شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۴۵ - May .10, 2003
رَأْيُ الشَّيْخِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ جَلَدَ الغُلَامِ.
تدبير پير را از دليري جوان دوست تر دارم.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
كه از بالا بلندان شرمسارم
ز دست كوته خود زير بارم
وگرنه سر به شيدايي بر آرم
مگر زنجير مويي گيردم دست
نمايشگاه آثار هنري كودكان كار
نمايشگاهي از آثار نقاشي، گلسازي، مجسمه سازي و عروسك سازي كودكان كار و خيابان از فردا تا ۲۵ ارديبهشت ماه در كاوشكده كودكان و نوجوانان برگزار مي شود.
علاقه مندان مي توانند از ساعت ۴ تا ۷ بعدازظهر براي بازديد از نمايشگاه به خيابان رسالت، انتهاي پل سيدخندان، خيابان سعيد كابلي مراجعه كنند.

تمديد مهلت مسابقه كاريكاتور جشنواره مطبوعات
مهلت ارسال آثار كاريكاتور مطبوعاتي به جشنواره مطبوعات تمديد شد. هنرمندان كاريكاتوريست مي توانند آن بخش از آثار خود را كه در مقطع زماني بهمن ماه ۱۳۸۰ تا پايان بهمن ماه ۱۳۸۱ در مطبوعات چاپ شده است تا تاريخ ۲۱ ارديبهشت ماه ۸۲ به نشاني خانه كاريكاتور واقع در خيابان شريعتي، بالاتر از پل سيدخندان، خيابان شهيد گل نبي غربي ارسال دارند.

جشنواره فيلم هاي خانوادگي در اروميه برگزار نمي شود
مدير كل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي آذربايجان  غربي  گفت : چهارمين  جشنواره فيلم  موضوعي  خانواده  امسال  در اروميه  برگزار نمي شود.
حجت الاسلام  محمدباقر سپهري  به  خبرنگار  ايرنا افزود: عدم  حمايت هاي  مالي ، مشكل  تأمين  بودجه  لازم  و عدم  همكاري  مناسب  نهادها و مسئولان  اجرايي  آذربايجان  غربي  دليل  اصلي  برگزار نشدن  جشنواره  فيلم موضوعي  خانواده  در اروميه  هستند.
در جشنواره  سينماي  خانواده  اروميه  همه ساله  فيلمهاي  توليدي  داخلي  جديد و فيلمهاي  خارجي  برگزيده  مرتبط با موضوع  خانواده  به  نمايش  عمومي  درمي آمد و برگزيدگان   اين  نوع  سينمايي  معرفي  مي شدند.
جشنواره  فيلم  موضوعي  خانواده  سه  سال  گذشته  در تابستان  و در سطح  اروميه و شهرهاي  خوي ، نقده ، سلماس ، مهاباد و مياندوآب  اجرا شده  است .
در آذربايجان  غربي  ۱۸ سينما وجود دارد كه  در حال  حاضر تنها ۱۰ سينما از سينماهاي  مذكور فعال  هستند.

بهروز غريب پور از «خيمه شب بازي» مستند مي سازد
بهروز غريب پور با دستمايه قراردادن زندگي آخرين استاد خيمه شب بازي سنتي ايران، اولين فيلم مستند درباره اين هنر را مي سازد. به گزارش ميراث خبر، غريب پور در اين فيلم كه «با عشق تا آخرين نفس» نام دارد، در قالب زندگي استاد احمد خمسه اي نگاهي به نسل هاي گذشته و جديد خيمه شب بازان دارد.
غريب پور گفت: «در اين فيلم يك اجراي كامل از نمايش خيمه شب بازي به روش سنتي به نمايش درمي آيد.»
او با تأكيد بر اين كه خمسه اي آخرين فرد از نسل خيمه شب بازان سنتي ايران است كه بايستي تجاربشان به نسل بعد منتقل شود، گفت: «جاي اين فيلم در فضاي تئاتر عروسكي و سينماي مستند ايران خالي بود. اين اولين فيلم مستندي است كه درباره خيمه شب بازي ساخته مي شود.»
اين فيلم به سفارش دفتر پژوهش هاي فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي ساخته مي شود.
همچنين غريب پور دو فيلم ديگر با همكاري دفتر پژوهش هاي فرهنگي و شهرداري كاشان مي سازد. اين دو فيلم كه هم اكنون در مرحله تدوين هستند به هنرهاي «شعربافي» و «مخمل بافي» در شهر كاشان اختصاص دارند.

طالبي نژاد:
سينماگران مستند ساز ايراني فيلم هاي
ماند گاري ارائه داده اند
يك  منتقد سينما معتقد است  كه  چارچوب  سينماي  ايران ، سينماي  مستند است.
«احمد طالبي  نژاد» كه  در جلسه  نقد و بررسي  فيلم  «بهمن  قبادي » در فرهنگسراي  اقوام  سخن  مي گفت ، افزود: «ما در بخش  سينماي  داستاني حرف  تازه اي  براي  گفتن  نداريم  و در بسياري  از جشنواره هاي  دنيا به  دليل  فيلم هاي  مستندنظير فيلم هاي  كيارستمي ، بيضايي  و بني  اعتماد مطرح  بوده ايم .
وي  معتقد است  : بسياري  از سينماگراني  كه  با ساخت  فيلم هاي  مستند وارد عرصه  سينما شدند، در ادامه  كار حرفه اي  خود فيلم هاي  ماندگاري  ارائه  داده اند.
به  گفته  وي ، فيلم هاي  مستند به  دليل  تركيب  ويژه ، توانسته اند بامخاطبان سينما ارتباط بيشتري  برقرار كنند و اين  همان  نگاه  سينمايي  داشتن  است .
اين  منتقد سينما گفت : فيلم سازاني  كه  فيلم هاي  تجاري  توليد مي كنند، نگاه اقتصادي  بيشتري  به  سينما دارند و اين  در حالي  است  كه  فيلم هاي  مستند نسبت  به  فيلم هاي  تجاري  ماندگارتر هستند.

وحشت «سارس» در «كن»
013405.jpg
برگزاركنندگان جشنواره فيلم كن اميدوارند هنگامي كه هفته آينده شركت كنندگانشان از آسياي شرقي براي شركت در جشنواره به فرانسه وارد مي شوند، با اتخاذ تدابير بهداشتي بتوانند نگراني هاي ناشي از احتمال شيوع بيماري  سارس در ميان مهمانان خود را از ميان ببرند.
گفته مي شود تاكنون بيش از ۵۰۰ تن در اثر ابتلا به سارس ( سندرم تنفسي حاد ) كشته شده اند كه بيشترين آنها در چين، هنگ كنگ و سنگاپور سكونت داشتند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، ورونيكا كايلا، رئيس اجرايي جشنواره، گفت كه برگزاركنندگان دقت و احتياط بسيار زيادي به كار خواهند گرفت، اما آرامش خود را از دست نخواهند داد.
بيشتر اقدامات براي پيشگيري از شيوع اپيدمي از طريق شركت كنندگان خارجي، قبل از رسيدن آنان به فرانسه صورت خواهد پذيرفت. به گفته خانم كايلا تمام شركت كنندگان پيش از ترك كشور خود چك - آپ مي شوند و گواهي نامه پزشكي دريافت مي كنند.
همچنين كشورهايي كه سارس در آنها شيوع دارد تعداد نمايندگان خود را در جشنواره كن كاهش مي دهند. كنترل مسافران، علاوه بر فرودگاه هاي مبدأ در فرودگاه هاي فرانسه نيز صورت مي گيرد.
خانم كايلا افزود: از آنجا كه سفر از شرق آسيا تا مركز اروپا سفري بسيار طولاني است، مهمانداران و خدمه هواپيماها قطعاً متوجه علائم و عوارض بيماري در مبتلاياني كه احتمالاً بتوانند از مرحله كنترل در فرودگاه مبدأ بگذرند، خواهند شد. در چنين شرايطي معلوم نيست چگونه شخصي كه مبتلا باشد مي تواند از چنگ اين سيستم پيچيده و دقيق بگريزد.
يك سرويس ۲۴ ساعته پزشكي در طول برگزاري جشنواره در شهر كن آماده ارائه خدمات خواهد بود و برگزاركنندگان با مقامات بهداشتي دولت، ارتباط و همكاري دائمي خواهند داشت.
به نظر نمي رسد كه ستارگان سينما كه در كن شركت مي كنند ناچار شوند از ماسك هايي نظير آنچه ساكنان شهرهاي بزرگ شرق آسيا به صورت مي زنند، استفاده كنند.
عقيده بر اين است كه منشاء بيماري سارس، استان گونگ دانگ در چين است و شيوع آن از نوامبر سال گذشته به آهستگي آغاز شده است. مقامات بهداشتي چين در ابتدا شيوع اين ويروس را كم اهميت جلوه دادند.
بعضي جشنواره ها و مراسم براي جلوگيري از شيوع سارس اقدامات جدي تري به عمل آورده اند. از جمله جشنواره  ايتاليايي  غرب دور، دعوت خود را از ۲۲ بازيگر، تهيه كننده و كارگردان كشورهاي هنگ كنگ، چين و تايوان، پس گرفت.
جشنواره فيلم كن كه يكي از معتبرترين جشنواره هاي سينمايي جهان است، از ۲۴ ارديبهشت تا ۴ خرداد در شهر كن در فرانسه برگزار مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
بيستم ارديبهشت سال ۱۳۰۷، ايرانيان نخستين سالگرد لغو كاپيتولاسيون را در سراسر كشور جشن گرفتند.
* در اين روز در سال ۱۳۳۲ دكتر مصدق شاه را وادار كرد كه املاك پهلوي را به دولت واگذار كند.
* قانون تشكيل خانه هاي انصاف در روستاها و قصبات به منظور رسيدگي به حل اختلافات قضايي روستائيان كشور و رفع نياز آنان از مراجعه به مراكز قضائي در شهرها، در اين روزها در سال ۱۳۴۴ به تصويب مجلس ايران رسيد. متعاقب آن قانون ايجاد شوراهاي داوري براي انجام همين امور در شهرها به تصويب رسيد. اين نهادها كه تا حدي مشابه دادگاه هاي مردمي شوروي و چين با اختياراتي كمتر بودند پرونده هاي دادگستري را كاهش دادند و از تراكم كار در آنجا كاستند. در اين نهادها تصميمات برپايه كدخدامنشي و حصول سازش گرفته مي شد.
* نهم مه سال ۱۹۴۵، يك روز پس از اين كه درياسالار دونيتس رئيس تازه دولت آلمان قرارداد تسليم بدون قيد و شرط كشورش را امضاء كرد، جنگ جهاني دوم در جبهه هاي اروپا پايان يافت - جنگي كه ۵۵ ميليون كشته تلفات داشت و نيمي از اروپا را كاملاً ويران ساخت. تلفات شوروي در اين جنگ ۲۷ ميليون كشته و بيش از ساير كشورهاي درگير بود. جنگ جهاني دوم در جبهه هاي خاور دور درست سه ماه بعد و با به كار رفتن بمب اتمي از سوي آمريكا بر ضد ژاپن پايان يافت.
* در اين روز در سال ۱۹۸۲ در جريان جنگ آرژانتين و انگلستان بر سر جزاير فاكلند كه از ۳۰ آوريل تا ۱۷ ژوئن طول كشيد ناو موشك انداز انگليسي «شفيلد » بر اثر اصابت يك موشك «اكزوست» ساخت فرانسه كه از يك ميراژ آرژانتيني پرتاب شده بود، غرق شد. پيش از اين رويداد، يك زيردريايي انگليسي ناو بسيار سنگين آرژانتيني «ژنرال بلاگرانو ساخت آمريكا» با ۱۰۴۲ افسر و ملوان را با پرتاب موشك غرق كرده بود. اين جنگ ورود جهان به دوران جنگ هاي موشكي و سلاح هايي از اين قبيل و پايان عصر توپ و تفنگ جز در جنگ هاي دفاعي شهري را ثابت كرد. جنگ فالكلند با تصرف اين جزاير از سوي يك سپاه آرژانتيني كه مدعي مالكيت آنها بود، آغاز شده بود.
ماندگار
«جان ميل» انديشمند انگليسي قرن ۱۹، دهم مه سال ۱۸۶۳ اعلام داشت كه براي تكميل دمكراسي در يك كشور دست كم پنجاه سال وقت لازم است و گفت: تا زماني كه افراد بالغ يك جامعه براي دادن «رأي» به حرف اين و آن گوش كنند در آن كشور دمكراسي واقعي برقرار نخواهد شد. يك جامعه زماني مي تواند خود را يك دمكراسي بنامد كه بزرگسالان آن يقين و مسلم بدانند كه در انتخاب فرد براي دادن «رأي» به او كه مهمتر از هر وظيفه ديگر است اشتباه نمي كنند و اين كارشان بايد دقيق تر از ساعت باشد. به اظهار «جان ميل»، اعضاي يك دمكراسي بايد با تمام وجود مفهوم سپردن سرنوشت خود، شهر و كشورشان را به گروهي ديگر بدانند. «وكالت دادن» كاري بسيار حساس و دقيق است كه جرأت بسيار لازم دارد.
روزگار
بسياري از رسانه ها اين روزها به مناسبت يك اجلاس ناتو در روسيه به پيمان ۲۰ ساله دولتي، تعاون و حسن همجواري جمهوري خلق چين و جمهوري فدرال روسيه كه از عمر آن دو سال مي گذرد اشاره كردند كه در جريان امضاي آن در ۱۶ ژوئيه دو سال پيش، سران دو كشور با توسعه ناتو كه مخلوق دوران جنگ سرد است و مداخله آن در امور ساير كشورها به ويژه بالكان روي خوش نشان نداده بودند. مورخان در همان زمان امضاي اين پيمان را باز شدن فصل تازه اي در تاريخ عمومي خوانده بودند. طبق اين پيمان، دو كشور چين و روسيه متعهد شده اند كه در برابر فشار، تهديد و تجاوز يك قدرت ثالث پاسخ هماهنگ بدهند و به محض احساس خطر، بي درنگ با يكديگر به تبادل نظر بپردازند و اين تماس تا رفع خطر ادامه خواهد يافت، و روسيه دولت جمهوري توده اي چين را نماينده همه چينيان از جمله تايواني ها مي داند. بقيه اصول ۲۵ گانه اين پيمان مربوط به همكاري هاي نظامي، تكنولوژيك و صنعتي و نيز مبادلات تجاري دو كشور پهناور جهان است.
پرسش پزشكي
مردي كه در  آستانه بازنشسته شدن است از دكتر گات سئوال كرده است كه چه بكند كه پس از رها ساختن كار دچار افسردگي نشود و اين است پاسخ او: تا مدتي به مسافرت برود، يا عضو يك باشگاه تفريحات سالم شود، يا به نوشتن خاطرات خود يا تعمير عمارت خانه بپردازد كه دفعتاً دچار خلاء كار و مشغله نشود و بايد بداند كه افسردگي ممتد در سالخوردگي ممكن است باعث ابتلاء به بيماري آلزايمر (فراموشي) و يا عوارض كاهش حافظه شود كه خطرناك است.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com
www.iranianshistoryonthisday.com

داستانك
يك شم خاص
ثبت اتفاقي كه نيفتاده است يك شم خاص مي خواهد. پليس بايد يك عنصر مخرب را از فكر ساختن يك شيء مخرب منصرف مي كرد و مرد، مامور اين قضيه شده بود.
پيداكردن خطوط تشكيل  يك فكر مخرب كار سختي است خصوصا وقتي كه اتفاقي نيفتاده باشد و عنصر مخرب هم دائما در حركت باشد. اما او كه در پيداكردن افكار مخرب داراي يك شم خاص بود، نمي توانست چشم پوشي كند، پس عنصر مخرب را به ميله اي بست و به سرش خيره شد...
آرش نصيري

گشتي در دنياي خبرها
بازداشت سارقان هري پاتر
013410.jpg
سافوك: كارگر ۴۴ ساله يك مؤسسه چاپ به اتهام سرقت نسخه هايي از كتاب منتشر نشده «هري پاتر و فرمان ققنوس» بازداشت شد.
دو نسخه از كتاب جديد ماجراهاي هري پاتر نوشته خانم جي كي رولينگ روز سه شنبه توسط يكي از اهالي سافوك در نزديكي مؤسسه چاپ كليز پيدا شد و در اختيار روزنامه «سان» قرار گرفت. چند ساعت بعد فردي در تماس با روزنامه سان ادعا كرد كه نسخه اي از كتاب را در اختيار دارد و براي تحويل دادنش مبلغ زيادي پول مطالبه كرد. پليس روز بعد احتمال سرقت به قصد اخاذي را مطرح كرد و گفت ممكن است تعداد نسخه هاي ربوده شده بيشتر باشد. علاوه بر كارگر ۴۴ ساله چاپخانه، سه جوان ۱۸ و ۱۶ ساله نيز به نگهداري كتاب هاي مسروقه متهم شده اند.
كتاب جديد هري پاتر قرار است روز ۳۱ خرداد منتشر شود و نويسنده و ناشر آن تاكنون محتواي كتاب را به دقت محرمانه نگاه داشته اند.
كشاورز ميليونر
كارديف: چند ماه قبل يك خانم كشاورز در ولز يك بليت بخت آزمايي خريداري كرد. چندي بعد و در جريان مراسم قرعه كشي مشخص شد كه اين خانم برنده ۵/۵ ميليون پوند در مسابقه بخت آزمايي شده است. اما اين خانم به كلي زمان قرعه كشي را فراموش كرده بود و تا ديروز خبر نداشت كه ميليونر شده است.
وي روز گذشته هنگامي كه براي خريد به مغازه مراجعه كرد، از فروشنده درباره زمان قرعه كشي بليت هاي بخت آزمايي سئوال كرد. او هنگامي كه متوجه شد، مراسم قرعه كشي انجام شده شماره بليت برنده را بررسي كرد و فهميد كه برنده شده است.
مسافر پيگير
لندن: يك مهندس ۶۱ ساله در انگليس درخواست ۱۷ پوند غرامت از يك شركت اتوبوسراني كرده است. وي مدعي شد كه اتوبوس اين شركت ۲ بار به مدت ۱۹ دقيقه و سه بار به مدت ۱۷ دقيقه تأخير داشته است و به دليل همين تأخير، شركت اتوبوسراني بايد به او غرامت بپردازد.
از سوي ديگر رئيس شركت اتوبوسراني اعلام كرده، تنها پس از خريد بليت اتوبوس، مسافر تحت پوشش شركت قرار مي گيرد اما چون مسافر شاكي در زمان تأخيرها، بليت نخريده بود نمي تواند مدعي دريافت غرامت شود.
جالب اينكه، مسافر براي طي مراحل قانوني شكايت خود از شركت اتوبوسراني، ۲۷ پوند هزينه كرده در حالي كه تنها ۱۷ پوند غرامت مي خواهد.
سگ مزاحم
جرجيا: يك سگ در ايالت جرجيا آمريكا سپر و گل گير عقب خودرو كلانتر را چندين بار گاز گرفت و خسارت عمده اي به اين خودرو وارد كرد.
هنگامي كه كلانتر، خودروي خود را مقابل يك خانه متوقف كرد و به داخل خانه رفت، اين سگ غول پيكر با دندانهاي خود، سپر و گل گيرهاي عقب خودرو كلانتر را تكه تكه كرد.
البته هنگامي كه كلانتر اين حادثه را به فرمانده خود گزارش كرد، فرمانده در ابتدا تصور كرد، او دروغ مي گويد اما تحقيق بعدي نشان داد، حق با كلانتر بوده است.
سرقت با لباس دانش آموزان
توكيو: مردي كه لباس فرم دانش آموزان دختر يك دبيرستان را بر تن كرده بود و با اين پوشش به سرقت مي پرداخت، توسط پليس دستگير شد.
اين پسر ۲۴ ساله با استفاده از كلاه گيس و لباس فرم دانش آموزان در كنار ساير دانش آموزان دختر به دوچرخه سواري مي پرداخت و در فرصتي مناسب كيف پول آنان را مي ربود.
۳۰۰ هزار موش در خانه
اكلاهما: مردي كه ۳۰۰ هزار موش را نگهداري مي كرد توسط پليس دستگير شد. اين مرد ۴۴ ساله اين تعداد موش را در خانه خود نگهداري مي كرد و آنها را به صاحبان فروشگاه هاي حيوانات خانگي مي فروخت. آنان اين موش ها را به عنوان غذا در اختيار حيوانات خانگي قرار مي دادند. سرانجام همسايگان اين مرد كه از بوي متعفن خانه وي به ستوه آمده بودند، پليس را خبر كردند و پليس پس از بازرسي خانه، موش ها را پيدا كرد. قرار است اين موش ها به حيوانات باغ وحش خورانده شوند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۱۹ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۲۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۳ دقيقه

گل و گياه
ژربرا
013400.jpg
نام علمي: Gerbera Jamesonii hybrid
خانواده: +COMPOSITAE
اين گياه داراي گلهاي مينايي شكل پرگلبرگ و يا كم گلبرگ به قطر ۵ سانتيمتر در رنگهاي قرمز، نارنجي، صورتي، زرد و سفيد با مركز زردرنگ است. زمان اصلي گلدهي آن اوايل تابستان تا اواخر پاييز مي باشد ولي در بهار و زمستان نيز آن را به گل مي نشانند. (كاشت گلخانه اي). برگها كركدار و لوب دار به طول ۱۵ سانتيمتر هستند. انواع پاكوتاه به بلندي ۳۰-۲۵ سانتيمتر بيشتر به عنوان گياه گلداني استفاده مي شود. و انواع پابلند به عنوان گل بريده به فروش مي رسند.
نيازها: مكان روشن كه حداقل نيمي از روز آفتابگير باشد، نگهداري گياه براي سال بعد مشكل بوده و گلهاي ضعيفي توليد خواهد نمود. نياز به خاك سبك و نسبتاً مرطوب دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۲۱-۱۰ درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در ۱۸-۱۳ درجه سانتيگراد در پاييز يا اول بهار و يا تقسيم گياه در اوايل بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
همشهري ورزشي
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |