دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۲- سال يازدهم -شماره ۳۰۴۷ - May.12, 2003
لَيْسَ بَلَد بِأَحَقَّ بِكَ مِنْ بَلَدٍ، خَيْرُ الْبِلَادِ مَا حَمَلَكَ.
براي تو هيچ شهري از شهر ديگر بهتر نيست، بهترين شهرها شهري است كه در آن برايت آسايش فراهم است.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
چشم ميگون لب خندان دل خرم با اوست
آن سيه چرده كه شيريني عالم با اوست
او سليمان زمان است كه خاتم با اوست
گر چه شيرين دهنان پادشهانند ولي
بزرگداشت يكصدمين سال تأسيس موزه آلمان
موزه  موسوم  به  موزه  آلمان در آستانه  يكصدمين  سال تاسيس  خود مراسم  باشكوهي  برگزار كرد.
به  گزارش  تلويزيون  آلمان  اين  موزه  يكي  از معروفترين  و معتبرترين  موزه هاي اين كشور است  كه  آخرين  دستاوردهاي  فني  دنيا را به  معرض  نمايش مي گذارد. در اين  موزه  بازديد كنندگان  از نزديك  با فناوري هاي  روز دنيا و همچنين با تاريخچه  اختراع  اولين  هواپيما، توليد گيتار و اختراع  تلفن  آشنا مي شوند.
بازديد كنندگان  اين  امكان  را دارند كه همزمان  با مطالعه  تاريخچه  اختراعات  و توليد محصولات  با روش  بكارگيري  آنها از نزديك  آشنا شوند.
هر سال  بيش  از يك  ميليون  و سيصدهزار نفر از اين  موزه  در آلمان  ديدار مي كنند.

محمد آفريده وعده داد:
سال ۸۲ ،سال سينماي مستند در ايران
«محمد آفريده » رئيس  مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي ، از توليد ۱۲۰فيلم  مستند در سال  ۸۱ خبر داد و گفت : با تعامل  نهادهاي  فرهنگي  و مشاركت  بخش  خصوصي ، آينده  سينماي  مستند رضايتبخش  است  و سال ۸۲ را ِمي توان سال درخشش سينماي مستند خواند.
وي  در گفتگو با خبرنگاران ، كمبودها و نبود ساختار مناسب  اداري  را از مشكلات  حوزه  فرهنگي  كشور دانست  و در عين  حال  افزود: با تلاش سينماگران  و جوانان  علاقه مند، سينماي  مستند رو به  كمال  پيش  مي رود. سرپرست  جديد انجمن  سينماي  جوانان  ايران  خاطرنشان  كرد: سينماي  مستند، سينماي  بي واسطه  و نزديك  به  جامعه است  و توانايي  پوشش  بخشهاي  مختلف  ازجمله  ميراث  فرهنگي  را داراست .
آفريده  توضيح  داد: حوزه  سينماي  مستند و كوتاه  در طول  ساليان  گذشته  به دليل  غفلت  در جايگاه  مناسبي  قرار نداشت . اما حضور پرفروغ  سينماگران  جوان و خلق  آثار ماندگار توسط مستندسازان  باتجربه ، موجب  تقويت  اين  بخش  در داخل و خارج  كشور شد.
وي  به  ادغام  مركز سينماي  مستند و انجمن  سينماي  جوانان  اشاره  كرد وادامه  داد: بيش  از ۵۰ هزار نفر پس  از انقلاب  در حوزه  فيلم  كوتاه  و مستندآموزش  ديده اند كه  به  دليل  كمبود امكانات  و نبود ظرفيت  لازم ، حضورشان  درسينما كمرنگ  است .وي گفت: «ادغام  دو نهاد فيلمسازي  و ايجاد مديريت  متمركز به  ساماندهي  و جذب نيروهاي  مستعد در عرصه  سينماي  مستند و كوتاه  مي انجامد.»
انجمن  سينماي  جوانان  و مركز سينماي  مستند و تجربي  قرار است  در يك برنامه  شش ماهه  ادغام  و زمينه  ايجاد معاونت  جديد در زمينه  فيلم  كوتاه  ومستند در مجموعه  معاونت  سينمايي  وزارت  ارشاد فراهم  شود. وي  همچنين  از تشكيل  گروه  نمايش  «فيلمهاي  خاص » شامل  آثارهنري ، مستند وتجربي ، در سينماها تا پايان  خردادماه  خبر داد. رئيس  مركز سينماي  مستند و تجربي  گفت : جشنواره  «چشم  انداز سينماي فرانسه » در ۲۳ خرداد ماه  در تهران  برگزار مي شود.
آفريده ، خريد چهار هزار دقيقه  آثار مستند جهان  و نمايش  فيلمهاي  ارزشمند جهاني  در سينماها را از جمله  برنامه هاي  مركز سينماي  مستند در سال  ۸۲ برشمرد.

جعفر پناهي: اداره نظارت و ارزشيابي ارشاد خواستار حذف و تغيير بخش هايي از فيلم شده است
ابهام درباره حضور «طلاي سرخ» در كن
013680.jpg
جعفر پناهي، كارگردان فيلم طلاي سرخ ديروز در گفتگويي، از مشروط شدن صدور پروانه نمايش فيلم به اعمال تغييراتي در بخش هاي مهمي از آن خبر داد.
وي در گفتگو با ايسنا گفت: مدتي پس از ارائه فيلم به اداره نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد، ليست بلندي را تلفني برايم خواندند كه مدت زيادي از فيلم را كم مي كرد و دريافت اجازه نمايش عمومي منوط به آن شد.
من پاسخ دادم به اين ترتيب اگر مي خواهيد، فقط تيتراژ فيلم را نمايش دهيد، چرا كه وقتي سكانسي از فيلم كوتاه شود كه به ساختمان كلي آن لطمه بزند، ساختار و محتواي فيلم كاملا عوض مي شود. وي تاكيد كرد: حتي يك فريم از فيلم طلاي سرخ اضافه نيست و آن را كوتاه نخواهم كرد.
به اين ترتيب و با توجه به گفته هاي اخير معاون سينمايي وزير ارشاد، نمايش فيلم طلاي سرخ در كن در هاله  اي از ابهام قرار مي گيرد. محمد مهدي حيدريان چندي پيش گفته بود از اين پس تنها به فيلمهايي اجازه صادرات و شركت در جشنواره هاي خارجي داده مي شود كه پروانه نمايش در كشور را داشته باشند. وي گفته بود اين قانون قبلا هم وجود داشته اما به طورجدي به آن عمل نمي شده است.
فيلم طلاي سرخ در بخش نوعي نگاه كن پذيرفته شده و قرار است در اين جشنواره به نمايش درآيد. اين فيلم مضموني اجتماعي دارد و به ماجراي سرقت يك جواهرفروشي در شمال شهر تهران مي پردازد. فيلمنامه اين فيلم را عباس كيارستمي نوشته است.
جعفر پناهي در سال ۱۹۹۵ با فيلم بادكنك سفيد در بخش دوهفته كارگردان هاي جشنواره كن حضور يافت و موفق شد جايزه دوربين طلايي را تصاحب كند. فيلم دايره ساخته ديگر پناهي نيز شير طلايي، جايزه اصلي جشنواره فيلم ونيز را برده است.
جشنواره فيلم كن يكي از معتبرترين جشنواره هاي سينمايي جهان است كه دوره امسال آن از ۲۴ ارديبهشت تا چهارم خرداد در شهر ساحلي كن در فرانسه برگزار مي شود. فيلم «پنج عصر» ساخته سميرا مخملباف در بخش مسابقه اصلي اين جشنواره حضور دارد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
* «تئودوسيوس دوم امپراتور روم ۱۲ مه سال ۴۲۰ ميلادي در آخرين ديدار خود با فرماندهاني كه عازم جنگ با ايران بودند به آنان توصيه اكيد كرد كه پس از رو به رو شدن دو ارتش و آغاز زد و خورد، بهترين هنگ رومي را مأمور تصرف پرچم ملي ايران كنند و تأكيد كرد كه با تصرف پرچم، سربازان ايران روحيه خود را كه عاملي است مهم از دست خواهند داد.» مورخ ارتش كه در اين جلسه حضور داشت و نيز ناظر صحنه هاي اين جنگ ايران و روم بود كه دو سال طول كشيد نوشته است كه در جريان جنگ، نيروهاي رومي بارها كوشيدند تا پرچم ايران را به دست آورند، ولي موفق نشدند. اين مورخ سپس به توصيف اين پرچم پرداخته و نوشته است: «پرچم ملي ايران» ۷ متر و ۳۰ سانتيمتر در ۵ متر (اندازه ها بعداً به نظام متريك محاسبه شده است) است.
علامت برجسته پرچم با نخ هاي نقره و زر و سنگ هاي قيمتي (ياقوت و...) دوخته شده بر آن اشعه آفتاب را تا مسافتي دور منعكس مي كند. اين پرچم روي يك تپه يا زمين مرتفع قرار داده مي شود و در محاصره سه رديف سرباز نيزه دار در جريان جنگ، بلندقامت است و...
جنگي كه از آن ياد شد در سال ۴۲۲ با امضاي يك پيمان صلح ميان دو ابرقدرت پايان گرفت. بايد دانست كه پرچم ملي ايران باستان تنها يك بار تصرف شد و آن در جريان جنگ قادسيه در سال ۶۳۷ ميلادي بود.
*۲۲ ارديبهشت سال ۱۳۳۰ دكتر مصدق نخست وزير وقت ناگهان اعلام كرد كه اطلاع  يافته است كه براي از ميان برداشتن او توطئه شده و نقشه قتل وي طرح و آماده گرديده و بنابراين در مجلس متحصن خواهد شد تا اگر خون او را بريزند در خانه ملت جان داده باشد. ضمناً در اين روز از سوي دكتر مصدق؛ مهندس مهدي بازرگان، مهندس حسيبي، دكتر عبدالحسين علي آبادي، محمدعلي وارسته و محمدبيات تعيين شدند تا به خوزستان بروند و از شركت نفت انگلستان خلع يد به عمل آورند.
* ۱۲ مه ۱۷۹۹ ويليام پيت نخست وزير وقت انگلستان در شوراي وزيران اين كشور اعلام كرد كه به منظور جلوگيري از ورود شعارهاي انقلاب فرانسه به آن كشور لايحه اي تنظيم كرده كه آن را به پارلمان خواهد داد. اين لايحه ۱۲ ژوئن همان سال به تصويب رسيد.
ماندگار
نشست سال ۱۹۶۴ انديشمندان و استادان علوم سياسي دانشگاه هاي مهم جهان براي بحث درباره عوامل اداري كه دمكراسي را تضعيف مي كند، ۱۲ ماه مه با صدور قطعنامه اي كه «كاتلين نويل» بعداً شرح مذاكرات و متن و تفسير قطعنامه را به صورت كتابي قطور در آورده است پايان يافت. قبلاَ نيز در زمينه اين نشست كتابي در ۱۲۸ صفحه تحت عنوان «خال هاي سرطاني دمكراسي» انتشار يافته بود. هدف از نشست سال ۱۹۶۴ عمدتاً بحث درباره عوامل داخلي (اداري) تضعيف دمكراسي بود. در اين قطعنامه با توجه به تجربه سالهاي ۱۹۰۴ تا ۱۹۶۴، خالهاي سياه سرطاني دمكراسي به اين شرح آمده بود: سوءاستفاده مقامات دولتي (انتصابي) و انتخابي (نمايندگان) از قدرت، آلودگي مقامات و كاركنان نهادهاي عمومي، به اعتيادات زيان آور، دورويي و چاپلوسي، قوم وخويش بازي و رعايت حال نزديكان و دوستان، تسليم شدن مقامات به تهديد و ارعاب اصحاب نفوذ و قدرتمندان، ارتشاء، بي حالي كاركنان و مقامات، عدم دلسوزي، عدم احساس و قبول مسئوليت، قانون گريزي و نيز سهل انگاري مردم و رسانه هاي گروهي كه رسانه ها بايد افشا كننده باشند و مردم بايد اعلام جرم كنند و دادخواست بدهند.
نشست سال ۱۹۶۴ پنجاه درصد مسئله را به گردن مردم و رسانه ها انداخته است كه اگر به موقع افشا و اعلام جرم كنند قضيه ابعاد بيشتري به دست نخواهد آورد و دمكراسي يك كشور تضعيف نخواهد شد و دمكراسي روي كاغذ باقي نخواهد ماند.
روزگار
نتايج پژوهش هاي پزشكي كه اخيراً اعلام شده است:
* موارد بيماري هاي قلبي نسبت به سال ۱۹۹۰ كاهش نيافته، ولي از تلفات اين بيماري به دليل آشنايي مردم با علائم آن، راههاي پيشگيري و نيز ساخت داروهاي تازه به ميزان ۲۶ درصد كاسته شده است كه پيشرفت چشمگيري است.
* به همان نسبت كه در مردها موارد سرطان پروستات افزايش يافته در بانوان نيز سرطان سينه زياد شده و ميزان اين افزايش در سال ۲۰۰۲ نسبت به ۳۴ سال قبل از آن، ۲۵/۴% است.
* آزمايش هاي تازه در زمينه وادار كردن مغز به ساختن سلول هاي تازه و ترميم سلولهاي از دست رفته اين اميدواري را به وجود آورده است كه بزودي بشر موفق شود با بكار بردن تدابير و كمك داروهاي شيميايي مغز را به ترميم اين ضعف خود وادار سازد.
* اين فرضيه دانشمندان ژاپني كه مي توان با تكنيك طب سوزني و فرو بردن سوزن در نقاطي از دست جريان خون به چشم را افزايش داد با تجربه هاي پژوهشگران آمريكايي به ثبوت رسيده است.
پرسش پزشكي
از دكتر گريفيت سئوال شده است كه براي جذب كامل قرص هاي پايين آورنده فشار خون چه بايد كرد؟ و اين است پاسخ او: اين قرص ها را با آب گريپ فروت بخوريد تا درصد جذب آنها بالا رود. گريپ فروت تأثير بسياري از داروهاي خوردني را افزايش مي دهد.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com

داستانك
راه بندان
عجله داشت، اما خيابان شلوغ بود و حركت خودروها به كندي صورت مي گرفت. با خود فكر كرد كه:« بايد از فرمول B  استفاده كنم تا زودتر برسم.»
كلاه ايمني را سرش گذاشت و دكمه زير فرمان را در حالت روشن قرار داد. خودرو با تغييري سريع به وسيله اي پرنده تبديل شد و آرام آرام از زمين فاصله گرفت. ديگر مشكلي نبود، با اين وضعيت مي توانست خيلي زود به مقصد برسد فقط بايد پايش را روي پدال گاز مي گذاشت و با سرعت از بالاي سر همه مي گذشت...
ناگهان صداي چند بوق متوالي در گوشش پيچيد، به خودش آمد، سرش را از روي فرمان برداشت و نگاهي به روبرو انداخت. راه باز نشده بود. زير لب غريد:« فكر مي كنن با بوق زدن راه باز مي شه» و دوباره سرش را روي فرمان گذاشت تا در خيال فرو رود.
محسن سعيدالسادات

گشتي در دنياي خبرها
جنجال دوباره باردو
پاريس: بريژيت باردو بازيگر سينماي فرانسه همواره يك شخصيت جنجالي بوده كه به داشتن عقايد نژادپرستانه مشهور است.
وي در سال ۱۹۹۸ به مردم كشور الجزاير توهين كرد و ۳۲۵۰ دلار جريمه شد. وي اخيراً در تازه ترين كتاب خود كه «فريادي در سكوت» نام دارد در مورد گسترش اسلام گرايي در كشور فرانسه هشدار داده است و خواستار مبارزه با اين پديده شده است.
پيش بيني مي شود كه مضامين موجود در اين كتاب باعث برانگيخته شدن اعتراضات شديد ۵ ميليون مسلمان ساكن فرانسه شود و باردو باز هم محكوم به پرداخت جريمه گردد.
سوپ لوبيا در كامبوج
كامبوج: مردم كامبوج اين روزها در التهاب و نگراني ورود ويروس بيماري سارس به كشورشان به سر مي برند.
به همين دليل مردم اين كشور هر روز چند كاسه سوپ لوبيا سبز مي خورند چون شايع شده است مصرف لوبيا سبز در پيشگيري از ابتلا به بيماري سارس مؤثر است.
در پي انتشار اين شايعه، قيمت لوبيا سبز در بازارهاي كامبوج افزايش يافته و والدين، فرزندان خود را مجبور مي كنند هر روز حداقل چند كاسه سوپ لوبيا سبز بخورند.
حتي برخي از مردم معتقدند، مصرف اين نوع سوپ، مي تواند باعث درمان سارس در افراد مبتلا شود.
تلاش براي ورود به زندان
نيويورك: همواره شنيده بوديم كه زندانيان تلاش مي كنند كه از محل حبس خود بگريزند اما ديروز اعلام شد يك مرد در آمريكا بسيار تلاش كرد تا وارد يكي از زندان هاي اين كشور شود.
وي يك كارت جعلي براي خود تهيه كرد و در حالي كه لباس كاركنان زندان را بر تن داشت بسيار اصرار ورزيد كه وارد زندان شود، اما مأموران زندان مانع از ورود وي به اين مكان شدند.
به هر حال هنگامي كه فرد مشكوك متوجه شد مأموران زندان به كارت جعلي وي مظنون شده اند، پا به فرار گذاشت.
۷ فاكتور براي بالغ شدن
شيكاگو: مردم آمريكا زماني يك فرد را بالغ مي دانند كه صاحب ۷ فاكتور باشد. اين فاكتورها عبارتند از: ۱-۲۶ سال سن ۲- قطع حمايت مالي از سوي والدين ۳- زندگي نكردن در خانه پدر و مادر ۴- كار تمام وقت ۵- تكميل تحصيلات عالي ۶- تشكيل خانواده ۷- بچه دار شدن.
لازم به ذكر است، دانشمندان دانشگاه شيكاگو پس از نظرسنجي هاي متعدد به اين نتيجه دست يافته اند.
جشن به خاطر مرگ همسايه
برلين: يك مرد بازنشسته در آلمان كه در پي مرگ همسايه اش، جشن و سرور براه انداخته بود محكوم به پرداخت سه هزار دلار جريمه شد.
اين مرد بازنشسته كه همواره با همسايه خود نزاع و كشمكش داشت، پس از درگذشت وي و هنگامي كه خانواده اش مشغول تشييع جنازه بودند، وي با آتش بازي و خواندن ترانه، مرگ همسايه را جشن گرفت و خشم خانواده متوفي را برانگيخت.
به همين دليل، يك دادگاه عالي، اين مرد را به دليل حفظ نكردن حرمت هاي اجتماعي محكوم به پرداخت سه هزار دلار جريمه كرد.
شكايت شعبده بازان
سائوپولو: ۲۱ تن از شعبده بازان برزيل عليه يكي از شبكه هاي تلويزيوني اين كشور شكايت كرده اند. اين شبكه تلويزيوني در سال ۱۹۹۹ با پخش برنامه اي نشان داد كه شعبده بازان چگونه از داخل يك كلاه خرگوش بيرون مي آورند و يا انسان را به دو نيم تقسيم مي كنند. شعبده بازان شاكي معتقدند اين برنامه باعث كساد شدن كسب و كار آنان شده است و به همين دليل شبكه تلويزيوني بايد از سال ۱۹۹۹ به بعد به آنان غرامت بپردازد. درآمد اين شعبده بازان از زمان پخش اين برنامه به طور متوسط ۶۵ درصد كاهش يافته است.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۲۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۲۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۱ دقيقه

گل و گياه
شقايق
013675.jpg
نام علمي:
Papauer rhoeas
خانواده:
PAPAVERACEAE
گياه يكساله سريع الرشد و افراشته با ساقه هاي نازك و كركدار و برگهاي لوب دار به رنگ سبز روشن، گلهاي مدور و اغلب فنجاني شكل آن در طيف هايي از رنگ قرمز، صورتي، گل بهي و يا سفيد در فصل تابستان ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۶۰ و گستردگي آن به ۳۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك مرطوب ولي داراي زهكش خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در فصل پائيز يا بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |