شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۴۵ - May .10, 2003
مسجدجامعي : مطبوعات پشتوانه امنيت ملي كشور هستند
گروه اجتماعي: وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي گفت : مطبوعات  پشتوانه  امنيت  ملي  كشور هستند و نمايشگاه  مطبوعات  و كتاب  نيز يك  مانور فرهنگي  و بيانگر اعتماد مردم  به  نظام  فرهنگي  و
اطلاع  رساني  و نهايتا نظام  سياسي  است .
احمد مسجدجامعي در نشستي  اختصاصي  در ششمين  روز جشنواره  مطبوعات افزود: ارزش  اينگونه  مانورها بيش  از پشتوانه هاي  ديگري  است  كه  در مقوله تأمين  ملي  به  صورت  كلاسيك  مطرح  مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي ، مسجدجامعي  ادامه داد: برخلاف  تصور بعضي ، مطبوعات  در تقابل  با امنيت  ملي  نيستند، بلكه مطبوعات  مكمل  و مهمترين  عامل  تقويت كننده  امنيت  ملي  است .
وي  با تأكيد بر اينكه  مهمترين  پشتوانه  ما فرهنگ  ماست ، گفت : براي مقابله  با هرگونه  تهديد امنيت  ملي  بيش  از هرچيز به  تقويت   اين  حوزه ها نيازمنديم  چرا كه  امنيت  ملي  بيش  از هرچيز در گرو گسترش  و بسط اعتماد اجتماعي  است  و مطبوعات  مهمترين  عامل  ايجاد و گسترش  اعتماد هستند.
مسجدجامعي  افزود: جشنواره  مطبوعات  فضاي  مناسبي  براي  گفت وگوي  اصحاب رسانه ها و صاحب  نظران  اطلاع رساني ، فراهم  مي كند.
وي  بااشاره  به  تجربه اي  كه  مطبوعات  درسالهاي  اخير كسب  كرده اند،ادامه داد: مطبوعات  بااين  تجربه  مشترك  به  چارچوبها وسياستهايي  جهت  تداوم  كاروتدوين  برنامه هاي  خود رسيدند.
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي گفت : سياست  وزارت  ارشاد در جهت  تضمين تداوم  كار حوزه  اطلاع  رساني  است  و تلاش   اين  وزارتخانه  حركت  در چارچوب  قانون مطبوعات  و صدور پروانه  نشر براي  متقاضيان  نشريات  جديد مي باشد.
مسجد جامعي  افزود: در سال  ۸۱ براي  ۱۷روزنامه  جديد پروانه  نشر صادر و با تبديل  وضعيت  ۱۶ نشريه  به  روزنامه  موافقت  شد.
وي  در خصوص  امكان  بين المللي  شدن  جشنواره  مطبوعات  گفت : مطبوعات   ايران  توان  حضور در عرصه  بين المللي  را دارند كه  بايد اين  امر تقويت  شود و براي  تسريع   اين  روند بايد رسانه هاي  ديگر كشورها نيز در جشنواره  مطبوعات  حضور يابند.
مسجد جامعي  درباره  تفكيك  نمايشگاه  كتاب  و مطبوعات  نيز افزود: تاكنون تشكلهاي  مطبوعاتي  خواستار برگزاري  همزمان  نمايشگاه هاي  كتاب  و مطبوعات بوده اند، چنانچه   اين  نظر تغيير كند ماهم  آماده  هرگونه  همكاري  هستيم .

تشكيل  اتحاديه  كانونهاي  وكلاي  دادگستري  مقابله  با قوه  قضاييه  نيست
گروه اجتماعي: رئيس  هيات  مديره  كانون  وكلاي  دادگستري  مركز، از تشكيل  اتحاديه  كانونهاي وكلاي  دادگستري  ايران  خبرداد و گفت  اين  اتحاديه  براي  مقابله  باقوه  قضاييه نيست .
به گزارش ايرنا موجوديت  اين  اتحاديه  در همايش  كانونهاي  وكلاي  دادگستري  ايران  در اصفهان ،بطور رسمي اعلام  شد.
بهمن  كشاورز، پنجشنبه شب  در گفت  و گو با خبرنگاران  افزود :اين  اتحاديه نتيجه اي  جز وفاق  و صلاح  و تسهيل  امور نخواهد داشت . وي  گفت  در همايش  اصفهان ، تشكيل  اين  اتحاديه  تاييد و مورد تأكيد اعضاي اين  كانون  قرار گرفت  و تصويب  اساسنامه  آن از قوه  به  فعل  درآمد.
كشاورز، ايجاد هماهنگي  و رويه  واحد در اجراي  وظايف  كانونهاي  وكلاي دادگستري ، پيشنهاد و تدوين  و تنقيح  و تغيير قوانين  وكالت  با توجه  به شرايط و مقتضيات  زمان  براي  ارتقاي  سطح  وكالت  و حفظ استقلال  كانون  وكلا،هماهنگي  با قوه  قضاييه  و همكاري  با قواي  مقننه  و مجريه  را ازجمله  اهداف تشكيل  اين  اتحاديه  اعلام  كرد.
دوازدهمين  همايش  كانونهاي  وكلاي  دادگستري  ايران  روز جمعه  با صدورقعطنامه اي  به  كار خود پايان  داد.
اين  همايش  روز چهارشنبه  هفته  جاري  باحضور اعضاي  كانونهاي  وكلاي  دادگستري در تالار اجتماعات  خانه  كارگر اصفهان  آغاز شده  بود.
در بخشي  از اين  قطعنامه  آمده  است  در شرايط امروز كه  ميزان  توجه  به  نقش وكيل  در دادرسي ها و رعايت  استقلال  كانون هاي  وكلاي  دادگستري  به  يكي  از شاخص هاي  تعيين كننده  دموكراتيك  بودن  دولتها و حاكميت ها تبديل  شده  است ، استقلال نهاد وكالت  و ساختارهاي  آن ضرورتي  است  مبرم  و انكارناپذير كه  غفلت  در اين زمينه  در تقابل  با منافع  ملي  است . دراين  قطعنامه  تأكيد شده  است  انتظار جامعه  وكالت  از قوه  قضائيه  اين  است مصرحات  قانوني  خصوصا ماده  ۱۷ لايحه  قانوني  استقلال  كانون  وكلاي  دادگستري  وتبصره  ۳ ماده  واحده  انتخاب  وكيل  را محترم  شمرده  و از صدور احكام  محروميت وكلا خودداري  كند.

رسيدگي به اتهامات قاتلان خودسر كرمان غير علني برگزار مي شود
گروه اجتماعي: دادگستري كرمان اعلام كرد كه دادگاه رسيدگي به اتهامات شش نفري كه پنج مرد و زن كرماني را براي پاكسازي شهر از افراد فاسد به قتل رسانده اند، غيرعلني برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دو هفته پيش اعلام شده بود كه دادگاه رسيدگي به اتهامات متهمان اين پرونده، به طور علني و با حضور خبرنگاران برگزار مي شود.
پيش از اين سردار جوركش، فرمانده ي نيروي انتظامي كرمان كه خواهان مناظره با رئيس دادگستري كرمان بر سر نحوه ي دستگيري قاتلان اين پرونده بود، از خدمت در اين حوزه كناره گيري كرد.
قاتلان در آخرين اقدام خود، زوج جواني را پس از دستگيري، به بهانه ي امر به معروف و نهي از منكر، به حومه ي شهر برده و پس از بازجويي و استخاره، اقدام به قتل كردند و اجساد آنها را در جاده هاي اطراف كرمان رها كردند. در موارد قبل نيز پس از شناسايي سوژه مورد نظر خود به عنوان مفسد، اقدام به قتل آنان مي كردند.
سردار جوركش، فرمانده ي نيروي انتظامي كرمان در روزهاي اول پيگيري ماجرا در مورد قتل هاي اخير كرمان سخناني را در مطبوعات مطرح كرده و دادگستري كرمان نسبت به اين سخنان واكنش نشان داده بود.
وي در آخرين مصاحبه ي خود با خبرنگاران گفته بود كه از ابتدا مي دانستم با دشواري هايي در جريان پيگيري پرونده روبه رو مي شوم و از سردار قاليباف خواستم از نيروي انتظامي كرمان در هنگام پيگيري حمايت كند.

آگاهي، موجب پيشگيري از اعتياد نسل جوان مي شود
گروه اجتماعي: مسئول پيشگيري وزارت آموزش و پرورش گفت: اين نهاد مردمي نقش به سزايي در آگاهي بخشي به نسل  جوان در زمينه هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي و سياسي دارد.
به گزارش ايرنا دكتر «عباس خالصي» روز پنجشنبه در مراسم گشايش سومين نمايشگاه «پيشگيري از اعتياد» در فرهنگسراي كوثر كرج افزود: اين امر موجب تغيير رفتار دانش آموزان و دست يابي به توسعه مورد نظر آموزش و پرورش خواهد شد.
وي گفت: آموزش و پرورش با توجه به جمعيت ۵/۱۸ ميليون نفري دانش آموزي كشور، رسالت سنگيني بر عهده دارد و ارتقاء آگاهي آنان در گرو انتقال پيام هاي پيشگيرانه و توجه دادن خانواده ها به فرزندانشان توسط معلمان است.
اين مسئول افزود: بيكاري، مهاجرت و حاشيه نشيني در شهرها و فقدان امكانات و فضاهاي ورزشي مناسب، گسترش بي بندوباري خانواده ها از جمله مسائلي است كه جوانان را به سمت مواد مخدر مي كشاند.
معاون نظري و مهارتي سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران گفت: طبق آمار، هم اكنون دو ميليون نفر در كشور مواد مخدر مصرف مي كنند كه به عبارتي يك دهم جمعيت ايران را تشكيل مي دهند.
«محمد حسيني فهرجي» افزود: با توجه به اينكه هر فرد معتاد، حداقل چهار الي پنج نفر را درگير اين مسئله مي كند، مي توان گفت: حدود ۱۰ ميليون نفر از نيروهايي كه مي توانند در سازندگي كشور مفيد واقع شوند، ذهن و فكرشان در رابطه با مصرف مواد مخدر است. وي گفت: دوست داشتن و ابراز محبت خانواده ها و نزديكان به نوجوانان و جوانان از عمده مسائلي است كه مي تواند در پيشگيري از آسيب پذيري اين نسل مفيد واقع شود.
اين مسئول، «تحقير جوانان، بي توجهي، بي برنامگي، نبود فضاهاي ورزشي سالم براي پركردن اوقات فراغت آنان» را از جمله مسائل روي آوردن آنها به آسيب هاي اجتماعي خصوصاً اعتياد برشمرد.
در سومين نمايشگاه «پيشگيري از اعتياد» بيش از شش هزار اثر از هنرهاي معلمان و دانش آموزان شهرستان هاي استان تهران از جمله ۵۰۰ اثر منتخب در زمينه هاي «مقاله نويسي، شعر و داستان، كتاب، تحقيق و فيلم  هاي آموزشي» به مدت ۱۰ روز به نمايش گذاشته شده است.

كارگران كم هزينه ترين افراد جامعه از نظر نرخ جرايم هستند
گروه اجتماعي: فرمانده  نيروي انتظامي تهران بزرگ با بزرگداشت روز كارگر گفت: كارگران شريف ترين انسانها و كم هزينه ترين گروه جامعه از نظر نرخ آسيب هاي اجتماعي هستند.
به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري دانشجويان ايران، سردار سرتيپ مرتضي طلايي با حضور در جمع كارگران كارخانه  روغن قو، پويايي و بالندگي كارگر در جامعه را موجب تحول در عرصه ي توليد و كاهش ناهنجاري ها، انحرافات و جرائم عمومي دانست و افزود: من به عنوان كارگرزاده و كارگر، قدر دان و سپاسگزار تمامي كارگراني هستم كه با پوياكردن صنعت و چرخه  توليدي كشور، موجبات تقويت نظم و امنيت اجتماعي را در جامعه فراهم مي كنند.
وي با اشاره به اين  كه در دنياي امروز به كارگر از دو منظر نگاه مي شود، خاطرنشان كرد: در تئوري يا نگاه مكانيكي، ارزش كارگران در بازو و فعاليت جسماني آن ها براي توليد بيشتر نهفته است.
كشورهاي غربي با استفاده از اين نگاه، انسان را به خدمت ماشين درآورده اند و منزلت و شأن اجتماعي كارگران را نيز در حد چرخ دنده هاي يك دستگاه مكانيكي يا ريسندگي مي دانند كه در خدمت ماشين اسير است.
به گفته سردار طلايي در نگاه دوم به كارگر، به انديشه، فكر و موقعيت شناسي به جاي قدرت جسماني و بازوي آن ارزش و اهميت داده مي شود و از اين ديدگاه به كارگر با نگاهي ارگانيك و داراي انديشه توجه شده است.

۱۲ هزار معلول در قم زير نظر بهزيستي حمايت مي شوند
گروه اجتماعي: معاون امور توانبخشي بهزيستي قم گفت: ۱۲ هزار و ۹۰۰ معلول در قم تحت پوشش بهزيستي مي باشند كه با توجه به آمار
۵/۳ درصدي كشور رقم با ميانگين
۷/۴ درصد بالاتر از كشور است.
به گزارش ايسنا، دكتر حسين حيدري افزود: مهاجرت پذيري قم، ازدواج فاميلي به دليل برخي مسايل فرهنگي و عدم علت يابي معلولين از علل عمده آمار بالاي معلوليت در قم است.
وي ميانگين سني اين افراد را ۳۵-۱۵ سال ذكر نمود.
معاون مشاركت هاي مردمي بهزيستي استان قم در ادامه گفت:  استان قم در جلب مشاركت هاي مردمي سال گذشته رتبه اول كشور را كسب نموده است.
محمد علي حائري افزود: حضور مراجع تقليد و افراد خير، سبب اين موفقيت شده است. استعدادهاي زيادي در قم وجود دارد. مردم آمادگي كار دارند،  ولي در حال حاضر امكانات لازم را جهت جلب اين نوع كمك ها نداريم.
وي تشويق و ترغيب خيرين در قالب NGO را عمده برنامه اين معاونت در جلب مشاركت ها خواند و ادامه داد:  به همين علت طرح «مردان علوي، زنان فاطمي» به عنوان اعضاي افتخاري جهت جلب مشاركت ها در محلات در ايام خاص در حال ايجاد است تا مشاركت افزايش يابد.
حائري همچنين خبر از ايجاد مؤسسه خانه خيرين جهت تجمع مشاركت ها داد.

آيا مجازات ، بزهكاران را اصلاح مي كند؟
013305.jpg
هيچ كس از مادر مجرم متولد نمي شود. خداوند همه بندگان خود را پاك و بي آلايش مي آفريند، انسان در دوران اوليه زندگي خود معصوم است و اگر به گناهي آلوده مي شود از محيط خانوادگي، اجتماعي و پرورشي اوست. زيرا انسان ساخته و پرداخته بنيادهاي خانوادگي، فرهنگي، آموزشي، اقتصادي و روابط و مناسبات اجتماعي جامعه خويش است، به عبارت ديگر چگونگي رفتار و شخصيت افراد بيشتر به محيط اجتماعي، اقتصادي و تربيتي آنها بستگي دارد.
پس ريشه ها، علل و عوامل نابهنجاري هاي اجتماعي از قبيل سرقت، اعتياد، ضرب  و جرح، تجاوزات فردي و گروهي، فحشا و قتل و... بايد مورد مطالعه قرار گيرد و با از بين بردن آنها به كاهش اين گونه بيماري هاي اجتماعي اقدام شود وگرنه روز به روز اين گونه انحرافات اجتماعي بيشتر شده و سرايت بيشتري پيدا مي كنند.
عدم تأمين اقتصادي و اجتماعي از قبيل نداشتن مسكن و تغذيه مناسب و امكانات درماني به ضعف روابط انساني منجر مي شود و ضعف روابط انساني هم باعث تجاوز و بي توجهي نسبت به ديگر افراد جامعه مي شود. اگر احتياجات اوليه مردم تأمين شود عصيان، تجاوز و به دنبالش ارتكاب جرم كمتر خواهد شد چون فقر يكي از عوامل كشش به طرف ارتكاب جرم است ولي علت اصلي آن نيست. وقتي به ريشه و علل ارتكاب جرايم توجه كنيم مي بينيم آن قدر كه جامعه و شرايط نامطلوب آن مؤثر است، فرد به تنهايي گناهي ندارد. گاهي مسئله اي چنان سخت به مسائل ديگر جامعه آميخته است كه غالباً تحليل يا حل آنها به طور جداگانه و بدون در نظر گرفتن آن مسائل دشوار و حتي محال است. به عبارت ديگر مسائل اجتماعي را هنگامي مي توان درك كرد و براي حل آنها چاره اي انديشيد كه ارتباط آنها با ساير مسائل در نظر گرفته شود. چنانچه در روانشناسي، بررسي يك كيفيت روحي بدون توجه به ارتباط آن با ساير كيفيات دشوار است. در جامعه شناسي نيز تحليل و تجزيه يك مسئله اجتماعي به تنهايي غيرممكن است. در روزگار ما متأسفانه مسائل اجتماعي بزرگي مطرح است اما هيچ كدام به پيچيدگي و خطرناكي مسئله بزهكاري كودكان و نوجوانان نيست. توسعه شديد و دامنه دار فساد و عصيان و تبهكاري و از همه بدتر بي هدفي و سرگرداني در ميان اين نسل به صورت يك مشكل اجتماعي بزرگ و بسيار با اهميت درآمده است.
خانواده مهمترين مرجع و پناهگاه براي جوانان است. خانواده هاي آشفته فرزندان را از خود دفع مي كنند. وقتي پدر و مادر مورد اتكا و اعتماد فرزندان نباشند آنان يا به گروه ديگري متكي مي شوند و يا كناره گيري مي كنند. در هر دو مورد امكان سقوط فرزند وجود دارد.
محيط خانواده، محيطي اجتناب ناپذير است. زيرا محيطي است كه طفل آن را انتخاب نمي كند بلكه به او تحميل شده است. وقتي در خانواده هاي ناهنجار رفتار پدر و مادر مناسب نباشد و كودك سرمشق و الگوي خود را رفتار آنان قرار دهد، خواه ناخواه رفتار بچه نيز ناهنجار خواهد شد. نوجواني كه در كودكي و در نوجواني از آزادي و وسايل اوليه زندگي محروم بوده و نتوانسته است به تحصيلات خود ادامه دهد مسلماً مي خواهد حقوق از دست رفته را به دست آورد و انتقام خود را از والدين و اجتماع بگيرد. بنابراين به طغيان و تجاوز عليه حقوق ديگران از طريق ارتكاب بزهكاري اقدام مي كند تا بدين وسيله فشارهاي دروني و ناراحتي هاي خود را تسكين داده باشد. غافل از اينكه دردي بر دردهاي خود خواهد افزود. صاحب نظران علل ارتكاب جرم را در عوامل موروثي، عوامل اكتسابي، عوامل سرشتي و عوامل روحي و.... جستجو مي كنند. با توجه به اينكه جرم را علتي واحد نيست و تأثير علل هم در اشخاص و موقعيت هاي خاص تفاوت مي كند و بايد زمينه اي مهيا باشد كه علتي مؤثر شود، بايد علل و عوامل را به خوبي شناخت.
بديهي است كه نمي توان منكر هر نوع نسبت متقابل يا همبستگي بين بزهكاري و پاره اي از واقعيات رواني  بود. حقوقدانان، جامعه شناسان و مربيان، نوجوانان بزهكار را در گروه معين و مشخصي از افراد قرار مي دهند ولي روان شناسان، گروه بزهكاران را در شمار يكي از گروه هاي متعدد و متنوع ناسازگاران اجتماعي به حساب مي آورند. به عبارت ديگر روان  شناسان به اين نتيجه مي رسند كه در چارچوب يك اجتماع و يا حتي يك گروه، پاره اي از افراد مي توانند خود را تابع قواعد و ممنوعيت هاي مورد قبول آن اجتماع يا گروه سازند، در حالي كه پاره اي ديگر فاقد چنين ظرفيتي هستند. افرادي كه به اين تبعيت تن نمي دهند گروهي را تشكيل مي دهند كه از نظر رواني متجانس نيست، ولي در عين حال مكانيزم رفتار افراد آن را مي توان براساس مفاهيم روان شناسي روشن ساخت. بزهكاران در شمار افراد اين گروهند. البته بايد يادآور شد كه تمام ناسازگاران، بزهكار نيستند. افراد غيربزهكار اجتماع از آنجا كه نسبت به اين مهتري اجتماعي خود هشيارند مجرمان را محكوم مي كنند و معتقدند كه هر فرد براي رفاه مجتمعي كه خود به آن تعلق دارد بايد پاره اي از ناكامي ها را تحمل كند. پس چرا بايد افرادي اميال خود را به زيان افراد ديگر ارضاء كنند. اما با ابراز اين عقيده فراموش مي شود كه زندگي فردي كه به قوانين احترام مي گذارد به  مراتب آسان تر از زندگي بزهكاري است كه بيشتر از ساير افراد اجتماع از رفتار ضداجتماعي خود رنج مي برد. وانگهي افراد روشن بين اجتماع فراموش مي كنند كه بزهكاري بيماري اجتماع است. همان طور كه سرطان بيماري فرد. در واقع بايد بسياري از بزهكاران را آسيب ديدگان بهنجار يك جامعه نابهنجار ناميد، يعني افرادي كه از نظر رواني، طبيعي و بهنجارند ولي بدين علت كه جامعه وضع نابهنجار دارد دست به بزهكاري مي زنند.
اگر تمام دانش هاي مربوط به بزهكاري تاكنون هماهنگ شده و با حاصل تحقيقات متنوع و متفاوت همراه گرديده بود، بدون ترديد عقيده عمومي در باره اين مسئله به رشد بيشتري نايل مي شد.
بزهكاران تصوير درستي از خود ندارند و ارزشي براي خويش قائل نيستند. وقتي بزهكار ارزش خويش را به عنوان يك انسان مورد سؤال قرار داد و عكس العمل ديگران هم نسبت به او نامناسب بود چگونه مي تواند پيوند شايسته و درستي با مردم داشته باشد؟ بزهكاران بيشتر از ديگران از رفتارهاي دفاعي استفاده مي كنند.
بزهكاري مشكلي نيست كه بيست و چهار ساعته ايجاد شده باشد تا براي آن راه  حل هاي كوتاه و سريع و آسان وجود داشته باشد. انحراف رفتار و بزهكاري حاصل سلسله عكس العمل هاي طولاني و بغرنج است.
بزهكاري بيماري ميكروبي نيست كه با يك دارو درمان شود، بلكه طي سالهاي متمادي ريشه دوانده و در يك لحظه قابل تشخيص و مداوا نيست. در زمينه درمان بزهكاري نخستين گام اين است كه هيچ گونه اقدام زيان بخشي انجام نشود. تمام كساني كه بايستي اقداماتي به منظور سركوبي يا نوپروري بزهكاران به انجام رسانند بايد همواره به اين مسأله توجه داشته باشند كه گامي كه برمي دارند در جهت تشديد وضع بزهكاران نباشد.
روش درمان يك بزهكار كه آسيب ديده كيفيات اجتماعي است بايد با روش درمان بزهكاري كه دچار بي نظمي رواني عميق است، متفاوت باشد. بايد در چارچوب گروه بزهكاراني كه داراي اختلالات رواني هستند تفاوت هايي قائل شد.
بايد فهميد كه ريشه درد در جامعه است نه فرد. بايد به فكر بود و راهي پيدا كرد كه از ارتكاب روزافزون جرايم جلوگيري كند. مجازات هميشه جلوي ارتكاب جرم را نمي گيرد زيرا ممكن است زندان براي برخي از افراد آموزشگاه مناسبي براي ارتكاب و فراگيري جرايم سنگين تر باشد. چون در كنار مجرمين باسابقه تري زندگي مي كنند.
تجربه ثابت كرده است كه مجازات به تنهايي نمي تواند به  عنوان شيوه اي كامل براي پاكسازي از آلودگي انتخاب شود. در كنار اقدامات جزايي بايد برنامه ريزي هاي هماهنگ آموزشي و پرورشي نيز اجرا شوند. شكي نيست كه وجود سازمان هاي تربيتي مخصوص براي بزهكاران ضروري است.
به ويژه در مورد بزهكاران نوجوان بايد بدانيم كه آنان مردان و زنان فرداي ايران هستند. چرا بايد امروز را به جاي فراگيري حرفه و دانشي مفيد و سالم به يادگيري جرم و خلاف سپري كنند؟ چرا استعدادهاي بالقوه خود را، به جاي بالفعل كردن بايد نابود كنند؟ چرا بايد انرژي و هوش خود را به جاي صرف كردن در نوآوري و خلاقيت صرف آموزش هاي نادرست كنند؟
دختران و پسران بزهكار مي توانند گنجينه هاي آينده ميهن ما باشند و نبايد از درد شكم گرسنه و تاب نداشتن سوز سرما و آتش گرما و قبل از درك درست واژه «بزه»، عمري را پشت ميله هاي زندان سپري كنند و هنوز اولين كلاس را طي نكرده وارد دانشگاه «دارالتأديب» شوند و هر آنچه را كه تا به امروز نمي دانسته اند به نحو احسن فرا گيرند.
نسيم جعفري بهنام

فهرست منابع و مآخذ:
۱- روانشناسي نوجوانان و جوانان، سيد احمد احمدي- تهران: ترمه۱۳۷۱،.
۲- بزهكاري اطفال و نوجوانان، هوشنگ شامبياتي- تهران؛ ويستار، ۱۳۷۵.
۳- روانشناسي و جامعه شناسي جنايي، محمد حسين فرجاد- تهران: همراه، ۱۳۶۹.

دانش آموزان را بهتر بشناسيم
در محيط كلاس ۳ گروه از دانش آموزان هستند كه بهتر است بيشتر در مورد آنها بدانيد تا بتوانيد رفتار مناسب تري با آنها داشته باشيد.
گروه اول دانش آموزان برجنب وجوش و احياناً پرخاشگر هستند كه احتياج به تحمل بيشتري دارند- متأسفانه به اين دانش آموزان خيلي زود برچسب بيش فعالي مي زنند و آنها را از ساير دانش آموزان متمايز مي كنند اما توجه كنيد كه بيش فعالي خيلي شديدتر از اين حد است- اگر با خشونت و رفتار نامناسب با آنها برخورد شود پرخاشگري در آنها تقويت مي شود و احتمال دارد كه افت تحصيلي پيدا كنند و يا ترك تحصيل كنند. اگر تا به حال توجه كرده باشيد اكثر دانش آموزاني كه از مدرسه اخراج مي شوند جزء همين گروه هستند.
گروه دوم دانش آموزان كمرو مي باشند كه اگر آنها را در بحث هاي كلاسي شركت ندهيد و يا اگر آنها را در كلاس خجالت بدهيد كمرويي در آنها تقويت مي شود و احتمال دارد كه افت تحصيلي پيدا كنند و يا ترك تحصيل كنند. اگر دقت كرده باشيد بعضي از دانش آموزاني كه از مدرسه اخراج مي شوند جزء همين گروه هستند.
و گروه سوم دانش آموزاني هستند كه با همسالان خود تعاملي ندارند و اكثر اوقات، تنها و به اصطلاح در خودشان هستند كه اين نشانه مشكلي در زندگي آنهاست.
اگر چنين دانش آموزاني سراغ داريد حتماً با مشاور مدرسه مشورت كنيد تا راه مناسب تعامل با آنها را براي شما بيان كند. وقتي بتوانيد عميق تر به مسأله اين دانش آموزان نگاه كنيد، خواهيد ديد كه اكثر آنها مشكل بعضاً عميقي در خانواده خود دارند. وقتي كانون مشكل را فهميديد حتماً اين دانش آموزان را بيشتر درك كرده و با رازداري و رفتار مناسب خود، سعي در اصلاح مشكل آنها خواهيد كرد.
راحله فروغي- روانشناس

اولين اتوبوس حمل و نقل ويژه معلولين در قزوين راه اندازي شد
اولين  اتوبوس  ويژه  حمل  و نقل  معلولين  در قزوين  اوايل ارديبهشت طي  مراسمي  با حضور جمعي  از مسئولان  اجرايي  استان  و معلولين  راه اندازي  شد.
مدير عامل  سازمان  اتوبوسراني  استان  قزوين  در اين  مراسم  گفت : به منظور رفاه  حال  معلولين  و جانبازان  در مرحله  اول  يك دستگاه  اتوبوس  حمل  و نقل  شهري  با تجهيزات  كامل  براي  افرادي  كه  معلوليت  جسمي  دارند طراحي  و راه اندازي  شده  است .
علي  خسروي زاده  با اشاره  به  اينكه  اين  طرح  براي  اولين  بار در سطح  كشور در استان  قزوين  اجرا شده  اظهار كرد: هر دستگاه  اتوبوس ۴۳۰ ميليون  ريال  مي باشد و تنها با۱۰ ميليون  ريال  قابل  تبديل  براي  استفاده  معلولان  جسمي  مي باشد. وي  يادآور شد: در صورت  استقبال  معلولين  و جانبازان  از اين  اتوبوس  در سال  جاري  يك  دستگاه  ديگر به  اين  امر اختصاص  خواهد يافت .

اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |