شنبه ۲۰ ارديبهشت۱۳۸۲ - شماره ۳۰۴۵-MAY,10.2003
... از زاويه ديگر
مهدي خرمي
000615.jpg

حق با ونگال بود يا رولند كخ
سال قبل علي رضا منصوريان هافبك تكنيكي سالهاي نه چندان دور فوتبال، پس از چند سال بازي در باشگاههاي يوناني در آلمان به تيم استقلال تهران پيوست.
با حضور مجدد اين بازيكن بارقه اميدي در دل هواداران استقلال روشن شد ولي علي منصوريان در همان بازيهاي اوليه هيچ نشاني از آن فوتباليست تكنيكي گذشته نداشت و بسياري از كارشناسان گذشت زمان را نسخه اي براي تطبيق فوتبال به اصطلاح آلماني منصوريان با فوتبال باشگاهي ما تجويز مي كردند.
اما نظر رولند كخ سرمربي آلماني استقلال چيزي غير از نظر كارشناسان بود و فوتبال منصوريان را تمام شده تلقي مي كرد و طي دوران حضور هر چند ناموفق اين مربي آلماني در باشگاه استقلال منصوريان به يك نيمكت نشين تمام عيار تبديل شد و كار به آنجايي رسيد كه حتي از ليست بازيكنان استقلال براي حضور در جام باشگاههاي آسيا هم خارج شد. در آن برهه خيلي ها از جمله خود ما خبرنگاران به اين عمل مربي آلماني خرده مي گرفتيم. با جدايي كخ آلماني و به دست گرفتن سكان مربيگري استقلال توسط جواد زرينچه زمينه حضور دوست قديمي زرينچه يعني منصوريان در تركيب ثابت آبي پوشان مهيا شد.
000605.jpg

هافبكي كه با ارائه بازيهاي بسيار ضعيف و حضور خنثي در ميانه ميدان استقلال اشتباه ما و درستي نظر رولند كخ را به اثبات رساند.
اگر بخواهيم مسئله فوق را در ابعادي وسيع تر مقايسه كنيم وضعيت كنوني ريوالدوي برزيلي هم بي شباهت به علي منصوريان خودمان نيست. چرا كه وقتي مسئولان بارسلونا و در رأس آنها لوئيس ونگال مربي هلندي آن زمان بارسلونا خيلي راحت ريوالدو را بازيكن آزاد اعلام كرد و مفت و مجاني اين بازيكن را در اختيار آث ميلان ايتاليا قرار داد همگان به عقل مسئولان بارسلونا شك كردند كه چرا سوپر استار خودشان و ستاره جام جهاني را به همين آساني از دست داده اند  اما با حضور پاره وقت ريوالدو در آث ميلان و بازيهاي معمولي و غيرقابل قبول اين برزيلي كه حتي۱۰ درصد از خصوصيات قبلي خودش را هم حفظ نكرده است با چشم خودمان تمام شدن و افول يك ستاره بزرگ را در آسمان فوتبال دنيا ديديم.
و اين فرضيه به  اثبات رسيده مجدداً جلوي چشمانمان رژه رفت كه در فوتبال امروز جهان ديگر نامها بازي نمي كنند و خاطرات گذشته در زمان حال كاربردي ندارند بلكه ملاك شرايط روز فوتباليستها مي باشد.
آقاي پرسپوليس، آقاي استقلال، باور كنيد
هشتپلكو شديد
000625.jpg

تا چندي قبل شاهد پخش سريال طنز پاورچين از شبكه پنجم صدا و سيما بوديم كه با استقبال بي نظير تماشاگران هم روبه رو شد. در اين سريال اصطلاحي توسط بازيگران اين سريال به كار مي رفت به اسم هشتپلكو كه بازيگران اين برنامه سعي مي كردند به هر نحو و ترفندي رقيب را از ميدان به در كرده و به اصطلاح هشتپلكو كنند.
اكنون با قياس اين سريال پربيننده با فوتبال ما و حال و روز دو قطب هميشگي سرخابي باشگاهي در ايران درمي يابيم كه پرسپوليس و استقلال دو تيم مطرح و پرطرفدار فوتبال كشورمان توسط باشگاه سپاهان اصفهان و مربي زيركش يعني فرهاد كاظمي به اصطلاح برره اي هشتپلكو شده اند.
در حالي كه در دور برگشت ليگ برتر كشور مربيان دو تيم مطرح تهراني مترصد افت و لغزش طلايي پوشان شهر نصف جهان بودند برخلاف انتظار، اين تيم هاي پرسپوليس و استقلال بودند كه روز به روز بيشتر به سمت پائين لغزيدند و سپاهان اين غول خفته فوتبال ما بغض چندين و چند ساله تيم هاي شهرستاني را تركاند.
و چنين به نظر مي رسد كه تيمهاي قرمز و آبي پايتخت ديگر حتي به گرد شاگردان فرهاد كاظمي هم نخواهند رسيد. در انتها مي بايستي يادآوري كنيم كه آقايان پرسپوليس و استقلال توسط يك تيم شهرستاني يعني سپاهان هشتپلكو شديد چه بخواهيد چه نخواهيد.
فوتبال بازي بچه هاست
فرانتس بكن بائر در دنياي فوتبال نامي است كه احتياج به هيچ توضيحي ندارد. بهترين ليبروي تاريخ و يكي از برترين فوتباليست هاي دوران بعضاً سخناني را به زبان مي آورد كه به اصطلاح قديمي مي بايستي با آب طلا نوشت.
000620.jpg

قيصر فوتبال آلمان اخيراً در يك اظهارنظر جالب ضمن گلايه از مربيان امروزي دنيا به آنان يادآور شد كه فوتبال ورزش بچه هاست و يك ورزش ساده است. با تاكتيك هاي پيچ در پيچ اين ورزش ساده را سخت و پيچيده نكنيد.
با نيم نگاهي به دنياي كنوني فوتبال درمي يابيم كه از نظر نتيجه گيري هم مربياني موفق تر هستند كه صرفاً به دنبال دفتر و دستك و وايت برد نيستند. به عنوان مثال در فوتبال اروپا لوئيس  ونگال هلندي نمونه بارز چنين مربياني است كه پس از موفقيت هاي اوليه در تيم آژاكس در بارسلونا و بعدها در تيم ملي هلند يك مربي ناموفق و سردرگم جلوه كرد و يا هكتور كوپر آرژانتيني كه از او به عنوان يك نايب قهرمان هميشگي ياد مي شود و يا.... كه ذكر نام همه آنها از حوصله خارج است.
در فوتبال خودمان هم به مربياني مثل جلال چراغپور، مجيد جلالي و... مي شود اشاره داشت كه كارنامه درخشاني از خود بجا نگذاشته اند.
حال آنكه در همين فوتبال، ردپاي مربيان موفقي ديده مي شود كه فوتبالي ساده و روان را در دستور كار تيم هاي متبوع خودشان داشته اند كه توأم با موفقيت بوده است. افرادي همچون: فيروز كريمي در تيم پاس و يا فرهاد كاظمي در تيمهاي بهمن و همين سپاهان و محمد مايلي كهن در تيم ملي در جام ملتهاي ۹۶ امارات و...
پر واضح است كه ذكر موارد فوق به هيچ  عنوان به معناي انكار علمي شدن ورزش فوتبال و يا چشم پوشي و ناديده گرفتن توانايي مربيان به اصطلاح پاي تخته اي نيست بلكه نگاهي دقيق به سخن اخير بكن بائر بزرگمرد فوتبال آلمان مبني بر ساده تر كردن ورزش فوتبال و اينكه فوتبال ورزش بچه هاست تا ما تماشاگران هم لذت بيشتري از اين ورزش پرطرفدار ببريم.
ويترين شيك رئال مادريد
بارها و بارها براي همه ما اتفاق افتاده است كه در پاساژي شيك و مجلل قدم  زده ايم و از پشت ويترين هاي پرزرق  و برق، به اجناس رنگارنگ آن خيره مانده ايم ولي در مقايسه با ويترين مغازه هاي معمولي ديگر نوعي دلزدگي برايمان ايجاد شده است. عليرغم آنكه اين اجناس شيك و گران قيمت به علت لوكس بودن بيش از حد، شايد به نوعي آنها را اضافه نيز دانسته ايم.
000610.jpg

حال يكي از اين ويترينهاي بسيار شيك و بسيار لوكس را در ورزشگاه سانتياگو برنابو مادريد شاهد هستيم كه ديدن اين همه ستاره فوتبال در يك زمين به تماشاچي فوتبال همان حالتي را دست مي دهد كه در بالا به آن اشاره شد. صد البته حساب طرفداران دوآتشه اين دست تيمها از بقيه جداست. وقتي به تماشاي بازي تيمي مثل رئال مادريد مي نشيني نوعي تفكر به ذهن انسان القاء مي گردد كه انگار به تماشاي يك مسابقه تشريفاتي تيم منتخب جهان مقابل فلان تيم براي خداحافظي يك بازيكن نشسته اي. ديدن بازي رئال مادريد ديگر حس تماشاي رقابت در اوج هيجان را در انسان بيدار نمي كند، چرا كه وقتي در ضمير خود هميشه اين تيم را از پيش برنده داشته باشيم ديگر فكر رقابت از مخيله مان هم خارج خواهد شد. تازه اگر گهگاهي باختي نيز براي اين تيم پرستاره رقم بخورد همه آن را شگفتي محض مي  دانند. سؤال اين است، آيا وجود اين دست تيمها به جذابيت فوتبال بيشتر كمك مي كند و يا كسالت بار شدن آن. ديده ايم و تجربه كرده ايم كه مسابقه تيمي كوچك كه تنها يك نام بزرگ را در ليست خود يدك مي كشد بسيار تماشايي تر و دلچسب تر از نظر تماشاگر خواهد بود زيرا انتظار درخشش اين تك ستاره به همراه تيمش حس ديدن رقابت را بيشتر در بيننده القا مي كند تا ديدن تيمي كه در تمامي ليست آن حتي يك نام كوچكتر از بقيه هم پيدا نمي شود (مثل رئال مادريد) آيا وجود اين همه بازيكن اشباع شده از جامهاي رنگارنگ در يك تيم نمي تواند آينده فوتبال را به خطر بيندازد و باعث كاهش هيجان فوتبال گردد.
و در انتها مي بايستي اشاره كنم رئال مادريد با اين ويترين تماشايي احتياجي به مربي ندارد.

با پيش كسوتان
اين هفته محمود مشحون،رئيس فدراسيون بسكتبال
مردي با تاريخ بسكتبال
000635.jpg

اين بار به سراغ پيش كسوتي از خانواده بسكتبال رفتيم. پيش كسوتي كه با وجود تعلق داشتن به دهه هاي سي و چهل، پل ارتباطي بين نسل قديم و جديد و تاريخ بسكتبال ايران محسوب مي شود. محمود مشحون با سابقه طولاني در مديريت اجرايي بسكتبال كشور با جاذبه اي قوي آن چنان خوشنام زيسته كه همواره اعضاي خانواده اين ورزش در هر دوره و شرايطي چه در دوران نصب مديران انتصابي و چه انتخابي سكان هدايت آن را به عنوان امانت به او مي سپرند.
جز مقطعي كوتاه در دوران تصدي هاشمي طبا كه وي به دليل نامهرباني ها ي صورت گرفته بر خلاف ميل قلبي خود مجبور به ترك صندلي خدمت به خانواده بسكتبال شد، از اواخر دهه چهل تاكنون همواره در متن اين ورزش حضور فعالي دارد و با همه نارسايي هاي موجود از تلاش در راه ارتقاي ورزش مورد علاقه اش خستگي نمي شناسد.
بسكتبال در خانواده مشحون ها موروثي است به نحوي كه همه پسران اين خانواده به نوعي زندگي خود را با اين ورزش پيوند زدند. ابتدا محمد فرزند بزرگ خانواده دستش به توپ بسكتبال خورد و سپس مابقي برادران نيز راه او را در پيش گرفتند. بعد از محمد نوبت به محمود رسيد تا به عنوان جانشين برادر بزرگتر كه كاپيتان تيم پرافتخار بازيهاي آسيايي ۱۹۵۱ دهلي بود راهش رادر تيم  ملي ادامه دهد. چند سالي از حضور محمود در تيم ملي نمي گذشت كه رضا برادر كوچكتر هم به او پيوست .بدين ترتيب هر كدام از برادران مشحون در برهه اي از زمان پيراهن  تيم ملي ايران را بر تن كردند تا سهمي در افتخارات اين ورزش داشته  باشند. ماحصل گفت وگوي ما را با اين پيش كسوت مي خوانيد:
علي شاكري
مشحون در يك نگاه
نام: محمود
نام خانوادگي: مشحون
متولد: ۱۳۲۰، تهران محله باب همايون
متأهل: داراي دو فرزند يك پسر و يك دختر
نام باشگاه ها: دارايي و استقلال
سالهاي عضويت در تيم ملي: ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۸
000640.jpg

* چگونگي انتخاب بسكتبال به عنوان ورزش مورد علاقه؟
- خانه ما در محله باب همايون پشت مدرسه دارالفنون بود. آن موقع دارالفنون داراي كلوپ هاي ورزشي مختلفي بود كه هر كدام در رشته اي خاص به تعليم و تربيت ورزشكاران مشغول بودند. علاقه مندي من به بسكتبال هنگامي ايجاد شد كه ساك برادر بزرگترم محمد را براي تمرين به باشگاه نيرو و راستي در امجديه به دوش مي گرفتم و خود در گوشه اي از سالن چشم از تمرين آنها برنمي داشتم. ورود به مدرسه دارالفنون آغاز فعاليتم در اين ورزش بود. معلمي داشتيم به نام مسعودنيا كه هم مربي ورزش بود و هم معلم كلوپ ها. به تدريج با آموختن مهارتهاي لازم حضور در يك تيم باشگاهي به نام دارايي را تجربه كردم. پيوستنم به تاج سابق در سال ۳۷ مقارن با دعوتم به تيم ملي بسكتبال شد.
*در چند سالگي به عضويت تيم ملي درآمدي و چگونه از دعوتت با خبر شدي؟
- در ۱۷ سالگي به اردوي تيم ملي دعوت شدم. با دمپايي انگشتي با زيرپيراهن ركابي با دوچرخه براي تماشاي بازي بسكتبال در زمين روباز هندبال فعلي به امجديه رفته بودم كه نهاونديان از نزديكان سليمي رئيس فدراسيون وقت بسكتبال به سراغم آمد و به من گفت: رئيس فدراسيون با شما كار دارد. راستش خجالت كشيدم كه با آن سر و وضع و دمپايي انگشتي به نزدش بروم. به هر شكل نهاونديان مرا راضي ساخت و من در حالي كه سر به زير داشتم خدمت سليمي رسيدم. رئيس فدراسيون به محض ديدن من گفت: محمود جان تبريك مي گويم تو عضو تيم ملي بسكتبال ايران شدي. براي گفتن تشكر دچار لكنت زبان شدم. آن شب بهترين شب زندگيم بود و از خوشحالي تا صبح نخوابيدم.
خجالت از رويارويي با مربيان
جالب آنكه در جمع دعوت شدگان نام مربيان من چون غلام واعظي، مصطفي اوفزي و خسرو تاجبخش هم به چشم مي خورد. در جمع حاضرين بيژن قهرمانلو، مرحوم مسعود ماهتاباني و محمود عدل نيز حضور داشتند از رويارويي با مربيانم در اولين روز تمرينات خجالت مي كشيدم.
در نخستين روز تمرينات حتي جرأت شوت كردن نداشتم و فقط با دادن توپ به بزرگترها شاگردي مي كردم. البته به تدريج با خداحافظي بازيكنان با تجربه وضعيت كاملاً عوض شد.
* چند سال عضو تيم ملي بوديد؟
- از سال ۱۳۳۷تا سال ۴۸ در عضويت تيم ملي بودم. در آن سالها اكثر بازيهاي ما با تيم هاي پاكستان و هند و در نهايت تركيه خلاصه مي شد، هر چند كه در طول اين سالها با تيم هاي فيليپين و سري لانكا هم بازي كرديم . ولي بهترين خاطره ام در اين سالها به فتح تورنمت چهار جانبه در سري لانكا يا سيلان سابق بر مي گردد كه ما توانستيم همه تيم ها را با قدرت شكست دهيم.
* چطور شد كه از تيم ملي كنار رفتي؟
- در حالي كه مي توانستم چند سال ديگر هم در تيم ملي بازي كنم، به دليل مشكلات زندگي مجبور شدم جهت تأمين مخارج خانواده از بسكتبال خداحافظي كنم.
* با چه بازيكناني همدوره بودي؟
- مرحوم مسعود ماهتاباني، سياوش انشاء، بيژن قهرمانلو، نادر كاشاني، رضا مشحون، محسن خلخالي، سعيد خلخالي، مرتضي مازيار، داود حداد و سيروس خلخالي.
* تلخ ترين خاطره دوران بازيگري؟
- شكست سنگين مقابل تركيه در جام بسفر كه با نتيجه عجيب ۱۵۰ بر ۸۰ به سود ميزبان پايان پذيرفت. از فرداي آن روز هر جا كه مردم اين كشور ما را مي ديدند با فرياد «يوزالي» يعني صد و پنجاه تايي ها ما را مورد خطاب قرار مي دادند.
* كار اجرايي را از چه زماني آغاز كرديد؟
بعد از دوران بازيگري مسئوليت انجمن بسكتبال آموزش و پرورش را از سال ۴۸ تا ۵۴ عهده دار شدم. در سال ۵۴ با پذيرش سمت دبيري فدراسيون هندبال هردو انجمن هندبال و بسكتبال را توأماً اداره كردم تا اينكه در سال ۵۶ دبيري فدراسيون بسكتبال را پذيرفتم. در سال۵۷ به عنوان اولين رئيس شورايي فدراسيون بسكتبال انتخاب شدم و به هنگام مسئوليت شاه حسيني كه براي نخستين بار با حضور رؤساي هيأتهاي سراسر كشور رئيس فدراسيون به صورت انتخابي مشخص مي شد باز هم قرعه به نام من افتاد.
در سال ۵۹ همزمان مسئوليت  اداره دو فدراسيون هندبال و بسكتبال را عهده دار بودم.
000645.jpg

با ورود دكتر غفوري فرد به سازمان ورزش طي سالهاي ۶۴ تا ۷۳ بار ديگر مسئوليت فدراسيون بسكتبال را داشتم و پس از آمدن مهندس هاشمي طبا به مدت چند سال عطاي كار را به لقايش بخشيدم.
* چرا با آمدن هاشمي طبا نتوانستيد ادامه فعاليت دهيد؟
- نوع نگاه به بسكتبال بعد از رفتن دكتر غفوري فرد كاملاً تغيير كرد.
با گذشت نزديك به ۶ ماه از آمدن آقاي هاشمي طبا متوجه شدم كه آنها قصد كار كردن با من را ندارند و به همين دليل سازمان ورزش به تعهداتش عمل نمي كرد.
بنابراين حس كردم كه بهتر است با دادن استعفاء و با باز گذاشتن دست مسئولان جديد ورزش براي انتخاب فرد مورد نظرشان به زندگيم بپردازم.
عبور از خيابانهاي دور از ورزش
به قدري در مدت تغيير و تحولات در سازمان ورزش دچار صدمه ديدگي شدم كه بعد از كنار رفتن مدتها از خيابانهايي كه مكان ورزشي در آن واقع بود دوري مي جستم.
هنگامي كه احساس كردم زمينه براي همكاري وجود ندارد بعد از صحبت با مهندس فائقي معاونت فني سازمان تربيت بدني ترجيح دادم قيد فعاليت در بسكتبال را بزنم و به زندگي شخصي ام سر و سامان بخشم.
بازگشت دست جمعي
به مرور زمان ناملايمات را به فراموشي سپردم و هنگامي كه بحث انتخابات رئيس فدراسيون ها به صورت انتخابي پيش آمد با توصيه دوستان و دست اندركاران بسكتبال شرايطي ايجاد شد كه اين توفيق را پيدا كنم تا دوباره به جوانان مملكتم خدمت كنم. البته آمدن مجددم در يك حركت جمعي صورت پذيرفت و من هم بر اساس قول و قرار دوستان با گرفتن قول همكاري و كمك دست جمعي به سر كار قبلي ام بازگشتم. البته من بسيار علاقه مند به قبول اين مسئوليت از سوي دوست عزيزم مهندس ادب نماينده محترم مجلس شوراي اسلامي بودم كه پس از تعارفات بسيار ميان دو دوست با اصرار ايشان قرار شد كه من كانديدا شوم و به هنگام انتخابات نيز شرمنده محبت بيش از حد دوستان و رؤساي هيأتهاي سراسر كشور شدم.
* احساس پس از بازگشت از دوري چند ساله؟
- واقعيت آن كه در مدت دوري به حقايق زيادي پي بردم. آشنايي بيشتري با جامعه پيدا كردم و با افزايش سن با تجربه و پخته تر شدم. از همه مهمتر آنكه متوجه شدم حقايق را هيچ گاه نمي توان براي هميشه پشت ابرها قايم كرد و سرانجام روزي واقعيت ها عيان خواهد شد. از اعتماد چندين باره همه اعضاي خانواده بسكتبال ممنون و متشكرم و اميدوارم كه بتوانم با تلاش همه همكارانم و مساعدت هاي مهندس مهرعليزاده بار ديگر بسكتبال را به جايگاه باارزش قبلي اش نزديك سازم.
000665.jpg

* موفقيت تيم جوانان در بسكتبال آسيا؟
- اعتماد و حس عجيبي به موفقيت تيم جوانان ايران در مسابقات آسيايي كويت داشتم. مثل روز برايم روشن بود كه اين تيم با انگيزه بالا و تلاش مديرانش با دست پر از اين بازيها برخواهد گشت. هنوز هم اعتقاد دارم كه اين تيم اگر از نام چين نمي هراسيد راحت مي  توانست قهرمان آسيا شود. آرزو دارم كه اين تيم در مسابقات جهاني مالزي بتواند گوشه اي از شايستگي هاي جوانان برومند اين آب و خاك را به رخ حريفان كشد.

رژيم غذايي و تأثير آن بر ورزشكار
000670.jpg
عملكرد ورزشي يك ورزشكار بيشتر از آنكه به مصرف غذاي قبل و بعد از مسابقه بستگي داشته باشد، به رژيم غذايي اي بستگي دارد كه او اغلب از آن استفاده مي كند. به هر حال، غذايي كه ورزشكار قبل و بعد از مسابقه يا تمرين مصرف مي كند، مي تواند تأثير فيزيولوژيكي و رواني خوبي بر روي عملكرد او داشته باشد.
مصرف غذا قبل از فعاليت ورزشي يا مسابقه:
اگرچه دستورالعمل هاي جامع و مناسب كمي براي مصرف نوع خاصي از غذا كه بتواند يك وعده غذايي پيش از مسابقه را تشكيل دهد، وجود دارد؛ اما بسياري از ورزشكاران، غذاي پيش مسابقه اي خود را به طور تجربي و سنتي انتخاب مي كنند. اين مهم است كه به رژيم غذايي مورد علاقه ورزشكارمان اهميت بدهيم. در مورد زمان مصرف، مقدار و نوع غذاي پيش مسابقه اي كتابهاي زيادي چاپ شده است ولي تعداد زيادي از آنها پشتوانه علمي محكمي ندارند تا بتوانند براي ورزشكاران مناسب باشند.
وقتي كه مي خواهيم در مورد تغذيه پيش از مسابقه به ورزشكار توصيه اي كنيم، بايد نكات زير را در نظر داشته باشيم.
هدف:
هدف اصلي غذاي پيش مسابقه اي، تهيه مايعات و انرژي در طول فعاليت براي ورزشكار مي باشد.
زمان:
رايج ترين دستورالعملي كه در اين مورد وجود دارد اين است كه ۳ تا ۴ ساعت قبل از مسابقه غذا بخوريم تا در طول مسابقه دچار ناراحتي و حالت تهوع نشويم.
اين قالب بندي زماني، احتمالاً براي ورزشكاران رشته هاي استقامتي از قبيل دونده هايي كه اغلب دچار ناراحتي هاي معدوي مي شوند مناسب است.
اين همچنين ممكن است براي ورزشكاراني كه در ورزشهاي برخوردي و تماسي شركت مي كنند و خطر آسيب ديدگي در آنها زياد است و ممكن است احتياج به بي حسي و بيهوشي پيدا كنند، مناسب باشد.
تجربه نشان داده است كه زمان مطلوب براي خوردن غذاي پيش مسابقه از يك ورزشكار تا ورزشكار ديگر بسيار متفاوت مي باشد. اگرچه تعدادي از ورزشكاران مي توانند چند دقيقه مانده به مسابقه هم غذا بخورند ولي ورزشكاراني هم وجود دارند كه تا ۱۲ ساعت قبل از مسابقه، تقريباً هيچ غذايي نمي توانند بخورند.
ورزشكاران زير بايد بين وعده هاي غذايي خود و يا قبل از مسابقه و تمرين ۳ الي ۴ ساعت وقت بگذارند.
* ورزشكاراني كه در ورزشهاي تماسي (برخوردي) شركت مي كنند و احتمال صدمه ديدگي و آسيب رسيدن به معده شان زياد است.
* ورزشكاراني كه قبل و يا در طول مسابقه دچار حالت اسهال خفيف مي گردند. دلواپسي و نگراني باعث مي شود كه حركات دودي معده (انقباضاتي كه باعث حركت كردن غذا در طول لوله گوارش مي شوند) افزايش يابد. غذا خوردن مي تواند باعث تحريك بيشتر روده گردد. خوردن كامل غذا قبل از مسابقه مي تواند به جلوگيري از بازگشت بي موقع ورزشكار به اتاق خواب كمك كند.
* ورزشكاراني كه در گرما تمرين مي كنند. كم آبي مي تواند باعث درد معده، تجمع گاز در معده و يا گرفتگي عضلات معده گردد.
* ورزشكاراني كه در ورزشهاي بسيار سخت شركت مي كنند كه احتياج به دويدن و پريدن زيادي دارد. براي مثال دونده هاي مسافت، فوتباليست ها، واليباليست ها و بسكتباليست ها، هنگامي كه ورزشكار با شكم پر فعاليت كند، تكان خوردن بيش از حد غذا در معده مي تواند خطر ناراحتي هاي معده را افزايش دهد.
براي ورزشكاران زير خوردن غذا۳۰ دقيقه قبل از مسابقه يا تمرين توصيه مي گردد.
* ورزشكاراني كه در طول مسابقه احساس گرسنگي مي كنند. گرسنگي مي تواند باعث حواس پرتي ورزشكار گردد.
ورزشكاراني كه ضعيف مي شوند و احساس لرزه در اندامشان مي كنند. اين مي تواند به علت كم شدن قند خونشان باشد.
ورزشكاراني كه در رشته هاي ورزشي استقامتي شركت مي كنند و مي خواهند ذخيره كربوهيدرات بدنشان را به حداكثر برسانند. ورزشكاراني كه در رويدادهاي ورزشي طولاني مدت شركت مي كنند (تورنمنت ها، رشته هايي كه در روز ۲ بار مسابقه مي دهند و يا ورزشهايي كه كل روز به طول مي انجامند) بايد قبل از مسابقه تغذيه كنند و در طول مسابقه نيز از خوراك هاي جزيي (اندك) استفاده كنند تا سطح انرژي بدنشان را بالا نگه دارند و از گرسنگي شان جلوگيري شود.
اضافه كردن وزن:
دو دليل اساسي براي اينكه چرا ورزشكاران مي خواهند وزنشان را اضافه كنند وجود دارد.
۱- براي تنومند تر شدن و حجيم شدن بدن و عضلات
۲- براي بالا بردن عملكرد ورزشي
براي اضافه شدن وزن از طريق افزايش توده عضلاني بدن، تركيبي از رژيم غذايي و تمرينات مقاومتي افزاينده مهم است. به هر حال، زمينه ژنتيكي فرد، ريخت بدني و پذيرش و مطيع بودن او، موفقيتش را تضمين مي كند.
بافت عضلاني از۷۰% آب، ۲۲% پروتئين و ۸ درصد اسيدهاي چرب و گليكوژن تشكيل گرديده است. براي رشد عصبي به ازاي هر پوند (۴۵۰) گرم مقدار۲۵۰۰ كيلوگرم انرژي لازم است و بدن بايد اين مقدار كالري اضافي را صرف ساخت عضله در طي تمرينات مقاومتي افزاينده نمايد.
براي اينكه بتوان در هفته ۴۵۰ الي۹۰۰ گرم به وزن عضلاني اضافه نمود، در هر روز در حدود ۳۵۰ الي۷۰۰ كيلوكالري اضافه بر مقدار كالري مصرفي روزانه احتياج به انرژي داريم.
براي اينكه بتوان مقدار بيشتري كالري دريافت كرد، توصيه مي گردد كه ورزشكاران در هر وعده غذايي مقدار بيشتري پروتئين مصرف كنند. تعداد وعده هاي غذايي روزانه را افزايش دهند، در يك وعده غذاهاي متنوع تري مصرف نمايند و غذاي پركالري بخورند.
تجربه نشان داده است كه اگر ورزشكار كمتر از ۵ وعده در روز غذا بخورد، كسب وزن براي او بسيار مشكل مي گردد. براي افزايش وعده هاي غذايي، تعدادي از ورزشكاران از نوشيدني هاي انرژي زا استفاده مي كنند. ورزشكاراني كه در حال اضافه كردن بافت عضلاني هستند، احتياج به پروتئين بيشتري دارند. پروتئين مورد نيازشان در حدود ۲ تا ۵/۱ گرم به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن در روز مي باشد كه اين مقدار زياد را نمي توان با مصرف منابع پروتئيني گياهي به دست آورد. به اين علت كه پروتئينهاي گياهي ارزش بيولوژيكي كمتري نسبت به پروتئين هاي حيواني دارند.
توده عضلاني و قدرت هنگامي افزايش مي يابد كه ورزشكار كالري مصرفي اش را افزايش دهد و از رژيم غذايي پر پروتئين همراه با تمرينات مقاومتي افزاينده استفاده كند.
عبدالله قاسمي دانشجوي رشته تربيت بدني
و علوم ورزشي دانشگاه تهران

ايران در سه رشته در بازيهاي ورزشي دانشجويان جهان شركت مي كند
000660.jpg
گروه ورزشي: مديركل  تربيت  بدني  وزارت  علوم ، تحقيقات  و فناوري  گفت : ايران  براي  شركت  در ۴ رشته  از رقابتهاي  بيست  و دومين  دوره  بازيهاي  ورزشي  دانشجويان  جهان ، اعلام  آمادگي  كرده  بود كه  با حذف  واليبال ، تنها در ۳ رشته  شركت  خواهد كرد.
مهرزاد حميدي گفت : اين  مسابقات  در ۱۰رشته  ثابت  و ۳ رشته  به  دلخواه  كشور ميزبان  انجام  مي شود كه  كاروان  دانشجويي  كشورمان  دررشته هاي  فوتبال ، تكواندو و جودو كه  دو رشته  آن  رشته  انتخابي  كشور كره  جنوبي ، ميزبان  اين  بازيها است ، شركت  مي كند وي  افزود: پيش  بيني  مي شود ۷ هزار ورزشكار و ۳ هزار همراه  از بيش  از۱۸۰ كشور جهان  در اين  بازيها كه  در دهه  اول  شهريورماه  سال  جاري  در شهردايگو كره  جنوبي  انجام  مي شود، شركت  كنند.
به گفته  حميدي ، تيم  فوتبال  دانشجويان  كشورمان  در اين  بازيها در گروه  دي  قرار داشته  و در روزهاي  ۲۰ ، ۲۲ و ۲۴ اوت  ( ۲۹ ، ۳۱ مرداد و ۲ شهريورماه ) به  ترتيب  به  مصاف  تيم هاي  كشورهاي  اروگوئه ، چين  و كانادا خواهد رفت .
مديركل  تربيت  بدني  وزارت  علوم ، درباره  اعزام  تيم  تكواندو اظهار داشت :اين  رقابتها در ۸ وزن  انجام  مي شود و ما نيز در پايان  رقابتهاي  انتخابي كه  اوايل  هفته  انجام  شد، نفرات  برتر را درتمامي  وزن ها انتخاب  كرديم  تا دراردوهاي  تداركاتي  حضور يابند اما اين  بدان  معني  نيست  كه  در تمامي  اوزان ورزشكار اعزام  مي شود، بلكه  در پايان  اردوهاي  تداركاتي  بنا به  سطح  توان  وشايستگي  افراد بهترين ها به  بازيهاي  جهاني  دانشجويان  اعزام  خواهند شد.
حميدي  گفت : تعدادي  از اعضاي  تيم  تكواندو دانشجويان  كه  در تيم  ملي  نيزحضور دارند همزمان  در اردوهاي  تيم  ملي  شركت  مي كنند و تنها در آخرين  اردوبه  جمع  تيم  دانشجويي  مي پيوندند.
وي  درباره  جودو گفت : رقابتهاي  انتخابي  دراين  رشته  ۳ خردادماه  انجام و سپس  اردوهاي  تداركاتي  آغاز خواهد شد.
حميدي  در رابطه  با حذف  تيم  واليبال  دانشجويان  كشورمان  در اين  دوره  ازبازيها گفت : عليرغم  اينكه  ما گواهي  درخواست  شركت  در اين  رقابتها را به همراه  مبلغ  ۲۵۰۰ دلار حق  ثبت  نام  در قرعه كشي  براي  مسئولان  برگزاري  مسابقات فرستاده  و آنها نيز گواهي  وصول  آن  را براي  ما ارسال  كرده  بودند اما،درقرعه  كشي  مسابقات  نام  تيم  ايران  را حذف  كردند.
وي  افزود: از آنجايي  كه  بازيهاي  فيزو، مسابقات  انتخابي  نداشته  وتنها بنا به  تشخيص  مسئولان  فدراسيون  جهاني  دانشجويان ، كشورها به  ويژه براي  رشته هاي  تيمي  انتخاب  مي شوند و محدوديت  وجود دارد، فيزو نام  ايران  را حذف  كرده  است .
حميدي  اظهارداشت : در دوره  قبلي  بازيها كه  در چين  برگزار شد، تيم  واليبال كشورمان  در گروه  خود در مكان  سوم  قرار گرفت  و در نهايت  در رده  ۱۷ جدول رده  بندي  ايستاد اما فيزو در اين  دوره  تصميم  گرفت  كه  تيم  ايران  نباشد.
وي  درباره  اعتراض  به  عملكرد فيزو گفت : طبق  قوانين  موجود ما نمي توانيم  اعتراض  كنيم  از طرفي  به  دليل  نداشتن  پاسور و ليبرو قوي  در تركيب  تيم  دانشجويي  كشورمان ، ترجيح  داديم  كه  در مسابقات  شركت  نكنيم .
حميدي  گفت : با وجودي  كه  تيم  واليبال  دانشجويان  ايران  از سطح  خوبي  برخوردار است  و تمامي  نيروها قدرتي  و سرعتي  هستند اما فقدان  پاسور و ليبرو كارآزموده ، امكان  دستيابي  به  نتايج  مطلوب  را كم  مي كند.
وي  افزود: ما معتقديم  بدنه  تيم  دانشجويي  بايد از ميان  دانشجويان  باشد و نمي خواستيم  به خاطر رفع  اين  نقيصه  افراد نامي  در واليبال  كشور را به عنوان  دانشجو در اين  تيم  جاي  دهيم .
به  گفته  حميدي  بيست  و دومين  دوره  بازيهاي  ورزشي  دانشجويان  جهان  دررشته هاي  دووميداني ، ژيمناستيك  هنري ، ژيمناستيك  ريتميك ، شمشيربازي ، بسكتبال ، شنا، شيرجه ، واترپلو، تنيس ، واليبال ، فوتبال ، تكواندو، جودوو تيروكمان  برگزار خواهد شد وي  اظهار اميدواري  كرد در بيست  و سومين  دوره  اين  بازيها كه  سال  ۲۰۰۵در ازمير تركيه  برگزار مي شود، ايران  بتواند در رشته هاي  كشتي  و جودو به مقام هاي  شايسته اي  دست  يابد.
مسئول  ورزش  دانشجويي  كشور درباره  ميزباني  ايران  در رقابتهاي  جهاني دانشجويان  به  صورت  تك  رشته  گفت : ما آمادگي  خود را براي  ميزباني  دررشته هاي كشتي  و جودو اعلام  كرده  بوديم  كه  به  علت  برگزاري  رقابتهاي  مردان  و زنان  دريك  زمان  اين  ميزباني ها به  ايران  داده  نشد و ظاهرا بعد از ايران  تنهالهستان  آماده  ميزباني  در كشتي  بوده  كه  به  آن  كشور واگذار شده  است .
اين  مسئول  درباره  نحوه  انتخاب  تركيب  نهايي  تيم هاي  اعزامي  اظهار داشت :طبق  مصوبه  هيأت  دولت ، نمايندگي  ايران  در فيزو به  تربيت  بدني  وزارت  علوم  واگذار شده  است  و ما به  عنوان  متوليان  اين  امر سعي  خواهيم  كرد با استفاده  از پتانسيل  تمامي  دانشگاهها وموسسات  آموزش  عالي  دولتي  و غيردولتي  كشور، بهترين  افراد را براي  شركت  دراين  بازيها انتخاب  كنيم .

گوناگون
فوتبال داخلي
فوتبال خارجي
كشتي
|  فوتبال داخلي  |  فوتبال خارجي  |  كشتي  |  گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |