|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
نياز سنجي مخاطب محور فعاليت مراكز فرهنگي است
ايرنا: معاون سازمان فرهنگي هنري در قلمرو شرق تهران ، گفت : ارائه خدمات بهتر به شهروندان نياز به مشاركت و تفاهم ميان مسئولان و مديران فرهنگي دارد.
ابراهيم مؤذني روز يكشنبه در نشست بررسي وضعيت فرهنگي فضاي شرق تهران و افزايش فضاهاي جديد در آينده نزديك افزود: با نهادينه كردن مسائل فرهنگي و هنري ، بايد جامعه را به سوي داشتن جامعه اي فرهنگي پيش برد.
به گفته وي ، شناسايي نيازهاي مردم بايد به صورت زيرساختي باشد تا دوام و پايداري بهتري داشته باشند.
مؤذني تشخيص نياز و مصلحت مردم را از مهمترين اركان و اهداف اين قلمرو دانست و گفت : درصورتي كه اين ساختار درست عمل كند، بازدهي مناسبي نيز خواهد داشت .
معاون سازمان فرهنگي هنري قلمرو شرق ، يكي از اقدامات اساسي قلمرو شرق را نيازسنجي مخاطب عنوان كرد و افزود: با اين روش مي توان نياز جوانان و مردم را نسبت به اجراي برنامه هاي فرهنگي هنري شناسايي كرد و اين كار نياز به مشاركت مردم دارد.
وي فقدان يك سيستم استراتژيك براي مسائل فرهنگي و اجتماعي را از مهمترين كارهاي اساسي فرهنگي در جامعه عنوان كرد.
|
|
|
مجلس بايد قوانين حفظ آثار ملي را تقويت كند
گروه علمي فرهنگي: حقوقدانان و صاحبنظران با استقبال از طرح بازبيني قانون حفظ آثار ملي پس از ۷۲ سال در مجلس، اعلام كردند كه اين بازنگري منجر به تصويب قوانين منسجم حراست از آثار تاريخي و سرمايه هاي ملي كشور خواهد شد.
به گزارش ميراث خبر اين كارشناسان همچنين معتقدند كه با توجه به نبود تعريف يكسان از مقوله ميراث فرهنگي و وجود خلأهاي قانوني در اين زمينه، بازنگري در اين قانون مي تواند در حفظ كليه آثار فرهنگي به نحو قابل توجهي مؤثر باشد.
دكتر علي نجفي توانا حقوقدان و استاد دانشگاه در اين مورد با تاكيد بر ضرورت بازنگري در اين قانون و طرح آن در مجلس مي گويد: با توجه به اين كه ارزش هاي مربوط به آثار و ميراث ملي و فرهنگي، با استحاله فرهنگ تغيير پيدا كرده، بسياري از آثار گذشته كه سالها مهجور بوده و مورد توجه قرار نمي گرفتند، اكنون در زمره آثار ملي به ثبت رسيده اند، بنابراين مقررات مربوط به حفظ و نگهداري اين آثار و برخورد با متصرفان، متخلفان و مخربان اين نوع آثار بايد مورد بازنگري قرار گيرد.
سيد محمد مهدي پورفاطمي عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نيز تهيه طرح بازبيني قانون حفظ آثار ملي را گامي در جهت رفع نواقص قانوني و ايجاد بستر مناسب براي حفظ ميراث فرهنگي عنوان كرد و گفت: تنها موضع گيري و اظهار نظر براي حفظ ميراث فرهنگي دردي را دوا نمي كند و بايد نسبت به رفع خلأهاي قانوني در اين زمينه اقدام كرد.
نماينده مردم دشتي و تنگستان، در مجلس شوراي اسلامي افزود: اكنون مجلس نسبت به اين موضوع آگاه شده كه براي حفظ ميراث فرهنگي كشور نيازمند بسترسازي در اين زمينه هستيم و با توجه به تنوع و گستردگي ميراث فرهنگي در كشور، نخستين گام براي حفظ و حراست از آثار تاريخي، اصلاح قانون است.
جليل سازگارنژاد عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه قانون حفظ آثار ملي كشورمان براساس قانون بلژيك، سالها پيش تدوين شده است، مي گويد: اين قانون در زماني تصويب شده كه هيچ قانون ديگري در زمينه حفظ و حراست از آثار فرهنگي وجود نداشت كه البته با گذر زمان خلأهاي موجود در اين قانون نمود بيشتري پيدا كرد.
|
|
|
سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران اعلام كرد
آزمون مدارس نمونه دولتي براي مقطع راهنمايي ۲۳ خرداد برگزار مي شود
آزمون مدارس نمونه دولتي شهرستانهاي استان تهران براي ورود به مقطع راهنمايي ۲۳ خردادماه برگزار مي گردد. به گزارش روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران، اين آزمون ساعت ۹ صبح روز جمعه ۲۳ خرداد ماه سال جاري به طور همزمان در نواحي يك و دو شهرري، يك و دو رباط كريم، يك و دو اسلامشهر، ورامين، پاكدشت، پيشوا، قرچك، جوادآباد، كهريزك و فشافويه برگزار خواهد شد. دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي مي توانند براي ثبت نام و شركت در آزمون، دهم ارديبهشت ماه به دفتر آموزشگاه محل تحصيل خود مراجعه و با ارائه مدارك لازم براي سال تحصيلي ۸۳-۸۲ در مدارس نمونه دولتي ثبت نام كنند.
|
|
|
سرقت از موزه پارس نتيجه نبود يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي است
گروه علمي فرهنگي: سه روز پس از سرقت و با به دست آوردن سرنخ هايي درباره سرقت مسلحانه موزه پارس شيراز، كارشناسان معتقدند، بايد به زودي يگان ويژه پاسداران ميراث فرهنگي براي جلوگيري از اتفاقات مشابه تشكيل شود.
به گزارش ميراث خبر به نقل از مسئولان اداره كل ميراث فرهنگي استان فارس، پرونده سرقت مسلحانه يك جلد قرآن خطي نفيس منسوب به حضرت علي(ع)
از سوي نيروي انتظامي اين استان در حال بررسي ويژه است، اما سرنخ هاي به دست آمده فعلاً در اختيار رسانه ها قرار نمي گيرد.
مأموران نيروي انتظامي مستقر در موزه پارس كه مسئول حفاظت از اين موزه بودند، هم اكنون در بازداشت به سر مي برند و بازجويي از آنها در جريان است.
طبق گزارش هاي رسيده، يكي از مأموران خلع سلاح شده بود، اما از وضعيت مأمور ديگر در زمان حادثه خبري در دست نيست.
به گفته حميد حاجي گلستاني، مسئول حراست اداره كل ميراث فرهنگي استان فارس، نيروي انتظامي سرنخ هايي از اين سرقت به دست آورده اما اطلاعات خاصي در اختيار سازمان ميراث فرهنگي استان فارس قرار نداده است.
حاجي گلستاني دليل عدم ارائه اطلاعات به رسانه ها در خصوص سرقت از موزه پارس را امكان مختل شدن روند پيگيري هاي انتظامي عنوان كرد.
علي رضا قلي نژاد، مديركل ميراث فرهنگي استان فارس نيز در خصوص اين سرقت، گفت: «مدت ها پيش از آغاز به كار موزه پارس، مجاري قانوني براي حفاظت از اين موزه توسط نيروي انتظامي طي شده بود. نيروي انتظامي نيز دو مأمور مسلح در اين محل داشت كه از مأموران باسابقه بودند، اما نتوانستند براي پيشگيري از اين سرقت، اقدامي انجام دهند».
|
|
|
مدارس كشور ۱۸ هزار مربي بهداشت كم دارند
گروه علمي فرهنگي: مدير كل دفتر بهداشت و تغذيه وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: مدارس كشور با كمبود ۱۸ هزار مربي بهداشت مواجه هستند.
«رياض غيرتمند» روز يكشنبه در گفت و گو با ايرناگفت : بايد براي هر ۷۵۰ دانش آموز يك مربي بهداشت وجود داشته باشد امااكنون براي حدود سه هزار دانش آموز، يك مربي بهداشت وجود دارد.
وي افزود: آموزش و پرورش به ۲۴ هزار مربي بهداشت نيازمند است درصورتي كه در حال حاضر تنها شش هزار مربي بهداشت در مدارس سراسر كشور فعال هستند.
غيرتمند تصريح كرد كه كمبود مربي بهداشت در مدارس كشور مي تواند اثرات نامطلوبي در بهداشت دانش آموزان بر جاي گذارد.
مديركل دفتر بهداشت و تغذيه افزود: براي حل اين مسئله ، لايحه اي تقديم دولت كرديم كه جذب مربيان بهداشت بر عهده وزارت آموزش و پرورش باشد كه اميدواريم دولت و مجلس اين لايحه را تصويب كنند.
وي درباره گنجاندن آموزش بهداشت در برنامه درسي دانش آموزان گفت : ساعت آموزش در مدارس ايران زياد است و گنجاندن اين درس ، در برنامه درسي دانش آموزان ايراني امكان پذير نيست .
غيرتمند در عين حال گفت : گنجاندن «آموزش بهداشت» به برنامه درسي درحيطه وظايف شوراي عالي آموزش و پرورش است .
به باور غيرتمند، ضرورت دارد براي دانش آموزان در يك سال تحصيلي ،
۵۰ ساعت كلاس بهداشت تشكيل شود.
|
|
|
انتشار تهران- ۳۰
شماره۳۰ نشريه «تهران»، خبرنامه اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران منتشر شد.
در اين شماره مي خوانيد: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران از نگاه آمار، سخنان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در آغاز سال تحصيلي، بازديد از طرحهاي فرهنگي و هنري شهرستان شهريار و در جمع بازنشستگان وزارت ارشاد، هفتمين جشنواره تئاتر استان تهران، گزارش فعاليت شش ماهه پايگاه مقاومت بسيج اداره كل، گشايش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان پاكدشت، شيوه نامه تعيين و پرداخت كمك مستمري به هنرمندان معمر و از كار افتاده، معرفي روابط عمومي هاي برتر استان تهران، نمايشگاه دستاوردهاي هنري كانونهاي مساجد استان تهران و تدوين تكنولوژي اشتغال در بخش فرهنگ و هنر.
علاوه بر اين، ده ها خبر و گزارش از رويدادهاي فرهنگي و هنري شهرستانهاي استان تهران در شماره۳۰ خبرنامه تهران به چشم مي خورد.
|
|
|
اولين ژورنال تخصصي لباس ملي مدرن ايران منتشر شد
اولين شماره از ژورنال تخصصي لباس ملي مدرن ايران با نام «لوتوس» مشتمل بر تصاوير و طرح هايي رنگي از البسه و پوشاك زنانه منتشر شد.
در مقدمه اين نشريه ضمن تشريح تاريخچه لباس و پوشش در ايران آمده است: امروز كه ملت هاي مختلف هويت فرهنگي و نمود اجتماعي و سياسي خود را به جهانيان معرفي مي كنند ما نيز بر آن شديم تا قريحه و ذوق هاي متفاوت در زمينه آفرينش زيبايي هاي اين مرز و بوم را پشتوانه قرار دهيم و پوشش را كه يكي از بارزترين و مهم ترين نمادهاي فرهنگي هر جامعه اي است و به گونه اي كه شايسته زن ايراني باشد را به جهانيان معرفي كنيم.
بهره گيري از رنگ هاي شاد و متنوع و تلفيق ميان طرح هاي مدرن- سنتي و ملي را شايد بتوان از جمله ويژگي هاي اصلي طرح هاي اين نشريه دانست.
|
|
|
براي موزه فقط ۱۰نفر مي خواهيم
|
|
اشاره: افتتاح نخستين موزه سازهاي سنتي ايران در كرمان، منوط به تأمين نيروي انساني متخصص و نيز همكاري نيروي انتظامي دربرقراري واحدي براي حفاظت از اشياي اين موزه است.
علي ابراهيم نژاد مسئول موزه منطقه اي كرمان و نخستين موزه سازهاي سنتي ايران در كرمان ازمشكلات موجود و كمبود امكانات براي گشايش موضع
مي گويد. با هم اين گفت وگوي كوتاه را مي خوانيم:
گفت وگو با علي ابراهيم نژاد مدير موزه منطقه اي كرمان و نخستين موزه سازهاي سنتي ايران
* ارديبهشت ۸۱ خبر افتتاح موزه سازهاي سنتي كرمان منتشر شد، اما امروزه درهاي اين موزه به روي همگان بسته است، چرا؟
- تنها به دليل مسائل امنيتي و حفاظتي، كميسيون حفاظت شوراي امنيت كشور تصويب كرده كه نيروي انساني مورد نياز موزه هرندي كه شامل چند مجموعه فرهنگي و موزه اي است، تأمين شود، اما پس از گذشت قريب به شش ماه از تصويب مصوبه اخير، هنوز نيروي انتظامي امكانات لازم را فراهم نكرده است.
* مشكل چيست؟ ماده ۳ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي كشور يا ماهيت موزه؟
- ظاهراً مشكل مربوط به تأمين نيروي انساني است. علاوه بر اين، ما براي بازگشايي موزه با كمبود نيروي انساني متخصص مواجه هستيم. با توجه به اين كه سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور دستور اكيد در عدم جذب نيروي انساني به عنوان كاركنان دولت دارد، مي توان گفت براي افتتاح موزه با دو مشكل مواجه هستيم. اول كادر نيروي انتظامي جهت حفاظت از موزه و ديگري كادر متخصص براي انجام امور مديريتي و اجرايي موزه.
* پيش بيني شما براي تأمين نيروي انساني چه كاري را در بر مي گيرد؟
- تنها ۱۰ نفر براي تأمين نيروي انساني مناسب براي بخش هاي مختلف موزه نياز داريم.
* در طراحي فضاي داخلي موزه، با توجه به موقعيت جغرافيايي باغ هرندي چه بودجه اي و چگونه صرف شده است؟
- مهندس شريف تهراني طراحي فضاي داخلي موزه را بر عهده داشته است. در طراحي اين فضا، علاوه بر استفاده از فضاهاي ساختمان، درگاه ها، ويترين هاي شيشه اي تعبيه شده و ديوارها با نقاشي هايي برگرفته از نمادهاي گل و بلبل، نت ها و اشعار و سياه قلم هايي از چهره هاي معروف موسيقي سنتي ايران تزيين شده است. اين طراحي در حدود ۱۲ ميليون تومان هزينه دربر داشته است.
* براي درآمدزا بودن موزه چه تدابيري انديشيده شده است؟
- مجموعه موزه منطقه اي كرمان، غير از موزه سازهاي سنتي شامل مجموعه هاي ديگري شامل موزه خط و موزه باستانشناسي، موزه آب، مجموعه رفاهي (چايخانه و رستوران سنتي)، كارگاه ساز سازي و كارگاه هنرهاي سنتي است. با توجه به طبقه بندي هاي اين مجموعه، قطعاً سازمان ميراث فرهنگي مي تواند بر درآمدزا بودن اين مجموعه اميدوار باشد.
* در موزه هم اكنون چند ساز نگهداري مي شود و قرار است چه تعداد ديگري ساز به اين مجموعه افزوده شود؟
- هم اكنون ۲۱ ساز در ويترين هاي طراحي شده، قرار گرفته اند و ۱۲ ويترين خالي نيز موجود است. تار، سه تار، ني، تنبك، عود، رباب، سنتور، قانون، دايره، قيچك و كمانچه انواع سازهاي متنوعي است كه اين موزه هم اكنون در بر مي گيرد. برخي از سازهاي موجود در اين موزه قدمت تاريخي طولاني دارد، از جمله تنبك خاتم كاري شده مربوط به دوره قاجار يا كمانچه ۱۰۰ يا۱۵۰ ساله و يا آثار ماندگار استاد نريمان و استاد حسين مسعود و ايرج گلسرخي. برخي از اين سازها، اهدايي است و برخي را اداره ميراث فرهنگي از مجموعه خصوصي اشخاص از جمله آقاي گلسرخي خريداري كرده است. قرار نيز بر اين است كه اين موزه امكان براي يك كار تحقيقاتي در حوزه موسيقي و سازهاي سنتي را در كرمان بوجود آورد. اين تحقيق جامع به صورت منطقه اي آغاز مي شود و به يك طرح جامع بدل خواهد شد. در موزه سازهاي سنتي علاوه بر ايجاد ارتباط بازديد كنندگان با سايت اين موزه به آدرس www.kermanmiras.org امكانات مربوط به كتابخانه، بخش مطالعه، ويدئو تلويزيون و مركز اطلاع رساني البته با توجه به فضاي محدود موزه، موجود است. از برنامه هايي كه قرار است همزمان با افتتاح اين موزه دنبال شود، اجراي برنامه با عنوان شبي با موسيقي با حضور استادان و پيشكسوتان موسيقي سنتي است. در اين برنامه ها، برخي سازها كه امكان استفاده از آنها براي نواختن وجود دارد، در اختيار استادان قرار گرفته و نواخته خواهند شد.
* ارزش سازهاي موجود در اين موزه به صورت تقريبي چه مبلغي است؟
- اداره ميراث فرهنگي از ارزش گذاري پولي در مورد اشياي گرانبها و موزه اي خودداري مي كند.
|
|
|
فرهنگ چگونه خصوصي مي شود؟
|
|
پاي افراد بشر غالب اوقات به سنگ حقيقت مي خورد، ولي غالب آنان زود برمي خيزند و چنان راه خود را مي گيرند كه گويي هرگز پايشان به سنگ نخورده است (چرچيل).
فرآيند خصوصي سازي چند صباحي است كه به زبان هر مديري، كارگزاري و هر صاحب منصبي جاري شده و اين از عجايب است كه ما هنوز تعريف درستي از خصوصي سازي نداريم و نمي دانيم يعني چه؟ ولي چون دوره، دوره خصوصي سازي است، بايد همچون دوره اول انقلاب كه تب ملي شدن بنا به شرايط موجود آن زمان بالا گرفته بود، سوار موج شد و در تمام زمينه ها اين عمل را به انجام رساند حتي در مقوله فرهنگ. با اين وصف بايد ديد وضع خصوصي سازي فرهنگ چگونه است؟
عموم مردم وقتي واژه خصوصي سازي (كاهش تصدي گري دولت) را مي شنوند، عموماً به سمت و سوي حوزه هاي اقتصادي مي روند كه اين امر هم چون در جهان اقتصاد و در دنيا، امتحان خود را پس داده است زياد باعث نگراني نمي شود. اگر دولت با راه اندازي اتحاديه هاي صنفي و كارگري و كارفرمايي و نيز تعاوني ها در طول چند ساله اخير سعي در خصوصي سازي حوزه هاي اقتصادي مي نمايد، اين نقش در حوزه سياست توسط احزاب و تشكل ها به صورت فعالي در حال پيگيري است كه به آن توسعه سياسي هم اطلاق مي گردد. اما در حوزه فرهنگ چه؟! خصوصي سازي و در فرهنگ و نهادهاي فرهنگي و هنري تحت لواي مشاركت مردمي آيا راه به جايي خواهد برد؟
در پاسخ بايد گفت كه اگر برداشت دست اندركاران از خصوصي سازي اين است كه كار را به اهلش بسپاريم ، بايد گفت كه اين اقدام، بسيار پسنديده است و بايد مورد تشويق و حمايت هم قرار بگيرد. ولي در عمل هم آيا چنين اتفاقي افتاده و يا خواهد افتاد؟!
عموماً در كشور ما از قديم الايام رسم براين بوده است كه حوزه فرهنگ به دليل داشتن پتانسيل عظيمي از توانايي ها و كاركردهاي متنوع جوركش ساير حوزه هاي ديگر همچون اقتصاد و سياست بوده است. اين امر تا بدانجا ادامه داشته و دارد كه باعث شده حوزه فرهنگ در چنبره افراط و تفريط گرفتار آيد، نمونه اش را مي توان به راحتي در سير تحولات جامعه در چند ساله اخير مشاهده نمود. اصولاً چون مقولات فرهنگي را يكي از مهمترين عوامل براي دست يازيدن به قدرت مي دانند، هميشه سعي در كنترل آن داشته و اين باعث پديدار شدن روند و فرآيندي مي شود كه در نهايت به آن بايد پديده خصوصي سازي فرهنگ اطلاق گردد.
در اين پديده كه نشانه هاي آن هم در حال شكل گرفتن است به مقوله فرهنگ و حوزه هاي مرتبط به آن ديگر از ديد حمايتي نگريسته نمي شود بلكه وابستگي به حوزه هاي اقتصادي و سياسي در درجه اول قرار مي گيرد. پس جاي تعجب ندارد كه به جاي تقويت كتابخانه ها و تشويق بيشتر مردم به كتابخواني، كتابخانه ها واگذار گردد، تا هزينه هاي كتابخانه توسط متوليان آن تأمين گردد، مراكز فرهنگي و هنري و ساير سازمان هاي مشابه تحت لواي شعار مشاركت بيشتر مردم واگذار گردد تا هزينه خود را تأمين نمايد، سينما واگذار شود تا با پخش فيلم هزينه خود را تأمين نمايد و اين يعني رشد سينماي تجاري تحت لواي غير سودده بودن سينماي فرهنگي و هنري و عدم استقبال مردم از اين چنين فيلمها. در حوزه نشر و كتاب هم خصوصي سازي يعني رشد سرسام آور كتابهاي گردآوري شده به جاي تأليفي، حضور داستان هاي آبكي و... كه در نهايت به تيراژ ۳۰۰۰ جلدي هر كتاب و عدم استقبال عمومي مردم منجر مي شود. از اين نمونه ها بسيار مي توان ديد.
وارد كردن نخبگان جامعه فرهنگي، متصديان مراكز فرهنگي و هنري، هنرمندان و... در چالش هاي اقتصادي و سياسي و بسته نمودن حوزه نقد و انتقاد همه دراين جهت است. در اين ميان جامعه فرهنگي كشور به سوي شقه شدن پيش مي رود و چاره اي جز اين هم متصور نيست، عده اي سرخورده و واكنده از گذشته مي شوند، عده اي به دليل منافع شخصي جذب طبقه اي خاص گشته و خود تبديل به تئوريسين هاي فكر مي شوند! و عده اي ديگر هم به صورت كلني هاي غيرمتمركز و پراكنده به اميد فرداي ديگر به فكر گذران زندگي خويش خواهند شد.
تجربه نشان داده است كه از رشد و توسعه فرهنگ و هنر و حضور فعال همگان در آن، ساير حوزه ها هم متنفع گرديده اند ولي هر زمان كه منافع شخصي به منافع جمعي جامعه رجحان داده شده است نه تنها فرهنگ و هنر بلكه در بعضي از موارد دين هم در اين مسلخ قرباني شده و ضربه هاي فراموش نشدني از اين دست در طول تاريخ قابل مشاهده است.
مقوله فرهنگ و هنر را نمي توان در قالب و چارچوب و در رديف بنگاه هاي اقتصادي و يا احزاب و تشكل هاي سياسي گنجاند به اين دليل كه در امور اقتصادي و سياسي چارچوب خاصي برآن حاكم است كه همان منافع اقتصادي و سياسي است كه متضمن قدرت است ولي در حوزه فرهنگ و هنر آيا مي توان با توجه به گسترده بودن اين حوزه قايل به تعريف چارچوب خاصي بود؟ و آيا مي توان توقع داشت كه همانند بنگاه اقتصادي و يا سياسي، برآيند كار فرهنگي به منافع و منفعت هاي شخصي و يا گروهي ختم شود؟
تأثيرگذاري فرهنگ بر جامعه را بايد در توان تطابق اين مقوله با سليقه ها و انديشه هاي برخاسته از متن مردم جست وجو نمود كه راز ماندگاري آن هم در طول سالها همين است. اما در اين ميان عده اي كه پيشتر توضيح داده شده خصوصي سازي فرهنگ را نه براي سپردن كار فرهنگ به اهلش و يا مشاركت بيشتر مردم بلكه براي حفظ انحصار خود در اين زمينه مي بينند. تفكر دلالي داشتن و درآمدزايي نمودن نهادهاي فرهنگي و هنري به اسم خصوصي سازي، آن هم نه طبق قانون مصوب و عرف موجود بلكه سليقه اي، در حقيقت باعث بوجود آمدن نگاه كاسبكارانه و تقويت منافع شخصي در برابر منافع جمعي در ميان دست اندركاران اين حوزه مي شود.
همان گونه كه در اقتصاد مقوله نوكيسه به معني عام و خاص به افراد و طبقه اي اطلاق مي گردد كه يك شبه ره صدساله را بدون هيچ زحمتي طي نموده اند، در مقوله فرهنگ هم در حال حاضر طبقه و افرادي در حال شكل گرفتن هستند كه بايد به آنان نوكيسه هاي فرهنگي البته با كاركرد اقتصادي اطلاق نمود. جالب تر اين كه به همان دلايل از پيش گفته اين گونه برمي آيد كه اين افراد و طبقه در حال ادغام شدن با يكديگر به دليل منافع مشترك هستند كه ردپاي آنان را مي توان در برگزاري همايش ها، نشست ها، مراسم فرهنگي و هنري و... مشاهده كرد.
مرتضي سليماني
|
|
|