سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۴۸
بدهي هاي عراق
برخي كشورها مانند فرانسه، آلمان و روسيه كه بيش از ۱۳۰ ميليارد دلار از عراق طلب دارند، هرگز حاضر به چشم پوشي از پول هاي خود نيستند و اين درخواست آمريكا با استقبال سردي از سوي آنان مواجه شده است 
يكي از بزرگترين طلبكاران صدام حسين و عراق، پادشاهي سعودي است، اين كشور ۲۵ ميليارد دلار در طول جنگ هشت ساله اين كشور با ايران به عراق وام داده است
002080.jpg
دولت جورج دبليو بوش كه موفق شد صدام حسين را از قدرت سرنگون كند، داعيه بازسازي عراق را سر داده و در اين راه با اعطاي قراردادها به شركت هاي خودي، به هزينه كردن نفت هاي استخراج نشده مشغول است. او در اين راه از ديگر كشورها نيز خواسته تا قروض عراق را ناديده بگيرند.
در اين ميان برخي كشورها مانند فرانسه، آلمان و روسيه كه بيش از ۱۳۰ ميليارد دلار از عراق طلب دارند، هرگز حاضر به چشم پوشي از پول هاي خود نيستند و اين درخواست آمريكا با استقبال سردي از سوي آنان مواجه شده است.
به گزارش بلومبرگ، مذاكره در بين كشورهاي طلبكار عراق و همين طور طلبكاران قبلي اين كشور، مانند مصر و لهستان احتمالاً بزرگترين نشست ها در نوع خود است كه توان تأخير در بازسازي عراق و يا حتي به بن بست كشاندن آن را دارد.
يكي از مقامات آمريكايي در اين مورد با اشاره به خطير بودن اين مذاكرات گفت: آنچه مسلم است كشورهايي كه در اين مذاكرات ما را همراهي مي كنند طلب كمي از عراق دارند و مابقي هم كه قسمت اعظم بدهي عراق مربوط به آنهاست، در مقابل بخشش طلب، امتيازات ويژه اي درخواست كرده اند.
درهمين حال كارشناسان معتقدند بخشش بدهي هاي عراق براي پيشبرد روند بازسازي اين كشور ضروري است چرا كه با دو ميليون و چهارصد هزار بشكه فروش نفت در روز، هزينه بازسازي يكصد ميليارد دلاري اين كشور نيز تأمين نخواهد شد،  چه رسد به بازپرداخت بيش از ۳۲۴ ميليارد دلار بدهي.
كشورهاي طلبكار
عراق، يك ميليارد و هشتصد ميليون دلار به فرانسه، چهار ميليارد و سيصد ميليون دلار به آلمان و ۹ ميليارد دلار به روسيه بدهكار است. اين ميزان اعتبار و وام از سوي اين كشورها به عراق عمدتاً براي تجهيز اين كشور در زمان جنگ با ايران اعطا شده است.
عراق از اعتبارات ديگر كشورها عمدتاً براي كشورگشايي و خريد تجهيزات نظامي و از بخشي از آن نيز براي گسترش صنعت نفت خود استفاده كرده است.
اما يكي از بزرگترين طلبكاران صدام حسين و عراق، پادشاهي سعودي است، اين كشور ۲۵ ميليارد دلار در طول جنگ هشت ساله اين كشور با ايران به عراق وام داده است.
مسأله بدهي هاي عراق به مانعي اساسي بر سر راه آمريكا در جريان مذاكرات و تصميم گيري سازمان ملل براي بازسازي و اداره عراق پس از جنگ تبديل شده است. براي رسيدن به هدف، ايالات متحده قصد دارد نقشي را براي روسيه و فرانسه قائل شود و اين همان اعطاي نقش به سازمان ملل متحد در عراق پس از جنگ است. فرانسوي ها و روس ها نيز در اين بين مشكل تصميم گيري دارند. شركت هاي نفتي اين دو كشور شديداً خواهان دستيابي به امتيازاتي در عراق پس از جنگ هستند كه در اين صورت كشورهاي متبوعشان بايد همكاري هاي لازم را با ايالات متحده در كليه موارد پس از جنگ به انجام برسانند. شركت نفتي توتال كه سومين كمپاني نفت اروپا است و
همين طور لوك اويل روسيه توافقنامه هاي بسياري با صدام به امضا رسانده اند كه به موجب آن پس از پايان تحريم هاي سازمان ملل، حق توسعه چاه هاي نفت اين كشور به آنها اعطا مي شد. يكي از مقامات خزانه داري آمريكا با اشاره به تخريب بانك مركزي عراق و همين طور سرقت ميليون ها دلار از آن، ميزان سرمايه هاي واقعي و ذخاير ارزي اين كشور را نامشخص عنوان كرد و گفت: عراق تا پيش از پايان سال ۲۰۰۴ قادر به بازپرداخت بدهي هاي خود نخواهد بود.
درماه ژانويه مركز مطالعات استراتژيك آمريكا در واشنگتن ميزان بدهي هاي عراق را حدود ۶۲ ميليارد دلار عنوان كرد. اين در حالي است كه بانك جهاني اين ميزان را بيش از ۱۲۷ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار تخمين زد. بنابر آمار منتشره از سوي مركز مطالعات استراتژيك، عراق بابت جنگ خليج فارس در سال ۱۹۹۱ بيش از ۱۹۹ ميليارد دلار بدهكار است كه با احتساب بدهي هاي قبلي كل بدهي هاي اين كشور به ۳۲۶ ميليارد دلار مي رسد.
باشگاه پاريس
آمريكاييان بيشتر تمايل دارند مسأله بدهي هاي عراق را در نشست اعضاي گروه ۷ و روسيه بررسي كنند. اين درحالي است كه كشورهاي صنعتي به مطرح شدن اين موضوعات در باشگاه پاريس تمايل دارند. به عنوان مثال، روسيه و شخص ولاديمير پوتين كه مشغول پيگيري اعتبارات اعطايي به عراق در زمان شوروي سابق هستند، رسماً اعلام كرده كه به موضوع بدهي هاي عراق بايد در باشگاه پاريس رسيدگي شود.
كويت نيز كه از جمله كشورهايي است كه ۱۷ ميليارد دلار به صورت وام در اختيار اين كشور قرار داده و ۸۰ ميليارد دلار هم از جنگ و حمله به اين كشور خسارت ديده رسماً اعلام كرده كه بدهي هاي عراق به كويت قابل فراموشي نيستند. با اين حال نماينده كويت در سازمان ملل گفت: كويت بخشي از بدهي هاي عراق را خواهد بخشيد. وي در اين مورد به رقم خاصي اشاره نكرد.
در همين حال يك مقام مسؤول در سازمان ملل با اشاره به نقش كشورهايي كه بدهي هاي عراق را مي بخشند در آينده اين كشور گفت: اين كشورها بايد به خاطر داشته باشند كه دولت آينده عراق بخشش آنها را فراموش نكرده و احتمالاً به آنها در روابط اقتصادي و سياسي اولويت خواهد داد.
كارشناسان معتقدند كه باشگاه پاريس احتمالاً از مدل يوگسلاوي در مورد عراق استفاده خواهد كرد. اين باشگاه در سال ۲۰۰۱ از بيش از ۷۰ درصد بدهي هاي يوگسلاوي صرف نظر كرد.
بانك ها نيز بيش از دو ميليارد و ۶۰۰ ميليون دلار از عراق طلب دارند كه در اين ميان كل طلب بانك هاي آمريكايي به ۳۲ ميليون دلار مي رسد. براي رسيدن به هدفي مشابه بانك ها نيز به كلوپ لندن مراجعه مي كنند.

تاجيكستان و مشكل بازپرداخت وام
002085.jpg
معاون مديرعامل صندوق بين المللي پول در شهر دوشنبه گفته است كه در سال ۲۰۰۵ ميلادي دولت تاجيكستان در زمينه پرداخت بدهي هاي خارجي خود با مشكلات جدي مواجه خواهد شد.
به گفته وي هم اكنون ميزان بدهي هاي خارجي تاجيكستان حدود يك ميليارد دلار آمريكايي است.
اين درحالي است كه بخش درآمد بودجه كشور در سال جاري ميلادي تنها معادل ۱۸۰ ميليون دلار آمريكايي است.
به گزارش بي بي سي ادواردو آنينات، معاون مديرعامل صندوق بين المللي پول پس از پايان ملاقات خود با امامعلي رحمانوف، رئيس جمهوري تاجيكستان، در يك نشست خبري گفت هرچند وضع بازپرداخت بدهي هاي خارجي اين كشور موقتاً تثبيت شده است ولي اين كشور از سال ۲۰۰۵ ميلادي در اين زمينه با مشكلات جدي  روبه رو خواهد شد.
به اعتقاد آنينات، از اين به بعد دولت تاجيكستان بايد ۲۵ درصد درآمد بودجه اين كشور را براي بازپرداخت بدهي هاي خارجي خود مصرف كند. آنينات افزود به اين دليل ضروري است دولت تاجيكستان ميزان سرمايه گذاري در برنامه هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي خود را كاهش دهد.
وي گفت:  موضوع بدهي هاي خارجي تاجيكستان و وضع بازپرداخت اين بدهي ها در روابط ميان اين كشور و صندوق بين المللي پول از مسائل مهم است. به اين دليل سياست دولت تاجيكستان در مورد ميزان اين بدهي ها و شرايط بازپرداخت اين مبالغ بايد شفاف باشد.
آنينات مي گويد حالا بدهي هاي خارجي تاجيكستان معادل يك ميليارد دلار آمريكايي است كه براي دولت تاجيكستان مبلغ اندكي نيست. زيرا بخش درآمد بودجه تاجيكستان تنها معادل ۱۸۰ ميليون دلار آمريكايي است.
ادواردو آنينات گفت: براي بازپرداخت  به موقع اين مبالغ مقامات تاجيكستان بايد در زمينه اصلاحات بخش هاي مختلف اقتصاد و تجديدنظام بانكي در اين كشور تدابير ضروري اتخاذ كنند.
به اعتقاد معاون مديرعامل صندوق بين المللي پول هر چند افزايش ميزان تورم در تاجيكستان در سال گذشته ميلادي و در اوايل سال جاري به دلايل موجه صورت گرفته است ولي پيشرفت كند اصلاحات ساختاري در تاجيكستان نيز يكي از دلايل تورم است.
آنينات افزود: او در ديدار خود با امامعلي رحمانوف، رئيس جمهور تاجيكستان از مقامات اين كشور تقاضا كرده است كه براي انجام اصلاحات ساختاري تدابير ضروري انجام دهند. زيرا طبق موافقتنامه ميان دولت تاجيكستان و صندوق بين المللي پول، شرايط اصلي سرمايه گذاري برنامه هاي اقتصادي تاجيكستان به ادامه انجام اصلاحات ساختاري در اين كشور مربوط است.
اين مؤسسه مالي بين المللي براي اجراي برنامه سه ساله دولت در زمينه كاهش ميزان فقر، مبلغ ۹۰ ميليون دلار آمريكايي سرمايه گذاري كرده است.

نگراني غول هاي اقتصاد اروپا از سقوط شديد ارزش دلار در برابر يورو
تداوم اوج گيري ارزش يورو در برابر دلار نگراني شديدي را در محافل اقتصادي اروپا به وجود آورده است.
در پايان سال ۲۰۰۱ ميلادي هر يورو معادل ۸۲ سنت بود حال آن كه امروز بهاي يورو به مرز يك دلار و پانزده سنت رسيده است. به بيان ديگر در فاصله دو سال و نيم گذشته اسكناس سبز آمريكا حدود چهل درصد ارزش خود را در برابر پول واحد اروپا از دست داده است.
هر روز كه مي گذرد خبر تضعيف باز هم بيشتر دلار آب سردي است براي محافل اقتصادي منطقه پولي اروپا، به اين دليل كه صادرات آنها يعني تنها لوكوموتيو فعاليت اقتصادي شان، در حال حاضر با گران تر شدن يورو، بيش از پيش از نفس مي افتد و خطر كندتر شدن آهنگ رشد براي آنها نزديك و نزديك تر مي شود. كار به جايي رسيده كه مفسران اقتصادي در روزنامه هاي معتبري همچون >لوموند< چاپ پاريس مي پرسند كه آيا ضعف كنوني دلار توطئه آمريكا براي مجازات كشورهايي نيست كه با جنگ عليه نظام صدام حسين به مخالفت برخاستند؟ كارشناسان معتقدند واشنگتن براي تنبيه فرانسه و آلمان بر سر قضيه عراق اصولاً نيازي به ابتكارهاي پرسروصداي تلافي جويانه ندارد. كافي است تنها زمينه تضعيف دلار و اوجگيري يورو را فراهم بياورد تا كالاهاي صادراتي اين دو غول اقتصادي اروپا را در هم بشكند. برخي نيز معتقدند ضعف دلار و قوي شدن يورو دليل قابل قبول تري دارد و آن تفاوت نرخ بهره ميان دو ساحل اقيانوس اطلس است: ۲۵/۱ درصد در آمريكا و ۵۰/۲ درصد در اروپا. در اين شرايط سرمايه گذاران ترجيح مي دهند سرمايه خود را به يورو بدل كنند تا از بهره بالاتر برخوردار شوند. با اين همه بانك مركزي اروپا در نشست روز پنج شنبه خود تصميم گرفت نرخ بهره پايه اش را ثابت نگه دارد و همين تصميم به اوجگيري باز هم بيشتر يورو دامن زد.

تأثير ويروس سارس و عوارض دامپينگ بر صادرات فولاد هند
ويروس سارس و عوارض دامپينگ دو عامل تأثيرگذار در صادرات فولاد هند هستند.
به نوشته روزنامه بيزنس استاندارد چاپ هندوستان، اقدامات تجاري شامل اعمال تعرفه هاي ضددامپينگ توسط كشورهايي همچون آمريكا، كانادا، آفريقاي جنوبي، تايلند و كشورهاي اتحاديه اروپا و شيوع بيماري حاد تنفسي موسوم به سارس در چين احتمالاً صادرات فولاد هند به اين كشورها را تا ميزان قابل توجهي كاهش داده است.
راجيو پراتاپ رودي وزير تجارت دولتي در جواب سؤالي در خصوص اعمال عوارض ضددامپينگ بر محصولات صادراتي فولاد هند توسط اين كشورها گفت: قيمت تحويلي فولاد در بازارهاي مقصد به دليل اين امر افزايش يافته و به طور نامطلوبي بر حجم صادرات فولاد هند تأثير گذاشته است.
وي گفت: با وجود اين شرايط نامطلوب، در كل، صادرات فولاد هندوستان به ميزان وسيعي در نتيجه توانايي صادركنندگان هندي براي يافتن بازارهاي جانشين و تنوع بخشيدن به سبد صادراتي به وسيله ايجاد تغييراتي در جهت صادرات محصولات  با ارزش افزوده بيشتر، جبران و بهبود يافته است.
عامل ديگر تأثيرگذار بر صادرات فولاد هند در حال حاضر ويروس سارس است كه موجب شيوع بيماري حاد تنفسي در چين شده است.
بنابر گفته يك تحليلگر صنعت فولاد، اين بيماري مي تواند موجب لغو سفارش هاي صادراتي فولاد از هند شود. بيشتر واحدهاي صنعتي در چين كه مصرف كننده فولاد هستند درچند روز گذشته تعطيل بوده اند و انبارهاي آنها تلمبار شده است.
هرچند هنوز هيچ گونه قطع سفارش از چين گزارش نشده است ولي اين موضوع ممكن است در چند هفته آينده اتفاق افتد و موجب نوسانات موقت فولاد در بازار جهاني شود. به هر حال نوسانات قيمت جهاني فولاد با كنترل اين بيماري اپيدمي درچين تا حدودي ثبات پيدا مي كند.

بحران در كارخانه فولادسازي انگليس
بحران فولاد در كارخانه تي سايد شركت فولادسازي كوروس انگليس موجب شده است شركت هاي تأمين كننده و مشتريان اين كارخانه فولاد سازي نيز از بحران به وجود آمده آسيب ببينند.
به گزارش ايلنا به نقل از روابط عمومي فولاد مباركه اصفهان، بيش از ۷۰ شركت در اين رابطه به شدت از خطر به وجود آمده تحت تأثير نامطلوبي قرار مي گيرند. در اين بين از مديران و كارگران كارخانه شركت فولادسازي كوروس درخواست شده است به دليل تأثير شديدي كه اين بحران مي تواند بر منطقه تي سايد در شمال شرقي انگليس داشته باشد سعي كنند نگرش مثبتي در اين ارتباط داشته باشند.
شركت فولادسازي كوروس اعلام كرده است از سال ۲۰۰۵ به بعد نيازي به محصولات نيمه ساخته كارخانه تي سايد (تختال و شمش) نخواهد داشت.
اين كارخانه سالانه ۴/۳ ميليون تن تختال و شمش توليد مي كند.
رئيس مستعفي شركت فولادسازي كوروس، سربرايان موفات با اعلام اين خبر كه فولاد توليد شده در اين منطقه ديگر در كارخانه هاي منطقه ولز جنوبي استفاده نخواهد شد همه را بهت زده كرد.
وي اعلام كرد: فولاد توليد شده در اين منطقه براي بقا بايد جايگاه خود را در بازار جهاني پيدا كند.
به گفته مك مولن، مدير اتاق بازرگاني منطقه، بيش از ۷۰ شركت هم تأمين كنندگان و هم مشتريان فولاد شركت كوروس با اين اقدام تحت تأثير قرار مي گيرند.
كاركنان اين شركت به دليل نااميدي از آينده خود در وضعيت نامطلوبي قرار گرفته و نياز به حمايت دارند.
وي افزود: حالا زماني است كه مديران اين منطقه بايد در پي شيوه هاي جديد و قراردادهاي جديد باشند. براي مثال، جنگ عراق به پايان رسيده و اين كشور نياز به بازسازي دارد لذا به فولاد نياز خواهد داشت.
بنابر اظهارات يك كارشناس آگاه در مسائل فولاد، همان طور كه وزير دارايي انگليس پيش بيني كرده است در صورتي كه وضعيت اقتصادي بهبود يابد، اين مسأله باعث توسعه بازرگاني و ساختمان سازي خواهد شد كه همه اينها نياز به فولاد دارد.

گشتي در دنياي اقتصاد
شركت هاي خودروسازي پرسود جهان
شركت هاي خودروسازي ژاپني نيسان، تويوتا و هوندا سودآورترين شركت هاي خودروسازي جهان هستند.
روزنامه لوموند نوشت: در حالي كه بازار خودرو جهان با ركود مواجه شده است سه شركت ژاپني تويوتا، نيسان و هوندا در سال مالي گذشته بيش از ۱۴ ميليارد يورو سود كسب كردند.
لوموند نوشت: تويوتا بيش از تمامي شركت هاي خودروسازي اروپايي سوددهي داشت.
ژاپني ها در پايان آوريل ۹/ ۲۸ درصد از بازار آمريكا را در اختيار داشتند و سه چهارم سوددهي اين شركت ها نيز در اين كشور به دست آمده است.
كارشناسان معتقدند كاهش ارزش ين در برابر دلار يكي از دلايل سودآوري شركت هاي ژاپني است.

افزايش ذخاير استراتژيك  نفت آمريكا
ذخاير استرتژيك نفت آمريكا به ۶۰۰ ميليون بشكه افزايش يافته است.
به گزارش روزنامه الوطن چاپ عربستان، ذخاير استراتژيك نفت آمريكا به بالاترين سطح طي ۲۵ سال گذشته رسيده است. اين در حالي است كه رئيس جمهور آمريكا در نوامبر ۲۰۰۱ اعلام كرده بود: پيش بيني مي كنيم كه ذخاير استراتژيك ما به ۷۰۰ ميليون بشكه افزايش يابد.
بنابراين گزارش در زمان حمله آمريكا به عراق كه خطر استفاده از ذخاير استراتژيك آمريكا وجود داشت اين كشور تنها ۱۵ ميليون بشكه از اين ذخاير استفاده كرده كه علت آن اعتصاب نفتي در ونزوئلا و نيجريه اعلام شده است.

بالاترين نرخ بيكاري  در كشورهاي اروپايي
براساس گزارش مركز آمار اتحاديه اروپا، نرخ بيكاري در كشورهاي اروپايي به بالاترين رقم در سه سال گذشته رسيد.
نرخ بيكاري در ۱۲كشور اروپايي كه از پول واحد يورو استفاده مي كنند، در ماه مارس (اسفند) به ۷ / ۸ درصد افزايش يافت. اين درحالي است كه در فوريه (بهمن) اين نرخ ۶/ ۸ درصد بوده است. به گزارش صداي آمريكا، در حال حاضر ۲/ ۱۲ ميليون نفر در اين كشورها بيكار هستند كه اين رقم از فوريه سال ۲۰۰۰ تاكنون بي سابقه است. بنابراين گزارش نااطميناني بين المللي، كاهش ارزش سهام در بازارهاي بورس و كاهش رشد اقتصادي از جمله مهمترين عوامل افزايش نرخ بيكاري اعلام شد.

ايران ۳۵ دستگاه اتوبوس به افغانستان اهدا كرد
002090.jpg
هيأتي از طرف وزارت ترانسپورت (حمل و نقل) افغانستان در شهر مشهد ايران ۳۵ دستگاه اتوبوس اهدايي ايران را براي انتقال به شهر كابل تحويل گرفت.
محمد رويين، مدير امور تكنيكي وزارت حمل و نقل افغانستان گفت: اين اتوبوس ها علاوه بر ۱۵ دستگاه اتوبوسي است كه مدتي قبل ايران به افغانستان اهدا كرد.
طاهر مدرسي، از مديران وزارت ترانسپورت افغانستان و نماينده اين وزارت در ايران گفت: براي گرفتن تعداد ديگري از اتوبوس هاي >شركت شهاب خودرو ايران< در حال مذاكره است.
انتظار مي رود كه مقامات وزارت حمل و نقل افغانستان تعداد ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از ايران خريداري كنند در عين حال احتمال آن نيز مي رود كه اين اتوبوس ها در قالب كمك هايي است كه ايران متعهد شده به افغانستان اهدا كند.
محمد نظير حسرت، معاون اداري سازمان اتوبوسراني كابل گفت: كمك هاي كشورهاي دوست به افغانستان باعث بهتر شدن شرايط حمل و نقل در افغانستان مي شود.
وي گفت: اتوبوس هاي با ظرفيت بالا از ازدحام ماشين هاي كوچك سازمان اتوبوسراني در خيابان هاي كابل مي كاهد و اين امر به ساماندهي اوضاع حمل و نقل شهري بسيار كمك مي كند.
چندي قبل هند نيز تعداد ۱۹۶ دستگاه اتوبوس را به عنوان كمك به سيستم حمل و نقل شهري افغانستان به اين كشور اهدا كرد. در سال ۱۳۵۷ تعداد ۱۳۰۰ اتوبوس شهري و اتوبوس برقي در سيستم حمل و نقل درون شهري كابل فعاليت داشته اند كه اكنون اين تعداد به كمتر از ۵۰۰ دستگاه تقليل يافته است.
مقامات وزارت ترانسپورت اعلام كردند: در شرايط كنوني بين ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ اتوبوس فقط براي رفع نيازمندي هاي اوليه شهر كابل لازم است.

بين الملل
اقتصاد
بانك و بورس
رويداد
گزارش
|  اقتصاد  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  رويداد  |  گزارش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |