سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۵۴
Infor.htm
دوربين هاي ديجيتال (قسمت سوم)
راز زنده كردن رنگ ها در دوربين هاي ديجيتال
001425.jpg

در قسمت قبلي مقداري در مورد ذخيره سازي تصاوير در دوربين هاي ديجيتال توضيح داديم در ادامه قصد داريم به بررسي بيشتر اين موضوع بپردازيم.
مانند دوربين هاي معمولي، دوربين هاي ديجيتال نيز تصاوير را با خواندن روشني و تيرگي مي سازند، ولي چگونه دوربين ها اين اطلاعات نور را به رنگهايي كه در تصوير نهايي مي بينيد تبديل مي كنند؟
همانطور كه متوجه شديد دوربين هاي ديجيتال، عمل تبديل را مانند چشم انسان انجام مي دهند. براي فهميدن اين كه دوربين هاي ديجيتال و چشم انسان چگونه رنگ ها را دريافت مي كنند ابتدا بايد بدانيد كه نور به سه رنگ اصلي قرمز، سبز و آبي تقسيم مي شود. در داخل مردمك چشم شما، سه دريافت كننده براي اين رنگ ها وجود دارد. هر دريافت كننده ميزان روشني، رنگ مورد نظر خود را اندازه گيري مي كند. دريافت كننده قرمز ميزان نور قرمز، دريافت كننده سبز ميزان نور سبز و دريافت كننده آبي ميزان نور آبي را مشخص مي كند. مغز شما اطلاعات گرفته شده از سه دريافت كننده را با هم تركيب كرده و شكل مورد نظر را مي سازد.
به دليل اينكه اكثر ما در مورد تركيب رنگ هاي سبز، قرمز، آبي براي ساختن رنگ فكر نكرده ايم اين عقيده كمي دور از دسترس به نظر مي رسد. تصور كنيد كه شما در يك اتاق تاريك ايستاده ايد و سه منبع نور به رنگ هاي سبز، آبي و قرمز در اطراف اتاق وجود دارند. اگر شما به نقطه اي كه اين سه رنگ به هم مي رسند نگاه كنيد آن نقطه را سفيد مي بينيد. تمام رنگ ها را جابه جا كنيد به رنگ سياه مي رسيد و با حركت دادن هر نور به سمت بالا و پايين مي توانيد تمام رنگ هاي رنگين كمان را بسازيد.
دقيقاً دوربين ديجيتال نيز مانند چشم شما رنگ هاي سبز، آبي و قرمز را دريافت كرده و سپس تصاوير رنگ را به صورت جداگانه ذخيره مي نمايد. استادان تصاوير ديجيتالي به اين اطلاعات كانال  هاي رنگ مي گويند. بعد از ضبط اين كانال ها دوربين آنها را با يكديگر تركيب مي كند تا تصاوير كاملاً رنگي بسازد.
نكته: تصاوير ساخته شده با استفاده از اين رنگ ها اصطلاحاً به عنوان تصاوير RGB شناخته مي شوند. مانيتورها و دستگاه هاي تلويزيون نيز با استفاده از رنگ هاي سبز و آبي و قرمز تصاوير خود را نمايش مي دهند. در برنامه هاي ويرايش تصاوير مثل فتوشاپ شما مي توانيد هر كانال را به صورت مجزا مشاهده و ويرايش نماييد.
قوانين وضوح
يكي از مهم ترين چيزهايي كه شما براي گرفتن يك تصوير ديجيتال بايد به آن توجه كنيد وضوح تصاوير است. اگر تعريف صحيحي از وضوح را براي خود نداشته باشيد هر چقدر هم تصوير زيبا و تنظيمات كامل باشد تصوير نهايي نااميد كننده خواهد بود.
پيكسل هاي تصوير
001420.jpg

آيا شما تاكنون تابلوي نقاشي «يك بعد از ظهر يكشنبه در جزيره لانگراند جيت» اثر نقاشي فرانسوي Gearges Seurat را ديده ايد؟ Seurat استاد شناخته شده تكنيك پونتليسم مي باشد كه در اين تابلو مناظر را متشكل از ميليونها نقطه ساخته است. در نقاشي هاي پونتليسم نقاط با هم تركيب مي شوند و يك تصوير پر از نقطه را تشكيل مي دهند. تنها زماني كه از نزديك به نقاشي ها نگاه كنيد مي توانيد نقاط را به صورت جداگانه مشاهده كنيد.
تصاوير ديجيتال نيز مانند نقاشي هاي پونتليسم عمل مي كنند با اين تفاوت كه به جاي نقاط رنگي، عكس هاي ديجيتال از مربع هاي رنگي كه پيكسل گفته مي شوند تشكيل شده اند. اگر شما تصاوير را روي صفحه نمايش تان بزرگ كنيد مي توانيد پيكسل ها را به صورت مجزا ببينيد و هنگامي كه تصاوير را كوچك مي نماييد اين طور به نظر مي رسد كه پيكسل ها با هم تركيب شده اند.
نكته: هنگامي كه تصويرتان را در يك اندازه كوچك چاپ مي كنيد، تصاوير ديجيتال بسيار عالي به نظر مي رسند ولي هنگامي كه تصاوير را بزرگ مي كنيد پيكسلها بيشتر ديده مي شوند و تصاوير ناهموار به نظر مي رسد. بيشتر دوربين  هاي ديجيتال ارزان قيمت نمي توانند تصوير چاپي را بزرگتر از ۶*۴ اينچ بگيرند.

حذف علائم و نشانه هاي مرورگرهاي اينترنت و پست الكترونيكي
001435.jpg
هيچ چيز بيش از اين آزار دهنده نيست كه ببينيد كسي دور و بر تنظيمات رايانه شما پرسه مي زند. مخصوصاً وقتي كلافه كننده تر مي شود كه ISP خودتان باشد. يعني همان كسي كه شما به آن پول خوبي داده ايد كه برايتان يك ارتباط مطمئن و ايمن ايجاد كند و مانع شود تا افراد ديگري در تنظيمات شما مداخله كنند. Freeserver, Virgin.net و AOLبه خاطر چنين كارهايي مورد شديدترين انتقادات قرار گرفته اند، ولي فقط همين ها نيست، در وهله اول بيش از همه مايكروسافت مورد انتقاد قرار گرفت و موجب شد كه ISP ها بتوانند Registry شما را ويرايش كنند و بر خلاف ميل شما ابزارهاي شما را دست كاري كنند. ولي نگران نباشيد، اگر چنين اتفاقي افتاد، شما مي توانيد همه آنها را به حالت دلخواهتان برگردانيد.
در اين مطلب آموزشي خواهيم ديد كه چگونه مي توان اين كار را انجام داد:
گام اول) اطلاعات Registry خود را ذخيره كنيد.
حتماً دلتان مي خواهد كه تمام نشانه هاي اضافي را از مرورگر خود حذف كنيد، قبل از اين كه شروع كنيد فايل هاي Registry سيستم تان را ذخيره كنيد( اين فايل ها در فولدر ويندوز قرار دارند) سپس به منوي Start برويد و روي Run كليك كنيد، دركادر باز شده براي باز كردن ويرايشگر Registry كلمه Regedit را تايپ كنيد و روي OK كليك كنيد. در اين جا مي توانيد ببينيد كه چگونه عنوان IE تغيير كرده است و آن رابه حالت قبل بازگردانيد.
گام دوم) كليدها را پيدا كنيد.
راهياب، فايل ها و فولدرها به صورت ساختار درختواره اي در سمت چپ كادر باز شده مشاهده مي شود. مسير
HKEY_ LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Internet وExplore\Main
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\ Internet Explorer\Main
را طي كنيد. در هر دو مورد روي Window Title در پايين سمت راست كادر كليك كنيد. اگر وجود نداشت، در پوشه اصلي مربوطه يكي ايجاد كنيد. Value Data را ويرايش كنيد تا نوشته زائد را از روي آن برداريد و آن را با كلمات دلخواهتان عوض كنيد ويا اينكه آن را خالي بگذاريد.
گام سوم)Outlook Express را پاك كنيد.
به اين خاطر كه Microsoft شما را به طور خودكار به ٍOutlook Express و همچنين مرورگر IE مي برد. Microsoft مي تواند با فروش حق نشانه گذاري به OE و همين طور ISP شما اين كار را انجام دهد. ولي مي توانيد از شر همه اينها خلاص شويد.
گام چهارم) OE را بي نشان سازيد.
باز هم از Regedit استفاده كنيد و به
HKEY_CURRENT_USER\Identities\ Personal_ User_ID}\ Software\Microsoft\Outlook Express\5.0
برويد. در اين جا مي توانيد كدهاي شناسايي ايجاد شده و موجود را تغيير دهيد. دوباره روي Window Title در سمت راست كادر كليك كنيد و نوشته را تغيير دهيد و يا حذف كنيد و در صورتي كه وجود نداشت كليد سمت راست ماوس را ببنديد و از New گزينه New String را انتخاب كنيد و خودتان آن را بسازيد.
گام پنجم) از دست انيميشن ها راحت شويد.
گاهي پاي طرف سومي  هم در ميان است كه لوگوي استاندارد را تغيير مي دهد. (همان كه يك تصوير سياره زمين است كه در گوشه سمت راست OE و IE قرار مي گيرد).
شما به راحتي مي توانيد از دست اين علامت گذاري ناخوانده خلاص شويد و يا اينكه انيميشن خودتان رابه آن اضافه كنيد مثلاً خيلي از علاقه مندان به منابع موجود دوست دارند كه لوگوهايشان را به پنگوئن هاي Linox كه بسيار جالب هستند تبديل كنند.
گام ششم) علامت ها را از بين ببريد.
آنها فقط تصوير هستند. شما مي توانيد به راحتي آنها را حذف كنيد. ابتدا همه برنامه را ببنديد.Regedit را باز كنيد و به
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\ IE\Toolbar برويد و تصاوير را حذف كنيد.
حال سيستم را دوباره راه اندازي كنيد و IE و OE خود را باز كنيد و از كارتان لذت ببريد!
ويرايشگر رجيستري از دوپانل تشكيل شده است. پانل سمت راست كه حاوي مقادير يك كليد در رجيستري را نمايش مي دهد و هر كليد شامل چندين مقدار است. اين مقادير داراي نام و محتوا هستند. آيكون هر مقدار در رجيستري قبل از آن قرار دارد.
پانل سمت چپ نيز نمايشگر نحوه سازماندهي رجيستري مي باشد. My Computer داراي چند كليد است و هر كليد مي تواند داراي چند زير كليد باشد. براي باز كردن هر كليد بايد بر روي علامت مثبت (+) كليك نمود و براي بستن آن بر روي علامت منفي (-) كليك كرد.

آيا مي دانيد كه ؟
001430.jpg
* آيا مي دانيد كه بزرگترين مزيت چاپگرهاي HP به ديگر چاپگرها چيست؟
- يكي از بزرگترين مزاياي چاپگرهاي HP نسبت به چاپگرهاي ديگر اين است كه هد اين چاپگرها همراه با كارتريچ عوض مي گردد و شما با هر بار عوض كردن جوهر صاحب يك هد جديد خواهيد بود.
* آيا مي دانيد كه شما هم مي توانيد عكس فرزندتان را بر روي كيك تولدش چاپ كنيد؟
- شما به سادگي مي توانيد عكس فرزندنتان را در برنامه هاي گرافيكي مثل فتوشاپ تزئين كرده و توسط چاپگرهاي خاصي كه از جوهر خوراكي و كاغذ اندود شده با شكر استفاده مي كنند چاپ نماييد. «Itشs that simple»
* آيا مي دانيد كه شما در حال خواندن مطالب قسمت آموزش هستيد؟
- بله ما در سال جديد تصميم گرفتيم كه به مطالب آموزشي مان رنگ و بوي تازه اي ببخشيم. به همين خاطر قسمت هاي مختلفي را به اين بخش اضافه نموده ايم. پس لازم نيست زياد دنبال قسمت آموزش بگرديد شما هم اكنون در حال خواندن يكي از مقالات اين بخش هستيد.

چگونه يك راهياب فلش به سايت خود بيافزاييد؟
(قسمت آخر)
در قسمت اول با چگونگي ساختن كليدهاي راهنما در فلش آشنا شديم، حال به بررسي گاههاي بعدي مي پردازيم:
گام هشتم:Time Lineرا چك كنيد
مراقب باشيد كه چيدمان لايه ها روي Time line و آرايش دكمه ها در پايين تصوير مرتب باشد. اين لايه ها بايد جداگانه باشند، به نحوي كه لايه دكمه موجود فقط يك بار ظاهر شود ولي هر كدام كارهاي مختلفي را كه مربوط به هر دكمه است انجام مي دهند. هر چند شما براي ايجاد دكمه ها از Time Line استفاده مي كنيد ولي با اين كار حالت دكمه ها تنظيم نمي شود، بلكه حركت هاي اشاره گر تنظيم مي گردد.
گام نهم :عمليات را تعريف كنيد
حالا لازم است كه عمليات را بر روي دكمه اعمال كنيد، يعني اين كه وقتي كاربر روي دكمه كليك مي كند چه روي دهد؟
براي انجام اين كار كافي است كه از كليد سمت راست ماوس عمليات مورد نظر مانند Action رفتن به تصاوير بعدي و يا قبلي را انتخاب كنيد. هر چند كه دستورات مورد نياز همگي از طريق منوها به سادگي قابل دسترسي است.
گام دهم :راهياب را چك كنيد
اولين دكمه، كار ساده هدايت كاربران به جلو، براي ديدن تصوير اول مي باشد. سپس دو دكمه عقب و جلو بايد با هم ديده شوند. بايد اطمينان حاصل كنيد كه هر عملكردي براي حالت درستي اعمال شده است.
گام يازدهم :امتحان كنيد
حال ديگر همه دكمه ها را امتحان كرده ايم و همه عملكردها را برايشان تعريف كرديم(هر چند مثال هاي ما بسيار ساده بودند) قبل از اين كه صفحه  را بر روي سايتتان قرار دهيد بهتر است به خوبي دكمه ها و صفحات را چك كنيد.
نكته مهم: دكمه ها و تصاوير حتماً در لايه هاي جداگانه قرار گيرند.

آموزش
خبر
گزارش
گوناگون
مسابقه انفورماتيك
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مسابقه انفورماتيك  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |