درست در بهار سال گذشته بود كه تلفن هاي همراه در سكوتي مبهم فرو رفتند. «مشترك مورد نظر در دسترس نيست» در آن ايام آشناترين واژه اي بود كه تمام مشتركين اين تلفن ها به آن انس گرفته بودند. البته اختلال در شبكه هاي تلفن سيار چيز جديدي نبود و هميشه نيز از سوي شركت مخابرات ايران براي رفع مشكلات آن وعده هايي ارائه مي شد. اما شدت گرفتن نارسايي هاي موجود در شبكه هاي تلفن همراه در بهار سال ۸۱ كار را به جايي رساند كه اكثر دارندگان اين نوع وسيله ارتباطي در ساعات زيادي از روز آن را خاموش مي كردند. به عبارتي عملاً در دوره مورد نظر تلفن هاي همراه كارآيي خود را از دست داده بودند.
پس از اين جريان و سكوت سنگين تلفن هاي همراه بود كه احمد معتمدي وزير پست و تلگراف و تلفن در آخرين روزهاي بهار سال ۸۱ از مشتركين تلفن هاي سيار خواست كه تا شهريور ماه صبر كنند.
او از كمبود تجهيزات فني در ساختار شبكه هاي تلفن همراه خبر داد كه قرار بود تا روزهاي پاياني تابستان ۸۱ جبران شوند. در آن روزها مي توان به جرا‡ت گفت كه بسياري از مسؤولين رسمي وزارت پست و تلگراف و تلفن از واردات دستگاه هايي سخن مي گفتند كه در صورت نصب و راه اندازي مي توانست شبكه هاي تلفن همراه و وضعيت ارتباطي آن را تا حد بسيار مطلوبي ترميم كند اما تابستان نيز به پايان رسيد و با شروع روزهاي پاييزي رنگ سال ۸۱ همچنان تلفن هاي همراه دچار سرگيجه اي شديد بودند.
در سال ۸۱ و حتي ۸۰ بارها بحث تلفن هاي همراه و شبكه هاي ناتوان اين نوع از وسايل ارتباطي تا آن سوي درهاي مجلس نيز كشانده شد، ولي خشم بسياري از نمايندگان مجلس نيز هرگز نتوانست جريان مغشوش تلفن هاي سيار را تا حدي بهبود بخشد. با پايان يافتن تابستان ۸۱ و عملي نشدن وعده وزير مبني بر ترميم شبكه هاي ارتباطي تلفن سيار، بازار داد و ستد سيم كارت در جهتي معكوس حركت كرد به نحوي كه علي رغم وجود مشكلات متعدد و ناكارآيي كامل اين نوع از تلفن ها، سيم كارت آنان افزايش بي نظيري را در ابتداي پاييز سال ۸۱ تجربه كرد. اعلام دور جديد ثبت نام تلفن همراه در شهريور ماه سال مورد نظر نيز نتوانست از پيشروي قيمت هاي سيم كارت در بازارهاي داخلي جلوگيري كند به نحوي كه در اين ايام فعالان بازار سيم كارت تلفن هاي همراه توانستند بهترين روزهاي كاري خود را در كنار شركت مخابرات ايران كه بدترين روزهاي خود را تجربه مي كرد پشت سر بگذارند. در اين شرايط مجري پروژه تلفن همراه كشور آب پاكي روي دست تمام مشتركين تلفن همراه كشور ريخت. او در يك كنفرانس مطبوعاتي اعلام كرد كه به دليل نرسيدن تجهيزات و تأخير در صدور مجوزهاي گوناگون، توسعه شبكه تلفن همراه كشور تا ۵ ماه ديگر امكان پذير نيست. اين در حالي است كه پيش از اين تريبون هاي وزارت پست و تلگراف و تلفن با قاطعيت زمان رفع مشكلات تلفن هاي سيار را شهريور ماه اعلام كرده بودند. علي رغم اين اظهارنظر هوشنگ همتي در آخرين ماه هاي سال ۸۱ مشتركين تلفن همراه توانستند برقراري ارتباط تا حدي راحت را از طريق تلفن هاي سيار خود تجربه كنند. اما از ابتداي سال ۸۲ بنابر دلايلي كه هنوز از سوي شركت مخابرات ايران اعلام نشده است، تلفن هاي همراه دوباره در حالت شوك شديد و همان معضل قديمي خود گرفتار شدند: «مشترك موردنظر در دسترس نيست» از شروع سال ۸۲ تا به حال همواره تكيه كلام تلفن هاي همراه بوده است.
كميسيون صنايع و عملكرد نامطلوب مخابرات
طي روزهاي گذشته كميسيون صنايع و معادن مجلس به روال سال هاي گذشته گزارشي از عملكرد وزارت پست و تلگراف و تلفن در سال ۸۰ و نيمه نخست سال ۸۱ درست در ايامي كه وزارتخانه موردنظر با شديدترين انتقادات مواجه بود- را در صحن علني مجلس قرائت كرد.
اين بررسي به طور كامل تمام جهت گيري هاي وزارتخانه مورد بحث را مشخص كرده است.
آنچه در كليت گزارش كميسيون صنايع و معادن مجلس وجود دارد اين است كه وزارت پست و تلگراف و تلفن در سال ۸۰ و نيمه نخست سال ۸۱ در واگذاري تلفن هاي همراه و ثابت موفق بوده است اما در توسعه شبكه هاي اين خطوط و مرتفع ساختن مشكلات فني آنان به هيچ وجه عملكرد خوبي نداشته است.
كميسيون مورد نظر در بخشي از اين بررسي تصريح مي كند كه بر اساس مصوبه مجمع عمومي صاحبان سهام شركت مخابرات ايران و همچنين بر اساس اهداف كلي برنامه سوم، شركت مخابرات ايران بايد به ترتيب يك ميليون و ۲۹۳ هزار شماره تلفن ثابت براي سال ۸۰ و يك ميليون و ۳۲۲ هزار و ۳۸۱ شماره تلفن ثابت براي سال ۸۱ در كل كشور واگذار مي كرد. ولي اين وزارتخانه در يك اقدام داخلي سقف برنامه را براي سال هاي مذكور به ترتيب تا يك ميليون و ۴۵۰ هزار و ۶۳۲ شماره (براي سال ۸۰) و ۲ ميليون و ۵۵۳ هزار و ۷۴۲ شماره (براي سال ۸۱) افزايش داد. به عبارتي در سال ۸۰، ۱۵۷ هزار و ۶۳۱ و در سال ۸۱ نيز يك ميليون و ۲۳۱ هزار و ۳۶۱ شماره تلفن ثابت بيشتر از اهداف برنامه سوم واگذار شده است.
همچنين در برنامه مذكور تأكيد شده است كه براي سال هاي ۸۰ و ۸۱ بايد به ترتيب ۳۵۰ هزار شماره تلفن همراه و ۵۵۰ هزار شماره تلفن سيار در كل كشور واگذار مي شد كه در اين مورد نيز دستگاه اجراي سقف برنامه سال ۸۰ را به يك ميليون و ۵۸ هزار و ۵۷۹ شماره افزايش داده. براي سال ۸۱ نيز هنوز مشخص نيست كه تا چه اندازه بيشتر از اهداف برنامه وزارت پست و تلگراف و تلفن؛ شبكه تلفن همراه گسترش يافته است.
در گزارش كميسيون صنايع و معادن مجلس تصريح شده است: افزايش اهداف برنامه سوم با بررسي و توافق سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و هيأت دولت صورت گرفته است و بلاتكليفي شبكه هاي تلفن همراه در سال ۸۱ به دليل تأخير هفت ماه در خريد تجهيزات تلفن همراه بوده كه بخش زيادي از آن نيز توسط ارگان هاي ديگر به شركت مخابرات ايران تحميل شده است.
اعضاي كميسيون صنايع و معادن مجلس مي نويسند: در حالي كه توسعه خطوط تلفن ثابت و سيار و تأمين ارتباط دفاتر روستايي بيش از برنامه، اجرا شده است، عملكرد دستگاه مخابرات كشور در توسعه خطوط انتقال (اصلي و فرعي) كشور و گسترش تجهيزات مورد نياز در سال ۱۳۸۰، ۵۱ درصد و براي پنج ماه اول سال ۱۳۸۱، ۵۶ درصد بوده است (آن هم در مقايسه با برنامه مصوب) در حالي كه نسبت به برنامه داخلي شركت مخابرات ايران بايد از سقف پيش بيني شده برنامه مصوب فراتر عمل مي كرد. نتيجه اين عملكرد، توسعه نامتوازن شبكه مخابراتي كشور است. در حال حاضر بخش هايي از شبكه مخابراتي كه مي بايد به صورت متوازن توسعه يابند، بيش از برنامه و بخش اصلي شبكه (ش-بكه انتقال) كشور كه وظيفه ارتباط ساير مجموعه ها را دارد با عقب ماندگي چشمگيري روبه رو است.
در بخش ديگري از گزارش كميسيون
مورد نظر آمده است: عقب ماندگي توسعه شبكه انتقال از زمان تأسيس مخابرات كشور، به شبكه مخابراتي تحميل شده و در بهره برداري بهينه از سرمايه گذاري ها، اخلال زيادي صورت گرفته است.
هم اكنون كه نيمه دوم برنامه سوم توسعه آغاز شده است شبكه اي كه از نظر تعداد تلفن ثابت ، سيار و ديتا، برنامه را پشت سر گذارده است، با شبكه انتقالي كه براي برنامه پنج ساله اول پيش بيني شده بود به علاوه بخش كمي از توسعه برنامه دوم، در حال سرويس است و نتيجه چنين شبكه نامتوازني در كيفيت ارتباطات روزمره به خصوص در تلفن سيار مشاهده مي شود.
دستگاه اجرايي مخابرات كشور براي اصلاح شبكه تلفن همراه، تصميم به نصب يك مركز سوئيچ جديد با ظرفيت ۲۰۰ هزار شماره در مركز شهيد عاطف تهران، نصب و راه اندازي يك مركز سوئيچ ۲۰۰ هزار شماره در شهر كرج (در حال حاضر ظرفيت سوئيچ كرج ۶۰ هزار شماره است) و افزايش ظرفيت مركز شهيد كاظميان از ۱۰۰ هزار شماره به ۲۰۰ هزار شماره گرفته است. يعني براي اصلاح شبكه و پوشش متقاضيان جديد مي خواهد ظرفيت سوئيچ تهران را از يك ميليون و ۹۶۵ هزار شماره به دو ميليون و ۲۰۵ هزار شماره افزايش دهد كه اين مقدار براي سرويس دهي به يك ميليون و ۱۹۴ هزار و ۷۷۵ شماره مشترك استان هاي تهران، سمنان، قزوين و ۲۵۱ هزار شماره متقاضيان جديد، ۱۰۰ هزار شماره رزرو و ۳۰ درصد تلفن هاي سياري كه به صورت مهمان در استان هاي فوق خواهند بود در نظر گرفته شده است. كميسيون صنايع و معادن مجلس تصريح مي كند كه در صورت تحقق اين تصميم، ظرفيت سوئيچ پيش بيني شده، مشكل تلفن هاي همراه و ثابت را براي مشتركان و متقاضيان فعلي ثبت نام كرده مرتفع خواهد كرد.
كميسيون صنايع و معادن مجلس در گزارش خود آورده است:
از طرف ديگر با وجود ۴۶۹ ايستگاه BTS و تعدادTRX هاي آنها و متوسط مكالمه دو دقيقه اي براي هر مشترك، امكان مكالمه بيش از يك ميليون مشترك و متوسط مكالمه ۴ دقيقه براي هر مشترك، امكان مكالمه نيم ميليون مشترك و متوسط ۵ دقيقه براي هر مشترك، امكان مكالمه براي چهارصد هزار مشترك در هر لحظه وجود دارد كه اين امر مطلوب نمي باشد. از اين رو دستگاه اجرايي براي اصلاح شبكه و توسعه آينده نصب و راه اندازي ۹۷ ايستگاه جديد با ۲۳۵ دستگاه BTS و با ظرفيت۱۴۳۹ TRX و توسعه ظرفيت تعدادي از ايستگاه هاي BTS موجود از سيستم هاي نوكيا و اريكسون را به ترتيب و در مجموع با ۲۲۲ و۴۶۴ TRX در برنامه خود قرار داده كه بدين ترتيب تعداد ايستگاه هاي BTS از ۴۶۹ به ۵۶۶ ايستگاه و تعدادTRX ها بيش از ۳۵ درصد افزايش خواهد يافت.
همچنين گزارش منتشر شده توسط دفتر برنامه ريزي و كنترل پروژه هاي شركت مخابرات ايران، نشان مي دهد كه تا بيستم مهرماه سال ۸۱ تعداد ۲ ميليون و ۱۶۵ هزار و ۸۱۵ شماره تلفن سيار در سطح كشور مشغول به كار بوده است كه از اين تعداد يك ميليون و ۱۶۱ هزار و ۶۴۴ شماره (۶/۵۴ درصد) در استان تهران و يك ميليون و چهار هزار و ۱۷۹ شماره (۴/۴۶ درصد) در ساير استان هاي كشور، در حال فعاليت است.
شهرهاي تحت پوشش شبكه تلفن سيار كشور ۵۲۸ شهر بوده و تعداد يك هزار و ۴۴۴ دستگاه BTS ب-ا ظرفيت هاي مختلف، تلفن سيار كشور را سرويس مي دهد.
از تعدادBTS هاي فوق، تعداد ۴۶۹ دستگاه آن در شهر تهران نصب و راه اندازي شده است كه با ظرفيت هاي مختلف در حال كار هستند.
با توجه به مجموع TRX ايستگاه هاي BTS موجود در شهر تهران و با فرض متوسط دو دقيقه مكالمه هر تماس تلفني، شبكه تلفن سيار تهران مي تواند پاسخگوي بيش از يك ميليون تماس تلفني همزمان در هر لحظه باشد.
ظرفيت مراكز سوئيچ تلفن سيار تهران حدود يك ميليون و ۹۶۵ هزار شماره است كه متشكل از پنج مركز ۲۰۰ هزار شماره اي و يك مركز ۱۰۰ هزار شماره اي از سيستم هاي شركت نوكياي فنلاند، دو مركز ۲۰۰ هزار شماره اي از سيستم هاي شركت اريكسون سوئد و سه مركز ۱۳۵ هزار شماره اي سيستم هاي شركت زيمنس آلمان در شهر تهران و يك مركز ۶۰ هزار شماره اي در شهر كرج است. تجهيزات فني موجود در تهران و كرج، به جزBTS ها، مجموعاً ۳۳ هزار و ۱۳۱ شماره تلفن سيار استان هاي قزوين و سمنان را نيز سرويس مي دهد در حالي كه ظرفيت سيستم هاي موجود براي آن، حتي با افزايش ۳۰ درصد براي پذيرش مشتركان ساير نقاط كشور كه در تهران به صورت مهمان خواهند بود بيش از نياز است.
وزارتخانه مذكور پيش بيني كرده بود كه متقاضيان جديد براي اشتراك تلفن سيار در تهران، حدود يك ميليون باشند ولي با اعلام فروش فيش، در مهرماه سال ۱۳۸۱ فقط ۲۵۱ هزار شماره به فروش رسيد.
از سوي ديگر بايد توجه داشت كه ممكن است در بعضي از ايستگاه هاي تهران، به علت تجمع مشتركان تلفن سيار در مناطق تحت پوشش آنها مشكل ترافيك ارتباطي وجود داشته و نياز به افزايش امكانات بعضي از دستگاه هاي BTS باشد. ولي
در مجموع ظرفيت تجهيزات شبكه تلفن سيار تهران در صورت تحقق برنامه مذكور به سمت مطلوبيت م-ي-ل م-ي كن-د، ول-ي ب-ا اين وجود بعضي از ايستگاه هاي BTS را بايد تقويت كرد.
اطلاعات موجود نشان مي دهد كه استان هاي خوزستان، زنجان، سيستان و بلوچستان، فارس، كردستان كرمانشاه، كهكيلويه و بويراحمد، لرستان، مركزي، هرمزگان و همدان در دايركردن تلفن ثابت، نسبت به برنامه مصوب سال ۱۳۸۰ ناموفق و بقيه استان ها موفق بوده اند. ولي نسبت به برنامه داخلي دستگاه اجرايي، استان هاي سيستان و بلوچستان، فارس، كردستان، كرمانشاه، كهكيلويه و بويراحمد، مركزي و هرمزگان به علت كاهش سقف برنامه شان موفق شده اند اما درصد موفقيت بقيه استان ها با كاهش روبه رو شده است و استان هاي ايلام و كرمان، جزو استان هاي ناموفق (نسبت به برنامه داخلي) شده اند.
در پنج ماه اول سال ۱۳۸۱ بجز استان هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، اصفهان، ايلام، سمنان و سيستان و بلوچستان بقيه استان ها نسبت به اجراي برنامه داخلي براي داير كردن تلفن ثابت ناموفق بوده اند. بايد در نظر داشت ملاك ارزيابي اصلي دستگاه، برنامه سوم توسعه است كه طبق جداول مذكور عملكرد، غالباً فراتر از برنامه مصوب بوده است.
علي رغم وضعيت موجود بايد تأكيد كرد كه اساسي ترين مشكل شبكه مخابرات كشور، در اجراي برنامه توسعه شبكه انتقال (مايكروويو و شبكه كابل نوري بين شهري خطوط اصلي و فرعي كشور) بوده است كه بايد با رفع مزاحمت معارضان اجراي شبكه كابل بين شهري كشور در سرعت بخشيدن به اجراي اين بخش از شبكه، فعاليت هاي مخابراتي و فني گسترش يابد.
كميسيون صنايع و معادن در گزارش خود براي رفع مشكلات موجود در شبكه هاي مخابراتي كشور پيشنهاد كرده است: براي تحرك در زيرساخت هاي مخابراتي كشور بايد سريعاً، توسعه زيرساخت هاي شبكه انتقال كشور (در خطوط اصلي و فرعي بين شهري و خطوط شهري) انجام شود تا گره هاي ترافيكي كه در اثر كمبود خطوط انتقال تحميل مي شود بازشده و آن وقت كمبود تجهيزات شبكه هاي تلفن ثابت و سيار برآورد و تدارك شود.
استراتژي دسترسي به مشترك مورد نظر
شركت مخابرات ايران بايد در قراردادهاي خريد و نصب كه قبلا منعقد كرده است، شركت هاي فروشنده را ملزم به تطبيق كامل سيستم هاي خود با ساير سيستم ها كند. از طرف ديگر شركت مخابرات بايد نيروهاي متخصص بخش تلفن سيار را كه پراكنده اند در همان بخش گردآوري و از مديران غيرمخابراتي در تمام بخش هاي مربوط به تلفن سيار استفاده نكند.
علي رغم تمام فعاليت هاي انجام شده با توجه به وضعيت موجود پيش بيني مي شود با گسترش شبكه تلفن سيار و ثابت و ديتا و عدم توجه كافي به شبكه انتقال كشور، مشكلات شبكه هاي مذكور ادامه يابد.
به عبارتي، علي رغم موفقيت وزارت پست و تلگراف و تلفن و شركت هاي تابعه در داير كردن تلفن ثابت نسبت به برنامه سوم (نه برنامه داخلي) و تلفن سيار (بيش از برنامه سوم) و تأسيس دفاتر ارتباط روستايي، عملكرد دستگاه در توسعه متوازن شبكه مخابرات كشور، نامطلوب بوده است. به طور خلاصه مي توان گفت: عدم توسعه متوازن شبكه مخابراتي كشور به خصوص عدم اجراي اولويت دار طرح هاي شبكه انتقال، عدم موفقيت دستگاه ها در توسعه موازي استان ها نسبت به يكديگر كه متأثر از نقش توان مالي جمعيت هر استان در جذب خدمات است و تغييرات برنامه سالانه و درنتيجه ايجاد مشكل در طراحي جامع شبكه، كه حاصل آن عدم توسعه طرح هاي اولويت دار و زمان برشده است، مهم ترين بخش هايي هستند كه دستگاه اجرايي مخابرات كشور در آنها كاملاً ناموفق بوده است.
كميسيون صنايع و معادن در بخش ديگري از گزارش خود مي نويسد: عدم تغيير برنامه مصوب، در حين اجراي برنامه پنجساله بدون اخذ مج-وز ق-ان-وني از مجلس شوراي اسلامي، به عنوان تصويب كننده قانون توسعه متوازن و پايدار كشور، تنظيم بودجه سالانه براساس برنامه مصوب و هزينه تمام شده واقعي، تلاش در متوازن كردن توسعه شبكه ارتباط استان ها نسبت به يكديگر، كاهش تعداد شركت هاي مخابراتي و فروش سهام و واگذاري مديريت شركت هاي توليدي و خدمات اجرايي تابعه، درجهت اجراي تأكيدات قانون برنامه سوم توسعه و كاهش تصدي گري دولت، رفع مزاحمت معارضان اجراي شبكه كابل بين شهري كشور و اتمام پروژه هاي باقي مانده برنامه دوم و سوم توسعه و طراحي جامع شبكه براساس وضعيت جديد مخابراتي كشور، تنها راهكارهايي هستند كه وزارت پست و تلگراف و تلفن مي تواند با اجراي آنها از وضعيت قفل شبك-ه هاي ارتباطي تلفن هاي ثابت و همراه خارج شود.
جدول تلفن هاي سيار در حال فعاليت دراستان هاي مختلف كشور
تعداد تلفن درحال كار
|
نام استان
|
۷۲۹۵۳
|
آذربايجان شرقي
|
۴۳۲۲۵
|
آذربايجان غربي
|
۱۴۹۲۰
|
اردبيل
|
۱۶۳۹۷۶
|
اصفهان
|
۷۱۳۷
|
ايلام
|
۲۳۵۶۶
|
بوشهر
|
۱۱۶۱۶۴۴
|
تهران
|
۹۸۳۷
|
چهارمحال و بختياري
|
۱۱۸۱۵۵
|
خراسان
|
۵۶۶۰۰
|
خوزستان
|
۸۳۱۵
|
زنجان
|
۱۷۶۳۹
|
سمنان
|
۲۱۹۱۲
|
سيستان و بلوچستان
|
۱۱۰۹۷۵
|
فارس
|
۱۵۴۹۲
|
قزوين
|
۲۲۶۲۶
|
قم
|
۱۶۵۴۷
|
كردستان
|
۴۹۲۳۶
|
كرمان
|
۱۶۴۵۴
|
كرمانشاه
|
۱۱۱۰۳
|
كهكيلويه و بويراحمد
|
۱۹۰۹۱
|
گلستان
|
۳۴۳۸۵
|
گيلان
|
۹۰۵۴
|
لرستان
|
۴۸۹۰۳
|
مازندران
|
۲۴۱۶۴
|
مركزي
|
۲۳۱۶۴
|
هرمزگان
|
۱۳۳۷۰
|
همدان
|
۳۱۳۷۲
|
يزد
|
۲۱۶۵۸۱۵
|
جمع
|
|