شنبه ۲۷ ارديبهشت۱۳۸۲ - شماره ۳۰۵۱-MAY,17.2003
وزن فوتبال
اين اهالي فن!
000700.jpg
سيامك قليچ خاني
از سوي محمد دادكان، رئيس فدراسيون فوتبال ايران، علي اكبر عرفانيان، دانشور، منوچهر نظري، حسن غفاري، احمد خداداد، علي كاظمي و مهدي محمدنبي به عنوان اعضاي كميته فني فدراسيون فوتبال انتخاب و معرفي شدند. همچنين از اين جمع علي كاظمي به عنوان رئيس و مهدي محمدنبي در نقش دبير، در جلسات كميته فني فدراسيون فوتبال شركت خواهند كرد.
ضرورت تعريف و تبيين وظايف و مسئوليتهاي اداري و اجرايي و «فني» فدراسيونهاي ورزشي، روز به روز بيشتر مي شود و بايد بدانيم نهادي به نام فدراسيون چه وظايفي بر عهده دارد.
بايد بدانيم اين نهاد براي انجام وظايف مشخص و شفاف خود از چه اهرمها و زير مجموعه هايي بايد استفاده كند. حيطه وظايف و مسئوليت هر يك از اين زيرمجموعه ها كه جمع آنها «فدراسيون» را شكل مي دهد نيز بايد روشن و آشكار باشد. اگر چنين بود شايد امروز فوتبال ما با معرفي چنين جمعي به عنوان «كميته فني» همگان را غافلگير و متعجب نمي كرد. وظيفه كميته فني - در هر فدراسيون - چيست؟ آيا كميته فني يعني «اتاق فكر» و مأمور پردازش انديشه ها و حك و اصلاح پيشنهادات؟
آيا كميته فني جمع «مردان فني» و مغز متفكر هر فدراسيون است كه براي «تصميم سازي» تشكيل مي شود تا زمينه پيشرفت امور را فراهم آورد و براي هر مساله تازه و هر مشكل كهنه راه حلي را پيشنهاد كند؟آيا كميته فني عالي ترين مرجع براي امور فني است كه در انتخاب ها و گزينشها و تمام امور استراتژيك فوتبال بالاترين اهميت و مهمترين نقش را دارد؟
مي دانيم كه كميته داوري در هر فدراسيون وظايف خاص و شناخته شده اي دارد، تعيين داوران براي مسابقه ها، انتخاب بهترين داوران ملي براي معرفي به فدراسيون جهاني و به كنفدراسيون آسيا، تشكيل دادن كلاسهاي آموزشي، تربيت مدرسان داوري و....
كميته آموزش - كه دبيرش در كميته فني بدون صندلي مانده است - نيز حيطه عمل مشخصي دارد. همانطور كه كميته جوانان و نيز كميته فوتسال (اين يكي هم در كميته فني، سري بي كلاه دارد) هم درست مثل كميته انضباطي از دستورالعمل نانوشته اما قابل اجرا و از پيش معلومي پيروي مي كند.
براي راهبري كميته هايي كه زير مجموعه فدراسيون ها را تشكيل مي دهند، متناسب با شرايط كاري هر كميته، دبيري مناسب انتخاب مي شود تا با همكارانش، امور محوله را به بهترين شكل ممكن اداره كند. اما در مورد كميته فني هيچ چيز معلوم نيست.
در كميته فني فدراسيون فوتبال اشخاصي حضور دارند كه آنها را با صد كيلو چسب هم نمي توان به مجموعه فني فوتبال چسباند. در ميان افراد منتخب براي كميته فني فوتبال، به كساني برمي خوريم كه حضورشان به عنوان دبير در كميته هاي مختلف، از جمله نقاط ضعف فدراسيون دادكان به شمار مي آيد و سئوال هاي فراواني را - كه همه بي جواب مانده اند - پديد آورده.
در اين جمع، هستند كساني كه حضور آنها، سبب سنگيني و كندي برنامه هاي اجرايي فوتبال شده و جامعه فوتبال - به ويژه اعضاي محترم مجمع فدراسيون فوتبال - جايگزين شدن نيروهاي جوانتر، فعال تر، خوشفكرتر و نزديك تر به افكار و ايده هاي دادكان را خواستارند. هنوز بگومگوهاي پيش از تشكيل اولين مجمع عمومي فدراسيون فوتبال، پس از انتخاب دادكان، از يادمان نرفته است. در چنين شرايطي، تشكيل كميته فني، با اين «وزن فني» جز ضربه زدن به كادر اجرايي فدراسيون و ايجاد ترديد در توفيق فوتبال فايده ديگري ندارد.
نگاه اول پس از معرفي اعضاي كميته فني فدراسيون فوتبال، ما را به اين نتيجه مي رساند: عقب گرد ادامه دارد.
پس از ماجرايي كه بر تيم ملي و پست حساس و درجه اول مربيگري تيم ملي رفت، پس از بي توجهي به همه توقعاتي كه پيرامون كميته داوري، سازمان ليگ، هيأت فوتبال تهران وجود داشت و هنوز هم وجود دارد تشكيل كميته فني، با اين وزن تخصصي، از وزن فوتبال مي كاهد.

... از زاويه ديگر
سپيدموي خام
ديري است كه مي خواهيم راجع به  تجربه سپيد موي فوتبالمان ناصر ابراهيمي بنويسيم و رك و پوست كنده از ناصر ابراهيمي بخواهيم كمي بينديشد و ضرب المثل معروف خود كرده را تدبير نيست را به اين مرد يادآوري  كنيم.
000740.jpg

آقاي ابراهيمي خارج شدن شما را از پرسپوليس خيلي پيشترها ما جوانان در خشت خام مي ديديم اما شما در آينه تمام قد و مشخص نمي ديدي و يا اينكه نمي خواستي ببيني. از روزگاران كهن عاقبت خدمت به سلاطين و ارباب ها، خان ها و... همين بوده است كه مي بيني. در خيالت شما اولين آنها هستي.
اولين اشتباه را زماني مرتكب شدي كه تن به شاگردي كسي دادي كه زماني شاگرد خودت بود كه اين در قاموس هيچ مكتب و مسلكي نمي گنجد، الا شخص شما. دوباره خواهش مي كنيم كمي بيانديش  شأن ناصر ابراهيمي سرمربي اسبق تيم ملي جست و خيز در كنار زمين به همراه بازيكنان چند دهه كوچكتر از شما نبوده و نيست.
در اين وانفسا نشانه گرفتن مديرعامل هنر نمي باشد خودت بهتر از ما مي داني چه كسي باعث و باني جدايي شما از پرسپوليس شد.
اسم اين سكوت رفاقت نيست البته خاموش ماندن خيلي بهتر از برخي سخن راندن ها است. خواهش آخر ما از شما اين است كه اگر خواستي مصاحبه كني ، از سير تا پياز را بگوييد نه اينكه فقط از سير و آنهم از نوع بي بو و خاصيتش را بچسبيد.
نقالي يا گزارش فوتبال
000725.jpg
هنگامي كه نسل جديد گزارشگران مسابقات فوتبال در تلويزيون ايران ظهور پيدا كردند خاطرات گزارشگران قديمي به مرور از اذهان دوستداران فوتبال محو شد كه مشتاقانه پاي جعبه هاي جادو براي تماشاي هنرنمايي بازيكنان مشهور ميخكوب مي شوند و براي آن گزارش مهيج را نيز طلب مي نمايند كه به نظر مي رسيد آن نيز در راه باشد به ياد داشته باشيم در كشورهاي آمريكاي لاتين و يا اروپايي مانند انگلستان و يا در همين نزديكي در كشورهاي عربي گزارشگران مجرب و محبوبي هستند كه بينندگان تلويزيوني دوست دارند مسابقات بزرگ و ديدني را با زبان آنها نه با چشم خود ببينند زيرا كه آنها رمز و راز موفقيت و محبوب بودن خويش را پيدا نموده اند و بهتر بگوييم راه هيجان دادن به مسابقات فوتبال را درست رفته اند و اين كه گزارشگران تلويزيون ما هم چنين باشند بسيار خوب است اما برخي از مواقع ديده ايم كه بعضي از آنها راه را به اشتباه رفته اند و با بكار بردن جملات احساسي و به نوعي گزارش حماسي به خورد بيننده تلويزيوني حتي در ديدارهاي كم اهميت مي دهند كه بي شباهت به نقالي داستان هاي حماسي برروي پرده هاي نقالي قهوه خانه اي نيست.
مي بايستي يادآور شويم پرده خواني شاهنامه فردوسي با صفحه سبز فوتبال متفاوت است رمز موفقيت برخي از گزارشگران تلويزيوني ساده و روان بودن گزارش هاي آنان به ويژه داشتن صداقت با بيننده مي باشد. البته موارد فوق جداي از مسابقات ملي خاطره انگيزي همچون ديدار ايران و استرالياست.
لازم مي دانيم باز هم بگوييم كه اين تريبون محل القاء نظرات شخصي نيز نمي باشد كه در بعضي مواقع مي شنويم كه حتي گزارشگر به خود اجازه دخل و تصرف در قوانين فيفا را هم مي دهد.
مهدي خرمي

فوتبال داخلي
فوتبال خارجي
گوناگون
|  فوتبال داخلي  |  فوتبال خارجي  |  گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |