شنبه ۲۷ ارديبهشت۱۳۸۲ - شماره ۳۰۵۱-MAY,17.2003
دو وميداني به  دنبال تحول
000705.jpg
گروه ورزشي- حسين جلالي: خارج شدن از ركود حاكم بر دو و ميداني منوط به موفقيت و كسب نتايج قابل قبول در سطح بين المللي است.
رييس فدراسيون دو و ميداني برنامه ريزي كوتاه مدت، برپايي اردوهاي مداوم و اعزام تيم به مسابقات برون مرزي را از راه هاي دست يافتن به اين هدف نام برد و خاطر نشان كرد: با فعاليت هاي پايه اي و اصولي انجام شده در دوره مديريت قبلي فدراسيون، زيربناي يك تحولي عظيم در ورزش دو و ميداني فراهم شده است كه با ادامه اين روند در صدد رونق بخشيدن به فعاليت هاي آموزشي، استخدام مربيان كارآمد خارجي، تداوم بخشيدن به خريداري تجهيزات مورد نياز و رفع كمبودها هستيم.
وي همچنين نبودن تماشاگر و عدم انگيزه را از دلايل فعال نبودن باشگاههاي كشور دانست و تصريح كرد: دو و ميداني در كشور ما به رياضت و تمرين بسيار نياز دارد كه به دنبال آن شهرت و درآمدي حاصل نخواهد شد. از طرفي نيز فرهنگ اين ورزش مادر در كشور ما رشدي نيافته و به درستي نحوه برخورد با اين ورزش تعريف نشده است.
جلالي، نظرات كارشناسان، جامعه شناسان، مطبوعات و رسانه هاي گروهي را تنها راه گسترش ورزش دو و ميداني دانست و گفت: اين ارتباط و برخورد در ساير كشورها باعث شده تا بليت هاي مسابقات دوي صد متر از يك سال قبل پيش فروش شود و مردم براي ديدن ده ثانيه از يك رقابت دو و ميداني استقبال بسيار خوبي از خود نشان دهند.
رييس فدراسيون دو و ميداني، در ادامه كاهش ركوردهاي موجود را عامل افزايش سهميه ايران در رقابت هاي المپيك آتن عنوان كرد و افزود: ما مي توانيم در مواد پرتاب ديسك، ۸۰۰ متر۱۵۰۰، متر و ۳۰۰۰ متر با مانع، حرفهايي را براي گفتن داشته باشيم. در اين راستا با برنامه ريزي هاي انجام شده، همكاري هاي خوبي با ستاد مسابقات المپيك آتن برقرار شده است. وي همچنين با اشاره به شكسته شدن ۷ ركورد ملي و باشگاهي در جريان برگزاري مسابقات جوانان در شيراز، خاطر نشان كرد: در حال حاضر كميت بسيار خوبي در ورزش دو و ميداني وجود دارد كه در صدديم بتوانيم به استانداردهاي موجود در كيفيت نيز دست يابيم.

محفلي با بهرام توكلي
مردان آبي
ا
000720.jpg
بهرام توكلي در كنار برادران
بزرگترش حسين و عليرضا
در محوطه پاركينگ
ورزشگاه آزادي تهران

علي شاكري
واترپلو يكي از رشته هاي ورزشي شنا محسوب مي شود كه به دليل جذابيتش خيلي زود جايگاه ممتازي در المپيك در ميان رشته هاي مطرح براي خود دست و پا كرده است. شروع فعاليت اين ورزش در ايران هم به اواسط دهه بيست مي رسد. با وجود اين سابقه طولاني ورزشكاران اين رشته در ايران، نخستين حضور خود را در بازيهاي آسيايي ۱۹۷۰ بانكوك تجربه كردند. كسب مقام چهارمي در نخستين حضور باعث شد تا قهرمانان و دست اندركاران اين ورزش با برنامه ريزي قوي تر به دنبال كسب مقام قهرماني باشند. آرزويي كه خيلي زود در سايه اتحاد و همدلي و تلاش و زحمت برآورده شد و تيم ايران در بازيهاي آسيايي تهران در حضور قدرت هاي درجه اول قاره (ژاپن، چين و كره) به مدال طلا رسيد. در سالي كه ايران در سايه ميزباني بازيهاي آسيايي براي نخستين بار پس از ژاپن با كسب مدال هاي پرتعداد در جدول رده بندي مدال ها در رده دوم ايستاد، در ميان موفقيت  شوق برانگيز و تلالوي مدال هاي طلاي مرحوم كشميري، تيمور غياثي در دووميداني و مدال هاي رنگارنگ شمشيربازان، كشتي آزاد و فرنگي، مشت زني،  دوچرخه سواري و فوتبال، بدون ترديد كسب مدال طلاي واترپلو يكي از خاطره انگيز ترين پيروزيهاي ورزشكاران ايران در اين رقابت ها بود. واترپلو ايران در بازيهاي آسيايي تهران با دور ريختن غبار فراموشي از خود يك شبه ره صدساله پيمود و بدل به يكي از محبوب ترين رشته هاي ورزشي شد. واترپلوي ايران با اين پرش بلند حتي حضور در بازيهاي المپيك و مسابقات جام جهاني را نيز تجربه كرد، اما حيف و صد افسوس كه از موج ايجاد شده هرگز نتوانست نهايت بهره را بگيرد و موفقيت  هايش را تداوم بخشد. اين بار به سراغ قهرماني از آن تيم رويايي سال ۷۴ رفتيم. بهرام توكلي يكي از افتخارآفرينان واترپلوي ايران در دهه پنجاه كه طي يك ساعت حضور در همشهري ما را با خود به دنياي پرشور اين ورزش در گذشته برد و از موقعيت كنوني آن هم سخن گفت . ماحصل اين گفت وگو در پي مي آيد.
000715.jpg
تيم ملي واترپلوي ايران در آلمان
سال ۱۳۵۴ از راست رضا كامراني،
احمد پيدايش، بهرام توكلي،
منصور گروسي، حسين نسيم
و فيروز محمدي.

بيوگرافي قهرمان
نام: بهرام
نام خانوادگي: توكلي
متولد: ۱۳۳۲ محله ظهيرالاسلام
متأهل داراي ۳ فرزند، ۲ پسر و يك دختر
تحصيلات: كارشناس انرژي اتمي
* گفتيد در محله ظهيرالاسلام متولد شديد، در گذشته اكثر جوانان تهراني براساس حضور قهرمانان بزرگ در محلات مختلف به رشته ورزشي خاصي گرايش پيدا مي كردند، آيا انتخاب شنا و سپس واترپلو از سوي شما هم چنين مبنايي داشت؟
- به نكته درستي اشاره كرديد، در دهه هاي قبل واقعاً چنين بود، اما من مسيري خلاف اين روش را طي كردم، چرا كه شنا در خانواده ما موروثي بود و قبل از من برادران بزرگترم، عليرضا، اميرهوشنگ و حسين با آب انس و الفتي عجيب پيدا كرده بودند و من هم ناخودآگاه به اين سمت كشيده شدم. نزديكي محل ما به ورزشگاه امجديه هم در اين علاقه مندي بي تأثير نبود.
* از محله ظهيرالاسلام بگوييد؟
- سقاخانه آيينه يكي از محلات قديمي تهران بود. از اين محل قهرمانان زيادي به تيم هاي ملي رشته هاي مختلف راه يافتند كه از آن جمله مي توانم به چنگيز انصاري در واليبال، عليرضا شمشاد و محمد رضا نوايي در كشتي و تهراني و سيد محمد ارديبهشت در وزنه  برداري اشاره كنم.
000710.jpg
اين تيم رويايي واترپلوي ايران است
كه درهفتمين دوره بازيهاي آسيايي
تهران در حضور همه مدعيان بزرگ
آن دوره كره جنوبي ژاپن و چين در
صدر ايستاد. اين اولين و آخرين
مدال طلاي واترپلوي ايران در
بازيهاي آسيايي بود كه
ديگر تكرار نشد .

البته وجود زورخانه اي قديمي در اين محل و ظهور پهلوانان صاحب نامي چون حاج مصطفي طوسي، حسين شكوهي و سيدعلي ارديبهشت موجب رشد خصلت هاي پهلواني در جوانان اين محل شد. ضمن آن كه حضور افراد اهل قلم چون ابوالقاسم انجوي شيرازي و دكتر قريب هم باعث گسترش فرهنگ و ادب محله شد.
* شنا را نزد چه كساني تعليم ديدي؟
- مشوقين اصلي ام در شنا برادرانم بودند. از سن ۷ سالگي شنا را زير نظر برادرم حسين آغاز كردم و اولين مربي من منصور گروسي بود. استاد سماوات و نيكولا فيرو مربي اهل روماني بيشترين تأثير را در موفقيت هايم داشته اند.
* موفقيت هايت در شنا؟
- از سال ۱۳۴۸ به عضويت تيم ملي شنا و واترپلو در آمدم. دو سال قهرمان كشور در ۵۰*۴ و ۱۰۰*۴ مختلط انفرادي شدم. در كرال پشت هم شنا مي كردم و در رشته امداديها هم عضو تيم ملي بودم.
* چه سالي به تيم ملي واترپلو رفتي؟
- تا سال ۵۰ شنا و واترپلو را باهم انجام مي دادم. از سال ۵۰ به بعد فعاليتم را كلاً در ورزش واترپلو متمركز كردم كه تا سال ۵۹ ادامه داشت.
* آيا هنوز هم با اين ورزش همراهي؟
- بله هم اكنون به عنوان كارشناس و گزارشگر شنا و واترپلو با صدا و سيما همكاري دارم. داور بين المللي واترپلو هستم و در بازيهاي آسيايي ۱۹۹۸ بانكوك هم قضاوت كردم.
* به گذشته برگرديم، چگونه شد كه واترپلوي ايران به يك باره طي ۴ سال از مقام چهارمي بازيهاي آسيايي ۱۹۷۰ بانكوك به مقام قهرماني بازيهاي سال ۱۹۷۴ تهران رسيد؟
- با كسب مقام چهارمي بازيهاي آسيايي بانكوك كه بنده هم افتخار عضويت در آن تيم را داشتم، مشخص شد كه ورزشكاران ما در اين رشته صاحب استعداد و توان لازم هستند. اين مقام باعث شد كه مسئول وقت شنا سرهنگ راستين به همراه برادرم حسين توكلي امكانات خوبي را جذب اين رشته كنند.
چنين شد كه طي زماني مشخص با بوجود آمدن همدلي و اعتماد در نزد بازيكنان ثمره برنامه ريزي و بازيهاي تداركاتي با قهرماني و كسب مدال طلا در كمترين مدت حاصل شد. البته در اين بين نقش «نيكولا فيرو» را هم نبايد ناديده گرفت. اين مربي رومانيايي پايه گذار واترپلوي نوين در ايران بود.
* از بازيهاي آسيايي تهران بگوييد؟
- تا قبل از اين بازيها با حضور ژاپن تيمي كه همواره در المپيك ها نماينده آسيا بود. چين، كره و هندوستان كمتر كسي شانسي به تيم ايران مي داد كه بتواند جايي در روي سكو داشته باشد. آمادگي بازيكنان به لحاظ روحي و جسمي و چند بازي اول باعث شد تا همگان در پيش بيني هاي خود تجديد نظر كنند. هر چه در توان داشتيم به كار گرفتيم و در نهايت با كسب چند پيروزي و دو تساوي با ژاپن و چين فاتح مدال طلا شديم.
000735.jpg

* شما در كدام پست بازي مي كرديد؟
- در واترپلو به جز دروازه بان ۶ بازيكن ديگر ۳ تن عقب زمين و سه نفر هم در جلو بازي مي  كنند كه من جزو سه بازيكن جلو بودم.
* در بازيهاي آسيايي به عنوان حمله كننده چند گل زدي؟
- ۲۱ گل زدم كه فكر مي كنم بيشترين گل را در بازي با كويت به ثمر رساندم كه تيم ايران ۳۲ بر يك توانست اين حريف را شكست دهد.
* حساس ترين بازي ايران در بازيهاي آسيايي تهران؟
- بازي با هندوستان ديداري حساس بود كه بچه ها به دليل التهاب ،شروعي ناموفق داشتند ولي هر چه بود با گذشت زمان شرايط طبيعي خود را پيدا كردند و توانستند ۱۸ بر ۶ حريفي را كه چهار سال پيش در بانكوك نايب قهرمان شده بود شكست دهند.
* برخلاف موفقيت بزرگ در بازيهاي آسيايي در مسابقات جهاني و المپيك تيم ايران نتايج بدي گرفت؟
- در واترپلو فيزيك و قد مناسب نقش مهمي در موفقيت يك تيم دارند. ما با بازيكناني با ميانگين قدي ۷۲/۱ و وزن ۸۰ كيلوگرم اصلاً قابل قياس با تيم هاي مطرح جهان چون يوگسلاوي، مجارستان،  استراليا و آمريكا نبوديم كه ميانگين قدي و وزن بازيكنانشان به ۷ ۰/۲ و ۱۳۰ كيلوگرم مي رسيد. البته هنوز هم اعتقاد دارم كه واترپلو ايران جزو تيم هاي قدرتمند قاره است. بازيكنان ما به جز قزاقستان از نظر جثه از تيم هاي شرق آسيا سرترند و از نظر تاكتيكي و تكنيكي فاصله ناچيزي با آنها دارند. تازه همين تيم قزاقستان كه در آسيا به راحتي قهرمان مي شود در مسابقات جهاني با ده گل اختلاف به تيم هاي ديگر مي بازد.
* چه توصيه اي براي شناگراني كه قصد پيوستن به واترپلو را دارند داري؟
- البته بايد از شناگراني كه جذب واترپلو مي شوند نهايت استفاده را كرد، اما تا ۱۳ سالگي برادرم به من اجازه نمي داد با وجود ۶ سال سابقه در شنا دست به توپ بزنم. توصيه من نيز اين است كه يك شناگر ابتدا بايد كاملاً شنا را بياموزد و پس از آن به بازي واترپلو روي آورد.
* آينده واترپلوي ايران؟
- در كميته واترپلو فدراسيون افراد جواني حضور دارند كه از متن اين ورزش برخاسته اند. آنها مي توانند واترپلوي ايران را در سايه برنامه ريزي ارتقا بخشند. سال گذشته در جريان مسابقات جوانان ايران در شيراز وقتي ۲۰ تيم حاضر را سرحال و قبراق آماده رقابت ديدم از شادي اشك ريختم. جواناني كه با فيزيك بدني مطلوب در سايه توجه و حمايت قادرند واترپلوي ايران را حتي در دنيا مطرح سازند.
* بهترين خاطره ات از دوران قهرماني؟
- روز توزيع جوايز بازيهاي آسيايي تهران هنگامي كه همگي با عروسك ها و گردن آويز مدال طلا از سكوها پايين آمديم يك فكر مشترك نگاه همگي ما را به ميان تماشاگراني برد كه دور سرهنگ كيومرث راستين حلقه زده بودند. ايشان را ميان خود آورديم و او را كه در راه اين قهرماني مرارت ها كشيده بود، در شادي خود شريك ساختيم.

مشكلات ارگانهاي اصلي ورزش دانشجويي با كمك «فيزو» قابل رفع است
برخوردهاي حذفي در ورزش دانشجويي به سود كيست؟
نبود همكاري  لازم  بين  دو ارگان  اصلي  دانشجويي  كشور، «تربيت  بدني  وزارت علوم ، تحقيقات  و فناوري » و «تربيت  بدني  دانشگاه  آزاد اسلامي »، كه  ابعادتازه اي  يافته ، وساطت  يك  مقام  مسئول  و ذيصلاح  در ورزش  كشور را مي طلبد.
000760.jpg

تضاد موجود بين  برنامه ها و سخن هاي  اين  دو ارگان ، مانع  رشد و توسعه  ورزش  دانشجويي  شده  و ضربات  جبران  ناپذيري  بر بدنه  ورزش  دانشجويي  در داخل  و خارج  از كشور مي زند.
انجام  فعاليت هاي  موازي ، صرف  هزينه هاي  گزاف ، اتلاف  وقت ، عدم  ايجاد انگيزه  لازم  در ميان  دانشجويان  و... حداقل  ضررهاي  اين  تضاد است  كه  تاوان  آن  را بايد قشر تحصيلكرده  و آينده  سازان  اجتماع  پرداخت  كنند.
در جايي  كه  فقر حركتي  در زندگي  دانشجويان  از طرفي  و ناهنجاريهاي  موجود اجتماعي  از طرف  ديگر گريبان  دانشجويان  را گرفته  و سلامتي  روح  و جسم  آنها را به  خطر مي اندازد، مسئولان  به  جاي  استفاده  از نهايت  ظرفيت  و امكانات موجود، سعي  در حذف  يكديگر داشته  و قصد خارج  كردن  حريف  از ميدان  را دارند.
افرادي  كه  دم  از روحيه  ورزشكاري ، جوانمردي  و آزادي  عمل  و انديشه  و سرافرازي  نام  و پرچم  ايران  عزيز در ميادين  جهاني  مي زنند، عملاً به  فكر تثبيت  جايگاه  خود بوده  و تنها به  قصد تبليغ  گام  برمي دارند.
دانشگاه  آزاد اسلامي  با استناد به  داشتن  بيش  از يك  ميليون  دانشجو و۱۵۰ هزار دانشجوي  ورزشكار سازمان  يافته  معتقد است  كه  عدالت  درمورد اين  دانشگاه اجرا نشده  و حق  دانشجويانش  در ميادين  ورزشي  داخلي  و خارجي  ضايع  گشته  است .
وزارت  علوم  نيز كه  از ابتدا به  عنوان  متولي  ورزش  دانشجويي  كشور شناخته شده  معتقد است  بايد تمامي  برنامه هاي  ورزشي  دانشجويي  از كانال  اين  ارگان  بگذرد تا رسميت  بيشتر يافته  و از موازي  كاري  كاسته  شود.
ورزش  دانشجويي  را اگر بخواهيم  از دو بعد همگاني  و قهرماني  بررسي كنيم ، درمي يابيم  كه  بعد همگاني  آن  در دانشگاههاي  وزارت  علوم  به  دليل  كشاندن  ورزش  به  درون  دانشكده ها و خوابگاهها گسترده تر است  اما در دانشگاههاي  آزاد اين  قوت  در بعد قهرماني  مشهودتر است .
درجايي  كه  دانشگاههاي  دولتي  عملاً از سال  گذشته  مجوز تيم  داري  و حضوردر ليگ هاي  كشوري  را كسب  كردند، دانشگاه  آزاد از سال  ۷۷ وارد اين  عرصه  شده  و در حال  حاضر۶۳ تيم  در ليگ هاي  كشوري  دارد كه  ۵۹ تيم  آن  صاحب  عنوان است .
در بعد برون  مرزي  نيز دانشگاه  آزاد با داشتن  برخي  امكانات  و استفاده از قهرمانان  تيم هاي  ملي ، با شركت  دراكثر تورنمنت هاي  دانشجويي  جهان  وكسب  مدال ، خود را شايسته  رفتن  به  زير پرچم  وزارت  علوم  نمي داند.
اين  درحالي  است  كه  وزارت  علوم  معتقد است ، بايد ورزش  قهرماني  از بدنه  دانشجويي  كشور باشد و «دانشجويان  قهرمان » به  رقابتهاي  برون  مرزي  اعزام  شوند نه  «قهرمانان  دانشجو».
وزارت  علوم ، اين  اقدام  را گامي  در جهت  ترويج  ورزش  در ميان  دانشجويان  و ايجاد انگيزه  براي  پرداختن  به  ورزش  مي داند.
دانشگاه  آزاد به  پشتوانه  داشتن  ۲ ميليون  مترمربع  فضاي  ورزشي ، كثرت  دانشجويان  و راه اندازي  رشته  تربيت  بدني  از مقطع  كارداني  تا دكترا در ۴۸ واحد دانشگاهي  خود، مدعي  عدم  برقراري  عدالت  در انتخاب  تيم هاي  دانشجويي  براي  اعزام  به  رقابتهاي  جهاني  است  و اعتقاد دارد بايد در اعزام  تيم هاي دانشجويي  نقش  پررنگتري  داشته  باشد و از برنامه هاي  وزارت  علوم  تبعيت  نمي كند، به طوريكه  رسماً اعلام  كرده  است  كه  محوريت  وزارت  علوم  را قبول  ندارد.
عدم  حضور نمايندگان  دانشگاه  آزاد درجلسات  شوراي عالي  دانشجويي ، ممانعت  از شركت  دانشجويان  اين  دانشگاه  در جشنواره هاي  چندجانبه  استانها، جلوگيري  از شركت  در اردوهاي  تيم هاي  دانشجويي  و موانعي  از اين  شكل ، عملاً هرروز براختلاف  اين  دو ارگان  رسمي  دانشجويي  كشور دامن  زده  ومانع  رفع  مشكلات  مي شود.
ازآنجايي  كه  فدراسيون  جهاني  ورزش  دانشجويان  (فيزو)، نماينده  رسمي  ايران  در اين  فدراسيون  را وزارت  علوم  مي شناسد و تنها براي  تيم هاي  منتخب  اين  ارگان  براي  شركت  در مسابقات  جهاني  دانشجويان  مجوز صادر مي كند، شايسته  است  دانشگاه  آزاد همكاري  بيشتري  براي  انتخاب  و تشكيل  يك  تيم  برتر دانشجويي داشته  باشد.
000755.jpg

دانشگاه  آزاد اين  همكاري  را منوط به  تغيير نماينده  ايران  در فيزو مي داند و اعلام  مي دارد، در تماس هايي  كه  با مسئولان فيزو گرفته  شده ، آنها به  حقانيت  اين  دانشگاه  در داشتن  نماينده  در فيزو، رأي  داده اند اما بيان  كردند نمي توانند در امور داخلي  كشورها دخالت  كنند و بايد اين  مشكل  در درون  كشور حل  شود.
در جايي  كه  كارشناسان  معتقدند حضور دانشجويان  در ميادين  جهاني ، عاملي براي  ايجاد انگيزه  در بدنه  ورزش  دانشجويان  وگامي  در جهت  رشد ورزش  قهرماني كشور به صورت  اصولي  و علمي  است ، شايسته  است  در مدت  كوتاه  باقيمانده  به  بيست ودومين  دوره  بازيهاي  جهاني  دانشجويي  اختلاف ها را كنار گذاشته  در آماده سازي  يك  تيم  ايده آل  دانشجويي  تلاش  شود.
اين  امر نياز دارد كه  بهترين هاي  هر دانشگاه  در يك  ميدان  بي طرف  به مصاف  هم  رفته  و توان  خود را به  نمايش  بگذارند، تا با انتخاب  زبده ترين  افراد، تيمي  قوي  كه  مدافع  نام  ورزش  دانشجويي  ايران  باشد به  بازيهاي  جهاني اعزام  شود.
طبق  آخرين  اطلاعات  ارائه  شده ، ايران  براي  شركت  در ۴رشته  از اين  بازيها، اعلام  آمادگي  كرده  بود كه  با حذف  واليبال ، تنها در ۳ رشته  جودو، فوتبال  و تكواندو دانشجو اعزام  خواهد كرد.
پيش بيني  مي شود ۷ هزار ورزشكار و ۳ هزار همراه  از بيش  از ۱۸۰ كشور جهان  در اين  بازيها كه  در دهه  اول  شهريورماه  سال  جاري  در شهر دايگو كره جنوبي  انجام  مي شود، شركت  كنند.
مهرزاد حميدي  مدير كل  تربيت  بدني  وزارت  علوم ، نحوه  انتخاب  تركيب  نهايي  تيم هاي  اعزامي  را با استفاده  از پتانسيل  تمامي  دانشگاهها و مؤسسات  آموزش عالي  دولتي  و غيردولتي  كشور مي داند و معتقد است  بهترين  افراد براي  شركت  در اين  بازيها انتخاب  خواهند شد و راه  براي  حضور تمامي  دانشجويان  باز است .
مديركل  تربيت  بدني  دانشگاه  آزاد اسلامي  در ارتباط با حضور تيم هاي  دانشجويان  در مسابقات  ورزشي  دانشجويان  جهان  در كره جنوبي  مي گويد: ما به دليل  اينكه  محوريت  وزارت  علوم  را قبول  نداريم ، حاضر نيستيم  بنا به  انتخاب آن  ورزشكار اعزام  كنيم .
قديمي  علت  كناره گيري  دانشجويان  تكواندوكار دانشگاه  آزاد اسلامي  از اردوي  مشترك  دانشجويان  را برخورد جانبدارانه  وزارت  علوم  ذكر مي كند و اظهار مي دارد: در مسابقات  انتخابي  ۸۰ درصد نفرات  برتر از دانشجويان  اين  دانشگاه  بودند درحاليكه  براي  حضور در اردو و تعيين  مكان  آن  و همچنين مربيان  اين  تيم  هيچگونه  همــاهنگي  با ما نكردند و فقط اعلام  كردند كه دانشجويان  خود را براي  شركت  در اردو به  دانشگاه  تهران  اعزام  كنيد، كه  ما چنين  شرايطي  را نمي پذيريم  و خواهان  آن  هستيم  كه  شرايط برابر با توجه  به  نيروها و توان  هر دانشگاه  در ورزش  دانشجويي  فراهم  شود.
حميدي  چاره  كار را در تأسيس  فدراسيون  ورزش  دانشجويي  مي داند و معتقد است  پيش  نويس  طرح  ايجاد اين  فدراسيون  كه  با مشاركت  ساير بخش هاي  دانشجويي  تهيه  و براي  تصويب  قانوني  به  هيأت دولت  ارسال  شده  است ، مي تواند در رفع  مشكلات  موثر باشد.
قديمي  نيز خواهان  تشكيل  اين  فدراسيون  است  اما نه  با محوريت  وزارت  علوم  و معتقد است  طرحي  كه  آنها تدوين  كرده اند، عادلانه  نيست .
در كل  گرچه  هردو ارگان  ظاهراً خواستار تشكيل  اين  فدراسيون  هستند اما در عمل  برسر تدوين  اساسنامه  آن  مشكل  دارند، براي  نمونه  دانشگاه  آزاد به علت  كثرت  دانشجويان ، حق  رأي  بيشتري  را طلب  مي كند و وزارت  علوم  به  عنوان  تدوين كننده  اين  طرح ، معتقد است  كه  بايد تمامي  دانشگاهها و مؤسسات  آموزش  عالي  داراي  حق  رأي  مساوي  باشند كه  البته  اين  مشكل  را مي توان  با كمك  از اساسنامه  فيزو رفع  كرد.
آنچه  مسلم  است ، اين  گفت  وگوها نتيجه اي  نداده  و نياز است  يك  حكم  كه  هردو طرف  آن  را قبول  داشته  باشند، با وساطت  در اين  ميان ، موانع  موجود برسرراه  توسعه  ورزش  دانشجويي  را برطرف  سازد.

بيليارد و المپيك گرايش جوانان به سوي بيليارد
چگونه اسنوكر بازي كنيم
ورزش بيليارد از رشته هايي است كه در دو دهه اخير توجه مراجع جهاني و آسيايي را به خود معطوف نموده و علت اين امر نيز از دو ديدگاه قابل بررسي است. نخست اين كه اين رشته در حد بالايي از جذابيت هاي تلويزيوني برخوردار است كه اين امر امروزه از عوامل مهم مورد ملاحظه كميته بين المللي المپيك براي المپيكي كردن يك رشته به شمار مي رود و دوم به دليل محبوبيتي كه اين رشته از سال ۱۹۸۰ بويژه دهه اخير در ميان جوانان كشورهاي مختلف جهان پيدا كرده،  امكان المپيكي شدن آن را در سالهاي آتي افزايش داده است.
000745.jpg

اين رشته در بازي هاي آسيايي مجموعاً  داراي ۳۰ مدال طلا، نقره و برنز خواهد بود. در يك دهه اخير تحولات مثبت بسياري در عرصه بيليارد جهان بوقوع پيوسته است. قوانين اين ورزش در جهت بهينه شدن و منطبق شدن آن با شرايط روز به سرعت تغيير كرده اند و مطالعه و تحقيقات بسياري در ساخت و توليد تجهيزات فني اين رشته ورزشي انجام گرفته و مي گيرد.
در همين راستا فدراسيون بولينگ و بيليارد ايران نيز سعي بر اين دارد تا هم جهت با اين حركت گسترده جهاني بتواند ضمن گسترش مناسب و منطقي بيليارد در ميان عامه مردم، اين ورزش را به درستي به علاقه مندان آن در سراسر كشور بشناساند. ترديدي نيست كه اين امر بدون تلاش همه دلسوزان اين ورزش بويژه جامعه دانشگاهي كشورمان ميسر نخواهد شد.
پس از سپتامبر سال ۱۹۹۲ كه كنفدراسيون جهاني ورزش بيليارد به عضويت كميته بين المللي المپيك در لوزان سوئيس درآمد، تلاشهاي بسياري از سوي فدراسيونهاي بيليارد كشورهاي مختلف صورت گرفت تا قوانين منظم و منسجمي در ارتباط با اين ورزش تبيين شود به گونه اي كه در همه كشورهاي جهان به يك شكل واحد بوده و متناسب با شرايط روز نيز باشد. در همين ارتباط كنگره بيليارد آمريكاي شمالي تلاشهاي گسترده اي را آغازكرد تا با همكاري فدراسيون هاي بيليارد كشورهاي ديگر جهان قوانيني را تبيين كند كه فراگير بوده و در همه كشورها قابليت استفاده و اجرا را داشته باشد. در جلساتي كه در اين كنگره برگزار شد نمايندگاني از ۲۴ فدراسيون اروپا، ۷ فدراسيون آسيا و ۲ فدراسيون استراليا شركت داشتند. براساس توافقات به عمل آمده قرار شد كه قوانين مصوب در اين جلسات تا يك دوره ۵ ساله اعتبار داشته باشد. مطلبي كه پيش رو داريد نيز براساس آخرين مصوبات اين كنگره كه از اول ماه جولاي سال ۲۰۰۰ براي يك دوره ۵ ساله لازم الاجرا اعلام شده تنظيم گرديده است.
در حال حاضر در كشور ما مشكلات بسياري در زمينه ورزش بيليارد وجود دارد. به درستي نمي دانم شايد به دليل همجواري كشور ما با روسيه و شايد هم به علت حضور طولاني مدت سربازان روسي در ايران باشد كه تنها يكي از شاخه هاي اين ورزش، يعني بيليارد روسي، در كشورمان رايج شده است. از سوي ديگر اصطلاحات اين ورزش بيشتر به زبان روسي در كشور ما متداول شده و عمدتاً  همين اصطلاحات نيز از سوي بازيكنان به غلط تلفظ مي شوند. امروزه بيش از ۱۰۰ نوع بازي روي ميز پول و ساير گونه هاي ميز و تعداد بيشتري نيز به صورت غيررسمي در ميان عامه مردم در سراسر جهان انجام مي شود كه متأسفانه در كشور ما چندان شناخته شده نيستند.
000750.jpg

از نگاهي ديگر به مرور زمان بسياري از قوانين رايج در اين ورزش در كشور ما بدون دليل قانع كننده اي دستخوش تغييرات گرديده است مثل بازي كردن اسنوكر تنها با ۶ توپ قرمز و يا بسياري از موارد ديگر كه بيان آنها را جايي در اين كوتاه سخن نيست. به خاطر داشته باشيم كه واژه اي به نام «اسنوكر ايراني» در هيچ جاي دنيا شناخته شده نيست.
واقعه جهاني شدن و متحدالشكل شدن قوانين ورزش بيليارد در جهان سابقه اي طولاني ندارد. به طور كلي در تمام دنيا اهل ورزش در حال تمرين «نگاه جديد داشتن» به ورزش بيليارد هستند. در حال حاضر نيز مسابقات گونه هاي مختلف بيليارد در عالي  ترين سطوح آن در رده هاي جهاني و المپيك در حال انجام هستند. خوب است كه ما نيز در اين شرايط از تكرار خودخواهانه مكررات پيشين بپرهيزيم و بياموزيم كه چگونه نگاهي صرفاً ورزشي و به طريق اولي فرهنگي به اين ورزش داشته باشيم.
با توجه به اين توضيحات، به منظور ايجاد يگانگي در استفاده از الفاظ و اصطلاحات بهتر ديدم كه در ترجمه واژه ها و متون اين سه نكته مهم را مورد توجه قرار دهم:
نكته اول:
واژه هايي را كه در عرف بين المللي كاربرد واحد داشته و توسط داوران نيز استفاده مي شوند در اين اينجا به همان صورت اصلي آورده شوند.
نكته دوم:
معادل سازي مناسبي براي ساير واژه ها براساس فرهنگ جامعه خودمان ارائه شود.
نكته سوم :
براي به ذهن سپردن بهتر واژه ها، معادل هاي فارسي آنها هميشه در كنار واژه هاي اصلي، به طور مكرر استفاده شوند.
در اين مطلب ما تنها در مورد قوانين Snooker بحث مي كنيم. همچنين با توجه به قابليتها و كاربردهاي بسيار بالايي كه اين ورزش در ترميم نارسايي هاي جسماني و همچنين به دليل تعلق خاطري كه شخصاً به اين عزيزان دارم تقويت قواي روحي جانبازان و معلولين عزيز مي تواند در برداشته باشد.
قوانين بازي اسنوكر
بخش يك: تجهيزات (Equipment)
اندازه هاي داخل پرانتز بيانگر نزديكترين اندازه معادل آنها به ميلي متر است.
/1- The Standard Table ميز استاندارد:
الف ) Demensions/ ابعاد:
فضاي بازي بين ۱۱ فوت و ۵/۸ اينچ در ۵ فوت و ۱۰ اينچ (۳۵۶۹*۱۷۷۸م م=۳ متر و۵۷ سانت * ۱ متر و ۷۸ سانت) با اختلاف نيم اينچ (۱۳+/-م م) است.
ب- Hight / ارتفاع:
ارتفاع ميز از سطح زمين تا بالاي باند بايد ۲ فوت و ۵/۹ اينچ تا ۲ فوت ۵/۱۰ اينچ (۸۷۶-۸۵۱ م م = ۸۷ سانت و ۶ ميلي متر * ۸۵ سانت و ۱ ميلي متر) باشد.
ج ) Pocket Opening / ورودي ها: 
۱- ورودي هايي در گوشه هاي ميز وجود دارد كه به آنها لوز مي گويند (دو لوز در قسمت انتهاي باند بالايي كه به عنوان لوز بالا و دو لوز در انتهاي باند پايين كه به لوزهاي پاييني معروفند) و در وسط هر يك از ديواره ها يا باندهاي بلندتر حفره هاي ورودي وجود دارند كه به آن سريدي يا لوزهاي مركزي مي گويند.
۲- ورودي هاي لوزها بايد مطابق الگوهاي مورد تأييد (WPBSA) يعني انجمن اسنوكر و بيليارد بازان حرفه اي جهان باشد.
د) Baulk Line-Baulk/ خط باند و باند:
خطي فرضي است كه به طور مستقيم و به فاصله ۲۹ اينچي (۷۳۷ م م = ۷۳ سانت و ۷ م م ) از بالا تا پايين باندها به صورت موازي كشيده مي شود و «بالك لاين» يا خط باند ناميده مي شود. اين مسير و فضاي اين ميان «بالك»  يا باند ناميده مي شود.
ح) نيم دايره «D»
«D» نيم دايره اي است كه مركزش در وسط باند و شعاع آن معادل ۵/۱۱ اينچ (۲۹۲ م م = ۲۹ سانت و ۲ م م ) مي باشد.
ر) Spots/ نقاط
شش نقطه براي جاسازي توپهاي رنگي بر روي زمين اسنوكر تعيين مي شوند.
چهار نقطه به شرح زير در مركز خط طولي ميز يا باند طولي علامت گذاري مي شوند:
۱- نقطه سياه: در فاصله دوازده و سه چهارم اينچ (۳۲۴ م م= ۳۲ سانت و ۴ م م ) نقطه عمود زير صفحه لبه داخلي باند قرار دارد.
۲- نقطه صورتي: نقطه هرم شكل كه در وسط نقطه مركزي و لبه بالايي قرار دارد.
۳- نقطه آبي: نقطه مركزي كه در وسط صفحه و فاصله بين باندهاي بالايي و پاييني و در واقع وسط سريدي قرار دارد.
۴- نقطه قهوه اي:  نقطه وسطي كه دقيقاً در وسط خط باند قرار دارد.
دو نقطه ديگر مورد استفاده در گوشه هاي نيم دايره «D» قرار دارد كه از گوشه باند قابل رويت مي باشد.
۱- نقطه زرد: سمت راست نيم دايره است.
۲- نقطه سبز: سمت چپ نيم دايره قرار دارد.
/ 2- Balls توپها:
توپها بايد از جنس مواد شيميايي مورد تأييد انجمن اسنوكر و بيلياردبازان حرفه اي جهان (WPBSA) باشند و ابعاد هر كدام ۵/۵۲ م م = ۵ سانت و ۲۵ م م با اختلاف ۰۵/۰ + /- م م و:
الف) وزن آنها در هر سري با اختلاف ۳ گرم بايد با هم مساوي باشند.
ب) يك توپ يا سري آنها مي تواند با توافق بين بازيكنان يا طبق تصميم داور تعويض شود.
ارزش و امتياز واقعي توپها عبارتند از:
توپ سياه ۷ امتياز توپ سبز ۳ امتياز
توپ صورتي ۶ امتياز توپ زرد ۲ امتياز
توپ آبي ۵ امتياز توپ قرمز ۱ امتياز
توپ قهوه اي ۴ امتياز
/ 3- Cueچوب اسنوكر:
طول چوب اسنوكر نبايد كمتر از ۳ فوت (۹۱۴م م =۹۱ سانت و ۴ م م ) باشد و شكل آن نبايد كلاً با فرم معمولي و شكل قابل قبول هميشگي متفاوت باشد.
/ 4- Ancillary لوازم يدكي:
با كمك انواع ديگر چوبها، چوبهاي بلند (بنا به طول و اندازه  آن به نام «باتس» و «نيم باتس») مي توان طول چوب را بلندتر كرد كه توسط بازيكنان در موقعيتهاي مشكل به عنوان راهنما استفاده شود. اين نوع چوبها ممكن است بتوانند قسمتي از وسايل معمولي روي ميز را فرم دهند و شامل وسايلي است كه توسط بازيكنان يا داور معرفي مي شوند. (بخش ۳- قانون ۱۸). تمام چوبهاي يدكي و قطعات افزودني بايد مورد تأييد انجمن اسنوكر و بيلياردبازان حرفه  اي جهان (WPBSA) باشد.
بخش دو: توضيحات
1- Frame / فريم يا چارچوب
فريم بازي اسنوكر شامل دور كامل بازي از اولين ضربه به كليه توپها طبق توضيحات «بخش ۳- قانون ۲» مي باشد تا زماني كه فريم به شرح زير تكميل شود:
الف) توافق با بازيكني كه نوبت بازي اوست.
ب) بنا به ادعاي ضربه زننده وقتي كه فقط توپ سياه مي ماند و بيش از ۷ امتياز به نفع او وجود دارد.
ج) در آخرين ضربه پات يا فول كه فقط توپ سياه مي ماند يا
د) طبق بخش ۳- قانون ۱۴ بند «ج» يا طبق بخش ۴- قانون ۲ از طرف داور تعيين شود (آوانتاژ داده شود).
/ 2- Game بازي:
يك گيم با توافق بازيكنان و داور شامل دفعات مقرر در بازي و تعداد فريمهاي مقرر است.
/ 3- Match مسابقه:
مسابقه با توافق بازيكنان و داور شامل دفعات مقرر در بازي و تعداد فريمهاي مقرر است.
/ 4- Balls توپها:
الف)توپ سفيد توپ چوب است.
ب) ۱۵ توپ قرمز و ۶ توپ رنگي توپهاي هدف هستند.
/ 5- Striker بازيكن ضربه زننده يا استرايكر:
كسي كه قانوناً  نوبت بازي اوست و يا در حال بازي است «استرايكر» يا ضربه زننده ناميده مي شود. تا زماني كه داور ميز در پايان نوبت بازي او را به ترك ميز دعوت نمايد.
/ 6- Strock ضربه:
الف) ضربه زماني صورت مي گيرد كه استرايكر با نوك چوب به پيتوك ضربه بزند.
ب) ضربه زماني قابل قبول است كه هيچ گونه تخطي از قانون صورت نگرفته باشد.
ج) ضربه زماني كامل مي شود كه كليه توپها متوقف شوند.
د) ضربه مي تواند مستقيم يا غيرمستقيم وارد شود.
۱- ضربه مستقيم زماني است كه كيوبال يا پيتوك بدون برخورد با لبه داخلي باند، به توپ هدف اصابت كند.
۲- ضربه غيرمستقيم زماني است كه پيتوك قبل از اصابت به توپ هدف، يك بار يا بيشتر به لبه هاي داخلي باند برخورد كند.
/ 7- Pot پات:
زماني است كه يك توپ هدف، پس از تماس با بقيه توپها و بدون نقض قوانين، وارد يكي از ورودي ها شود و ورود توپ به وروديها Potting (پاتينگ) ناميده مي شود.
/ 8- Break بريك يا امتياز:
مجموع پاتها در ضربه هايي موفق در هر نوبت كه طي يك فريم توسط بازيكن زده مي شود را «بريك» مي نامند كه در واقع مجموع امتيازات بازيكن در آن نوبت از بازي است.
/ 9- Ball In-Hand توپ در حال اين هند:
الف) پيتوك در شرايط زير در حال اين هند قرار مي گيرد:
۱) قبل از شروع هر فريم.
۲) وقتي كه وارد وروديها شده باشد.
۳) وقتي با سرعت به ميز برخورد مي كند و از ميز خارج مي شود.
ب) پيتوك در شرايط زير همچنان در حال اين هند است تا زماني كه:
۱) بازي تقريباً از حالت اين هند بازي شده باشد.
۲) هنگامي كه توپ روي ميز است، خطايي انجام شود.
ج) زماني كه پيتوك طبق موارد فوق در حال اين هند است و استرايكر آن را اعلام كند.
مترجم: شهره صدق  گويان
ادامه دارد

گوناگون
فوتبال داخلي
فوتبال خارجي
|  فوتبال داخلي  |  فوتبال خارجي  |  گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |