شنبه ۲۰ ارديبهشت۱۳۸۲ - شماره ۳۰۴۵-MAY,10.2003
جام يوفا از زير سايه ليگ قهرمانان بيرون مي آيد
فوتبال لاتين در مقابل انگلوساكسون ها
حسن حيدري
اروپا با آن همه بازيكنان مشهور و تيم هاي بزرگ در دهه پنجاه تشنه مسابقه هاي بيشتري بود. هجوم علاقه مندان فوتبال به ورزشگاه ها براي تماشاي بازي هاي ستاره هاي بزرگ جهان باعث شد تا اتحاديه فوتبال اروپا به فكر بازي هاي باشگاهي تازه اي بيفتد تا تيم هاي رده دوم كشورهاي اروپايي نيز بتوانند در چارچوب مسابقاتي به رقابت بپردازند. جام قهرماني باشگاه هاي اروپا دو سالي بود كه با قدرت نمايي رئال مادريد در دل علاقه مندان جاي گرفته بود و آنها قادر بودند ستاره هاي بزرگ آمريكاي جنوبي را در تيم هاي بزرگي به ويژه رئال مادريد ببينند.
000655.jpg

اتحاديه اروپا نام بازي هاي تازه را «جام بازار مكاره» نام نهاد و براساس آن به كشورهاي اروپايي سهميه هاي مختلف داد. به عنوان مثال: قهرمان جام جهاني ۵۴ مي توانست سهميه داشته باشد يا اسپانيا و شوروي كه فاتح جام ملت هاي اروپا شده بودند.
بالاخره در سال ۱۹۵۸ جام مكاره يا اتحاديه فوتبال اروپا شكل گرفت و بارسلونا تيمي از منطقه فقيرنشين كاتالوني ها به مقام قهرماني رسيد تا در رقابت نزديك با حريف ديرينه خود رئال مادريد باشد. جام اتحاديه روند طبيعي خود را طي كرد اما همچنان در سايه ليگ قهرمانان اروپا مانده است.
البته بعد از اينكه يوفا تصميم گرفت رقابت هاي جام در جام را به پايان برساند و بعد از دور نخست مرحله مقدماتي ليگ قهرمانان تيم هاي سوم اين جام به جام يوفا راه مي يابند، اعتبار تازه اي نصيب جام يوفا شد. اما باز هم به عقب برمي گرديم از سال ۱۹۷۲ اين جام با نام يوفا در اروپا دنبال شد.
پس از اسپانيايي ها كه در دو سال متوالي با بارسلون فاتح اين جام شدند، رم از ايتاليا قهرمان شد و به دنبال آن باز هم نوبت قهرماني به ماتادورها رسيد تا والنسيا دو بار پياپي و بعد از آن زاراگوزا، اين عنوان را از آن خود كند.
000650.jpg

از سال ۱۹۶۸ اقتدار انگليسي ها آغاز شد. ليدز، نيوكاسل، آرسنال، تاتنهام، ليورپول و ايپسويچ قهرمانان بعدي جام يوفا بودند. درآستانه فينال چهل و چهارمين دوره رقابت هاي جام يوفا چهار تيم سلتيك گلاسكو از اسكاتلند، بوائيتسا و پورتو از پرتغال و لاتزيو از ايتاليا به مرحله نيمه نهايي راه يافته اند بودند كه در نهايت پورتو و سلتيك به فينال رسيدند. در تاريخ سالهاي متمادي جام يوفا تاكنون تيم هاي انگليسي و ايتاليايي با ۱۰ بار قهرماني ركورددار هستند. بعد از اين دو كشور اسپانيا قراردارد كه تاكنون ۸ جام را از آن خود كرده و آلمان با ۶ مقام قهرماني در رتبه سوم ايستاده است.
بعد از اين كشورها هلند ۴ بار، سوئد ۲ بار، بلژيك، تركيه، مجارستان و يوگسلاوي هركدام يك بار فاتح اين جام شده اند.
فيناليست ها
۹۶ تيم از كشورهاي مختلف دنيا در دور اول اين مسابقات حضور يافتند كه بعد از مراحل مختلف سرانجام دو تيم پورتو و سلتيك گلاسكو قدم به بازي نهايي گذاشتند.
ديدار فينال اين دوره روز ۳۱ ارديبهشت در شهر سويل اسپانيا برگزار مي شود.
000675.jpg

پورتو به رهبري پاچكو هفته پيش نوزدهمين قهرماني اش را در ليگ پرتغال جشن گرفت تا فصل آينده در جام باشگاه هاي اروپا در جست وجوي جام تازه اي باشد.
پورتو براي رسيدن به اين مرحله از سد ۶ تيم در بازي هاي رفت و برگشت عبور كرده است. از سوي ديگر سلتيك گلاسكو ديگر تيم حاضر در مرحله نهايي با حذف بوائيتسا ديگر نماينده پرتغال به اين مرحله رسيد. موفقيت اين تيم در خانه حريف باعث خشم طرفداران پرتغالي شده و تنها به انتقام در اين بازي مي انديشند. اونيل در مورد بازي فينال مي گويد: ما سختي هاي زيادي را براي رسيدن به فينال تحمل كرديم و به هيچ وجه نمي خواهيم مقاومت خود را از دست بدهيم. ما تا رسيدن به جام فاصله كمي داريم و اميدوارم بتوانيم بعد از مدت ها اسكاتلند را در اروپا سربلند كنيم.
پاچكو سرمربي تيم پورتو نيز درباره بازي فينال گفت: بعد از قهرماني در ليگ پرتغال وظيفه ما سنگين تر شد و اكنون طرفداران انتظار بيشتري از جمله قهرماني در جام يوفا دارند.
قهرمانان جام يوفا از آغاز تاكنون
۱۹۵۸- بارسلون
۱۹۶۰- بارسلون
۱۹۶۱- آث رم
۱۹۶۲- والنسيا
۱۹۶۳- والنسيا
۱۹۶۴- زاراگوزا
۱۹۶۵- فرانس واروش
۱۹۶۶- بارسلون
۱۹۶۷- ديناموزاگرب
۱۹۶۸- ليدز
۱۹۶۹- نيوكاسل
۱۹۷۰- آرسنال
۱۹۷۱- ليدز
۱۹۷۲- تاتنهام
۱۹۷۳- ليورپول
۱۹۷۴- فاينورد
۱۹۷۵- مونشن گلادباخ
۱۹۷۶- ليورپول
۱۹۷۷- يوونتوس
۱۹۷۸- آيندهوون
۱۹۷۹- مونشن گلادباخ
۱۹۸۰- اينتراخت فرانكفورت
۱۹۸۱- ايپسويچ
۱۹۸۲- گوتبرگ
۱۹۸۳- اندرلشت
۱۹۸۴- تاتنهام
۱۹۸۵- رئال مادريد
۱۹۸۶- رئال مادريد
۱۹۸۷- گوتبرگ
۱۹۸۸- لوركوزن
۱۹۸۹- ناپولي
۱۹۹۰- يوونتوس
۱۹۹۱- اينترميلان
۱۹۹۲- آژاكس
۱۹۹۳- يوونتوس
۱۹۹۴- اينترميلان
۱۹۹۵- پارما
۱۹۹۶- بايرن مونيخ
۱۹۹۷- شالكه
۱۹۹۸- اينترميلان
۱۹۹۹- پارما
۲۰۰۰- گالاتاسراي
۲۰۰۱- ليورپول
۲۰۰۲- آيندهوون
۲۰۰۳- پورتويا سلتيك گلاسكو

فوتبال خارجي
فوتبال داخلي
كشتي
گوناگون
|  فوتبال داخلي  |  فوتبال خارجي  |  كشتي  |  گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |