آموزه هايي در ترويج فرهنگ كتابخواني- بخش پاياني
ژاپن و فرهنگ كتابخواني
همزمان با شانزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران
|
|
هيتوشي كري هارا رئيس هيأت مديره انجمن كتابخانه هاي ژاپني
صنعت نشر پررونق و فروش كتابهاي مفيد، به دو عامل تلاش دست اندركاران صنعت نشر و علاقه مندي عموم مردم به مطالعه بستگي دارد. در اين خصوص، دو ديدگاه كلي وجود دارد. نخست، ديدگاهي كه معتقد است عرضه كتاب منجر به ايجاد تقاضا مي شود و ديگري ديدگاهي كه معتقد است وجود تقاضا، باعث ايجاد عرضه مي شود. عده اي از ناشران، كتابخانه هاي عمومي را نوعي مخزن تلقي مي كنند. در حالي كه توزيع كنندگان كتاب مثل كتابفروشي ها معتقدند كه كتابخانه ها بر تجارت كتاب تأثير منفي دارند. از نظر آنان، كتابخانه ها خريداران عمده اي هستند كه تنها يك نسخه از كتاب را خريداري كرده و سپس آن را به صورت رايگان به ديگران امانت مي دهند. مطالعات انجام شده در ژاپن، در زمينه تأثير كتابخانه بر تقاضاي كتاب حاكي از آن است كه در مناطقي كه كتابخانه هاي عمومي فعال و حجم وام هاي اعطايي به كتاب بالاست، تجارت فروش كتاب نيز پررونق و سود حاصله از فروش آن نيز بالا است.
فعاليت كتابخانه هاي ژاپن در جهت ترويج مطالعه
۱- ايجاد كتابخانه هاي سيار در مناطق شهري و كتابخانه هاي قايقي در بنادر ماهيگيري و جزاير.
۲- فعاليت كتابخانه ها در مناطق كوهستاني كه دسترسي به كتابخانه هاي سيار وجود ندارند.
* انجمن اوليا و مربيان، فعاليت هاي كتابخواني مديران: روش كار به اين ترتيب است كه از كتابخانه هاي عمومي، كتاب هايي براي بزرگسالان به امانت به مدارس داده مي شود و در آنجا هر چهار كودك، گروهي را تشكيل مي دهند و هر كودك كتابي را به خانه مي برد. بعد از يك هفته كتاب ها در ميان افراد گروه دست به دست مي گردد. به اين معنا كه هر مادر حداقل در ماه ۴ كتاب مي خواند.
* ۲۰ دقيقه مطالعه مادر و فرزند: در اين برنامه مادران روزانه ۲۰ دقيقه را صرف گوش دادن به متوني مي كنند كه توسط فرزندشان با صداي بلند خوانده مي شود.
* كتابخواني مادران.
* توزيع كتابخانه هاي كشاورزي.
۳- ايجاد كتابخانه هاي محلي. فعاليت مشترك كتابخانه ها و صنايع انتشاراتي درجهت ترويج مطالعه:
الف- تشكيل انجمن هاي ژاپني براي ترويج مطالعه كتاب از طريق فعاليت هاي زير:
* هفته كتاب(اكتبر- نوامبر)
* هفته كتابخواني كودكان.
* ترويج مطالعه در ميان نوبالغين(۲۰ ساله ها)(ژانويه).
* ترويج مطالعه در ميان اعضاي جديد جامعه(آوريل).
* ترويج مطالعه جهت گرامي داشت «روز احترام به سالخوردگان» (سپتامبر).
* ترويج مطالعه مجلات(جولاي).
ب- برپايي نمايشگاههاي كتاب در سطوح محلي و ملي و حمايت انجمن هاي كتابخانه اي از توزيع كتاب.
هر هفته حدود ۵۰ متخصص و افراد اهل مطالعه، كتاب هاي مناسبي را از ميان كليه نشريات جديد انتخاب مي كنند.(۲۰۰-۱۵۰ كتاب در هفته)
همچنين اين انجمن در برپايي هفته كتاب با ناشران و كتابفروشان همكاري گسترده اي دارد.
ترجمه :شكوه رفيعي
|