان
در بين كشورهاي آسيايي ايران، كره جنوبي و ژاپن در مسابقات جهاني بيشترين موفقيت را داشته اند كه سهم ايران طي سه حضور قبلي عناوين چهارم مسابقات جهاني دوبي ۱۹۸۹، نهمي سال ۱۹۹۷ تهران و دومي سال ۲۰۰۱ قاهره بود. عربستان هم يك بار در ششمين دوره مسابقات جهاني در شهر رياض به مقام چهارم رسيد. در مجموع كره جنوبي برترين تيم آسيايي در مسابقات جهاني بود كه بيشترين عناوين برتر را كسب كرده است.
افول شرقي ها...
همانطور كه در سطور بالا اشاره شد با گذشت هردوره از مسابقات نوجوانان آسيا شمار تيم هاي شركت كننده رو به  افزايش گذاشت و با ورود تيم هاي قدرتمند غرب و منطقه مركزي آسيا، قدرت شرقي ها رو به  افول گذاشت و هم اكنون دو دوره است كه دست تيم هاي اين منطقه از جام قهرماني كوتاه مي ماند.
در جام سوم و چهارم عنوان قهرماني به ترتيب نصيب نوجوانان ايران و هند شده است و اين در حالي است كه در دوره اول و دوم تايوان و كره جنوبي در صدر ايستادند.
000410.jpg

نوجوانان ايران نايب قهرماني جهان تا نايب قهرماني آسيا
در چهارمين دوره مسابقات واليبال نوجوانان آسيا تيم ايران دومين حضور خود را در اين رقابت ها در حالي تجربه كرد كه سابقه سه دوره شركت در مسابقات نوجوانان جهان را داشت. ايران به عنوان قهرمان جام سوم تيم مدافع عنوان قهرماني در هند به حساب مي آمد و مشخص بود كه همه حريفان براي قدرت نمايي و با انگيزه شكست اين تيم به مصاف آن مي رفتند. با اين وجود تيم ايران با تغييرات چشمگير نسبت به سومين دوره مسابقات نوجوانان آسيا و هفتمين دوره مسابقات نوجوانان جهان به پيكار حريفان رفت. در اين تيم محمد سليماني و بهزاد به نژاد تنها بازماندگان از تيم قهرمان دوره قبل بودند. با اين اوصاف حضور بازيكنان با آتيه اي چون آرش صادقياني، روح الله صالحي نژاد، مهدي رنجبر، وحيد صادقي، عادل غلامي در تيم نوجوانان و بازي گروهي خوب اين تيم موجب شد تا خيلي ها اين تيم را از جهات بسيار برتر از تيم قهرمان جام سوم بدانند. تيم ايران در «ويشا كاپاتنام» در طول ۷ ديدار،بازي نهايي مقابل ميزبان را باخت و در ۶ بازي ديگر با وجود انجام دو بازي سنگين با چين از پس همه تيم ها برآمد.
گروه دشوار
هنگامي كه چهارمين دوره مسابقات نوجوانان آسيا قرعه كشي شد و تيم ايران در گروه ۲ با تيم هاي كره  جنوبي، كره شمالي، چين و استراليا در يك گروه قرار گرفت، همه اين گروه را گروه مرگ ناميدند.
جالب آن كه در گروه تيم ميزبان (هند)، تيم هايي چون تايلند، قطر، تايوان و ژاپن قرار گرفتند كه به نظر گروه آساني مي آمد. هنگامي كه در شروع بازيها ژاپن اعلام كرد كه در اين بازيها حاضر نخواهد شد «هندي ها» نفس راحتي كشيدند و به صعود و كسب نخستين عنوان در رده نوجوانان قاره اميدوار شدند.
زهر چشم از دو كره
تيم نوجوانان ايران در آغاز بازيهاي دور مقدماتي با زهر چشم گرفتن از دو كره برتري خود را به رخ حريفان كشيد. هنگامي كه چين و استراليا به عنوان بلند قامت ترين تيم هاي جام چهارم مقابل تيم ايران تن به شكست دادند آنگاه همه حاضرين حتي خود هندي ها هم ايران را بخت اول قهرماني دانستند، اين در حالي بود كه مربيان و سرپرست تيم ايران با وجود تأييد نظر ديگران از رويارويي با هند به خصوص در فينال واهمه داشتند.
هند همانند ايران
در گروه يك هند تيم  بي نام و نشان دوره هاي قبل كه در اصفهان هفتم شده بود، در بازيهاي مقدماتي همه تيم هاي هم گروهش را به راحتي تسليم خود كرد و با قاطعيت به مرحله يك چهارم رسيد. جدا از تدارك يك ساله هندي ها تماشاگران هم به  عنوان يكي از عوامل اصلي تأثيرگذار بيشترين نقش را در موفقيت اين تيم داشتند. حمايت پرشور تماشاگران شهر «ويشاكاپاتنام» كه هيچ جاي خالي در سالن ده  هزار نفره «راجيوگاندي» باقي نمي گذاشتند باعث شد تا هندي ها اعتماد  به نفس عجيبي پيدا كنند و دمار از روزگار حريفان در آورند. بازيكنان نوجوان ايران و در وهله بعد كره شمالي و استراليا بيشتر از ساير تيم هاي شركت كننده از اين بابت عذاب كشيده و هرگز در ميان تشويق هاي كر كننده تماشاگران فرصتي براي تمركز و ابراز وجود نيافتند.
نقطه قوت تيم ايران
تيم نوجوانان ايران كه در طول اردوهاي مقطعي خود فقط چند بازي تداركاتي با تيم هاي داخلي داشت، به لطف همين بازيهاي نيم بند تركيب اصلي خود را خوب شناخت به نحوي كه تا پايان بازيها تركيب روز اول آن به جز لحظاتي نادر هرگز دچار تغيير نشد.
در اين تيم بهزاد به نژاد بازيساز اول بود. به نژاد كه در فصل پيش با انتقال از صنام به ذوب آهن حضور در ليگ برتر را تجربه كرد با پشتوانه چند بار همراهي تيم نوجوانان و جوانان ايران يك بازيكن كليدي بود. محمد سليماني محوري ترين بازيكن اين تيم بود كه با تجربه و اعتماد به نفس در حمله روي تور در مجموع عنوان امتياز آورترين بازيكن جام چهارم را به دست آورد. آرش صادقياني و روح الله صالحي نژاد هم دو بازيكن موفق تيم نوجوانان بودند كه به عنوان دو مهاجم قدرتي كار سليماني را كامل مي كردند.
اين دو بازيكن با مهارتي كه در سرويس داشتند بارها از حريفان امتياز مستقيم گرفتند كه صادقياني در پايان عنوان بهترين زننده سرويس را به دست آورد. مسلم محمدزاده ليبروي خوزستاني تيم ايران كه سال پيش در عين بدشانسي از همراهي تيم جوانان ايران بازمانده بود در «ويشاكاپاتنام» با توپ رساني خوب خود عنوان بهترين دريافت كننده را كسب كرد. مهدي رنجبر و وحيد صادقي هم دو بازيكن سرعتي ايران بودند كه در مجموع كارشان رضايت بخش بود. از جمع نفرات ذخيره هم كار عادل غلامي، محمد محمدكاظم و سعيد معروف بيشتر به چشم آمد.
يك انتصاب خوب
هنگامي كه درخشنده و معمري هر كدام به دليل مشكلاتي نتوانستند به عنوان سرپرست، تيم نوجوانان ايران را همراهي كنند و مهدي دادرس و حسين حسيني هم به دليل گرفتاري در راه آماده سازي پيكان قهرمان باشگاههاي ايران در تهران ماندند، مصطفي كارخانه سرمربي سابق تيم هاي ملي بزرگسالان،  جوانان و نوجوانان ايران به عنوان بهترين گزينه براي اولين بار با سمت سرپرست همراه اين تيم شد. فدراسيون واليبال با اين انتصاب با يك تير دو نشان زد.كارخانه جدا از آشنايي كامل با روحيات بازيكنان نوجوان يك مشاور خوب براي شهنازي جوان بود كه نخستين حضورش را در تيم ملي تجربه مي كرد. همكاري صميمانه گروه مربيان و سرپرستي باعث شد تا تيم نوجوانان ايران در هر بازي با اطلاعات كافي و با برنامه از قبل تدوين شده با حريفان خود روبه  رو شود و مزد اين همكاري را با كسب نيابت قهرماني بگيرد.
واليبال نوجوانان آسيا در يك نگاه
* اولين دوره ۱۹۹۷ (باگيو- فيليپس)
۱- تايوان ۲- كره جنوبي ۳- ژاپن
* دومين دوره ۱۹۹۹ (جيان يي- تايوان) 
۱- كره جنوبي ۲- ژاپن ۳- چين
* سومين دوره ۲۰۰۱ (اصفهان- ايران)
۱- ايران ۲- كره جنوبي ۳- تايوان
* چهارمين دوره ۲۰۰۳ (ويشاكاپاتنام- هند)
۱- هند ۲- ايران ۳- كره شمالي

واليبال
فوتبال داخلي
فوتبال خارجي
|  فوتبال داخلي  |  فوتبال خارجي  |  واليبال  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |