شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۴۵ - May .10, 2003
شهري
Front Page

هيأت وزيران تصويب كرد:
طرح خروج خودروهاي فرسوده از ۷ شهر آلوده كشور
013370.jpg
گروه شهري: اجراي آيين نامه خروج خودروهاي فرسوده به ۷ شهر آلوده كشور محدود شد. به گزارش قلم سبز ايران، به موجب مصوبه هيأت وزيران مقرر شد آيين نامه اجرايي خروج خودروهاي فرسوده از كشور تا پايان برنامه سوم تنها در ۷ شهر آلوده كشور به اجرا درآيد.
اين آيين نامه تا پايان برنامه سوم تنها خودروهايي را شامل مي شود كه پلاك آنها از ۷ شهر آلوده صادر شده و در شهرهاي مذكور نيز تردد مي كنند.
تهران، تبريز، شيراز، اصفهان، اراك، كرج و اهواز شهرهاي آلوده كشور هستند.
بر اين اساس آيين نامه مذكور پس از سال ۱۳۸۳ در تمام كشور عموميت خواهد يافت.
به موجب تعريف ارائه شده از سوي هيأت دولت خودروي فرسوده به خودرويي اطلاق مي شود كه نتواند در آزمايش معاينه فني خودرو شرايط لازم را احراز كند.
كار گروهي مركب از نمايندگان وزارت كشور (سازمان شهرداري ها)، نيروي انتظامي، سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارتخانه هاي صنايع و معادن، نفت و بازرگاني با مسئوليت سازمان حفاظت از محيط زيست عهده دار نظارت بر اجراي اين آيين نامه خواهد بود.
هماهنگي و نظارت بر نحوه اجراي مفاد اين آيين نامه و همچنين تعيين روش هاي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده، تنظيم و تصويب دستورالعمل هاي مربوط به محدوديت تردد از جمله وظايف كاري اين گروه است.
محدوديت نقل و انتقال، اصلاح تعرفه هاي بيمه و عوارض سالانه و نظاير آن نيز به عهده اين گروه خواهد بود.
براساس اين گزارش سازمان مديريت و برنامه ريزي موظف است حداكثر ظرف يك ماه با همكاري اعضاي اين گروه و با هماهنگي سيستم بانكي آيين نامه نحوه اعطاي تسهيلات به مالكان خودروهاي فرسوده و تكاليف مالكان ياد شده را تهيه و ارائه كند.
گروه مذكور موظف شده است حداكثر ظرف يك ماه فهرست، اولويت و ضوابط شناسايي خودروهاي فرسوده را براساس شاخص هاي ميزان سوخت، عمر مفيد و نوع بهره برداري به تفكيك خودروهاي عمومي و شخصي اعلام كند.

اختلال چهارشنبه، ناشي از قطع فيبر نوري در مسير اصفهان - شيراز بود
انتقاد كاربران اينترنت از اختلال در شبكه ديتا
013395.jpg
گروه شهري: برخي كاربران اينترنت و شماري از «i.s.p»ها (ارائه دهندگان خدمات اينترنتي) از كيفيت شبكه و قطع پي درپي خطوط مخابراتي گلايه دارند.
مسئول يك «i.s.p» به خبرنگار ما گفت: مدتي است ارتباط شبكه اينترنت، در مواردي حتي تا چندين ساعت دچار قطعي، اختلال و يا كندي سرعت مي شود و اين موضوع نارضايتي كاربران و بي اعتمادي آنها به مراكز خدمات اينترنتي و نيز ضرر و زيان اين مراكز را در پي دارد.
وي مي گويد براي نمونه روز چهارشنبه اين مركز به دليل قطع و اختلال در شبكه، تا ساعت ها قادر به ارائه خدمات اينترنتي نبود و همين مسئله دو هفته پيش نيز اتفاق افتاد.
يك كارشناس مخابرات نيز عدم افزايش پهناي باند مخابراتي، متناسب با بالا رفتن شمار كاربران اينترنت را عامل اصلي افت كيفيت شبكه اينترنت در كشور مي داند.
با اين حال «مديركل نگهداري ارتباطات ديتا»، اختلال شبكه در روز چهارشنبه را مربوط به قطع فيبر نوري در مسير اصفهان - شيراز عنوان كرد و گفت: از آنجا كه ارتباطات اينترنتي بين الملل از طريق ماهواره و فيبر نوري انجام مي شود، قطع شدن شبكه فيبر نوري باعث افزايش ارتباط از طريق ماهواره و به تبع آن پايين آمدن سرعت اينترنت مي شود.
مهندس طباطبايي مي افزايد: به دليل اين كه ظرفيت استفاده اينترنت در كشور بيش از ظرفيت و پهناي باند خريداري شده است، با قطع شدن شبكه فيبر نوري، انتقال از طريق ماهواره افزايش و به تبع آن ارتباط به كندي صورت مي گيرد.
وي گفت: در حال حاضر تنها مسير انتقال ديتا به خارج و از طريق شبكه فيبر نوري، جنوب كشور است كه با قطع شدن اين مسير در شبكه اختلال ايجاد مي شود. از اين رو شركت مخابرات در نظر دارد با اتصال شبكه فيبر نوري از طريق تركيه، امكان برقراري ارتباطات بين المللي ايران را از اين مسير نيز فراهم سازد تا در صورت قطع هريك از اين دو، مسير بعدي پاسخگوي نيازهاي مخابراتي بين المللي و شبكه اينترنت باشد.
طباطبايي افزود: در مورد افزايش ظرفيت استفاده مخابراتي ايران از ماهواره نيز اقداماتي انجام شده است.
از سوي ديگر براساس آمارهاي اعلام شده از سوي مقام هاي ارشد وزارت پست و تلگراف و تلفن در حال حاضر ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار كاربر اينترنت در كشور وجود دارد و مخابرات نيز قول آماده سازي بستر مخابراتي براي استفاده ۱۵ ميليون كاربر را داده است.

اجراي طرح ۲۰۰ ميليون دلاري بانك جهاني براي بازيافت زباله تهران
گروه شهري: مديرعامل سازمان مديريت مواد زائد جامد شهر تهران اعلام كرد: بانك جهاني با پرداخت وام ۷۰ تا سقف ۲۰۰ ميليون دلاري براي راهبري، جمع آوري و دفن زباله به شهرداري تهران موافقت كرد.
مهندس شايان بهرامي گفت: بانك جهاني، پرداخت اين وام را منوط به فعاليت در زمينه هاي طرح تفكيك زباله از مبدأ، طرح تفكيك مواد خشك و تر، طرح تفكيك مواد جامد از قبيل كاغذ، آهن، پلاستيك، لاستيك و چوب، طرح ايزوله كردن زباله تهران و بازيافت و توليد كمپوست كرده است.
وي با اشاره به اين مطلب كه طرح بانك جهاني از خردادماه سال جاري و به طور گسترده در تهران اجرا مي شود، گفت: قرار است توسط يكي از شركت هايي كه در مناقصه برنده مي شود، اطلاعات اقتصادي و فني طرح و نيز راهكارهاي جمع آوري بازيافت و دفن زباله را ظرف ۱۸ ماه تهيه كرده و به بانك جهاني ارائه كند و بانك نيز براساس آن، نسبت به پرداخت وام اقدام خواهد كرد.
وي تصريح كرد: وزارت امور اقتصادي و دارائي كشورمان تعهد اين وام را تقبل كرده است.
وي با اشاره به اين مطلب كه وام بانك جهاني در مراحل مختلف فعاليتها از جمله بررسي زيست محيطي دفن زباله، بررسي ساختار اجتماعي تهران توسط يك شركت خارجي كه در مناقصه برنده خواهد شد و نيز بررسي فني و اقتصادي طرح پرداخت مي شود، به طرح ادغام سازمانهاي ذيربط جمع آوري زباله پرداخت و گفت: سازمان مديريت مواد زائد جامد شهر تهران از ادغام سه سازمان بازيافت، خدمات موتوري و خدمات شهري ايجاد شده كه مي تواند كمك شاياني براي راهبري، جمع آوري و دفن زباله شهر تهران باشد.
مهندس بهرامي همچنين به مشكلات بر سر راه محل دفن زباله در تهران اشاره كرد و گفت: زباله هاي شهر تهران از ۳۵ سال قبل در كهريزك دفن مي شد كه متأسفانه نيروي زميني ارتش از مدتي قبل اراضي مربوط به د فن زباله را تصاحب كرده و شهرداري در اين باره در مضيقه جا است.

۱۰۶ ميليارد ريال به هنرستانهاي كشور اختصاص يافت
گروه علمي فرهنگي: در سال جاري براي بهينه سازي تجهيزات و اعتلاي آموزش هاي فني و حرفه اي كشور مبلغ ۱۰۶ ميليارد ريال اختصاص يافته است. مهندس رضا رسول زاده مديركل فني و حرفه اي وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين مطلب گفت: هنرجويان هنرستانهاي فني، حرفه اي و كشاورزي كشور حدود ۳۲۰ هزار نفر هستند. وي گفت در كشور يكهزار و ۱۴۰ هنرستان فني، حرفه اي و كشاورزي فعاليت دارد كه در اين مراكز ۴۲ رشته آموزشي در سه زمينه صنعت، خدمات و كشاورزي ارائه مي شود.

بيست  و هفتمين  همايش  جامعه  جراحان  ايران  امروز برگزار مي شود
گروه شهري: بيست  و هفتمين  همايش  جامعه  جراحان  ايران  از ۲۰ تا ۲۴ ارديبهشت  ماه جاري  در مركز همايشهاي  رازي  دانشگاه  علوم  پزشكي  ايران  برگزار مي شود.
رئيس  جامعه  جراحان  ايران  با اعلام  اين  مطلب ، اهداف  اين  گردهمايي  را ارائه  تازه ترين  اطلاعات  علمي  به  جراحان  عنوان  كرد.
به  گفته  دكتر ايرج  فاضل  ۳۷۱ سخنراني  علمي  در زمينه  جراحي  در اين گردهمايي  ارائه  و دو كارگاه  آموزشي  تشكيل  مي شود.
وي  گفت  در اين  همايش  علمي  ۱۱۵ مقاله  ارائه  شده  و ۱۲ برنامه  مدون بازآموزي  نيز اجرا خواهد شد.
در اين  گردهمايي  همچنين  تازه هايي  در زمينه هاي  برخورد با بيمار درتصادفات ، ميزان  رضايت  بيماران  از بيمارستانها، نحوه  رسيدگي  به  افراد دچارسوختگي ، نحوه  مصرف  پادزيستها و داروهاي  ضد التهاب  و آزمايشهاي  لازم  در هرعمل  جراحي  مطرح  و بررسي  مي شود. جراحي  اعصاب ، كودكان ، پيوند، اورولوژي و چشم  از جمله  مباحث  بيست  وهفتمين  همايش  جامعه  جراحان  ايران  را تشكيل  مي دهد. در اين  همايش  همچنين  از خدمات  پروفسور نصرت  الله  عاملي  يكي  از اعضاي جامعه  جراحان  ايران  قدرداني  مي شود.
در حال  حاضر سه  هزار و ۹۱۳ پزشك  در جامعه  جراحان  ايران  عضويت  دارند.

نخستين مركز زيست محيطي سبز در منطقه ۲ تهران گشايش يافت
نخستين مركز زيست محيطي سبز به منظور ارتقاي سطح آگاهي هاي عمومي آموزش مسائل زيست محيطي به مردم و همكاري با تشكل هاي غير دولتي زيست محيطي در منطقه ۲ شهرداري تهران گشايش يافت.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه دو تهران، رسول كشت پور شهردار اين منطقه در اين مراسم كه با حضور سفير سوئد و تشكل هاي غيردولتي و حاميان محيط زيست برگزار شد درباره روند فعاليت هاي زيست محيطي و برنامه ريزي شهري در اين منطقه گفت : مديريت شهري بيشترين تلاش خود را به اين مسئله معطوف كرده است كه تهران شهري سبز، پاك و روان باشد.
سفير سوئد نيز در اين مراسم پس از اهداي لوح تقدير مركز زيست محيطي سوئد به شهرداري منطقه ۲ تهران، جمهوري اسلامي ايران را كشوري با زيباترين و غني ترين منابع طبيعي دانست و ابراز اميدواري كرد با ارتقاي سطح آگاهي و ارائه برنامه آموزشي مردم در حفظ محيط زيست كوشا و مؤثر باشند.
گفتني است دو طرف در پايان مراسم خواستار همكاري نزديك مراكز زيست محيطي دو كشور شدند.

همراه با نمايشگاه كتاب تهران
باز هم ازدحام خيابانها در اطراف نمايشگاه
پنج شنبه و جمعه گذشته شلوغ ترين روز نمايشگاه بود. اين ازدحام در داخل و خارج نمايشگاه حضور و بروزي عيني داشت و تقريباً تمامي حوادث و رخدادهاي محدود تا نمايشگاه را تحت تأثير قرار داد. ترافيك سنگين در بيرون محوطه عليرغم آنكه اعصاب و روان بسياري از شهروندان را كه به ديدن نمايشگاه هم عزم جزم كرده بودند، آزرد، ناشران و غرفه داران كتاب را نيز بي  نصيب نگذاشت، اين ازدحام سبب شد تا برخي از ناشران كه استقبال زياد علاقه مندان را ديده بودند، و به دليل كمي جا، كتابها را به اندازه حجم غرفه از انبار خود انتقال داده بودند، در ترافيك خودروهاي حاوي كتاب آنها نيز در ترافيك شديد گرفتار شوند. از قرار و عليرغم تمامي وعده و عيدها مبني بر انتقال فضاي نمايشگاه به مكاني مناسب تر، قطعاً در بوته فراموشي و مرور ايام گرفتار خواهد آمد و همانند سنگريزه اي كه در كفشي و در كنار پايي گير كند و مدام صاحب كفش را آزار دهد، اما نتوان رهايش ساخت و خود ريگ جزيي از وجود پا به حساب مي آيد، نمايشگاه و ترافيكش نيز چنين وضعيتي خواهند داشت.
يك ناشر پخشي!؟
در روال معمول واگذاري غرفه، تنها ناشران و دارندگان كتاب مي توانند غرفه دريافت كنند، اما از قرار يا به دليل مسامحه مسئولان اتحاديه ناشران در واگذاري غرفه و يا سماجت و سخت سري برخيها، در بعضي از غرفه ها كتاب هاي ديگر ناشران ديده شده است. از جمله اين غرفه ها، غرفه يك ناشر است كه علاوه بر كتابهاي خود، كتابهاي برخي ناشران ديگر را، آن هم بدون كسب اجازه عرضه مي كند.
پاسداشت فرهنگ سخن
سيدجواد طباطبايي كه اثر وي در حوزه تحليل فلسفي تاريخ ايران قرار است در قالب كتابي چند جلدي انتشار يابد (جلد اول اين اثر با عنوان ديباچه اي بر انحطاط سياسي در ايران منتشر شده است)، قرار است امروز در غرفه انتشارات نگاه معاصر حضور يابد. همچنين پنج شنبه گذشته با حضور صادق زيباكلام، عبدالمجيد معاديخواه و محسن هاشمي، در محل نشر معارف، خاطره نگاري انقلاب با محوريت خاطرات هاشمي رفسنجاني مورد بررسي و تحليل جدي قرار گرفت. همچنين روز گذشته در سراي اهل قلم و با حضور دكتر حسن انوري، سرپرست فرهنگ سخن و ناشر اين اثر گرانسنگ، تجليل با شكوهي در سراي اهل قلم از اين فرهنگ صورت گرفت. در حالي كه همگان فكر مي كردند، اين فرهنگ و ناشر آن به عنوان ناشر نمونه سال انتخاب شوند، اما تنها در حد يك تشويق از آنها اكتفا شد.
در متن كتاب و اثري از عطاءالله مهاجراني
كتاب «لنين» نوشته هلن كارر دانكوس و با ترجمه دكتر مهدي سمسار و كتاب «خاطرات كرنسلي»، نخست وزير دولت موقت روسيه قبل از پيروزي كمونيستها با ترجمه فاروق فارابي از سوي نشر فرزان روز به نمايشگاه رسيده است. رمان «بهشت خاكستري» تازه ترين اثر عطاءالله مهاجراني نيز در نمايشگاه توزيع مي شود. اين رمان به همراه كتابهاي «هويت انساني» از كارمورن و بعد پنجم «جان هيگ» از سوي نشر قصيده به نمايشگاه آورده شده است.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    آموزشي    |    انديشه    |    خارجي    |    سياسي    |
|   شهري    |    علمي فرهنگي    |    محيط زيست    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |