پنج شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۳۱ - April . 24, 2003
إنَّ لِكُلِّ شَيْءٍ مُدَّهً وَ أَجَلاً.
براي هر چيزي مدتي است و پاياني.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
نه من بسوزم و او شمع انجمن باشد
خوش است خلوت اگر يار، يار من باشد
كه گاهگاه بر او دست اهرمن باشد
من آن نگين سليمان به هيچ نستانم
فهرست فيلم هاي بخش مسابقه جشنواره فيلم كن منتشر شد
« ايست وود » و « كوروساوا » در پي نخل طلا
011460.jpg
فيلمسازاني چون كلينت ا يست وود، كيوشي كوروساوا، پيتر گرين اوي، گاس ون سنت و لارس فون تريه امسال براي دريافت نخل طلاي كن رقابت مي كنند.
به گزارش خبرگزاري ها، برگزاركنندگان جشنواره ديروز ليست نهايي فيلم هاي بخش مسابقه اصلي خود را منتشر كرد.
فيلم «رودخانه مرموز» ساخته كلينت ايست وود، بازيگر و كارگردان بزرگ آمريكايي، از فيلم هاي مطرح اين دوره است كه به عقيده ناظران بخت زيادي براي دريافت جايزه بزرگ دارد. در اين فيلم شون پن، تيم رابينز و كوين بيكن بازي كرده اند.
كيوشي كوروساوا، فيلمساز ژاپني نيز با فيلم «آينده درخشان» در بخش مسابقه حضور دارد.
پيتر گرين اوي، كارگردان ولزي كه تاكنون سه بار نامزد دريافت نخل طلاي كن بوده است، امسال هم با فيلم تازه اش به اين منظور رقابت مي كند.
ساير رقباي اصلي، گاس ون سنت با فيلم «فيل» و لارس فون تريه با فيلم «داگ ويل» هستند. فون تريه كه در سال ۲۰۰۰، نخل طلا را براي فيلم معروفش «رقصنده در تاريكي» تصاحب كرد، در فيلم «داگ ويل» از هنرنمايي نيكول كيدمن بهره برده است.
جشنواره كن معتبرترين جشنواره سينمايي جهان است و فيلم هايي كه نخل طلايي را تصاحب مي كنند، غالباً فيلم هاي بسيارموفقي هستند. سال گذشته، فيلم «پيانيست» ساخته رومن پولانسكي نخل طلايي را از آن خود كرد . اين فيلم در اسكار ۲۰۰۳ جوايز اسكار بهترين كارگرداني و بهترين بازيگري را نصيب پولانسكي و آدرين برودي كرد.
رئيس هيأت داوران بخش اصلي جشنواره امسال پاتريك شرو، فيلمساز سرشناس فرانسوي است. مگ رايان، استيون سودربرگ، آيشوارياراي، ژان راچفورد، كارين ويارد، راري دلوكا، دنيس تونوويچ و ژيانگ ون اعضاي اين هيأت هستند.
فيلم «پنج عصر» ساخته سميرا مخملباف نيز در بخش مسابقه اين دوره جشنواره فيلم كن حضور دارد.
جشنواره كن ۲۰۰۳ روز ۲۴ ارديبهشت با نمايش فيلم «لاله كوچك» كه پنه لوپه كروز در آن بازي مي كند افتتاح و در روز چهارم خرداد با نمايش فيلم «عصر جديد» آخرين فيلم سياه و سفيد چارلي چاپلين، محصول ۱۹۳۶ خاتمه مي يابد.

برگزيدگان مسابقه عكس عاشوراييان
بررسي هاي اولين مسابقه سراسري عكس عاشوراييان در اسلامشهر معرفي شدند.
به گزارش روابط عمومي ارشاد اسلامي اسلامشهر در بخش تعزيه خواني نادر جوشقاني، عباس فصيحي و صديقه فدوي حسيني جايزه نفرات اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.
در بخش كودكان حسيني نيز داود عباس قشلاقي، آزاده نوزاد و ناصر ملايي مقام اول تا سوم را به دست آوردند.
در بخش نماز ظهر عاشورا نادر جوشقاني، ليلا حسيني و داود كهن ترابي اول تا سوم شدند.
در بخش شور جواني در عزاداري عاشورا نيز محمدرضا وفادار، حسين ساكي و نادر جوشقاني و همچنين در بخش آزاد عليرضا عطارياني، آزاده نوزاد و غلامرضا اسماعيلي جوايز اول تا سوم را دريافت كردند.
مراسم افتتاحيه نمايشگاه عكس عاشوراييان همزمان با اربعين حسيني در «فرهنگسراي شهيد صارمي» اسلامشهر برگزار شد و برگزيدگان جوايز خود را دريافت كردند.
اين نمايشگاه به مدت يك هفته از ساعت ۹ تا ۱۸ داير خواهد بود.

حيدري شهباز وكيل مدافع سينا مطلبي شد
كميته حقوقي انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران، شيرزاد حيدري شهباز را به عنوان وكيل مدافع سينا مطلبي، روزنامه نگار و وبلاگ نويس، معرفي كرد.
به گزارش ايسنا، حيدري شهباز كه اخيراً وكالت بنفشه سام گيس و معصومه علي نژاد را نيز از سوي انجمن صنفي به عهده داشت، قرار است پيگيري وضعيت حقوقي سينا مطلبي را - كه مدتي مسئول صفحه سينمايي روزنامه توقيف شده حيات  نو بود - برعهده گيرد.

فريدون ناصري:
موسيقي سنتي ما مشكلي ندارد
مدير عامل خانه  موسيقي گفت: موسيقي سنتي ما نه مشكلي دارد و نه ايرادي، اين موسيقي بسيار عميق بوده و سال ها جاي كار دارد، اما مشكل اينجاست كه جز عده اي معدود، هنوز اين موسيقي را نمي شناسند.
فريدون ناصري درگفتگوبا ايسنا افزود: موسيقي در همه جاي دنيا از سوي مردم، دولت و نهادهاي فرهنگي حمايت مي شود در حالي كه ما اينجا اين حمايت را نداشته ايم يا اگر داشته ايم به يكباره قطع شده است. به همين دليل موسيقي در اين وادي يك چيز بي صاحب بوده كه هر كس هر چه دلش خواسته درباره  آن گفته و هيچ نوع كنترلي هم روي آن نبوده است.
وي تأكيد كرد: اعتقاد دارم در طول سال هاي گذشته بزرگترين ضربه را روزنامه نگاران به موسيقي زده اند چرا كه اغلب از موسيقي سررشته اي ندارند به همين دليل هم فاقد تحليل و بينش موسيقايي هستند. از طرف ديگر، مردم عادي نيز فرصت بررسي ادعاهاي درست يا نادرست مطرح شده در رسانه ها را ندارند و غالبا اين ادعاها را مي پذيرند.
وي خاطرنشان كرد: در همه جاي دنيا موسيقي حساب و كتاب دارد، توليت دارد و همواره عده اي وجود دارند كه اگر ببينند اين هنر در حال حركت به بيراهه است جلوي آن را مي گيرند و از طريق رسانه هاي گروهي مردم را مطلع مي كنند در حالي كه ما چنين چيزي را در ايران شاهد نيستم.
اين موسيقيدان در خصوص گرايش روزافزون جوانان به موسيقي پاپ گفت: اين مساله امري عادي است و در همه جاي جهان به چشم مي خورد اما سئوال اين است كدام پاپ؟ به عنوان نمونه، پاپي كه در هند يا جاوه و سوماترا به چشم مي خورد در تعامل كامل با فرهنگ اين كشورهاست. پاپ آمريكاي جنوبي برآمده از موسيقي آمريكاي جنوبي است كه يك سلسله ريتم و اصول خاص خود را دارد. در حالي كه ما در اينجا فقط كپي كاري مي كنيم، من قبلا هم گفته ام كه اگر قرار است موسيقي پاپ در اين كشور ريشه بگيرد، موسيقيدانان بايد پاي اين مساله بايستند كه اجراي اين موسيقي با سازهاي ايراني باشد نه با ساكسيفون و بانجو كه ساز آمريكايي است.
وي افزود: بيشتر ما منتظر هستيم كه ببينيم ديگران چه مي كنند. مثلا اگر كاست يك هنرمند خوب فروش رفته، آن يكي مي آيد و بعينه كار اين يكي را تكرار مي كند. بديهي است كه اين مساله موسيقي را به قهقرا مي كشاند و موسيقيدانان را به زمين گرم مي زند همانطور كه زده است.
مدير عامل خانه  موسيقي در بخش ديگري ازاين گفت وگو با اشاره به اين كه اگر معضلات موسيقي كالبد شكافي شود آنگاه خواهيم ديد كه همه ما به نوعي مقصر بوده و در كار خود كوتاهي كرده ايم گفت: دستگاه هاي دولتي به دليل گرفتاري هاي خود نمي توانند به ريزه كاري ها برسند. لذا بايد  اين مسايل در محل ديگري كه از آلودگي ها و وابستگي ها دور باشد ارزيابي شود.
وي همچنين در خصوص راه اندازي بنياد رودكي و تأثيرات اين نهاد بر اعتلاي موسيقي تصريح كرد: اميد ما به اين است كه با تشكيل بنياد رودكي، مشكلات موسيقي از بين برود هر چند كه راه اندازي اين بنياد در وهله اول نياز به يك بودجه سنگين دولتي دارد تا به مرور با طرح ريزي به درآمد زايي برسد.
وي گفت: نهادهايي مثل بنياد رودكي هستند كه در نهايت مي توانند خوب و بد را از هم جدا كنند و راه درست در موسيقي را نشان دهند. اما اينكه مردم چقدر دنبال آثار خوب بروند بحث ديگري است اما شكي نيست كه اگر آثار خوب موسيقيايي در سطح جامعه معرفي و تبليغ بشوند مردم دنبال نوع ديگر موسيقي نخواهند رفت.
فريدون ناصري تأكيد كرد: ما در خانه موسيقي دنبال همين مساله هستيم و تلاش كميته هاي هشت گانه ما بر اين است كه اين تفكر را در حوزه موسيقي حاكم كنيم حال اگر بنياد رودكي هم راه اندازي شود، شايد بتوان با مشاركت اين دو نهاد خيلي از مسايل را حل كرد و جلوي آشفتگي موسيقي را گرفت.
ناصري در پايان با اشاره به لزوم كارهاي زيربنايي در موسيقي گفت: بايد بررسي شود كه معضلات موسيقي در كجاست و اين كار هر كسي نيست چون اشخاصي كه هزار غرض دارند نمي توانند راه درست موسيقي را نشان دهند.

«اربعين» تقوايي در مستند چهار
«مجله مستند چهار» عنوان برنامه اي تلويزيوني است كه به پخش فيلم هاي مستند و تحليل آنها، توسط كارشناسان سينما و سيما مي پردازد.
به گزارش ايسنا، اين برنامه كه هر هفته سه شنبه شب ها ساعت ۲۲ از شبكه چهار پخش مي شود، اين بار به پخش و تحليل فيلم مستند «اربعين» ساخته ناصر تقوايي اختصاص دارد.
گفتني است، اين فيلم مستند
كه پيش از سال ۵۷ ساخته شده بود، با نگاهي متفاوت به بررسي مراسم عزاداري براي سيد و سالار شهيدان امام حسين(ع)  پرداخته است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
۲۳ آوريل سال ۴۷۸ پيش از ميلاد سران كشور - شهرهاي يوناني تشكيل اتحاديه «دلوس» را به منظور مقابله گروهي با تهديدهاي ايران - تنها ابرقدرت وقت جهان - اعلام داشتند و تأكيد كردند كه وجود يك ابر قدرت در جهان؛ مغاير نظم گيتي، منطق و عقل سليم و منافع ملل است و آنان اين اتحاديه را تشكيل داده اند تا در برابر زورگويي ايرانيان بايستند و بدون دغدغه از خطر تجاوز نظامي و تنها ماندن، به زندگاني خود ادامه دهند. «دلوس» نخستين اتحاديه ملل كوچك در برابر يك دولت بزرگ در طول تاريخ بشمار مي رود.
* ۲۳ آوريل ۱۳۹۸ امير تيمور، آهنگ تصرف هند كرد و ۱۷ دسامبر همين سال پس از غلبه بر ارتش ۵۰ هزار نفري سلطان هند وارد دهلي شد و آن را غارت كرد و ويران ساخت.
* سپيده دم ۲۴ آوريل سال ۱۵۱۴ قشون عثماني با همه امكانات خود و در راس آن سلطان سليم اول به سوي ايران به حركت درآمد تا امپراتوري تازه ايران به رهبري شاه اسماعيل صفوي را كه هنوز طفلي نوزاد بود نابود كند.برخورد دو نيرو بعداً در چالدران صورت گرفت.
اروپاييان از دشمني دوكشور همسايه سوءاستفاده بسيار كردند.
* تروتسكي كميسر ارتش سرخ (بلشويك ها) ۲۲ آوريل ۱۹۲۰ چند واحد ضربتي را با كشتي روانه بندر انزلي كرد تا انگليسي ها را از شمال ايران برانند.اين نيرو تا پايان ارديبهشت ۱۲۹۹ مأموريت خود را با موفقيت به انجام رسانيد.
* در چنين روزي در سال ۱۳۰۵ در تهران اعلام شد كه فردا (چهارم ارديبهشت) رضا شاه در كاخ گلستان تاجگذاري خواهد كرد و مردم بايد در سراسر كشور به مدت سه روز چراغاني كنند و جشن بگيرند.
* فيصل پادشاه دست نشانده انگلستان در عراق، ۲۳ آوريل ۱۹۲۲ (۳ارديبهشت۱۳۱۱) براي يك ديدار رسمي وارد خاك ايران شد.
* روزنامه هاي لندن در شماره هاي ۲۲ ، ۲۳ و ۲۴ آوريل سال ۱۹۴۱ خود، رضا شاه را متهم به هواداري و نزديك شدن كامل به دولت وقت آلمان كردند.
* در چنين روزهايي در ارديبهشت ۱۳۳۰ ايران در سوك محمدتقي بهار - ملك الشعراء خود - نشسته بود كه اول اين ماه در ۶۷ سالگي در گذشت.
* ۲۲ آوريل ۱۹۲۰ در جريان تقسيم مستملكات عثماني، عراق و فلسطين سهم انگلستان و سوريه و لبنان سهم فرانسه شد.

ماندگار
لنين (ولاديمير  ايليچ) ۲۲ آوريل ۱۹۱۷ شش روز پس از بازگشت از تبعيد به وطن ، در زادروز خود بيانيه اي منتشر ساخت كه جامعترين تعريف از اختلاف طبقاتي به شمار مي رود.
در مقدمه  اين بيانيه آمده است: جدا سازي مردم از هم در يك جامعه كه از دير زمان «كلاس» خوانده شده است عامل اقتصادي دارد و ثروت است كه اين كلاس ها را به  وجود مي آورد. بشر ذاتاً جمع ثروت در دست يك يا چند فرد و چند خانواده را به حق نمي داند و تحمل نمي كند و سرچشمه دشمني و مبارزه پنهان و آشكار از همين جاست.
مي دانيم كه اختلاف طبقاتي و جداسازي انسان ها كه يكسان و برابر زاده مي شوند در طول تاريخ باعث جنگ ها و طغيان ها شده است و تا مسئله ثروت و خروج آن از دست شماري كم، حل نشود اين جنگ ها و مبارزات ادامه خواهد داشت.طبقه ثروتمند استثماركننده طبقه بي ثروت و كم ثروت است و استثمارگر همه تلاش و نيرنگ ها را بكار مي گيرد تا اين امتياز خود را از دست ندهد و در درجه اول مي كوشد كه طبقه تحت استثمار و ستم، آگاه و روشن نشود.طبقه استثمارگر مساعي خود را بكار مي برد كه نه تنها دولت را در كنترل داشته باشد بلكه ابزارهاي روشنگري (رسانه ها) هم مستقيم و غيرمستقيم از دستش خارج نشود.
شوق به جمع كردن پول كه يك عادت زيان آور است بايد تبديل به اشتياق هاي ديگر شود كه « لذت بدون ترس ازدست دادن » دارد - شوق خدمت به همنوع، صلح، بشريت، تأمين سعادت مردم و...
لنين در بيانيه ۱۶ آوريل ۱۹۱۷ خود كه بلافاصله پس از بازگشت از تبعيد ۱۱ ساله صادر كرده بود كاپيتاليسم و آزمندي دولت هاي توانمند را عامل آغاز كردن جنگ جهاني اول خوانده بود كه نتوانسته بودند بر سرچاپيدن كشورهاي ديگر و بلعيدن مواد خام و كارگر ارزان در آن سرزمين ها به سازش برسند.وي جنگ بر سر استثمار و گسترش منطقه نفوذ را يك بيشرمي گستاخانه و جنايت نسبت به بشريت خوانده بود. لنين ۲۲ آوريل ۱۸۷۰ به دنيا آمد و ۵۴ سال عمر كرد.
روزگار
پليس آمريكا در كاليفرنيا يك جاسوس دوجانبه را كه زني ۴۹ ساله و ثروتمند است، دستگير كرده است.اين زن متهم است در حالي كه خبر چين سازمان امنيت داخلي آمريكا بود و از اين بابت جمعاً يك ميليون و هفتصد هزار دلار دستمزد دريافت كرده بود براي چين هم جاسوسي مي كرد.كاترينا لئونگ (احتمالا چيني تبار) در كاليفرنيا داراي شركت بازرگاني و كسب و كار بوده است.
پليس آمريكا بيم از آن دارد كه كاترينا اسامي جاسوسان آمريكا در چين را كه درباره سلاح هاي تازه اين كشور به ويژه بمب نوتروني اطلاعات جمع آوري مي كنند و نيز نام مأموراني كه در آمريكا، مسئول مراقبت از چينيان مورد سوءظن هستند و شيوه كار آنان را به دولت چين داده باشد.

پرسش هاي پزشكي
دكتر گات ديروز درپاسخ به يك پرسش گفته است كه احساس درد در ناحيه سينه لزوماً از قلب نيست.ممكن است از ماهيچه هاي سينه و دنده ها و قفسه سينه، يا ريه ها و ديافراگم و ستون فقرات و حتي از پوست باشد.دردي كه ناشي از قلب است همراه با فشار و مالش است كه تا آرواره و بازو امتداد مي يابد و عمدتاً همراه با حالت تهوع، تنگي نفس، سرگيجه و عرق كردن است كه بايد به بيمارستان شتافت.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com

گنجينه
تو از جنگل گذشته بودي
چون قاصدكي سرگردان از آسمان جنگل مي گذشتم كه كپه هاي سبز «واش» را بر شانه درختان ديدم، صداي ماغ گاوها را شنيدم و عبور سنگين عطري مه گرفته را روي صورتم حس كردم. فهميدم تو از اين جنگل عبور كرده اي. پايين آمدم در رد پاهايت بنفشه روئيده بود. خوابيدم و درخت بيدار شدم.
آرش نصيري

گشتي در دنياي خبرها
شكايت به خاطر ترس
لس آنجلس: يك بازيگر فيلم در آمريكا، عليه تهيه كننده فيلمي كه در آن ايفاي نقش كرده بود شكايت كرد.
در جريان فيلمبرداري يكي از سكانس هاي اين فيلم دو نفر دستهاي اين بازيگر را به صندلي دستبند زدند، سپس مردي مسلح وارد اتاق محل فيلمبرداري شد، اسلحه به طرف مغز بازيگر نشانه گرفت و تيري شليك كرد.
اين بازيگر معتقد است اين صحنه از فيلم او را زير فشار روحي عظيمي قرار داد در حاليكه در متن فيلمنامه به چنين صحنه اي اشاره نشده بود.
ضد تبليغ
استكهلم: برخي مواقع، تبليغ منفي مؤثرتر از تبليغ مثبت است. چندي پيش يك مرد ۳۰ ساله سوئدي كه بيكار بود در روزنامه آگهي داد و در اين آگهي به تشريح توانايي  هاي خود پرداخت. اما پس از گذشت چند روز حتي يك نفر هم شغلي را به وي پيشنهاد نكرد.
به همين دليل وي تصميم گرفت كه تبليغ منفي انجام بدهد. به همين دليل اين آگهي را در روزنامه چاپ كرد «من خواستار يك شغل پر درآمد هستم. من نه ابتكار دارم و نه نوآوري، باهوش هم نيستم، آدم راحت طلبي هستم. اگر شغلي را سراغ داريد با من تماس بگيريد.»جالب اينكه بلافاصله پس از انتشار اين آگهي، چندين شغل پر درآمد به او پيشنهاد شد و او يكي از اين پيشنهادها را پذيرفت.
كلاس درس يكنفره
لندن: در شرايطي كه هر روز معلمان انگليس از پر جمعيت بودن كلاس هاي درس و محدوديت منابع مالي و انساني گله و شكايت مي كنند، يك معلم، شغل رويايي خود را در يك كلاس درس آغاز خواهد كرد. رويايي از اين جهت كه كلاس درس وي تنها يك دانش آموز دارد چون وي در جزيره اي زندگي مي كند كه جمعيت آن تنها ۲۴ نفر است.
با اين حال مدرسه اين جزيره داراي ناظم، سه دستگاه كامپيوتر، تلويزيون و اتاق استراحت است. دانش آموز اين كلاس ۶ سال سن دارد. پيش بيني مي شود كه در آينده تعداد دانش آموزان اين مدرسه به تدريج افزايش يابد.
مردي كه سگ را گاز گرفت
نيويورك: دو شب پيش اتفاق عجيبي در يكي از رستورانهاي شهر نيويورك رخ داد. جريان از اين قرار بود كه كاركنان يك رستوران، مرد ۳۳ ساله اي را كه بيش از حد مشروبات الكلي مصرف كرده و نظم رستوران را به هم زده بود از اين مكان بيرون انداختند و سپس پليس را خبر كردند.
اما به محض اينكه مأمور پليس با سگ تربيت شده خود به مكان وقوع حادثه رسيد، مرد خلافكار به سوي سگ يورش برد و با دندان گلوي وي را با شدت هر چه تمام تر گاز گرفت. همين اقدام مرد باعث خونريزي شديد سگ شد.
وي به اتهام حمله به سگ پليس در بازداشت بسر مي برد و حالا كه از بند اثرات مشروبات الكلي رهايي يافته مدعي شده كه به خاطر ندارد، سگي را گاز گرفته باشد.
سرقت از بانك ها
نيويورك: قرار است پليس نيويورك و مسئولان بانك هاي اين شهر يك جلسه مشترك تشكيل بدهند چون تعداد سرقت بانك طي سه ماه اول سال جاري ميلادي نسبت به مدت مشابه سال قبل سه برابر افزايش يافته است. در اين مدت ۱۵۹ فقره سرقت از بانك ها صورت گرفت در حاليكه تعداد سرقت ها در مدت مشابه سال قبل تنها ۵۷ فقره بود.
نكته جالب اينكه در ۱۲۹ مورد سرقت،  سارقان فاقد سلاح گرم و يا سرد بودند.
تجديد نظر پس از ۲۳ سال
واشنگتن: دادگاه عالي آمريكا سرانجام متقاعد شد پرونده مجرمي را كه ۲۳ سال قبل محكوم به اعدام شده بود، مجددا بررسي كند.
اين مجرم ۴۴ ساله در سال ۱۹۸۰ به اتهام قتل همكار ۱۶ ساله خود در رستوران به اعدام محكوم شد و قرار بود اسفندماه سال گذشته اعدام شود. اما اين مجرم به دادگاه عالي شكايت كرد و مدعي شد كه قاضي و هيئت منصفه در جريان محاكمه مغرضانه با وي برخورد كرده و همچنين وكيل او توانايي دفاع را نداشته است. به هر حال دادگاه عالي قرار است پرونده اين مجرم را مورد بررسي مجدد قرار دهد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۲ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۴۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۲۰ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نمايشگاه تجلي زيبايي (پوشش بانوان در آن سوي مرزها) / فرهنگسراي بانو / تا هفدهم ارديبهشت ۸۲ / خيابان ولي عصر (عج)، بالاتر از پارك ساعي، كوي دوم ساعي، انتهاي كوچه ۸-۸۷۸۶۲۷۶.
* نمايشگاه طراحي كامپيوتر علي ندايي / نگارخانه الهه / ۴ تا ۸ بعدازظهر / تا دهم ارديبهشت ۸۲ / خيابان آفريقا (جردن)، خيابان گلفام، پلاك ۴۷.
* نمايشگاه نقاشي آبرنگ سياوش مظلومي پور / نگارخانه والي / ۳ تا ۷ بعدازظهر / از چهارم تا پانزدهم ارديبهشت ۸۲ / ميدان ونك، خيابان شهيد خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن ۸۰۴۷۶۹۸.
* نمايشگاه نقاشي روي پارچه سهيلا لاكاني / نگارخانه هفت ثمر / ۴ تا ۸ عصر / از پنجم تا دهم ارديبهشت ۸۲ / خيابان شهيد مطهري، كوه نور، كوي پنجم، پلاك ۲۵ / تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳.
* نقاشي مذهبي ايران در شيوه آبرنگ و رنگ روغن / نگارخانه نوا / ۴ تا ۷ عصر / از ۴ تا ۱۶ ارديبهشت ۸۲ / بزرگراه چمران، پل مديريت، جنب علامه طباطبايي، پلاك ۴۱.
* نمايشگاه حجم هاي برنزي شيده نامي / گالري گلستان / ۴ تا ۸ عصر / از ۵ تا ۱۸ ارديبهشت ۸۲ / دروس، خيابان شهيد كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹.
* نمايشگاه نقاشي هاي مريم خاتمي / نگارخانه شيث / ۴ تا ۸ عصر / تا ۴ ارديبهشت ۸۲ / چهارراه ولي عصر، ضلع جنوبي پارك دانشجو، كوچه شيرزاد شرقي، شماره ۴۱ / تلفن ۶۷۰۷۶۸۱.
* نمايشگاه نقاشي هاي كاظم چليپا و ضياءالدين امامي / مركز فرهنگي هنري صبا / ۷ تا ۲۸ ارديبهشت / ساعت ۹ تا ۱۸ / خ برادران شهيد مظفر، ضلع شرقي سينما فلسطين.

گل و گياه
هپاتيكا
011455.jpg
نام علمي: Hepatica Rubra Plena nobilis
خانواده: RANUNCULACEAE
گياه دائمي، نيمه هميشه سبز و كند رشد با حداكثر بلندي ۸ و حداكثر گستردگي ۱۲-۱۰ سانتيمتر، برگها مدور گوشتي و داراي سه لوب هستند. گلها فنجاني شكل با گلبرگهاي فراوان به رنگ ارغواني، صورتي، آبي پررنگ يا بنفش، اوايل بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: مكان نيمه سايه، خاك عميق و غني از هوموس و مرطوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق تقسيم بوته و يا جداكردن و كاشت ساقه هاي جانبي در فصل بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
سينما
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
گنجينه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   سينما   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |