شنبه ۲۰ ارديبهشت۱۳۸۲ - شماره ۳۰۴۵-MAY,10.2003
«رسول خادم» قهرمان جهان و المپيك:
ورزش ما به لحاظ ساختاري فاقد تعريفي سازمان يافته درزمينه هاي تئوريك و اجرا بوده و هست
000630.jpg
رسول خادم قهرمان سه دوره جهان و المپيك معتقد است: برخي از مقاومت هايي كه در مسير تحول و بهبود وضعيت فعلي كشتي صورت مي گيرد مقوله هايي طبيعي است، وليكن اميد دارم موانع جزئي سر راه بهبود وضعيت كشتي برطرف شوند.
مدير حوزه فني، فرهنگي و علمي فدراسيون كشتي مي افزايد من به لحاظ شخصي هيچ نيازي به حضور در كشتي نداشته و ندارم و وضعيت نابهنجار كشتي در عرصه هاي مختلف، وظيفه حضور و خدمت رساني در كشتي را بر دوش من گذاشت. دوست دارم براي كشتي با كمك جامعه كشتي اموري اساسي تبيين شود تا كشتي در جايگاه حقيقي خود در دنياي قهرماني و پهلواني قرار گيرد.
وي تصريح كرد: شايد آنچه كه موجب گرديده نگاه من به ورزش و موضوع كشتي، مسائل فني، فرهنگي و علمي را توأماً دربرگيرد، علاوه بر درك و لمس وجودي سالها رنج و زحمت بي حد و اندازه كار ورزش قهرماني آن هم در جدي ترين سطوح ورزشي، درگير شدن با مسائل ساختاري و مباحث سيستماتيك و طراحي كاركردهاي اجرايي و آموزشي آن هم در سطح كلان تشكيلات ورزش در بستري كاملاً فرهنگي و ارزشي بوده است.
از اين رو، هيچگاه نتوانسته ام موقت و گذرا تنها جهت رفع تكليف نسبت به مباحث مختلف ورزش و كشتي توجه داشته باشم. ورزش ما به لحاظ ساختاري فاقد تعريفي سازمان يافته در زمينه هاي تئوريك و اجرا بوده و هست و از اينروست كه هيچ يك از توقعات و انتظارات متعارف در كشورهاي صاحب ورزش را نمي توان براساس استانداردهايي معين از تشكيلات امروز ورزش متوقع بود.اين نقص با تمامي بزرگي كوچكتر از نقص اساسي فاصله و جايگاه فرهنگي و اجتماعي ورزش كشور با جايگاه تاريخي و فرهنگي ورزش در ايران به عنوان مقوله اي تربيتي است. مشكلي كه تنها در صورت نظام مند شدن كليه ارگانها و سازمانهايي كه داراي كاركرد فرهنگي و تربيتي مي باشند در تعريفي جامع و پويا از نظام تربيتي در جامعه ايراني قابل رفع مي باشد.
خادم گفت: بررسي موضوعات فوق، پيچيدگي هاي ذهني و نظريه پردازيهاي خاص خود را مي طلبد اما با چنين نگاه واقع بينانه اي تشكيلات ورزش و به خصوص كشتي را ديدن با بضاعت اندك امروز مجموعه اي مثل كشتي و با پتانسيل بالا، استعداد و توانمندي فني و فرهنگي در اين رشته ورزشي كهن تنها افسوس هاي متوالي را بر زبان جاري مي سازد.
مدير حوزه فني، فرهنگي و علمي فدراسيون كشتي، در بيان مهمترين اولويت هاي كاري اين حوزه خاطرنشان كرد: از ابتدا پايه اصلي مدت زمان حضور خود در كشتي را مبتني بر ايجاد جاي پايي مستحكم براي آيندگاني كه بخواهند اصولي و قاعده مند حركت كنند در نظر گرفتم. تعريف بعضي از مفاهيم و مباحثي كه كشتي بدان نياز دارد و تاكنون نظام مند و روشن مورد بررسي واقع نگرديده و همچنين تعريف مجدد بعضي از موضوعات كه پيش از اين در كشتي وجود داشته اما امروز روزآمد نيست، از مسايل آغازين نگاهي قاعده مند به كشتي مي تواند باشد.
ايجاد بخشي از چارچوبهاي لازم و ابتدايي در كشتي جهت تصميم گيري هاي اوليه، تلاش جهت خروج كشتي از تصميمات شفاهي و سليقه اي و ايجاد تدريجي جرياني تشكيلاتي در حوزه هاي مختلف امور كشتي، تلاش براي خروج كشتي از تيپ مديريت سنتي و تبديل آن به تشكيلاتي نظام مند، برنامه ريزي جهت استفاده از توانمندي نيروهاي مختلفي كه متأسفانه يا كارآيي آنها بلااستفاده مانده است و يا در جاي خود مورد استفاده واقع نشده اند، تلاش جهت ايجاد مجموعه هايي اساسي به عنوان پيش نيازهاي ابتدايي ورزش قهرماني كه نه تنها در كشتي بلكه در ديگر تشكيلات ورزشي كشور نيز وجود ندارد و امروز كشتي به جهت جايگاه ويژه اش نيازمند شديد آن است، طراحي ساختار بين المللي انستيتوي كشتي كه متناسب با فرآيندهاي علمي روز كشتي جهان و نيازهاي علمي كشتي كشور باشد، در حوزه علمي طراحي دپارتمان كشتي، تلاش جهت جذب و ساماندهي جريانهاي علمي و آموزشي داخلي و خارجي براي كشتي در حوزه علمي، شناسايي طبقه بندي شده مربيان با استعداد داخلي و تلاش در جهت پرورش مربيان در سطوح مختلف سني، تدارك جريان جدي و وسيع فني در تيم هاي ملي از طريق فعال نمودن تيم هاي دوم تا پنجم در رده بزرگسالان و تيم هاي دوم و سوم در رده جوانان و نوجوانان، توجه به پتانسيل بالاي تجربه و بينش فني اساتيد و پيشكسوتان كشتي كشور جهت رفع برخي از ترديدها و امور روزمره كشتي كه قانونمند كردن مسابقات انتخابي از آن جمله بوده است، كارآمدي تشكيلات اجرايي فدراسيون جهت پياده نمودن برنامه ريزي هاي كلان كه اصرار هميشگي من به رئيس فدراسيون بوده و هست، خروج كشتي از برنامه هاي سليقه اي و تلاش در جهت جذب كارشناساني كه منافع كشتي را به منافع شخصي خود ترجيح مي دهند و طرح هاي متعدد ديگري كه هركدام در زمان خود مورد بررسي قرار خواهد گرفت از جمله برنامه هاي ارائه شده در حوزه هاي علمي، فني و فرهنگي بوده كه هر يك در مرحله طراحي و يا اجراي خاص خود قرار دارد.
رسول خادم با بيان اين كه نگاه من از ابتدا در اين حوزه، نگاه مديريتي از نوع طراحي و نظارت بوده است، افزود: سعي اين حوزه مديريتي بر اين است كه تا نهايت توان اجرايي فدراسيون كشتي برنامه ريزي و طراحي هاي خاص خود را براي آن داشته باشد. از اينرو حوزه فوق در زمان هاي مشخص طرح خود را از طريق رئيس فدراسيون دراختيار حوزه اجرايي مي گذارد و حوزه اجرايي زحمت پياده نمودن آن را به عهده مي گيرد. يعني حوزه فني تنها با حضور متخصصين و مسئولان فني كشتي آزاد و فرنگي و مربيان آمادگي جسماني و ديگر اساتيد لازم به برنامه ريزي فني تيم هاي خود در رده هاي سني مختلف پرداخته و بعد امور فني رشته هاي آزاد و فرنگي را برعهده مسئولين فني و ديگر مربيان مي گذارد و خود تنها به نظارت مي پردازد. به طور قطع تشكيلات كشتي تشكيلات سازمان ورزش نيست كه توان اجراي بسياري از طرح ها و برنامه ها را داشته باشد اما اميدوارم بتوانيم تا نهايت توانمندي امروز كشتي به خدمت رساني و اصلاح در ورزش فعلي بپردازيم و نيز تمايل دارم هرچه زودتر جوانان آگاه، سالم و پرشور را به استفاده از تجربيات پيشكسوتان به جهت اخذ مسئوليت جذب كرده و پس از مدتي نظارت خود در خارج از كشتي در عرصه هاي ديگر به خدمتگزاري مشغول شوم.
وي درباره همكاري اين حوزه با انستيتوي كشتي گفت: انستيتوي كشتي چند سالي است كه با درايت و زحمات استاد حميدي بدون ذره اي هزينه فعاليتهاي خود را در حد و بضاعت توان اجرايي خود سامان داده و مسئوليت ارتباطات بين المللي فدراسيون كشتي را نيز برعهده دارد اما آنچه كه به واقع در تعريف تشكيلات اصولي انستيتوي كشتي بايد لحاظ نمود مجموعه اي است كه بتواند جريان جذب كلي دستاوردهاي علمي و تخصصي جامعه كشتي را با ارتباط تعريف شده روزآمد خود فراهم نمايد و در زمينه هاي مختلف فني، تغذيه، آمادگي جسماني، روانشناسي، برنامه ريزي تمريني و... جديدترين و معتبرترين نظريه ها را مورد بررسي و مطالعه قرار دهد.
نتيجه اين مطالعات و پژوهش ها جريان آموزشي نوين و چندبعدي خواهد بود كه با ابزارهاي خاص خود به بدنه تشكيلات ورزش كشتي كشور تزريق مي شود. انستيتو بين المللي كشتي ايران جزيي از حوزه علمي فدراسيون كشتي به حساب مي آيد، همچنين دپارتمان كشتي كه مجموعه تيم شناسي و استعداديابي در كشتي و ديگر عرصه هاي مؤثر و لازم براي كشتي كشور در زمينه هاي علمي و آموزشي دارند در اين حوزه قرار مي گيرند.
خادم در پاسخ به اين سئوال كه آيا در تشكيلات ساختاري فدراسيون چنين حوزه اي تعريف شده است يا خير، گفت: تشكيلات ورزش كشور به دليل فقدان ورودي و خروجي هاي لازم سيستم علمي و آموزش متعارف در جهان ورزشي فاقد چنين تشكيلاتي بوده و تا سال ها بعد نيز خواهد بود.

كشتي
فوتبال داخلي
فوتبال خارجي
گوناگون
|  فوتبال داخلي  |  فوتبال خارجي  |  كشتي  |  گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |